Senior- og Handicapudvalget - 13-08-2018

Referat
Dato:
Mandag, 13 august, 2018 - 09:00
Hent som fil:

Punkt 29 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Dagsorden godkendt.

Punkt 30 2. Budgetopfølgning 2018 Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

 

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger. ​
​Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i Byrådet.


Der bliver samlet søgt om tillægsbevillinger/omplaceringer på -5,907 mio.kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 603,320 mio. kr., hvilket svarer til et samlet merforbrug på 5,100 mio. kr.  ​

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen herunder:

Senior- og handicapudvalget: 2. budgetopfølgning 2018

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

  601,512

  -5,907

  6,850

  602,455

Overførselsudgifter

  6,778

 

 

  6,778

Centrale refusionsordning

  -9,955

 

 

  -9,955

Ældreboliger, drift

  0,971

 

 

  0,971

Skattefinansieret drift i alt

  599,306

  -5,907

  6,850

  600,249

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg i alt

  4,821

 

  -1,750

  3,071

 

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

  604,127

  -5,907

  5,100

  603,320

 

 

 

 

 

Total

 604,127

  -5,907

  5,100

 603,320

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2. budgetopfølgning 2018 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Der søges om omplaceringer og tillægsbevillinger på i alt -5,907 mio. kr.

 

Jf. Byrådets beslutning den 18/6 2018 reduceres budget 2018 som følge af mindre stigninger i lønninger og priser end forudsat. For Senior- og Handicapudvalget udgør reduceringen -2,083 kr. i alt. Heraf vedrører -1,692 mio. kr. Pleje og Omsorg og -0,391 mio. kr. Voksenservice.

 

Der søges om følgende omplaceringer:

 

Pleje og Omsorg søger om godkendelse af omplacering af barselsfondsmidler på 0,091 mio. kr.

 

Voksenservice søger om godkendelse af omplaceringer på i alt -3,915 mio. kr. vedrørende omplacering af midler fra Senior- og Handicapudvalget til Social- og Beskæftigelsesudvalget. Omplaceringerne omhandler Støtte til udsatte borgere til ledsagelse ved lægebesøg mv.- 0,100 mio. kr., spar/låne-midler på -3,280 mio. kr., socialsygeplejerske til stofbehandlingen 2018 -0,250 mio. kr. og 1. kvartal 2018s budgettildeling i henhold til budgetmodellen i Voksenservice på -0,285 mio. kr.

Grunden til at der søges om ovenstående omplaceringer mellem de to udvalg er på grund af den nye udvalgsstruktur – tidligere år har alle centrale puljer og spar/låne-midler ligget på Senior- og Handicapudvalget (tidligere Social- og Omsorgsudvalget). Disse puljer og midler ønskes nu fordelt på de to omtalte udvalg, som Voksenservice er en del af efter den nye udvalgsstruktur pr. 1. januar 2018.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Der forventes på nuværende tidspunkt et lån. dvs. et merforbrug, på 5,100 mio. kr. 

 

Fordelingen af spar/lån mellem fagområderne viser følgende:

 

Pleje og Omsorg:

Der forventes overført et øremærket spar i år 2018 på 3,600 mio. kr. fordelt med 1,850 mio. kr. på drift og 1,750 mio. kr. på anlæg. Herudover forventes på nuværende tidspunkt et merforbrug på 15,900 mio. kr., og der igangsættes en nærmere undersøgelse af årsager og handlemuligheder. Der er overført et øremærket spar fra 2017 på 10,174 mio. kr.   

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen. 

 

Voksenservice:

Forventet mindreforbrug i 2018 udgør 7,200 mio. kr., hvoraf de 5,487 mio. kr. er øremærket til driften af Din Indgang i år 2019.

Der er overført sparede midler fra 2017 på 10,834 mio. kr. (oprindeligt overførte spar/låne-midler lød på 14,114 mio. kr. for år 2017, men ovenfor søges omplaceret 3,280 mio. kr. af disse midler til Social- og Beskæftigelsesudvalget, som Voksenservice nu også er en del af).

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Pleje og Omsorg:

 

Der henvises til den økonomiske vurdering i regnskabssagen for 2017, hvor der gøres opmærksom på, at området især er udfordret på:

 

Respiratorområdet, i alt ca. 5,9 mio. kr. som er Fredericia Kommunes udgiftsdel for de indgåede aftaler for respirationsborgere med Region Syddanmark. Det er en ordning som omfatter en særlig målgruppe, hvor den kommunale andel af udgifterne finansieringsmæssigt er fastlagt i henhold til lovbekendtgørelse. Udgiften i 2018 er indberettet til 2. BO som et lån af næste års driftsbudget. Da der ikke er givet en bevilling til respiratoraftalernes kommunale udgiftsdel, vil lånet skulle dækkes af de øvrige områders budgetter.

 

Madservice. Til de private madleverandører er der efterbetalt 0,525 mio. som følge af regnskabsresultatet år 2016 og år 2017 for Fælleskøkkenet Elbo I/S. Der er til Elbokøkkenet betalt 0,841 mio. kr. som følge af Elbokøkkenets regnskabsresultatet for år 2017.  Elbo køkkenet er i en positiv udvikling, og det forventes, Elbo I/S går ind i 2019 i balance, og at merbetalingen derfor er enkeltstående.

 

Frit valg og Sygepleje. Ved 2 budgetopfølgning 2018 er indberettet et lån af næste års budget på foreløbigt 10,000 mio. kr. til finansiering af et merforbrug i år til Frit valg, hjemmepleje og praktisk bistand på ca. 7,000 mio. kr. og et forventet merforbrug til Sygepleje på ca. 3,000 mio.kr. Det er ikke muligt at finansiere merforbruget ved engangsindtægter og sparede midler. Der vil blive set på årsager til merforbruget samt handlemuligheder både på den korte og længere bane.

 

Voksenservice:

Regionen har opført særlige psykiatriske pladser pr. 1. marts 2018. Til disse pladser forekommer der en kommunal medfinansiering på 80% af udgiften. I loven står, at såfremt der er ledige pladser skal omkostningerne fordeles mellem kommunerne på baggrund af befolkningstal – objektiv finansiering. Det objektive finansieringsbeløb for 2018 beløber sig til maksimalt 0,703 mio. kr. – dette er ved ingen solgte pladser (pt. er 8 pladser besat ud af 15 pladser i 2018). Hvis ingen pladser sælges i år 2019 vil dette beløb lyde på 1,800 mio. kr., da der her vil være tale om 31 pladser i alt – 15 i Vejle og 16 i Esbjerg.

 

Der forekommer udfordringer på det eksterne budget, som omhandler borgere boende på enheder uden for Fredericia Kommune. Der forventes et merforbrug på netto ca. 2,500 mio. kr. i 2018, primært omhandlende borgere på § 107, midlertidige botilbud.

Vurdering

Pleje og Omsorg:

 

Der er især et udgiftspres på Frit valg og Sygepleje. Udgiftspresset følger en tendens for hele landet. 

 

Der lånes foreløbigt 10,000 mio. kr. af budget 2019 til finansiering af udgiftspresset på Frit valg og Sygepleje i år og foreløbigt 5,900 mio. kr. til en ikke finansieret kommunal udgift til respiratoraftalerne. Samtidigt ses på handlemuligheder.

 

Ventetider:

Det er aftalt at der ved hver budgetopfølgning gives en status på ventetider. Disse gives på mødet både for visitationen, hjælpemiddelområdet og i fht plejeboliger.

 

Donation til Plejecenter Othello:

Der er givet en donation på 1,000 mio. til etablering af et Orangeri på Othello Plejecenter. Orangeriet etableres i 2018 og forventes at give en nettoetableringsudgift på 0 kr. for Fredericia Kommune. Efterfølgende driftsudgifter forventes afholdt inden for den eksisterende budgetramme. 

 

Status på politiske ændringer vedtaget i budget 2018:

De fleste politiske tiltag, der er bevilget i budget 2018 er igangsat og forventes implementeret i løbet af 2018. Status fremgår af bilag ”Status på politiske ændringer i budget 2018, Senior- og Handicapudvalget”.

 

Der er et par analyser, som skal udarbejdes på området. Arbejdet er igangsat for analysen vedrørende økonomimodel plejecentre.

 

Puljen til at imødegå pres på ældreplejen, udmøntes løbende. Der er brugt 1,217 mio. Det samlede budget udgør 3,207 mio. kr. efter der er tildelt 1,5 mio. kr. ekstra som engangsmidler i 2018.

 

Voksenservice:

 

Voksenservice forventer et mindreforbrug på 7,200 mio. kr. indeholdende overførte spar/lån-midler på 10,834 mio. kr. fra 2017. 

Dette mindreforbrug kan opdeles i et merforbrug på ca. 3,200 mio. kr. på de interne centre (primært Center for Længerevarende Botilbud) og et merforbrug på ca. 2,500 mio. kr. på det eksterne budget (borgere boende på enheder uden for kommunen). Merforbruget modsvares af den etablerede pulje til at imødekomme mængde og tyngde samt tidligere års sparlån.

 

Der afholdes kapacitets- og koordinationsmøder for at sikre en god styring med området.

 

Forbehold:

Voksenservice er ved den nye udvalgsstruktur blevet fordelt mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget. I fagafdelingens myndighedsafdeling arbejdes der på en korrekt fordeling af borgerne på de to udvalg. §§ 107- og 108-borgere er fordelt på begge udvalg alt efter hvilket handicap eller lidelse den enkelte borger har. Arbejdet med fordelingen er ikke afsluttet, men målet er at have gennemgået alle relevante borgere og ”kategoriseret” dem korrekt pr. 1. oktober 2018. Denne gennemgang, og fordeling af borgere på §§ 107 og 108, kan betyde, at vurderingen, og dermed det forventede regnskab i indeværende år, kan blive ændret i kommende opfølgninger.

 

Udviklingspulje, Voksenservice skal bruges til istandsættelse af Kaalundsvej (Satellit til Kompetencekollegiet, sagsnummer 18/3450).

 

Status på Politiske ændringer:

 

Samtlige politiske tiltag, som er bevilget i budget 2018, er igangsat og forventes fuldt ud implementeret i løbet af 2018, jf. bilag ” Status på politiske ændringer i budget 2018, Senior og Handicapudvalget”

Indstillinger

 

Senior- og Handicapudvalget indstiller:

1.  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

2.  at etableringen af orangeriet på Othello Plejecenter godkendes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Pkt. 1: Godkendes og anbefales.

 

Pkt. 2: Godkendes.

Punkt 31 Behov for midlertidige pladser i plejen

Sagsresumé

På baggrund af det aktuelle behov for flere midlertidige pladser i plejen har Senior- og Handicapudvalget anmodet Pleje og Omsorg om at undersøge mulighederne for udvidelse af kapaciteten i forhold til midlertidige pladser.

 

På udvalgsmødet præsenteres de muligheder, der er fundet.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af det aktuelle behov for flere midlertidige pladser i plejen har Senior- og Handicapudvalget anmodet Pleje og Omsorg om at undersøge mulighederne for udvidelse af kapaciteten i forhold til midlertidige pladser.

 

På udvalgsmødet præsenteres de muligheder, der er fundet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen vurderinger.

Vurdering

Ingen vurdering.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at sagen drøftes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Sagen Drøftet.

 

Senior- og Handicapudvalget anmoder om beregninger på drifts- og anlægsudgifter på dels yderligere 8 boliger på Stævnhøj, dels yderligere 4 midlertidige pladser på Hannerup Pleje- og Rehabiliteringscenter.

Punkt 32 Ansøgning om støtte til afholdelse af åbent hus - Seniorhuset IP Schmidt

Sagsresumé

Centerbestyrelsen i Seniorhuset IP Schmidt har sendt en ansøgning om støtte til afholdelse af åbent hus i forbindelse med sæsonopstart for Seniorhusets aktiviteter.

 

Sagsbeskrivelse:

Centerbestyrelsen i Seniorhuset IP Schmidt har sendt en ansøgning om støtte til afholdelse af åbent hus i forbindelse med sæsonopstart for Seniorhusets aktiviteter.

 

Seniorhuset har, siden åbningen af det nye hus, markeret starten af sæsonen med et åbent hus-arrangement, hvor der inviteres bredt ud til byens seniorer via blandt andet annoncer i de lokale aviser.

 

På dagen præsenterer de forskellige foreninger deres aktiviteter på forskellig vis for dem, der lægger vejen forbi. Dagen har hidtil tiltrukket rigtigt mange seniorer, og foreningerne melder hvert år om tilgang af medlemmer i forbindelse med arrangementet. Målet med dagen er tillige at tiltrække nye frivillige til, til for eksempel Seniorhusets information og café, der er to centrale tværgående funktioner.

 

Udover præsentation af aktiviteterne i huset, bruges et godt måltid mad til nedsat pris også som trækplaster. Det tilbud benyttes stort set af alle besøgene. De sidste år har et par af de store foreninger i Seniorhuset givet tilskud til arrangementet, og, deres tilskud har blandt andet været anvendt til nedbringelse af prisen for det nævnte måltid mad og til betaling for annoncering og anden PR.

Økonomiske konsekvenser

Centerbestyrelsens indtægtsgrundlag består af kontingent fra 12 foreninger, der er medlem af Seniorhuset. I 2018 er der budgetteret med 9.600 kr. i kontingentindbetalinger. Kontingentet går primært til forplejning af frivillige, der varetager tværgående opgaver, så som bemanding af Informationen og booking af lokaler og duo-cykler. Derudover bruges nogle af pengene også til afholdelse af netop Åbent hus, men med det eksisterende budget er det ikke store beløb, bestyrelsen kan anvende hér.

 

Såfremt Senior- og Handicapudvalget beslutter at tildele støtte vil finansiering kunne ske via midlerne under Servicelovens § 79 – aktiviteter for ældre.

Vurdering

Åbent Hus-arrangementet har vist sig at være en rigtig god ”reklamesøjle” for aktiviteterne i Seniorhuset. Der har gennemårene været 150 stigende til 230 besøgende på dagen. Seniorhuset er kommunens største aktivitetscenter for seniorer og huset bidrager i stort omfang til netværksdannelse og –fastholdelse, samt til aktivering generelt af målgruppen.

 

Der er gennem en årrække givet tilskud til lignende aktiviteter i Erritsø/Snoghøj området, når aktivitetscenteret på Øster Elkjær, sammen med lokale foreninger har afholdt en lignende aktivitetsdag (Pensionaden) for områdets seniorer.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Senior- og Handicapudvalget tager stilling til, om Centerbestyrelsens ansøgning skal imødekommes og i givet fald, med hvilket beløb.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Ansøgningen imødekommes med de ansøgte 10.000 kr. Støtten gives på vilkår at de relevante kommunale tilbud gives mulighed for at vær repræsenteret på dagen og at eventuelt overskud af støtten anvendes til Åbent Hus arrangement i kommende år.

Punkt 33 Godkendelse af Rammeaftalen 2019 - 2020 for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i Syddanmark

Sagsresumé

Kommunerne bærer ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes der en rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet.

 

Sagsfremstilling:

Rammeaftalen er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Rammeaftalen består af en Udviklingsstrategi og en Styringsaftale. Nærværende rammeaftale gælder for 2019 – 2020. Rammeaftalen beskriver bl.a. hvordan køb og salg af pladser skal afregnes imellem kommunerne, og imellem kommunerne og regionen, samt hvordan takster udregnes. Det er også i Rammeaftalen, at regler for nedlukning af tilbud reguleres.

Den lovgivningsmæssige ramme er beskrevet i Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

 

Indsatser i Rammeaftalen 2019 – 2020

Rammeaftale for 2018 havde fokus på tre områder:

·  Øget fokus på effekt

·  Fokus på hvordan kommunerne kan understøtte, at borgerne er en aktiv del af samfundet.

·  Øget fokus på koordinerende socialpsykiatriske indsatser og sektorovergange.

Disse indsatser er udpeget på baggrund af politisk input som fremkom på temadag om Rammeaftalen i 2017.

Indsatserne vil fortsat være i fokus i 2019-2020.

 

Der er i Syddanmark stor fokus på psykiatri og sektorovergange. Der er i løbet af 2018 igangsat følgende projekter på psykiatriområdet:

 

·  Sammen om psykiatri – et projekt i samarbejde mellem Region Sydddanmark og de 22 kommuner i Syddanmark. Udgangspunktet er, at vi skal finde bedre metoder til samarbejde om de enkelte borgere.

 

·  SATSpuljeprojekt ”Vi bygger bro” – fælles undervisning for medarbejdere i behandlingspsykiatrien og kommunerne med fokus på borgere med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.

 

·  SATSpuljeprojekt ”Afprøvning af en fremskudt regional funktion i børne- og ungdomspsykiatri”. Fælles ansøgning mellem Region Syddanmark og Socialdirektørforum. Puljen søges i foråret 2018 og som vil blive implementeret i 2019-2020

 

·  Kommunerne i Syddanmark har siden 2015 deltaget i projektet Sammen om Velfærd – en proces som startede allerede i 2012. Sammen om Velfærd er et tværsektorielt, tværfagligt og tværorganisatorisk samarbejde mellem de 22 kommuner i Syddanmark, Region Syddanmark, SDU, UCL, UCSyd og de 4 SOSUskoler. Projektet dækker social- og sundhedsområdet og projektets fokus er:

 

o  Udvikling af grunduddannelserne

o  Udvikling af efter/videreuddannelsestilbud

o  Udvikling i egen organisation

 

Ud over de allerede igangsatte projekter vil der i 2019 – 2020 være fokus på sektorovergange, og på hvordan vi samarbejder bedst med borgerne i fokus.

 

Udover indsatserne ovenfor er der i Rammeaftalen 2019 -2020 aftalt følgende indsatser:

 

  • Tendenser og behov
  • Opfølgning på belægningen på tilbud på det specialiserede socialområde i Syddanmark
  • Belægnings- og driftsmøder med Region Syddanmark
  • Sikring af effektiv drift
  • Lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger

 

KKR Syddanmark godkendte den 19. juni 2018 Rammeaftalen for 2019 - 2020 og sender den til endelig godkendelse hos kommuner og Region senest 15. oktober 2018.

Økonomiske konsekvenser

Der vil i 2019 og 2020 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til året forinden i alle kommuner og regionen. Der tages dog højde for pris- og lønfremskrivning, hvilket i praksis betyder, at udgifterne fra 2018 til 2019 maximalt må stige med KL´s pris og lønfremskrivning. Tilsvarende må udgifterne fra 2019 til 2020 ligeledes maximalt stige med KL’s pris og lønfremstigning. Dette skal ske ved at fastholde fokus og øget effektivisering på de tilbud, der eksisterer samt via fokus på udvikling af nye og effektfulde tilbud.

 

Med henblik på at følge og styre udgifterne på det specialiserede socialområde udarbejdes følgende:

 

·  En beskrivelse af udviklingen af udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark. Der skal som en del af analysen ses på mulige årsager til udgiftsudviklingen.

·  En beskrivelse af udviklingen af antal sager og antal særligt dyre sager. Beskrivelsen skal blandt andet anvendes som forklaringsvariabel i forhold til udviklingen af udgifterne på det specialiserede socialområde i Syddanmark.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Det indstilles, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Senior- og Handicapudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler, at Rammeaftalen for 2019 – 2020 godkendes af Byrådet.

Bilag

Rammeaftalen 2019 – 2020

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Godkendt.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Anbefales.

Punkt 34 Status på arbejdet med demensområdet, herunder demenshandleplanen.

Sagsresumé

På mødet i Senior- og Handicapudvalget gives en status på de indsatser på demensområdet, der er, eller er planlagt gennemført i 2018.

 

Pleje og Omsorg anbefaler desuden Senior og Handicapudvalget at afholde en temadag i efteråret 2018 forud for udarbejdelsen af den lokale demensstrategi- og handleplan og Fredericia som demensvenlig kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet i Senior- og Handicapudvalget præsenteres en tidslinje over de indsatser på demensområdet, som er, eller er planlagt gennemført i 2018, frem mod Byrådets vedtagelse af en endelig demenshandleplan og Fredericia Kommune som demensvenlig kommune, således som den nationale demenshandleplan 2025 har sat mål om.

Økonomiske konsekvenser

Eventuelle særskilte økonomiske konsekvenser vil blive omtalt under de enkelte initiativer ved præsentationen på mødet.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer, at arbejdet med demensområdet, herunder en demenshandleplan er i god gænge og skrider fremad, som det skal.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller,

  1. at status tages til efterretning og
  2. at der afholdes en temadag i efteråret 2018 forud for udarbejdelsen af den lokale demensstrategi- og handleplan og Fredericia som demensvenlig kommune.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Orientering taget til efterretning.

Punkt 35 Orienteringssag - Risikobaserede sundhedsfaglige tilsyn

Sagsresumé

Styrelsen for Patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet, jf. Sundhedslovens § 213. Tilsynene udføres som et risikobaseret tilsyn på alle offentlige og private institutioner, virksomheder og behandlingssteder, hvor der udføres sundhedsfaglig behandling af autoriserede sundhedspersoner, eller af personer der handler på deres ansvar.

 

Styrelsen udarbejder en tilsynsrapport efter udført tilsyn. Rapporten sendes i høring hos den ansvarlige leder og bliver efterfølgende offentliggjort på Styrelsens hjemmeside.

 

Der er i maj måned 2017 udført tilsyn i Distrikt 6, Erritsø/Taulov. I februar og marts måned 2018 er der udført tilsyn i Distrikt 3, Hjemmesygeplejen i Hybyområdet, samt Distrikt 4, Hjemmesygeplejen i Vest. Desuden er der udført tilsyn på Othello Plejecenter.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til Sundhedslovens § 213 fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. Tilsynene udføres på udvalgte behandlingssteder, såsom sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, hjemmesygeplejeenheder, bosteder og sundheds- eller genoptræningscentre, ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden.

 

Styrelsen for patientsikkerhed udarbejder efter hvert tilsyn en rapport, der kommer i høring og efterfølgende fremsendes som en endelig rapport. Samtidig skal rapporterne offentliggøres på Styrelsens hjemmeside, således interesserede kan se resultatet af tilsynet.

 

I maj måned 2017 har der været afholdt tilsyn i Distrikt 6 (Erritsø/Taulov). I februar 2018 har der været gennemført tilsyn i Distrikt 3 (Hjemmesygeplejen i Hybyområdet) samt på plejecentret Othello. I marts måned har der været gennemført tilsyn i Distrikt 4 (Hjemmesygeplejen i Vestbyen).

 

Den samlede vurdering efter tilsyn i alle distrikter er, at de alle er placeret i kategorien: ” Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden”.

 

Desuden er tilsynet kommet med følgende vurderinger vedrørende de enkelte steder:

 

Tilsyn i Distrikt 6, Hjemmesygeplejen i Erritsø/Taulov

Styrelsen har lagt vægt på, at behandlingsstedet fremstod velorganiseret med gode procedurer og høj grad af systematik. Hjemmesygeplejen var efter Styrelsens vurdering et velfungerende team med stor faglighed og viden om deres patienter.

 

Tilsyn i Distrikt 3, Hjemmesygeplejen i Hybyområdet

Styrelsen har lagt vægt på, at hjemmesygeplejen i Distrikt 3 fremstod veldrevet og velfungerende.

 

Tilsyn på Othello.

Styrelsens vurdering af plejecentret er baseret på de forhold, der er gennemgået ved tilsynet. På den baggrund vurderes det, at Othello fremstår sundhedsfagligt velorganiseret med gode procedurer og høj grad af systematik.

 

Tilsyn i Distrikt 4, Hjemmesygeplejen i Vestbyen

Styrelsen har ved vurderingen lagt vægt på, at behandlingsstedet overordnet fremstod som veldrevet, med gode procedurer og systematik.

 

Efter tilsynene, har Styrelsen for patientsikkerhed givet følgende anbefalinger:

 

  • At personalet kender og følger instruks for fravalg af livsforlængende behandling.
  • At den sundhedsfaglige dokumentation skal som minimum indeholde en beskrivelse af patienternes sundhedsmæssige tilstand samt pleje og behandling. Denne skal opdateres ved ændringer i patienternes helbredsmæssige tilstand.
  • At det fremgår af de sygeplejefaglige optegnelser i hvilket omfang patienten er i stand til at give et habilt samtykke til pleje og behandling, eller om disse interesser varetages helt eller delvist af pårørende/værge.
  • At behandlingsindikation for medicinsk behandling fremgår af den sundhedsfaglige dokumentation.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Styrelsen for Patientsikkerhed har ved alle tilsyn lagt vægt på, at der kun er tale om mindre problematikker af betydning for patientsikkerheden, således stederne er indplaceret i tilfredsstillende kategori.

 

Der er udarbejdet handleplaner og lavet aftaler for opfølgning på de anbefalinger, der er givet ved tilsynet.

 

Pleje og Omsorg vurderer, at handleplaner og aftaler sikrer, at der fremadrettet vil være fokus på opfølgningerne i forhold til henstillingerne.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Orientering taget til efterretning.

Punkt 36 Orientering (Lukket)