Senior- og Socialudvalget - 23-08-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 23 august, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 18 august, 2022 - 15:20
Referat publiceret:
Onsdag, 24 august, 2022 - 16:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Godkendt

Punkt 2 2. budgetopfølgning 2022 - Senior- og Socialudvalget

Sagsresumé

2. budgetopfølgning 2022 viser en overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Socialudvalgets serviceudgifter. Det forventede merforbrug på serviceudgifter lyder på 14,793 mio. kr. (tabel 1). Dette skyldes primært merforbrug på fritvalgs-området (hjemmehjælp mv.) på Seniorområdet, øget tilgang til mellemkommunale botilbud og mellemkommunal STU samt overførsel af gæld fra 2021 på begge områder. I merforbruget er de vedtagne besparelser på Socialområdet indarbejdet med halvårsvirkning (2,992 mio. kr.) samt tillægsbevillingen fra bufferen (også til Socialområdet 7,700 mio. kr.).

 

Vedrørende overførselsudgifter forventes Merudgifter § 100 at have et mindreforbrug på 0,500 mio.kr. Den centrale refusionsordning og ældre boliger forventes at balancere (tabel 1).

 

Der ansøges om en række omplaceringer og tillægsbevillinger på serviceudgifter (-0,481 mio. kr.), overførselsudgifter (0,022 mio. kr.) og anlæg (0,592 mio. kr.), som er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af omplaceringerne forventes der et merforbrug på serviceudgifter på 15,274 mio. kr. (jf. tabel 2).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel 1 viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Socialudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter i alt

923,762

914,833

929,626

14,793

Senior

615,695

597,718

605,333

7,615

Social

308,067

317,115

324,293

7,178

Overførselsudgifter

1,685

1,685

1,207

-0,478

Central refusionsordning

-18,751

-18,751

-18,751

0,000

Ældreboliger

1,739

1,739

1,739

0,000

Skattefinansieret anlæg

5,457

9,641

10,233

0,592

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindreindtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 2. budgetopfølgning 2022 omhandler:

 

Serviceudgifter, -8,929 mio. kr.

Senior, -17,977 mio. kr.

  • Til Unge- og Uddannelsesudvalget: Omplacering af midler vedrørende SOSU- og SSA-elever,       -15,440 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler fra den nye fleksjobpulje, 0,266 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Midler til SeniorNyt, 0,107 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, -0,637 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Egenfinansiering af overførsler fra 2021, -2,441 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Medfinansiering af en Contract Manager i Fællessekretariatet, -0,157 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende indkøbsbesparelse, -0,743 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende kørselsbefordring, høj takst,          -0,124 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Udmøntning af Særpulje OK21 (Social- og Sundhedssektoren), 1,192 mio. kr.

 

Social, 9,048 mio. kr.

  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler fra den nye fleksjobpulje, 0,251 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Midler fra buffer til det specialiserede socialområde, 7,700 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,839 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Egenfinansiering af overførsler fra 2021, -3,137 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Medfinansiering af en Contract Manager i Fællessekretariatet, -0,078 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende indkøbsbesparelse, -0,127 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende kørselsbefordring, høj takst,          -0,186 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Udmøntning af Særpulje OK21, 0,075 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler til at dække merforbrug på Socialområdet, 0,930 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: For meget overført gæld fra 2021, 0,702 mio. kr.
  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Socialtandplejen flyttes økonomisk fra Familie og Børnesundhed til Socialområdet, 0,579 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Nexus-midler flyttes til Nexus-team, 0,500 mio. kr.

 

Anlæg, 4,502 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 4,502 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt -0,481 mio. kr. på serviceudgifter, 0,022 mio. kr. på overførselsudgifter og 0,592 mio. kr. på anlæg.

 

Dette vedrører følgende omplaceringer og tillægsbevillinger:

 

Serviceudgifter, -0,481 mio. kr.

Senior, omplaceringer, -0,306 mio. kr.

  • Til Teknisk udvalg: Besparelse Kloge m2, -0,065 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Budget flyttes fra Nexus-team til digitaliseringsmedarbejder under konto 6 (administrativ organisation), -0,450 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler fra den nye fleksjobpulje, 0,209 mio. kr.

Senior, tillægsbevillinger, -0,085 mio. kr.

  • DUT-midler: Kompensation for etableringsomk. – aflastning af sygehuse under Corona, 0,281 mio. kr.
  • DUT-midler: Efterregulering BPA § 95 overvågning nat 18-25 årige, -0,366 mio. kr.

 

 Social, omplaceringer, -0,090 mio. kr.

  • Til Teknisk udvalg: Besparelse Kloge m2, -0,090 mio. kr.

 

Overførselsudgifter, 0,022 mio. kr.

Social, tillægsbevilling, 0,022 mio. kr.

•          DUT-midler: Sonderemedier, teknisk korrektion (Merudgifter § 100), 0,022 mio. kr.

 

Anlæg 0,592 mio. kr.

Senior, tillægsbevillinger, 0,592 mio. kr.

•          Budgetjusteringer ældreboliger, overført regnskabsresultat, 0,148 mio. kr.

•          Der søges om frigivelse af rådighedsbeløb - Suppe-/sovsekøler ELBO-køkkenet, 0,444 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning 2022, på mødet den 12. september 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Socialudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter i alt

923,762

914,352

929,626

15,274

Senior

615,695

597,777

605,333

7,556

Social

308,067

316,575

324,293

7,718

Overførselsudgifter

1,685

1,707

1,207

-0,500

Central refusionsordning

-18,751

-18,751

-18,751

0,000

Ældreboliger

1,739

1,739

1,739

0,000

Skattefinansieret anlæg

5,457

10,233

10,233

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning 2022 viser en overskridelse af det korrigerede budget på Senior- og Socialudvalgets serviceudgifter.

 

Efter godkendelse af omplaceringerne, har Senior- og Socialudvalget et forventet merforbrug på serviceudgifter på 15,274 mio. kr. (jf. tabel 2), som primært skyldes fritvalgs-området (hjemmehjælp mv.) på Seniorområdet, øget tilgang til mellemkommunale botilbud og mellemkommunal STU samt overførsel af gæld fra 2021 på begge områder. I merforbruget er de vedtagne besparelser på Socialområdet indarbejdet med halvårsvirkning (2,992 mio. kr.) samt tillægsbevillingen fra bufferen (til Socialområdet, 7,700 mio. kr.).

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

Seniorområdet, samlet forventet merforbrug 7,556 mio. kr.

  • Senior og Sundhed, centrale konti, forventet mindreforbrug 1,300 mio. kr.
    • AUB-refusion elever, refusionen vedrørende år 2021 er først kommet i 2022, mindreforbrug 1,400 mio. kr.
    • Højere licensudgifter vedrørende Nexus – ny SKI-aftale som er dyrere end den tidligere, merforbrug 1,000 mio. kr.
    • Interne puljer vedr. demografi, temperaturmåling og internt projekt vedr. arbejdsopgaver, mindreforbrug 0,600 mio. kr.
    • Lavere lønforbrug vedr. ansat administrationsmedarbejder grundet start medio 2022, mindreforbrug 0,300 mio. kr.
  • Visitationen, forventet mindreforbrug 2,914 mio. kr.
    • 2 nye borgere, Brugerstyret Personlig Assistance (§96), merforbrug 2,400 mio. kr.
    • Ny borger, Brugerstyret Personlig Assistance (§94), merforbrug 0,366 mio. kr.
    • Stigning i antal ”Særlige situationer”, merforbrug 2,000 mio. kr.
    • Klippekort, flere borgere end budgetteret på den del, som er ved at blive udfaset, merforbrug 0,120 mio. kr.
    • Forventet mindre træk på fritvalgs-rammen på grund af færre leverede timer på hjemmehjælpsdelen end prognosticeret, mindreforbrug 7,000 mio. kr.
    • Madleverandører, mindreforbrug 0,800 mio. kr.
  • Plejen Inde, forventet merforbrug 2,500 mio. kr.
    • Merudgifter til medarbejderlønninger på Stævnhøj, merforbrug 1,500 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner, og merforbruget forventes ikke at være varigt.
    • Ny indkøbsaftale (køkkendelen), dyrere råvarer, merforbrug 1,000 mio. kr.
  • Plejen Ude, forventet merforbrug 8,830 mio. kr.
    • Hjemmehjælp, uddelegeret sygepleje og rehabilitering, merforbrug 10,254 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner, tiltag vedr. sygefravær mv.
    • Sygepleje ved sygeplejersker, mindreforbrug 0,603 mio. kr.
    • Sygeplejeklinik og hverdagsrehabilitering, mindreforbrug 0,320 mio. kr.
    • Ekstra demografi-tildeling til sygeplejen, mindreforbrug 1,500 mio. kr.
    • Plejens vikarkorps, vakante stillinger, mindreforbrug 0,500 mio. kr.
    • Overførsel mellem årene, gæld fra år 2021, merforbrug 1,744 mio. kr.
    • Vaskeriet, mindreforbrug 0,245 mio. kr.
  • Træning og forebyggelse, forventes i balance
    • Færre udgifter til vederlagsfri fysioterapi, mindreforbrug 1,050 mio. kr.
    • Merudgifter til kørsel af borger grundet flytning af Træning og Forebyggelse, merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Udgifter til HUR-maskine, merforbrug 0,050 mio. kr.
    • Udgifter til ekstern specialiseret rehabilitering, merforbrug 0,500 mio. kr.
  • Hjælpemidler og Kommunikation, forventet merforbrug 0,440 mio. kr.
    • Efter flytning til Sundhedshuset har afdelingen flere lagerlokationer – ekstra ansat medarbejder, merforbrug 0,440 mio. kr.

 

Socialområdet, forventet merforbrug 7,718 mio. kr.

  • Kommunens egne enheder, forventet mindreforbrug 0,571 mio. kr.
    • Merudgifter til løn – primært Kobbelgaarden 3, Kompetencekollegiet samt Alkohol, merforbrug i alt 2,824 mio. kr.
    • Færre udgifter til administration, drift, grunde og bygninger grundet tilbageholdenhed, mindreforbrug 1,700 mio. kr.
    • Merindtægter mellemkommunale borgere ved KompetenceCenter for Døve og Døvblinde i forhold til budgetteret, merindtægt 0,500 mio. kr.
    • 2 vakante lederstillinger, mindreforbrug 1,695 mio. kr.
    • Befordring af borgere til Proaktiv, merforbrug 0,500 mio. kr.
  • Myndighed, forventet merforbrug 7,689 mio. kr.
    • Øget tilgang mellemkommunal STU, merforbrug 1,200 mio. kr. - der er tildelt 1,500 mio. kr. fra bufferen (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.). De 1,500 mio. kr. blev beregnet ud fra de kendte borgerdata på daværende tidspunkt. Efter tillægsbevillingen er modtaget, har der været tilgang af borgere, hvorfor der forventes et merforbrug på i alt 1,200 mio. kr.
    • Øget tilgang på mellemkommunale botilbud, merforbrug 4,879 mio. kr. – en stigning på 1,200 mio. kr. sammenlignet med 1. budgetopfølgning 2022. Der er tildelt 0,966 mio. kr. fra bufferen til dækning af forventet merforbrug for 2022 (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.). De 0,966 mio. kr. blev beregnet ud fra de kendte borgerdata på daværende tidspunkt. Efter tillægsbevillingen er modtaget, har der været tilgang af borgere, tilretning af en fejl i borgerdata samt en stigning i prognosen for 2022, hvorfor der forventes et merforbrug på i alt 4,879 mio. kr.

 

Efter deadline for 2. budgetopfølgning 2022 har der været yderligere tilgang på mellemkommunale botilbud på cirka 1,200 mio. kr., hvilket betyder at merforbrug pr. 1. juli 2022 lyder på cirka 6,100 mio. kr. – denne yderligere stigning er ikke indregnet i forventet resultat for 2022. Stigningen vedrører 3 tilkomne borgere. Disse borgere er ikke indregnet med helårsvirkning i 2022 på grund af, at de er tilkommet henover sommeren og vil dermed koste mere i 2023 (helårsvirkning).

 

  • Øget tilgang til forsorgshjem, merforbrug 0,380 mio. kr. - der er tildelt 2,150 mio. kr. fra bufferen (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.). De 2,150 mio. kr. blev beregnet ud fra realiserede udgifter i 2022 sammenholdt med udgifterne i 2021. Yderligere er der indarbejdet en besparelse på 0,750 mio. kr., som blev vedtaget 1. marts 2022 af Senior- og Socialudvalget, som her forudsættes opfyldt.
  • Borgere i efterværn, forventes i balance – der er tildelt 0,300 mio. kr. fra bufferen (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.).
  • Færre indtægter på dagtilbud, fald i antal borgere, merforbrug 0,300 mio. kr.
  • Forventede færre udgifter til objektiv finansiering, Kofoedsminde § 108, mindreforbrug 0,270 mio. kr.
  • Høj budgettildeling til kommunens egne enheder, merforbrug 0,604 mio. kr.
  • Manglende egenfinansiering af overførsel fra 2021 (gæld), merforbrug 0,596 mio. kr.
  • Sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd, Socialområdet, forventet merforbrug 0,600 mio. kr.
    • Specialtandpleje, stigning i antal opkrævninger fra Regionerne (fx narkose), merforbrug 0,600 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER / CENTRAL REFUSIONSORDNING / ÆLDRE BOLIGER

Merudgifter § 100 forventes at have et mindreforbrug på 0,500 mio. kr. grundet færre antal borgere.

(Merudgifter, som er direkte forbundet med et varigt fysisk eller psykisk handicap – fx udgifter til medicin, kørsel mv. Tilskud til merudgifter skal søges og er underlagt konkrete kriterier).

 

Central refusionsordning og ældre boliger forventes at være i balance.

(Udgifter til ældreboliger omhandler lejetab samt udgifter til husleje for aflastningspladser).

 

ANLÆG

Der forventes balance på udvalgets anlæg.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Godkendt og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Punkt 3 Orienteringssag: Tilsyn i plejehjem og hjemmeplejen

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget orienteres omkring tilsynssager med kommunens plejehjem og hjemmepleje.

 

Sagsbeskrivelse:

Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører både ældretilsyn og sundhedsfagligt tilsyn i kommunerne. Begge tilsyn er anmeldte tilsyn. Tilsyn kan finde sted i såvel plejehjem som i hjemmeplejen.

 

Cirka 10 procent af alle plejehjem får et tilsynsbesøg, som kan være planlagt eller reaktivt.

Planlagte tilsyn igangsættes på baggrund af stikprøver og ud fra relevante risikofaktorer.

Reaktive tilsyn igangsættes på baggrund af bekymringshenvendelser til styrelsen eller medieomtale.

Der har været foretaget tilsyn i Fredericia, der har medført en række kritikpunkter, der skal udbedres.

 

Udvalget orienteres om generel status i forhold til tilsyn, handleplan til opfølgning på disse og eventuelle afvigelser i planerne.

 

Generelt er der fokus på dokumentation samt implementering af handleplaner. Derudover er der udarbejdet en ny fælles skabelon til at understøtte opfølgning.

 

Status siden sidste orientering er, at man alle steder har arbejdet efter de igangsatte handleplaner. Der har været genbesøg og der afventes rapporter fra disse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Der arbejdes systematisk med opfølgning på tilsynsbesøgene, og der er udarbejdet en ny fælles skabelon for at understøtte opfølgning efter tilsynsbesøg.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 4 Beslutningssag - Temperaturmåling

Sagsresumé

Temperaturmåling er nu foretaget og resultaterne er samlet i hovedrapport.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med Budget 2022 blev besluttet, at der skulle gennemføres en temperaturmåling på Fredericias største plejehjem. I budgetteksten fremgår følgende:

 

For at støtte op om udarbejdelsen af en strategisk udviklingsplan på seniorområdet, så afsættes 0,500 mio. kr. til en temperaturmåling, som finansieres indenfor rammen. Temperaturmålingen skal ske på vores største plejehjem, da de udover at være hjem for mange borgere også er store arbejdspladser. Det er vigtigt, at vi er undersøgende på, hvordan kulturen er, om medarbejderne er i trivsel og om ledere og medarbejdere har de kompetencer, de har brug for, så vi skaber gode hjem for vores ældre borgere. Undersøgelsen skal udføres af ekstern samarbejdspartner og sættes i gang hurtigst muligt. Partierne vil på denne måde anerkende den meget store indsats, der er lagt under Covid-19 pandemien. Det har trukket store veksler på vores medarbejdere. Med denne undersøgelse og opfølgende aktiviteter, håber vi at kunne løfte indsatsen og arbejdsglæden oven på en hård tid.

 

Henover foråret har Konsulentfirmaet arbejdet med temperaturmåling af 3 plejehjem. Observationerne er fremlagt på et møde for udvalget med henblik på viden omkring erkendelser, udfordringer og anbefalinger til de 3 plejehjem.

Den samlede rapport er vedlagt sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior – og Socialudvalget at:

  1. Udvalget tager rapporterne til efterretning.
  2. Udvalget drøfter om og i givet fald hvilke indsatser, rapportens anbefalinger giver anledning til i forbindelse med budgetlægningen.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet – udvalget har særlig opmærksomhed på måltidsoplevelsen og hjemlighed på plejehjemmene.

Punkt 5 Beslutningssag: Besparelse på rusmiddelområdet

Sagsresumé

Senior og socialudvalget har bedt forvaltningen om at udarbejde besparelsesforslag på 1 mio. kr. på rusmiddelområdet, der skal være med til at dække et forventet merforbrug på det samlede social og handicapområde.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunale forpligtelser i henhold til lovgivning:

  • Fredericia Kommune er i henhold til jf.§141 i sundhedsloven forpligtet til at tilbyde ambulant alkoholbehandling,
  • Fredericia Kommune er i henhold til §101 og 101a i serviceloven og §142 i sundhedsloven forpligtet til at yde ambulant socialfaglig og lægefaglig misbrugsbehandling.

 

Øvrige indsatser er ”kan” tilbud, da der ikke lovmæssigt er krav herom. Det er forvaltningens vurdering at der er behov for en skarpere opdeling mellem ”kan” og ”skal” tilbud i Rusmiddelcenterets indsatser fremover, så der kommer større gennemsigtighed i hvilke indsatser borgerne modtager.

 

Rusmiddelområdet i Fredericia Kommune består af følgende afdelinger:

 

Lovpligtige indsatser:

  • Ambulant stofbehandling
  • Ambulant alkoholbehandling
  • Ungebehandling

”Kan indsatser”:

  • Mentorindsats
  • HUSET72
  • Værestedet Havnecafeen
  • Værestedet Kontakten
  • Bo-enhed
  • Akademiet

 

Derudover er der en lederstilling der pt. er vakant og en faglig koordinator der pt. er konstitueret leder. I alt er der ansat 44 medarbejdere i Rusmiddelcenter Fredericia. Der er knap 400 borgere i behandling.

 

Rusmiddelbehandlingen i Fredericia har sammenlignet med andre kommuner en meget bred tilbudsvifte, med et markant større antal tilbud til borgerne. Eksempelvis har andre kommuner ikke et §107 tilbud som boenheden eller §102 tilbud, som Akademiet, som en del af rusmiddelindsatsen.

Dette gælder også kommuner, der er væsentlig større end Fredericia. Den brede tilbudsvifte medfører også, at der risiko for overlap i indsatserne.

 

Den faglige anbefaling er, at der er behov for fokus på at skabe en mere sammenhængende rusmiddelindsats, med fokus på transparens og effekt af de indsatser borgerne modtager.

 

Der har i løbet af maj og juni været gennemført en proces, hvor medarbejdere og brugere på området er blevet inddraget i, hvordan der bedst muligt kan foretages besparelser på området, så det går mindst muligt ud over den faglige kvalitet.

 

På baggrund af drøftelser har dette ført til nedenstående forslag, der er blevet bearbejdet af ledelsen med bistand fra økonomiafdelingen, med henblik på en kvalificering:

 

Forslag 1: Nedlæggelse af Akademiet

Akademiet er et tilbud for borgere indskrevet i Rusmiddelcentret, der samtidig har betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Akademiet tilbyder denne målgruppe omsorg og pleje efter servicelovens § 102. Visitation til Akademiet sker i Rusmiddelcenteret. Borgere kan både være indskrevet i Akademiet og have en samtidig behandlingsindsats i Rusmiddelcenteret. Enkelte har også en samtidig bostøtteindsats.

 

Denne opgave er ikke lovbestemt, og dermed ikke en opgave, som Fredericia Kommune er forpligtet til at tilbyde.

 

Som udgangspunkt er effekten af Akademiets indsats, at borgerne stabiliseres og får støtte og ledsages. Vi har gennem tiden set enkelte borgere komme i beskæftigelse.

 

Tilbuddet benyttes pt. af 18 borgere, og det er en intensiv indsats for relativt få borgere.

 

Tilgangen til borgerne er i Akademiet en meget håndholdt indsats. Det betyder bl.a. at borgerne i vidt omfang ledsages og bistås til diverse sygehusbesøg, læge, jobcenter mv. I den værdiskabende tilgang på social og handicapområdet, arbejdes der i stedet henimod mindre ledsagelse, gennem arbejde med borgernes livsmestring og henimod, at borgeren skal hjælpes til at kunne mest muligt selv.

 

Målgruppen til akademiet vurderes, at være de mest udsatte borgere i Rusmiddelcenteret. Flere af borgerne vil i stedet kunne benytte sig af andre værestedstilbud i byen, og nogle borgere benytter sig allerede af andre tilbud i byen.

 

Det årlige budget til akademiet er på 1,3 mio. kr.

 

Konsekvens

Brugerne af akademiet vil forventeligt have behov for støtte andetsteds. Derfor anslås det, at der kan hentes 1 mio. på en nedlæggelse. Det øvrige beløb vil i stedet skulle anvendes ind i den almene behandlingsindsats, eller til andre kommunale indsatser, som eksempelvis bostøtte.

 

Hvis Akademiet nedlægges vil medarbejderne så vidt muligt omplaceres til vakante stillinger andetsteds i kommunen.

 

Brugerne af Akademiet vil skulle have deres sag revurderet, hos Visitation Voksne i forbindelse med overflytning til et nyt tilbud, eksempelvis bostøtte.

 

Besparelse 1 mio. kr.

 

Forslag 2. Nedlæggelse af boenheden

 

Boenheden er et tilbud til borgere, der efter et afvænningstilbud har behov for et ophold i faste rammer for at fastholde deres afvænning. Nogle borgere har ikke egen bolig ved indflytning, hvilket der etableres under opholdet. Der har i løbet af 2021-22 været 8 borgere, som har gjort brug af tilbuddet. Antallet skal ses i lyset af tiden med corona. I løbet af 2021 var der ikke motivationsgruppe og afrusningstur, da det blev aflyst grundet corona. Før corona var belægningen på bo-enheden ca. det dobbelte.

 

 Borgerne bor i gennemsnit i bo-enheden i 3-4 mdr.

 

Denne opgave er ikke lovbestemt, og dermed ikke en opgave, som Fredericia Kommune er forpligtet til at tilbyde.

 

Ved en nedlæggelse af Bo-enheden vil ungebehandlingen og andre aktiviteter kunne flytte ind i lokalerne, og der vil dermed kunne frigives lokaler andre steder. Alternativt kunne Boenheden også anvendes til midlertidige boliger i forbindelse med Housing First.

 

Konsekvens

Ved nedlukning af Boenheden kan der være øget risiko for tilbagefald hos borgerne, og for nogle uden bolig kan det betyde øget brug af forsorgshjem. Risiko for tilbagefald er imidlertid altid tilstede i forbindelse med afhængigheder.

 

Besparelse på 0,4 mio. kr.

 

Forslag 3. Nedlæggelse af væresteder

 

Der drives pt. to værestedstilbud under Rusmiddelcenteret hhv. Kontakten og Havnecafeen. Begge tilbud drives under SEL §104, og er ikke lovbestemt i forbindelse med et Rusmiddelcenter. Alkoholbehandling er lovmæssigt en sundhedsindsats og under sundhedsloven, hvorimod stofbehandling er både en sundheds- og socialindsats og dermed kræver både sundhedsfaglig og socialfaglig behandling. Den socialfaglige behandling kan også varetages i regi af cafeen. Såfremt de to væresteder nedlægges, henvises brugerne til at benytte øvrige tilbud i kommunen. Her kan særligt Kirkens Korshærs varmestue og Stoppestedet, som drives af Fredericia kommune, være alternativer for flere af værestedernes brugere.

 

Konsekvens

Konsekvensen ved en nedlæggelse kan være, at nogle brugere ikke vil benytte andre tilbud. Der er risiko for at det kan føre til isolation. Der vil derfor være behov for at motivere målgruppen til at benytte andre væresteder eller værestedslignende tilbud i byen. Ved afhentning af substitutionsmedicin i Rusmiddelcenteret, vil borgerne være nødsaget til at vente ude på gaden, hvor de nu har indgang gennem Havnecafeen. Det vil kunne medføre et større salg af stoffer på gaden.

 

Den sundhedsfremmende indsats, som foregår på Værestederne vil kræve, at gadesygeplejersken møder borgerne andre steder eller på andre væresteder.

 

Kontakten er en del af den samlede alkoholbehandling, der har til huse i lejede lokaler i Fynsgade 10 B.

 

Havnecafeéns lokaler beliggende i Vendersgade, ejes af kommunen.

 

Havnecafeen

Et samværstilbud tilknyttet stofbehandlingen.

Samlet budget på 589000 kr.  Heraf løn 454000 kr.

 

Kontakten

Et samværstilbud tilknyttet alkoholbehandlingen

Samlet 434000 kr. Heraf løn 331000 kr.

 

Besparelse på ca. 1,0 mio.

 

Forslag 4.  Gentænkning af værestedindsatsen

 

De to væresteder Havnecaféen og Kontakten kan lægges sammen og drives i én bygning med et reduceret budget. Målgruppen for de to caféer er i dag borgere med misbrug af hhv. stof og alkohol. En større gruppe af borgerne i dag har imidlertid et blandingsmisbrug af både stof og alkohol. Der tilbydes i dag gruppeforløb, hvor det fungerer godt, at de to målgrupper er sammen. Dermed forventes det også, at begge målgrupper vil kunne benytte ét fælles værested.

 

Der kan ske en større synergi ved at tænke værestedsindsatsen i samspil med de øvrige væresteder og driftsstøttede foreninger, som også driver værestedslignende tilbud. Her skal også indtænkes, hvordan borgere fra Akademiet bedst muligt kan hjælpes videre ved en evt. nedlæggelse af tilbuddet.

 

Samtidig er der flere sociale væresteder tilknyttet vores Rusmiddelcenter og i Fredericia generelt end man ser i andre kommuner.

 

Denne opgave er ikke lovbestemt, og dermed ikke en opgave, som Fredericia Kommune er forpligtet til at tilbyde.

 

Ift. den målgruppe, som benytter sig af værestederne i Rusmiddelcenteret, kan der være en synergi ved at gentænke det i samspil med Kirkens Korshærs varmestue, som på sigt vil kunne løse indsatsen med væresteder til denne målgruppe. Det vil de kunne gøre mere fleksibelt, end når det udbydes i kommunalt regi, fordi de er en civil aktør.

 

Dette vil kræve, at det kommunale driftstilskud genbesøges sammen med Kirkens Korshær og sandsynligvis nogle større fysiske rammer til tilbuddet. Forvaltningen gør opmærksom på, at der fortsat vil være udgifter til grunde og bygninger, da de fortsat vil skulle benyttes af Rusmiddelcenteret.

 

Konsekvens

Ved en sammenlægning er der en risiko for, at nogle borgere ikke længere vil benytte værestedet, da de måske ikke ønsker at ”blandes” med en anden målgruppe, som har et andet misbrug end dem selv. Der vil kunne arbejdes med en målrettet socialpædagogisk indsats ift. at håndtere dette. 

 

Besparelse på 0,4 mio.

 

Øvrige forslag indkommet fra personalet og brugere

 

Der er desuden indkommet en række forslag fra den inddragende proces hos medarbejdere og brugere af rusmiddelcenteret, der ikke umiddelbart vil kunne være med til at realisere en besparelse, men som vil blive taget med videre i udvikling af en sammenhængende rusmiddelindsats.

 

  • Fysisk samling af rusmiddelindsatsen i et fælles hus med henblik på at øge effektiviteten
  • Omlægning af ledelsen
  • En opmærksomhed på inddragelse af andre aktører bl.a. bostøtte og civilsamfund
  • Øget fokus på effektivitet og fremdrift i behandlingen
  • Brugerbetaling i havnecafeen
  • Vakant stilling i ungebehandling

 

Oversigt over spareforslag:

 

 

  1. Nedlæggelse af Akademiet

Ca. 1 mio. kr.

  1. Nedlæggelse af Boenheden

Ca. 0,4 mio. kr.

  1. Nedlæggelse af væresteder

Ca. 1 mio., kr.,

  1. Gentænkning af væresteder

Ca. 0,4 mio. kr.

I alt

Ca. 2,8 mio. kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til beskrivelse i sagsfremstillingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

 

  1. Udvalget drøfter de indkomne forslag.
  2. Udvalget beslutter hvilke forslag, der skal godkendes.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

  1. Drøftet.
  2. Forslag 1: Nedlæggelse af Akademiet.

Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti stemte for.

Enhedslisten stemte imod med begrundelse, at det vil have store både sociale og økonomiske konsekvenser, da forslaget rammer de mest udsatte på hele rusmiddelområdet og vil medføre, at færre bliver clean og færre forbliver clean.

 

Forslag vedtaget.

 

Forslag 2: Nedlæggelse af bo-enheden

Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og enhedslisten stemte imod.

De konservative stemte for.

 

Forslag ikke vedtaget.

 

Forslag 3 og 4:

Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, De Konservative og enhedslisten stemte imod.

 

Forslagene ikke vedtaget.

 

Udvalget bad forvaltningen kigge på en sammenhængende rusmiddelindsats.

 

Punkt 6 Beslutningssag: Erritsø Aktivitetscenter (Aktivitetscenter Østre Elkjær)

Sagsresumé

Aktivitetscenter Øster Elkjær ønsker en navneændring til Erritsø Aktivitetscenter.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er nedsat en aktivitetsgruppe på Aktivitetscenter Øster Elkjær. Gruppen består af frivillige, og der arbejdes målrettet med at trække nye aktiviteter og foreninger til centeret.

 

I den sammenhæng ønsker aktivitetsudvalget en navneændring fra Aktivitetscenter Øster Elkjær til Erritsø Aktivitetscenter.

 

Formålet med det nye navn er at signalere åbenhed og række ud mod lokalområdets foreningsliv og vise, at matriklen rummer flere gode aktiviteter ud over plejehjemmet. Samtidig ønskes med navnet at sende et endnu stærkere signal til lokalsamfundets foreningsliv og interessefællesskaber end hidtil.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender navneskiftet til Erritsø Aktivitetscenter.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Godkendt

Punkt 7 Godkendelses sag: Ophævelse af driftsoverenskomst med Landsforeningen af Væresteder

Sagsresumé

Udvalget orienteres om, at den indgåede driftsoverenskomst med Landsforening af Væresteder (LVS) skal ophøre, idet aftalen er i strid med kommunalfuldmagten.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har siden 2010 haft en driftsoverenskomst med LVS. Da kommunen startede med at have driftsoverenskomst med LVS udførte LVS aktiviteter, der faldt inden for det kommunale formål, men i takt med at LVS aktiviteter har skiftet karakter, vurderes det, at det ikke længere kan rummes under det kommunale formål, hvorfor der er tale om ulovlig støtte.

 

For at en kommune kan støtte en forening skal blandt andet nedenstående være opfyldt:

  • Der skal være tale om et kommunalt formål
  • Der skal være en lokal geografisk afgrænsning
  • Der skal være adgang for alle eller en saglig afgrænset medlemsgruppe

 

Geografisk er LVS placeret i kommunen, men målgruppen for deres aktiviteter er ikke geografisk begrænset til Fredericia Kommune. Eftersom hovedparten af deres aktivitet retter sig mod andre end kommunens borgere, er det ikke lovligt for kommunen at støtte dem generelt, herunder udføre løn- og personaleopgaver m.v.

 

Fredericia Kommune er derfor forpligtet til at opsige driftsoverenskomsten, således at kommunen ikke yder ulovligt støtte i strid med kommunalfuldmagtsreglerne.

 

Forvaltningen har været i dialog med LVS om lovligheden af driftsoverenskomsten. LVS´s juridiske rådgiver vurderede at driftsoverenskomsten var lovlig. LVS og Fredericia kommune aftalte efterfølgende at indsende driftsoverenskomsten samt de juridiske vurderinger fra henholdsvis kommune og LVS til vurdering hos Ankestyrelsen, der er myndighed på området.

 

Ankestyrelsen vurderer at:

” På baggrund af Fredericia Kommunes oplysninger er Ankestyrelsen enig med kommunen i, at kommunen ikke med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne kan yde støtte til Landsforeningen af Væresteder ved at varetage foreningens lønadministration samt budget og regnskabsaflæggelse. Det er i strid med lokalitetsprincippet. […]Vi lægger derfor vægt på, at kommunen ved at varetage en landsdækkende forenings lønadministration, budget og regnskabsaflæggelse m.v. varetager en opgave, der i det væsentligste må anses for at være af interesse for borgere udenfor kommunen og i landet som helhed. Ankestyrelsen er på denne baggrund enig med Fredericia Kommune i, at kommunens driftsoverenskomst med LVS er i strid med kommunalfuldmagtsreglerne. ” (Det komplette svar er vedhæftet som bilag. ”

 

Ankestyrelsen beder desuden om at blive orienteret om, hvad deres udtalelse giver Fredericia Kommune anledning til.

 

Opsigelsesvarslet i driftsoverenskomsten er på 12 måneder til den første i en måned.

 

Det er vurderingen fra kommunens juridiske afdeling, at aftalen bør ophøre så snart som muligt, da den ikke er lovlig, og at opsigelsesvarsel således heller ikke skal overholdes.

Økonomiske konsekvenser

Umiddelbart vurderes det ikke, at det vil medføre frigivelse af medarbejderressourcer, idet administration af denne aftale indgår i en større portefølje af driftsoverenskomster.

 

Kommunen yder ikke økonomisk støtte til LVS. Kommunen har bistået med administration af regnskaber, løn og HR for foreningen. Der er ikke tale om direkte tilskud til foreningen.

 

Det kan have konsekvenser for LVS, eftersom der er visse fordele, som de ikke længere vil nyde godt af, når de ikke længere bliver opfattet og indregnes i kommunens budget og regnskab. Dette være sig fx reglerne om moms.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at opsigelse af driftsoverenskomsten er eneste mulighed, da fortsættelse af driftsoverenskomsten vurderes som lovstridig.

 

LVS har som alle andre foreninger i kommunen mulighed for at søge støtte til konkrete arrangementer eller andre tiltag i § 18-midlerne (Lov om socialservice § 18) eller efter kommunalfuldmagtsreglerne.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget godkender ophævelse af driftsoverenskomsten, med øjeblikkelig virkning, men med en overgangsperiode der aftales med LVS.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Godkendt

Punkt 8 Orienteringssag - sagsbehandlingstidsfrister

Sagsresumé

Sagen beskriver en række data på senior- og sundhedsområdet omkring overholdelse af sagsbehandlingsfrister. Formålet med sagen er at give et indblik i den aktuelle situation omkring sagsbehandlingsfrister. Det er hensigten at denne orienteringssag tilgår udvalget kvartalsvis.

 

Sagsbeskrivelse:

Flere faktorer spiller ind på overholdelse af sagsbehandlingsfrister. Netop nu er der ferieafvikling og dermed vil der være ofte være en højere grad af ventetid i juli måned.  Derudover kan der være opsigelser og nyansættelser, som også har betydning for stabiliteten i sagsafviklingen.

 

Der er en række overskridelser på sagsbehandlingstiden i visitationen på seniordelen. De væsentligste årsager til overskridelserne er begrundet i ressourcetrækket i forbindelse med kvalitetskontrol samt opsigelsen af privat leverandør. Opsigelsen har affødt en ekstraopgave i at sikre levering af ydelser til de berørte borgere. Derudover har der været personaleudskiftning.

 

Praktisk hjælp

En række ansøgninger behandles indenfor 5 hverdage, da de kan karakteriseres som livstruende/hasteopgaver. Sagerne/henvendelserne fordeles hver morgen i visitationen og overskrider kun sjældent sagsbehandlingsfrist. Hvis den overskrides, skyldes det typisk at vi mangler data/oplysninger et sted fra, før det kan behandles. Hasteopgaverne falder indenfor følgende kategorier:

 

-          personlig pleje (kan indeholde hjælp til personlig hygiejne, på/afklædning, toiletbesøg, hjælp til anretning af måltider)

-          nødkald /chiplås

-          madservice

-          indkøb (10 dages sagsbehandlingsfrist)

-          Aflastning/døgnrehabilitering

-          §118 (10 dages sagsbehandlingsfrist)

 

Derudover er der ansøgninger på praktisk hjælp som ikke er livstruende/hasteopgaver. Der er aktuelt 36 sager, hvoraf 22 har overskredet sagsbehandlingsfrist. Der er en frist på 3 uger for sagsbehandling på disse sager.

 

Boligområdet på seniordelen

Der er pt. følgende overskridelser i forhold til sagsbehandling på boligområdet:

Ældreboliger pt. 22 sager, hvoraf 17 har overskredet frist.

Plejeboliger 8 sager, hvoraf 1 har overskredet frist.

Dagcenter 5 sager, hvoraf 5 har overskredet frist.

Der er en frist på 4 uger i forhold til at påbegynde sagsbehandlingen på bolig/dagcenter.

 

Bilområdet

Visitation af biler har de senere år haft fokus på nedbringelse af sagsbehandlingstider. Den tætte opfølgning på udviklingen inden for bilområdet startede i 2018, hvor Danmarks Statistik offentliggjorde sagsfrister og Fredericia Kommune lå med en sagsfrist på 78 uger. Der har være gennemført en Leanproces, særligt med fokus på arbejdsgange, og der er udarbejdet arbejdsbeskrivelser til hjælp for mere ensartede og stringente arbejdsgange. Samtidig blev der blev tilført ekstra ressourcer til bilområdet, således at normeringen til bilsagsbehandling blev øget fra 54 t/uge i 2018 til nu 72 t./uge.

 

Der er arbejdet fokuseret med at få nedbragt sagsbehandlingstiden, særligt den tid der går fra ansøgningen er modtaget i kommunen, til sagsbehandlingen påbegyndes. Der er også fokus på, om det er muligt at afkorte den tid sagsbehandleren arbejder med sagen.

 

Den er dog rigtig svær at flytte på selve sagsbehandlingstiden, da vurderingen også er afhænge af svar fra andre myndigheder. Pt. er der ventetid på politiets behandling af kørekortssager, hvilket sker når det skal vurderes om borger skal have krav i kørekortet f.eks. om at bilen skal være med automatgear, særlig betjening eller lignende (der er pt. 6 måneders ventetid ved politiet på behandling af kørekort); ventetid ved PTU (Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede) – når der er behov for at få vurderet borgers køreegenskaber, ligesom der kan være ventetid på bilafprøvninger, lægeudtalelser ol.

 

I øjeblikket er der lang leveringstid på biler. Der kan gå op til et år, fra der er bevilget bil til forhandlerne kan levere. Det er særligt biler med automatgear, der er udfordret af leverings problemer - pga. manglen på chip.

 

Genbrugshjælpemidler, boligindretning og forbrugsgoder.

Der er arbejdet intenst med at få nedbragt antallet af sager, der overskrider sagsfristen. Der blev i 2021 tilført en midlertidig stilling, der blev permanentgjort fra april 2022. Der er nu særligt fokus på at få opkvalificeret flere medarbejdere til at kunne arbejde med de svære sidestillingsproblematikker og kørestolsansøgninger. Dette begynder at have positiv effekt på sagsbehandlingstiderne for borgere, der venter på at få set på deres siddestilling og/eller kørestols ansøgning.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er vurderingen, at der skal fokuseres på at finde løsninger til bedre digitale løsninger omkring henvisninger i genoptræningen.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag: Evaluering af forsøg med uddannelsesvejledere til SOSU

Sagsresumé

Fredericia Kommune ansætter og er hvert år uddannelsessted for elever og voksenelever til social- og sundhedsuddannelserne. Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget besluttede på udvalgsmøder hhv. 01.02.2221 og 02.02.2021 at iværksætte et forsøg med en ny model med 2 uddannelsesvejledere til vores mange SOSU elever. Formålet var, at de nye uddannelsesvejledere skal kvalitetssikre et professionelt uddannelses- og læringsmiljø i elevernes praktik og samtidig arbejde med mentorstøtte til de svageste elever og dermed styrke kvaliteten af uddannelsen i praktikperioderne og fastholde flere elever, sådan at de gennemfører uddannelsen.

 

Sagsbeskrivelse:

D. 3. maj 2022 fik uddannelsesudvalget en midtvejsevaluering af forsøget, som dokumenterede følgende fremskridt:

 

  • Overblik, systematik og støtte til praktikvejlederne ude i plejen
  • En ny og bedre praktikvejlederuddannelse i samarbejde med Social- og Sundhedsskolen
  • Den gode opstart for alle SOSU elever og vejledning til alle SOSU elever
  • Mentorstøtte til elever med udfordringer
  • Uddannelsesvejlederne fast på SOSU skolen en gang om måneden
  • Nye tiltag sammen med SOSU skolen for tosprogede elever
  • Konkrete og positive tilbagemeldinger fra ledelsen i plejen, fra praktikvejledere og fra elever

 

Siden midtvejsevalueringen er der startet nye elevhold op, hvor alle elever fra dag 1 har fået tilknyttet én af de to uddannelsesvejledere. Den nye kvalitetsmodel er blevet implementeret med de nye hold, hvor der er en basismodel, som alle elever modtager og en udvidet model for udsatte elever.

 

Unge- og uddannelsesvejlederne vil præsentere de nye og implementerede modeller på udvalgsmødet i august.

 

Forsøget har kørt i knap 8 måneder og derfor er det endnu ikke muligt at dokumentere langtidseffekterne i forhold til tiltrækning af elever og fastholdelse af elever. Dog har uddannelsesvejlederne ”reddet” 2 SSA elever og 2 SSH elever, som var i færd med at stoppe eller dumpe lige op til deres afslutning. De har alle 4 bestået og 3 af dem er efterfølgende blevet ansat i plejen i Fredericia Kommune.

 

Økonomiske konsekvenser

Det vil koste 950.000 om året, at fastansætte de 2 uddannelsesvejledere. Der er i øjeblikket en ubesat deltidsstilling i team grunduddannelse, som kan dække 400.000,- kr. Forslaget er lagt ind til de kommende budgetforhandlinger.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at målsætningerne med forsøget er godt på vej til at blive realiseret. Vi er i hård konkurrence med andre kommuner om at skaffe elever og uddannet personale til social- og sundhedsområdet, og uddannelsesvejlederne er en indsats, der er med til at gøre os ekstra attraktive.

Indstillinger

Konst. direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 23-08-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Orienteringssag: Rådet for Socialt Udsatte's anbefalinger vedr. lighed i sundhed

Sagsresumé

I denne sag orienteres Senior- og Socialudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget om Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger til lighed i sundhed. Udvalgene gives desuden en kort lokal status vedrørende anbefalingerne.

 

Sagsbeskrivelse:

Rådet for Socialt Udsatte har taget henvendelse til politikere i kommuner og regioner (bilag 1; brev). Anledningen er, at Rådet for Socialt Udsatte har udarbejdet en række anbefalinger til lighed i sundhed (bilag 2; anbefalinger).  Vedlagt er desuden en pixi-version af Rådet for Socialt Udsattes seneste rapport om socialt udsattes sundhed (bilag 3; pixi-version af rapport).

 

HVAD BASERES ANBEFALINGERNE PÅ?

Anbefalingerne baseres på SUSY-UDSAT-undersøgelsen 2017. SUSY er en stor undersøgelse af sundhed og sygelighed i Danmark. Undersøgelsen udføres af Statens Institut for Folkesundhed. I den forbindelse finansierer Rådet for Socialt Udsatte, at Statens Institut for Folkesundhed laver en opfølgende undersøgelse, der kortlægger sundhed og sygelighed blandt socialt udsatte – SUSY UDSAT (2007, 2012, 2017). Undersøgelsen giver et samlet indblik i socialt udsattes sundhed og sygdomme og deres møde med sundhedsvæsnet.

 

UNDERSØGELSENS OVERORDNEDE RESULTAT

Overordnet viser undersøgelsen, at socialt udsatte er generelt mere syge og har dårligere trivsel end resten af befolkningen. Selvom socialt udsatte er mere syge end resten af befolkningen, bruger de ikke sundhedssystemet tilsvarende mere. I stedet for at tage til deres praktiserende læge, møder socialt udsatte ofte først sundhedsvæsnet, når deres tilstand er akut, og de må indlægges. Nogle socialt udsatte oplever diskrimination i sundhedsvæsnet, der har svært ved at imødekomme deres særlige behov

 

HVEM ER SOCIALT UDSATTE I UNDERSØGELSEN?

Socialt udsatte er mennesker, der har komplekse sociale problemer. Det kan for eksempel være mennesker, der har problemer med stof- eller alkoholmisbrug, er ramt af sindslidelse eller lever i hjemløshed eller fattigdom. Meget ofte kæmper socialt udsatte med flere af disse problemer på samme tid. De socialt udsatte, der indgår i de undersøgelser, der danner grundlag for anbefalingerne, er alle brugere af forskellige sociale tilbud. Det kan for eksempel være herberger, væresteder, varmestuer, natcafeer, forsorgshjem og lignende tilbud.

 

ANBEFALINGER

Herunder ses et oprids over Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger. Anbefalingerne står uddybet i bilag 2.

 

Kommunerne

-          Opret sengepladser til mennesker i social udsathed

-          Lav fremskudte sundhedsindsatser

-          Forebyg skader af et udsat liv

-          Få alle med i socialtandplejen

 

Almen praksis

-          Udvid konsultationen for socialt udsatte mennesker

-          Etabler et samarbejde mellem region, kommuner og udvalgte praktiserende læger

 

Hospitalsvæsenet

-          Udbred ordningen med socialsygeplejersker

-          Ansæt socialoverlæger i somatikken

-          Indfør socialoverlæger og socialsygeplejersker i psykiatrien

 

Koordination af indsatser

-          Opret forpligtende partnerskaber mellem region og kommuner

 

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER FRA UDSATTERÅDET I FREDERICIA

Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger har været dagsordenssat i Udsatterådet i Fredericia d. 9.6.22. Udsatterådet ønsker følgende opmærksomhedspunkter videreformidlet til Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget:

 

-          Opmærksomhed på transport til sundhedstilbud kan være en barriere i forhold til at møde op til tilbud.

-          Det er vigtigt, at mennesker i udsatte positioner kan få støtte til alt det praktiske omkring sundhedsbesøg. I den forbindelse opfordrer Udsatterådet til, at ”Social Sundhed” bakkes op politisk, hvor mennesker i udsatte positioner kan få ledsagelse og støtte i forbindelse med lægebesøg

-          Tænk i samlede indsatser således, at mennesker i udsatte positioner ikke skal møde op til undersøgelser forskellige dage forskellige steder

 

Udsatterådet kvitterer desuden for at blive lyttet til og inddraget i beslutningen vedrørende Socialtandpleje, hvor visitationen nu bredes ud på flere aktører og hovedvægten af indsatsen lægges på Socialtandplejens akutte del, således at tilbuddet fremadrettet vil komme flere til gavn. Udsatterådet ser frem til at følge tiltaget og se den synergi, der forventeligt kan opstå til Specialtandplejen, når den hjemtages pr. 1.1.23.

 

Udsatterådet stiller sig til rådighed i forhold til at gå i dialog og samarbejde med fagudvalgene for lighed i sundhed.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Lighed i sundhed er et af de fire pejlemærker i Fredericia Kommunens sundhedspolitik Fredericia for Livet (juni 2021). Det betyder, at arbejdet for at skabe lige muligheder for et godt liv er i højsæde. Sundhedspolitikkens visioner omsættes til virkelighed gennem det nyligt godkendte Handleplanskatalog. I Handleplanskataloget er ”Inkluderende Fællesskaber og Forebyggelse af Udsathed” indsat som et fremtidigt fokusområde, hvor vi på tværs af kommune og civilsamfund arbejder for at mindske udsathed.

 

Inkluderende Fællesskaber og Forebyggelse af Udsatsheds hovedindsats sker inden for følgende tre kerneområder:

 

-          Bolig

-          Meningsfuld beskæftigelse

-          Lighed i sundhed

 

I bilag 4 gives en lokal status i forhold til Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger. Oversigten medtager kun de anbefalinger, hvor kommunen er en direkte aktør og har beslutningskompetence i forhold til anbefalinger.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1.  Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 11 Beslutningssag: Samarbejdsaftale med Kunstskolen Blå (2023-2026)

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget godkende, at kommunens samarbejdsaftale med Kunstskolen Blå fornyes.

 

Samarbejdsaftalen er vedhæftet sagsfremstillingen.

 

Sagsbeskrivelse:

Kunstskolen Blå er et kunstnerisk aktivitets- og samværstilbud, der henvender sig til borgere med kognitive handicap. Organisatorisk er Kunstskolen Blå en del af FOF (Folkeligt Oplysnings Forbund). Fredericia kommune har haft en samarbejdsaftale med Kunstskolen Blå siden 2005. Kunstskolen Blå er et tilbud på linje med kommunens interne aktivitets- og samværstilbud på Proaktiv.

 

Henvisningen af borgere til Kunstskolen Blå sker gennem Visitation Voksen. Kunstskolen Blå tilrettelægger individuelt tilpassede kunstforløb for i alt 15 borgere. Kunstskolen støtter desuden borgerne i praktiske gøremål.

 

Samarbejdsaftalen evalueres en gang om året. Aftalen kan opsiges af hver af parterne med 12 måneders varsel.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune betaler FOF Odense-Fredericia-Middelfart kr. 997.691. Beløbet fremskrives i 2023, 2024, 2025 og 2026 efter Kommunernes Landsforenings løn- og prisudviklingsprocenter.

Afregningen sker hvert år i 12 rater månedsvis forud.

Første rate i aftalen falder den 2. januar 2023

Vurdering

Social og Handicap besøgte Kunstskolen Blå i foråret og vurderingen er, at de borgere, der benytter tilbuddet, profiterer af det. Social og Handicap har desuden et godt samarbejde med Kunstskolen Blå. Derfor indstiller forvaltningen til at samarbejdsaftalen fornyes (2023-2026).

 

Det er lovpligtigt, at de 15 borgere, der i dag benytter sig af Kunstskolen Blås tilbud, skal tilbydes aktivitet og samvær efter Servicelovens §104. Hvis ikke samarbejdsaftalen fornyes, skal borgergruppen altså have et andet tilbud. En plads på Proaktiv vil ikke koste mindre end pladsen på Kunstskolen Blå. Det er desuden forvaltningens vurdering, at en del af borgergruppen vil takke nej til en plads på Proaktiv, da de ikke identificerer sig med målgruppen hertil. Konsekvensen vil sandsynligvis være en hverdag med betydeligt mindre struktur, aktivitet og samvær, hvilket vil kunne forværre borgernes tilstand – det vil kunne betyde, at de hurtigere vil få brug for en mere indgribende indsats.

 

Det er altså forvaltningen vurdering, at der er behov for et alternativ til Proaktiv – og her er Kunstskolen Blå et godt alternativ både økonomisk og fagligt.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender samarbejdsaftalen.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Godkendt

Punkt 12 Orienteringssag: Om ny hovedlov

Sagsresumé

Et flertal af Folketingets partier har indgået aftale om en ny hovedlov(HOI-loven), der sikrer en mere enkel og sammenhængende indsats overfor udsatte mennesker. Med aftalen samles lovgivning fra flere forskellige områder i en ny lov, som giver sagsbehandlere bedre mulighed for at finde løsninger på komplekse problemer i samarbejde med borgeren.

 

Sagsbeskrivelse:

Pr. 7. juni 2022 er der indgået aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af en ny hovedlov; ´Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer´. Aftalen træder i kraft pr. 1.juli 2023.

 

Med aftalen er parterne enige om 10 principper for en ny lov om helhedsorienteret indsats, som skal skabe rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse og sammensatte behov med det formål, at flere bliver i stand til at mestre eget liv og komme i beskæftigelse. 

 

De 10 principper er (for uddybende beskrivelse se bilag):

 

  • En målgruppe med flere udfordringer
  • Borgerens samtykke
  • En sammenhængende udredning
  • Sammenhæng for hele familien
  • En samlet afgørelse om indsatser
  • Enkel klageadgang
  • Kommunal forpligtelse til at tilbyde indsatsen indfases på to år
  • Kommunen vælger selv organisering
  • Implementeringsstøtte
  • Evaluering

 

Aftalen om udmøntning skal understøtte, at borgere med komplekse og sammensatte problemer og potentiale for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet og bedre livsmestring, får en sammenhængende udredning, en koordineret indsats og ret til en helhedsorienteret plan. Planen udarbejdes i samarbejde med borgeren og tager udgangspunkt i borgerens samlede aktuelle livssituation, behov og ønsker.

 

Der skelnes mellem en skal-målgruppe, som kommunerne forpligtiges til at tilbyde en indsats efter den nye HOI-lov, og en kan-målgruppe, som kommunerne har mulighed for at tilbyde indsatsen.

 

Skal-målgruppen

Aftaleparterne er enige om, at skal-målgruppen udgøres af borgere, som opfylder følgende kriterier:

 

  1. Borger er fyldt 25, har Min Plan i jobcentret og modtager enten sygedagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangsydelse (som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven), revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, og
  2. modtager enten socialpædagogisk støtte efter serviceloven § 85, eller døgnophold efter ser-vicelovens §§ 107, 108, 108 a eller i botilbudslignende tilbud eller misbrugsbehandling efter servicelovens § 101, og
  3. kommunen vurderer, at den enkelte borger, som lever op til ovenstående objektive kriterier, har er et koordinationsbehov, som gør, at borgeren vil have gavn af en samlet udredning og indsatser inden for rammerne af HOI-loven.

 

Kan-målgruppen

Aftaleparterne er enige om, at kan-målgruppen for loven om en helhedsorienteret indsats er voksne borgere over 18 år, som har komplekse og sammensatte problemer, og som vurderes at have et potentiale for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet og øget livsmestring. Aftaleparterne noterer sig, at progression i forhold til henholdsvis at komme i beskæftigelse og opnå øget mestring af eget liv er hinandens forudsætninger, og at det er en forudsætning, at begge formål tages i betragtning, når borgere tilbydes at blive omfattet af HOI via kan-målgruppen.

 

Dermed gives kommunerne en bred adgang til at tilbyde indsatser efter HOI-loven, hvor det vurderes, at det giver fagligt mening i forhold til den enkelte borger.

 

Formålet med aftalen er, at skabe bedre og mere frie rammer for, at medarbejderne og ledere i kommunerne kan bruge deres faglighed til, sammen med borgeren, at finde de rette helhedsorienterede løsninger og dermed skabe resultater til gavn for den enkelte borger.

 

`Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer´ er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningerne vurderer, at den nye hovedlov understøtter en ny måde at arbejde sammen med borgeren på, og en ny fælles kultur på tværs af forvaltningerne i kommunen, som understøtter, at der arbejdes efter de samme mål for borgeren. Den ny hovedlov vil være med til at give borgerne en oplevelse af en koordineret og sammenhængende indsats fra kommunens side.

 

Der iværksættes en proces internt i kommunen, omhandlende implementering af hovedloven. En eventuel konsekvens af en implementeringsproces kan være ny tilrettelæggelse af arbejdet og ændret organisering på tværs af fagområderne. Dette kan også indebære ændringer på tværs af udvalg og dermed behov for politisk stillingtagen på et senere tidspunkt. Udvalget vil blive præsenteret for projektplan for implementering i løbet af efteråret.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Børne- og Skoleudvalget, samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orienteringssag: Status på samarbejdsaftaler 2022

Sagsresumé

Hermed følger årlig status omkring samarbejdsaftalerne på det sociale område.

 

Denne orientering tilgår Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. I sagsfremstillingen er fokus på aftalernes form, generelt om aftalerne samt en oversigt over aftalerne. I bilaget gives en kort status på den enkelte aftale.

 

Der afholdes årlige statusmøder med aktørerne. Aftalerne har forskellige udformninger og tyngde. Samtidig er beløbenes størrelse og samarbejdets karakter også varierende.

 

Form på aftalerne

De fleste aftaler er fortløbende og kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret. Der er et igangværende arbejde med at gøre alle samarbejdsaftalerne 3-årige. Det er nødvendigt for at sikre aftalernes aktualitet, samt sikre at aftalerne til stadighed lever op til gældende lovgivning.

 

Når aftalerne revideres er der fokus på at estimere et eventuel kommunalt resssourcetræk ind i aftalen, såfremt det er relevant.

 

Generelt om aftalerne

Corona har i løbet af år 2021 stadig haft store konsekvenser for alle aftalerne både i forhold til det forventede output og outcome af aftalerne. De fleste organisationer har svært ved at finde frivillige og få igangsat initiativer til samme niveau som før corona brød ud. Det betyder, der er behov for at bruge kræfter på rekruttering og oplæring af nye frivillige.

 

Nogle af organisationerne har fundet nye måder at arbejde på ift. at være mere digitalt tilgængelige – men det afhænger af målgruppe mv.

 

Generelt fremhæves det gode samarbejde med kommunale parter, og samarbejdet beskrives som konstruktivt. Der er et ønske fra flere af samarbejdspartnerne om at mødes med politisk niveau.

I bilaget gennemgås status på samtlige aftaler.

 

Der er samarbejdsaftaler med følgende:

Samarbejdsaftale med

Ansvarligt udvalg

Apotekerne

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Diabetesforeningen

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Kræftrådgivningen

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Foreningen Korskær

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Fredericia Provsti

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Mødrehjælpen

Børne- og Skoleudvalget

Fredericia Frivilligcenter

Senior- og Socialudvalget

Grow Your Life

Senior- og Socialudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp

Senior- og Socialudvalget

Kirkens Korshær

Senior- og Socialudvalget

Krisecenter for mænd

Senior- og Socialudvalget

Kvindernes Krisecenter

Senior- og Socialudvalget

SIND Fredericia

Senior- og Socialudvalget

Social Sundhed Fredericia

Senior- og Socialudvalget

Solstrålen Vejen til Frihed (NY)

Senior- og Socialudvalget

Ældre Sagen

Senior- og Socialudvalget

Headspace

Børne- og Skoleudvalget, Senior- og Socialudvalget

TUBA

Børne- og Skoleudvalget, senior- og socialudvalget

Idræt i Dagtimerne

Kultur- og Idrætsudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget

Get2Sport  OBS er stoppet

Kultur- og Idrætsudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget

 

 

Der er aftaler der udløber i 2022:

Boblberg (er udløbet i maj 2022)

Tidligere Sundhedsudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp pårørende projektet (udløber med udgangen af år 2022)

Senior- og Socialudvalget

Ny Mor i DK (Dansk Flygtningehjælp) Stopper august 2022

Børne- og Skoleudvalget

Peer-Partnerskabet (udløber med udgangen af 2022)

Senior- og Socialudvalget

 

Derudover er der et igangværende arbejde med at udarbejde en aftale med lydavisen jfr. budgetbeslutning i budget 2021.

 

Se bilag A for de nærmere detaljer omkring de enkelte aftaler. Se bilag B for oversigt over økonomi.

Økonomiske konsekvenser

De fleste af aftalernes økonomi er koblet op til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der skal være en løbende vurdering af hver aftale med henblik på at sikre optimalt samarbejde med fokus på ressourcer mv.

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.
  2. At Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Skoleudvalget oversender sagen til orientering i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Oversendes til orientering i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Punkt 14 Orienteringssag: Orientering om den kommende Planstrategi 2023

Sagsresumé

Ifølge planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en planstrategi hvert 4 år og indenfor den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2023.

 

Vækst, Teknik og Klima har den 13. juni 2022 været i dialog med Teknisk Udvalg omkring fastlæggelse af en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 (PS23), hvilket blandt andet omhandler fastlæggelsen af den politiske involvering undervejs i processen.

 

Teknisk Udvalg har en ambition om at sikre en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023. Indledningsvis får alle fagudvalg derfor en orientering om, hvad planstrategien er for et dokument, samt en orientering om den proces, der er tilrettelagt for udarbejdelsen af Planstrategi 2023. 

 

Parallelt med denne orienteringssag indstilles udarbejdelse af Planstrategi 2023 med tilhørende tids- og procesplan, hvori der sikres sammenhæng med Byrådets kommende Vision 2032, til formel igangsættelse af byrådet via Teknisk Udvalg og Økonomi- og Erhvervsudvalget. 

 

Sagsbeskrivelse:

Generelt om planstrategien

Planstrategiens formål

Planstrategien er et strategisk plandokument, som beskriver den ønskede udvikling i kommunen, og den fungerer som afsæt for den efterfølgende kommuneplanrevision. Udarbejdelsen af en planstrategi er således første skridt på vejen mod en ny kommuneplan.

 

Formålet med en planstrategi er, at byrådet drøfter og beslutter, hvad de overordnede strategiske pejlemærker skal være i forhold til kommunens udvikling og kommuneplanen.

 

Planstrategien skal desuden medvirke til at skabe en offentlig debat om den fysiske planlægning og indholdet i den efterfølgende kommuneplan.

 

Byrådet skal i planstrategien endvidere beslutte omfanget af den efterfølgende kommuneplanrevision ift. om der skal være tale om en fuld revision af kommuneplanen, eller om det kun er enkelte emner, der skal revideres.

 

Myndigheder

Planstrategier skal vedtages af byrådet. Byrådet kan, ud over den obligatoriske planstrategi indenfor den første halvdel af valgperioden, til enhver tid offentliggøre en planstrategi.

 

Andre myndigheder har mulighed for at fremsætte idéer, forslag og kommentarer til den fremlagte planstrategi i offentlighedsfasen. De har imidlertid ikke hjemmel til at fremsætte indsigelse mod en planstrategi, da planstrategien ikke er et planforslag (som forslag til hhv. kommuneplan eller lokalplan).

 

Krav til planstrategiens indhold

Der er kun få formelle krav til indholdet i planstrategien, og byrådet har derfor stor grad af frihed til at fastlægge indholdet i planstrategien.

 

Planstrategien skal dog indeholde oplysninger om:

  1. Byrådets vurdering af og strategi for kommunens udvikling

Byrådet skal i planstrategien fremlægge sin strategi for, hvordan kommunen skal udvikle sig fremover, sådan at borgerne gives mulighed for at drøfte byrådets tanker om kommunens fremtid.

Byrådets vurdering af og strategi for udviklingen er normalt de centrale afsnit i en planstrategi. Bortset fra de få indholdsmæssige krav, har byrådet frihed til at fokusere på de temaer, som det finder relevante.

  1. Planlægning, der er gennemført efter den seneste revision af kommuneplanen

Der er ikke detaljerede forskrifter for, hvilke oplysninger planstrategien skal indeholde om den gennemførte planlægning siden seneste revision af kommuneplanen. Ofte er det behandlet ganske kort fx via en liste over hvilke kommuneplantillæg og lokalplaner mv., der er vedtaget siden sidst.

  1. Revisionsbeslutning

Planstrategien skal indeholde en oplysning om, hvorvidt kommuneplanen skal revideres i sin helhed, eller det er enkelte temaer, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2025-2037.

 

Den statslige planlægning kan også medføre krav om planlægning for særlige emner. I det omfang der er sådanne krav, kan det betyde, at kommunen har pligt til at revidere dele af kommuneplanen. Det kan være i form af ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen”, som har relevans for den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Offentlig debat om planlægningen

En vigtig hensigt i planloven er, at befolkningen inddrages og høres i forbindelse med ændret planlægning.

 

Planstrategien har en vigtig rolle i forhold til at inddrage offentligheden i de strategiske sigtelinjer for planlægningen. Planstrategien fremlægges offentligt i minimum 8 uger, hvor offentligheden har mulighed for at komme med bemærkninger.

Kommunen skal sikre en offentlig debat i forbindelse med tilblivelsen af en ny kommuneplan. Debatten kan derfor ske i forbindelse med planstrategien eller senest i forbindelse med offentliggørelse af kommuneplanrevisionen.

 

Den debatskabende planstrategi

Planstrategien er ikke kun et produkt men også en proces.

Debatten i forbindelse med planstrategien vil typisk have fokus på de store linjer i den fremtidige udvikling. En grundig debat i denne fase vil afklare mange spørgsmål i forhold til den efterfølgende planlægning. Debatten vil medvirke til at sikre ejerskab til det efterfølgende kommuneplanforslag - både politisk og i befolkningen - og medvirke til en helhedsorienteret og bæredygtig planlægning.

 

Offentliggørelse

Planstrategien skal offentliggøres af to omgange. Første gang, når den er vedtaget af byrådet og herefter skal i offentlig høring. Anden gang, når byrådet har taget stilling til de indkomne bemærkninger, og den herefter skal offentlig bekendtgøres.

 

Når planstrategien er vedtaget, skal den offentliggøres i mindst 8 uger. I denne periode kan offentligheden komme med ideer, forslag og bemærkninger til den fremsatte planstrategi.

 

Planstrategien skal offentliggøres i det fælles plansystem (Plandata.dk). Det gælder både offentliggørelsen i forbindelse med høringen og den senere offentlige bekendtgørelse af den endelige planstrategi. Planstrategien vil også blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

 

Offentliggørelsen skal oplyse om tidsfristen for, at offentligheden (borgere, foreninger, virksomheder m.v.) kan komme med idéer, forslag og kommentarer til den offentliggjorte planstrategi, og hvordan disse fremsendes. Endvidere vil offentliggørelsen også ofte indeholde praktiske oplysninger om eventuelle borgermøder.

 

Efter udløbet af offentlighedsperioden skal byrådet tage stilling til de indkomne høringssvar, og beslutte om der skal ændres i strategien. Der er ikke nogen begrænsning i omfanget af de ændringer, der kan foretages af kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandling af de indkomne høringssvar.

 

Den endelig planstrategi skal herefter offentliggøres sammen med oplysningen om de eventuelle ændringer, der er foretaget.

 

Specifikt om Fredericia Kommunes planstrategi

Kommunerne i Trekantområdet har gennem mange år samarbejdet om en fælles planstrategi og kommuneplan, der er gældende for alle 7 kommuner.

Hver af de 7 kommuner har desuden valgt at tilføje nye lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for den enkelte kommune.

 

For Fredericia Kommune har det indtil nu betydet, at planstrategien reelt er to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.

 

I Planstrategi 2019 har Fredericia Kommune fokus på temaerne: Bymidten, Detailhandel, Bosætning, Erhverv, Infrastruktur og mobilitet, Natur, landskab og friluftsliv samt Klimatilpasning. Hvert tema bliver præsenteret via følgende afsnit: Status, Vision, ”Hvad er målet” samt ”Ved revisionen af kommuneplanen vil vi”.

 

Gældende planstrategi kan ses via følgende link: Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

 

Den lokale del af Planstrategi 2023

Ud over nogle få formelle krav er der metodefrihed ift. udarbejdelse af planstrategier. Det ligger derfor helt åbent, hvad indholdet og formen bliver i den kommende Planstrategi 2023.

 

I udarbejdelse af den lokale del af Planstrategi 2023 vil det dog være relevant at sikre størst mulig sammenhæng med byrådets kommende Vision 2032.

 

Dertil kommer allerede vedtagne politiske strategier og planer (fx Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020), som på forskellig vis har eller kan få et mere fysisk aftryk.

 

En række kommende strategier og planer (fx Bymidtestrategi, Bosætningsstrategi og Turismestrategi samt Klimatilpasningsplan 2022), har også - afhængig af tidspunkt for færdiggørelse - relevans for Planstrategi 2023.

 

I sidste instans er Planstrategi 2023 en forløber for den kommende Kommuneplan 2025-2037, som omhandler den fysiske planlægning for, anvendelse og disponering af kommunens arealer. Der ligger derfor en opgave i at få ”oversat” vision, strategier og planer til et mere fysisk sigte.

 

Såfremt der kommer ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen” med relevans for kommuneplanen, vil det skulle nævnes i planstrategien ift. den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Den fælles del af Planstrategi 2023

Ud over den lokale del af Planstrategi 2023, er det fortsat planen, at der skal udarbejdes en fælles Planstrategi 2023 for hele Trekantområdet. Den fælles planstrategi skal indeholde en revisionsbeslutning om, hvilke dele af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, der skal revideres.

 

I forhold til den fælles del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at holde fokus på Trekantområdets fælles visionsproces kaldet Vision 2050.

 

Visionsprocessen vil involvere de 7 byråd i Trekantområdet, men er endnu ikke igangsat. Det vil potentielt først ske i 2023, hvilket er sent i forhold til Fredericia Kommunes tidsplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023. Der arbejdes derfor administrativt på at sikre, at Trekantområdets bestyrelse træffer en foreløbig revisionsbeslutning i løbet af efteråret 2023, som vil skulle drøftes i og godkendes af de 7 byråd i løbet af 2023.

 

Tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023

På baggrund af den forudgående drøftelse i Teknisk Udvalg den 13. juni 2022, indstilles nedenstående tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 til godkendelse i byrådet den 12. september 2022.

 

Med tids- og procesplanen er der tilrettelagt en plan, der sikrer en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023.

 

Hvad angår borgerinddragelse, så har Teknisk Udvalg et ønske om, at arbejdet med Planstrategi 2023 i høj grad hviler på arbejdet med den nye vision 2032, herunder at borgerinddragelsen bygger ovenpå de processer, der allerede er foregået i det regi. En nærmere afklaring af dette, forventes af ske i løbet af efteråret 2022.

 

29. aug., 5. sept. og 

12. sept. 2022 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Formel igangsætning af PS23

Introduktion til planstrategi som dokument

 

Aug. 2022

Alle øvrige fagudvalg

Orientering om den kommende Planstrategi 2023

19. & 20. sept. 2022

Teknisk Udvalg, Klima, Energi- og Miljøudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget

 

Drøftelse af administrations bud på temaer

Drøftelse af politisk oversættelse fra ”Vision 2032  til PS23”

Fastlægge program og temaer til fælles temamøde for byrådet den 4. okt. 

4. okt. 2022

Fælles temamøde 

for hele byrådet

Fastlæggelse af temaer/fokusområder i PS23

24. okt. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

28. nov. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

Mar.-apr. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Vedtagelse af PS23

Maj-jul. 2023

 

 

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. 2023

 

 

Opsamling på høringssvar

Sept. 2023

 

Teknisk Udvalg

Trykprøvning af evt. ændringer

Okt.nov. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Endelig vedtagelse af PS23

Dec. 2023

 

 

Offentliggørelse

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Orienteret

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 15 Orientering (Lukket)

Punkt 16 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller