Senior- og Socialudvalget - 03-05-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 3 maj, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 28 april, 2022 - 17:26
Referat publiceret:
Fredag, 6 maj, 2022 - 15:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Godkendt.

Punkt 2 Besøg hos Øster Elkjær

Sagsresumé

Mødet i Senior- og Socialudvalget afholdes denne gang i Plejehjemmet Øster Elkjær. Adressen er:

Erritsø Bygade 85A, 7000 Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgsmødet afholdes i plejehjemmet Øster Elkjær. Formålet med dette er at få et kendskab til et af kommunens plejehjem, samt se de fysiske rammer og omgivelserne.

 

Ledelsen fra Øster Elkjær deltager med henblik på at give udvalget et godt indblik i plejehjemmet og dagligdagen for beboere og pårørende.

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager besøget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: Tilgængelighedspuljen 2022

Sagsresumé

I denne sag skal Senior- og Socialudvalget beslutte, hvilke ansøgere der skal modtage midler fra tilgængelighedspuljen 2022 og med hvilke beløb samt hvordan puljens restbeløb skal administreres.

 

Med sagen gives desuden en status på de tilgængelighedsprojekter, der blev bevilliget midler til fra tilgængelighedspuljen i 2021 – herunder overførsler fra 2020-puljen.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

Som en del af Budget 2020 blev der oprettet en tilgængelighedspulje i Fredericia Kommune, hvor foreninger og borgere kan ansøge om støtte til tiltag, der kan forbedre tilgængeligheden for mennesker med forskellige handicaps i Fredericia Kommune. Puljen udgør årligt 200.000 kr.

 

RAMMER

Tilgængelighedsprojekterne skal enten komme mange til gode eller have stor betydning for en mindre gruppe. Der kan søges om tilskud til opstartsudgifter eller anlægsudgifter. Eventuel drift, vedligehold og forsikring skal dækkes af ansøgeren. Der kan ikke søges om tilskud til rent private udgifter.

 

Såfremt der opnås tilskud til det ansøgte projekt, skal tilskudsmodtageren indsende dokumentation og en kort redegørelse for projektets gennemførelse, når arbejdet er færdiggjort – senest januar året efter.

 

2022-PULJEN

Ansøgningsfristen til tilgængelighedspuljen 2022 var d. 20. marts 2022. Der indkom syv ansøgninger, hvoraf to angår samme tilgængelighedsprojekt. I alt er der blevet ansøgt om 118.500kr.

 

OVERSIGT OVER ANSØGNINGER 2022

Ansøger

Tilgængelighedsprojekt

Beløb

Nordbo Senior

Der søges tilskud til indkøb af 20 siddepuder til forbedring af siddekomfort.

10.000 kr.

Nordbo Senior

Der søges tilskud til udstyr og assistance for afholdelse af virtuelle møder.

20.000 kr.

Høreforeningen Vejle-Kolding-Fredericia Lokalafdeling

Der søges tilskud til mobilt teleslynge anlæg.

27.500 kr.

Kirstinebjergskolen

afd. Indre Ringvej

 

Der søges tilskud til opstilling af 2 skilte på 1 x 2 m med piktogrammer i skolegården.

4000 kr.

Kompetencecenter for døve og døvblinde

Der søges tilskud til etablering af niveaufri adgang og fast underlag ved bålplads.

50.000 kr.

Venneforening til Den Kreative Skole

Der søges tilskud til etablering af rampe ved trappe på 1. sal i Den Kreative Skole

7000 kr.

Foreningen Den Kreative Skole

Ansøgning er i identisk med ansøgning fra Venneforeningen for Den Kreative Skole

-

 

STATUS PÅ 2021/2020-PROJEKTER

I sagsbilag 2 gives Senior- og Socialudvalget en status på de tilgængelighedsprojekter, der blev bevilliget penge i 2021 samt to projekter, der blev bevilliget penge i 2020, men ikke blev afsluttet i 2020.

Økonomiske konsekvenser

I budgetteksten står der: ”Puljen udgør årligt 200.000 kr.” Beløbet pris- og lønfremskrives. Det betyder, at på 2022 niveau er 205.000 kr. på anlægskontoen tilgængelighedspuljen.

 

Tilbagebetaling fra tilgængelighedsprojekter 2021 (jf. sagsbilag 2):

-          Frivilligcenteret 53.936,25 kr.

-          Fredericia Live   33.236,00 kr.

 

Der er således 87.172,25 kr. mere til forbrug i 2022-puljen. I alt: 292.172,25 kr.

 

 Restbeløb 2021 (jf. sagsbilag 2):

-          Ledelinjer                                        318.890,00 kr.

-          Rampe v. Det Bruunske Pakhus  107.133,50 kr.

Byrådet bedes godkende, at disse beløb overføres til 2022-puljen på beslutningsmødet d. 2.5.22.

Såfremt det godkendes, øremærkes beløbene til realiseringen af rampen ved Det Bruunske Pakhus samt Ledelinjer. 

Vurdering

Ansøgningerne er blevet vurderet af kommunens ejendomsafdeling og Tilgængelighedsudvalget, som er en sammenslutning af medlemmer fra Seniorrådet og Handicaprådet.

 

Tilgængelighedsprojekt

Byggeteknisk vurdering

Tilgængelighedsudvalget vurdering og anbefaling

Nordbo Senior

 

- Siddepuder

Det ansøgte har ingen byggeteknisk betydning.

Ingen bemærkninger.

Tilgængelighedsudvalget anbefaler ansøgningen imødekommes.

 

Nordbo Senior

 

- Udstyr og assistance for afholdelse af virtuelle møder

Det ansøgte har ingen byggeteknisk betydning.

 

Bemærkning:

I mødelokaler på Sundhedshuset er der installeret udstyr for afholdelse af bl.a. videokonferencer – dette udstyr er ikke fuldt booket, kunne muligvis indgå som del af løsning.

Ingen bemærkninger.

Tilgængelighedsudvalget anbefaler ansøgningen imødekommes.

 

Høreforeningen Vejle-Kolding-Fredericia Lokalafdeling

 

- Mobilt teleslynge anlæg

Det ansøgte beløb til etablering af teleslynge, stemmer meget godt overens med den udgift Fredericia Kommune har haft, i forbindelse med etablering af tilsvarende anlæg.

Ingen bemærkninger.

Tilgængelighedsudvalget anbefaler ansøgningen imødekommes.

 

Kirstinebjergskolen

afd. Indre Ringvej

 

- Piktogrammer

 

Det ansøgte har kun begrænset byggeteknisk betydning.

Den anslåede udgift til etablering vurderes at være realistisk.

Ingen bemærkninger.

Tilgængelighedsudvalget anbefaler ansøgningen imødekommes.

 

Kompetencecenter for døve og døvblinde

 

- Niveaufri adgang og fast underlag ved bålplads

 

Ved gennemførelse af projektet, skal ansøger være opmærksom på maksimal stigning 5 cm pr. meter ved ramper for udligning af niveauforskelle.

Det beskrevne projekt vurderes at kunne udføres indenfor det i ansøgningen opstillede budget.

Ingen bemærkninger.

Tilgængelighedsudvalget anbefaler ansøgningen imødekommes.

 

Den Kreative Skole

 

- Etablering af rampe

Der er en niveauforskel på ca. 70, der i dag er forbundet med mindre trappe.

Etablering af rampe til udligning af denne højdeforskel, vil forudsætte en 14 meter lang rampe, hvilket der ikke er plads til i lokalet.

Vi har været i dialog med skolen om alternativ løsning – montering af trappelift kunne være en mulighed, hvilket skolen var indforstået med.

Samlet budget: 65.000,00 kr.

Ingen bemærkninger.

Tilgængelighedsudvalget anbefaler ansøgningen imødekommes med et beløb på 65.000 kr.

 

 

Tilgængelighedsudvalgets anbefaling i forhold til 2022-puljens restbeløb:

Hvis Den Kreative Aftenskoles tildeles 65.000 kr. er den samlede puljeudgift 176.500 kr.

2022-puljen indeholder i alt: 292.172,25 kr. Det vil sige der er et restbeløb på 115.672,25 kr.

 

Tilgængelighedsudvalgets anbefalinger:

  1. Restbeløbet går til ledelinjeprojektet
  2. Alternativt at der laves en ansøgningsrunde to.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at

  1. At Senior- og Socialudvalget med afsæt i Ejendomsafdelingens vurderinger og Tilgængelighedsudvalgets vurderinger samt anbefalinger beslutter, hvilke tilgængelighedsprojekter, der skal bevilliges tilskud og med hvilket beløb.
  2. At Senior- og Socialudvalget træffer beslutning i forhold til 2022-puljens restbeløb.
  3. At status vedr. tilgængelighedsprojekter fra 2021/2020 tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

  1. Udvalget godkendte bevilling til alle ansøgte projekter.
  2. Udvalget besluttede at restbeløbet anvendes til ledelinjer.
  3. Taget til efterretning.

 

Punkt 4 Beslutningssag: Godkendelse af udvidelse af Proaktivs tilbudsvifte

Sagsresumé

På udvalgsmødet d. 01.03.2022 godkendte Senior- og Socialudvalget en procesplan for oprettelsen af et uvisiteret aktivitets- og samværstilbud i botilbuddene; et fremskudt tilbud i regi af Proaktiv.

 

Proaktiv er et dagtilbud, der gives i henhold til servicelovens §103 (beskyttet beskæftigelse) og §104 (aktivitets- og samværstilbud). Udvidelsen drejer sig udelukkende om §104-delen.

 

Udvidelsen af Proaktivs tilbudsvifte har været i høring i Handicaprådet, Pårørenderådet og LMU Voksen Handicap. Borgere på Kobbelgaarden 1 og Kobbelgaarden 3, Ullerupdalvej 90-96 og talsmandsgruppe på Proaktiv har desuden været inddraget.

 

På dette møde bedes Senior- og Socialudvalget at forholde sig til høringssvarene, og beslutte om de vil godkende udvidelsen af aktivitets- og samværstilbuddet kan godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

I arbejdet med ”7000stemmer” (erfaringsopsamlingen på Corona) blev det tydeligt, at nogle af de borgere, der bor på Fredericia Kommunes længerevarende botilbud, profiterede af at deltage i aktivitets- og samværstilbud (jf. serviceloven § 104) i deres botilbud, fremfor at skulle på Proaktiv.

 

På den baggrund blev det besluttet at udvide Proaktivs tilbudsvifte med et fremskudt aktivitets- og samværstilbud på botilbuddet. Formålet er at skabe en mere differentieret tilbudsvifte, som i højere grad imødekommer udviklingen i den enkelte borgers kompetencer og behov over tid.

 

Forvaltningen har udarbejdet et udkast til en beskrivelse af et uvisiteret aktivitets- og samværstilbud i botilbuddene. Det er et udkast, der er blevet kvalificeret gennem en inddragende høringsproces.

 

HØRINGSSVAR

Der er indkommet høringssvar fra Pårørenderådet og Handicaprådet. Nogle borgere fra Ullerupdalvej har desuden indsendt deres meninger om udvidelsen af Proaktivs tilbudsvifte. Både meninger og høringssvar er vedhæftet sagsfremstillingen.

 

Overordnet set udtrykker både Handicaprådet og Pårørenderådet bekymring i forhold til udvidelsen af Proaktivs tilbudsvifte.

Pårørenderådet er direkte imod udvidelsen af Proaktivs tilbudsvifte:

De anerkender ikke præmissen om, at nogle borgere i botilbud ønsker og profiterer af at modtage deres aktivitets- og samværstilbud i botilbud.

 

De anfægter, at udvidelsen er i overensstemmelse med lovgivningen på området. Det gælder både i forhold til brugen af botilbuddenes lokaler og det at tilbuddet gives uvisiteret.

 

De læser udvidelsen af Proaktivs tilbudsvifte som en besparelse.

 

For at imødekomme de borgere, der ikke profiterer af at være en hel dag på Proaktiv, foreslår Pårørenderådet, at der genindføres halvtidspladser fra kl. 9-12.

 

Herunder fremgår forvaltningens vurdering af Pårørenderådets kommentarer:

  1. Det er fortsat forvaltningens faglige vurdering, at der er borgere, som profiterer mere af at modtage deres aktivitets- og samværstilbud i botilbud. Der er borgere, der giver udtryk for, at de glæder sig til, at tilbuddet bliver en realitet (jf. bilag: ”nogle meninger fra borgere på Ullerupdalvej”).

Det er forvaltningens vurdering, at det drejer sig om ca.10 borgere, og det vil være muligt for max 20 borgere. Tilbuddet vil altså være for de få. De borgere, der profitere af at komme på Proaktiv, opfordres til at fortsætte her.

 

  1. Forvaltningens juridiske afdeling har vurderet, at det er lovmedholdeligt.

-          Jf. den gældende vejledning vedr. servicelovens §104 kan tilbuddet gives med og uden visitation.

-          Aktivitets- og samværstilbuddet må ikke gives i borgernes hjem. Det må altså ikke foregå i borgernes lejligheder, og hvis borgerne betaler leje til fællesarealer, skal de kompenseres over huslejen i det tidsrum, hvor kommunen benytter arealet til aktivitet og samvær.

 

  1. Udvidelsen af tilbudsviften er ikke en besparelse. Ændringen sker for at skabe en mere fleksibel og differentieret tilbudsvifte, som i højere grad imødekommer udviklingen i den enkelte borgers kompetencer og behov over tid.

Der vil i forbindelse med udvidelsen ske en omlægning af økonomien. Dette for at sikre, at pengene fortsat målrettes den socialpædagogiske kerneopgave.

 

Forvaltningen anerkender Pårørenderådets forslag om halvdagspladser på Proaktiv. Det vil dog ikke ændre på, at transporten for nogle borgere er ressourcekrævende. Muligheden for et halvdagstilbud i botilbud giver en større fleksibilitet, idet det ikke kun er en mulighed mellem kl. 9-12.

 

Herunder fremgår en oversigt, der skitserer de temaer, som indgår i både Pårørenderådets og Handicaprådets høringssvar. I oversigten indgår forvaltningens vurdering.

 

 

Tema

Forvaltningens vurdering

Variation i hverdagen:

Hvordan sikres en varieret hverdag, når aktivitets- og samværstilbuddet foregår i samme bygning, som borgerne bor i?

 

Det er forvaltningens faglige anbefaling, at aktivitet og samvær prioriteres over transport, da det er i forbindelse med aktivitet og samvær, at vi styrker fællesskaber.

Erfaring viser desuden, at nogle af de borgere, der har valgt Proaktiv fra, deltager ad hoc, når aktiviteten foregår i botilbuddet. Denne borgergruppe får således mulighed for at få en mere varieret hverdag.

 

Et uvisiteret tilbud:

Hvordan sikres kvaliteten i tilbuddet, når det gives uvisiteret?

 

At tilbuddet gives uvisiteret betyder ikke, at der slækkes på kvaliteten. Den pædagogiske indsats vil ske med afsæt i den enkelte borgers behov og indsatsen kan løbende justeres.

Når forvaltningen anbefaler, at tilbuddet er uvisiteret, er det for at skabe mere fleksibilitet i tilbuddet: En borger, der har takket nej til tilbuddet, kan inkluderes i aktivitets- og samværstilbuddet fra dag til dag uden sagsgange i Visitation Voksen.

Borgere, der vælger et uvisiteret aktivitets- og samværstilbud i botilbud, kan genoptage et visiteret aktivitets- og samværstilbud på Proaktiv.

Det er desuden muligt at kombinere tilbuddene således, at borgeren for eksempel kan deltage i aktivitets- og samværstilbuddet på botilbuddet mandag-torsdag og aktivitets- og samværstilbuddet på Proaktiv om fredagen.

 

Faciliteter:

Der udtrykkes usikkerhed vedrørende faciliteterne i botilbuddene. Er lokalerne og fællesområder velegnede til aktivitet- og samvær?

 

Aktivitets- og samværstilbuddet gives på fællesarealer på Ullerupdalvej 90-96 og et servicerum på Kobbelgaarden 3 samt udendørs. Det, at komme ud i nærmiljøet, vil have høj prioritet for at skabe en positiv variation mellem hverdagsrum.

Det er forvaltningens vurdering, at pladsen passer til det antal borgere, der forventes at takke ja til tilbuddet. Det vil der løbende blive fulgt op på.

 

Rokering af medarbejdere:

Vil der ske en forringelse af kvaliteten af Proaktivs tilbud, når medarbejdere herfra sendes ud i botilbud?

 

Det er forvaltningens vurdering, at det ikke får betydning for bemandingen på Proaktiv.

Aktivitets- og samværstilbuddet i botilbuddet gives i regi af Proaktiv og understøttes af pædagogiske medarbejdere i botilbud.

Når målgruppen for aktivitets- og samværstilbuddet i botilbuddet bliver i botilbuddet forventes det, at ressourcetrækket på Proaktiv ændres, idet der kommer lidt færre og mindre ressourcekrævende borgere. Begrundelsen er, at denne borgergruppe har haft behov for ekstra medarbejderressourcer, og borgergruppen oplever, at turen er for ressourcekrævende.

 

Økonomiske konsekvenser

Kørselsudgiften til og fra Proaktiv forventes at blive mindre og der vurderes at være en gevinst på ca. 500.000 kr.

 

Der skal ske en omberegning af beboernes huslejeudgift på Ullerupdalvej 90-96. Beboerne betaler leje til fællesarealet, hvor aktivitets- og samværstilbuddet skal foregå i forbindelse med indendørs aktiviteter. Beboerne skal derfor kompenseres for de timer, hvor kommunen benytter fællesarealet.

Vurdering

Forvaltningens vurdering indgår i sagsbeskrivelsen.

 

Samlet set giver høringssvarene ikke anledning til at ændre i beskrivelsen af tilbuddet. Høringssvarene giver en række gode opmærksomhedspunktet, som tages med i det videre arbejde.

 

For at imødekomme bekymringerne, anbefaler forvaltningen, at tilbuddet evalueres efter et halvt år med henblik på eventuelle justeringer i tilbud. 

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender aktivitets- og samværstilbuddet.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Godkendt med bemærkning om evaluering efter 6 mdr., herunder vurdering af behovet og ramme for muligheden for en halvdagsplads på Proaktiv.

Punkt 5 Beslutningssag: Socialtandpleje

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget godkende en ændring i målgruppetolkningen i forhold til hvilke borgere, der kan benytte socialtandplejen jf. sundhedslovens §134a stk. 1.

 

Senior- og Socialudvalget bedes desuden godkende, at visitationen til Socialtandplejen udvides til aktivitets- og samværstilbuddene: ”Varmestuen”, som drives af Kirkens Korshær og ”Havnecafeen”, som drives af Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND
I november 2020 besluttede Sundhedsudvalget på baggrund af ny lovgivning at oprette et socialtandplejetilbud i Fredericia, som loven tilsiger. Fredericia Kommune har fået tilført DUT-midler til at løse opgaven.

 

Målsætningen for ordningen blev formuleret således:

• at øge de mest socialt udsatte borgeres livskvalitet, tandsundhed og begrænsning af yderligere marginalisering

• at reducere den sociale ulighed i tandsundhed og sundhed generelt

• at fremme oral sundhed samt forebygge og behandle sygdom, lidelse og funktionsbegrænsning i tænder, mund og kæbe.

 

Tilbuddet varetages af den kommunale tandpleje. Første åbningsdag i socialtandplejen var februar 2021. Siden har det været åbent hver 2. tirsdag i tidsrummet 15.30-17. I alt otte borgere har fået adgang til tilbuddet.

Udsatterådet påpegede i en skrivelse til forvaltningen november 2021, at de mente, at der er for få borgere, som får glæde af tilbuddet i forhold til behovet. Skrivelsen fra Udsatterådet kom samtidig med kommunalvalget – sagen blev derfor udskudt til et nyt udvalg.

 

TOLKNING AF LOVTEKST VEDR. MÅLGRUPPE

Fredericia Kommunes tilbud om socialtandpleje gives efter sundhedslovens §134a stk.1. Det er en skal-bestemmelse, hvilket betyder, at vi som kommune er forpligtet på tilbuddet.

 

I lovteksten står der følgende:

”Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje, herunder forebyggende råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse af behandlingen, til borgere med særlige sociale problemer i form af gadehjemløse og borgere, der kan benytte herberger, varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed, herunder borgere, som ikke kan opholde sig i egen bolig, jf.§§ 104 og110 i lov om social service, og som ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud”

 

Fredericia kommune har indtil nu tolket målgruppebestemmelsen, som borgeren både skulle være omfattet af §§104 og 110.

 

Udsatterådet gør i deres skrivelse opmærksom på, at man i Odense Kommune har tolket lovteksten anderledes.

De anbefaler, at Fredericia Kommune lægger sig op ad Odense Kommunes målgruppetolkning, hvor følgende målgrupper er omfattet af Socialtandplejen:

-          Udsatte borgere, der er hjemløse (reelt eller funktionelt) er berettiget til socialtandpleje. Dette defineres som værende de borgere, som ifølge Serviceloven, har mulighed for at tage ophold på forsorgshjem og herberg.
(jf. Sundhedsloven § 134 a, stk. 1)
 

-          Udsatte borgere, der har ret til at benytte aktivitets- og samværstilbud pga. betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne jf. Servicelovens § 104. For denne gruppe borgere er det ikke et krav, at de er hjemløse.
(jf. Sundhedsloven § 134 a, stk. 1)

 

VISITATION

Visitationen til socialtandplejen sker i øjeblikket gennem kommunens gadesygeplejerske eller SKP-medarbejder.

 

Udsatterådet anbefaler, at visitationen bredes ud på flere aktører. Argumentet er, at det på sigt kan være med til at sikre bedre tandsundhed for mennesker i udsatte positioner, hvilket har betydning for den generelle sundhed. Og når den opsøgende indsats fra kommunalside koordineres med inddragelse af civilsamfundet sikres en bedre udnyttelse af ressourcerne.

Økonomiske konsekvenser

Socialtandplejetilbuddet er statsfinansieret af DUT-midler. I alt 579.000 kr.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at der i dag er for få borgere, der får gavn af socialtandplejetilbuddet i forhold til lovens hensigt. En imødekommelse af Udsatterådets anbefalinger vil give flere borgere mulighed for at få adgang til tilbuddet og udnytte ressourcerne og de tilførte DUT-midler.

Det er forvaltningens vurdering, at flere borgere får gavn af tilbuddet, hvis vi lægger hovedvægten på tilbuddets akut-del. Mange af vores udsatte borgere er plaget af akutte tandsmerter. Det er forvaltningens vurdering, at det vil give mere lighed i tilbuddet, hvis flere borgere blev imødekommet akut. Det vil dermed fortsat være få, der tilbydes funktionsopbyggende tandbehandling, ligesom det er relativt få i målgruppen, som kan gennemføre et længerevarende funktionsopbyggende forløb.

 

Ift. visitation

Forvaltningen anbefaler, at visitationen i første omgang udvides til aktivitets- og samværstilbuddene: ”Varmestuen”, som drives af Kirkens Korshær og ”Havnecafeen”, som drives af Fredericia Kommune. Begge er aktivitets- og samværstilbud, der gives efter servicelovens §104. Det er tilbud som har en faglig forståelse for og god kontakt til målgruppen for socialtandpleje.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget følger Udsatterådets anbefaling og godkender ændring i målgruppebestemmelse således at Fredericia Kommune fremadrettet læner sig op ad Odense Kommunes målgruppetolkning.
  2. Udvalget godkender, at visitationen til Socialtandplejen udvides til aktivitets- og samværstilbuddene (jf. §104): ”Varmestuen” og ”Havnecafeen”.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Pårørendeundersøgelse i kommunens plejehjem

Sagsresumé

I år 2021 er gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt pårørende til beboere i kommunens plejehjem. Forvaltningen ønsker at undersøgelsen gennemføres hvert andet år.

 

Sagsbeskrivelse:

I slutningen af 2021 blev gennemført en spørgeskemaundersøgelse i kommunens plejehjem. Respondenterne var pårørende til beboere på plejehjem i kommunen.

 

Plejehjemmets personale og ledere er generelt meget optaget af, at have et godt og tæt samarbejde med pårørende til beboerne. Pårørendeundersøgelsen ses som et meget givtigt redskab til oplysninger omkring den generelle oplevelse og samtidig give større mulighed for at blive mere målrettede i forbedringstiltag.

 

I alle plejehjemmene er der arbejdet med opfølgning på pårørendeundersøgelsen og undersøgelsens resultater på personalemøder.

 

Resultaterne fra undersøgelsen er behandlet i dialogmøder i forskellige foraer i de enkelte plejehjem. Her har pårørende været inviteret til en uddybende dialog med mulighed for refleksion over undersøgelsens temaer og besvarelser.

Der har dog ikke været interesse fra de pårørende på Madsbyhus og Øster Elkjær til at deltage i dialogmøder. På Øster Elkjær vil plejehjemslederen i stedet præsentere resultaterne i forbindelse med afholdes af en planlagt fest for beboer og pårørende i uge 14.

De overordnede temaer for opfølgning fremgår af det vedlagte bilag.

 

Der arbejdes videre med handleplaner for de enkelte temaer lokalt i plejehjemmene.

Udover arbejdet med handleplanerne, så deltager alle lederne og en del af medarbejderne i Sundhedsstyrelsens webinar omkring samarbejde med pårørende.

 

Det har været en meget positiv proces at have en spørgeskemaundersøgelse til pårørende i kommunens plejehjem.

 

Forvaltningen ønsker at undersøgelsen gennemføres hvert andet år. Undersøgelsen har vist sig at være et godt redskab til at indsamle data, der kan danne udgangspunkt for en konstruktiv dialog.  Samtidig ses det 2-årige interval som ønskværdigt, da det giver tid til at arbejde konstruktivt med resultaterne fra undersøgelsen. Samtidig vurderes det at være et passende interval i forhold til at bede om besvarelser fra pårørende. Det vil betyde at undersøgelsen gennemføres igen i 2023.

 

Økonomiske konsekvenser

Det kan dækkes indenfor den afsatte ramme.

Vurdering

Senior og Sundhed vurderer, at det er hensigtsmæssigt at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse blandt pårørende hvert andet år.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender at, Senior og Sundhed gennemfører spørgeskemaundersøgelse blandt pårørende hvert andet år.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Etablering af plejehjemsråd

Sagsresumé

Der ønskes endelig beslutning om etablering af plejehjemsråd på kommunens plejehjem samt godkendelse af vedtægter for plejehjemsrådenes virke.

 

Sagsbeskrivelse:

Som tidligere behandlet (Marts 2022) i Senior- og Socialudvalget ønskes etablering af plejehjemsråd på kommunens plejehjem. Denne sag initierer den endelige beslutning omkring etableringen af plejehjemsrådene efter, at forslaget har været behandlet i de lokale samarbejdsudvalg.

 

LMU for plejehjemmene har drøftet forslag til etablering af plejehjemsråd og forslag til vedtægter, som blev sendt i høring efter behandlingen i det seneste møde i Senior- og Socialudvalget.

 

LMU er enige i, at det er godt at etablere plejehjemsråd, og de bakker op om det forslag, der ligger til fælles vedtægter.

 

Anbefalingen omkring etableringen af plejehjemsråd har ligeledes været behandlet i Seniorrådet. Seniorrådet har udarbejdet høringssvar (som fremgår af bilag a) hvor de generelt tilslutter sig ideen om plejehjemsråd og har følgende forslag til vedtægtsændringer:

 

1)       §2, stk 2: tilføjelse af ”og af” - ”der vælges en formand blandt og af rådets medlemmer”

2)       Seniorrådet gør opmærksom på følgende under §3, stk1: sætningen: ”andre med en nær tilknytning til det pågældende plejehjem” kan give anledning til fortolkninger. Specielt hvis årsmødet ikke ønsker en person stiller op til rådet!

3)       §4, stk 3: Seniorrådet nævnes

4)       §5 møder placeres udenfor normal arbejdstid og personalet forestår alt det praktiske og administrative arbejde omkring mødeafholdelse.

5)       Der afsættes et beløb til plejehjemsrådene

 

 

Som bilag til dette punkt er vedhæftet de tilrettede vedtægter efter udvalget på sidste møde besluttede en rettelse fra ”kan” til ”skal” i §2, stk. 1.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Senior og Sundhed vurderer, at etableringen af lokale plejehjemsråd vil styrke beboernes og deres familiers indflydelse på hverdagen i det enkelte plejehjem, og at samarbejdet vil bidrage til en fortsat positiv udvikling af plejehjemmene. Plejehjemsrådene kan også fungere som en platform for den videre indsats med pårørendesamarbejdet jf. en kommende kommunal pårørende­politik

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender etableringen af plejehjemsråd igangsættes.
  2. Udvalget drøfter seniorrådets forslag til vedtægterne.
  3. Udvalget godkender de tilrettede vedtægter.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

  1. Godkendt med bemærkning om at evaluere efter et år.
  2. Drøftet.
  3. Godkendt med bemærkning om at punkt 4 drøftes i det enkelte råd, og punkt 5. udgår, da det er op til det enkelte råd at beslutte mødetidspunkt.

Punkt 8 Orienteringssag: Status på procesforløb med Cabi om udvikling af samarbejdet mellem Beskæftigelses- og Socialområdet

Sagsresumé

Beskæftigelsesområdet og Socialområdet har i samarbejde med Cabi påbegyndt et udviklingsforløb med fokus på at styrke samarbejdet omkring de fælles borgere, som både har en sag i Jobcentret og får en indsats efter Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og samtidigt har en sag i Myndighedsafdelingen og får en §85 indsats efter Serviceloven.

 

På mødet i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget giver Fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice Sanela Ljeskovica en orientering om status på udviklingsforløbet.

 

På mødet i Senior- og Socialudvalget giver Fagchef for Social og Handicap Henriette Korf Graversen en orientering om status på udviklingsforløbet.

 

Sagsbeskrivelse:

Mange borgere på kanten af arbejdsmarkedet har komplekse udfordringer som kalder på et større samspil og koordinering på tværs af fagområder. Det gælder særligt på tværs af social- og beskæftigelsesområdet. Fagafdelingerne arbejder ud fra hver deres forskellige lovgrundlag, men fælles er de borgere, som har brug for støtte efter begge lovgivninger.

 

I Fredericia Kommune er der pt. ca. 200 borgere på kontanthjælp eller i ressourceforløb, og som modtager bostøtte, og hvor der på henholdsvis bostøtteområdet og beskæftigelsesområdet arbejdes med hver sin plan for den enkelte borger.

 

En mere koordineret og fælles indsats på tværs af de to områder, henimod én samlet plan for den enkelte borger, vil sikre at borgeren får en mere sammenhængende og helhedsorienteret tværfaglig indsats, hvor beskæftigelse er en del af det, der skaber livskvalitet hos borgeren.

 

Jobcenteret og Socialforvaltningen har ansøgt og fået bevilget konsulentbistand fra Cabi, til at udvikle samspillet og den fælles indsats på tværs af beskæftigelses- og socialområdet.

 

Forløbet med Cabi havde opstart i februar 2022 og afsluttes i november 2022.

 

Udviklingsforløbet tager udgangspunkt i de to fagområders potentialer og styrker, og har retning mod en fælles indsats, hvor borgeren oplever et samspil mellem fagafdelingerne og en sammenhæng mellem indsatserne i sin plan.

Der afholdes en række leder -og medarbejderworkshops, faciliteret af Cabi, med fokus på at skabe et fælles grundlag for en mere metodebevidst og sammenhængende indsats på tværs af bostøtten og beskæftigelse.

 

Mellem møder og workshops afprøves der handlinger og gøres erfaringer, der danner grundlag for det videre arbejde frem mod en fælles kultur og samarbejdsform, som styrker både ledernes og medarbejdernes forståelse af opgaven og hinandens fagområder.

Økonomiske konsekvenser

Cabi understøtter udviklingsforløbet med konsulentydelser til en værdi af kr. 175.000, hvoraf 100.000 finansieres af Cabi og 75.000 kr. finansieres af jobcentrets budgetramme.

Vurdering

Beskæftigelsesområdet og Socialområdet vurderer, at et styrket samarbejde på tværs af de to fagområder, vil styrke det interne samspil, således at borgerne oplever en sammenhængende plan for indsatserne.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, samt til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag: Tilskud til pensionistforeninger

Sagsresumé

Der orienteres om udbetalte tilskud til pensionistforeninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen har, i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

 

De godkendte pensionistforeninger er Nordbo Senior, Pensionistforeningen for Fredericia og omegn af 1938, Erritsø Ældreklub, Pensionistklubben Samvær og Sundhed, Frecia – døves seniorklub, HM-Pensionisterne samt klub 1297.

 

Damvejens Ældreklub har tidligere været godkendt, men har valgt at nedlægge sig selv.  

 

Der indsendes ansøgning hvert år til den 1. april. Med ansøgningen fremsendes regnskab for det forudgående år. Regnskabet skal som minimum være underskrevet af formanden og kassereren.  Der er forud for ansøgningsfristen sendt en reminder ud til pensionistforeningerne.

Økonomiske konsekvenser

Det årlige budget til godkendte pensionistforeninger udgør 200.000 kr.

 

Der udbetales et årligt foreningstilskud på 5.000 kr. pr. forening. Foreningstilskud udbetales kun, hvis foreningen har mindst 10 medlemmer.

 

Der udbetales et årligt medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem af foreningen, forudsat at hvert medlem betaler minimum 200 kr. årligt i kontingent til foreningen, og foreningen i øvrigt lever op til de fastsatte retningslinjer for godkendte pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

 

Det samlede tilskud pr. forening kan ikke overstige 50.000 kr. årligt.

 

De udbetalte beløb er fordelt på følgende måde:

 

Foreningens navn

Antal medlemmer

Foreningstilskud og medlemstilskud

Udbetalt støtte

Freica - døves seniorklub

60

5000 kr.
9.000 kr.

14.000 kr.

Fredericia Husmoderforening (HM pensionisterne)

58

5000 kr.

8.700 kr.

13.700 kr.

Klub 1297

34

5000 kr.

5.1000 kr.

10.100 kr.

Nordbo Senior

148

5000 kr.

22.200 kr.

27.200 kr.

Pensionistforeningen af 1938

350

5000 kr.

52.5000 kr.

50.000 kr.

Pensionistklubben Samvær og Sundhed

35

5000 kr.

5.250 kr.

10.250 kr.

Ældreklubben Erritsø

82

5000 kr.

12.300 kr.

17.300 kr.

 

 

Alt i alt er der udbetalt 142.550 kr.

Vurdering

-

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Orienteringssag: Status på forsøg med uddannelsesvejledere til SOSU

Sagsresumé

Fredericia Kommune ansætter og er hvert år uddannelsessted for EUD-elever, hvor flertallet kommer fra Social- og Sundhedsskolen. I starten af februar 2021 besluttede Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget at omlægge til en model med fuldtidsvejledning. Modellen skal være et kvalitetsstempel for Fredericia Kommune som arbejdsplads og uddannelsesby.

 

Pr. 01.12.2021 er der opnormeret med to uddannelsesvejledere i en forsøgsordning på 13 måneder. De arbejder målrettet på at gøre Fredericia Kommune til et endnu mere attraktivt sted at uddanne sig til faglært. Udvalget får en status.

 

Sagsbeskrivelse:

Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget besluttede på udvalgsmøder hhv. den 01.02.2021 og 02.02.2021 at omlægge til en model med fuldtidsvejledning. Pr. 1. december 2021 er der opnormeret med to fuldtidsvejledere til SOSU-området.

 

De nye uddannelsesvejledere har ansvar for den overordnede vejledningsopgave af eleverne og for den løbende opfølgning på elevernes trivsel og læring i praktikken.

 

De er organiseret i et team med uddannelseskonsulenter, hvilket sikrer dagligt samarbejde og koordinering omkring eleverne.

 

Ansættelsen trådte i kraft pr. 01.12.2021. Siden er der lagt vægt på en god opstart af den nye forsøgsordning med øget fokus på SOSU-elever i Fredericia Kommune.

 

Uddannelsesvejlederne har:

-          Været rundt på plejehjem i alle distrikter samt praktiksteder inden for psykiatri i Fredericia Kommune og indsamlet viden om, hvad de ønsker, at uddannelsesvejlederne bidrager med

-          Haft fokus på at skabe en rød tråd for eleverne gennem hele deres uddannelse

-          Etableret relationer og starten på et godt samarbejde

-          Haft kontakt til nabokommunernes uddannelsesvejledere for inspiration og samarbejde

-          Udarbejdet og opdateret materialer til elever og vejledere

-          Igangsat indsatser for elever på SSA og SSH-hold, som er startet op i januar 2022 med henblik på at fastholde elever i uddannelsesforløb

-          Afholdt trivselssamtaler og medvirket til at eleverne igen får mod og lyst til at fortsætte deres uddannelsesforløb.

 

Den nye forsøgsordning med uddannelsesvejledere har særligt vægt på:

 

  1. Der tages godt imod nye elever


Alle elever kan kontakte uddannelsesvejlederne for råd og vejledningen inden rekruttering og gennem hele ansættelsesforløbet. De får udleveret materiale og informeres om den støtte, de kan forvente at få. Alle elever orienteres om det at være ansat som elev i Fredericia Kommune. Det sikres, at eleverne kender til krav, forventninger og rettigheder som elev.

 

  1. Udvidet indsats for elever med behov for støtte


Nogle elever har brug for ekstra støtte og en udvidet indsats. Uddannelsesvejlederne har øje for disse elever og fokus på deres potentiale og trivsel. Eleverne klædes på til at komme godt igennem deres praktikforløb ud fra en ambition om øget trivsel og gennemførsel.

Økonomiske konsekvenser

Der var afsat 1 mio. kr. i Budget 2021 til at igangsætte indsatsen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at de to uddannelsesvejledere er kommet godt fra start og allerede nu udfylder en funktion, hvor de medvirker til, at flere elever fortsætter deres uddannelsesforløb.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 03-05-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 11 Orienteringssag: Decisionsskrivelse vedr. revisionsberetning om ydelser og tilskud på Social- og Ældreministeriets område

Sagsresumé

Årsregnskabet på kommunens refusionsbelagte områder afsluttes med såkaldte decisionsskrivelser, som skrives på baggrund af en revisionsberetning. Med decisionsskrivelserne tilkendegiver ministerierne om de tager forbehold for refusionshjemtagelsen.

 

Med denne sag orienteres Senior- og Socialudvalget om skrivelsen fra Social- og Ældreministeriet for regnskabsåret 2020 og 2021, hvor fokus er de punkter, som ligger indenfor Senior- og Socialudvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

I revisionsberetningerne fra både 2020 og 2021 konkluderes det, at der ikke er fundet fejl af refusionsmæssig betydning. Overordnet set er Social- og Ældreministeriet betrygget i, hvordan sagerne håndteres i Fredericia Kommune.

 

REGNSKABSÅRET 2020

I 2020 blev der i decisionsskrivelsen bemærket væsentlige fejl uden refusionsmæssig betydning, som Social- og Ældreministeriet ikke finder helt tilfredsstillende. Det drejede sig om følgende:

 

Servicelovens §§ 85-108. Særligt dyre enkeltsager jf. servicelovens § 176 og § 176a

Det fremgår af beretningen, at revisor har konstateret én væsentlig fejl uden refusionsmæssig betydning i de ni gennemgåede sager på området. Det drejer sig om en bevillingssag, hvor revisor anbefaler at journalerne løbende ajourføres med alle relevante oplysninger. Det er en anbefaling, som ministeriet tilslutter sig.

 

Ministeriet finder det dog tilfredsstillende, at revisor generelt vurderer, at området administreres hensigtsmæssigt og betryggende.

 

På den baggrund henstillede ministeriet til kommunen og revisor, at man har opmærksomhed på området og beder revisor følge op i forbindelse med årsregnskabet for 2021.

 

Dækning af nødvendige merudgifter, jf. servicelovens § 100

Det fremgår af beretningen, at revisor har konstateret én væsentlig fejl uden refusionsmæssig betydning i de tre gennemgåede sager på området. Det drejer om en ansøgning i en bevillingssag, der ikke er behandlet inden for lovgivningens frister og bestemmelser. Revisor bemærker, at kommunen har pligt til at offentliggøre sagsbehandlingstiderne og samtidig give skriftlig besked til ansøgeren, såfremt tiderne ikke kan overholdes. Ministeriet tilslutter sig revisors bemærkning om kommunens pligter i forhold til sagsbehandlingstider og skriftlig besked til ansøger.

 

Social- og Ældreministeriet noterer sig, at revisor generelt vurderer, at området administreres hensigtsmæssigt og betryggende, og at fejlen alene karakteriseres som enkeltstående.

 

Social- og Ældreministeriet beder revisor om at følge op på området i forbindelse med årsregnskabet for 2021.

 

Visitation Voksen tog anmærkningerne til efterretning.

 

REGNSKABSÅRET 2021

Som foreskrevet har revisor i regnskabsåret 2021fulgt op på Social- og Ældreministeriets anmærkninger.

 

Revisor har fortaget revision af syv bevillingssager, hvor der er bevilget ydelser jf. lov om social service.

 

I en samlet konklusion på den udførte revision skriver revisor: At de ikke har konstateret fejl i nogen af bevillingssagerne. På baggrund af de samlede resultater af vores gennemgang, er det revisors vurdering, at sagsbehandlingen og den daglige administration af de områder, som varetages i Visitation Voksen (Voksen Service i bilaget), som helhed har været varetaget på en hensigtsmæssig og betryggende måde i regnskabsåret 2021.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Visitation Voksen arbejder løbende med ajourføring af journaler og på at nedbringe sagsbehandlingstider samt oplyse om frister og hvis disse ikke overholdes - i det tempo der er muligt med de ressourcer, der er til rådighed.

 

Arbejdsgangene er effektiviseret som følge af Kommunens Ydelsessystem (KY) er vellykket implementeret.

 

Der arbejdes for øjeblikket med implementering af nyt Nexus - et dokumentationssystem, der skal være med til at sikre at relevante oplysninger om borgere journalføres. Implementeringen af systemet er en tidskrævende proces, der kan få betydning for sagsbehandlingstiderne.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 12 Orienteringssag: Ventelister til plejeboliger

Sagsresumé

Sagen omhandler en orientering omkring ventelister på plejeboligområdet i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior og Sundhed ønsker at give Senior- og Socialudvalget et overblik over ventetider på plejeboligområdet i Fredericia Kommune.

 

Der er 7 plejehjem i kommunen: Hybyhus, Stævnhøj, Othello, Madsbyhus, Ulleruphus, Øster Elkjær og Rosenlunden.

 

For at kunne få en plejebolig skal borgeren:

 

-          have svært ved at klare sig i eget hjem på grund af varig og væsentlig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne

-          have behov for at der er personale til stede i døgnets 24 timer.  

 

Der er en lovmæssig plejebolig garanti. Det betyder, at borgere skal være tilbudt en plejebolig senest 2 måneder efter at være blevet godkendt til en plejebolig. Plejeboliggarantien frafalder dog, hvis der ønskes en bestemt navngiven bolig, eller hvis der takkes nej til et tilbud.

 

Borgere, der er blevet visiteret til en bolig, noteres på en venteliste. Når der bliver en plejebolig ledig, bliver boligen tilbudt til den på ventelisten, der har det største behov.

 

Der er pt. 29 på venteliste til en plejebolig i Fredericia. Ventelisten kan opdeles som følger:

1)       Borgere der bor i eget hjem og nu er visiteret til en plejebolig, og afventer et tilbud (indenfor plejegaranti ordningen)

Der er pt. 5 borgere, hvoraf plejegarantiperioden er overskredet for 2 borgere

 

2)       Borgere der bor i eget hjem og er visiteret til en plejebolig, og har ønske om specifikke plejehjem

Der er pt. 12 borgere

 

3)       Borgere der bor i eget hjem og har takket nej til første ledige plejebolig

Der er pt. 6 borgere

 

4)       Borgere der allerede bor på et af kommunens plejehjem, og ønsker en intern flytning

Der er pt. 5 borgere

 

5)       Borgere der bor i andre kommuner, og ønsker em plejebolig i Fredericia Kommune

Der er 5 borgere (hvoraf nogle ønsker specifikt plejehjem)

 

Kommunen har 37 aflastningspladser fordelt på Hybyhus, Hannerup og Stævnhøj. Derudover er der 8 rehabiliteringspladser på Hannerup. Borgere i aflastning vil være de borgere, der kommer først ind i plejeboligerne, såfremt de takker ja til det givne tilbud.

 

Når borgeren modtager et tilbud om en specifik plejebolig, har de 5 dage til at afgive svar på, om tilbuddet accepteres.

 

Forvaltningen forventer, at orientere omkring ventelisterne igen på mødet i august 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at ventelisten har et nogenlunde tilfredsstillende niveau. Der kan forventes en stigende venteliste i de kommende år, da antallet af ældre over 80 år stiger markant.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orientering (Lukket)

Punkt 14 Underskriftsside

Sagsresumé

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller