Senior- og Handicapudvalget - 17-12-2018

Referat
Dato:
Mandag, 17 december, 2018 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 14 december, 2018 - 10:00
Referat publiceret:
Onsdag, 19 december, 2018 - 10:00

Punkt 81 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Dagsorden godkendt.

Punkt 82 Ankestatistik for 2017 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Børne og Socialministeriet.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Socialministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Det seneste danmarkskort, der er offentliggjort i 2018, kan ses på https://socialministeriet.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2018/apr/der-er-stadig-...

 

Det følger nu af retssikkerhedslovens § 79 b, at byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, skal behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2018, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2018.

 

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

 

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

 

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

 

I oversigterne anvendes tre begreber:

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

 

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

 

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

 

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 79 afgørelser for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 66 % stadfæstet, 10 % ændret og 24 % hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 34 %. På landsplan er omgørelsen 38 % (Heraf er 25 % ændret og 75 % hjemvist). Fredericia Kommune ligger således lidt under landsgennemsnittet i forhold til omgjorte ankesager.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 17 afgørelse for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 59 % stadfæstet, 12 % ændret og 29 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 41 %. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 52 %. Fredericia Kommune ligger således pænt under landsgennemsnittet.

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 5 afgørelser for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 100 % stadfæstet, 0 % ændret og 0 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 0 %. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 21 %. Fredericia Kommune ligger således markant under landsgennemsnittet.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

I sammenligning med landsgennemsnittet ligger Fredericia Kommune pænt.

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 83 Præsentation af Veterankoordinator Liv Winterberg Lykkegaard

Sagsresumé

Byrådet besluttede i 2018, at der skulle ansættes en veterankoordinator, hvilket i oktober blev iværksat med ansættelsen af Liv Winterberg Lykkegaard.

 

Veterankoordinatoren skal give veteraner og de pårørende en indgang til kommunen, og der igennem skabe kontakter til rette personer og have et overblik over relevante tilbud. Veterankoordinatoren vejleder og koordinerer. Både pårørende, interne og eksterne fagpersoner med flere kan få hjælp og støtte hos veterankoordinatoren.

 

På mødet fremlægger veterankoordinator Liv Winterberg Lykkegaard erfaringer fra de første to måneder i jobbet og giver et indblik i hvilke oplevelser og udfordringer, hun indtil videre oplever, veteranerne og deres pårørende har.

 

Sagsbeskrivelse:

Opstart

Liv har en socialrådgiveruddannelse, en master i rehabilitering, og en projektleder uddannelse. Hun har mange års erhvervserfaring fra både forvaltningen, Staten samt Forsvaret.

 

Liv startede den 1. oktober og kom godt i gang fra dag et med at netværke og skabe relationer på veteranområdet.  Gennem den første tid har Liv fået godt gang i forskellige i mødeaktiviteter, særligt som følge af en god pressedækning, herunder interview på P4 Trekanten den 22. september 2018, og ved at være opsøgende i sit arbejde.

 

Endvidere har forberedelserne til udarbejdelse af stillingsbeskrivelsen af forvaltningen været grundige i et velkoordineret samarbejde mellem veterancenteret, veteranhjemmet, KFUM soldatermission, samt en gruppe veteraner og pårørende. Dette har betydet, at Liv har oplevet opstarten med en imødekommenhed i flere forskellige samarbejdsrelationer.

 

En del af Strategi for Udsathed

Initiativet med veterankoordinatorfunktionen bliver en del af Strategi for Udsathed. Liv er blevet præsenteret for samarbejdspartnere i og udenfor Fredericia Kommune, og der er etableret et netværk af nøglepersoner, som sikrer at veteranerne og deres pårørende kender til muligheden for at få støtte af en veterankoordinator.

 

Liv har endvidere præsenteret sig på biblioteket hos kulturformidler, veteranhjemmet ved daglig leder og bestyrelsesformand, veterancenteret både lokalt og i Ringsted, TGR Regimentet ved kontakt officer, politiet, hjemmeværnet, marinehjemmeværnet, mændenes krisecenter, veteranstøtten, brobygger ved Depotgården, familienetværket, fritidskoordinator, gadesygeplejeske, og haft besøg eksterne aktører på området. Veterankoordinatoren er dermed en stærk og synlig ambassadør i Strategi for Udsathed.

 

Ved forskellige møder i forvaltningen har der været drøftet snitflader omkring det fremadrettede samarbejde. Der har været holdt flere oplæg vedr. veterankoordinatorrollen med henblik på at få vidensdelt målgruppens kompleksitet.

 

Der arbejdes aktuelt på at få etableret et kommunalt fagnetværk til styrkelse af relationel koordinering, samt vidensdeling på tværs af hele forvaltningen. Forvaltningen er blevet anmodet om, at finde relevante ressourcepersoner til at løfte vidensniveau, og med stor tilslutning allerede så det kan iværksættes i start 2019.

 

Herudover er der etableret en ERFA - gruppe af veterankoordinatorer i Syd- og Midtjylland, som Liv deltager i for fortsat at kunne kvalificere et forsat højt vidensniveau. Endvidere vil der drøftes udfordringer, og succeser i det daglige arbejdet i hver sin kommune i netværket.

 

Liv kan kontaktes på mail eller telefon, og der er etableret en side på Facebook til videreformidling af forskellige arrangementer for veteraner og pårørende.

 

Et § 17, stk. 4 udvalg vil stå i spidsen for udarbejdelse af en veteranpolitik. Veterankoordinatoren vil understøtte dette arbejde.

Økonomiske konsekvenser

100.000 kr. til opfølgende tiltag, når veteranpolitikken er vedtaget.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Senior- og Handicapudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager præsentationen af veterankoordinator Liv Winterberg Lykkegaard til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 84 Politiske ændringer i budget 2019-2022 - Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

Som opfølgning på det vedtagne budget for 2019 skal de besluttede politiske ændringer gennemgås for at sikre, at de gennemføres som tiltænkt fra politisk side.

 

Sagsbeskrivelse:

Jf. vedlagte oversigt er der i Budget 2019 vedtaget en række politiske ændringer, som skal gennemføres i den kommende tid. På mødet gives en orientering herom.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser af de enkelte politiske ændringer er beskrevet i budgettet for 2019. Gennemgangen medfører ikke yderligere økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Pleje og Omsorg samt Voksenservice indstiller, at Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 85 Godkendelse af Værdighedspolitik for Fredericia Kommune 2019-2022.

Sagsresumé

Kommunerne har siden 1. marts 2016 været forpligtet til at have en Værdighedspolitik på ældreområdet. Værdighedspolitikken skal vedtages efter nyvalg til kommunalbestyrelsen, og er gældende indtil en ny Værdighedspolitik vedtages.

 

Der er udarbejdet et forslag til Værdighedspolitik for Fredericia Kommune for perioden 2019-2022, som skal godkendes af Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunerne har siden 1. marts 2016 været forpligtet til at have en værdighedspolitik på ældreområdet. Værdighedspolitikken skal vedtages efter nyvalg til kommunalbestyrelsen, og den er gældende indtil en ny Værdighedspolitik vedtages.

 

Der er nu udarbejdet et forslag til en ny Værdighedspolitik for Fredericia Kommune for perioden 2019-2022.

 

Værdighedspolitikken har 7 nationalt bestemte fokusområder;

  • Livskvalitet,
  • Selvbestemmelse,
  • Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
  • Mad og ernæring
  • En værdig død
  • Ensomhed
  • Pårørende

 

De 6 første fokusområder er indarbejdet i den eksisterende Værdighedspolitik, mens fokusområdet ”pårørende” er kommet til i forbindelse med vedtagelsen af finansloven for 2018. Her blev det besluttet, at kommunerne skal sikre, at der er tilbud om afløsning eller aflastning af ægtefælle eller andre pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det skal fremgå af værdighedspolitikken eller de tilknyttede indsatser, hvordan opgaven løses.

For så vidt angår fokusområdet ”Ensomhed” er dette kommet med som et specifikt krav til Værdighedspolitikken i forbindelse med vedtagelsen af Finansloven for 2019. I Fredericia Kommunes nugældende Værdighedspolitik er området allerede et selvstændigt fokusområde. Indsatsen videreføres således i den kommende Værdighedspolitik.

Med de rammer har Senior- og Handicapudvalget og Seniorrådet i samarbejde med forvaltningen udarbejdet forslaget til den nye Værdighedspolitik. Første udkast til Værdighedspolitikken blev behandlet på udvalgsmødet den 5. november. De input der kom til mødet er søgt indarbejdet, ligesom Politik- og Kommunikationsafdelingen har arbejdet med i fht. redigering og opsætning.

 

Forslaget præsenteres på mødet i Senior- og Handicapudvalget.

Økonomiske konsekvenser

I 2019 udbetales Værdighedsmidlerne som puljemidler.

Fra og med 2020 overgår Værdighedsmidlerne til bloktilskuddet.

Vurdering

Den nye Værdighedspolitik præsenteres på mødet i Senior- og Handicapudvalget og medsendes som bilag til godkendelsen i Byrådet.

Det vurderes, at forslaget til den nye værdighedspolitik opfylder de nationale krav.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Senior- og Handicapudvalget overfor Byrådet anbefaler, at ”Værdighedspolitik for Fredericia Kommune 2019-2022” godkendes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Anbefales med tilføjelse af forord med Senior- og Handicapudvalget som afsender.

Punkt 86 Årets senioridrætspris 2018

Sagsresumé

Der skal udpeges en modtager af årets senioridrætspris 2018. Prisen gives til en enkeltperson eller en forening eller gruppe, der har gjort en særlig indsats for senioridrætten i Fredericia.

 

Prisen uddeles til årets idrætsfest for alle idrætsudøvere i kommunen.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i en årrække blevet uddelt priser til årets idrætstalenter i forbindelse med den årlige idrætsfest. I 2013 blev der for første gang uddelt en særlig senioridrætspris. Det er således 6. gang, at der udpeges en modtager af årets senioridrætspris.

 

Prisen kan gives til en enkeltperson (fx træner eller ildsjæl/iværksætter) eller en forening, der har gjort eller gør en særlig indsats for senioridrætten i Fredericia. Ved udvælgelsen lægges der vægt på, at foreningen har sit udgangspunkt i en frivillig social indsats med fokus på livskvalitet og bevægelse. Indsatsen kan være på tværs af aldersgrupper, men tilrettelagt på en måde der tilgodeser voksne over 60 år. Der kan ligeledes lægges vægt på, at foreningen eller personen har skabt aktiviteter på tværs af foreninger og arrangementer.

 

Kultur og Fritid, der står for idrætsfesten, hvor prisen uddeles, opfordrer til, at der findes 2-3 egnede kandidater. Der er dog kun én vinder. Nomineringen indebærer i sig selv en anerkendelse af indsatsen – også selv om man ikke ender med at få prisen.

 

Seniorrådet anmodes ligeledes om at pege på egnede kandidater. Seniorrådets forslag tages med til udvalgsmødet.

 

Prisen overrækkes i forbindelse med årets idrætsfest, som afholdes den 5.  februar 2019.

Økonomiske konsekvenser

Senioridrætsprisen er på 3.000 kr.

Vurdering

Ingen vurdering. Forslag til modtagere drøftes på mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller:

  1. at der udpeges en modtager af årets senioridrætspris 2018. Navnet på prismodtageren offentliggøres først til Idrætsfesten i starten af 2018
  2. at det besluttes, hvem der overrækker prisen.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

  1. Prismodtager blev udpeget.
  2. Bente Ankersen overrækker prisen.

Punkt 87 Status på arbejdet med demensområdet herunder tidsplan og proces for vedtagelse af en demenshandleplan.

Sagsresumé

På mødet i Senior- og Handicapudvalget gives en orientering om arbejdet med den lokale demenshandleplan, der forventes at kunne blive godkendt af Byrådet i 2019.

 

Forud for mødet fremsendes ligeledes en status på de indsatser på demensområdet, der er gennemført i 2018, og som er planlagt i 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet i Senior- og Handicapudvalget præsenteres en tidsplan og forslag til proces for første halvår 2019, der sigter mod Byrådets forventede vedtagelse af en endelig demenshandleplan og Fredericia som demensvenlig kommune, således som den nationale demenshandleplan 2025 har sat mål om.

 

Der vil ligeledes foreligge en status på arbejdet med demensområdet i Fredericia kommune, med særligt fokus på de indsatser, der er gennemført i 2018 og som er planlagt for 2019.

Økonomiske konsekvenser

Eventuelle særskilte økonomiske konsekvenser vil blive omtalt under de enkelte initiativer ved præsentationen på mødet.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer, at arbejdet med demensområdet, herunder en demenshandleplan er i god gænge og skrider fremad, som det skal.

Indstillinger

 Pleje og Omsorg indstiller, at tidsplanen og status på arbejdet med demensområdet tages til efterretning

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 88 Orienteringssag - brandsikkerhed på plejecentrene.

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget har bedt om en orientering om brandsikkerheden på kommunens plejecentre.

 

På mødet gives en gennemgang af, hvordan der arbejdes med brandsikkerheden. På mødet vil der være deltagelse af aktører fra Trekant Brand og Ejendomsafdelingen. 

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Handicapudvalget har bedt om en orientering om brandsikkerheden på kommunens plejecentre.

 

På mødet deltager Christina Fischer, fagkoordinator brandteknik i Forebyggende afdeling fra Trekant Brand og Flemming Håkansson Qvick teamleder i Ejendomsafdelingen, der hver orienterer om,hvorledes der arbejdes med brandsikkerheden på kommunens plejecentre, herunder anvendt alarmsystem, tilsyn, beredskabsplan og uddannelse af plejepersonale mv.

 

Der gives også en kort orientering om den kortlægning, der er i gang sat i forbindelse med den spørgeskemaundersøgelse vedr. brandforhold, som Trafik, Bygge og Boligstyrelsen har sendt til alle kommuner.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 89 Orientering (Lukket)