Senior- og Handicapudvalget - 11-12-2020
Punkt 68 Godkendelse af dagsorden
Punkt 69 Tilsyn i plejeenheder i Senior og Handicap
Sagsresumé
I Fredericia Kommune udføres de pligtige tilsyn på Senior og Handicapområdet efter Lov bekendtgørelse nr. 1287 af 28/8/2020 og følgende paragraffer: § 148, § 150 og § 151 i Lov om Social Service.
Styrelsen for patientsikkerhed udfører tilsyn efter Lov bekendtgørelse 652 af 2075/2018 på de i Kommunen registrerede enheder. Jf. Lov om Social Service § 150
Desuden skal Kommunen offentliggøre, hvorledes tilsyn foretages jf. § § 151c
Tilsyn må ikke varetages af leverandører eller personer, der udfører opgaver på Senior og Handicapområdet.
Sagsbeskrivelse:
Kommunen der har pligt til at yde hjælp efter Lov om Social Service, skal føre tilsyn med de tilbud om hjælp der er truffet afgørelse om:
? I forhold til enkelt personer jf. § 148 skal det sikres, at hjælpen stadig opfylder sit formål. Desuden skal der være opmærksomhed på, hvorvidt der er behov for andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med borgeren. Tilsyn på enkeltsager udføres af myndighedsperson. Der udarbejdes rapport efter tilsynet, såfremt der er anledning til opfølgning, indkaldes leverandøren til møde.
? Jf. § 150 skal Styrelsen for Patientsikkerhed føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje efter §§ 83-87, som ydes på de registreredes pligtige kommunale og private enheder. Der er tale om plejeboligbebyggelser, efter lov om almene boliger eller lov om boliger for ældre og personer med handicap. Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer og der er tilknyttet fast personale. Desuden er der tale om leverandører der leverer hjælp efter § 83. Efter tilsynene udarbejder Styrelsen for Patientsikkerhed en rapport der efterfølgende offentliggøres på Styrelsens hjemmeside
? Jf. § 151stk. 2, skal der hvert år udføres en uanmeldt tilsynsbesøg i hver plejeboligbebyggelse, der er omfattet af lov om almene boliger. Tilsynet omfatter indsatsen overfor de beboere/lejere der modtager kommunale serviceydelser. Tilsynene udføres af et privat firma, der udarbejder rapport. Rapporterne sendes til den ansvarlige leder hos leverandøren. Der udarbejdes handleplaner, såfremt der er behov for forbedringer. Rapporterne fremsendes til det politiske udvalg, hvorefter de offentliggøres på Kommunes hjemmeside. Processen betyder, at pårørende efterspørger resultatet af tilsyn hos Distrikslederne, som ikke har mulighed for at udlevere før rapporterne har været til politisk behandling. 6 rapporter er medsendt som bilag.
? Jf. 151c skal kommunens tilsynspolitik offentliggøres på Kommunens hjemmeside. Tilsynspolitikken har været evalueret og justeret af Visitationen og medsendes som bilag
Der har i 2020 været tre tilsyn på enkeltsager indenfor frit valgs området. Der har efterfølgende været afholdt møde med leverandøren som opfølgning. Yderligere tiltag sat i bero på grundet Covid 19 situationen.
Der har i april 2020 været en sag på Senior og Handicapudvalget, vedrørende de tilsyn der har været afholdt af Styrelsen for Patientsikkerhed. Yderligere tiltag har Styrelsen afmeldt grundet Covid 19 situationen.
Der er i indeværende år afholdt 6 uanmeldte tilsyn på plejecentrene. På Øster Elkjær er tilsynet udsat grundet forhold vedrørende Covid 19 tiltag.
Tilsynet har scoret på 4 parametre. Der scores ud fra 1 til 5, hvor 5 er det bedste
| Stævnhøj | Ulleruphus | Othello | Hybyhus | Rosenlunden | Madsbyhus | ØE |
Hverdagsliv | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
|
Dokumentation | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
|
Pleje, omsorg, Praktisk hjælp | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 |
|
Kompetencer Og Udvikling | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 |
|
Tilsynet vurderer generelt, at kommunens plejecentre er velfungerende med engagerede ledere og medarbejdere, som har fokus på hverdagslivet og trivsel for beboerne. Der er et sted, hvor der er en bemærkning ift. at dokumentation er mangelfuld og hvor der skal være en skærpet indsats
Plejen har valgt at sætte fokus på dokumentation som et generelt emne på plejecentrene i 2021
Økonomiske konsekvenser
Der er afsat budget til, at de uanmeldte tilsyn på plejecentrene kan udføres at et privat firma.
Der er ikke afsat budgetmidler til tilsyn i forhold til enkeltpersoner.
Vurdering
Visitationen vurderer:
- At tilsyn på enkeltsager af hensyn til sikkerhed for en uvildig sagsbehandling med fordel kan lægges ud til et privat firma, der har ekspertise heri.
- At plejecentrene lever op til kommunens kvalitetsstandarder og det vedtagne serviceniveau.
- At dokumentation som emne, stadig er et opmærksomhedspunkt for lederne.
- At offentliggørelse af rapporterne, på kommunens hjemmeside kan ændres tidsmæssigt.
- At det justerede notat, med tilføjelser om § 142 enkeltsager, om tilsynspolitikken i Kommunen lever op til krav hertil for offentliggørelse.
Indstillinger
Senior og Handicap indstiller:
- At rapporterne for de uanmeldte kommunale tilsyn tages til efterretning
- At rapporterne fortløbende sendes enkeltvis til udvalget og lægges på kommunens hjemmeside, tidstro.
- At der en gang årligt udarbejdes en sag til udvalget med opsamlinger i forhold til årets resultater af tilsyn.
- At notat vedrørende tilsynspolitik tages til efterretning