Senior- og Handicapudvalget - 13-01-2020

Referat
Dato:
Mandag, 13 januar, 2020 - 10:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 januar, 2020 - 13:47
Referat publiceret:
Torsdag, 16 januar, 2020 - 19:00

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-01-2020

Dagsorden godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag - sagsbehandling på bilområdet

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget har anmodet administrationen om en orientering vedrørende sagsbehandlingen af ansøgninger om støtte til køb af bil. Hjælpemidler og Kommunikation har i den anledning sammenlignet med sagsbehandlingstider og –måder i hhv. Middelfart og Vejle kommuner.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior og Handicapudvalget har anmodet administrationen om en orientering om sagsbehandlingen af ansøgninger om støtte til køb af bil, herunder bedt om, at der ses på andre kommuners løsning af opgaven.

 

Hjælpemidler og Kommunikation har i den anledning sammenlignet med sagsbehandlingstider og –måder i hhv. Middelfart og Vejle kommuner. Leder af Hjælpemidler & Kommunikation, Mai-Britt Tingsager, deltager i mødet og giver en uddybende gennemgang af sammenligningsarbejdet. Resultaterne af sammenligningen fremgår desuden af bilag til sagen.

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke øgede udgifter forbundet med omlægningen af arbejdsopgaverne.

Såfremt sagsbehandlingsfristen nedbringes vil der i mindre omfang være øgede udgifter til støtte til bilindkøb.

Vurdering

Hjælpemidler & Kommunikation har I 2019 gjort en ekstra indsats for at nedbringe den samlede sagsbehandlingstid ved at flytte ressourcer til bilområdet fra andre opgaver i afdelingen. Derved lykkedes det at nedbringe sagsbehandlingsfristen fra 78 uger i 2018 til 61 uger i 2019.

I Hjælpemidler & Kommunikation er der desuden tidligere arbejdet med at smidiggøre arbejdsgangene på bilsagsbehandling. I en undersøgelse fra Ankestyrelsen af seks kommuners gode erfaringer med behandling af sager om støtte til køb af bil efter serviceloven fra januar 2017, er der fundet inspiration til dette arbejde. Konkret blev der udarbejdet diverse skabeloner og arbejdsgangsbeskrivelser til sagsarbejdet og mødeafholdelser i teamet blev ændret og strammet op. I bilteamet er det nu tid til at genbesøge undersøgelsen og samtidig bruge den inspiration som et møde med bilteamet i Vejle Kommune har bibragt i fht at smidiggøre arbejdsgangene i teamet.

Hjælpemidler og Kommunikation forventer, at der ved omlægning af arbejdsopgaver og med inspiration fra dels sammenligningen med Middelfart og Vejle kommuner, dels Ankestyrelsens undersøgelse er muligt at nedbringe ventetiden på behandling af ansøgning om støtte til køb af bil yderligere.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-01-2020

Orientering taget til efterretning.

 

Der udarbejdes en kvalitetsstandard på området, der behandles på næste møde i Senior- og Handicapudvalget.

 

Der gives på næste møde i Senior- og Handicapudvalget et oplæg med mulighederne for at prioritere de nye midler, der er til rådighed i 2020.

Punkt 3 Orienteringssag - fællesudbud af stomi-produkter

Sagsresumé

Der arbejdes aktuelt mellem flere kommuner og regioner på et samarbejde omkring en fælles indgang og et fælles udbud på stomiområdet.

 

Senior og Handicapudvalget orienteres om arbejdet indtil nu.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes aktuelt mellem flere kommuner og regioner på et samarbejde omkring et fælles udbud og en fælles organisering på stomiområdet.

 

Samarbejdet er igangsat med det hovedformål at skabe en smidigere overgang fra region til kommune for borgere med permanent stomi. Det sker gennem ensartede sagsgange, procedurer og produktsortiment på tværs af regioner og kommuner, samt via en fælles serviceplatform med indgang til sundhedsfaglig rådgivning og digital understøttelse af service og leverancer til borgerne. Serviceplatformen vil sikre én indgang for borgerne til det offentlige på stomiområdet.

 

For så vidt angår det fælles udbud er regionerne med, og det afklares i øjeblikket hvor mange kommuner, der ønsker at være med. Fredericia Kommune har meddelt, at vi ønsker at være med.

Økonomiske konsekvenser

Det forventes, at udgifterne til indkøb af stomiprodukter ikke bliver større, end de er i dag. Der vil blive lavet en genvurdering af den opstillede businesscase, når udbuddet er gennemført, og såfremt løsningen bliver dyrere end den aktuelt er, vil den ikke blive implementeret.

Vurdering

Stomiområdet er i dag dels præget af uensartede tilgange og uklarheder i samarbejdet mellem kommuner og regioner til gene for borgeren, dels af uhensigtsmæssigheder i forhold til de markedsmekanismer, der gør sig gældende på det kommunale område og som resulterer i højere omkostninger,

 

Det er forventningen, at det fælles udbud og den fælles serviceplatform både vil bidrage til en effektivisering af økonomien, og til en bedre og mere sammenhængende oplevelse for borgere med stomi.

På lidt længere sigt sikrer den nye løsningsmodel en organisering og en serviceplatform, som kan anvendes på andre borgernære produktområder indenfor sundhedsområdet, Dermed er første skridt til at skabe en fælles infrastruktur på det borgernære sundhedsområdet taget.

 

Senior- og Handicapudvalget vil blive præsenteret for resultatet af det gennemførte fællesudbud, når det foreligger.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-01-2020

Orientering taget til efterretning.

Punkt 4 Udmøntning af de afsatte midler i budget 2020 til længerevarende bosteder på handicapområdet.

Sagsresumé

I budgetforliget for 2020 blev afsat 0,5 mio. kr. til natdækningen på kommunens længerevarende botilbud på handicapområdet og 0,5 mio. kr. til øget normering i dagtimerne primært på Ullerupdalvej. I denne sag præsenteres forslag til udmøntning af de afsatte midler.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har gennem flere år investeret i kommunens længerevarende botilbud. Med budget 2020 er der afsat ekstra midler til at øge medarbejderressourcerne i dagtiden primært på Ullerupdalvej samt til nattevagten på det samlede område.

Forvaltningen foreslår, at udmøntningen sker på følgende måde:

Vedr. budgetmidler til dagtiden primært på Ullerupdalvej:

Fra 2020 tilføres 0,5 mio. kr. til basisbudgettet til dagtiden på Ullerupdalvej. Det er ønsket, at midlerne anvendes til at øge mængden af fælles aktiviteter i eftermiddagstimerne og i weekenderne. Der tilrettelægges en proces, så beboerne får indflydelse på hvilke aktiviteter, der planlægges.

Overordnet tidsplan:

Februar 2020   Involverende proces med beboerne.

Marts-April 2020 Vagtplaner tilpasses og evt. supplerende ansættelser sættes i værk.

 

Vedr. budgetmidler til nattevagten:

Nattevagtdækningen er som følger i de enkelte huse:

Ullerupdalvej;

Der er en nattevagt på Ullerupdalvej 90-96. Der bor aktuelt en borger på Ullerupdalvej, med en personlig hjælperordning 24/7, hvor der er en nattevagt knyttet til denne opgave. De borgere, der primært har behov for nattevagten, bor samlet i Ullerupdalvej 94-96. For de øvrige borgere er nattevagten primært en trygheds bevarende foranstaltning.

Nattevagtsbudgettet på Ullerupdalvej er i balance.

 

Thygesminde Allé:

På Kobbelgaarden 1 er der én nattevagt. På Kobbelgaarden 3 er der tre nattevagter. De fire nattevagter på hhv. Kobbelgaarden 1 og 3 arbejder tæt sammen, og der er faste skift lagt ind hver nat, så det ikke er den samme nattevagt, der arbejder alene. På Kobbelgaarden 1 er det primært i forhold til en enkelt borger, at der er behov for fast tilstedeværelse af en nattevagt. I forhold til de øvrige borgere er nattevagten primært en tryghedsskabende foranstaltning.

På Kobbelgaarden 3 er der en del plejemæssige opgaver, der varetages i løbet af natten. Der er ligeledes opgaver, hvor der af sikkerhedsmæssige årsager, skal være to personaler sammen om opgaverne. Det kan være ved forflytninger eller ved borgere med udad reagerende adfærd. Hos en del borgere er nattevagterne tryghedsskabende.

 

Nattevagtsbudgettet på Thygesminde Allé har i 2019 en ubalance på 880.000 kr.

 

Det indstilles at de 0,5 mio. kr. til nattevagter fra budget 2020 tildeles nattevagtbudgettet på Thygesminde Alle.

Økonomiske konsekvenser

Det anbefales, at der udarbejdes en plan for at skabe samlet balance i nattevagtsbudgettet på Kobbelgården 1-3 gældende for budgetåret 2020.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Koncernledelsen indstiller at:

  1. forslaget til udmøntning af henholdsvis 0,5 mio. kr. i dagtiden til Ullerupdalvej godkendes
  2. der tilføres 0,5 mio. kr. til nattevagtsbudgettet på Kobbelgården/Thygesminde Alle
  3. at der udarbejdes en plan for samlet balance i nattevagtsbudgettet på Kobbelgården 1 – 3 gældende for budgetåret 2020.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-01-2020

Godkendt som indstillet.

 

Status på arbejdsmiljø, sygefravær og vikarsituationen på udvalgsmøde i juni.

Punkt 5 Orienteringssag - præsentation af erfaringer med idrætscertificering af plejecentre

Sagsresumé

På mødet i Senior- og Handicapudvalget kommer motionskoordinator Christina Fruergaard-Pedersen fra Aarhus Kommunes Sport & Fritid og Sundhedsstab og fortæller om Aarhus Kommunes tilbud om idrætscertificering af Plejecentre.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet i Senior- og Handicapudvalget kommer motionskoordinator Christina Fruergaard-Pedersen fra Aarhus Kommunes Sport & Fritid og Sundhedsstab og fortæller om Aarhus Kommunes tilbud om idrætscertificering af Plejecentre. Oplægget er inspirationsoplæg.

 

Formålet med et idrætsplejecenter er blandt andet at forbedre beboernes sundhed og styrke de sociale relationer blandt de ældre. For at blive certificeret senioridrætscenter kræver det blandt andet, at plejecentret har tre ugentlige aktiviteter med kvalificerede instruktører, og at idrætten er bundet op på en frivillig idrætsforening. Aktiviteterne kan for eksempel være stolegymnastik, krolf, ribbegolf og cykelture i Rickshaw – alt sammen varetaget af uddannede instruktører.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-01-2020

Orientering taget til efterretning.

 

Drøftes med Seniorrådet på kommende dialogmøde.

Punkt 6 Orientering (Lukket)