Social- og Beskæftigelsesudvalget - 04-02-2019

Referat
Dato:
Mandag, 4 februar, 2019 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 januar, 2019 - 15:00
Referat publiceret:
Torsdag, 7 februar, 2019 - 18:01

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Godkendt.

Punkt 2 Præsentation af Veterankoordinator Liv Winterberg Lykkegaard

Sagsresumé

Byrådet besluttede i 2018, at der skulle ansættes en veterankoordinator, hvilket i oktober blev iværksat med ansættelsen af Liv Winterberg Lykkegaard.

 

Veterankoordinatoren skal give veteraner og de pårørende én indgang til kommunen, og derigennem skabe kontakter til rette personer og have et overblik over relevante tilbud. Veterankoordinatoren vejleder og koordinerer. Både pårørende, interne og eksterne fagpersoner med flere kan få hjælp og støtte hos veterankoordinatoren.

 

På mødet fremlægger veterankoordinator Liv Winterberg Lykkegaard erfaringer fra de første fire måneder i jobbet og giver et indblik i hvilke oplevelser og udfordringer, hun indtil videre oplever, veteranerne og deres pårørende har.

 

Sagsbeskrivelse:

Opstart

Liv har en socialrådgiveruddannelse, sammen med en overbygning af en master i rehabilitering, og en projektleder uddannelse. Hun har mange års erhvervserfaring fra både forvaltningen, Staten samt Forsvaret.

 

Liv startede den 1. oktober og kom godt i gang fra dag et med at netværke og skabe relationer omkring veteranområdet.  Gennem den første tid har Liv fået godt gang i forskellige i mødeaktiviteterne, særligt som følge af en god pressedækning, herunder interview på P4 Trekanten den 22. september 2018, og ved at være opsøgende i sit arbejde.

 

Endvidere har forberedelserne til udarbejdelse af stillingsbeskrivelsen af forvaltningen været grundige i et velkoordineret samarbejde mellem Veterancenteret, Veteranhjemmet, KFUM Soldatermission, samt en gruppe veteraner og pårørende. Dette har betydet, at Liv har oplevet opstarten med en imødekommenhed i flere forskellige samarbejdsrelationer.

 

En del af Strategi for Udsathed

Initiativet med veterankoordinatorfunktionen bliver en del af Strategi for Udsathed. Liv er blevet præsenteret for samarbejdspartnere i og udenfor Fredericia Kommune, og der er etableret et netværk af nøglepersoner, som sikrer at veteranerne og deres pårørende kender til muligheden for at få støtte af en veterankoordinator.

 

Liv har endvidere præsenteret sig på biblioteket hos kulturformidler, veteranhjemmet ved daglig leder og bestyrelsesformand, veterancenteret både lokalt og i Ringsted, TGR Regimentet ved kontakt officer, politiet, hjemmeværnet, marinehjemmeværnet, mændenes krisecenter, veteranstøtten, brobygger ved Depotgården, familienetværket, fritidskoordinator, gadesygeplejeske, og haft besøg eksterne aktører på området. Veterankoordinatoren er dermed en stærk og synlig ambassadør i Strategi for Udsathed.

 

Ved forskellige møder i forvaltningen, har der været drøftet snitflader omkring det fremadrettede samarbejde. Der har været holdt flere oplæg vedr. veterankoordinatorrollen med henblik på at få vidensdelt målgruppens kompleksitet.

 

Der arbejdes aktuelt på at få etableret et kommunalt fagnetværk til styrkelse af relationel koordinering, samt vidensdeling på tværs af hele forvaltningen. Forvaltningen er blevet anmodet om, at finde relevante ressourcepersoner til at løfte vidensniveau, og med stor tilslutning allerede så det kan iværksættes i start 2019.

 

Herudover er der etableret en ERFA - gruppe af veterankoordinatorer i Syd- og Midtjylland, som Liv deltager i for fortsat at kunne kvalificere et forsat højt vidensniveau. Endvidere vil der drøftes udfordringer, og succeser i det daglige arbejdet i hver sin kommune i netværket.

 

Liv kan kontaktes på mail eller telefon, og der er etableret en side på Facebook til videreformidling af forskellige arrangementer for veteraner og pårørende.

 

Et § 17, stk. 4 udvalg vil stå i spidsen for udarbejdelse af en veteranpolitik. Veterankoordinatoren vil understøtte dette arbejde.

Økonomiske konsekvenser

100.000 kr. til opfølgende tiltag, når veteranpolitikken er vedtaget.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Socialområdet indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager præsentationen af veterankoordinator Liv Winterberg Lykkegaard til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Taget til efterretning.

Punkt 3 Præsentation af ny ledergruppe i koncernområdet Social- og Beskæftigelse

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om den nye ledelsesstruktur på Social- og Beskæftigelsesområdet samt præsenteres for den nye ledergruppe.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med implementeringen af den nye koncernmodel i Fredericia Kommune er der udarbejdet en ny ledelsesstruktur for koncernområdet Social- og Beskæftigelse. Ændringerne er trådt i kraft 1. januar 2019. På mødet orienteres udvalget om den nye struktur og præsenteres for den nye ledergruppe, som består af:

 

Koncernchef for Social og Beskæftigelse: Konstitueret chef er Tommy Abildgaard (Stillingen er slået op med ansøgningsfrist den 4. februar)

Socialpsykiatri og Udsatte Voksne: Lena Bendixen

Myndighed og Tværgående udvikling: Joan Egemose Hansen

Støttefunktioner og stab: Søren Nøhr Andresen

Jobcenterchef: Hans Christian Norlyk

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager præsentationen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Taget til efterretning.

Punkt 4 Borgeres møde med jobcentret i Danmarksstræde

Sagsresumé

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler borgeres møde med jobcentret i Danmarksstræde. Rapporten kommer med en række anbefalinger til at udvikle det gode borgermøde og er opdelt i 4 temaer: borger, ledelse og organisation, faglig udvikling samt rammer.

 

Sagsbeskrivelse:

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler borgeres møde med jobcentret i Danmarksstræde. Rapporten skal ses i forlængelse af den tidligere analyse af borgerens møde med jobcentret på Sjællandsgade.

 

På baggrund af den første analyse har Social- og Beskæftigelsesudvalget vedtaget en række anbefalinger til understøtning af det gode borgermøde for jobcentret på Sjællandsgade.

 

Anbefalingerne i denne analyse vil dels overlappe med tidligere anbefalinger, og dels vil der være nye anbefalinger til yderligere at udvikle det gode borgermøde. Anbefalingerne er opdelt i 4 temaer: borger, ledelse og organisation, faglig udvikling samt rammer.

 

Metoden er kvalitativ og bygger på materiale fra Analyseenhedens tidligere interviews med såvel borgere som medarbejdere og ledere. Til denne rapport er desuden udsagn fra 15 nye semistrukturerede interviews med 15 medarbejdere og ledere på tværs af organisationen. Herudover indgår udsagn fra jobcentrets egen gennemførte brugertilfredshedsundersøgelse fra 2018.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tiltræder rapportens anbefalinger.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Tiltrådt.

Punkt 5 Færre sagsbehandlerskift og kortere ventetid

Sagsresumé

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler, hvordan jobcentret kan arbejde med at opnå færre sagsbehandlerskift for borgerne og kortere ventetider. Rapporten kommer med en række anbefalinger opdelt i 3 temaer: borgerrettet indsats, samarbejde samt administration.

 

Sagsbeskrivelse:

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler, hvordan jobcentret kan arbejde med at opnå færre sagsbehandlerskift og kortere ventetider.

 

I analysen er der sat fokus på de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som er de ledige, der er vurderet til at have udfordringer udover ledighed. Rapporten er den anden analyse på området og dykker ned i arbejdsgangene og processerne i arbejdet med at få de aktivitetsparate borgere tættere på arbejdsmarkedet.

 

Metoden er kvalitativ og bygger på materiale fra Analyseenhedens tidligere interviews med såvel borgere som medarbejdere og ledere. Til denne rapport er desuden suppleret med 13 nye interview af medarbejdere med forskellige funktioner i jobcentret.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tiltræder rapportens anbefalinger.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Tiltrådt.

Punkt 6 Høring om Strategi for Udsathed og udviklingsplan frem mod 2020

Sagsresumé

Strategi for Udsathed og en udviklingsplan herfor, skal sendes i høring fra d. 5. februar 2019 til d. 5. marts 2019. Der er udarbejdet høringsmateriale, til udvalgets godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Strategi for Udsathed havde sin opstart d. 20. juni 2018 ved et kick-off møde i De Orange Haller. De sidste syv måneder har over 100 borgere, virksomheder, foreninger, frivillige, organisationer, politikere, og kommunale medarbejdere i samarbejde skabt Strategi for Udsathed. Deres arbejde er blevet omsat til et hæfte, hvor man blandt andet kan læse om hvad strategien er, hvordan den opstod, om at blive ambassadør, handlingsnetværk og meget mere.

 

Herudover har Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsket, at der blev udarbejdet en udviklingsplan for Strategi for Udsathed frem mod 2020. Udviklingsplanen er den aftale, der sikrer at Strategi for Udsathed opnår målet om at forebygge og mindske udsathed i Fredericia.

For at få flest mulige input til strategien og udviklingsplanen sendes materialet i høring fra d. 5. februar til d. 5 marts 2019. Der er udarbejdet følgende til høringsprocessen:

 

Høringsbrev

 

Høringsliste

 

Udviklingsplan for Strategi for Udsathed frem mod 2020

 

Hæfte om Strategi for Udsathed

 

Der er udarbejdet et høringsbrev, som kort rammesætter høringsprocessen. Se vedlagte bilag.

 

Der er udfærdiget en høringsliste, som giver overblik over hvilke parter og interessenter materialet er sendt til. Se vedlagte bilag

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøftede og godkendte udviklingsplanen på udvalgsmødet d. 17. december. Udvalget ønskede konkrete tal i planen. Disse er nu tilføjet. Se vedlagte bilag.

 

Der er udarbejdet et hæfte, som beskriver Strategi for Udsathed og som samtidig understøtter udviklingsplanen. Hæftet kan endvidere bruges efterfølgende til at udbrede viden om Strategi for Udsathed på flere platforme. Se vedlagte bilag.

 

Kanaler høringen skal ud via

-          Fredericia Kommunes Høringsportal

-          Fredericia kommunes Facebook

-          Fredericia Kommunes hjemmeside

-          Strategi for Udsatheds Facebook

-          Strategi for Udsatheds hjemmeside

-          Direkte ud til alle ambassadører i Strategi for Udsathed

-          Direkte ud til udvalgte organisationer

-          Pressemeddelelse

 

Høringsproces

-          5. februar – 5. marts  kl. 12:00 : Fire ugers høringsfase

-          25. marts   : Godkendes i Social- og Beskæftigelsesudvalget

-          29. april   : Godkendes i Byrådet

 

Håndtering af høringssvar

Høringssvarene indgår på mail til Strategi for Udsathed på mindreudsathed@fredericia.dk. Der kvitteres direkte til afsender på hvert indgået høringssvar. Høringssvarene registreres i et skema til udvalget, således at det bliver let, at få et overblik over svarene samt håndteringen heraf:

Indgået dato

Afsender

Resumé

Væsentligste pointer

Håndtering af høringssvaret

Det nye – hvad er indarbejdet i strategien/udviklingsplanen

 

 

 

 

 

 

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Socialområdet indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter og godkender høringsmaterialet.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Drøftet og godkendt.

Punkt 7 Drøftelse af inspirationstur i forbindelse med det politiske visionsarbejde

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter, hvorvidt der ønskes arrangeret inspirationstur til andre kommuner i forbindelse med visionsarbejdet for beskæftigelsesindsatsen.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalget valgte på et udvalgsmøde i november at sætte øget fokus på at drøfte og skærpe visionen for beskæftigelsesindsatsen.

 

Forvaltningen foreslår, at udvalget – som en del af visionsarbejdet - tager på et inspirationsdøgn til to andre kommuner, hvor blandt andet følgende temaer behandles:

 

  • Politiske visioner for beskæftigelsesindsatsen (Silkeborg Kommune / Århus Kommune)
  • Investeringsstrategier på beskæftigelsesområdet (Silkeborg Kommune)
  • Fremskudte boligsociale indsatser med fokus på beskæftigelse (Århus Kommune)

 

Udkast til et program for turen er vedhæftet i bilaget. Så vidt muligt sikres politisk deltagelse fra inspirationskommunerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

 

  1. Beslutter om udvalget i forbindelse med visionsarbejdet ønsker en inspirationstur til en eller flere kommune.
  2. Hvis ja, sætte en dato for turen og beslutte, hvilke kommuner der ønskes inspiration fra.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget beder forvaltningen arrangere en inspirationstur for både Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Helhedsplansudvalget til Esbjerg, Århus og Silkeborg den 20.-21. maj.

 

Det undersøges, om udvalgsmødet den 13. maj kan flyttes og indgå som del af studiebesøget.

Punkt 8 Drøftelse af dialogmøder om beskæftigelsesområdet

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet at igangsætte en borgerinddragende proces med udgangspunkt i de vedtagne anbefalinger fra Analyseenheden. På baggrund af denne beslutning er der planlagt en række dialogmøder i første halvår af 2019. På mødet evaluerer udvalget første dialogmøde samt drøfter temaer og form for de kommende to dialogmøder.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalget valgte på udvalgsmødet i december at igangsætte en borgerinddragende proces med udgangspunkt i de vedtagne anbefalinger fra Analyseenheden for arbejdsmarkedsmarkedsområdet. Processen, som igangsættes primo 2019, er inspireret af den borgerinddragelse der, med stor succes, har været under udarbejdelsen af strategi for udsathed i løbet af 2018. Hensigten er at skabe åbenhed og sikre inddragelse af såvel borgere, medarbejdere og ledere i jobcentret samt andre med interesse for arbejdsmarkedsområdet.

 

Det første initiativ har været afholdelsen af et dialogmøde den 22. januar i det Bruunske Pakhus kl. 19-21 med titlen ”I Fredericia skaber vi arbejdsfællesskabet sammen”.  På mødet blev alle interesserede præsenteret for de politiske visioner for udviklingen af jobcentret samt analysens metoder, resultater og omsætningen heraf. Efterfølgende fik alle deltagerne mulighed for – via tre temastande - at give sine perspektiver på, hvordan endnu flere fredericianere bliver en del af arbejdsfællesskabet. Hver temastand behandlede et specifikt tema fra Beskæftigelsesplan 2019; udsatte ledige, jobparate borgere og arbejdsfællesskaber for mennesker med et handicap. Alle input blev nedskrevet på selve dagen. Opsamlingen heraf præsenteres på udvalgsmødet.

 

Dialogmødet var det første af en række møder om arbejdsfællesskabet i Fredericia. To kommende dialogmøder er allerede nu datosat til den 23. april og 24. juni.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

 

  1. Evaluerer dialogmødet den 22. januar 2019.
  2. På baggrund af evalueringen drøfter temaer og form for de kommende to dialogmøder.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Evalueret og drøftet. Det kommende tema for dialogmødet den 23. april bliver den virksomhedsrettede indsats.

Punkt 9 Orientering om aftale om forenklet beskæftigelsesindsats

Sagsresumé

Det forventes at aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats træder i kraft 1. juni 2019. Samtidig ophører Fredericia Kommune med at være omfattet af frikommune bestemmelserne.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Aftalen bygger på følgende grundelementer:

 

  1. Færre og mere enkle proceskrav
  2. Ens regler på tværs af målgrupper
  3. Flere digitale løsninger
  4. Fokus på kommunernes resultater gennem benchmarking.

 

Kommunerne gives større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen, men der bliver også større mulighed for, at beskæftigelsesministeren kan skride ind overfor kommuner, der ikke lever op til deres ansvar.

 

Social & Beskæftigelse vil, når det endelige indhold af den nye beskæftigelsesindsats er beskrevet, fremlægge forslag til, hvordan det kan indarbejdes i Fredericia Kommunes beskæftigelsesindsats.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at regelforenklingerne giver gode muligheder for at nå Fredericia Kommunes visionen, hvor beskæftigelsesindsatsen tager udgangspunkt i borgernes ønsker og drømme.

Indstillinger

Social & Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Taget til efterretning.

Punkt 10 Udmøntning af midler til flere praktikpladser

Sagsresumé

Der er i Budget 2018 afsat 300.000 kr. til etablering af flere praktikpladser. Midlerne udmøntes i et samarbejde mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, og forslås anvendt til et pilotprojekt, som dels skal bidrage til at flere får mulighed for at søge en praktikplads i Fredericia Kommune, dels skal bidrage til at Fredericia Kommune kommer på forkant af rekrutteringsudfordringer på Social- og Sundhedsområdet.

Pilotprojektet tænkes som en naturlig del af initiativet ”Hænder nok”, som har til formål at sikre, at der til stadighed er kompetente hænder nok til, på et højt niveau, at løfte den kommunale velfærdsopgave.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommunes uddannelsesvejledere får ofte henvendelser fra ansøgere til social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen. Før at disse ansøgere kan påbegynde en social- og sundhedsuddannelse på hovedforløbet, og ansættes som elever, skal de først gennemføre et grundforløb 2, som normalt varer 20 uger.

Forsørgelsesgrundlaget på grundforløb 2 er SU, og uddannelsesvejlederne oplever derfor, at der er potentielle elever, som ikke søger grundforløb 2, da de ikke har økonomisk råderum til dette.

Da Fredericia Kommune gerne vil være på forkant med udfordringer ift. at rekruttere tilstrækkeligt med kvalificerede social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter til ledige stillinger, og på sigt også kvalificerede ansøgere til elevstillingerne, foreslås det at der i samarbejde med Jobcenter Fredericia, UU Lillebælt og Social- og Sundhedsskolen etableres et pilotprojekt, hvor der dels etableres et afkortet grundforløb 2, dels tilbydes eleverne på dette afkortede grundforløb 2 voksenelevløn.

Social- og Sundhedsskolen i Fredericia, Vejle, Horsens, har tidligere tilkendegivet at de ser positivt på at udvikle et grundforløb 2, for udvalgte ansøgere, i en afkortet udgave. Dette kunne for eksempel være et forløb på 8 uger.

 

Økonomiske konsekvenser

Pilotprojekt etableres inden for den afsatte rammer på 300.000 kr. Ved et grundforløb 2 på 8 uger vil der være økonomi til at optage op til 15 elever.

Vurdering

Det vurderes at pilotprojektet vil have en gavnlig effekt på såvel beskæftigelsesmuligheder, som imødegåelse af kommende rekrutteringsudfordringer.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget bevilliger 300.000 kr. til pilotprojektet.  

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-02-2019

Godkendt.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-02-2019

Bevilget.

Punkt 11 Orientering (Lukket)