Senior- og Socialudvalget - 29-11-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 29 november, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 24 november, 2022 - 15:14
Referat publiceret:
Fredag, 2 december, 2022 - 15:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Besøg på Ullerupdalvej 90-96, et længerevarende botilbud

Sagsresumé

Udvalgsmødet d. 29. november 2022 afholdes på et af Fredericia Kommunes længerevarende botilbud.

 

Sagsbeskrivelse:

Ullerupdalvej 90-96 er et længerevarende botilbud for mennesker med kognitive handicap, medfødt eller erhvervet hjerneskade. Beboerne er alle over 18 år og har brug for støtte til at mestre eget liv.

 

Formålet med besøget er, at Senior- og Socialudvalget får kendskab til et af Fredericia Kommunens længerevarende botilbud og ser de fysiske rammer.

 

Ledelsen på Ullerupdalvej 90-96 deltager med henblik på at give Senior- og Socialudvalget et indblik i botilbuddet og dagligdagen for beboere og pårørende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: Rammeaftale for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet

Sagsresumé

På udvalgsmødet d. 7. april 22 gav Senior- og Socialudvalget samt Børne- og Skoleudvalget input til Rammeaftalen for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet for de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark. I denne sag indstilles Rammeaftalen til endelig godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

Kommunerne har ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes en Rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet. Rammeaftalen er kommunernes og regionens redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.

 

Det overordnede fokus i Rammeaftalen 2023-2024 er at styrke samarbejdet på tværs af kommuner og region for at sikre en koordineret indsats overfor borgeren. Sigtet er dels at indsatserne hænger sammen og understøtter hinanden, dels at øge kvaliteten i de indsatser vi arbejder med.

 

Rammeaftalen består af en udviklingsdel og en styringsdel. Rammeaftalen er en toårig aftale.

 

Den lovgivningsmæssige ramme er beskrevet i Bekendtgørelse af den 3. september 2020 om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

 

INDHOLDET I RAMMEAFTALE 2023-2024

Med afsæt i en politisk drøftelse hos relevante udvalg i de syddanske kommuner og Region Syddanmark videreføres indsatsområderne fra Rammeaftale 2021-2022 i Rammeaftale 2023-2024:

 

Tværsektoriel kobling til andre sektorområder

Der arbejdes fortsat på at sikre en bedre tværsektoriel kobling mellem socialområdet og andre sektorområder, herunder også en mere fælles tilgang mellem kommune og region.

 

Der skal være øget fokus på sundhed i de sociale tilbud, i den beskæftigelses- og uddannelsesmæssige indsats for borgere på socialområdet og indenfor rehabilitering.

 

Det videre arbejde i den tværgående indsats bygger på styrket samarbejde og dialog med afsæt i:

  • Fokus på det, der virker i det tværgående samarbejde
  • Klarhed om rammer og opgaver
  • Praksisnær videndeling

 

Styring og kapacitet

Der skal fortsat være et fokus på styring af udgifterne samt kapaciteten på det specialiserede socialområde. Med afsæt i resultaterne af det hidtidige arbejde med indsatsområdet vil det videre arbejde bygge på:

  • Systematisk udveksling af viden og erfaringer
  • Udvikling af gode løsninger for borgerne i balancen mellem faglighed og økonomiske vilkår
  • Tiltag som kommunerne på tværs kan få gavn af
  • Muligheder for fælles kompetenceudvikling af nøglepersoner der tager beslutninger i krydsfeltet mellem faglige og økonomiske perspektiver
  • Arbejdet med incitament strukturer og veje til forbedring af kvaliteten med et samtidigt fokus på omkostningerne.

 

Kvalitet i indsatserne

Gennem kvalitetsudvikling, metoder og dokumentation søges kvaliteten i indsatserne på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet højnet.

På baggrund af det hidtidige arbejde bygger det videre arbejde med indsatsområdet på borgeroplevet kvalitet. Borgeren skal opleve, at

  • Leve et godt og meningsfuldt liv
  • Få den rette hjælp til at udnytte egne potentialer bedst muligt
  • Være tryg ved at føle, at kommunen står parat når nødvendigt
  • Blive inddraget med henblik på reel indflydelse.

 

Øvrige fokusområder i Rammeaftale 2023-2024

-          Regulering af kapacitet: Der er fokus på at sikre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på det specialiserede område. Der opleves aktuelt et særligt behov for at følge udviklingen og efterspørgslen efter tilbud til borgere med spiseforstyrrelser, borgere med autisme samt kriminelle udviklingshæmmede.

 

-          Koordination på tværs af landet: Kommuner og regioner har på tværs af landet fokus på koordinering af de lands- og landsdelsdækkende tilbud samt de sikrede afdelinger.

 

-          Indgåelse af aftaler: I forhold til salg udenfor Syddanmark forpligter kommunerne og Region Syddanmark sig til, at indgå kontrakt med køber, der følger reglerne om køb og salg af ydelser efter Rammeaftalen for Syddanmark.

 

-          Mulighed for overtagelse af regionale tilbud: Kommunerne kan én gang i hver valgperiode overtage regionale tilbud, der er beliggende i kommunen.

 

-          Centrale udmeldinger fra Socialstyrelsen: Socialstyrelsen har kompetence til at lave centrale udmeldinger i forhold til målgrupper og særlige indsatser, hvor det vurderes, at der er behov for en øget national koordination på tværs af kommuner og regioner. I forbindelse med Rammeaftale 2021-2022 udsendte socialstyrelsen 3 centrale udmeldinger:

•          Udsatte gravide med et skadeligt rusmiddelbrug

•          Borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling

•          Borgere med svære spiseforstyrrelser

På baggrund af kommunernes afrapportering er der fortsat dialog med Socialstyrelsen.

 

Nyt i styringsdelen af Rammeaftale 2023-2024.

Styringsdelen sætter rammerne for styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på de omfattede tilbud. Formålet med styringsdelen af Rammeaftalen er, at sikre klare spilleregler for samarbejdet mellem køber og sælger.

•          Alle kommunale og regionale tilbud der sælger pladser til kommuner, er omfattet af aftalen

•          Principperne i KL standardkontrakten for voksenområdet ligger til grund for aftaler om køb og salg af pladser

•          Øget gennemsigtighed i takststrukturen. Der arbejdes fortsat med justering af takstmodellen så taksterne fremadrettet skal opdeles i en basis- og en ydelsestakst.

•          Det præciseres, at ældre- og plejeboliger ikke er omfattet af Rammeaftalen

 

PROCES

KKR Syddanmark godkendte den 7. september 2022 Rammeaftale 2023-2024 og sender den til endelig godkendelse hos de syddanske kommuner og Region Syddanmark.

 

Rammeaftalen skal være indgået senest den 1. december 2022. Kommunerne og Region Syddanmark bedes senest den 1. december 2022 melde tilbage til Fælleskommunalt Socialsekretariat og offentliggøre aftalen på egne hjemmesider.

 

Bilag til rammeaftalen findes på socialsekretariatet.dk

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

KKR Syddanmark anbefaler, at kommunerne godkender Rammeaftale 2023-2024.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Børne- og Skoleudvalget samt Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalgene anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende Rammeaftale 2023-2024

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Anbefalet.

Punkt 4 Beslutningssag: Godkendelse af model for sammenhængende rusmiddelindsats

Sagsresumé

I budget 2022 for Fredericia gav Social- og Beskæftigelsesudvalget forvaltningen til opgave at komme med et oplæg til en sammenhængende rusmiddelindsats.

 

En sammenhængende rusmiddelindsats skal også indeholde en model for værestedstilbud og behandlingstilbud, der kan skabe en højere grad af sammenhæng mellem de mange gode tilbud, vi har i kommunen, herunder civilsamfundets tilbud.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har i løbet af september og oktober været gennemført en proces, som har resulteret i en model for en omorganisering af rusmiddelområdet. Omorganiseringen tager udgangspunkt i viden indhentet fra andre kommuner i form af tilsendt materiale, besøg og interviews. Dertil er der taget udgangspunkt i forskningsanbefalinger, medarbejdernes input samt de nationale retningslinjer for området.

 

Modellen har to formål:

  1. Prioritering af rusmiddelbehandlingen i Fredericia, så vi sikrer høj faglig kvalitet i kerneopgaven samt overholdelse af behandlingsgarantien.
  2. En mere tydelig organisering som synliggør snitflader mellem forebyggelse og behandling samt samarbejder med ungeområdet og andre relevante aktører.

 

Forslag til ny organisering:

Modellen tager udgangspunkt i en skarpere opdeling mellem ”kan” og ”skal” tilbud i Rusmiddelcenteret, så der kommer større gennemsigtighed i, hvilke indsatser borgerne modtager. Samtidig samler vi indsatserne på to matrikler. Der vil være separate indgange til henholdsvis unge og stof. 

 

Kommunale forpligtelser i henhold til lovgivning:

  • Fredericia Kommune er i henhold til jf.§141 i sundhedsloven forpligtet til at tilbyde ambulant alkoholbehandling.
  • Fredericia Kommune er i henhold til §101 og 101a i serviceloven og §142 i sundhedsloven forpligtet til at yde ambulant socialfaglig og lægefaglig stofbehandling.
  • Fredericia Kommune er forpligtet til at arbejde efter de nationale retningslinjer på hhv. stof- og alkoholområdet.

 

Behandlingen i Rusmiddelcenter Fredericia vil efter den nye model være struktureret i 3 afdelinger; stof, alkohol og unge, som fordeles på to matrikler. Denne organisering afspejler den overordnede tilgang på området fra hhv. Social – og Sundhedsstyrelsen samt en kategorisering efter misbrugstype, der giver mening behandlingsmæssigt. Derfor er behandlingen for voksne delt i hhv. en stof- og alkoholbehandling.

 

Borgerne visiteres via to indgange til rusmiddelbehandlingen: én visitation til alkohol og én visitation til unge og stof. Visitationerne har til opgave at hjælpe borgeren videre og matche borgeren med det rette tilbud med både social- og sundhedsfaglig behandling. Det skal være med til at gøre det overskueligt at finde ud af, hvor man som borger og/eller pårørende skal henvende sig. Borgerne modtager en udredning, der er systematisk og indeholder feedback til borgeren på udredningen. Udredningen munder ud i en gensidigt accepteret behandlingsplan inden for 14 dage jf. behandlingsgarantien.

 

I alkoholbehandlingen varetages den lovpligtige ambulante sundhedsfaglige behandling. Derudover vil indsatsen også indbefatte en socialfaglig behandling, der er målrettet mere udsatte borgere, som kan have svært ved at følge den mere strukturerede sundhedsfaglige behandling. Den socialfaglige behandling vil foregå i det, der i dag er Værestedet Kontakten.

 

I stofbehandlingen varetages den lovpligtige ambulante social og sundhedsfaglige behandling. Den socialfaglige behandling vil foregå i det, der er i dag er Værestedet Havnecafeen.

 

I afdelingen, der målrettes unge med behov for rusmiddelbehandling, er der ud over behandling også fokus på forebyggelse og samarbejde med forældre og øvrige samarbejdspartnere på ungeområdet. Der vil være stor opmærksomhed på, hvordan de unge bedst tages imod, når de møder til behandling i Rusmiddelcenteret. Det vil blive håndteret ved at dedikere åbningstider specielt til de unge, hvor de kan hente medicin og møde ind til behandling. Der vil være en separat modtagelsesprocedure, som indbefatter, at de unge vil blive modtaget af en behandler, når de møder i Rusmiddelcenteret.

 

Konsekvenser ved indførelse af ny model for sammenhængende rusmiddelindsats

 

Den foreslåede omorganisering af rusmiddelcenterets indsatser, sker for at sikre fokus på rusmiddelbehandlingen. Den medfører en række konkrete tiltag:

  • Nedlæggelse af Boenheden. Boenheden er i dag et §107 botilbud, til borgere der har været i afvænningsforløb. Tilbuddet bliver kun brugt i begrænset grad, og det kan være problematisk at operere med et §107 botilbud, i regi af en anden indsats og ikke via en myndighedsafdeling.
  • De eksisterende værestedstilbud i henholdsvis alkohol og stofbehandlingen omlægges til i stedet at fungere som rammer for socialfaglig behandling for de borgere, som er i behandling.
  • Huset 72 og Mentorindsatsen, nedlægges i selvstændig form, og ressourcerne anvendes i stedet til flere gruppe- og individuelle forløb
  • Helhedsindsatsen nedlægges i selvstændig form og indgår i stedet i ungebehandlingen. 

 

Forebyggelse:

Lukningen af U-turn er besluttet i forbindelse med Budgettet for 2023. Som følge heraf vil det forebyggende arbejde på ungeområdet, fremover blive varetaget af Gadeteamet og evt. SSP, der er organiseret under Ungeenheden, og dermed hører under Unge- og Uddannelsesudvalgets ansvarsområde. Der er afholdt indledende møder om samarbejdet med fokus på, hvordan opgaven kan løses på sigt. Der er med lukningen af U-turn færre ressourcer dedikeret specifikt til misbrugsforebyggelse, da der som udgangspunkt ikke er medarbejdere dedikeret alene til rusmiddelområdet. Forvaltningen vil forelægge en separat sag omkring forebyggelse af misbrug for unge i starten af 2023. I forhold til forebyggelse er der også opmærksomhed på et tæt samarbejde med TUBA.

 

Inddragelse af medarbejdere:

Den 12. oktober blev der afholdt en workshop, hvor medarbejderne på Fredericia Rusmiddelcenter blev inddraget i, hvordan rusmiddelindsatsen bedst organiseres med den nye model fremover, så det sikrer en høj faglig kvalitet. Modellen, der blev præsenteret på workshoppen, bygger på de input, medarbejderne er kommet med i tidligere proces om besparelse.

 

Ifølge medarbejderne vil den nye organisering kunne medføre flere fordele:

-          Mere fokus på reel misbrugsbehandling – herunder ved at gøre caféerne til en del af den socialfaglige behandling

-          Samling af indsatserne på færre matrikler

-          Styrkelse af fælles arbejdsgange og et fælles sprog blandt medarbejderne

-          Højnet ensartethed og kvalitet i visitationen

-          Mere overskueligt for borgerne og samarbejdspartnere, hvor de kan henvende sig for at få hjælp

-          Borgerne vil have gavn af et tidsperspektiv og en rød tråd igennem behandlingen

 

Ifølge medarbejderne giver den nye organisering anledning til følgende opmærksomhedspunkter:

-          Opmærksomhed på, hvordan de unge tages imod, hvis de skal benytte samme indgang som de erfarne stofmisbrugere.

-          Opmærksomhed på at forebygge social isolation for de borgere, der ikke er indskrevet i behandling og som ikke længere vil kunne benytte caféerne, der omgøres til behandling.

 

Samarbejde, snitflader og civilsamfundet:

Med omorganiseringen vil forvaltningen have fokus på at koordinere med interne aktører, der er i kontakt med målgruppen. Det er særligt relevant på ungeområdet, hvor de forebyggende indsatser ligger i Ungeenheden.

 

Omorganiseringen vil ligeledes indebære et behov for et styrket forpligtende samarbejde med civilsamfundet (Kirkens Korshær, TUBA mfl.). Rusmiddelcenteret vil fremadrettet fokusere på behandlingen af rusmiddelproblematikker, mens de sociale indsatser i højere grad varetages af andre aktører.

 

Kirkens Korshær vil stå for værestedsindsatser for målgrupper i kommunen. Der er indledt en dialog med Kirkens Korshær med henblik på at øge deres indsats. Der arbejdes på en ny samarbejdsaftale, hvor Kirkens Korshær tilføres midler til den øgede indsats, som findes ved en omorganisering af rusmiddelcenterets indsatser.

 

Udvalget vil blive præsenteret for en beskrivelse af de nye samarbejder i første kvartal 2023.

Økonomiske konsekvenser

Den samlede økonomi for området er:  ca. 20,5 mio. kr. i 2023 tal. 

 

Den nye model for sammenhængende rusmiddelindsats og den deraf følgende omorganisering af området, medfører også en intern tilpasning af budget, men ingen ændringer i det samlede budget.

 

Der forelægges sag i foråret 2023 om samarbejdet med civilsamfundet og eventuelt økonomiske tilpasninger som følge af dette.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at den nye model for en sammenhængende rusmiddelindsats sikrer en enkel og gennemskuelig organisering. Samtidig vil det medføre en styrket kvalitet af behandlingsindsatsen gennem en prioritering af kerneopgaven. Indsatser der ikke direkte vedrører behandling varetages i højere grad af samarbejdspartnere.

 

Det vurderes derfor, at omorganiseringen vil være til gavn for den samlede indsats på området.

 

Det er forvaltningens vurdering, at den bedste måde at komme i dybden med henholdsvis forebyggelse af misbrug hos unge samt nye samarbejder med civilsamfund og snitflader, er gennem to separate sager, som vil blive præsenteret for udvalget i første halvdel af 2023.

 

Omorganiseringen var dagsordenssat på Udsatterådets møde d. 16. november, hvor fagchefen for Social- og Handicap fremlagde oplægget til en sammenhængende rusmiddelindsats. Udsatterådet bakker op omorganiseringen. Det er rådets vurdering, at omorganiseringen vil skabe en mere sammenhængende rusmiddelindsats. Rådet vurderer også at, det er godt at have fokus på den gode afslutning med løbende opfølgninger og en evaluering efter tre måneder med fokus på om indsatsen virker efter hensigten. Det er dog også vigtigt at have fokus på de borgere, der har et kronisk misbrug og har behov for længerevarende tilbud. Rådets vurdering er også, at det er godt at få skilt indsatserne ad: Behandling (kommune) og den socialfaglige indsats (styrket indsats i civilsamfund) med fokus på snitflader for samarbejde, så det er tydeligt hvem, der gør hvad.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Social- og Seniorudvalget, at:

  1. Udvalget godkender ny model for sammenhængende rusmiddelindsats.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Et flertal i udvalget er enige i rammen for den fremtidige organisering af rusmiddelområdet, som beskrevet i sagen.

 

Indholdet i rammen for den sammenhængende rusmiddelindsats træffes der først afgørelse om på næste udvalgsmøde, herunder placering af fysisk separat indgang til de unge og belysning af data i forhold til effekt af afrusningsture og ophold på bo-enheden, herunder en afklaring af lovhjemmel for og tilsyn med tilbuddene.

 

Cecilie Roed Schultz, Enhedslisten kan ikke tilslutte sig beslutningen.

Punkt 5 Orienteringssag: Rekrutteringsindsats i plejen

Sagsresumé

Denne sag retter fokus på rekruttering til plejens område. Rekrutteringen er en udfordring, hvor der til stadighed er brug for indsatser på forskellig vis. Denne sag giver et indblik i tiltag der har været igangsat på området.

 

Der planlægges en proces til foråret 2023, hvor forskellige aspekter og perspektiver i sagen belyses på udvalgsmøder med henblik på udarbejdelse af en samlet strategi for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere på plejens område.

Denne orienteringssag tilgår Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget samt Unge- og uddannelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse

Fredericia kommune har i lighed med landets øvrige kommuner udfordringer i forhold til rekruttering af plejepersonale, og der er til stadighed behov for at have fokus på at imødekomme udfordringen med forskellige indsatser.

 

I denne sag gives et overblik over igangværende eller gennemførte indsatser på området.

 

Der er i regi af KKR udarbejdet en fordelingsnøgle til fordelingen af lærepladser til de 2 social- og Sundhedsuddannelser. Lærepladserne er fordelt således, at Fredericia Kommune har 29 pladser på Social- og Sundhedshjælper uddannelsen og 55 pladser på Social- og Sundhedsassistentuddannelsen. Der er i år ansat 22 Social- og Sundhedshjælper elever og 35 Social- og Sundhedsassistentelever. Dermed leves ikke helt op til dimensioneringstallene, hvilket skyldes 2 ting: 1) der er færre ansøgere end sidste år (hvilket også er en tendens i omkringliggende kommuner) 2) Ansøgere tager til omkringliggende kommuner, hvor det er muligt at få voksenelevløn uden 1 års erfaring.

 

Der opstartes et stort hold på Social- og Sundhedsuddannelsen til januar 2023, hvor der pt. er 20 tilmeldte.

 

Indsatser i årene 2018-2021

Der har været igangsat forskellige aktiviteter med henblik på rekruttering til plejens område. De forskellige indsatser har været etableret under en fælles paraply ”hænder nok”. Formålet med arbejdet har haft fokus på at tiltrække personer til plejesektoren, både for at sikre at flere unge vælger faget, når de vælger uddannelse, men også understøtte at andre faggrupper får øjnene op for faget.

 

Rekrutteringen til social- og sundhedsuddannelserne sker fra et meget bredt felt:

  • 9. og 10. klasse
  • Fra andre ungdomsuddannelser, enten frafald eller gennemført
  • FGU
  • Ufaglærte, ferieafløsere og vikarer
  • Ledige fra Jobcenter
  • Brancheskiftere

Tendensen over de senere år er, at der er flere og flere voksne og færre og færre af de helt unge, som søger ind på social- og sundhedsuddannelserne.

 

Nedenfor skitseres de forskellige indsatser, der har været igangsat:

 

Interne rekrutteringer (fra Social- og Sundhedshjælper til Social- og Sundhedsassistent)

Der er i plejen fokus på at informere om, at der eksisterer en mulighed for at videreuddanne sig til Social- og Sundhedsassistent.

 

Fredericia Kommune har i forhold til andre kommuner en høj andel af uddannet personale. Derfor har der ikke været så mange personer, der har været i målgruppen for dette tiltag.

 

”Snart klar til Sosu”

Her har der i samarbejde med Social- og Sundhedsskolen været et hold, der har gennemført et undervisningsforløb, hvor praktik i plejen var en integreret del af forløbet. Til trods for at uddannelsesforløbet blev gennemført i en Coronatid, og holdet var præget af højt fravær, må det betegnes som en succes, idet 80% af holdets deltagere efterfølgende var motiveret for en vej til at blive Social- og Sundhedsassistent – og 50% af deltagerne er enten i uddannelse, i studieforberedende aktivitet eller på vej i job, 20% afventer eventuel årsvikariat.

 

Efter gennemførelsen af det første hold, har der været en række andre tiltag af lignende karakter målrettet personer med anden etnisk baggrund mv. Tiltaget må betegnes som en succes, og der er potentiale i lignende forløb igen. Det var finansieret af AUB midler, hvilket ikke er en mulighed længere.

 

Sommervikarer der rekrutteres til uddannelse

For at få voksenelevløn skal man være fyldt 25 år samt have relevant erhvervserfaring.

 

Alle elever, som kom ind på uddannelsen efter endt sommervikariat i de 3 år projektet kørte, fik voksenelevløn (ca. 40 deltagere). Enkelte personer var berettiget til voksenlærlingeløn, hvilket udløser et tilskud fra jobcenteret i max 2 år.

 

Projektet er blevet evalueret og har ændret lidt form. Fremfor at rekruttere sommervikarer er der i stedet blevet rekrutteret personer til 1-årige ansættelser. Derefter vil en efterfølgende uddannelse automatisk være berettiget til at søge på voksenelevløn.

 

Efter ansættelsen som sommerferievikar gennemføres 6 ugers undervisning og den nyansatte tilknyttes et distrikt. De 6 ugers undervisning kan give VEU godtgørelse.

 

Dette tiltag har været en succes ved opstarten, hvor der var stor tilslutning til tiltaget. Tilslutningen har aftaget i det seneste år.

 

Spirer
I budget 2022 samt i overslagsårene er afsat midler til ansættelse af fritidsjobbere i plejehjemmene. Ordningen er kendt som ‘Spirerne’ og skaber flere aktiviteter i plejehjemmene, styrker rekrutteringen og støtter op om fritidspolitikken ved at skabe tilgængelige fritidsjob. De første erfaringer på dette tiltag er rigtig positive. Det er håbet, at dette tiltag sammen med erhvervspraktik i plejen og et klar vinkling af 10.PRO kan medvirke til at flere unge tilvælger plejefaget på sigt.

 

Fuldtidsvejledere

Der har været kørt forsøg med fuldtidsvejledere i år 2022. Forsøget har vist sig succesfuldt og med budget 2023 er der afsat midler til fuldtidsvejledning permanent.

 

Dermed kan de gode erfaringer med tæt vejledning og opfølgning af alle SOSUelever fastholdes til gavn for både nuværende og kommende elever i kommunen.

 

Fra pædagogisk assistent til ansat i plejen

Et projekt blev igangsat med henblik på at rekruttere pædagogiske assistenter til ansættelse i plejen. Dette projekt blev ikke nogen succes, der var ikke grundlag for at etablere projektet, da der ikke var pædagogiske assistenter der ønskede et job indenfor plejeområdet.

 

Fremadrettet proces

Der er således allerede en række erfaringer med at øge rekruttering og fastholde flere medarbejdere. I lyset af de demografiske udfordringer er der behov for en samlet strategi for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Derfor planlægges en proces til foråret 2023, hvor forskellige aspekter og perspektiver i sagen forelægges til politisk drøftelse med afsæt i de overordnede politiske mål og visioner på tværs af velfærdsområderne.

Økonomiske konsekvenser

Udgifter og økonomiske konsekvenser forbundet med de kommende rekrutteringsindsatser vil blive belyst i forbindelse med den samlede strategi.

Vurdering

Med projekt ”hænder nok” har Fredericia gjort sig en række erfaringer med forskellige rekrutteringstiltag, hvor de mest virkningsfulde har været ”snart klar til SOSU”, som er målrettet ledige i jobcentret og ”afkortet grundforløb” for sommervikarer i plejen. I forhold til den fremtidige rekruttering, så har Fredericia Kommune permanentgjort et forsøg med fuldtidsvejledere til SOSU, som i samarbejde med UU og jobcentret kan deltage i målrettede rekrutteringsforløb og samtaler. Desuden har Fredericia iværksat en indsats, Spirerne”, som er målrettet de helt unge. 

 

Der er behov for løbende at justere indsatser, så de er tilpasset det aktuelle jobmarked. Samtidig er der behov for fokus på den udgift, der vil være også fremadrettet til uddannelse af voksenelever for at sikre muligheden for brancheskift mv.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Taget til efterretning.

Punkt 6 Orienteringssag - Ventelister på plejens område

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget orienteres om ventelister i kommunens plejehjem.

 

Sagsbeskrivelse:

Hermed et overblik over ventetider på plejeboligområdet i Fredericia Kommune.

 

Der er 7 plejehjem i kommunen: Hybyhus, Stævnhøj, Othello, Madsbyhus, Ulleruphus, Øster Elkjær og Rosenlunden.

 

For at kunne få en plejebolig skal borgeren:

 

-          have svært ved at klare sig i eget hjem på grund af varig og væsentlig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne

-          have behov for at der er personale til stede i døgnets 24 timer.  

 

Der er en lovmæssig plejebolig garanti. Det betyder, at borgere skal være tilbudt en plejebolig senest 2 måneder efter at være blevet godkendt til en plejebolig. Plejeboliggarantien frafalder dog, hvis der ønskes en bestemt navngiven bolig, eller hvis der takkes nej til et tilbud.

 

Borgere, der er blevet visiteret til en bolig, noteres på en venteliste. Når der bliver en plejebolig ledig, bliver boligen tilbudt til den på ventelisten, der har det største behov.

 

Der er pt. 25 på venteliste til en plejebolig i Fredericia. Ventelisten kan opdeles som følger:

1)       Borgere der bor i eget hjem og nu er visiteret til en plejebolig, og afventer et tilbud (indenfor plejegaranti ordningen)

Der er pt. 12 borgere, hvoraf plejegarantiperioden er overskredet for 2 borgere

 

2)       Borgere der bor i eget hjem og er visiteret til en plejebolig, og har ønske om specifikke plejehjem

Der er pt. 13 borgere

 

3)       Borgere der bor i eget hjem og har takket nej til første ledige plejebolig

Der er pt. 2 borgere

 

4)       Borgere der allerede bor på et af kommunens plejehjem, og ønsker en intern flytning

Der er pt. 1 borger

 

5)       Borgere der bor i andre kommuner, og ønsker em plejebolig i Fredericia Kommune

Der er 0 borgere

 

Kommunen har 37 aflastningspladser fordelt på Hybyhus, Hannerup og Stævnhøj. Derudover er der 8 rehabiliteringspladser på Hannerup. Borgere i aflastning vil være de borgere, der kommer først ind i plejeboligerne, såfremt de takker ja til det givne tilbud.

 

Når borgeren modtager et tilbud om en specifik plejebolig, har de 5 dage til at afgive svar på, om tilbuddet accepteres.

 

Det vedhæftede bilag viser udviklingen i efterspørgslen på plejeboliger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet - version 2

Sagsresumé

Handleplanskataloget til ’Fredericia for Livet’ er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet godkendte version 1 af kataloget i juni 2022. Nu foreligger version 2 af kataloget, som indeholder en opdatering for at sikre et aktuelt overblik over handlinger/indsatser.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

For at omsætte visionerne i politikken til konkrete handlinger er der udarbejdet et dynamisk Handleplanskatalog til ’Fredericia for Livet’ på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget har således også til formål at synliggøre, at sundhed løftes på tværs i kommunen. Alle fagområder og fagudvalg har handlinger/indsatser, der spiller ind i den brede sundhedsfremmende og forebyggende dagsorden og vil derfor være repræsenteret i kataloget.

 

Handleplanskataloget giver et overblik over:

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2023.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter de fire pejlemærker. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Proces

Byrådet godkendte version 1 af Handleplanskataloget i juni 2022, hvormed dette er den første opdatering herefter. For at synliggøre, hvad der er sket af ændringer i kataloget, så vedhæftes et bilag over de væsentligste ændringer fra version 1 til version 2. Dette inkluderer handlinger, der er slettet, tilføjet eller flyttet.

 

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets Vision, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne. Fagudvalgene har i forbindelse med denne sag mulighed for at komme med eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor, som vil indgå i udarbejdelsen af et oplæg til det videre arbejde med udviklingssporerne i foråret 2023.

 

Handleplanskataloget vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Handleplanskataloget giver et godt overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne, samt en tydeliggørelse af at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til fagudvalgene, at:

  1. fagudvalgene tager orienteringen til efterretning
  2. fagudvalgene afgiver eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor
  3. fagudvalgene oversender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

  1. Orienteringen taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker at få unges mentale sundhed tydeligere frem i udviklingssporene i handlekataloget
  3. Sagen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orientering til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Ingen kommentarer
  3. Godkendt.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Ingen kommentarer.
  3. Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Opsamling på temadag d. 9. november 2022

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget har d. 9. november besøgt en række af de organisationer, som der samarbejdes med. Dagens indtryk evalueres.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget har d. 9. november besøgt en række af de organisationer, som der samarbejdes med. 

 

På temadagen blev besøgt:

Frivilligcenteret Fredericia, Selvhjælp, Headspace, TUBA, Kirkens Korshærs Varmestue, Seniorhuset, Kvindernes Krisecenter og Krisecenter for Mænd.

 

Der ønskes en drøftelse af temadagen og eventuelle opmærksomhedspunkter i den forbindelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

1)       Udvalget drøfter indtryk fra temadagen og eventuelle opmærksomhedspunkter.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Drøftet.

Punkt 9 Orienteringssag: Budget og styrelsesmæssigt ansvar for ungeenheden

Sagsresumé

Den politiske vision for den tværgående ungeenhed blev godkendt i Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget d. 5. oktober 2022. Opgaver og økonomi forbundet med ungeenheden samles i Unge- og Uddannelsesudvalget. I denne sag orienteres de fire fagudvalg om ungeenhedens samlede økonomi og om ændringer i styrelsesvedtægten som følge af etablering af ungeenheden.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2022 blev forligspartierne enige om at samle en række eksisterende indsatser i en ny organisatorisk enhed og skabe en sammenhængende og tværgående ungeindsats for unge under 30 år. Ungeenheden omfatter unge ml. 12 og 30 år.

 

Ambitionen er at kunne hjælpe alle unge, som på et tidspunkt i ungdomslivet har brug for et springbræt ind i det selvstændige ungeliv. At ungeenheden har fokus på, at de unge får den hjælp, som netop de har brug for ift. uddannelse, job og livet generelt, så de kan finde deres egne veje til det, som er meningsfuldt for netop dem.

 

Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget har alle opgaver forbundet med de unge, der omfattes af den nyetablerede ungeenhed. De fire fagudvalg drøftede på et fællesmøde d. 15. juni 2022 første udkast til en vision og blev orienteret om den forventede samlede økonomi for ungeenheden, bestående af en sammenlægning af budgetter for de afdelinger, der organisatorisk lægges ind under fagchefen for ungeenheden, samt de tilførte midler fra Budget 2022. 

 

På fællesmødet d. 5. oktober 2022 godkendte de fire udvalg den endelige vision for ungeenheden og blev samtidig orienteret om, at de budgetmæssige tilpasninger foretages i forbindelse med Budget 2023. På nærværende møde præsenteres udvalget for det samlede budget for ungeenheden (jf. bilag 1). Udvalget orienteres desuden om ændringer i styrelsesvedtægten, der relaterer sig til udvalgets opgaver og ansvar i forhold til ungeenheden (jf. bilag 2). Det samlede forslag til ændringer i styrelsesvedtægten forelægges Byrådet til godkendelse.

Økonomiske konsekvenser

Etablering af ungeenheden er en reorganisering på tværs af fagudvalg og er derfor omkostningsneutral på bundlinjen. Den samlede overflytning af midler til Unge- og Uddannelsesudvalget fremgår af vedlagte bilag 1.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at en samling af indsatserne og tilføjelse af midler til ungeenheden vil højne den samlede kvalitet og sammenhæng til gavn for Fredericias unge og deres mulighed for at lykkes i livet.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller