Senior- og Socialudvalget - 28-02-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 28 februar, 2023 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 23 februar, 2023 - 12:45
Referat publiceret:
Fredag, 10 marts, 2023 - 10:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsordenen

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Besøg på Nova, et midlertidigt botilbud

Sagsresumé

Udvalgsmødet d. 28. februar 2023 afholdes på Fredericia Kommunes midlertidige botilbud.

 

Sagsbeskrivelse:

Nova er et midlertidigt botilbud, der henvender sig til tre forskellige målgrupper.

  1. Unge mennesker med let udviklingshæmning eller med et tilsvarende funktionsniveau, som har behov for socialpædagogisk støtte med henblik på at flytte i egen bolig.
  2. Unge mennesker med funktionsnedsættelser indenfor autismespektret, som har behov for socialpædagogisk støtte med henblik på at flytte i egen bolig.
  3. Vega, som er en nyoprettet indsats på matriklen med fire pladser. Vega henvender sig til voksne 18 – 65 år med psykiske udfordringer, personlighedsforstyrrelser, kognitive forstyrrelser, selvskadende adfærd. Der er pt. tre borgere visiteret til tilbuddet, alle revisiteret fra Kompetencekollegiet.

 

Formålet med besøget er, at Senior- og Socialudvalget får kendskab til Fredericia Kommunens midlertidige botilbud og ser de fysiske rammer.

 

Ledelsen på Nova deltager med henblik på at give Senior- og Socialudvalget et indblik i botilbuddet og dagligdagen for beboere og pårørende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Taget til efterretning.

Punkt 3 Opfølgning på fokusområder og årshjul for udvalget

Sagsresumé

Opfølgning på fokusområder 2023 og 2024 og præsentation af årshjul til udvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

På Senior- og Socialudvalgsmødet den 24. januar 2023 drøftede udvalget fokusområder for 2023 og 2024. Udvalget besluttede, at forvaltningen præsenterer et årshjul på et kommende udvalgsmøde.

 

På mødet følges der op på drøftelserne og årshjulet for 2023 og 2024 præsenteres.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at årshjulet udmønter drøftelserne af fokusområder for 2023 0g 2024.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

 

  1. Udvalget drøfter og godkender årshjulet for 2023 og 2024.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: Oplæg til udvidelse af samarbejde med Kirkens Korshær, Fredericia

Sagsresumé

I denne sag præsenteres Senior- og Socialudvalget for forvaltningens forslag til en udvidelse af samarbejdet med Kirkens Korshærs Varmestue i Fredericia.

 

Formålet med udvidelsen er at styrke den sammenhængende rusmiddelindsats samt hjemløseindsatsen i Fredericia Kommune.

 

Udvidelsen ligger i forlængelse af lukning af Akademiet samt ændringen i Rusmiddelcenterets to cafetilbud, der omlægges fra aktivitets- og samværstilbud (jf. Servicelovens §104) til at indgå som ramme for den socialfaglige behandling. Målgruppen for de to cafetilbud er ændret til personer, der er i behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

KIRKENS KORSHÆRS VARMESTUE

Varmestuen er et tilbud efter Servicelovens §104, som Fredericia Kommune ifølge Servicelovens §4 har indgået aftale med Kirkens Korshær om at drive. Samarbejdsaftalen (2019) er vedhæftet sagsfremstillingen.

 

Kirkens Korshærs Varmestue i Fredericia er en del af en veldrevet hjælpeorganisation, som har varmestuer i flere kommuner. Deres sociale arbejde er båret af fagprofessionelle og frivillige. Kirkens Korshær arbejder for at styrke socialt udsatte menneskers livskvalitet og trivsel. Varmestuen i Fredericia tilbyder i dag følgende:

 

-          Opfylder basale behov som mad, bad, tøj, hvile, omsorg

-          Opsøgende gadearbejde 

-          Rådgivning og vejledning i dagligdagskompetencer

-          Brobygger til kommunale indsatser

-          Samarbejde med de kommunale myndigheder

-          Korshærspræst, der bidrager med samtaler

-          Relationsarbejde

-          Samarbejde med andre organisationer om aktiviteter

-          Udflugter og småture

 

VARMESTUENS MÅLGRUPPE:

Personer med forskellige kombinationer af psykiske lidelser, alkohol- og/eller stofmisbrug. I Varmestuen kan man komme ind fra gaden; ung som gammel. Der er ikke adgang for børn.

 

ÅBNINGSTIDER:

Mandag, tirsdag, torsdag, fredag kl. 9-14.

Onsdag kl. 15-19.

Sidste søndag i måneden kl. 14-19

 

SOCIALT ARBEJDE TILPASSET INDIVIDUELLE BEHOV

Kirkens Korshærs Varmestue arbejder ud fra en ”være-gøre-handle-tilgang”:

-          Væretilgangen er orienteret mod tilstedeværelse – her kan mennesket være sig selv og søge fred og ro uden at blive mødt med krav om deltagelse eller forandring.

 

-          Gøretilgangen er orienteret mod deltagelse – her deltager mennesket aktivt i aktiviteter eller gøremål.

 

-          Handletilgangen er orienteret mod handling – her kan mennesket få hjælp til at handle og skabe forandring i sin livssituation.

 

OM SAMARBEJDET

Fredericia Kommune og Kirkens Korshærs varmestue samarbejder blandt andet om:

-          Hellestedet: Varmestuen besøger ugentligt kommunes Hellested for at møde brugerne, hvor de er, tage handling på eventuelle udfordringer og brobygge til relevante tilbud. Varmestuen deltager med faglig sparring i forbindelse med forskønnelsesprojektet ved Hellestedet

 

-          Opsøgende indsatser i forhold til personer i udsatte positioner: Varmestuen er i løbende kontakt med kommunens opsøgende gadeplansmedarbejdere samt social- og gadesygeplejersken. Lederen af varmestuen holder faste møder med lederen af Din Indgang og Stoppestedet med henblik på at vedligeholde og koordinere det gode samarbejde.

-          Inklusionsboliger til psykisk og socialt sårbare personer (Otte boliger på forskellige adresser i centrum): Boligerne drives i et partnerskab mellem Boligkontoret, kommunen og Kirkens Korshær. En medarbejder i varmestuen er ansat som social vicevært.

 

-          Strategi for Inkluderende Fællesskaber og Forebyggelse af Udsathed: Lederen af varmestuen deltager fast i et tværgående ledernetværk, som er fanebærer for strategien, hvor formålet er at sætte handling bag.

 

FORMÅLET MED UDVIDELSEN AF SAMARBEJDET

Samarbejdet med Kirkens Korshærs foreslås udvidet i forhold til hjemløseindsatsen og Rusmiddelcenteret: 

Hjemløseindsatsens tværgående medarbejdernetværk

Medarbejdernetværket skal sætte hurtigt og koordineret ind ved behov. Kirkens Korshær tiltænkes en plads i medarbejdernetværkets Udadgående Team, der mødes på ugentlig basis.

 

Rusmiddelcenteret

For at styrke kommunens sammenhængende rusmiddelindsats foreslår forvaltningen, at samarbejdet med varmestuen udvides for blandt andet at supplere den skadesreducerende tilgang for de personer, som umiddelbart ikke er motiveret for misbrugsbehandling samt dem, der har brug for et aktivitets- og samværstilbud, der giver stabilitet, aktivitet og fællesskab i hverdagen.

 

TILLÆG TIL SAMARBEJDSAFTALEN

Udover de opgaver som varmestuen løfter i dag, foreslår forvaltningen, at varmestuen vil skulle tilbyde følgende:

 

-          Brobyggende arbejde til Rusmiddelcenteret, hvor en medarbejder fra Varmestuen er opsøgende på Rusmiddelcenterets nuværende caféer 1-2 gange om ugen i en overgangsfase

-          Tilbyde håndholdte indsatser til personer med misbrug, som ikke er i behandling, med fokus på skadesreduktion

-          Udlevering og bytte af sprøjter og kanyler for at forebygge, at disse deles og genbruges, da det kan medføre infektioner og sygdom

-          Tilbyde ledsagelse ved behov til personer i udsatte positioner med tilknytning til varmestuen

-          Afsætte mere medarbejdertid til den udgående hjemløseindsats. Kirkens Korshær kan spille en særlig rolle i forhold til at støtte personer i processen fra ny bolig til etableringen af et hjem.

 

Tillægget til samarbejdsaftalen vil kræve en opnormering på ét årsværk. Opnormeringen vil ikke ændre på varmestuens åbningstider. Det er varmestuens brobyggende og udgående indsats, der afsættes flere ressourcer til.

 

Udvidelsen kan gennemføres i Varmestuens nuværende rammer. Det bemærkes dog, at de nuværende rammer er trange. Adgangen til opholdsrummene og gårdmiljøet er gennem en smal fordelingsgang. De trange forhold kan virke konfliktoptrappende for nogle af varmestuens brugere, der er mærket af psykiske lidelser og misbrug. Rammerne udfordrer desuden sikkerheden på stedet, idet der kun er én flugtvej. Forvaltningen foreslår, at varmestuen flyttes til et større sted.

 

Grunden til at forvaltningen foreslår, at Varmestuen flyttes, er:

-          Hvis varmestuens fysiske rammer udvides, forbedres sikkerheden.

-          Det vil give mulighed for at udvide varmestuens tilbudsvifte, idet der helt konkret bliver plads til mere. Varmestuen kan supplere de kommunale tilbud med mere fleksible indsatser.

 

Herunder gives to eksempler på, hvilke tilbud et større sted vil give mulighed for at etablere. Det er tilbud, som kan drives i samarbejde med kommunen. Eksemplerne kan konkretiseres yderligere i et udvidelsesforslag i forbindelse med budgetlægning 2024, såfremt udvalget ønsker det.

 

Eksempler:

-          Et sundhedsrum

Formålet med et sundhedsrum er at skabe bedre rammer for mere lighed i sundhed. Det er et rum, som kan benyttes af den kommunale social- og gadesygeplejerske samt plejepersonale, der eksempelvis kan hjælpe med sårpleje. En praktiserende læge vil kunne aflægge besøg i sundhedsrummet. Fra rummet kan der desuden afholdes videokonsultationer.

 

-          Omsorgspladser

Formålet med omsorgspladser er at skabe mulighed for et mellemstop mellem behandling på sygehus og hjem eller mellem midlertidig hjemløshed og hjem. Omsorgspladserne vil kunne forebygge indskrivninger på forsorgshjem. I og med at omsorgspladserne er placeret der, hvor fællesskaberne og støtten også vil være fremadrettet, vil overgangen til egen bolig blive mere tryg og glidende.

 

Udover et årsværk vil flytningen til at større sted kræve en opnormering, som kan fastlægges ud fra, hvilke tilbud det besluttes at udvide med.

Økonomiske konsekvenser

Udvidelsesforslaget medfører som beskrevet behov for opnormering af varmestuens medarbejdere svarende til et årsværk. Det vil kunne finansieres inden for Rusmiddelcentrets økonomiske ramme. Den nuværende samarbejdsaftale finansieres af midler under Økonomi- og Erhvervsudvalget. Såfremt udvalget bakker op om udvidelsesforslag vil midlerne til udvidelse blive søgt overført fra Rusmiddelcenteret på Senior- og Socialudvalget til Økonomi- og Erhvervsudvalget ved 2. budgetopfølgning 2023.

 

Hvis Varmestuen flyttes til nye fysiske rammer vil det indebære en etableringsudgift og en eventuel stigning af huslejeudgiften. Varmestuen betaler i dag husleje, el, vand, rengøring og vedligehold ud af den kommunale bevilling på 300.000 kr. om året. Det er en udgift på 5000 kr. pr. måned, som er en meget lav husleje. Udgifterne vil sandsynligvis stige, hvis varmestuen flytter til et større sted. Denne stigning bør medregnes i en ny aftale. Desuden en evt. udvidelse af varmestuens tilbud kræve en opnormering alt afhængigt af, hvilke tilbud det besluttes at udvide med.

Vurdering

Fredericia Kommune har i dag et godt samarbejde med forskellige civilsamfundsaktører. Grunden til, at forvaltningen peger på, at denne udvidelse sker med Kirkens Korshær skyldes målgruppen. Det er forvaltningens vurdering, at der er behov for at styrke rusmiddelindsatsen i forhold til de personer, der ikke er motiveret for behandling samt hjemløseindsatsen – det er en målgruppe, som varmestuen rummer og er specialiseret i. Der er ikke andre civilsamfundstilbud i byen, som rummer denne målgruppe. Alternativt skulle nye aktører inviteres. Forvaltningen anbefaler, at udvidelsen sker ud fra et allerede velfungerende samarbejde.  

 

Det er forvaltningens vurdering, at det er en fordel, at den del af rusmiddelindsatsen, som ikke er behandling, løses i regi af en erfaren og professionelt drevet organisation som Kirkens Korshær. Blandt målgruppen er der personer, som er skeptiske overfor det kommunale ”system”, som vil befinde sig bedre i varmestuens rammer, der ikke har notatpligt som en kommune. Der er omvendt også personer, der i dag føler sig afhængige af kommunen. Det er forvaltningens vurdering, at det vil styrke den enkeltes selvstændighed at blive hjulpet over i et ikke-kommunalt tilbud ud fra tilgangen: ”Mere i eget liv – mindre kommune”. Varmestuen drives af fagprofessionelle og frivillige. Forskning viser, at frivillighed kan give en oplevelse af et mere ligeværdigt møde.

 

Det er forvaltningens vurdering, at udvidelsen vil imødekomme en udsat målgruppe, der umiddelbart ikke er motiveret for misbrugsbehandling og/eller har brug for et aktivitets- og samværstilbud, der giver stabilitet, aktivitet og fællesskab i hverdagen. Det er desuden forvaltningens vurdering, at hvis varmestuens udadgående indsats styrkes, vil det styrke indsatsen mod hjemløshed.

 

Det er forvaltningens vurdering, at der er behov for både en udvidelse af tilbudsviften samt andre fysiske rammer på sigt for at skabe det mest bæredygtige og effektfulde tilbud. Udvidelsen af varmestuens tilbudsvifte vil styrke både rusmiddelindsatsen, arbejdet for lighed i sundhed samt hjemløseindsatsen yderligere. Desuden vil andre fysiske rammer kunne forbedre konfliktniveauet og dermed sikkerheden i Varmestuens sociale arbejde.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter og beslutter om samarbejdet med Kirkens Korshærs varmestue skal udvides.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Udvalget besluttede at gå i dialog med Kirkens Korshær varmestue om muligheden for at udvide samarbejdet.

Punkt 5 Beslutningssag: Godkendelse af samarbejdsaftale med Frivilligcenteret

Sagsresumé

Samarbejdsaftalen med Frivilligcenteret Fredericia har været gældende siden 2016. Der er flere ting i aftalen, der er forældet og på den baggrund er der udarbejdet et forslag til en revideret aftale.

 

Sagsbeskrivelse:

Frivilligcenteret Fredericia er samlingspunkt for en lang række foreninger i Fredericia. Alle foreninger kan hente hjælp, sparring og supervision i Frivilligcenteret.

 

I aftalen er beskrevet en række faktorer omkring samarbejdet, blandt andet er aftalen tilrettet, så der ikke er nævnt så mange specifikke opgaver som i den tidligere udgave.

 

Derudover er aftalen tilrettet, så frivillig fredag og fodbold på tværs er indskrevet.

 

Praksis omkring løn og personalemæssige spørgsmål er også beskrevet.

 

Udkast til aftale er vedlagt sagen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Det er oplægget at aftalens beløb bliver 670.000 kr. i 2023 niveau.

 

Den tidligere aftale indeholdt et beløb på 557.000 kr. i 2016 niveau – svarende til et beløb på 642.599 kr. i 2023 niveau. I aftalen har ikke tidligere været indskrevet beløbet, der har været afgivet til frivillig fredag samt ”fodbold på tværs”. Beløb til disse arrangementer har været dækket administrativt indenfor de afsatte midler på §18.

 

På den baggrund ønsker forvaltningen at indskrive det fulde beløb i aftalen, så alle Frivilligcenterets aktiviteter indgår i aftalen.

 

Når §18 komiteen vælger modtagere uddeles et beløb svarende til 650.000 kr. Beløbet fremskrives årligt med en procentsats, der fastsættes i henhold til KLs pris- og Lønfremskrivning. Det er denne procentsats der foreslåes anvendt. 

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at aftalen har behov for en revidering med henblik på at afspejle det gode igangværende samarbejde.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at: 

  1. Aftalen godkendes

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Godkendelse af ny aftale med headspace

Sagsresumé

Som en konsekvens af budget 2023 skal aftalen med headspace revideres. Der forelægges hermed ny samarbejdsaftale til godkendelse.

 

Sagen forelægges Senior- og Socialudvalget, Børn- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget med henblik på anbefaling til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Seneste aftale med headspace blev indgået i år 2020.

 

Der er udarbejdet et nyt udkast til aftalen med headspace, der er vedlagt som bilag. Aftalen er godkendt af headspace.

 

Headspace Fredericia er en åben, anonym og gratis rådgivning for unge, hvor unge kan gå direkte ind fra gaden. Der er fokus på mental sundhedsfremme for unge mennesker i alderen 12-25 år.

 

Udover de rådgivende aktiviteter foretager headspace en række aktiviteter såsom f.eks. besøg på skoler og uddannelsesinstitutioner.

 

Med budget 2023 blev er besluttet en besparelse omkring kommunens fremskudte medarbejdere. I aftalen fra 2020 er udspecificeret at en kommunal medarbejder er til stede på headspace 15 timer om ugen. Dette udfases således at en kommunal medarbejder er tilstede i 5 timer i 2023, hvorefter der fra 2024 og frem ikke vil være en medarbejder på headspace. I stedet for vil der være en løbende kontakt mellem headspace og familie- og ungdomscenteret i Fredericia Kommune. Det er på denne baggrund, at aftalen revideres.

 

Udover ovenstående tilretning er foretaget redaktionelle rettelser og præciseringer.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune bidrager til driften af den lokale headspace rådgivning med 790.000 kr. årligt (2023-niveau). Der bidrages med 5 kommunale medarbejdertimer i 2023. I år 2024 og fremefter er der ikke afsat medarbejderressourcer til fysisk tilstedeværelse på headspace.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at der er etableret et rigtig godt og tæt samarbejde med headspace, som ikke efter år 2023 vil kalde på en fysisk tilstedeværelse af kommunens ansatte.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Senior- og Socialudvalget, Børn- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at:

  1. Aftalen godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2023

Godkendt.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-02-2023

Godkendt.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Godkendt.

Punkt 7 Orienteringssag- 100 dage som ny fagchef

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Signe Lunn Walls, Fagchef for Senior og Sundhed, har været ansat i Fredericia kommune siden 1. november 2022. Signe kommer fra en lignende stilling i Assens kommune, hvor hun har var ansat i 28 år.

 

Signe giver et indblik i sine perspektiver og opmærksomheder på baggrund af de første 100 dage.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Taget til efterretning.

Punkt 8 Beslutningssag: Procesplan for Strategisk udviklingsplan - Senior og Sundhed

Sagsresumé

Strategiarbejde på senior- og sundhedsområdet igangsættes i starten af 2023, og udvalget præsenteres for en procesplan samt overvejelser om områdets udfordringer.

 

Der vil være et oplæg ved Signe Lunn Walls, fagchef, Senior- og Sundhed.

 

Sagsbeskrivelse

Ældrelivet i Fredericia Kommune er et stort og vigtigt emne både på den politiske og den forvaltningsmæssige side.

 

Der er mange input, strømninger og snitflader mellem aktører på at skabe det gode ældreliv. Fredericia ønsker at skabe en fremtidig strategi som udstikker en retning for en fokuseret og prioriteret indsats. Dette arbejde vil altid pågå kontinuerligt, og der vil være en løbende justering undervejs. Med strategien sættes fokus på at sætte retning på de særlige indsatsområder, der skal understøtte det arbejde, der allerede foregår på senior- og sundhedsområdet.

 

Længst muligt i eget liv har sat retningen på at arbejde tværfagligt, hvor der er gode erfaringer, der kan bygges videre på.  Derudover kan nævnes:

  • Implementering af ”Eden Alternative”;
  • ”I sikre hænder” omkring patienthåndtering,
  • Hjemliggørelse i plejehjem
  • Erfaringer fra temperaturmålingerne

 

Ovenstående igangværende tiltag vil også være bidrag ind i den fremtidige strategi.

 

Der er en række kendte udfordringer på området. Det handler om rekruttering, stigende antal ældre, små ungdomsårgange, flere med komplekse sygdomsforløb, kortere indlæggelsesforløb mv. Udfordringerne kalder på nye retninger.

 

Det blev besluttet i år 2021, at der skulle udarbejdes en strategi, og det er dette arbejde, der nu er påbegyndt.

 

Relevante aktører såsom Seniorrådet, udvalgte civilsamfundsaktører, pårørende mv. inddrages i arbejdet.

 

Der er udarbejdet en procesplan for det kommende arbejde, der fremgår af bilaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget drøfter og supplerer de kommende udfordringer
  2. Udvalget godkender procesplanen.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

  1. Udvalget ønsker at der tages udgangspunkt i det tidligere arbejde på området, som fx temperaturmålingen. Herudover et særligt fokus på samarbejdet med pårørende, udvikling, uddannelse og faglighed.
  2. Godkendt.

Punkt 9 Godkendelsessag: Kvalitetsstandarder på Senior- og Sundhedsområdet

Sagsresumé

Sagen omhandler foreløbig godkendelse af kvalitetsstandarder på Senior- og Sundhedsområdet med henblik på at Kvalitetsstandarderne sendes i høring i Seniorrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Hermed følger en række kvalitetsstandarder indenfor Senior- og Sundhedsområdet. Formålet med kvalitetsstandarder er at gøre det synligt og gennemskueligt for borgere og samarbejdspartnere, hvilken service der kan forventes på de enkelte områder. Samtidig fungerer kvalitetsstandarder som et redskab for kommunen i planlægning og styring af indsatsen.

 

Der er vedhæftet 3 kvalitetsstandarder til foreløbig godkendelse:

1)      Kvalitetsstandard for træning og forebyggelse

Standarden beskriver indsatser i forhold til genoptræning og rehabilitering, vedligeholdende træning samt forebyggelse og sundhedsfremme. Denne kvalitetsstandard har ikke været forelagt Senior- og Socialudvalget i sin nuværende udgave.

 

2)      Kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp

Standarden beskriver en lang række ydelser indenfor Sundhed- og Seniorområdet. Det handler om pleje, kørsel, træning, hjælpemidler mv.

 

Der har været en præcisering i vejledningen i forhold til tidligere omkring madservice. Ankestyrelsen har i januar 2023 bedt kommunen redegøre for, om kommunens kvalitetsstandard for: ”hjælp til madlavning og madserviceordning for beboere på plejehjem” er i overensstemmelse med regler og praksis.

 

Der er på baggrund af henvendelsen revideret i kvalitetsstandarden omkring madservice.

 

I den reviderede kvalitetsstandard er det anført på side 14 under afsnittet ”Hjælp til aktiviteter der foregår fra køkken til bord”, at borgere har mulighed for hjælp til tilberedningen af mad, hvis man pga. fysiske eller psykiske vanskeligheder ikke selv kan klare dette. Samme sted er der anført eksempler på de typer hjælp, som borgerne kan bevilges.

 

Der er desuden indsat et nyt afsnit på side 18 under overskriften ”Madservice på plejehjem”, hvori det er beskrevet, at borgere, der bor på plejehjem, har mulighed for at tilkøbe en forplejningspakke, og hvad denne indeholder samt prisen herfor.

 

Tilsynet har tillige bedt kommunen redegøre for, om kommunens kvalitetsstandard for så vidt angår krav om borgers samtykke til træk i pensionen i forbindelse med egenbetaling for mad er i overensstemmelse med regler og praksis.

 

På side 18 under overskriften ”Hvad koster maden?” er formuleringen ændret, så det nu fremgår, at borgere ved at afgive en fuldmagt kan betale for madservice via træk i pensionsudbetalingen. Det er dermed gjort klart, at det er frivilligt, om borgerne ønsker at benytte sig af denne betalingsmulighed.

 

3)      Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg

Kvalitetsstandarden beskriver formål, målgruppe mv. omkring forebyggende hjemmebesøg. Der er sket en forenkling i standarden, så den er mindre omfattende end tidligere.

 

Det er lovbestemt, at der årligt skal godkendes kvalitetsstandarder på personlig pleje, praktisk hjælp, rehabiliteringsforløb, forebyggende hjemmebesøg samt kommunal genoptræning og vedligeholdelsestræning.

 

Efter standarderne har været i høring hos Seniorrådet, kommer de til endelig godkendelse i Senior- og Socialudvalget. Efter godkendelsen vil de fremgå af kommunens hjemmeside.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering at kvalitetsstandarderne lever op til gældende lovgivning i beskrivelsen af indhold, omfang og udførelse af tilbuddene.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget godkender at kvalitetsstandard for træning og forebyggelse, kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp og kvalitetsstandard om forebyggende hjemmebesøg sendes til høring i Seniorrådet

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

Udvalget godkendte, at kvalitetsstandarderne sendes i høring i hhv. Seniorrådet og Handicaprådet.

Punkt 10 Beslutningssag: Tilsyn på Senior- og Socialområdet

Sagsresumé

I denne sag gives Senior- og Socialudvalget et overblik over de tilsyn, der føres på udvalgets område.

 

Derudover bedes udvalget godkende, at de fremadrettet orienteres en gang om året om de kommunale tilsyn, der udføres på plejehjem samt de tilsyn der udføres af Socialtilsyn Syd. Orienteringen til udvalget om tilsyn udført af Styrelsen for Patientsikkerhed vil fortsat tilgå udvalget løbende.

 

Sagsbeskrivelse:.

Formålet med denne sag er at give Senior- og Socialudvalget et overblik over tilsynene på senior- og socialområdet: Hvilke tilsyn der føres hvor og hvor ofte. På baggrund af overblikket bedes udvalget forholde sig til hvordan og med hvilken kadence orientering om tilsyn skal ske fremadrettet.

 

OVERBLIK

Tilsyn

 

Hvem er omfattet?

Hvor ofte?

Anmeldt/

uanmeldt

Kommunalt tilsyn

 

 

-          Plejehjem

-          Hjemmeplejen

-          Fritvalgsområdet

-          Træning og forebyggelse

-          Aktivitets- og samværstilbud

Årligt på plejehjem (foretages af BDO)

De øvrige steder varierer det – og foretages internt

 

Uanmeldt

Socialtilsyn Syd

 

-          Botilbud

-          Rusmiddelcenteret

-          Proaktiv

Årligt

Anmeldt og uanmeldt

Styrelsen for Patientsikkerhed

Herunder Sundhedsfagligt tilsyn og Ældretilsyn

-          Plejehjem

-          Hjemmeplejen

-          Sygeplejen

-          Midlertidige plejehjemspladser

-          Træning

-          Botilbud

-          Rusmiddelcenteret

Risikobaseret (stikprøveudvælgelse/ bekymringshenvendelse)

 

Anmeldt og uanmeldt

Brandtilsyn

-          Plejehjem

-          Botilbud

-          Proaktiv

-          Træning og forebyggelse (Sundhedshuset)

-          Aktivitetscentre

-          Samtalerum i Bostøtten

-          Kompetencecenter for Døve og Døvblinde

-          Din Indgang

-          Rusmiddelcenteret

 

Årligt

Anmeldt

Fødevaretilsyn

-          Plejehjem

-          Botilbud

-          Proaktiv

-          Seniorhuset

-          Stoppestedet

-          Kompetencecenter for Døve og Døvblinde

Årligt

Anmeldt

Arbejdstilsyn

-          Alle afdelinger

Vilkårligt

(Stikprøver)

Periode for tilsynet varsles men ikke med dato

Kriminalforsorgen

-          Borgere med dom

Årligt

Anmeldt

 

Revision

-          Alle afdelinger

 

Vilkårligt

(Stikprøver)

Anmeldt og uanmeldt

 

Som det fremgår af overblikket føres tilsynene ud fra forskellige faglige perspektiver. De forskellige tilsyn er således med til at sikre, at kvaliteten på de enkelte tilbud er høj på flere parametre. De faglige perspektiver kan dog også udfordre hinanden i praksis.

 

Når der foretages tilsyn på et af kommunens tilbud, behandles evalueringen samt læring og erfaring herfra af tilbuddets medarbejdere og leder. Evalueringen drøftes desuden i relevante ledelsesfora med henblik på fælles organisatorisk læring. Hvis det er relevant, udarbejdes der handleplaner med opfølgningspunkter for at sikre implementering af eventuelle rettelser og nye retningslinjer.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Med henblik på at sikre, at den rette information tilgår Senior- og Socialudvalget er det forvaltningens anbefaling, at udvalget orienteres om de tilsyn, der udføres jævnfør Lov om Socialtilsyn, serviceloven samt Lov om Ældretilsyn. Brandtilsyn mm. orienteres udvalget ikke om, med mindre der er anmærkninger, der giver anledning til, at udvalget bør orienteres.

 

Forvaltningen anbefaler at udvalget orienteres:

-          En gang årligt om de kommunale tilsyn, der udføres på plejehjem samt de tilsyn som udføres af Socialtilsyn Syd, med mindre der er anmærkninger, der giver anledning til at udvalget orienteres med det samme.

-          Løbende om tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender, at de fremadrettet orienteres en gang om året om de kommunale tilsyn, der udføres på plejehjem samt de tilsyn som udføres af Socialtilsyn Syd.
  2. Udvalget godkender, at eventuelle gennemførte tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed tilgår udvalget løbende.
  3. Udvalget orienteres om eventuelle læringspunkter på baggrund af tilsyn
  4. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-02-2023

  1. Godkendt med den supplering, at udvalget orienteres løbende, hvis det viser sig relevant. Seniorrådet vil blive orienteret på samme vis som udvalget.
  2. Godkendt.
  3. Godkendt.
  4. Godkendt.

Punkt 11 Orientering (Lukket)

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller