Senior- og Handicapudvalget - 25-03-2019

Referat
Dato:
Mandag, 25 marts, 2019 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 21 marts, 2019 - 18:01
Referat publiceret:
Onsdag, 27 marts, 2019 - 11:01

Punkt 8 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-03-2019

Dagsorden godkendt.

Punkt 9 Projekt Hænder Nok - Senior- og Handicapområdet

Sagsresumé

Som opfølgning på et fælles udvalgsmøde mellem Senior- og Handicapudvalget og Uddannelsesudvalget drøftes de initiativer, som Senior- og Handicapudvalget har valgt at prioritere i projektet ”Hænder Nok”.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 11. oktober 2018 afholdtes et fælles udvalgsmøde mellem Senior- og Handicapudvalget og Uddannelsesudvalget om den forventede kommende udfordring med at rekruttere tilstrækkeligt med kompetent arbejdskraft til opgaverne på de store velfærdsområder.

 

På mødet drøftedes udfordringerne, mulighederne og løsningsforslag, herunder igangsættelse af initiativet ”Hænder nok”. Med ”Hænder nok” vil Fredericia Kommune invitere til et bredt samarbejde med relevante fagligheder, fagforeninger, borgere/pårørende, frivillige, virksomheder, uddannelsesinstitutioner m.fl. Målet er at oparbejde en samarbejdsstruktur i og ud af organisationen, som skal sikre, at vi er rustede til at imødegå fremtidige udfordringer ift. arbejdskraft, så vi også i fremtiden kan løfte opgaverne på de store velfærdsområder.

 

Drøftelserne mundede ud i, at hvert udvalg forpligtede sig på en række prioriterede indsatser. Senior- og Handicapudvalget forpligtede sig til at arbejde videre med følgende:

 

  • Forebyggelse hos ældre – Der er potentiale i at forebygge, at ældre får brug for hjælp fra den kommunale pleje.
  • Velfærdsteknologi – Vi skal genbesøge velfærdsteknologien og afsøge mulighederne for at implementere det mere omfattende i kommunen. Samtidig skal eventuelle gode erfaringer fra andre kommuner bringes i spil.
  • Fortælle den gode historie – Vi skal være endnu bedre til at fortælle de gode historier. Hverdagens helte skal i spil og være ambassadører og rollemodeller.
  • Branding af gode elev- og arbejdspladser – Der bliver større konkurrence om de kvalificerede medarbejdere, da de omkringliggende kommuner også møder de samme problemstillinger. Det gør branding af Fredericia Kommune som en spændende arbejdsplads endnu mere vigtig.
  • Samarbejde med Jobcentret – Kan vi kigge bredere på ledighedsgruppen og tænke nyt i omkvalificerings- og rekrutteringsmuligheder? Fx er der en politisk målsætning om at oprette flere fleksjobs, og fx kunne ledige HK’ere komme på tale til omkvalificering.
  • Opgavefordeling ml. sektorer – Er det de rette hænder, der har de rette opgaver? Vi skal kigge på opgaveglidning nedad.
    • Kan vi i højere grad undgå, at Plejen skal sende medarbejdere ud for at dosere medicin? Vi kan fx igen indgå i dialog med de privatpraktiserende læger om måden, der ordineres medicin på.
    • Skal vi tale om opgaveglidning til andre (evt. ikke-uddannede) medarbejdergrupper? Er der et potentiale i at åbne op for at lave studiejobs, også for studerende på andre typer af uddannelser?

 

  • Træning og forebyggelse – Er der potentiale i at arbejde med forebyggelse af nedslidning gennem træning? Evt. i arbejdstiden? Hvad siger forskningen, og hvad gør andre kommuner?

 

  • Et fælles punkt med Uddannelsesudvalget kunne være:

Vi har mange dygtige SOSU-hjælpere ansat i dag. Vi har en formodning om, at en del af disse ville tage imod et tilbud om at videreuddanne sig, såfremt det var muligt. Kan vi understøtte den udvikling?

 

På mødet deltager leder af Uddannelse og Organisationsudvikling Stephan Raahede Kristiansen, og plejechef Marianne Hansen som vil bidrage med et kort oplæg forud for drøftelsen.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fastlægges, når indsatserne er prioriteret og valgt.

Vurdering

Ingen vurdering.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at Senior- og Handicapudvalget drøfter og beslutter udvalgets indsatser i projekt ”Hænder nok”

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-02-2019

Udsat til næste møde.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-03-2019

Senior- og Handicapudvalget ønsker oplæg til det kommende udvalgsmøde vedrørende følgende indsatser:

 

  1. Vordingborg modellen i Fredericia.
  2. Flex-jobbere til mindre opgaver.
  3. Alternative ansættelser.
  4. Praktikvejlederordning på fuldtid.
  5. Fastholdelse af medarbejdere.
  6. Positiv fokus på det meningsfulde og attraktive ved jobbet – Branding.
  7. Fra SSH til SSA

Punkt 10 Regnskab 2018

Sagsresumé

I forbindelse med regnskabsafslutningen udarbejder koncernområderne og stabene en opgørelse af regnskabet.

Denne sag indeholder regnskabsresultatet 2018 for Senior og Handicapudvalgets område.

Regnskabsresultatet for 2018 viser et samlet merforbrug i forhold til det korrigerede budget på 0,9 mio. kr. Udvalget havde ved årets start en opsparing på 21,3 mio. kr., som er forbrugt i løbet af 2018.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i 2018 været forbrug af opsparede midler fra tidligere år på 21,3 mio. kr. De opsparede midler har bl.a. finansieret merforbrug på 5,3 mio. kr. vedrørende mellemkommunale betalinger på Handicapområdet for borgere med behov for dag- eller døgntilbud udenfor kommunen, samt på Pleje og Omsorg et samlet merforbrug på 10,5 mio. kr., som bl.a. dækker over merudgifter på 24,0 mio. kr. på Frit valg, sygepleje, respiratorborgere, plejehjælpemidler og plejecentrene. Hertil kommer et merforbrug på 2,0 mio. kr. vedrørende hjælpemidler.

 

På anlæg er der et mindreforbrug på 2,5 mio. kr., som skyldes tidsforskydninger på Stævnhøj, Teknologipuljen og hjemliggørelse af Kobbelgården.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagbeskrivelse” og ”Vurdering”.

Vurdering

Regnskabsresultatet for 2018 viser et samlet merforbrug i forhold til det korrigerede budget på 0,9 mio. kr. Udvalget havde ved årets start en opsparing på 21,3 mio. kr., som er forbrugt i løbet af 2018. I forbindelse med budgetlægningen for 2019 skete der en omprioritering af midler på Pleje og Omsorg, dette skete som led i håndteringen af udfordringerne på området, som oplever en tilgang af borgere med behov for pleje.

På handicapområdet er der i 2018 lavet en analyse, som bl.a. inkluderede en arbejdstidsanalyse. Derudover er der arbejdet på at nedbringe vikarforbrug og sygefravær.

Der er på området vedrørende mellemkommunale betalinger etableret nye arbejdsgange og indhentet ekstern konsulentbistand, begge tiltag som skal sikre en bedre styring på området.

På Plejeområdet er etableringen af sygeplejeklinikken på Sundhedshuset et af initiativerne, som skal afhjælpe efterspørgslen på sygeplejeydelser.

Indstillinger

Senior og Handicap og Økonomi og Personale indstiller:

  1. at orienteringen tages til efterretning

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 11 Godkendelse af demenshandleplan for Fredericia

Sagsresumé

I januar 2017 offentliggjorde Sundheds- og Ældreministeriet en national demenshandleplan, med en række initiativer frem mod 2025, som kommuner og regioner kan deltage i eller søge om puljemidler til. Et af punkterne i den nationale demenshandleplan er et mål om at få 98 demensvenlige kommuner inden udgangen af 2025. Der er ikke knyttet en godkendelses eller certificeringsordning til målet, men et væsentligt og synligt element er, at den enkelte kommune har udarbejdet en demenshandleplan og hér er der et krav om, at der skal være en betydelig inddragelse af borgere og interessenter undervejs.

 

Senior- og Handicapudvalget skal tage stilling til om udkastet til demenshandleplan for Fredericia skal sendes i høring, men en frist for høringssvar d. 25. april 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

I januar 2017 offentliggjorde Sundheds- og Ældreministeriet en national demenshandleplan, med en række initiativer frem mod 2025, som kommuner og regioner kan deltage i eller søge om puljemidler til. Et af punkterne i den nationale demenshandleplan er et mål om at få 98 demensvenlige kommuner inden udgangen af 2025. Der er ikke knyttet en godkendelses eller certificeringsordning til målet, men et væsentligt og synligt element er, at den enkelte kommune har udarbejdet en demenshandleplan og hér er der et krav om, at der skal være en betydelig inddragelse af borgere og interessenter undervejs,

 

Fredericia vil være kendt som en demensvenlig kommune og ønsker at synliggøre, hvad vi gør og hvilke initiativer vi vil understøtte eller igangsætte. I slutningen af 2017 påbegyndte Pleje og Omsorg derfor arbejdet med at samle data ind til en kommende demenshandleplan.

 

I foråret 2018 blev den lokale demensalliance dannet. Den lokale demensalliance består af en repræsentant for mennesker med demens og deres pårørende, fra Alzheimerforeningen, Ældre Sagen, Sct. Gerorgs Gilderne i Fredericia, Fredericia Frivilligcenter og fra Idrætsdaghøjskolens demensaktiviteter (blandt andet ”Bevæg dig glad”). Demensalliancen har været en vigtig partner i arbejdet med demenshandleplanen, og sammen med forvaltningens dataindsamling og resultaterne af en tilknyttet Ph.d.-studerendes undersøgelse, har de været med til at pege på de initiativer, som indgår i demenshandleplanen for Fredericia.

 

Der foreligger nu et udkast til demenshandleplan for Fredericia. Demenshandleplanen har været præsenteret ved et arrangement med overskriften ” Sammen om Demens” den 26. februar, hvor Byrådet, Seniorrådet, Demensalliancen, samt yderligere repræsentanter for mennesker med demens og deres pårørende, var inviteret. På aftenen kom DR journalist og søn Kasper Friche med en gribende beretning om at være pårørende i en familie, hvor demensen rammer. Et oplæg der på alle måder talte ind i indsatserne i Demenshandleplanen.

 

Demenshandleplanen er opbygget således, at der i starten er beskrevet hvilke indsatser, der allerede er iværksat, mens den sidste halvdel vedrører de indsatser, vi vil have fokus på fremadrettet. Demenshandleplanens fremadrettede indsatser er systematiseret i faser, som et mennesker, der er ramt af demens typisk gennemlever fra sygdommens opståen til de pårørende står alene tilbage. Der er, på baggrund af de input vi har fået undervejs i processen, valgt at lave to spor; et for pårørende og et for den, der er ramt af demenssygdommen, dels fordi behovene er forskellige over tid, dels for også at synliggøre de pårørendes behov for støtte i forløbet.

 

For at sikre, at der ikke er gode initiativer, der overses i den kommende demenshandleplan foreslår Senior- og Handicap, at udkastet til Demenshandleplanen sendes i offentlig høring frem til og med d, 25. april.

Økonomiske konsekvenser

De enkelte initiativer i demenshandleplanen kan godt i et vist omfang være forbundet med udgifter, men de konkrete beløb er det ikke muligt at beregne på nuværende tidspunkt.

Vurdering

Senior og Handicap vurderer, at forslaget til demenshandleplanen i høj grad dækker ønskerne om fremtidige indsatser på demensområdet, idet mange relevante aktører har været involveret i processen. For at sikre, at der ikke er gode initiativer, der overses, foreslår Senior- og Handicap, at udkastet til handleplanen sendes i offentlig høring. Høringsfristen foreslås at være en måned frem til og med d, 25. april.

 

Endelig godkendelse med eventuelle tilføjelser vil kunne behandles i Senior- og Handicapudvalget på mødet d. 13. maj og derefter i Byrådet på mødet d. 17. juni 2019.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at forslaget til demenshandleplan sendes i offentlig høring med frist for indlevering af høringssvar d. 25. april 2019.

Punkt 12 Sundhedsfaglige tilsyn i 2018

Sagsresumé

Styrelsen for patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet jf. Sundhedslovens § 213. Tilsynene udføres som et risikobaseret tilsyn på alle offentlige og private institutioner, virksomheder og behandlingssteder, hvor der udføres sundhedsfaglige behandling af autoriserede sundhedspersoner, eller af personer der handler på deres ansvar.

 

Efter besøget udarbejdes en tilsynsrapport, som sendes i høring hos den ansvarlige leder. Når høringsperioden er overstået, gøres rapporten endelig, og den offentliggøres på Styrelsens hjemmeside.

 

Senior- og Handicapudvalget orienteres om resultaterne af de gennemførte tilsyn.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til sundhedslovens § 213 fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed. Tilsynene udføres på udvalgte behandlingssteder, så som sygehusenheder, klinikker, plejecentre, praksisser og hjemmesygeplejeenheder. Stederne udvælges udfra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden.

 

Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en rapport efter tilsynsbesøget, der kommer i høring hos den ansvarlige leder, hvorefter den endelige rapport fremsendes til Kommunen. Styrelsen offentliggør alle rapporter på deres hjemmeside.

 

Formålet med tilsynsbesøgene er at vurdere patientsikkerheden på behandlingsstedet, samt at sikre tilsynene skaber læring på alle behandlingsstederne.

 

For de kommunale enheder som plejecentre og hjemmesygeplejeenheder er målepunkterne i 2018 beskrevet som:

 

  • Behandlingsstedets organisering
  • Journalføring
  • Medicinhåndtering
  • Faglige fokuspunkter i patientforløb
  • Overgange i Patientforløb
  • Patienters retsstilling
  • Hygiejne
  • Øvrige fund

 

Tilsynene munder ud i en vurdering af, hvor godt det enkelte sted håndterer patientsikkerheden.

 

Der laves en vurdering, og der er 4 kategoriseringer:

  • Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden
  • Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden
  • Større problemer af betydning for patientsikkerheden
  • Kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden.

 

Styrelsen har aflagt besøg på 2 plejecentre og 2 hjemmesygeplejeenheder.

 

Der er udarbejdet rapporter fra alle tilsyn, som er vedhæftet som bilag. Generelt om tilbagemeldingerne kan siges, at det er veldrevne og velorganiserede plejecentre og grupper. Der er generelt god systematik og gode procedurer. Det er fine tilbagemeldinger, og alle 4 tilsynsbesøg er mundet ud i rapporter med konklusionen: ” Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden”.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Visitationsafdelingen, Senior og Handicap vurderer, at det er fine tilbagemeldinger, og at det arbejde der pågår på de besøgte plejecentre og plejegrupper, er sikkert og velorganiseret.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orientering om Strategi for Udsathed, med fokus på ensomhed og fællesskaber.

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet har i foråret 2018 taget initiativ til at udvikle en ny strategi på udsatteområdet. På mødet vil Senior- og Handicapudvalget blive præsenteret for denne strategi, ’Strategi for Udsathed’, med særligt fokus på ensomhed og fællesskaber.

 

På mødet deltager Rachel Møller Lund og Louise Gade Ellekrog, der begge er projektledere i Strategi for Udsathed.

 

Sagsbeskrivelse:

Nogle gange tager livet uventede drejninger, og alle kan på et tidspunkt i livet opleve at befinde sig i en udsat position. Derfor har Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet i foråret 2018 taget initiativ til at udvikle en ny strategi på udsatteområdet, som har til formål at forebygge og mindske udsathed i Fredericia.

 

På mødet vil udvalget blive præsenteret for Strategi for Udsathed, med særligt fokus på ensomhed og fællesskaber.

 

På mødet deltager Rachel Møller Lund og Louise Gade Ellekrog, der begge er projektledere i Strategi for Udsathed.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Velfærdsinnovation indstiller at Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen om Strategi for Udsathed til efterretning og drøfter mulighed for øget samarbejde på områet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-03-2019

Drøftet og taget til efterretning.

Punkt 14 Orientering (Lukket)