Senior- og Handicapudvalget - 05-11-2018

Referat
Dato:
Mandag, 5 november, 2018 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Søndag, 3 februar, 2019 - 09:00

Punkt 71 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Dagsorden godkendt.

Bilag

 

 

Punkt 72 3. budgetopfølgning 2018 for Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

For at sikre, at Byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, og det forventede regnskab, udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.??Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i Byrådet.? 

Der bliver samlet søgt om tillægsbevillinger på 2,455 mio. kr. og omplaceringer på 24,790 mio. kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 631,130 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 5,665 mio. kr.?? 

Merforbruget på 5,665 mio. kr. omfatter et merforbrug af driftsmidler på 7,500 mio. kr. og et mindreforbrug af anlægsmidler på 1,835 mio. kr.

Det driftsmæssige merforbrug skyldes primært et udgiftspres på plejens områder - især Frit valg, Sygepleje og Fælles Hjælperordninger. Medio året er der iværksat opbremsning af forbruget. Merforbruget på Pleje og Omsorg forventes at være på ca. 11,900 mio. kr. Der forventes opsparede driftsmidler til bestemte formål på ca. 4,400 mio. kr.

Mindreforbruget vedrørende anlægsmidler er en følge af Byrådets omprioritering vedrørende flere plejeboliger Stævnhøj, hvor 1,750 mio. kr. overføres til 2019.

 

Sagsbeskrivelse: 

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme. 

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under: 

Senior- og Handicapudvalget: 3. budgetopfølgning 2018

Mio. kr.

Korrigeret budget

3. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

         595,605

           27,245

             7,500

            630,350

Overførselsudgifter

             6,778

                 -  

                 -  

               6,778

Centrale refusionsordning

           -9,955

                 -  

                 -  

              -9,955

Ældreboliger, drift

             0,971

                 -  

                 -  

               0,971

Skattefinansieret drift i alt

         593,399

           27,245

             7,500

            628,144

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg i alt

             4,821

                 -  

           -1,835

               2,986

 

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

         598,220

           27,245

             5,665

            631,130

 

 

 

 

 

Total

         598,220

          27,245

            5,665

           631,130

 

+ = udgift / lån af næste år (underskud) 

 - = indtægt / opsparing (overskud) 

 

 Nedenfor er tabellens kolonner forklaret fra venstre mod højre :

Korrigeret budget 

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer. 

 

3. budgetopfølgning 

3. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”3.budgetopfølgning 2018 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her: 

 

Der bliver samlet søgt om tillægsbevillinger på 2,455 mio. kr. og omplaceringer på 24,790 mio. kr.

Senior- og Handicapudvalget søger om godkendelse af omplacering af barselsfondsmidler på i alt 1,058 mio. kr.

 

Pleje og Omsorg søger om godkendelse af tillægsbevillinger og omplaceringer: 

Pleje og Omsorg søger om godkendelse af tillægsbevillinger på i alt 2,481 mio. kr. som vedrører ny eller ændret lovgivning (DUT-midler). Det er blandt andet midler til en styrket indsats over for pårørende 0,569 mio. kr. og til at understøtte kommunens arbejde med at skabe rammerne for en værdig død 0,569 mio. kr. Kompetenceløft af sundhedspersonalet med et éngangsbeløb på 0,949 mio. kr. som skal ses i sammenhæng med den kommende kvalitetsplan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Pleje og Omsorg søger om godkendelse af omplaceringer på i alt 1,741 mio. kr. heraf udmøntning af rekrutteringspulje til elever 0,163 mio. kr. og gevinst ved forebyggelige indlæggelser 1,578 mio. kr.

 

Voksenservice søger om godkendelse af tillægsbevillinger og omplaceringer: 

Der søges om godkendelse af tillægsbevillinger på i alt -0,026 mio. kr. omhandlende udmøntning af DUT-reguleringer som følge af lovændringer, der flytter opgaver til og fra kommunerne.

Voksenservice søger om godkendelse af omplaceringer på i alt 21,991 mio. kr. Omplaceringerne omhandler fordeling af spar/lån mellem udvalg på -10,200 mio. kr. og fordeling af det eksterne budget (borgere placeret uden for Fredericia Kommune) på 32,191 mio. kr. mellem udvalg.

Der søges om ovenstående omplaceringer mellem udvalg på grund af Styrelsesvedtægten pr. 1. januar 2018, hvor Voksenservice blev fordelt på Senior- og Handicapudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Forventning spar/lån 

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.  

Senior- og Handicapudvalget forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug på 5,665 mio. kr. 

 

Fordelingen af spar/lån mellem fagområderne viser følgende:

 

Pleje og Omsorg:

Der forventes et lån af driftsmidler 2019 på 11,900 mio. kr. til finansiering af et forventet merforbrug til plejes områder, og der forventes overført opsparede driftsmidler til bestemte formål på 3,400 mio.kr. i alt netto et lån på 8,500 mio. kr. 

Af anlægsmidler forventes et spar på 0,500 mio. kr. vedrørende Teknologipuljen og et spar på 1,750 mio. kr. som følge af Byrådets omprioritering af anlægsmidler til flere plejeboliger på Stævnhøj.

 

Voksenservice:

Der forventes overført sparede driftsmidler på 1,000 mio. kr. og et forventet lån på 0,415 mio. kr. på anlæg. Spar/lån skal ses i sammenhæng med overførte sparede driftsmidler på 0,634 mio. kr. fra 2017-2018. (Oprindeligt 14,114 mio. kr. minus overført spar/lån til Social- og Beskæftigelsesudvalget på (3,280 + 10,200) mio. kr. = 0,634 mio.kr.)

Merforbruget på anlæg skyldes installation af nyt ventilationsanlæg på Kobbelgaarden 3. Merforbruget dækkes i år 2019 af overførte midler til 2019.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Pleje og Omsorg:

Der henvises til den økonomiske vurdering i regnskabssagen for 2017, hvor der gøres opmærksom på, at området især er udfordret på:  

 

Respiratorområdet, i alt ca. 5,900 mio. kr. som er Fredericia Kommunes udgiftsdel for de indgåede aftaler for respirationsborgere med Region Syddanmark. Det er en ordning som omfatter en særlig målgruppe, hvor den kommunale andel af udgifterne finansieringsmæssigt er fastlagt i henhold til lovbekendtgørelse. Udgiften er indberettet i 3. BO som et lån af næste års driftsbudget. Da der ikke er givet en bevilling til respiratoraftalernes kommunale udgiftsdel, vil lånet skulle dækkes af de øvrige områders budgetter.

 

Madservice. Til de private madleverandører er der efterbetalt 0,525 mio. kr. som følge af regnskabsresultatet i år 2016 og år 2017 for Fælleskøkkenet Elbo I/S. Der er til Elbokøkkenet betalt 0,841 mio. kr. som følge af Elbokøkkenets regnskabsresultat for år 2017. Elbo køkkenet er i en positiv udvikling, og det forventes, Elbo I/S går ind i 2019 i balance, og at merbetalingen derfor er enkeltstående. 

 

Frit valg og Sygepleje. Ved 3. budgetopfølgning 2018 er indberettet et lån af næste års budget på foreløbigt 6,000 mio. kr. til finansiering af et merforbrug i år til Frit valg, hjemmepleje og praktisk bistand, på ca. 4,000 mio. kr. og et forventet merforbrug til Sygepleje på ca. 2,000 mio. kr. Plan for opbremsning er iværksat. Forventningen er, at et merforbrug på ca. 6,000 mio. kr. ikke kan finansieres ved opbremsning af forbrug, engangsindtægter og sparede midler.

 

Af det decentrale omprioriteringsbidrag for Plejen på i alt 3,571 mio. kr., er der ved tidlig opsporing og rettidig indsats, vedrørende forebyggelige sygehusindlæggelser, realiseret 1,578 mio. kr. Den resterende del er ikke realiseret.

 

Voksenservice:

Regionen har opført særlige psykiatriske pladser pr. 1. marts 2018. Til disse pladser forekommer der en kommunal medfinansiering på 80% af udgiften. I loven står, at såfremt der er ledige pladser skal omkostningerne fordeles mellem kommunerne på baggrund af befolkningstal – objektiv finansiering. Det objektive finansieringsbeløb for 2018 beløber sig til maksimalt 0,703 mio. kr. – dette er ved ingen solgte pladser (pt. er 8 pladser besat ud af 15 pladser i 2018). Hvis ingen pladser sælges i år 2019 vil dette beløb lyde på 1,800 mio. kr., da der her vil være tale om 31 pladser i alt – 15 i Vejle og 16 i Esbjerg.

 

Der forekommer udfordringer på det eksterne budget, som omhandler borgere boende på enheder uden for Fredericia Kommune. Der forventes et merforbrug på netto ca. 1,500 mio. kr. i 2018, primært omhandlende borgere på længerevarende botilbud.

Vurdering

 Pleje og Omsorg:

 Der forventes et driftsmæssigt merforbrug som følge af det udgiftspres på plejens områder, især til Frit valg, Sygepleje og Fælles Hjælperordninger. Der er iværksat opbremsning af forbruget. Merforbruget forventes på ca. 11,900 mio. kr.

 

Der lånes foreløbigt 6,000 mio. kr. af budget 2019 til finansiering af udgiftspresset på Frit valg og Sygepleje i år og foreløbigt 5,900 mio. kr. til en ikke finansieret kommunal udgift til respiratoraftalerne.

 

På hjælpemiddelområdet er der stigende udgifter til kropsbårne hjælpemidler og nødkald. Det er usikkert, om der bliver et mindre forbrug på bilbudgettet til overførsel 2019. På nuværende tidspunkt er forventningen balance eller et merforbrug på ca. 1,000 mio. kr.

 

Ventetider:

Det er aftalt, at der ved hver budgetopfølgning gives en status på ventetider. Disse gives på mødet for både visitationen, hjælpemiddelområdet og i forhold til plejeboliger.

 

Donation til Plejecenter Othello:

Orangeriet på Othello Plejecenter er nu godt på vej til  at være etableret.

 

Voksenservice:

Voksenservice forventer et mindreforbrug på 1,000 mio. kr. indeholdende overførte spar/lån-midler på 0,634 mio. kr. fra 2017. 

Dette forventede mindreforbrug kan opdeles i tre dele. Et merforbrug på ca. 1,000 mio. kr. på de interne centre (Center for Længerevarende Botilbud) og et merforbrug på ca. 1,500 mio. kr. på det eksterne budget (borgere boende på enheder uden for kommunen). Merforbruget modsvares af den etablerede pulje til at imødekomme mængde og tyngde – denne pulje er dog ved at nå et minimum og vil derfor have svært ved at modstå presset på området.

 

Der afholdes kapacitets- og koordinationsmøder for at sikre en god styring med området.

 

Forbehold:

Voksenservice er ved den nye udvalgsstruktur blevet fordelt mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget. I fagafdelingens myndighedsafdeling er der arbejdet på en korrekt fordeling af borgere på de to udvalg. §§ 107- og 108-borgere er fordelt på begge udvalg alt efter hvilket handicap eller lidelse den enkelte borger har. Arbejdet med fordelingen er afsluttet, men der vil blive fulgt op resten af år 2018 og løbende fremover for at sikre korrekt inddeling.

Den løbende opfølgning og gennemgang af borgere på §§ 107 og 108, kan betyde, at vurderingen, og dermed det forventede regnskab i indeværende år, kan blive ændret i kommende opfølgninger.

 

Status på Politiske ændringer:

 

De fleste politiske tiltag, der er bevilget i budget 2018, er igangsat og forventes implementeret i løbet af 2018. I handleplan for opbremsning af forbruget på plejens område indgår budgetmidlerne til indsatserne Aflastning af pårørende 0,500 mio. kr. og en Værdig død 0,500 mio. kr. Status fremgår af bilag ” Status på politiske ændringer i Budget 2018, Senior og Handicapudvalget”.

 

Der er et par analyser som skal udarbejdes på området. Analysen vedrørende økonomimodel plejecentre er færdig.

 

Puljen til at imødegå pres på ældreplejen udmøntes løbende. Der er brugt 2,206 mio. kr. Det samlede budget udgør 3,207 mio. kr. efter der er tildelt 1,500 mio. kr. ekstra som engangsmidler i 2018.

Indstillinger

Senior- og Handicapudvalget indstiller: 

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet 

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Anbefales.

Punkt 73 Orienteringssag - Gennemgang af budget 2019-2022

Sagsresumé

Byrådet har nu vedtaget budget 2019-2022. På mødet giver Kommunaldirektøren en kort gennemgang i forhold til de områder, der vedrører Senior- og Handicapudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har nu vedtaget budget 2019-2022. På mødet giver Kommunaldirektøren en kort gennemgang i forhold til de områder, der vedrører Senior- og Handicapudvalget.

 

På udvalgsmødet i december fremlægges en første plan og proces frem mod udmøntningen af de budgetposter, der hører under Senior- og Handicapudvalget.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af budgettet.

Vurdering

Ingen yderligere vurderinger

Indstillinger

Pleje og Omsorg og Voksenservice indstiller, at sagen tages til efterretning

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Taget til efterretning.

Punkt 74 Værdighedspolitikken 2019-2022.

Sagsresumé

Kommunerne har siden 1. marts 2016 været forpligtet til at have en værdighedspolitik på

ældreområdet. Værdighedspolitikken skal vedtages efter nyvalg til kommunalbestyrelsen, og er gældende indtil en ny Værdighedspolitik vedtages.

 

Senior- og Handicapudvalget skal drøfte indholdet af den nye værdighedspolitik gældende for perioden 2019-2022, der skal godkendes af Byrådet i januar 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunerne har siden 1. marts 2016 været forpligtet til at have en værdighedspolitik på ældreområdet. Værdighedspolitikken skal vedtages efter nyvalg til kommunalbestyrelsen, og den er gældende indtil en ny værdighedspolitik vedtages.

 

Der skal i 2018 udarbejdes en ny værdighedspolitik gældende for de næste fire år. Værdighedspolitikken skal fortsat indeholde de 5 nationalt bestemte fokusområder;

  • Livskvalitet,
  • Selvbestemmelse,
  • Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
  • Mad og ernæring
  • En værdig død

Dertil kommer, at der i forbindelse med vedtagelsen af finansloven for 2018 blev besluttet, at kommunerne skal sikre, at der er tilbud om afløsning eller aflastning af ægtefælle eller andre pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det skal fremgå af værdighedspolitikken eller de tilknyttede indsatser, hvordan opgaven løses.

 

Den kommende værdighedspolitik skal således fortsat have fokus på de allerede kendte 5 fokusområder suppleret med fokus på de pårørende.  Med de rammer har Senior- og Handicapudvalget givet forvaltningen mandat til sammen med Seniorrådet, som repræsenterer de ældre i alle forhold, at udarbejde et forslag til en ny Værdighedspolitik. Et oplæg til ny værdighedspolitik, præsenteres på mødet i Senior- og Handicapudvalget, hvor dels input fra Seniorrådet, dels udvalgets egne input drøftes med henblik på udarbejdelse af den endelige værdighedspolitik gældende for 2019-2022.

Økonomiske konsekvenser

I 2019 udbetales Værdighedsmidlerne som puljemidler.

Fra og med 2020 overgår Værdighedsmidlerne til bloktilskuddet.

Vurdering

Oplægget til ny Værdighedspolitik, herunder de nationale fokusområder; livskvalitet, selvbestemmelse, kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen, mad og ernæring, en værdig død og pårørende drøftes på mødet med henblik på at udarbejde et endeligt forslag til Værdighedspolitik for Fredericia Kommune.

 

Det vurderes, at oplægget til ny værdighedspolitik opfylder de nationale krav til en Værdighedspolitik.

 

Den endelige værdighedspolitik forelægges for Senior- og Handicapudvalget på det kommende møde og skal godkendes endeligt af Byrådet på byrådsmødet den 28. januar 2019.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Senior- og Handicapudvalget drøfter indholdet af den kommende værdighedspolitik for Fredericia Kommune.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Drøftet.

Susanne Eilersen deltog ikke i behandlingen.

Punkt 75 Rammer for tildeling af klip til fleksibel hjemmepleje 2019 og frem.

Sagsresumé

I Budget 2019-2022 har Byrådet besluttet at reservere en pulje til videreførelse af fleksibel hjemmepleje; Klippekortsordningen. I 2019 udgør puljen 0,7 mio. kr., og fra og med 2020 udgør puljen 0,5 mio. kr. Rammerne for anvendelse af puljen skal fastsættes af Senior- og Handicapudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2019-2022 har Byrådet besluttet at reservere en pulje til videreførelse af fleksibel hjemmepleje; Klippekortsordningen. I 2019 udgør puljen 0,7 mio. kr. og fra og med 2020 udgør puljen 0,5 mio. kr. årligt. Rammerne for anvendelse af puljen skal fastsættes af Senior- og Handicapudvalget.

 

Ved fastsættelse af rammerne for, hvem der kan modtage fleksibel hjemmepleje, anbefales det, at der tages udgangspunkt i, at der vil være midler til hele den fastsatte målgruppe i den fastsatte ekstra tid.

 

Pleje og Omsorg vil forud for mødet i Senior- og Handicapudvalget undersøge forskellige muligheder i forhold til målgruppe og tid, således det kan holdes inden for den afsatte økonomiske ramme. Der vil på mødet blive fremlagt forslag til modeller for de rammer, der kan fastsættes for 2019 og for 2020 og frem.

 

Seniorrådet har forud for mødet haft lejlighed til at udtale sig om de fremtidige rammer og deres input medtages til mødet.

 

Anvendelsen af midlerne bliver fulgt nøje, og Senior- og Handicapudvalget vil blive orienteret herom.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2019-2022 afsat 0,7 mio. kr. vedrørende 2019 og 0,5 mio.kr. for 2020 og frem.

Vurdering

Vurderingen af de enkelte rammemodeller, vil blive givet på mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Senior- og Handicapudvalget fastsætter rammerne for tildeling af klip til fleksibel hjemmepleje for 2019 og frem.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Sagen udsat.

Punkt 76 Ansøgning om støtte til Garderfestival 2019

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget i Fredericia Kommune har d. 19. september 2018 modtaget en ansøgning om støtte fra 6. Juli Garden til det kommende års garderfestival. Der er samtidig fremsendt en ansøgning til Kultur- & Idrætsudvalget.

Sagsbeskrivelse:

Senior og Handicapudvalget i Fredericia Kommune har d. 19. september 2018 modtaget en ansøgning om støtte fra 6. Juli Garden til det kommende års garderfestival. Der er samtidig fremsendt en ansøgning til Kultur- & Idrætsudvalget.

 

Garderfestivalen afholdes i perioden fredag d. 24. maj til søndag d. 26. maj 2019. Afholdelse af festivalen indebærer blandt andet, at garderne går march gennem byens gader og holder Tattoo og koncerter på blandt andet Akseltorv. Søndag formiddag vil byens plejecentre få besøg af en bygarde, der vil spille en koncert for kommunens ældre medborgere.

 

Der søges i Senior- og Handicapudvalget om 15.000 kr. til støtte til afholdelse af garderfestivalen 2019.

Økonomiske konsekvenser

6. juli Garden har i flere år fået støtte til Garderfestivalen fra det sociale område, og støtten er givet på betingelse af, at de nævnte koncerter på kommunens plejecentre afholdes.

 

Der er mulighed for at finansiere støtte via midlerne på § 79-kontoen (aktiviteter mv. for ældre).

Vurdering

Koncerterne på plejecentrene i forbindelse med Garderfestivalen er til stor glæde for beboerne, og det er et godt indslag i deres hverdag.

 

Eventuel støtte bør gøres betinget af, at de nævnte koncerter på byens plejecentre gennemføres.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Senior- og Handicapudvalget tildeler 6. Juli Garden kr. 15.000 og at midlerne tages fra §79 kontoen.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Godkendt som indstillet.

Susanne Eilersen deltog ikke i behandlingen.

Punkt 77 Evaluering af køkkenfunktionen på Kobbelgaarden 3

Sagsresumé

På Social- og Omsorgsudvalgets møde d. 06-02-2017 blev det besluttet at etablere en køkkenløsning på Kobbelgaarden under Plejens Køkkenfunktion med opstart 2. kvartal 2017 med en grundig evaluering efter et års drift.

 

Formålet var at fremstille et frisktilberedt aftensmåltid til beboerne på Kobbelgaarden og Ullerupdalvej ved ansættelse af 2 uddannede køkkenmedarbejdere og med en økonomiske forudsætning om minimum 55 daglige brugere – 365 dage om året.

Sagsfremstilling:

Evalueringen af køkkenfunktionen følger det oprindelige bilag (vedhæftet), hvori der er en detaljeret beskrivelse af forventningerne til etableringen af køkkenfunktionen. Herunder nævnes kort: hvad, vi lykkedes med og hvad, vi ikke lykkedes med, og på hvilken måde køkkenfunktionen har skabt værdi for beboerne.

 

Vi er lykkedes med:

  • At ansætte 2 kostfaglige uddannede på 30 og 35 timer, der har en god forståelse for mennesker, med forskellige udfordringer
  • At starte til planlagt tid
  • At håndtere uplanlagt fra-/tilmelding med 2 arbejdsdages varsel
  • At få beboerne visiteret til madservice – med tilladelse til træk i pensionen
  • At få besøg af levnedsmiddelkontrollen 3 gange og hver gang få en glad smiley uden anmærkninger
  • At inddrage beboerne i køkkenet
  • At tage 15 individuelle hensyn til f.eks. diabetes, diætmad, minus svinekød (religiøse grunde), glutenallergi, blendet mad, mad egnet til spiserobot m.m.

Vi er ikke lykkedes med:

  • At nå en økologiprocent på 30 %, men i stedet på 11 %
  • At lave en informationsfolder
  • At lave 2 menuforslag til hver dag
  • At overholde etableringsbudgettet på 0,5 mio. kr.
  • At få 55 daglige brugere, som var den estimerede forudsætning for, at køkkendriften kunne løbe rundt

Værdiskabelse

Voksenservice arbejder ud fra en værdiskabende tilgang, hvor man tager udgangspunkt i borgerens ønsker og drømme, og her kan nævnes flere eksempler på, hvad køkkenfunktionen giver af værdi for beboerne:

Generelt kan det konkluderes, at det er til stor glæde for beboerne, at der nu produceres mad på Kobbelgaarden – alene duften, men også de opslåede menuplaner, som de kan gå og glæde sig over og snakke om med forventningens glæde. En medarbejderudtalelse: ”Der er en dejlig duft af mad i løbet af dagen i huset, og det skaber en bedre appetit hos borgerne, og det giver borgerne en følelse af at være hjemme og ikke på institution”

 

Et eksempel er 2 senhjerneskadede kvinder, der en gang i mellem beslutter sig for ”at spise sammen” i en af deres lejligheder, og så bestiller de mad udefra (altså fra køkkenet), og så sidder de 2 sammen og har en hyggestund, som de ellers ikke ville have fået etableret.

 

Eller når nogle beboere hjælper med afhentning og udbringning af mad fra køkkenet til de andre beboere.

 

Den største værdi ved hele ordningen er dog i følge beboerne, at man kan ønske, hvad der skal serveres, når man har fødselsdag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at køkkendriften er værdiskabende for beboerne på Kobbelgaarden og Ullerupdalvej.

 

Der har været en støt stigende tilgang af brugere siden opstart, hvilket der fortsat arbejdes på, ligesom det forventes, at der i alle fremtidige ledige lejligheder kommer beboere, der på grund af deres fysiske og psykiske udfordringer har brug for at blive tilmeldt madordningen.

 

Flere arrangementer for beboerne, hvor man tidligere bestilte mad ude i byen, kunne fremtidigt bestilles hos køkkenet, her tænkes på f.eks. påske- og julefrokost, grill-aftener m.m., kunne også være med til at sikre driften af køkkenet.

 

Et mindre fleksibelt system med mere end 3 arbejdsdages framelding kunne give en effekt i forhold til bedre planlægning af indkøb og mindre madspild, men dette tiltag ønskes ikke af hensyn til beboernes selvbestemmelsesret.

 

De løbende omkostninger forbundet med køkkenet betales af Kobbelgaarden (ikke køkkenet). Det drejer sig om vedligehold af køkkenudstyr og indkøb af rengørings- og engangsartikler og el, vand og varme, hvilket klares inden for egen budgetramme. Der er dog ikke afsat midler til opsparing til løbende udskiftning af hårde hvidevarer og køkkenapparater. Heri bør ligge en overvejelse, hvordan man fremtidig sikrer, at der er afsat penge hertil.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Senior- og Handicapudvalget tager evalueringen af køkkenfunktionen på Kobbelgaarden til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Taget til efterretning.

Punkt 78 Orienteringssag - Elbokøkkenet, status og udviklingsspor

Sagsresumé

På mødet gives en status fra Elbokøkkenet, herunder orientering om de igangværende udviklingsspor i projekt ”Fristelser i øjenhøjde”.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet gives en status fra Elbokøkkenet, herunder også en gennemgang af de forskellige udviklingsspor, der aktuelt er i gang i de 4 interessentkommuner i projekt “ Fristelser i øjenhøjde “.

 

På mødet deltager lederen af Elbokøkkenet Heidi Schmølz og konsulent og projektleder Kirsten Færgemann, som vil stå for orienteringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

ingen

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Orientering taget til efterretning.

Susanne Eilersen deltog ikke i behandlingen.

Bilag

ingen

Punkt 79 Årets praktiksted

Sagsresumé

Fredericia kommune har siden 2014 kåret Årets praktiksted i Pleje og Omsorg. I forlængelse af den seneste temadrøftelse og projekt ‘Hænder nok’ gives Senior og handicap- og Uddannelsesudvalget en status på initiativet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har siden 2014 kåret Årets praktiksted i Pleje og Omsorg, blandt vores social- og sundhedselever.

 

Formålet er at sætte fokus på de gode historier på området, og samtidig anerkende den store indsats som vores mange arbejdspladser, vejledere og ledere gør for at uddanne elever og kommende kolleger.

 

I praksis foregår kåringen på den måde at eleverne på området bliver opfordret til at indsende motiverede nomineringer af praktiksteder på et bestemt tidspunkt på året, typisk sidst på året.

 

Det praktiksted som har fået de fleste/bedst begrundede nomineringer tildeles prisen - en kage og en vandrepokal med indgraveret navn til afdelingen, som personalet overraskes med efter aftale med lederen på stedet.

 

Antallet af nomineringer har været svingende hen over årene, og sidste år var der usædvanligt få normeringer, hvorfor der er igangsat et arbejde med henblik på at udvikle initiativet. Bl.a. forventes et nyt fælles regionalt system til vurdering af elevernes læringsmiljø at kunne bidrage positivt til initiativet. Derudover arbejdes der med forskellige initiativer til at øge tilskyndelsen til deltagelse både blandt elever og praktiksteder. F.eks. er tanken bag vandrepokalen, at skabe en positiv intern konkurrence om at vinde den fra år til år og at praktikstedet positivt kan bryste sig af titlen. På sigt er tanken, at initiativet også kan brede sig til andre elevområder i Fredericia Kommune, og dermed bidrage til et endnu bedre læringsmiljø for alle vores elever.

 

Der åbnes op for nomineringer af Årets praktiksted 2018 medio november måned med henblik på kåring i løbet af januar måned 2019.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller:

At udvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter deres evt. input til udvikling og involvering i initiativet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 05-11-2018

Taget til efterretning.

Susanne Eilersen deltog ikke i behandlingen.

Punkt 80 Orientering (Lukket)