Senior- og Socialudvalget - 05-04-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 5 april, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 marts, 2022 - 11:50
Referat publiceret:
Onsdag, 13 april, 2022 - 12:02

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Hjemtagelse af Specialtandplejen

Sagsresumé

Specialtandpleje er et behandlingstilbud til sindslidende og udviklingshæmmede borgere, der ikke kan bruge de almindelige tandplejetilbud. Behandlingen foregår i øjeblikket på en af Region Syddanmarks tandklinikker, der ligger i Kolding, Esbjerg eller Sønderborg.

 

Den Regionale tandpleje varetager denne opgave for Fredericia Kommune. Visitation Voksen fungerer som visitation for tilbuddet.

 

Det kan overvejes at hjemtage Specialtandplejen, så den bliver en del af en samlet voksentandpleje, under den kommunale tandpleje. Ved en hjemtagelse skal der ses på et samarbejde mellem Visitation Voksen og Tandplejen vedr. visitation.

 

Helle Ulv Ron, Leder af Tandplejen deltager under punktet på udvalgsmødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er pt. 155 borgere i tilbuddet, men tallet er stigende, da der efterhånden er større opmærksomhed på tilbuddet i Fredericia kommune. Det må forventes, at antallet af specialtandplejepatienter (jf. sundhedsstyrelsen) i de kommende år vil stige måske op til omkring 220 borgere.

 

Når Fredericia kommunale tandpleje flytter i ny fællesklinik i Sundhedshuset, planlagt til januar 2023, kan Tandplejen tilbyde at varetage specialtandplejeopgaven og dermed hjemtage opgaven fra regionen.

 

Der er både et fagligt og økonomisk rationale i at hjemtage opgaven. Ligeledes giver det en bedre service for borgeren, da borgere og deres medhjælpere skal køre væsentligt kortere for at komme til tandpleje. Tandplejen vil også kunne tilbyde, at borgerne i højere grad møder de samme tandlæger.

 

Etablering af en specialklinik i Fredericia kræver ansættelse af fagligt personale, et stort klinikrum med plads til kørestol og indbygget loft-lift til at lejre borgere med handicap. Derudover kræves røntgenapparat ved tandlægestolen samt mulighed for at behandle borgere i narkose med tilknyttet opvågningsrum. Endvidere skal der være separat indgang samt ventefaciliteter.

 

Disse forhold er indtegnet og planlagt i den nye tandplejeklinik i Sundhedshuset. Herudover er der behov for, at personalet har en udkørende funktion ift. undervisning og forebyggelse på botilbuddene.

 

En klinik til borgere med behov for specialtandpleje giver god synergi med omsorgs- og socialtandpleje, som Tandplejen allerede udfører. Med hjemtagelse af specialtandpleje vil Fredericia kommune således kunne tilbyde en fælles voksentandpleje til specialtandplejepatienter, omsorgstandplejepatienter og socialtandplejepatienter. Dette vil give en langt mere fleksibel og mindre administrationstung overgang, hvis borgeren har behov for at skifte mellem de forskellige tilbud på grund af ændringer i borgerens tilstand. F.eks. fra specialtandpleje til omsorgstandpleje.

 

Hjemtagelse af opgaven kan ske fra 2023. Aftale for 2023 med Region Syddanmark skal opsiges senest d.1/5 2022.

Økonomiske konsekvenser

Udgifter til specialtandpleje, ved fortsat brug af Region Syddanmark.

 

År

Antal patienter

Pris kr.

Pris pr. patient kr.

 

 

2020

130

1.300.000

10.000

 

 

2021

155

2.000.000

12.900

 

 

2022

180 (Forventet*)

2.400.000

13.300

 

 

2023

205 (Forventet*)

2.800.000

13.600

 

 

 

 

 

 

 

 

*Sundhedsstyrelsen forventer en stigning i patienter de kommende år. Derfor er der indarbejdet en forventet stigning, svarende til tidligere stigning.

 

Der er fra 2022 et budget på 1,2 mio. kr. til specialtandplejen. Budgettet er placeret i Sekretariatet for Beskæftigelse og Velfærd.

 

En voksentandpleje klinik med egen indgang, venteområde og opvågningsrum er allerede planlagt i den nye klinik i Sundhedshuset.

Det er behov for engangsinvesteringer på 0,3 mio. kr.:

 

 

 

 

 

Loftlift

100.000

Flytbar tandlægestol

80.000

Patientleje til brug ved narkosebehandlinger

10.000

Røntgenapparat

35.000

Andet udstyr

75.000

I alt engangsinvesteringer

300.000

 

Engangsinvesteringerne kan finansieres indenfor hhv. anlægsbudgettet og Børn- og Ungetandplejens budget.

 

Forventet årlig driftsudgift for specialtandpleje for op til 200 specialtandplejepatienter, fratrukket borgerens egenbetaling         1.200.000 kr.

 

Udgift per specialtandplejepatient: ved 200 patienter:         6.000 kr.

Udgift per specialtandplejepatient: ved 155 patienter:                                 7.742 kr.

 

Hvis efterspørgslen overstiger de 200 patienter, vil der blive behov for at tilføre yderligere driftsmidler til området.

Vurdering

Det vurderes at der er mange fordele ved at hjemtage specialtandplejen til den kommunale tandpleje i Fredericia, blandt andet:

 

-          Sundhedshuset bliver kendt og brugt af patientgruppen.

-          Tandplejens faciliteter som omklædning, personalerum, sterilisation, teknik osv. udnyttes til specialtandplejen, dvs. der skal ikke bygges nyt.

-          Gode muligheder for faglig sparring og vidensdeling mellem tandlægerne i børn- og unge tandpleje, omsorgs-, social- og specialtandpleje.

-          Bedre styring med serviceniveau i specialtandplejen, f.eks. indkaldeintervaller og teknikomkostninger.

-          Specialklinikken kan bruges til tandplejens øvrige opgaver, når den ikke bruges til specialpatienter.

-          Specialtandplejen og børn- og ungetandplejen kan oprette fælles narkosetilbud i Sundhedshuset.

-          Den faglige ekspertise udvikles og bevares ”in house”.

-          God mulighed for sparring med Sundhedshusets læger samt Psykiatrien og misbrugsvejledere.

-          Nemmere og større patientsikkerhed for borgere ved overgange mellem forskellige voksentandplejetilbud, da der er samme administration.

-          For bostederne kan der spares personaleressourcer og transportudgifter, da der er kortere transport af bostedets beboere til tandpleje.

-          Mere stabilt personale i tandplejen, som giver tryghed og behandlingskontinuitet for specialtandplejepatienter.

-          Specialtandplejepatienter kan komme til specialtandpleje i egen by.

-          Inden for en budgetramme på 1,2 mio. kr. samt et engangsbeløb på 300.000 kr., forventes det at kunne omfatte stigning i patienttallet fra 155 til 200 patienter.

 

Såfremt det besluttes at hjemtage specialtandplejen, vurderes det også som hensigtsmæssigt, at budgettet til specialtandplejen flyttes til tandplejen.

Ligeledes anbefales det, at der sammen med Social og Handicap arbejdes på en fælles visitation og opkrævning af borgerens egenbetaling.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager stilling til om specialtandplejen skal hjemtages til den kommunale tandpleje.
  2. Udvalget godkender, såfremt specialtandplejen hjemtages til den kommunale tandpleje, at budgettet til specialtandplejen, flyttes til den kommunale tandpleje fra 2023 og frem.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: Omlægning af budget - socialområdet

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget har bedt forvaltningen om at udarbejde forslag til besparelser, der skal være med til at dække et forventet merforbrug på udvalgets socialområde og skabe balance i økonomien. Økonomien for socialområdet viser et forventet merforbrug på ca.10 mio ved årets begyndelse. Det er som ventet, da det ikke var muligt i fuldt omfang at skabe balance med budget 2022.

 

Senior og Socialudvalget besluttede på deres seneste møde at lave en række omprioriteringer inden for egen ramme og anmoder med denne sag Økonomi- og Erhvervsudvalget om hjælp til håndtering af den resterende ubalance.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget har bedt forvaltningen om at udarbejde forslag til besparelser, der skal være med til at dække et forventet merforbrug på udvalgets socialområde og skabe balance i økonomien. Økonomien for socialområdet viser et forventet merforbrug på ca.10 mio ved årets begyndelse. Det er som ventet, da det ikke var muligt i fuldt omfang at skabe balance med budget 2022.

 

På udvalgets møde den 1. marts 2022 besluttede et enigt udvalg at lave en række omprioriteringer indenfor egen ramme for i alt 4,6 mio. kr. – dette beløb er helårskroner og det er dermed ikke muligt at indhente den fulde besparelse i budgetår 2022. Besparelsen i 2022 vil forventeligt have halvårsvirkning svarende til maksimum 2,3 mio. kr. Disse 2,3 mio. kr. tilføres de områder, hvor budget og forbrug ikke hænger sammen. Det efterlader en ubalance i budget år 2022 på forventeligt 7,7 mio. kr., som udvalget anmoder Økonomi- og Erhvervsudvalget om hjælp til at håndtere. Disse 7,7 mio. kr. er inden beregningerne til 1. budgetopfølgning 2022 er endeligt færdige, hvorfor beløbet kan ændres ved færdiggjorte beregninger.

Økonomiske konsekvenser

Forvaltningen anbefaler, at der skabes balance i 2022 ved et træk på Økonomi- og Erhvervsudvalgets bufferpulje. Dette kræver byrådets godkendelse.

 

Servicerammen ville ikke blive påvirket, men råderummet ift. uforudsete udgifter mindskes. Forvaltningen gør opmærksom på, at der er tale om et varigt strukturelt problem, som skal løses i årene frem.

 

Vurdering

Bemærk at der er en fejl i vedhæftede dagsordenspunkt under forslag nr. 14.  Der er angivet en besparelse på 5,1 mio. kr. Det korrekte beløb er 3 mio. kr.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende:

  1. At myndighedsafdelingens budget tilføres 7,7 mio. kr. som et engangsbeløb i 2022. Beløbet finansieres ved et træk på bufferpuljen.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

 

Følgende ændringsforslag blev sat til afstemning af borgmesteren:

 

”Sagen sendes til behandling i Senior- og Socialudvalget med opdrag om, at udvalget ser på udvalgets øvrige områder, som et supplement til de allerede fundne omlægninger”.

 

Et flertal bestående af Steen Wrist (A), Christian Bro (A), Ole Steen Hansen (A), Peder Tind (V), Pernelle Jensen (V), Susanne Eilersen (O) og Tommy Rachlitz Nielsen (C) vedtog ændringsforslaget.

 

Imod stemte:

Søren Larsen (A) og Cecilie Roed Schultz (Ø).

 

For hovedforslaget stemte:

Søren Larsen (A) og Cecilie Roed Schultz (Ø).

 

Imod stemte:

Steen Wrist (A), Christian Bro (A), Ole Steen Hansen (A), Peder Tind (V), Pernelle Jensen (V), Susanne Eilersen (O) og Tommy Rachlitz Nielsen (C).

 

De fundne omlægninger vedtaget af Senior- og Socialudvalget i den vedlagte sag (forslag 1, 2, 3, 9 og 12) betragtes nu som åbne.

 

Supplerende oplysninger:

Ny behandling til drøftelse.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

Formanden fremsatte følgende forslag til afstemning:

 

  1. At udvalget beslutter at effektuere forslag nr. 4 i den oprindelig sag, som blev behandlet på udvalgsmødet d. 1. marts 2022

For stemte:

Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.

 

Imod forslaget stemte Enhedslisten med den begrundelse, at Enhedslisten finder det uhensigtsmæssigt, at skære på uddannelse og kompetenceudvikling.

 

  1. At udvalget beder forvaltningen lave et oplæg med en forventet besparelse på 1 mio. kr. på rusmiddelområdet til endelig godkendelse i udvalget på mødet i juni.

 

For stemte:

Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti

 

Imod forslaget stemte Enhedslisten med den begrundelse, at Enhedslisten finder det uhensigtsmæssigt på forhånd at sætte beløb på en besparelse, når man ønsker at udvikle området.

 

Det Konservative Folkeparti fremsatte følgende ændringsforslag:

Godkendelse af de øvrige spareforslag i den oprindelig sag, som blev behandlet på udvalgsmødet d. 1. marts 2022 – 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13 og 14.

 

For ændringsforslaget stemte:

Det Konservative Folkeparti.

 

Imod ændringsforslaget stemte:

Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten

 

Udvalget oversender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget med anmodning om bistand til håndtering af den resterende ubalance i 2022.

Punkt 4 Beslutningssag: SeniorNyt økonomi

Sagsresumé

Tilskuddet til publikationen ”SeniorNyt” er pt. delt mellem 2 konti, hvoraf den ene konto er henhørende under Økonomiudvalget og den anden er henhørende under Senior- og Socialudvalget. Dette ønskes samlet på en konto under Senior- og Socialudvalget. Sagen omhandler dermed en budgetomplacering.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilbage i år 2010 blev etableret en selvstændig forening med den opgave at udgive ”Senior Nyt” (tidligere Pensionistavisen). Foreningens formål er at udgive en publikation målrettet borgere i Fredericia Kommune over 60 år. Foreningens udgivelser sikres gennem et tilskud fra kommunen, samt annonceindtægter. Der udsendes pt. 3 årlige udgivelser. I det oprindelige beslutningsgrundlag står, at der minimum skal udgives 2 udgivelser.

 

Der har løbende været stigende udgifter til udgivelsen, hvilket betød at der i år 2020 blev givet et ekstraordinært engangstilskud på 60.000 kr. De stigende udgifter skyldes øgede udgifter til tryk og distribution. Denne udfordring vil formentlig være et tilbagevendende problem, hvilket kan betyde forøgede udgifter, hvis SeniorNyt skal fastholde 3 årlige udgivelser til samme målgruppe.

 

Det årlige kommunale tilskud er samlet 273.250 kr. der er delt mellem 2 interne konti. Det er pt. opdelt mellem ”portokontoen” (107.000 kr., og der er ingen momsrefusion) som er en post på Økonomi- og Erhvervsudvalget og ”SeniorNyt” (166.250 kr. hvor der er momsrefusion) som er en post henhørende på Senior- og Socialudvalgets budget. Denne opdeling i 2 konti skyldes at publikationen tidligere blev omdelt af det daværende PostDanmark, og denne portoudgift var Økonomiudvalgets budget. Nu omdeles publikationen af et distributionsselskab, hvor udgiften er momsbelagt. 

 

Det ønskes at det samlede budget for SeniorNyt flyttes til Senior- og Socialudvalgets budget. Det vil betyde en lettere sagsgang, og samtidig give mulighed for at den samlede momsrefusion kan tilgå udgivelserne. Der ønskes dermed en varig budgetomplacering fra Økonomi- og Erhvervsudvalgets portokonto på 107.000 kr. til SeniorNyts tilskudskonto under Senior- og Socialudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Den foreslåede samling af de 2 budgetposter vil betyde, at SeniorNyt kan modtage et samlet tilskud på 300.000 kr. i stedet for 273.250 kr. Differencen mellem de 300.000 kr. og de oprindelige 273.250 kr. er den tillagte moms på midlerne fra ”Portokontoen”. Det vil dermed ikke medføre en forøget økonomisk udgift at samle konti under Senior- og Socialudvalget. 

Vurdering

Det vurderes at det vil lette sagsgange og gennemskueligheden på de økonomiske transaktioner, hvis tilskuddet samles under Senior- og Socialudvalget.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller at:

  1. Senior- og Socialudvalget indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget at der godkendes en varig budgetomplacering fra Økonomi- og Erhvervsudvalgets portokonto på 107.000 kr. til SeniorNyts tilskudskonto under Senior- og Socialudvalget.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

  1. Udvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at godkende budgetomplaceringen.

Punkt 5 Orienteringssag: Besøg hos Kobbelgaarden

Sagsresumé

Mødet i Senior- og Socialudvalget afholdes denne gang hos Kobbelgaarden 3. Adressen er Thygesminde Allé 3, 7000 Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgsmødet afholdes hos Kobbelgaarden. Formålet med dette er at få et kendskab til et af kommunens botilbud, samt se de fysiske rammer og omgivelserne.

 

Ledelsen på Kobbelgaarden deltager med henblik på at give udvalget et godt indblik i botilbuddet og dagligdagen for beboere og pårørende.

Økonomiske konsekvenser

-

Vurdering

-

Indstillinger

Direktøren for beskæftigelse og velfærd indstiller:

 

  1. At besøget tages til efterretning.  

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

1. Taget til efterretning.

Punkt 6 Beslutningssag: Aftale med "Vejen til Frihed" - Solstrålen

Sagsresumé

Der er udarbejdet et udkast til en aftale med foreningen ”Vejen til Frihed”, Solstrålen. Det ønskes, at udvalget godkender indgåelse af aftalen.

 

Sagsbeskrivelse:

Foreningen ”Vejen til Frihed” ved Solstrålen Fredericia har til huse i Danmarksgade, Fredericia. Solstrålen er et værested for borgere, der tidligere har haft et stof- eller alkoholmisbrug. Værestedet drives primært af frivillige. Solstrålen skaber et samlingspunkt, der understøtter socialt samvær for borgere, der er tidligere misbrugere og deres pårørende. Foreningen ”Vejen til Frihed” understøtter værestedet solstrålens eksistens.

 

Der er et samarbejde mellem ”Vejen til frihed”, Fredericia og Social og Handicap i Fredericia Kommune. Det har bl.a. konkretiseret sig i, at en kommunal medarbejder, der har været ansat i Rusmiddelcenteret har brugt sin arbejdstid (deltid) på Solstrålen. Han går nu på pension. Samarbejdet har imidlertid ikke været formaliseret i en samarbejdsaftale. Og det har været utydeligt, hvad Fredericia Kommunes drifttilskud har bestået i.

 

Der er et ønske om fortsat at understøtte samarbejde mellem Fredericia Kommune og Vejen til Frihed, Solstrålen. Der er dog behov for en formalisering af samarbejdet og det økonomiske tilskud. På den baggrund er der udarbejdet et udkast til en aftale (se bilag).

 

Formålet med aftalen er at understøtte aktiviteter og fastholde foreningens og værestedets virke gennem en fast tilknyttet medarbejder hos ”Vejen til Frihed”, Solstrålen. Medarbejderen har til opgave at ordne gøremål i lokalerne og sikre tilstedeværelse i åbningstid. Derudover er det medarbejderens primære opgave at hjælpe foreningens medlemmer med kontakt til Kommune, jobcenteret, misbrugscenteret, kriminalforsorgen mv. Der er også mulighed for hjælp til håndtering af MitID, telefon eller lign. Derudover bistår medarbejderen foreningen og værestedet med diverse mødeafholdelser herunder brugermøder og aktivitetsmøder.

 

Nærværende aftale forventes godkendt på ”Vejen til Frihed”, Solstrålens generalforsamling i uge 11. Efter en eventuel godkendelse indsættes datoer i aftalen og det bliver muligt at effektuere på den.

Økonomiske konsekvenser

I aftalen er indskrevet et årligt beløb til solstrålen på 350.000 kr. Beløbet er primært tiltænkt husleje og aflønning af medarbejder. Dette beløb er svarende til den nuværende kommunale udgift til Solstrålen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering at det er hensigtsmæssigt at indgå aftalen med henblik på at sikre gennemsigtighed i de gensidige aftaler og forpligtelser.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller at:

 

  1. Aftalen omkring Vejen til Frihed godkendes.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

1. Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Godkendelse af revideret CSV kontrakt

Sagsresumé

Fredericia Kommunes kontrakt med CSV Kolding er blevet genforhandlet. I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget godkende den reviderede kontrakt. Ændringerne vil træde i kraft pr. 1. august 2022.

 

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget får sagen til orientering

 

Sagsbeskrivelse:

På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 23. august 2021 blev det besluttet at opsige dele af Fredericia Kommunes kontrakt med Center for Specialundervisning for unge og Voksne (CSV). Dette som et led i en besparelse, der skulle være med til at dække et forventet merforbrug på udvalgets område.

 

Kontrakten er blevet genforhandlet. Det er lovbestemt, at kommuner skal tilbyde kompenserende specialundervisning.

 

FORMÅL MED UNDERVISNINGEN PÅ CSV

Specialundervisning for voksne har til formål at afhjælpe eller begrænse virkningerne af den enkeltes funktionsnedsættelser. Der er tale om en undervisning, der skal give deltageren mulighed for at kompensere for sin funktionsnedsættelse gennem anvendelse af nye strategier til at omgå eller begrænse sine funktionsnedsættelser og særlige metoder eller hjælpemidler, der kan kompensere for problemerne. Tilbuddet skal give deltageren nye muligheder for et mere aktivt liv samt for deltagelse i samfundslivet, herunder beskæftigelse, uddannelse og fritid.

 

Kursisterne skal kunne deltage på hold med op til ti deltagere. Der skal være potentiale for udvikling hos den enkelte.

 

NY KONTRAKT

Fredericia Kommunes kontrakt med CSV lød på 10.000 undervisningstimer om året. Den er nu blevet nedjusteret til 5000 undervisningstimer om året.

 

Det er de timer, der er tilgået beskæftigelsesområdet, der er blevet skrevet ud af kontrakten. Beslutningen blev truffet på baggrund af en effektmåling, som jobcenteret havde foretaget. Målingen viste, at af de 55 borgere, der har fået et beskæftigelsesrettet forløb ved CSV, er fire gået videre i uddannelse. Vurderingen er, at det er en meget lav effektrate i forhold til udgiften. Jobcenteret vil derfor varetage de opgaver, der løftes af CSV i dag inden for egen ramme og tilkøbe enkeltpladser på CSV ved behov efter Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.

 

De 5000 undervisningstimer, som den reviderede konkrakt lyder på, fordeles på følgende områder:

 

-          Hjerneskadeområdet: ca. 1800 timer.

-          Handicapområdet: ca. 200 timer.

-          Social Psykiatri og Udsatte Voksne: ca. 3000 timer.

 

Afhængig af behov kan timefordelingen justeres. Dette besluttes i et koordinationsteam med repræsentation fra fagområderne Social og Handicap samt Træning og Forebyggelse i Fredericia og CSV Kolding. Koordinationsteamet mødes fire gange om året. CSV leverer forud for hvert møde i koordinationsteamet statistik på antal borgere og antal timer til de forskellige målgrupper. Materialet danner grundlaget for evt. timejusteringer.

 

Social og Handicap samt Træning og Forebyggelse kan henvise borgere til CSV forløb. Borgere i Fredericia kan også selv henvende sig til CSV. Det er CSV, der visiterer til de forskellige undervisningsforløb.

Økonomiske konsekvenser

På baggrund af ændring i kontraktens timeantal, vil det opkrævede beløb fra CSV, Kolding Kommune, falde fra ca. 3.4 mio. kr til ca. 1,7. Nedjusteringen af timeantallet betyder, at en helårsbesparelse i alt vil lyde på cirka 1,7 mio. kr.

 

I 2022 vil der dog ikke være mulighed for en helårsbesparelse, da ændringen af kontrakten først træder i kraft den 1. august 2022. Besparelsen i 2022 vil derfor forventeligt lyde på cirka 0,7 mio. kr.

 

Uanset udnyttelsesgraden er Fredericia Kommune forpligtiget til at betale for det bestilte antal undervisningstimer. Prisen pr. undervisningstime er pr. 1.8.2022 i gennemsnit 350 kr. pr. kursist pr. time. Samlet udgift for Fredericia Kommune i 2022 ved køb af 5.000 timer er 1.750.000 kr.

Vurdering

Jf. kontraktbilaget er mødekadencen i koordinationsteamet i første omgang blevet sat op til fire møder. Det er forvaltningens vurdering, at det vil styrke samarbejdet om den enkelte borger - og om, at de undervisningstimer, vi betaler for, bliver udnyttet optimalt, idet der løbende bliver fulgt op og justeret ved behov.

 

Kontraktbilaget rammesætter arbejdet mere konkret og rolleafklarer. Det er forvaltningens vurdering, at bilaget er et godt udgangspunkt for samarbejdet. Bilaget kan være et dynamisk dokument, hvor der kan ske justeringer undervejs, når samarbejdet gør os klogere.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender kontrakten med CSV Kolding.
  2. Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

  1. Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Drøftelse af kvalitetsstandard vedr. socialpædagogisk ledsagelse til ferie

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget drøfte ændringerne i Fredericia Kommunens kvalitetsstandard vedr. socialpædagogisk ledsagelse til ferie som gives efter Servicelovens § 85.

 

På baggrund af drøftelsen bedes Senior- og Socialudvalget beslutte, om de vil sende den reviderede kvalitetsstandard i høring i Handicaprådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen har ændret i teksten i Fredericia Kommunes kvalitetsstandard for socialpædagogisk ledsagelse til ferie, som kommunen tilbyder på voksenområdet. Støtten gives efter servicelovens §85.

 

Ændringen sker på baggrund af tilbagevendende målgruppedrøftelser, fordi teksten i ”baggrundsafsnittet” i kvalitetsstandarden har været uklar. Det er drøftelser, der kræver unødvendig tid og ressourcer.

 

Ændringen i kvalitetsstandarden forandrer ikke serviceniveauet, men er en sproglig præcisering af målgruppen.

 

Der er desuden indskrevet en ansøgningsfrist af hensyn til planlægning og forventningsafstemning.

 

Enhver ændring i kommunens kvalitetsstandarder skal godkendes politisk. Forinden bør de sendes i høring - i dette tilfælde i Handicaprådet.

 

BAGGRUND

En kvalitetsstandard danner den faglige ramme for kommunens støttende indsatser. Den støtte, vi kan tilbyde den enkelte borger vil altid bygge på en konkret og individuel vurdering.

 

En kvalitetsstandard har flere formål:

-          Den skal synliggøre, hvilken form for indsats vi som kommune kan tilbyde

-          Det er et redskab, som skal sikre overensstemmelse i samarbejdet mellem borger og udfører

-          Det er et vigtigt pejlemærke for kommunens ledelse og politiske udvalg i forhold til de faglige, juridiske og økonomiske prioriteringer på socialområdet

Økonomiske konsekvenser

 -

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at ændringerne er med til at tydeliggøre målgruppen.

 

Det er forvaltningens vurdering, at ansøgningsfristen vil give tid til bedre sagsbehandling og planlægning hos udfører og sikre en bedre forventningsafstemning med borgerne.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at

  1. Udvalget drøfter ændringerne og sender den reviderede kvalitetsstandard i høring i Handicaprådet

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

1. Udvalget drøftede ændringerne i kvalitetsstandarden og sender den i høring i Handicaprådet.

Punkt 9 Beslutningssag: Drøftelse af input til Rammeaftale 2023-2024 for det specialiserede socialområde

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget samt Børne- og Skoleudvalget drøfte henvendelsen fra KKR Syddanmark og komme med input til rammeaftalen 2023-2024 for det specialiserede socialområde.

 

Sagsbeskrivelse:

 

BAGGRUND

KKR Syddanmark inviterer udvalg på socialområdet i de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark til at bidrage med perspektiver og temaer til Rammeaftalen for 2023-2024. Rammeaftalen for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet dækker både børneområdet og voksenområdet.

 

Kommunerne og Region Syddanmark bærer ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i henhold til BEK nr. 1298 af 03/09/2020 Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

 

I forbindelse med dette udarbejdes der hvert andet år en toårig rammeaftale, som godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet. Rammeaftalen er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet.

 

Rammeaftalen består af en udviklingsdel og en styringsdel.

 

-          Udviklingsdelen sætter fokus på politisk valgte temaer og sætter retning for faglig udvikling, styring og koordinering af de kommunale og regionale tilbud.

 

-          Styringsdelen beskriver rammerne for køb og salg af pladser mellem kommunerne og mellem kommunerne og regionen, hvordan taksterne for tilbuddene udregnes samt andre regler for køb og salg af tilbud og ydelser.

 

 

LOKALE DRØFTELSER AF BIDRAG TIL RAMMEAFTALEN 2023-2024

 

På den baggrund opfordrer KKR Syddanmark til lokale drøftelser af behov og udfordringer på det specialiserede socialområde og udvikling af området.

 

Drøftelserne kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Hvad er vigtigt, og hvad optager os på den tværkommunale og tværsektorielle bane?
  • Hvad skal vi samarbejde om fremadrettet?
  • Hvilke udviklingstiltag skal rammeaftalen fokusere på?
  • Hvilke mål sætter vi for fremtidens socialområde i Syddanmark?

 

Der opfordres til at have fokus på såvel kortsigtede og langsigtede perspektiver.

 

 

PROCES

 

De lokalpolitiske bidrag samles og danner grundlag for en samlet prioritering i forbindelse med formuleringen af Rammeaftale 2023-2024.

 

Tidsplan for arbejdet med Rammeaftale 2023-2024

 

Februar 2022-april 2022

De politiske udvalg har mulighed for at drøfte udviklingen og udfordringerne på området og eventuelt bidrage med perspektiver og temaer.

Ultimo april 2021

Frist for indsendelse af eventuelle bidrag til arbejdet med formulering af Rammeaftale 2023-2024.

24. juni 2022

Rammeaftalen godkendes i Socialdirektørforum og sendes videre til KKR til godkendelse

August - september 2022

KKR godkender Rammeaftalen og sender den videre til godkendelse i kommunerne og Region Syddanmark

September - november 2022

Rammeaftalen godkendes i kommunerne og Region Syddanmark.

November 2022

De politiske udvalg på det sociale område deltager i KKR temadag, med fokus på det samarbejde der foregår på tværs af kommuner og region i Syddanmark under rammeaftalesamarbejdet.

1. december 2022

Rammeaftalen sendes til Socialstyrelsen og offentliggøres på kommunernes og Region Syddanmarks hjemmesider.

 

I 2020 bidrog socialudvalg i kommuner og Region Syddanmark også med forslag til den overordnede politisk strategiske retning for rammeaftalen og med konkrete temaer til rammeaftalen for 2021-2022.

 

Bilag 1 er en opsamling på aktiviteter igangsat af Socialdirektørforum siden 2020

 

Den nuværende Rammeaftale, gældende for 2021-2022, kan læses i bilag 2.

Økonomiske konsekvenser

 -

Vurdering

 Det er forvaltningens anbefaling, at de politiske drøftelser medtager følgende opmærksomhedspunkter:

-          Større ensartethed i samarbejde med lægerne. For eksempel vedrørende dosisdispensering og almen sundhed. Jf. lovgivning på området skal lægerne tage uvildig beslutning ift. borgerens behandling, hvis borger ikke selv kan; men det er ikke alle læger, der vil det.

-          Fælles fokus på økonomi; pressede budgetter på området. Kunne man arbejde med takstmodeller med et rehabiliterende sigte?

-          Fokus på betydning af at mange af beboerne på botilbud bliver stadig ældre med deraf øget plejebehov.

-          Fokus på tidlig og forbyggende indsats i psykiatrien.

-          Fokus på børn og unges mentale sundhed og trivsel.  

Indstillinger

Direktionen indstiller til Senior- og Socialudvalget samt Børne- og Skoleudvalget, at

  1. Udvalget drøfter henvendelsen fra KKR Syddanmark og kommer med input til rammeaftalen 2023-2024 inden udgangen af april 2022.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

  1. Udvalget drøftede opmærksomhedspunkter i forhold til rammeaftalen, og fremsender de nævnte opmærksomhedspunkter til KKR Syddanmark.

Punkt 10 Orienteringssag: Magtanvendelser på social- og handicapområdet 2021

Sagsresumé

Med denne sag orienteres Senior- og Socialudvalget om indberetninger vedr. magtanvendelser på social- og handicapområdet i 2021. Det er fast procedure, at magtanvendelser indberettes løbende og at fagudvalget bliver orienteret om indberetningerne en gang om året.

 

Der har i 2021 i alt været 61 indberetninger af magtanvendelser i forhold til SEL kapitel 24, § 124, § 128 og § 136, dertil § 14 i Straffeloven på social- og handicapområdet. Der arbejdes kontinuerligt med opgaven både specifikt og generelt, så antallet holdes lavest muligt

 

Sagsbeskrivelse:

Servicelovens kapitel 24 § 124-136 omhandler blandt andet fem områder, hvor personalet lovligt kan anvende magt over for personer med en betydelig og varig nedsat funktionsevne.

 

Alle indberetninger behandles af bemyndigede person, som følger op med personalegrupperne for derigennem at informere om loven, etiske overvejelser og anvendelse af pædagogiske muligheder. Derudover er det et emne, der tages regelmæssigt op på personalemøder på tilbuddene.

 

Opgørelsen omfatter opgørelse af magtanvendelser i forhold til borgere på egne tilbud, men også i forhold til Fredericia-borgere på tilbud udenfor kommunen.

 

Oversigt – samlet antal for borgere i egne tilbud og tilbud i andre kommuner:

 

 

2018

2019

 § 125

Personlig alarm og pejlesystem

     1

     0

§ 126

Fastholdelse af borger

    41

    46

§ 127

Tilbageholdelse i bolig

     0

     0

§ 128

Personlige beskyttelsesmidler

f.eks. bløde seler

     1

     0

§ 129

Flytning af borger fra en bolig til en anden

    0

     0

2020 ny lovgivning.
 

 

§§

Årstal 2020

        2021

124 c - Afværgehjælp

                       10

5

124 d - Fastholdelse m.v

                       22

26

136 a - Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer

                         1

136 c - Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer.

Demens.

                         8

7

136 d - Fastholdelse m.v. ved meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende adfærd

                          -

4

§§ der skal søges forhåndstilladelse til, og der er søgt.

 

 

128 – tilladelse til brug af stofsele

                         1

4

128 b -  Anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi

                         2

4

128 c - Låsning og sikring af yderdøre og vinduer

                         1

4

Som noget nyt, skal § 13 og 14 i straffeloven også indberettes

 

 

14 i straffeloven - Indgreb, foretaget i nødret

                         7

1

 

Af de 61 magtanvendelser er:

 

29 tilfælde fordelt på ni forskellige borgere anbragt i eksterne tilbud.

 

Der ses altså en stigning i magtanvendelser på eksterne tilbud fra otte til 29 tilfælde. Tre borgere står for henholdsvis fire, syv og otte tilfælde. Bemyndigede for magtanvendelser i forvaltningen har besøgt de pågældende borgere og talt med ledere og personale. Det drejer sig om henholdsvis større ændringer i personalet og én borger, der var inde i en dårlig periode.

 

32 tilfælde fordelt på ti borgere på interne tilbud.

Ti tilfælde på én borger alene. De resterende tilfælde er jævnt fordelt. Den ene borger er genganger fra tidligere år. Borgeren har svære og varige problematikker, som håndteres. Tilfældene af magtanvendelser er faldende i forhold til denne borger.

 

Med få undtagelser, er det milde og kortvarige magtanvendelser, der foretages. I mere alvorlige situationer, og ved flere gentagelser med samme borger, følges der op på sagerne fra bemyndigede person. Dette ved kontakt til leder og de implicerede medarbejdere for uddybning og supervision.

 

Internt er der blevet arbejdet fokuseret med forebyggelse af anvendelse af magt ved at undgå de situationer, som borgerne har svært ved at håndtere. Det er vigtigt, for både borgere og personale at have fokus på dette, da det kan være en belastning, også for personalet, at være deltager i en magtanvendelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Overordnet set er anvendelsen af magtanvendelser på et acceptabelt niveau, i forhold til de pågældende borgeres problematikker. Magtanvendelserne er altid sidste udvej i forhold til at yde omsorg. Sådan skal det blive ved med at være.

 

Alle indgrebene er vurderet til at være tilladte i forhold til de respektive §§ bortset fra fire tilfælde. De ikke-tilladte er ikke graverende eller opmærksomhedskrævende. Det kan f.eks. være i forbindelse med, at medarbejdere har skullet handle hurtigt overfor en selvmordstruet borger, eller hvor en personale i omsorgssammenhæng har taget en borger i armen for at føre borgeren, uden der er blevet ydet fysisk modstand fra borger.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 05-04-2022

1. Taget til efterretning.

Punkt 11 Orientering (Lukket)

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller