Senior- og Socialudvalget - 24-01-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 24 januar, 2023 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Torsdag, 26 januar, 2023 - 08:21

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Politiske fokusområder 2023-24

Sagsresumé

I denne sag præsenterer forvaltningen et oplæg om overordnede udviklingstendenser på udvalgets område som baggrund for en politisk drøftelse af fokusområder for de kommende års arbejde.

 

Direktøren for Beskæftigelse- og Velfærd holder oplæg på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har gennem længere tid arbejdet med visionen for 2032. Visionen kommer til at sætte den overordnede retning for kommunens udvikling i de kommende år og er derfor en væsentlig anledning til at sætte et mere langsigtet fokus for de stående politiske udvalgs arbejde i resten af denne byrådsperiode.

 

Med visionen som øverste fokusområde skal der udvikles politikker, strategier og handleplaner på en række områder af betydning for kommunens borgere. Der er snitflader mellem flere af de stående politiske udvalgs porteføljer, hvorfor det kan forventes, at flere af de politiske styringsdokumenter vil gå på tværs af udvalg.

 

Det politiske arbejde i fagudvalgene bliver også påvirket af udefrakommende lovgivning, krav og udviklingstendenser, som er vigtige også at tage stilling til i de enkelte udvalg.

 

På mødet vil forvaltningen komme med et oplæg om de overordnede udviklingstendenser og udfordringer på udvalgets område, som sammen med udvalgets input kan danne baggrund for en drøftelse af de vigtigste fokusområder for de kommende års arbejde.

 

Forvaltningen vil på baggrund af drøftelserne udarbejde et forslag til årshjul for udvalgets arbejde for at understøtte en bevægelse fra behandling af enkeltsager til bredere politiske drøftelser.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter og beslutter fokusområder for udvalgets arbejde i 2023-2024.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

Udvalget drøftede fokusområder for 2023 og 2024. Forvaltningen forelægger forslag til årshjul på et kommende udvalgsmøde.

Punkt 3 Beslutningssag: Kvalitet på senior- og socialområdet

Sagsresumé

Der ønskes en overordnet drøftelse af arbejdet med kvalitet på udvalgets område. Drøftelsen tager sit udgangspunkt i et oplæg fra forvaltningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Der ønskes bl.a. med baggrund i budgetforliget for 2022, hvor der er afsat midler til en medarbejder med fokus på kvalitet, en overordnet drøftelse af arbejdet med kvalitet på udvalgets område. Drøftelsen tager sit udgangspunkt i et oplæg fra forvaltningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget drøfter kvalitetsaspektet med udgangspunkt i oplægget.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

Udvalget drøftede arbejdet omkring kvalitet, og efterspørger, at der særligt er fokus på at undgå påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed i det videre arbejde.

Punkt 4 Beslutningssag: Godkendelse af indsatser i den sammenhængende rusmiddelindsats

Sagsresumé

På udvalgsmøde i Senior- og Socialudvalget d. 29.11.2022 besluttede udvalget at godkende rammen for den sammenhængende rusmiddelindsats. Det blev aftalt, at der træffes beslutning om indholdet i dele af den sammenhængende rusmiddelindsats på udvalgsmødet i januar, konkret om placering af fysisk separat indgang til de unge, som søger behandling, om data i forhold til effekt af afrusningsture og ophold på boenheden, herunder en afklaring af lovhjemmel for og tilsyn med tilbuddene.

 

Denne sag belyser det ovennævnte indhold.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Et flertal i Senior- og Socialudvalget besluttede på udvalgsmøde d. 29.11.2022 at godkende rammen for den fremtidige organisering af rusmiddelområdet, som beskrevet i den fremlagte sag på mødet.

 

Det blev besluttet, at der først kunne træffes en beslutning om indholdet i rammen for den sammenhængende rusmiddelindsats på udvalgsmøde d. 24.1.2023.

 

Rusmiddelcenter Fredericia arbejder helt overordnet ud fra nyeste faglige praksis og evidens på området og med afsæt i lovkrav og nationale retningslinjer for god rusmiddelbehandling. Indsatserne i Rusmiddelcenteret består i hovedtræk af medicinsk behandling, socialfaglig behandling, individuel og gruppeforløb og skadesreduktion. Socialtilsynet fører tilsyn med de lovpligtige indsatser for at sikre en høj faglig kvalitet. Socialtilsynet fører ikke tilsyn med ”kan” tilbud så som væresteder, Boenheden, Huset 72 og afrusningsture.

 

  1. Boenheden

Boenheden er en afdeling i Rusmiddelcenteret, der består af 8 værelser. Boenheden er placeret i Vendersgade på 1. salen over stofbehandlingen. Boenheden er et tilbud til de borgere, der har været i afrusningsforløb og som efter endt afrusningstur har behov for et efterværnstilbud/halvvejshus.

 

Data på brug af Boenheden

 

År

Antal cpr. pr. år

Gennemsnitligt ophold i mdr.

2016

14

8,1

2017

18

6,2

2018

13

3,7

2019

12

4,8

2020

10

4,5

2021

6

3,6

2022

3

 

Borgere som er uden egen bolig ved indflytning, kan over tid miste motivationen til at søge bolig, da egenbetaling(husleje) ved opholdet er yderst fordelagtig. Det er dog et krav, at borgere skal være aktivt boligsøgende under opholdet. Det er samtidig et krav at borgere følger dagbehandling under ophold, skole eller arbejde. Tilbuddet fungerer i dag mere som et botilbud i regi af Rusmiddelcenteret og ikke et behandlingstilbud, og kan i nogle tilfælde bidrage til at fastholde borgerne i en botilbudsform frem for, at de hjælpes ud i egen bolig. Denne tilgang er i modstrid med tankerne i Housing First, som har fokus på at skaffe boliger og hjælpe socialt udsatte borgere med at fastholde boligen. 

 

Der er en række problematikker forbundet ved at drive et midlertidigt botilbud efter Servicelovens §107  i regi af rusmiddelindsatsen. Er en borger bevilget en plads i boenheden, bliver den pågældende berettiget til et § 107 botilbud – herunder i andre kommuner – selvom borgeren reelt ikke er i målgruppen for et midlertidigt botilbud. En plads i boeenheden bevilges direkte af Rusmiddelcentret og foregår dermed adskilt fra den øvrige visitation til botilbud. Der afviges hermed fra de normale visitationskriterier, hvilket gør det vanskeligt at styre den samlede økonomi på området, samtidig med at der er en stor risiko for, at borgerne ikke får den rette udredning og støtte.

 

Hvis boenheden fastholdes som tilbud, er der behov for at håndtere ovenstående problematikker på en anden måde end i dag.

 

Data i forhold til effekt af afrusningsture

Rusmiddelcenteret har i en årrække afholdt afrusningsforløb i sommerhuse, med henblik på stoffrihed. Der har fra 2016-2019 været i alt 51 borgere på sommerhusture. Flere af de 51 borgere har været afsted flere gange. Ud af de 51 har 36 efterfølgende haft tilbagefald til misbrug. Det svarer til en tilbagefaldsrate på omkring 70%. På de seneste to sommerhusture, er hovedparten af borgerne taget hjem før tid, da de havde tilbagefald.

 

Der er ikke sammenlignelige tal for den ambulante behandling i Rusmiddelcenteret. Metoderne i den ambulante behandling bygger på bedste faglige praksis og evidens.

 

Den faglige anbefaling fra Rusmiddelcenteret er, at man i forhold til de borgere, som stadig vil have behov for døgnbehandling og en bolig efter en evt. nedlæggelse af boenheden, i stedet arbejder målrettet med inddragelse af kommunens CTI-team, som er forankret i bostøtten. Critical Time Intervention er en metode til at støtte borgere i overgangen til egen bolig med at skabe og opretholde en hverdag i boligen, samtidig med at behandlingen af misbruget foregår i Rusmiddelcenteret.

 

  1. Placering af Ungebehandling (Op til 29 år)

En sammenlægning af afdelinger i Rusmiddelcenteret indebærer en samlet ungebehandling, og dermed behov for en ny placering af ungebehandlingen. Der to muligheder for en fysisk placering:

  1. Placering i Fynsgade

 

Ungebehandlingen kan fysisk placeres ved alkoholbehandlingen i Fynsgade i kobling til værestedstilbuddet Kontakten med egen indgang fra gaden til 1. salen. Såfremt ungebehandlingen placeres her, vil det være det umiddelbart være muligt at skærme de unge med behov for rusmiddelbehandling fra de ældre og erfarne borgere med misbrug. Dertil vil det være muligt at etablere en anonym og diskret indgang i Stofbehandlingen. Det vil imidlertid betyde, at den andel af unge, som har behov for medicinsk behandling fortsat vil skulle til Vendersgade. Samtidig vil det betyde rokering af de nuværende medarbejdere i Fynsgade og udgifter til ændringer af de fysiske rammer.

 

  1. Placering i Vendersgade

 

Ungebehandlingen kan også placeres i de lokaler, der på nuværende tidspunkt bruges af Bo-enheden. En stor del af de unge er allerede i medicinsk behandling og skal komme i stofbehandlingen, da det kun er her, det er muligt at håndtere dette. Der er et større overlap i fht. målgruppe mellem ungebehandling og stofbehandling end der er mellem alkohol- og ungebehandling, så der vil være bedre mulighed for faglig sparring og for at sikre den bedst mulige overgang for dem, der skal overgå fra at være en del af ungebehandlingen til stofbehandling.

 

Det vil med denne løsning samtidig være muligt at afholde samtaler, gruppeforløb og pårørendesamtaler for unge i lokalerne i Fynsgade.

 

I forhold til den samlede faglige drift er det forvaltningens faglige anbefaling, at ungebehandlingen placeres i Vendersgade.

 

  1. Skærpet opdeling mellem forebyggelse og behandling for de unge

Som en del af den sammenhængende rusmiddelindsats sker en skarpere opdeling mellem behandling og forebyggelse for unge. Derfor flyttes to medarbejdere fra Huset 72 til den beskæftigelsesrettede del af Ungeenheden. Der er allerede et tæt samarbejde mellem de to afdelinger. De to medarbejdere i Huset 72 har arbejdet med forebyggelse, beskæftigelsesrettede aktiviteter og motivation til behandling hos en gruppe udsatte unge - og ikke med selve behandlingen.

 

Formålet er at lave en opdeling, således at det kun er de unge, som søger behandling, der skal komme i Rusmiddelcenteret, og at de unge, som ikke er motiveret eller synes de har behov for behandling, kan få hjælp i ungeenheden via en socialfaglig indsats. Her har de to medarbejdere en særlig ekspertise, der bedst kan anvendes i regi af ungeenheden, samtidig med at deres indgående kendskab til Rusmiddelcenteret vil være med at til sørge for den bedst mulige overgang for de unge, der har behov for og ønsker behandling.

 

Ved en overflytning vil de unge, der får indsatser i Huset 72, heller ikke komme i regi af ungebehandlingen og vil derfor ikke være en del af miljøet omkring Rusmiddelcenteret.

 

Tidsplan

Tidsperspektivet for en samlet implementering af model for sammenhængende rusmiddelindsats, er at modellen kan træde i kraft fra 1. maj 2023. Dette vil sikre, at det er muligt at varsle medarbejdere om deres nye arbejdsopgaver, og at det er muligt at håndtere eventuelle tilpasninger, der kan sikre, at der er de rette kompetencer til de opgaver, der skal løftes.

Økonomiske konsekvenser

Der vil være udgifter forbundet med flytning af medarbejdere, men der er ikke varige ændringer i det samlede budget for Rusmiddelcenteret.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at de foreslåede dele sammen med den sammenhængende model for en sammenhængende rusmiddelindsats vil kunne sikre den højest faglige kvalitet i det behandlingstilbud borgerne tilbydes, og at ressourcerne vil kunne bruges bedre i den nye model end de gør i dag, hvor der er en del udgifter bundet op på afholdelse af sommerhusture og drift af en bo-enhed, der i stedet vil kunne anvendes til den ambulante behandling.

 

Rusmiddelcenteret vil med den nye model for sammenhængende rusmiddelindsats gerne arbejde evidensbaseret og ud fra ”Best Practice”. Der er evidens for de ambulante behandlingsmetoder der anvendes såsom MOVE, MI og kognitiv terapeutisk tilgang hvorimod der ikke er evidens for brugen af afrusningsture og bo enhed.

 

På baggrund af dette anbefaler forvaltningen at boenheden nedlægges og at afrusning ikke længere foregår på sommerhusture. Desuden anbefaler forvaltningen ud fra faglige overvejelser, at ungebehandlingen placeres i Vendersgade.

 

Forvaltningen vurderer derudover, at den foreslåede sammenlægning vil skærpe fokus på både den forebyggende indsats og misbrugsbehandling målrettet unge.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior og Socialudvalget og Børn og Skoleudvalget, at:

  1. Senior- og Socialudvalget godkender den samlede model for en sammenhængende rusmiddelindsats opdelt i ungebehandling, stofbehandling og alkoholbehandling.
  2. Senior- og Socialudvalget godkender nedlæggelse af Boenheden.
  3. Senior- og Socialudvalget drøfter og godkender placeringen af Ungebehandlingen.
  4. Senior og Socialudvalget godkender, at forvaltningen udarbejder en evaluering af model for sammenhængende rusmiddelindsats i løbet af indeværende år.
  5. Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

  1. Godkendt.
  2. Et flertal bestående af Søren Larsen (A), Bente Ankersen (A), Vibe Dyhrberg (A), Susanne Eilersen (DF), Louis Lindholm (V) og Cecilie Roed Schultz (Ø) besluttede at bevare boenheden og muligheden for afrusningsture og beder forvaltningen have fokus på tilsyn og dokumentation, så der er lokale data, som kan understøtte en fremtidig stillingtagen.

 

Kirsten Hassing Nielsen (C) stemmer for at nedlægge boenheden og afrusningsture, da grundlaget for at opretholde boenheden er for usikkert.

 

  1. Grundet beslutningen under pkt. 2 fastholdes ungebehandlingen i Prinsessegade. Den medicinske behandling fortsætter i Vendersgade. Forvaltningen bedes se på nye alternative placeringer til ungebehandlingen med henblik på at frigive lejemålet i Prinsessegade.

 

  1. Godkendt.

 

  1. Taget til efterretning

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Ad 5) Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 5 Orienteringssag - Elbokøkkenet underskudsdækning for 2020 og 2021

Sagsresumé

Det fælleskommunale køkken Elbokøkkenet I/S, som er ejet af Middelfart, Haderslev, Kolding og Fredericia kommuner, har i regnskabsårene 2020 og 2021 haft underskud på driftsregnskabet. Elbokøkkenet har i begge regnskabsår selv dækket underskuddet, men har nu behov for kapitaltilførsel til brug for finansiering af nødvendige anlægsinvesteringer.

 

Sagsbeskrivelse:

Elbokøkkenet I/S mangler likviditet til finansiering af indkøb af 2 nye maskiner til køkkenet, en suppe-/sovsekøler og en blæstkøler. Begge maskiner er en absolut nødvendighed, for at køkkenet kan drives på forsvarlig og lovligvis. Det har derfor vist sig nødvendigt at opkræve de to seneste regnskabsårs underskud på driftsregnskabet ved ejerkommunerne.

 

Det kan tilføjes, at da Elbokøkkenet i regnskabsåret 2018 har overskud på driftsregnskabet blev dette overskud udbetalt til hver af ejerkommunerne. Denne praksis er på bestyrelsesmødet i interessentskabet i december 2022 besluttet, at den ændres fremadrettet. Med andre ord vil køkkenet fremover kunne råde over sådanne overskud, til mulig brug for finansiering af større anlægsinvesteringer.

 

De årlige underskud beløber sig til henholdsvis 298.822 kr. i 2020 og 654962 kr. i 2021. Dækningen af de årlige underskud fordeles ifølge kontrakten ud fra den enkelte kommunes andel af omsætningen i hvert af regnskabsårene.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommunes andel af de 2 års underskud vil være 108.472 kr. i 2020 og 244.956 kr. i 2021, i alt 353.189 kr. Beløbet skal finansieres indenfor Senior- og Socialudvalgets egen serviceramme.

 

Følgende tabel viser hver enkelt ejerkommunes andel af de to års underskud:

 

Kolding

Middelfart

Haderslev

Fredericia

2020:

 

 

 

 

Andel af omsætning i %

38,4

14,6

10,7

36,3

Andel af underskud

114.748 kr.

43.628 kr.

31.974 kr.

108.472 kr.

2021:

 

 

 

 

Andel af omsætning i %

37,0

14,7

10,9

37,4

Andel af underskud

242.336 kr.

96.279 kr.

71.391 kr.

244.956 kr.

 

 

 

 

 

I alt

357.155 kr.

139.836 kr.

103.604 kr.

353.189 kr.

 

Vurdering

Elbokøkkenet I/S står overfor to helt nødvendige anlægsinvesteringer, som normalt ville blive finansieret af interessentskabet selv. De to seneste års underskud på driftsregnskabet, som bl.a. skyldes svigtende salg som følge af corona, har betydet, at Elbokøkkenet ikke selv er i stand til at finansiere købene.

 

Som en del af finansieringen anmoder køkkenet derfor ejerkommunerne om at dække de to års underskud, hvilket vurderes helt almindeligt i en sådan situation.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

Taget til efterretning.

Punkt 6 Beslutningssag: Finansiering af anlægsinvesteringer i Elbokøkkenet

Sagsresumé

Det fælleskommunale køkken Elbokøkkenet I/S, som er ejet af Middelfart, Haderslev, Kolding og Fredericia kommuner, har behov for kapitaltilførsel til brug for finansiering af en ny blæstkøler. Forrige år anskaffede køkkenet en suppe-/sovsekøler efter forud at have anmodet ejerkommunerne om finansiering af denne. Begge investeringer er absolut nødvendige for at drive køkkenet på en forsvarlig måde.

 

En del af finansieringen af ny blæstkøler sker ved, at de 4 ejerkommuner primo 2023 anmodes om at dække Elbokøkkenets underskud på driftsregnskabet i årene 2020 og 2021. De 2 års underskud udgør i alt 954.000 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Elbokøkkenet har i 2023 behov for at anskaffe en ny blæstkøler til en forventet anskaffelsespris på 2,3 mio. kr. På grund af beløbets størrelse har Elbokøkkenet behov for kapitaltilførsel fra de fire ejerkommuner.

 

Der er, som ved anskaffelsen af suppe-/sovsekøleren i 2021, tale om en ekstraordinær situation, da årlige investeringer normalt kan dækkes af Elbokøkkenets løbende drift, således har køkkenet gennem de seneste 5 regnskabsår finansieret investeringer for 2,6 mio. kr. af egne driftsmidler.

 

Afskrivninger på allerede indkøbt inventar indgår naturligvis i de beregnede takster, og dette skulle derfor betyde, at der løbende opspares likviditet til nye investeringer. De seneste 2 regnskabsår har der imidlertid været et samlet underskud på driften, 655.000 kr. i 2021 og 299.000 kr. i 2020. Disse underskud bliver nu opkrævet ved de 4 kommuner, og indgår i finansieringen.

 

Finansieringen af suppe-/sovsekøleren er som nævnt allerede sket ved, at de fire ejerkommuner blev anmodet om at bidrage til denne investering. Hver kommune bidrog med en andel af anskaffelsessummen svarende til den enkelte kommunes omsætning i regnskabsåret 2019, for Fredericia kommunes vedkommende betød det en udgift på 443.400 kr. Økonomiudvalget godkendte dette på sit møde den 28/10-2021.

 

Elbokøkkenets revisor, BDO revision, har efterfølgende gjort opmærksom på, at fordeling af udgiften efter omsætning ikke er korrekt. Derimod peger BDO revision entydigt på fordeling af udgiften i 4 lige store dele kapitalindskud fra hver ejerkommune.

 

Her og nu mangler der kapital til finansiering af anskaffelse af en blæstkøler, til en forventet udgift på 2,3 mio. kr. minus ejerkommunernes dækning af driftsunderskud i 2020 og 2021, i alt 954.000 kr., det vil sige netto 1.346.000 kr. Med en ligelig fordeling, som et kapitalindskud fra hver kommune, vil det betyde en udgift på 336.500 kr. pr. ejer. Såfremt allerede betalt udgift til suppe-/sovsekøler, 1,3 mio. kr., fordeles ligeligt vil dette betyde et indskud på 325.000 kr. pr. ejer for suppe-/sovsekøleren.

 

Når kommunerne indskyder ny kapital i interessentskabet, skal det efterfølgende godkendes af den myndighed, der fører tilsyn med fælleskommunale selskaber, og det er i dag Ankestyrelsen.

 

Godkendelsen vil Elbokøkkenets administration i et samarbejde med nuværende sekretariatskommune stå for.

 

Middelfart kommunes revision, E&Y revision, har påpeget, at der kunne være mulighed for en alternativ finansiering af de 2 anlægsinvesteringer, hvis kommunerne er enige om at dele udgiften efter en anden metode end 4 lige store andele, f.eks. efter omsætning, og dermed efter den enkelte kommunes reelle brug af køkkenet.

 

Det skal understreges, at det kræver absolut enighed mellem alle 4 kommuner, hvis den alternative finansieringsmodel skal i anvendelse.

 

Hvis sidstnævnte metode bruges, skal hver af de fire kommuner udbetale et såkaldt anlægstilskud til Elbokøkkenet. Et sådant tilskud kan enhver kommune udbetale efter anmodning fra en institution, en forening, en sportsklub e.l., såfremt der er tale om støtte, der kan udbetales lovligt indenfor kommunalfuldmagtens bestemmelser.

 

Benyttelse af denne metode vil ikke ændre på ejerforholdet. Det vil sige, at hver kommune fortsat vil eje en fjerdedel af Elbokøkkenet, også selvom der betales forskellige beløb fra kommunerne.

 

Elbokøkkenets bestyrelse drøftede sagen på bestyrelsesmødet fredag den 9. december 2022 og blev enige om at foreligge sagen i hver kommune, med henblik på at træffe beslutning om hvilken metode, der skal benyttes – kapitalindskud (lige store andele) eller anlægstilskud (ikke lige store andele).

 

Den økonomiske konsekvens for den enkelte kommune fremgår af følgende tabel. For at få det samlede billede medtages udgift til begge anlægsinvesteringer, både til suppe-/sovsekøler, som allerede er betalt af kommunerne, men hvor fordeling af udgift skal genovervejes, og til blæstkøler, som anskaffes i 2023.

 

Kommunens andel

 

Kolding

Middelfart

Haderslev

Fredericia

Andel af investering, begge maskiner, når underskudsdækning er modregnet

 

 

 

 

Fordeling ligelig

661.500 kr.

661.500 kr.

661.500 kr.

661.500 kr.

 

 

 

 

Fordeling efter omsætning

989.604 kr.

396.900 kr.

301.644 kr.

957.852 kr.

 

 

 

 

 

Forskel mellem de to fordelingsnøgler

-328.104 kr.

264.600 kr.

359.856 kr.

-296.352 kr.

 

 

 

 

 

Allerede opkrævet til suppe-/sovsekøler

-494.200 kr.

-201.000 kr.

-161.400 kr.

-443.400 kr.

Nyt kapitalindskud (investering ved ligelig fordeling fratrukket beløbet allerede opkrævet til suppe-/sovsekøler)

 

167.300 kr.

460.500 kr.

500.100 kr.

218.100 kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Elbokøkkenets bestyrelse anmoder ejerkommunerne om at finansiere ny blæstkøler, som køkkenet skal have leveret i 2023. Udgiften for hver kommune vil ved en ligelig fordeling beløbe sig til 336.500 kr. når driftsunderskud for 2020 og 2021 er betalt af kommunerne.

 

Ved en regulering af Fredericia kommunes udgift til allerede indkøbt suppe-/sovsekøler til en ligelig fordeling af udgiften mellem kommunerne, vil ny udgift til blæstkøler blive reduceret med 118.400 kr.

 

Fredericia kommunes nye indskud i Elbokøkkenet vil, ved ligelig fordeling, herefter beløbe sig til i alt 218.100 kr. Et indskud i Elbokøkkenet skal jf. konteringsreglerne ske direkte på kommunens statuskonto og vil således ikke påvirke service- eller bruttoanlægsrammen. Kapitalindskuddet finansieres ved overførsel af 218.000 kr. fra Senior- og Socialudvalgets driftsbudget afsat til Elbokøkkenet.

Vurdering

Anskaffelse af de 2 nye maskiner er en nødvendighed for at Elbokøkkenet fortsat kan producere mad på en forsvarlig måde. Sidste års investering i ny suppe-/sovsekøler har allerede vist sin berettigelse, og køkkenets nuværende blæstkøler drives af et ulovligt drivmiddel, og skal derfor udskiftes.

 

Normalt vil Elbokøkkenet selv finansiere sådanne anskaffelser, men da der er tale om en samlet investering på 4,6 mio. kr. har Elbokøkkenet ikke den fornødne kapital til at finansiere indkøbene.

 

Det er i sådan en situation helt almindelig praksis, at et interessentskab anmoder ejerkredsen om tilførsel af kapital.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende, at tilførsel af midler, til Elbokøkkenet for at finansiere indkøb af 2 større køkkenmaskiner, sker ud fra en ligelig fordeling af den samlede udgift mellem kommunerne, det vil sige som nyt kapitalindskud.
  2. Udvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende, at der netto tilføres 218.100 kr. til Elbokøkkenet, således at Fredericia kommunes samlede indskud i Elbokøkkenet til finansiering af de 2 maskiner bliver 661.500 kr.
  3. Udvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale Byrådet at godkende, at kapitalindskuddet finansieres ved overførsel af 218.000 kr. fra Senior- og Socialudvalgets driftsbudget afsat til Elbokøkkenet.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

  1. Anbefales.
  2. Anbefales.
  3. Anbefales.

Udvalget ønsker at se investeringsplanen i forbindelse med godkendelse af taksterne.

Punkt 7 Beslutningssag: Egenbetaling for mad for personer, der bor i botilbud

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget godkende en ændring i beregningen af egenbetalingen for personer, der bor i botilbud efter Servicelovens §107 og §108.

 

Ændringen er, at botilbuddets kostpakke fremadrettet indgår i beregningen.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND FOR ÆNDRING

Visitation Voksen kan visitere personer i Fredericia Kommune med betydelige funktionsnedsættelser til midlertidige eller længerevarende botilbud efter Servicelovens §107 og §108. Hvilket botilbud afhænger af borgerens behov og funktionsnedsættelse.

 

Når Visitation Voksen visiterer personer til bestemte botilbud, pålægges personen stedets kostordningspris, hvis personen vel at mærke ønsker at være med i botilbuddets kostordning. Det er en pris, der svinger fra 1200-3200kr i måneden afhængig af botilbud.

 

Kostordningernes forskellige priser betyder, at personernes rådighedsbeløb svinger alt afhængigt af, hvilket botilbud de visiteres til. Det skaber en ulighed, som forvaltningen foreslår udlignes ved, at kostpakken fremadrettet indgår i beregningen af egenbetalingen.

 

Ændringen er inspireret af Esbjerg, Vejle og Odense Kommune, som også tager højde for kostordningen i deres beregninger.

 

ÆNDRING I BEREGNINGEN AF RÅDIGHEDSBELØBET

Ifølge Fredericia Kommunes beregning af egenbetaling for personer, der bor i botilbud, skal de minimum have et rådighedsbeløb på 4000kr, når husleje, el og varme er betalt - hvis ikke kompenserer kommunen personen.

 

Forvaltningen foreslår, at der fremadrettet foretages en ændring, hvor der tages højde for kostordningens pris i beregningen af rådighedsbeløbet. Forslaget er; hvis kostordningen er dyrere end 2000kr., kompenseres personen for beløbet herover. Det betyder, at hvis kostordningen for eksempel koster 2500kr kompenseres personen med 500kr i forbindelse med beregningen af rådighedsbeløbet.

Personener, hvis rådighedsløb er over 4000kr kompenseres ikke.

 

I beregningen vil der fortsat foretages en individuel konkret vurdering, hvor der kan laves individuelle aftaler, hvis personen eksempelvis sparer op til egen bolig. Personen gøres desuden opmærksom på, at vedkommende kan søge om tilskud til tandlægebesøg, briller, medicin mm.  

Økonomiske konsekvenser

De 2000kr. er et gennemsnit af kostordningspriserne.

Det er forvaltningens vurdering, at ændringen kan ske indenfor den aftalte budgetramme.

Vurdering

Rådighedsbeløbet på de 4000kr. er niveausat i Fredericia Kommune. Det er forvaltningens vurdering, at beløbet fortsat er passende.

 

Det er forvaltningens vurdering, at ændringen i beregningen vil medvirke til at udligne den ulighed, der opstår i rådighedsbeløbet alt afhængigt af botilbuddets pris på kostordningen.

 

Personer, der bor i botilbud, kan fravælge madordningen og stå for indkøb og madlavning selv. Den faglige anbefaling er, at borgerne tilvælger kostpakken, da personer, der bor i botilbud, ofte er udfordrede i forhold til indkøb og mad. Alt afhængigt af botilbuddets fokus er kostordningerne i større og mindre grad med til at understøtte personens udvikling, idet maden har betydning for personens sundhed og velvære samt følelse af fællesskab, som styrkes i forbindelse med måltiderne.

 

Derfor anbefaler forvaltningen, at kostordningens beløb fremadrettet indgår i beregningen af rådighedsbeløbet. Det er forvaltnings vurdering, at det vil være til gavn for borgerne.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at

  1. Udvalget godkender ændringen i beregningen.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

Godkendt.

Punkt 8 Orienteringssag: Psykiatriens indflytning på Sundhedshuset

Sagsresumé

Lokal- og Socialpsykiatrien flytter sammen på Fredericia Sundhedshus i februar 2023.

 

Med denne sag orienteres Senior- og Socialudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget om visionen og principperne for indflytningen på Sundhedshuset.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

Fundamentet for Lokal- og Socialpsykiatriens sammenflytning på Sundhedshuset blev grundlagt, da Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark i oktober 2019 indgik en ambitiøs Partnerskabsaftale på psykiatriområdet. Det er en aftale, der forpligter os på at skabe mere sammenhængende tilbud og udforske nye måder at understøtte personer med psykisk sygdom i at leve selvstændige liv på egne præmisser.

 

I Sundhedsaftalen (2019-2023) understreges det, at vi skal udvikle det nære og sammenhængende sundhedsvæsen på tværs af region og kommune. Partnerskabsaftalen tager udgangspunkt i målsætningerne i Sundhedsaftalen, der omhandler psykiatrien.

 

MÅLSÆTNINGER FOR SAMARBEJDET

-          Vi vil reducere andelen af unge med dårlig mental trivsel

-          Vi vil reducere antallet af genindlæggelser inden for 30 dage.

-          Vi vil reducere antallet af færdigbehandlingsdage på sygehusene.

-          Vi vil reducere overdødeligheden blandt personer med psykiske lidelser.

-          Vi vil sikre, at andelen af personer med psykisk sygdom, som fastholdes på arbejdsmarkedet og i uddannelse øges.

 

PARTNERSKABSAFTALEN

Herunder fremhæves nogle af de væsentligste punkter i aftalen.

 

Vores fælles vision er, at flere personer med psykisk sygdom bliver opsporet tidligt, udredt, behandlet samt oplever recovery og rehabilitering – både for deres psykiatriske og somatiske lidelser.

 

Vi vil skabe bedre sammenhæng i forløb og i overgange.

 

Vi forpligter os på at udvikle løsninger i fællesskab, der gør, at kvaliteten af vores indsatser er mærkbart forbedret for personer med psykisk sårbarhed/sygdom.

 

-          Vi skal udvikle og afprøve nye samarbejdsmodeller, der kan udfordre og forbedre den nuværende praksis.

-          Etableringen af det nye sundhedshus i Fredericia spiller en central rolle i muligheden for at udvikle nye måder at tænke psykiatri på.

 

INDRETNING DER UNDERSTØTTER SAMARBEJDET

De fælles fysiske rammer i Fredericia Sundhedshus, hvor Lokal- og Socialpsykiatrien har lokaler tæt på med Headspace, Frivilligcenteret, Din Indgang og praktiserende læger m.fl. giver en unik mulighed for at udbygge de eksisterende og skabe nye samarbejder til gavn for personer med psykisk sårbarhed/ sygdom.

 

Med udgangspunkt i visionen blev nedenstående principper for indretning af lokaler på Fredericia Sundhedshus formuleret.

 

-          Vær ambitiøs og modig i indretningen

-          Sikre at indretningen ligger op til fælles arbejdsgange og samarbejde med og om personer med psykisk sårbarhed/ sygdom (fx borgerhus/-samtalerum)

-          Skabe en rar og ikke klinisk atmosfære

-          Etabler fælles modtagelse

-          Etabler fælles ledergang/ledelse

-          Etabler fælles personalerum

 

INDVIELSE AF LOKAL- OG SOCIALPSYKIATRIENSLOKALER

Udvalget orienteres om indvielsesarrangement på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Der aftales en fordelingsnøgle mellem Lokal- og Socialpsykiatrien i forhold til indkøb af møbler, opvaskemaskine mm. til fællesarealer.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at sammen-flytningen vil fremme samarbejdet mellem Lokal- og Socialpsykiatrien.

 

Indretningen er sket efter de formulerede principper. Det er forvaltningens vurdering, at indretningen vil styrke oplevelsen af en sammenhængende psykiatri både fra et personperspektiv og et medarbejder- samt ledelsesperspektiv, idet der også helt fysisk gives rum til det formelle samarbejde, til vidensdeling og til en mere uformel kollegialsparring.  

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 19-01-2023

Taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orientering (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller