Social- og Beskæftigelsesudvalget - 04-11-2019

Referat
Dato:
Mandag, 4 november, 2019 - 17:30
Hent som fil:
Referat publiceret:
Torsdag, 7 november, 2019 - 12:12

Punkt 52 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Punkt 53 Orientering om det centralpolitiske fokus i beskæftigelsesindsatsen

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for udviklingen på arbejdsmarkedet og det centralpolitiske fokus i beskæftigelsesindsatsen.

 

Sagsbeskrivelse:

Arbejdsmarkedsdirektør Peter Graversen fra Arbejdsmarkedskontor Syd (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering) deltager med et oplæg, som handler om:

 

  1. Udviklingen på arbejdsmarkedet.
  2. Det politiske fokus i beskæftigelsesindsatsen, herunder Fredericias placering i benchmarking. 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 54 3. budgetopfølgning for Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

Koncernområdet forventer ved 3. budgetopfølgning 2019 at have et merforbrug på 3,965 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen - dette skyldes primært forhøjede udgifter til misbrugsbehandling. Det forventede merforbrug er en forbedring på 4,900 mio. kr. sammenlignet med 2. budgetopfølgning og vedrører primært socialpsykiatrien, udsatte voksne samt projekter under beskæftigelsesområdet.

 

I 3. budgetopfølgning indstilles til omplaceringer mellem Social og Beskæftigelsesudvalget og andre udvalg, i alt 2,074 mio. kr.

 

Området forventer merforbrug på overførselsudgifterne på 7,751 mio. kr., hvor især udgifterne til dagpenge og ressourceforløb ligger over budgettet.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncernscheferne økonomien for deres respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om servicerammen overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for serviceudgifter.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

137,129

141,094

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

 

 

Serviceudgifter

135,251

137,380

141,094

Brugerfinansieret område

0,494

0,494

0,494

Øvrig drift:

 

 

 

Overførselsudgifter

719,680

718,980

726,544

Forsikrede ledige

96,251

96,251

96,438

 

Serviceudgifter omfatter det specialiserede socialområde, dag- og døgntilbud, minifleksjob, projekter og boliger til midlertidig boligplacering af flygtninge.

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør 2,129 mio. kr., som vedrører overførte driftsmidler fra Senior- og Handicapudvalget i forbindelse med organisationsændringen i december 2018, samt udvalgets andel af puljen vedrørende finansieringskravet fra budget 2019.

 

Brugerfinansieret område omfatter minifleksjobber, der arbejder på kommunens genbrugspladser.

 

Overførselsudgifter omfatter blandt andet ledighedsydelse, integration for udlændinge, løntilskud til flexjob samt kontanthjælp og enkeltydelser.

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på overførselsudgifter udgør 0,7 mio. kr., som vedrører udvalgets andel af puljen vedrørende finansieringskravet fra budget 2019.

 

I 3. budgetopfølgning indstilles følgende omplaceringer mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og andre udvalg:

  • 1,300 mio. kr. til Børne- og Skoleudvalget vedrørende efterværn (18-23 år)
  • 0,505 mio. kr. til Økonomiudvalget vedrørende Lov og Cirkulære budget 2019
  • 0,269 mio. kr. fra Senior- og Handicapudvalget vedrørende aftenklubtilbuddet, Café 29.

 

Det er muligt at overføre spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 29. april 2019. En opgørelse af udvalgets sparede midler og gæld er vedlagt som bilag på sagen.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

Vurdering

Serviceudgifter

3. budgetopfølgning viser et forventet merforbrug på 3,965 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. Hvilket er en forbedring sammenholdt med 2. budgetopfølgning på 4,900 mio. kr., som primært skyldes forventet mindreforbrug på socialpsykiatri og udsatte voksne samt projekter under beskæftigelsesområdet.

 

De primære forklaringer på merforbruget er:

  • Flere misbrugere i ekstern døgnbehandling end forventet, 3,6 mio. kr.
  • Driften af Din Indgang, 1,9 mio. kr. (Blev i forbindelse med budget 2019 aftalt finansieret via opsparing fra 2019)
  • Flere unge med autisme vælger særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) i andre kommuner, som er dyrere end STU i Fredericia, 1,7 mio. kr.
  • Tvistsager med andre kommuner vedrørende længerevarende ophold på forsorgshjem, 1,2 mio. kr.
  • Flere borger med behov for eksterne dag og døgntilbud, 1,0 mio. kr.
  • Interne budgettilretninger, 2,9 mio. kr.

 

En del af merforbruget kan finansieres af mindreforbrug inden for udvalgets egen ramme:

  • Udlændingestyrelsen forventer, at Fredericia Kommune ikke modtager flygtninge i 2019. Derfor vurderer Social og Beskæftigelse, at udgifter til midlertidig boligplacering af flygtninge vil falde med 1,500 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget
  • Mindreforbrug på socialpsykiatri og udsatte voksne, 2,6 mio. kr.
  • Mindreforbrug på projekter under Beskæftigelsesområdet, 2,5 mio.kr.
  • Diverse mindreforbrug på en række konti, 0,4 mio. kr.

 

I det vedtagne budget 2020 har Byrådet prioriteret Social- og Beskæftigelsesområdet og valgt at tilføre området 6,200 mio. kr. for at skabe et retvisende budget. Midlerne er tildelt til en styrkelse af tilbud til borgere på socialområdet for voksne, afregning til Regionen for særlige psykiatripladser og et rammeløft til betaling af eksterne STU-tilbud. Det tildelte budget i 2020 er højere end forventningen til det samlede merforbrug i 2019 ved 3. budgetopfølgning. Det skyldes, at det er lykkedes for koncernområdet at finde finansiering inden for rammen i 2019 til at dække en del af merforbruget på de tre områder.

 

Brugerfinansieret område

På det brugerfinansierede område er der ikke behov for justering af budgetter.

 

Øvrig drift (overførselsudgifter og udgifter til forsikrede ledige)

De seneste tal fra Jobindsats.dk viser, at ledigheden i Fredericia Kommune stadig er høj sammenlignet med Sydjylland og hele landet. Social og Beskæftigelse vurderer, at flere borgere på offentligt forsørgelse end resten af landet, vil presse Fredericia Kommunes økonomi.

 

Social og Beskæftigelse vurderer, at det korrigerede budget overskrides med 7,751 mio. kr., som skyldes, at ledigheden i Fredericia Kommune fortsat er relativ høj. Overskridelsen af budgettet ligger primært på dagpenge og ressourceforløb, hvor der er et stigende antal borgere med behov for støtte.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Social og Beskæftigelse indstiller:

  1. At resultatet af 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

  1. Godkendt. Sagen fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
  2. Taget til efterretning.

 

Punkt 55 Godkendelse af Beskæftigelsesplan 2020

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget har sendt første udkast til Beskæftigelsesplan 2020 i høring. På dette møde drøftes de indkomne høringssvar og det besluttes, om svarene giver anledning til ændringer. Beskæftigelsesplanen indstilles herefter til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Hvert år udarbejdes en Beskæftigelsesplan på arbejdsmarkedsområdet. I år er Beskæftigelsesplanen sendt bredt i høring med en åben høringsportal, som alle har adgang til. Høringen er foregået i perioden fra den 17. september til den 8. oktober. Herudover er Fredericia Beskæftigelsesforum, Handicaprådet og Udsatterådet personligt blevet præsenteret for planen, hvor de har haft mulighed for at stille spørgsmål og give svar.

 

I høringsperioden er der kommet svar fra Fredericia Beskæftigelsesforum, Udsatterådet, Handicaprådet og medarbejdersiden i Arbejdsmarkedsafdelingen (jf. vedhæftede dokumenter).

 

Fredericia Beskæftigelsesforum påpeger især vigtigheden af at have konkret mål for kompetenceafklaring, jobrotation og etablering af voksenlærlingeforløb. Det er væsentligt at understrege, at der i Fredericia ikke mangler arbejdskraft, men at der skal uddannelse til for at efterspørgslen og udbuddet matcher. Herudover foreslår forummet, at der i planen uddybes, hvordan der skal sættes mere strategisk fokus på den forbyggende indsats i forhold til at nedbringe sygefraværet i virksomhederne. Sidste men ikke mindst påpeger forummet vigtigheden af, at samspillet mellem A-kasserne og jobcentret styrkes, idet A-kasserne får større ansvar for de forsikrede ledige pr. 1. januar 2020. 

 

Udsatterådet byder sig selv til som sparringspartner og ønsker at bakke op om beskæftigelsesindsatsen. Herudover nævnes frivillighedsområdet som et opmærksomhedspunkt. 

 

Handicaprådet påpeger vigtigheden af at sikre de rette match mellem borgernes kompetencer og virksomhedernes efterspørgsel. Organiseringen er vigtig, idet flere dele af den kommunale forvaltningen skal spille sammen. Herudover gøres der opmærksom på det brede perspektiv i forhold til borgernes livssituation og mulighederne for revalidering.

 

Medarbejdersiden påpeger vigtigheden af at have tilstrækkeligt med ressourcer til at kunne levere god og nærværende service over for virksomhederne. Herudover spørges ind til afsnittet omkring repatriering.

 

De indkomne høringssvar drøftes på udvalgsmødet, og udvalget beslutter, om den nuværende udgave af Beskæftigelsesplan 2020 skal ændres. Herefter godkender udvalget planen, som sendes til videre godkendelse i Økonomiudvalget den 25. november og byrådet den 2. december.

 

På baggrund af de indkomne høringssvar foreslår forvaltningen følgende tilføjelser til Beskæftigelsesplan 2020:

 

Side

Tekst

Side 11 omkring repatriering

Teksten ændres til:

I Fredericia sikres en god vejledning om repatriering ved, at de borgere, som integrationsteamet i jobcentret har kontakt med, vejledes om muligheden for repatriering med støtte fra det offentlige. For borgere, der er omfattet af Integrationsloven, sker der lovpligtig vejledning om muligheden for tilbagevenden ved hver af mindst 4 årlige jobsamtaler. Der udleveres skriftligt materiale om muligheden for hjælp til repatriering.

Side 11 under punktet ”Rekruttering og opkvalificering” tilføjes følgende:

I indsatsen er der fokus på at skabe det rette match mellem virksomhedernes behov og borgernes kompetencer.

Side 12 under punktet ”Fastholdelse og forebyggelse” tilføjes følgende:

Endelig skal der sættes mere strategisk fokus på den forbyggende indsats i forhold til at nedbringe sygefraværet.

 

Side 15 tilføjes følgende afsnit:

 

Samarbejdet med A-kasserne

Som en del af aftalen om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen får udvalgte a-kasser i en fireårig periode ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagere i opsigelsesperioden og de første tre måneder af ledighedsperioden. Initiativet skal omfatte minimum 25 pct. af de nyindplacerede på dagpenge årligt. Derfor bliver samarbejdet med disse a-kasser af særlig strategisk betydning i 2020 og årene frem. De 9 a-kasser, som deltager i forsøget, er: 

  • 3FA
  • Dansk Metal A-kasse 
  • FOAs A-kasse 
  • Magistrenes A-kasse 
  • FTFA
  • HK Danmarks A-kasse 
  • Socialpædagogernes A-kasse 
  • BUPL-A 
  • Min A-kasse 

 

Øvrige interessenter

På beskæftigelsesområdet er der mange interessenter, hvor samarbejdet er væsentligt for at lykkes. Udover ovennævntes samarbejdspartnere er også Udsatterådet og Handicaprådet sparringspartnere omkring beskæftigelsesindsatsen. Disse råd er særligt betydningsfulde, når emnerne handler om arbejdet med udsatte borgere, borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, socialøkonomiske virksomheder mm. Herudover kommer alle de frivillige organisationer, som gør en stor indsats for borgerne i Fredericia. Disse organisationer tænkes løbende involveret i indsatsen i de tilfælde, hvor det giver mening for den enkelte borger.

 

Side 16 tilføjes følgende mål:

 

Kompetenceafklaring:

Alle nyledige får fra 2020 udarbejdet CV ved første samtale. Alle øvrige ledige i jobcentret får i løbet af 2020 udarbejdet et CV på jobnet.

 

Opkvalificeringsforløb:

Der etableres minimum 5 opkvalificeringsforløb med 12-15 ledige fredericianere på hvert forløb på de største virksomheder i Fredericia over en treårig periode. Målet er, at 50% ansættes i ordinære job. Herudover arbejdes der strategisk med såvel jobrotation og voksenlærlingeforløb som redskaber.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

 

  1. Godkender Beskæftigelsesplan 2020 med de foreslåede ændringer
  2. Anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at den endelige udgave af Beskæftigelsesplan 2020 godkendes.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

  1. Godkendt. Følgende rettelse medtages: I stedet for Beskæftigelsesforum skrives ”parterne i Samarbejdsaftalen”.
  2. Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget og Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2020 med de besluttede rettelser.

 

Punkt 56 Løbende status på integrationsområdet (oktober 2019)

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter den seneste udvikling på integrationsområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Politisk er der et ønske om kvartalsvist at blive præsenteret for en særlig rapportering om integrationsområdet. Som optakt til udvalgets studietur i foråret 2019 blev Social- og Beskæftigelsesudvalget i maj præsenteret for den omfattende indsats, som ydes af jobcentret og kommunens anden aktør A2B på integrationsområdet. Samtidig blev det besluttet, at udvalget løbende følger udviklingen på området via statistikken fra integrationsbarometeret. Denne statistik suppleres årligt med en mere fyldestgørende beskrivelse af udviklingen på området.

Vedhæftet er den senest opdaterede statistik fra integrationsbarometret holdt op i mod tallene fra maj.

Integrationsbarometret findes via følgende link: www.integrationsbarometer.dk

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning. Social-og Beskæftigelsesudvalget ønsker fremadrettet at modtage den samme afrapportering på integrationsområdet som Økonomiudvalget (jf. Budget 2020).

 

Punkt 57 Orientering om Ankestyrelsens statistik over afgørelser i 2018

Sagsresumé

 

Ankestyrelsen har i 2018 modtaget 237 klagesager over Fredericia kommunes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. I samme periode har Ankestyrelsen afgjort 234 sager.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Tabellen i bilaget viser, hvordan sagerne fordeler sig i forhold til sagsområde og afgørelsesområder for Fredericia Kommune og landet som helhed.

 

Som det ses i tabellen ligger Fredericia kommune på de fleste områder under landsgennemsnittet. På de områder, hvor det ikke er tilfældet, vil de hjemviste og omgjorte sager blive gennemgået samlet med henblik på læring.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orientering til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 58 Status på implementering af anbefalingerne fra Analyseenheden på beskæftigelsesområdet

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for en status på implementering af anbefalingerne. Herudover drøftes mulighederne for evaluering af indsatsen ved involvering af borgere og virksomheder, samt hvilke pointer der med fordel kan medtages på en kommende læringskonference til marts.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede 23.04.2018 at etablere en analyseenhed, som fik til opgave at iværksætte videns indsamling, afdækning og analyse vedrørende beskæftigelsesindsatsen i Fredericia Kommune. Analyseenheden har nu færdiggjort deres arbejde, og resultatet foreligger i følgende 8 rapporter med i alt 80 forbedringsforslag:

 

  1. Borgerens møde med jobcenteret på Sjællandsgade (november 2018)
  2. Analyse af indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere (november 2018)
  3. Analyse af det rehabiliterende team (december 2018)
  4. Borgerens møde med jobcenteret i Danmarksstræde (Februar 2019)
  5. Færre sagsbehandlerskift og kortere ventetid (Februar 2019)
  6. Analyse af virksomhedsservice (Marts 2019)
  7. Analyse af indsatsen for sygedagpengemodtagere (maj 2019)
  8. Kompetencekrav i fremtidens jobcenter (september 2019)

 

Social & beskæftigelsesudvalget har tiltrådt alle anbefalinger fra Analyseenheden. Jobcentret har i samarbejde med Uddannelse & Organisationsudvikling udarbejdet en plan for implementeringen. Anbefalingerne er grupperet i otte spor med følgende overskrifter:

 

  • Det gode møde og værdiskabelse
  • Læring – lærende organisation
  • Tværgående samarbejde
  • Kommunikation
  • Organisering
  • Virksomhedsservice
  • Rehabiliterende team
  • Kompetenceudvikling og MED Arbejdsmiljø

 

Arbejdet med anbefalinger indgår som en del af den overordnede udvikling af social- og beskæftigelsesområdet. Derfor underbygges implementeringen af anbefalingerne også af den kommende forenklingsreform (1. januar 2020) og omprioriteringen af indsatserne i jobcentret. Anbefalingerne til en styrket virksomhedsservice indgår alle i strategien ”virksomhedsservice i verdensklasse”.

Da en stor del af anbefalingerne handler om at arbejde med kulturen, vil udviklingen foregå løbende. I denne proces vil jobcentret evaluere på de enkelte initiativer i samarbejde med borgere og virksomheder.  Der planlægges en læringskonference i marts, hvor både borgere, medarbejdere og interessenter er velkomne.

På mødet giver Jobcenterchef Sanela Ljeskovica en status på implementeringen af anbefalingerne med særligt fokus på, hvor den oplevede forandring særligt vil kunne mærkes. Herudover drøftes mulighederne for evaluering af indsatsen ved involvering af borgere og virksomheder, samt hvilke pointer der med fordel kan medtages på læringskonferencen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Tager evalueringen til efterretning.
  2. Drøfter muligheden for evaluering af indsatsen ved involvering af borgere og virksomhed.
  3. Drøfter hvilke pointer der med fordel kan medtages på læringskonferencen til marts.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet. Social- og Beskæftigelsesudvalget beder forvaltningen udarbejde et forslag til et tredje borgermøde i marts. Her skal borgere, virksomheder og andre samarbejdspartnere kunne opleve forandringerne i jobcentret.
  3. Drøftet. Da borgermødet afholdes i marts, flyttes læringskonferencen til juni. Konferencen skal have fokus på kultur- og forandringsarbejdet.

 

Punkt 59 Fredericia for Verdensmålene

Sagsresumé

Alle fagudvalg behandlede i september et udkast til kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. ”Fredericia for Verdensmålene” foreligger nu - efter den offentlige høring i oktober - til fornyet behandling.

 

Alle fagudvalg får den tilsendt forud for møderne og skal drøfte den med henblik på endelig vedtagelse i Byrådet.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. På møder i september fik alle udvalg mulighed for at kommentere det første udkast til ”Fredericia for Verdensmålene” forud for den offentlige høring.

 

Den offentlige høring har været afholdt fra den 3. oktober til den 24. oktober. Arbejdsgruppen har indarbejdet relevante kommentarer og bemærkninger fra de politiske udvalg samt den offentlige høring, og der forelægger nu en version af ”Fredericia for Verdensmålene” til endelig vedtagelse.

 

Alle fagudvalg får denne version til udvalgsmøderne i november med henblik på at sende videre til vedtagelse i Byrådet den 2. december. Det har været nødvendigt af hensyn til perioden for den offentlig høring, at eftersende bilaget til udvalgene forud for møderne, og det er dermed ikke vedlagt som bilag til sagen. Derudover får fagudvalgene en version af ”Fredericia for Verdensmålene”, der ikke er grafisk layoutet. Den layoutede version ligges på forud for Økonomiudvalgsmødet, således at det foreligger for såvel Økonomiudvalget og Byrådet på møderne.

 

Der vedlægges samtidig en liste, således at udvalgene kan se alle de ændringer, der er foretaget siden første udkast samt en oversigt over indkomne høringssvar. Økonomiudvalget og Byrådet får ligeledes et katalog med alle indkomne ideer og input, der er indkommet i forbindelse med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Nedenfor er der et overblik over temaerne i ”Fredericia for Verdensmålene”:

  • Forord
  • Introduktion?
  • Vandet omkring os
  • Læring, handlekraft of Fællesskaber
  • Lige muligheder for et sundt og godt liv?
  • Bæredygtig by og lokalsamfund?
  • Livet i naturen
  • Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?
  • Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?
  • Kommunen som bæredygtig koncern?

Planlovens § 33a

Ifølge planlovens § 33a skal kommunalbestyrelser inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede med oplysninger om, hvordan der skal arbejdes helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet (lokal Agenda 21).

 

”Fredericia for Verdensmålene” udgør kommunens strategi for bæredygtig udvikling i henhold til Planlovens §33a gældende for perioden 2020 til 2023. Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede.

 

Ansøgning til WHO Healthy City Network

Fredericia Kommune har siden starten af 2018 været en del af WHOs netværk af Healthy Cities. Kommunen skal nu ansøge om deltagelse i næste fase, fase VII 2019-2024. Igennem medlemskabet forpligter kommunen sig til at arbejde med WHOs strategiske fokusområder: ”People, Places, Participation, Prosperity, Peace & Planet”. Arbejdet med WHOs strategiske fokusområder går på tværs af kommunen og er i tråd med FNs verdensmål. Derfor har ansøgningsarbejdet til næste fase af Healthy Cities været koblet sammen med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” og ansøgningen tager udgangspunkt i de førnævnte temaer.

 

Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes ansøgning til fase VII 2019-2024 af WHOs netværk af Healthy Cities.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle fagudvalgsområder og omfatter alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold.

 

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” lever op til Planlovens §33a i forhold til redegøre for Fredericia Kommunes bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Samtidig vurderes det, ”Fredericia for Verdensmålene” bredt dækker de fokusområder, som man som medlem af WHOs netværk af Healthy Cities forpligter sig til at arbejde med, og dermed danne det rette grundlag for ansøgningen til fornyet medlemskab.

Indstillinger

Det indstilles, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ”Fredericia for Verdensmålene” vedtages endeligt.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Punkt 60 Orientering om arbejdet i Social Sundhed

Sagsresumé

I budgettet for 2018 blev der afsat 100.000 kr. permanent til arbejdet i Social Sundhed. I 2018 indgik Fredericia Kommune en samarbejdsaftale med Social Sundhed. Social- og Beskæftigelsesudvalget får her en status på det første års arbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

I budgettet for 2018 blev der afsat 100.000 kr. permanent til arbejdet i Social Sundhed. I 2018 indgik Fredericia Kommune en samarbejdsaftale med Social Sundhed, som er en organisation, der arbejder for at skabe større social lighed i sundhed i to tidsperspektiver. På kort sigt ved at følge og støtte borgere, der på forskellig måde har svært ved at benytte og få udbytte af kontakten med sundhedsvæsenet. På lang sigt ved at brobyggerne, som er fremtidens sundhedsprofessionelle, tilegner sig erfaringer i at kommunikere og være sammen med sårbare borgere, samt opnår viden og indsigt i de forhold og barrierer, der skaber og vedligeholder uligheden i sundhed.

 

Ansættelse af studentermedhjælper

Det er Landsbestyrelsen for Social Sundhed der ansætter en studentermedhjælper i 10 timer ugentligt, som skal arbejde med etablering og udvikling af Social Sundhed i Fredericia. Studentermedhjælperen refererer til landsbestyrelsen i Social Sundhed samt Fredericia Kommune.

 

Etablering af lokalbestyrelse

Social Sundhed er en frivillig social forening med landsbestyrelse og en eller flere lokalafdelinger. Alle lokalafdelinger i Social Sundhed er organiseret som en frivillig social forening med en lokalbestyrelse og lokale vedtægter. Lokalbestyrelserne er ansvarlige for at ansætte en lønnet koordinator i deres lokalafdeling med henblik på at sikre stabilitet og kvalitet af den daglige drift. Koordinatoren er ansvarlig for den daglige kontakt til borgere og frivillige, herunder den lokale vagttelefon og organisering af frivilligpleje. I december blev der afholdt stiftende generalforsamling, hvor følgende lokalbestyrelse blev nedsat:

 

-          Amina Tumbul, koordinator, fundraising, rep. Landsbestyrelsen

-          Pernille Brandt, formand

-          Jesper Skov, næstformand

-          Per Kiel, Kasserer

-          Adnan Mahmood, kasserer ass.

-          Pia Richelsen Gaasvig, brobyggerrepræsentant

-          Lars Ejby Pedersen, brobyggerrepræsentant

 

Bestyrelsen mødes en gang om måneden. Udover at få nedsat en bestyrelse har Social Sundhed også udarbejdet vedtægter, der er godkendt i landsforeningen såvel som i Fredericia Kommune, de har fået oprettet CVR nummer, bankkonto mv. Dermed har Social Sundhed nu det formelle på plads.

 

Etablering af kommunal styregruppe

 

Udover lokalbestyrelsen, er der etableret en kommunal styregruppe bestående af:

-          Amina Tumbul, koordinator, rep. Landsbestyrelsen

-          Pernille Brandt, formand for Landsbestyrelsen

-          Ditte Cramon, leder Sundhed og Velfærdsinnovation

-          Lena Bendixen, chef Socialpsykiatri og Udsatte Voksne

-          Pia Gaasvig, opsøgende gadeplanssygeplejerske

-          Lars Ejby Pedersen, konsulent Akademiet

-          Marianne Hansen, leder af plejens visitation

-          Louis Lindholm, leder Frivilligcenteret

 

Rekruttering af frivillige brobyggere

Brobyggerne, der støtter de udsatte borgere ved hospitalsundersøgelser, lægebesøg med videre, er alle studerende ved sundhedsuddannelser – det kan være såvel medicinstuderende, sygeplejestuderende, fysioterapeutstuderende med flere. Efter den stiftende generalforsamling har studentermedarbejderen fortsat arbejdet på, at etablere relationer til det eksisterende frivillige netværk i Fredericia, samtidig med, at hun har forsøgt, at rekruttere frivillige studerende i byen. Der har været et tæt samarbejde med blandt andre Social- og Sundhedsskolen i Fredericia, men det har været udfordrende, at få de studerende til at melde sig som brobyggere. Derfor har landsbestyrelsen i Social Sundhed givet dispensation til, at man i Fredericia kan rekruttere både studerende, færdiguddannede og pensionister fra sundhedsvæsnet. I starten af november har Social Sundhed en stand på UCL i Odense, hvor de håber at kunne rekruttere endnu flere frivillige. Målet er at Social Sundhed i Fredericia har 15 frivillige i løbet af 2020.

 

Uddannelse af frivillige brobyggere

D. 14. og 15. august 2019 afholdt Social Sundhed den første frivillig uddannelse af brobyggere. Her meldte de tre første frivillige sig. To færdiguddannede ergoterapeuter samt en studerende fra Social- og Sundhedsskolen. På uddannelsen bliver de frivillige undervist i blandt andet recovery, empowerment og grænsesætning. Der vil løbende blive udbudt nye hold. Social Sundhed er meget tilfredse med at de efter et lille år har tre frivillige. Til sammenligning havde Aarhus ligeledes tre frivillige og Aalborg otte det første år.

 

Den første borger har fået hjælp

Den første borger har allerede fået hjælp fra en af de nyuddannede brobyggere. Social Sundhed fik en henvendelse fra Frivilligcenteret, der havde en borger, som gerne vil have følgeskab til en forundersøgelse på Odense Universitets Hospital. Borgeren var utryg ved at skulle alene afsted og bekymret for egne evner til at finde rundt på hospitalet. Den frivillige mødtes med borgeren, de fulgtes ad til forundersøgelsen og både borgeren og brobyggeren har givet udtryk for, at det var en rigtig god oplevelse. Udover samarbejdet med Frivilligcenteret, er Social Sundhed også ambassadør i Strategi for Udsathed, medlem af Samklang og har et tæt samarbejde med Din Indgang.

 

Ny studentermedhjælper i Social Sundhed

Da den nuværende studentermedhjælper, Amina Tumbul, er færdiguddannet stopper hun i Social Sundhed. Malene Paloposki er ansat som ny studentermedhjælper fra den 1. september 2019. Amina Tumbul fortsætter som frivillig i bestyrelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 61 Orientering om Socialt Frikort

Sagsresumé

Social– og Beskæftigelse har arbejdet med at implementere ordningen om Socialt Frikort, som trådte i kraft pr. 1. januar 2019. Ordningen er en to–årig forsøgsordning, som giver udsatte borgere mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser. Målet med ordningen er at bringe borgerne tættere på arbejdsmarkedet.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune har der har været iværksat følgende implementeringstiltag:

-          En projektgruppe, bestående af medarbejdere fra henholdsvis Social – og Beskæftigelsesområdet. Der arbejdes med at udrede borgerne, udstede frikort og samle op på ”knaster”.

 

-          Formidling af ordningen gennem oplæg og pjecer hos Kirkens Korshær, Solstrålen, Frivilligcentret og kommunale afdelinger, som arbejder med socialt udsatte.

 

-          Fremskudt ”visitation” til Social Frikortordningen i Rusmiddelcenteret, med henblik på at være tilgængelig for borgerne.

 

-          Handlingsnetværk under Strategi for Udsathed, som blandt andet består af repræsentanter fra Business Fredericia, borgere og medarbejdere fra Fredericia Kommune. Handlingsnetværket har en koordinerende funktion.

 

-          Deltagelse i netværksmøde med Business Fredericia med henblik på at rekruttere arbejdspladser til målgruppen.

 

I Fredericia Kommune er der udstedt 14 sociale frikort. Tre borgere er i job, og yderligere to har fået job, som dog ikke blev til noget grundet udfordringer med lønaftale og lønudbetaling.

 

Der har i perioden været tæt dialog med Socialstyrelsen om udfordringerne. Socialstyrelsen har senest orienteret om, at Socialministeriets departement snarest kommer med en handlingsbeskrivelse på, hvordan der kan udbetales løn, uden om e-indkomst.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Fortsat implementering af ordningen. Når Departementets handlingsbeskrivelser modtages, udsendes de til handlingsnetværket og andre samarbejdspartnere. Ultimo 2020 vil der blive lavet en landsdækkende evaluering af forsøgsordningen. Social– og Beskæftigelsesafdelingen vil i den forbindelse samle op på, hvor mange borgere, der er kommet i job og også hvilke udfordringer, der har været med ordningen.

Indstillinger

Social– og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 62 Orientering (Lukket)