Senior- og Handicapudvalget - 25-10-2021

Referat
Dato:
Mandag, 25 oktober, 2021 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 21 oktober, 2021 - 15:15
Referat publiceret:
Tirsdag, 2 november, 2021 - 10:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

Godkendt.

Punkt 2 Orientering - Borgervejlederens årsberetning 2020/2021

Sagsresumé

Borgervejlederens årsberetning for 2020/2021 er klar til Byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Siden 2014 har Fredericia Kommune haft en borgervejleder. Borgervejlederen er ansat af Byrådet.

 

Borgervejlederen yder vejledning ud fra et helhedsorienteret perspektiv med målsætning om, at henvendelser søges løst i dialog. Vejledningen har fokus på at skabe klarhed og sætte borgeren i stand til at navigere i det kommunale system.

 

Borgervejlederen skal medvirke til at skabe en god, klar og tydelig dialog mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder.

 

Borgervejlederen udarbejder hvert år en årsberetning til Byrådet. Årsberetningen for 2020/2021 er nu klar til Byrådets behandling.

 

Borgervejlederen giver en kort præsentation af beretningens hovedpunkter på Økonomiudvalgets møde.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

 

Vurdering

 

Ingen.

 

Indstillinger

Borgervejlederen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at årsberetningen tages til efterretning, og videresendes til alle udvalg til orientering.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2021

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 28-06-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 25-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Anbefalet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Punktet bliver udskudt til oktober mødet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager årsberetningen til orientering.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

Sagen udskydes til næste møde.

Punkt 3 Beslutning om tilslutning til ny syddansk samarbejdsaftale for intravenøs behandling i kommunalt regi

Sagsresumé

Region Syddanmark og de syddanske kommuner har udviklet en samarbejdsaftale, som giver mulighed for, at kommuner kan forestå intravenøs behandling (IV-behandling) i borgerens nærmiljø, når der ikke længere er behov for at borgeren er indlagt. Aftalen erstatter to tidligere KAN-aftaler for intravenøs væskebehandling og intravenøs antibiotika-behandling. Fredericia kommune har ikke tilsluttet sig de to tidligere aftaler.

 

I sagen skal Senior- og Handicapudvalget tage stilling til, om Fredericia Kommune skal tiltræde den nye aftale. Sagen fremlægges til orientering i Sundhedsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

De syddanske kommuner og Region Syddanmark har, i regi af Sundhedsaftalen 2019-2023, udarbejdet en samarbejdsaftale, som beskriver samarbejdet mellem de syddanske sygehuse og kommunerne om færdiggørelse af IV-behandling med antibiotika eller væske i borgerens nærmiljø, når borgeren ikke længere har brug for at være indlagt. Nærmiljøet kan være borgerens eget hjem eller eksempelvis Sygeplejeklinikken på Fredericia Sundhedshus for borgere i Fredericia.

 

Formålet med samarbejdsaftalen er:

•          At skabe forløb på borgernes præmisser inden for de givne rammer

•          At borgeren får mulighed for behandling i nærmiljøet/eget hjem

•          At sikre en rammeaftale for ensartet praksis på tværs af alle sygehuse og kommuner til gavn for borgerne

•          At udnytte ressourcerne optimalt på tværs af sektorerne

 

Aftalen tager således udgangspunkt i sundhedsaftalens overordnede vision om et nært og sammenhængende sundhedsvæsen på borgerens præmisser og med sundhedsløsninger tæt på borgeren. Aftalen beskriver opgaver, ansvar og økonomi for de involverede parter.

 

Aftalens indhold

Sygehusafdelingen og den behandlende læge på sygehuset har ansvaret for at vurdere, hvorvidt en borger kan have gavn af at modtage IV-behandling i nærmiljøet, og træffe forberedelser hertil, inklusiv dialog med borgeren, ordination af præparater, at borgeren får de rette remedier med hjem, samt koordination med relevante parter.

 

På baggrund af sygehusets vejledning administrerer den kommunale sygepleje behandlingen med maksimalt 3 daglige behandlinger i tidsrummet 07.00-23.00.

Forventet omfang, samt evaluering af pilotperiode

Det er meget vanskeligt at vurdere omfanget af aftalens anvendelse. Det gælder både i Fredericia Kommune, som ikke har været med i de eksisterende aftaler om IV-behandling. Men det gælder også i de kommuner, som har erfaringer med at tilbyde IV-behandling jævnfør de tidligere IV-aftaler. Det skyldes at aftalens rammer er anderledes. Af samme grund træder aftalen i kraft som en pilotperiode fra 1. oktober 2021- 1. oktober 2022, og monitoreres tæt i det første pilotår, med evaluering og tilpasning efter både 6 og 12 måneder. Monitoreringen skal give et bedre overblik over:

 

•          Omfanget af forløb med IV-behandling i kommunalt regi

•          Tidsforbrug i forbindelse med behandlingerne

•          Antallet af daglige besøg

•          Reelle og afledte udgifter ved behandlingerne

 

Efter 6 måneder evalueres behov og relevans for at øge antallet af behandlinger til 4 gange i døgnet, og efter 12 måneder evalueres den samlede model, samt de økonomiske takster med henblik på en permanent aftale. Pilotperiodens betalinger efterreguleringes ikke. Herefter reguleres taksterne ved almindelig pris og lønregulering, og genberegnes hvert andet år.

 

Proces for tiltrædelse

Det er muligt at tiltræde aftalen fra d. 1. oktober 2021, men aftalen indgåes direkte mellem Region Syddanmark og den enkelte kommune. Kommunerne har derfor mulighed for at tiltræde aftalen løbende, når beslutningen om eventuel tiltrædelse af aftalen er behandlet politisk.

 

Tiltrædelse sker ved at indsende en underskrevet samarbejdsaftale til sekretariatet for Følgegruppen for Behandling og Pleje. Herefter orienteres de respektive sygehuse om at aftalen er indgået. Den regionale underskriver vil være Regionsrådsformand Stephanie Lose.

 

Aftalens økonomi

IV-behandling i kommunalt regi finansieres i fællesskab mellem regionen og kommunen, hvor regionen finansierer 70 procent og kommunen 30 procent af forløbstaksten. Aftalens økonomimodel består at 4 forløbstakster.

 

1. Forløb med IV-antibiotika uden pumpe 7.000 kr.

2. Forløb med IV-antibiotika, hvor patienten får hjælp til montering af pumpe 1.400 kr.

3. Forløb med IV-væske 1.000 kr.

4. Langtidsforløb over 14 dage med IV-antibiotika uden pumpe. Døgntakst 1.400 kr. pr. døgn fra

dag 15.

 

Tidsplan for implementering i Fredericia Kommune

Fredericias sygepleje er stort set klar til at løse de opgaver, der følger med aftalen, herunder at færdiggøre interne procedurer og arbejdsgangsbeskrivelser. Der er indrettet faciliteter i sygeplejeklinikken, til de borgere som kan modtage behandlingen der. Der er dog brug for kompetenceudvikling af det personale, som skal varetage opgaven. På dette punkt er Fredericia Kommune udfordret, idet sygeplejens medarbejdere aktuelt afvikler ferie som følge af sygeplejekonflikten. Der er derfor ikke kapacitet til at tage medarbejdere ud af driften med henblik på kompetenceudvikling. Plejen er derfor i positiv dialog med Sygehus Lillebælt om gradvis oplæring, og mulighed for at påbegynde IV-opgaven i flere tempi. Således kan IV-opgaven i første fase omfatte IV-behandling i sygeplejeklinikken, og senere udvides til også at gælde IV-behandling i hjemmet.

 

Den præcise tiltrædelsesdato afhænger af ovenstående, men kan forventeligt være i første kvartal 2022.

Økonomiske konsekvenser

Et forsigtigt skøn baseret på tal fra Middelfart Kommune i 2020 og 2021, og omregnet til Fredericias befolkningsgrundlag giver følgende omfang af forløb og mulige udgifter til IV-behandling:

 

 

Fredericia

Befolkning &

Antal forløb*

Samlet udgift til IV-behandling af Fredericia-borgere*

Kommunens andel (30 %)*

Regionens andel (70%)*

Borgergrundlag

51.400

 

 

 

IV-antibiotikaforløb a 7000 kr

121

           44.146 kr    

    253.244 kr    

     590.902 kr    

IV-væskeforløb a 1000 kr

43

             3.492 kr    

       13.048 kr    

       30.445 kr    

Total

 

887.638 kr

266.292 kr

621.347 kr

* Skøn baseret på baggrund af data fra Middelfart Kommune for anvendelse af de eksisterende aftaler i 2021

 

Forbehold og noter til overslaget:

I overslaget er der taget udgangspunkt i forløbstaksterne for forløb 1 og 3. Det er ikke muligt at fastslå, hvordan takster/forløbene har fordelt sig, da de eksisterende aftaler har en anden opbygning.

 

I Middelfart er der set en stigning i antal forløb fra 2020 til 2021. Denne udvikling kan fortsætte, i kraft af at der med den nye aftale sættes øget fokus på muligheden for IV i nærmiljøet, samt øget behov.

 

Samlet set vurderes det derfor, at der kan forventes kommunale udgifter til Iv-behandling i nærmiljøet på 250-300.000 kr/år.

 

Det er en ny opgave og en udgift, som ikke tidligere har været en del af plejens budget. Den nye udgift vil bidrage til at udfordre plejens samlede budgetramme, og som kan kræve budgettilførsel fremadrettet. Det er derfor særlig væsentligt at følge monitorerings- og evalueringsindsatsen for aftalen nøje, og løbende følge udgifter og ydelser.

 

Midlerne findes i aftalens første tiltrædelsesår via de tilførte midler til demografiregulering på seniorområdet.

Vurdering

Fredericia Kommune har ikke tilsluttet sig de tidligere aftaler for IV-væskebehandling og IV-antibiotika-behandling. Dette skyldes i høj grad, at der ikke fulgte kommunal økonomi med opgaven. I den nye samarbejdsaftale finansierer kommunen 30% af udgifterne. Trods den delte udgift med regionen, vil denne ekstra kommunale udgift være en udfordring, og kan på længere sigt give behov for ekstra tilførsel til området.

 

Både i et borgerperspektiv og samfundsøkonomisk er muligheden for IV-behandling i nærmiljøet dog en væsentlig fordel. Det giver større fleksibilitet, mindre transport og mindre sygehusafhængighed for de borgere, som ikke har brug for anden sygehusbehandling end IV-behandlingen. Og samlet set er der mulighed for bedre udnyttelse af ressourcerne i sundhedsvæsenet ved at disse borgere udskrives til behandling i nærmiljøet, fremfor at blive på sygehuset.

 

De rammer, som aftalen giver, rummer nogle konkrete udfordringer, som kræver opmærksomhed og bør belyses i pilotperioden, samt drøftes i det lokale samarbejde med sygehus Lillebælt. Der vil derfor være stort fokus på at følge aftalens anvendelse, samt på den løbende dialog med aftalens øvrige parter for at sikre, at den endelige version af aftalen afspejler erfaringerne i Fredericia.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At Senior og Handicapudvalget beslutter, at Fredericia Kommune tiltræder samarbejdsaftalen for intravenøs behandling.
  2. At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

  1. Tiltrådt
  2. Taget til efterretning

Punkt 4 Godkendelse af spørgeskema til pårørendeundersøgelse

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget besluttede den 23. august 2021, at der i efteråret 2021 skal gennemføres en spørgeskemaundersøgelse blandt de pårørende til beboerne i plejehjemmene i Fredericia.

 

Senior- og Handicapudvalget besluttede ligeledes, at der skal tages udgangspunkt i Aarhus Kommunes nyligt reviderede spørgeskema med tilpasninger til forholdene i Fredericia, og at udvalget skal godkende spørgeskemaet inden undersøgelsen sættes i gang.

 

Forvaltningen modtog spørgeskemaet fra Aarhus Kommune ultimo september og har lavet tilpasninger, så det passer til forholdene i Fredericia Kommune. Spørgeskemaet har været drøftet på mødet i Seniorrådet den 15. oktober, og udtalelse fra Seniorrådet følger på mødet.

 

Senior- og Handicapudvalget skal tage stilling til, om det vedlagte forslag til spørgeskema kan godkendes i sin nuværende form, eller om der skal laves ændringer.

 

Sagsbeskrivelse:

Beboernes familie og netværk er meget vigtige for den enkelte beboers trivsel. Vores samarbejde har derfor stor betydning. De pårørendes oplevelse af om plejehjemmene er rare og hjemlige at komme på besøg i, deres viden om den enkelte beboers livshistorie, og om hvad der bringer glæde for beboeren i hverdagen er væsentlige informationer for os i vores videre arbejde med hjemliggørelse af plejehjemmene og vores muligheder for at yde den bedst mulige pleje og omsorg.

 

Aarhus Kommune har i flere år gennemført årlige spørgeskemaundersøgelser blandt de pårørende til beboerne i plejehjemmene. I 2021 har de gennemført en større evaluering med bred involvering for at kvalificere spørgeskemaet og dermed værdien af undersøgelsen i forhold til opfølgende handlinger.

 

 I Aarhus har følgende været involveret i evalueringen og udarbejdelsen af det nye spørgeskema:

-          Implementeringstyregruppe (et forum med bl.a. 4 pårørenderepræsentanter)  

-          Ældrerådet

-          Forstandere (ledere af plejehjemmene)

-          Chefgruppen i Ældre og omsorg (plejehjemsforvaltningen)

-          En fokusgruppe med pårørende samt repræsentanter fra en arbejdsgruppe fra Ældrerådet

 

Spørgeskemaet er tilpasset til Fredericiansk kontekst og udover at arbejde med spørgeskemaet i forvaltningen, så har vedlagte forslag til spørgeskema også været drøftet på møde i Seniorrådet den 15. oktober. Udtalelse fra Seniorrådet fremlægges på mødet.

 

Pårørendeundersøgelsen forventes at kunne gennemføres i november med afrapportering i december og opfølgning fra starten af 2022. Der udarbejdes rapporter for det enkelte plejehjem til brug for lokal opfølgning, og en samlet rapport for alle plejehjemmene til politisk behandling og til drøftelse i Seniorrådet.

Økonomiske konsekvenser

Gennemførelse af og opfølgning på spørgeskemaundersøgelsen blandt de pårørende til beboerne i vores plejehjem kan afholdes inden for rammen og har derfor ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Indholdet i spørgeskemaet vurderes at give de pårørende mulighed for at bidrage med viden på områder, som er vigtige for både de pårørende og plejehjemmene. Der er flere steder i spørgeskemaet muligheder for at uddybe sit svar med kommentarer i fritekstfelter. Vi får således både kvantitative og kvalitative data via undersøgelsen, hvilket er en styrke i forhold resultaternes værdi og vores muligheder for opfølgning med forbedringstiltag.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller

-          At Senior- og Handicapudvalget godkender spørgeskemaet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

Godkendt.

Punkt 5 Revideret driftsaftale Ulleruphus

Sagsresumé

Revideret driftsaftale mellem Den Selvejende Plejebolig-Institution Ulleruphus og Fredericia Kommune sendes til godkendelse. Rettelserne i aftalen er en konsekvens af, at køkkenfunktionens drift er overgået til Fredericia Kommune.

 

Forvaltningen indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet at godkende den reviderede driftsaftale.

 

Sagsbeskrivelse:

Ulleruphus er en selvejende institution og køkkenet har hidtil været driftet under ledelsen på Ulleruphus.

 

På Senior- og Handicapudvalgets møde d. 26. april 2021 blev det besluttet at indstille overfor bestyrelsen på Ulleruphus at lade Køkkenfunktionen overgå til Fredericia Kommune. Dette har bestyrelsen efterfølgende godkendt.

 

Den hidtil gældende driftsaftale skal dermed revideres forud for en virksomhedsoverdragelse af køkkenfunktionen. Det har givet anledning til at revidere driftsaftalen for at sikre, at aftalen er tidssvarende.

 

Rettelserne præciserer ansvaret hos henholdsvis Ulleruphus og Fredericia Kommune.

 

Driftsaftalen skal godkendes af Fredericia Kommune (Byrådet) samt Bestyrelsen på Ulleruphus.

 

Såfremt driftsaftalen godkendes, vil proces omkring virksomhedsoverdragelse af ansatte medarbejdere påbegyndes.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Det er forvaltningens anbefaling, at driftsaftalen godkendes. Formålet med rettelserne er en tydeliggørelse af ansvar indenfor de enkelte områder.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet at godkende den reviderede driftsaftale.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

Godkendt.

Punkt 6 Evaluering af organisatorisk setup i forhold til §18 midler

Sagsresumé

Uddelingen af §18 midler sker en gang årligt.  Midlernes fordeling besluttes af Økonomiudvalget efter indstilling fra §18 komiteen.

 

Der ønskes en evaluering af det politisk organisatoriske set-up med henblik på den fremadrettede praksis for §18 midler.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet nedsatte på sit møde d. 23. april 2018 en politisk gruppe, der fik til opgave at arbejde med revidering af retningslinjer og procedurer for fordeling af støttemidler til de frivillige sociale foreninger, jfr. Servicelovens § 18.

 

På baggrund af gruppens arbejde besluttede Byrådet at nedsætte en §18 komite. Komiteen består af formændene fra Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget samt Børne- og Skoleudvalget. Samtidig blev det besluttet, at Økonomiudvalget besidder beslutningskompetencen omkring midlernes fordeling efter indstilling fra Komiteen. Det blev ligeledes besluttet at evaluere denne model i år 2020. Det blev ikke nået i 2020, og gøres derfor nu forud for valget og ny konstituering.

 

Det var hensigten at nedsætte en administrativ arbejdsgruppe med fokus på det frivillige arbejde og civilsamfundet generelt. Grundet Corona og andre omstændigheder har denne opgave ikke været prioriteret.

 

I forhold til selve uddelingskriterier besluttede Økonomiudvalget d. 3. juni 2019 reviderede retningslinjer omkring tildeling af midler i henhold til Servicelovens §18. Her blev det besluttet at:

 

  • Der gennemføres alene én ansøgningsrunde pr. år. Ansøgningsfristen er 15. september og foreningerne får afgørelse af tilskudsansøgningen i efteråret, således at der er sikkerhed hos foreningerne for det kommende års finansiering.
  • Der stilles et krav om at tilskudsmodtagere indsender en årsrapport vedrørende det år, hvor de modtager tilskud fra kommunen.
  • Modtagere af støtten har skærpet fokus på udsatte borgere.
  • Et øget fokus på udvikling.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 500.000 kr. til §18 midler, hvoraf de 50.000 kr. er afsat til en akutpulje, der kan ansøges hele året. I forhold til det organisatoriske setup er der ikke nogen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Det er vurderingen, at det fungerer godt med en §18 komite, hvor de relevante udvalg er repræsenteret ved formanden. Forvaltningen anbefaler, at modellen fortsætter.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Senior- og Handicapudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler til Økonomiudvalget at:

  1. den nuværende model omkring §18 midlernes tildeling fortsætter
  2. der alternativt fremsættes ønsker til ændringsforslag.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

  1. Der er tilslutning til at den nuværende model fortsætter

Punkt 7 Orientering opfølgning på besøgsdag vedr. senior- og plejeboliger

Sagsresumé

Som opfølgning på besøgsdagen orienteres om erfaringer fra dagen. Erfaringerne er indsamlet via spørgeskemaer omdelt til deltagerne på dagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Seniorrådet og Byrådet var d. 9. september 2021 inviteret på besøgstur for at besøge forskellige eksempler på boliger. Formålet med turen var at få inspiration ift. et eventuelt byggeri i Fredericia Kommune.

 

Der var 3 eksempler på boliger: 1) Horsens; Vesterled – boliger målrettet misbrugere 2) Aarhus: Generationernes Hus 3) Aarhus: Skovvang – demensplejehjem.

 

I løbet af dagen blev indsamlet kommentarer fra deltagerne fra Fredericia. Det er disse kommentarer, der danner grundlag for nedenstående opsamling.

 

Vesterled består af dels de skæve boliger dels det alternative plejehjem med 8 boliger. De skæve boliger består af 36 boliger. Boligerne rummer misbrugere, der har brug for pleje.

 

Betragtninger nedskrevet på dagen af deltagerne:

Borgerne: Det er overraskende, at målgruppens aldersgennemsnit var så lavt. Det er et tilbud, der er på borgerens præmisser, og det kræver noget særligt af de ansatte. Borgerne kan få de tilbud, de efterspørger (Rusmiddel), og det er et godt tilbud for udsatte borgere. Der var værdighed i tilbuddet, mange kom direkte fra hjemløshed, og der var brug for flere pladser. ”Skuldrene var nede” omkring kriminalitet – det er politiets opgave ikke kommunens.

 

Ansatte: Det kræver noget særligt af de ansatte at håndtere denne type borgere. Der er en god udnyttelse af personalets kompetencer på tværs af bygninger. Der er et godt samarbejde med politiet, gadesygeplejerske, socialrådgiver, sosuhjælper mv.

 

Opmærksomhedspunkter i forhold til Fredericia: Det ser ud til at være en fordelagtig økonomisk måde at gøre det på. Tilbuddets geografiske placering har betydning – skal helst være, hvor borgerne er i forvejen. Der bliver brugt penge på rengøring, så stedet fremstår pænt. Det kræver politisk vilje at ændre vores organisering markant og anerkende samspillet mellem faglige kompetencer. Ved et sådant tilbud er det vigtigt at sætte det rigtige hold – både beboere og ansatte.

 

Generationernes Hus i Aarhus er for mennesker i alle aldre med forskellig formåen og livssituationer. Huset rummer børn i daginstitution og boliger til studerende, familier, mennesker med handicap samt ældre med og uden behov for pleje. God idé at tænke fra vugge til grav.

 

I kommentarerne fra dagen fremhæves følgende omkring Generationernes Hus:

Visionen med Generationernes Hus: Det er en god idé at samle forskellige institutioner og aldersgrupper. Godt med landsbytankegangen i det tætte fællesskab. Det gjorde et godt indtryk med de positive beboere vi mødte.

 

De fysiske rammer: Godt at der er udsyn til natur og aktivitet fra lejlighederne. Placeringen kunne ikke blive smukkere. Der er liv overalt udenfor. Huset fremstår meget sterilt og institutionsagtigt. Markante forskelle i udearealerne, godt med de små oaser og orangeri. Det var alt for stort og svært at bevæge sig rundt mellem etagerne. Der er for mange kvadratmeter til fællesarealer. Det er mere etagernes hus end generationernes hus.

 

De enkelte lejemål var alt for små. I lejlighedernes soveværelser er der god plads, så det er muligt at tilgå sengen med hjælp fra begge sider. Ovnene sad for lavt i lejlighederne.

 

Hjemlighed: Virker meget institutionsagtigt – hvor er hjemligheden? Hvis Idéen plantes om til mere overskuelige bygninger vil det give mere hjemlighed. Der var ikke hjemlighed, selvom det var nyt og med nye møbler. Det er fællesskabet, der skal skabe hjemligheden.

 

Skovvang er et nybygget demensplejehjem i Aarhus.

Kommentarerne fra dagen er fyldt med begejstring omkring plejehjemmet:

Synes særlig godt om: Det hele! Et fantastisk gennemtænkt demensplejehjem. Det hele var godt – hjemlighed – ledelsen – kulturen – indretningen – farverne – historiekasserne – kunst. Godt at der var ansat en aktivitetsmedarbejder og frivillige tilknyttet. Godt, hvis man kunne klone lederen. Et ”varmt indtryk”, når man kommer ind og hos ”brobyggeren”. Det er simpelthen så gennemtænkt.  Tankegangen ift. indflytning var meget positiv. Det er rigtig godt, at beboerne kan bevæge sig ”frit” på området.

 

Udearealerne: Rigtig hyggelige udeområder og godt med belægningen, som er fin for brugere med rollator. Der var ingen skarpe kanter, og dermed ingen der kunne falde. Gangstierne og beplantningen var vigtige og fornemmelsen af at gå en tur i et beboelsesområde. Dejligt at se at der var forskellige niveauer, der falder naturligt ind mellem bygningerne. Det virkede meget stort – men overskueligt. Godt med et reservebudget til de problemer, der opstår. En enkelt tilbagemelding påpegede, at det virker lidt for kompakt.

 

Boligindretningen: Synes godt om selve området – f.eks. godt når man kom ind. Der var ikke meget skabsplads i lejlighederne. Værelserne var små. Godt med de ”brudte gange”, kasserne foran boligerne og farvevalget.  Det er godt indrettet, som et hjem.

Det er positivt med farverne udenfor hver bolig og farverne på badeværelserne samt den generelle indretning.

 

Hjemlighed: De små udstillinger på gangene, de særlige knæk på gangene. Pårørende må gerne overnatte. Dette plejehjem var gennemsyret af hjemlighed, kulturen er hjemlighed. Den sad lige i skabet! Der er seriøse og gode værdier i plejen. Mange gennemtænkte tiltag.

 

Ovenstående er en opsamling udfra de tilbagemeldinger, der er givet og dermed alene et udtryk for de ytringer, der er givet på dagen. Der er som bilag vedhæftet Seniorrådets facebookopslag omkring besøgsdagen.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

 Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

Orienteringen blev taget til efterretning.

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller