Social- og Beskæftigelsesudvalget - 10-08-2020

Referat
Dato:
Mandag, 10 august, 2020 - 17:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 7 august, 2020 - 13:45
Referat publiceret:
Fredag, 14 august, 2020 - 13:34

Punkt 49 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Dagsorden godkendt.

Punkt 50 2. budgetopfølgning 2020 for Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

2. budgetopfølgning 2020 for Social- og Beskæftigelsesområdet viser, at der er merforbrug på serviceudgifterne 2,905 mio. kr., som vedrører det specialiserede område på eksterne botilbud.

 

Hertil kommer COVID-19 relaterede udgifter modregnet sparede driftsudgifter i forbindelse med COVID-19 nedlukningen med et forventet nettoresultat på 0,066 mio. kr.

 

Der er en forventning om merforbrug på overførselsudgifter på Beskæftigelsesområdet, som følge af COVID-19 på 68,116 mio. kr., mens anlægsbudgettet forventes overholdt.

 

Der ansøges om en række tillægsbevillinger, som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for området.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme, overførselsudgifter og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på rammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

148,449

151,354

COVID-19

0

0,066

Bruttoanlægsudgifter

*

1,950

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Social- og Beskæftigelsesudvalget

965,511

967,143

1.037,469

Serviceudgifter

148,528

149,210

151,354

COVID-19

0

0

0,066

Overførselsudgifter

816,475

815,475

883,591

Brugerfinansieret

0,508

0,508

0,508

Anlæg

-

1,950

1,950

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 2. budgetopfølgning 0,682 mio. kr. Forskellen vedrører udmøntning af puljer på administrationen og spar/lån fra 2019.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlæg skyldes, at budgettet er korrigeret som følge af fremrykning af anlæg vedtaget af Byrådet.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Social- og Beskæftigelsesudvalget har ved 2. budgetopfølgning et forventet merforbrug på 2,905 mio. kr. i forhold til servicerammen. Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

 

Socialområdet 3,789 mio. kr.

 

  • Myndighed og Tværgående Udvikling forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug på 5,141 mio. kr. Det skyldes primært stigende udgifter til eksterne døgntilbud. Som andre kommuner, oplever Fredericia stor tilgang af borgere. Samtidig lever borgerne længere, og dette medfører udgiftspres på hele det specialiserede socialområde. Området følges fortsat tæt, og der er udarbejdet handleplaner for at begrænse merforbruget.
  • Socialpsykiatri og Udsatte Voksne forventer på nuværende tidspunkt et samlet mindreforbrug på 1,352 mio.kr.

 

Beskæftigelsesområdet

 

  • Set i forhold til driften på beskæftigelsesområdet forventes på nuværende tidspunkt balance på serviceudgifterne. Forventningen om balance i budgettet er dog forbundet med en række usikkerheder. Herunder bl.a. antallet af tildeling af seniorpension og merudgifter forbundet med COVID-19

 

Tekniske justeringer

Den 27. april 2020 behandlede Byrådet spar/lån fra 2019-2020, hvor midler vedrørende politiske projekter og eksterne puljemidler blev overført. Forvaltningens opgørelse heraf har været afvigende på tværs af kommunens udvalg, hvorfor det er nødvendig at foretage en række mindre justeringer i de overførte beløb. Det indstilles derfor til udvalget, at der foretages korrektioner i de overførte midler for i alt -2.133 mio. kr., som vedrører eksterne på projekter på hhv. Socialområdet på 0,072 mio. kr. og på Beskæftigelsesområdet på -2,205 mio. kr.

 

Der ansøges i den forbindelse om en tillægsbevilling på 0,189 mio. kr. til dagsture for borgere på botilbud. Såfremt Byrådet godkender udvalgets ansøgning om tillægsbevilling på beløbet, vil udvalgets serviceramme blive justeret, således at merforbruget falder tilsvarende.

 

På udvalgets område er servicerammen 0,761 mio. kr. lavere end det korrigerede budget. Dette skyldes bl.a., at der ved 1. budgetopfølgning blev omplaceret 1 mio. kr. fra overførsler til serviceudgifter samt mindre korrektioner.

 

COVID-19

Regeringen og KL indgik den 29. maj 2020 aftale om kommunernes økonomi. Aftalen indeholder bl.a. kompensation for kommunernes udgifter som følge af Corona-krisen.

 

Kompensationen betyder, at kommunerne samlet set er fuldt ud kompenseret frem til den 10. maj 2020 for opgjorte mer- og mindreudgifter til håndtering af COVID-19. Fredericia modtager således 11,942 mio. kr. i kompensation for COVID-19 udgifter.

 

Kompensationen betyder, at kommunerne ikke skal finansiere udgifterne til værnemidler. Det sker dels ved at kommunerne modtager kreditnotaer på allerede indkøbte værnemidler samt fremadrettet for resten af 2020 kan bestille værnemidler gratis hos den fælles kommunale indkøbsordning, KVIK; Kommunalt Værnemiddel Indkøb.

 

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke undgås.

 

Derfor vedtog Byråd den 22. juni 2020 at nedjustere budgetterne med sparede driftsudgifter som følge af nedlukningen af institutioner og hjemsendelse af medarbejdere under Corona-krisen. Budgetterne blev nedskrevet med sparede driftsudgifter som følge af Corona for 6,0 mio. kr. samlet set. Udvalgets budget er i den forbindelse nedskrevet med 0,239 mio. kr.

 

Udvalgets estimerede udgifter til Corona-relaterede udgifter er opgjort til 0,305 mio. kr. Ved 2. budgetopfølgning 2020 søger udvalget derudover om en andel af kompensationen på 0,293 mio. kr. til dækning af udgifterne relateret til COVID-19. Godkendes tillægsbevillingen vil det betyde, at udvalgets ramme skal dække i alt 0,012 mio. kr.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje. Der er forventning om, at KL og regeringen ultimo 2020 vil forhandle om yderlig kompensation til kommunerne for merudgifter, som er afledt af COVID-19 efter den 10. maj 2020. Fredericia Kommune registrerer derfor fortsat udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

ØVRIGE UDGIFTER

Overførselsudgifterne under Social- og Beskæftigelsesområdet er påvirket af COVID-19.

 

Pr. juli 2020 er forventningen, at merforbrug på overførselsudgifterne vil være 68,116 mio. kr. på Beskæftigelsesområdet, som der søges om en tillægsbevilling på. Her til kommer en nedskrivelse af Beskæftigelsesbufferen under Økonomiudvalget på 5 mio. kr.  Samlet set forventes således et merforbrug på overførsler på 63,116 mio. kr.

 

Den fulde påvirkning af beskæftigelsen i Fredericia Kommune har mange ubekendte og afhænger i sidste ende af, hvordan den globale økonomi udvikler sig. Det afhænger bl.a. af, hvordan forbrugeradfærden udvikler sig, hvilken effekt hjælpepakkerne til erhvervslivet får, og om økonomien er på fode igen, når lønkompensation udløber. Den nuværende aftale om lønkompensation ophører d. 1. september, og det forventes at få ledigheden til at stige.

 

Endvidere oplever uddannelsesinstitutionerne stor søgning til videregående uddannelser. Ledigheden for f.eks. uddannelseshjælp kan forventes at stige, hvis ikke de mange ansøgere optages på en uddannelse. På nuværende tidspunkt kendes effekten for Fredericia Kommune ikke.

 

Prognosen bygger på de offentliggjorte ledighedstal fra STAR og en vurdering af, hvordan ledigheden for de enkelte ydelsesgrupper forventer at udvikle sig i de resterende måneder af 2020. I Fredericia Kommune der er f.eks. en stor stigning i antal ledige dagpengemodtagere, hvor i mod antallet af kontanthjælpsmodtagere ikke steget tilsvarende. Udviklingen i ledigheden følges nøje.

 

Midtvejsregulering

Med Økonomiaftalen 2021 tilføres midler til området. Det er udmeldt at Fredericia modtager 48,62 mio. kr. i midtvejsreguleringen af Beskæftigelsestilskuddet. Hertil kommer en midtvejsregulering på de budgetgaranterede ydelser og øvrige overførsler på 32,51 mio. kr. I Økonomiaftalen blev efterreguleringen for 2019 ligeledes opgjort, og her modtager Fredericia 4,631 mio. kr. I alt 85,761 mio. kr.

 

Det forventede merforbrug og de udmeldte reguleringer betyder således, at området samlet set vil komme ud med et overskud på 22,645 mio. kr.

 

Den væsentlige difference tydeliggør, at der i Økonomiaftalen forventes, at overførselsudgifterne på landsplan rammes hårdere, end det på nuværende tidspunkt forventes for Fredericia. Her skal igen fremhæves, at prognosen for Fredericia er behæftet med mange ubekendte, og ophøret af lønkompensationen 1. september kan vise sig at få større konsekvenser end først antaget.

 

I fald overførselsudgifterne på landsplan ikke rammes så hårdt, som Økonomiaftalen forudsiger, kan kommunerne forvente en efterregulering i 2021. Historisk set har der udelukkende været efterreguleringer på Beskæftigelsestilskuddet.

 

Ved 2. budgetopfølgning ansøges om en tillægsbevilling på 68,116 mio. kr. til overførsler. Under Økonomiudvalget vil Beskæftigelsesbufferen på 5 mio. kr. blive nedskrevet og under skatter og tilskud er midtvejsreguleringerne og efterreguleringen indarbejdet.

 

Overførselsudgifterne følges tæt, og i 3. budgetopfølgning vil efterårets udvikling bliver indarbejdet.

 

ANLÆG

 

Der søges i forbindelse med 2. budgetopfølgning om frigivelse og teknisk tilpasning af anlægsbevillinger på en række eksisterende projekter, således at anlægsbudgettet på de enkelte projekter bliver frigivet. Dette har ingen konsekvens i forhold til anlægsrammen. Specifikation af de berørte anlægsbevillinger fremgår af bilag på sagen.

 

RETVISENDE BUDGETTER

 

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 6,2 mio. kr. til Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

På nuværende tidspunkt forventes områderne at være i balance.

 

 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Senior og Handicap indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning og fremsender den til Økonomiudvalget og Byrådet.

Punkt 51 Status på psykiatrisamarbejder

Sagsresumé

På mødet gives en kort status på igangværende samarbejde i regi af Partnerskabsaftalen.

 

Sagsbeskrivelse:

Med en fælles vision om, at flere mennesker med psykisk sygdom bliver udredt, behandlet og rehabiliteret, indgik Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark den 8. oktober 2019 en ambitiøs Partnerskabsaftale på psykiatriområdet.

 

Med Partnerskabsaftalen forpligter Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark sig på at udforske nye måder at understøtte borgere/patienter på i deres jagt på drømmen om et normalt liv.

 

Udviklingen af Psykiatripartnerskabet beror hovedsagelig på de indsigter, som Designskolen Kolding har tilvejebragt gennem deres kortlægning af borgernes rejse igennem psykiatrien, hvor de både har interviewet patienter/borgere og medarbejdere fra både kommunen og regionen. Kortlægningen har blandt andet vist, at borgerne i højere grad efterspørger at få en hjælp, som de selv vurderer, at de har brug for – når de har brug for den.

 

I regi af psykiatripartnerskabet arbejdes der på flere projekter, der tager udgangspunkt i de målgrupper, hvor regionspsykiatrien og kommunen har fælles opgaver.

 

  • Et pilotprojekt for psykisk sårbare borgere med et misbrug, der har behov for hjælp/støtte både fra Rusmiddelcenter Fredericia, der er et kommunalt tilbud og Lokalpsykiatri Fredericia, der er en del af Psykiatrien i Region Syddanmark.
  • Et projekt omhandlende udvikling af en implementerbar udgave af ACT. ACT er en evidensbaseret metode til rehabilitering af psykiatriske patienter, der har vist sig svær at implementere. Projektet skal være med til at udvikle en lettere tilgængelig udgave af metoden.

Finansieres og styres af socialstyrelsen i samarbejde med Fredericia og andre kommuner.

  • ”Sikker sundhed”. Et projekt hvor Fredericia kommune, regionspsykiatrien, sygehus lillebælt og Dansk selskab for patientsikkerhed sammen sætter fokus på at forbedre den somatiske sundhed hos borgere på psykiatriske botilbud.
  • Et pilotprojekt hvor Fredericia og Regionspsykiatrien sammen vil udvikle og forbedre samarbejdet omkring børn og unge med autisme.

Økonomiske konsekvenser

Regionen afsætter midler til finansiering af pilotprojekt om psykiatri. Fredericia skal finansiere en del af projektet, svarende til en halv stilling. Beløbet findes indenfor rammen afsat til udvikling.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at Psykiatripartnerskabet giver mulighed for at forbedre samarbejdet med regionspsykiatrien, hvilket giver mulighed for at øge kvaliteten, af de indsatser borgerne modtager. Partnerskabet giver også rum til at udvikle nye fælles løsninger til gavn for begge parter.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at udvalget tager status på Psykiatripartnerskabet til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Social- og Beskæftigelsesudvalget følger indstillingen.

Punkt 52 Placering af nyt hellested til byens udsatte

Sagsresumé

”Skuret”, som er et samlingssted for Fredericias udsatte borgere i Fynsgade, erstattes af et nyt og bedre ”hellested”. Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte hellestedets placering. De socialfaglige, strategiske og byggetekniske vinkler præsenteres. Endvidere fremlægges anbefalinger til placering fra hhv. brugerne af skuret samt Udsatterådet. Beslutingen skal efterfølgende godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

”Skuret”, som er et samlingssted for Fredericias udsatte borgere i Fynsgade, erstattes af et nyt og bedre. Byrådet har besluttet at give 0,5 mio. kr. til det nye hellested. Pengene kommer fra det udvidede anlægsbudget. Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte hellestedets placering.

 

Et handlingsnetværk, organiseret under Strategi for Udsathed, har arbejdet på at finde en løsning for et nyt hellested, og har i den forbindelse indsamlet viden om brugernes ønsker til hellestedets placering:

 

-          Indenfor voldene

-          Kort afstand til indkøb

-          Kort afstand til Misbrugscenteret

-          Ikke til gene for andre

-          Væk fra ungdommen

 

I handlingsnetværket deltager brugerne af skuret, Kirkens Korshær, de opsøgende gadeplansmedarbejdere fra Din Indgang, Fredericia Politi, Socialpsykiatrien, Social- og gadesygeplejersken, Café Mair’s, Kanalbyen og Fredericia Kommune.

 

En tværgående gruppe, fra Sundhed og Velfærdsinnovation og Teknik og Miljø, har efterfølgende været på rundtur i Fredericia midtby, for at undersøge mulige placeringer. Blandt andet ud fra ovenstående kriterier. 14 steder har været afsøgt (se bilag), hvoraf de 11 er undersøgt og fravalgt.

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal på mødet godkende en af nedenstående tre placeringer (se bilag), som fortsat er i spil.

Prioritet

Hvor

Fordele

Ulemper

1

Pladsen ved den gamle cementfabrik, Vestervoldgade 9

(For enden af P-Nord, mod volden)

 

Kommunens ejendom

Centralt beliggende

Tæt på indkøb, byliv og misbrugscenteret (550 m.)

Ikke eksponeret for meget

Nemt at holde under opsyn for politi og omsorgs-personale

Synligt fra Volden

2

Brandstationen, Prangervej

 

Kommunes ejendom

Diskret – ikke eksponeret

Smukt

Tæt på indkøb og misbrugscenteret (650 m.)

Tæt på voldanlægget

Tæt på fortidsminde

Meget restriktivt område

Kræver involvering af Kulturarvsstyrelsen

3

Genbrugsstationen, Prangervej

(3 forskellige placeringer på grunden)

 

Kommunens ejendom

Mulighed for etablering af adgangsvej

Afstand til indkøb og misbrugscenter

(900 m.)

Adgangsforhold

Gemt væk

Svært tilgængeligt for politi og omsorgs-personale

Skov, hegn, bæk, terrænforskel

Etablering af adgangsvej

Omkostningstungt

 

De socialfaglige, strategiske og byggetekniske vinkler præsenteres. Endvidere fremlægges anbefalinger til placering fra hhv. brugerne af skuret samt Udsatterådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Socialområdet indstiller:

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter hvor byens nye hellested placeres.
  2. At Økonomiudvalget godkender placeringen af byens nye hellested.
  3. At Byrådet godkender placeringen af byens nye hellested.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Byrådet, at der vælges løsning nr. 1.

 

Udvalget glæder sig over muligheden for et nyt hellested. Udvalget vil gerne indgå i en dialog med de nærmeste naboer, for at sikre en god proces for alle parter og en god opstart på en ny lokation.

Punkt 53 Oplæg om forebyggelsestilbud til byens mest udsatte og hjemløse

Sagsresumé

På udvalgsmødet i maj fremsatte Social- og Beskæftigelsesudvalget ønske om et oplæg vedrørende et eventuelt nødovernatningstilbud i Fredericia fremover.

 

I 2019 udbød Socialstyrelsen en pulje, der havde til formål at støtte etablering og drift af midlertidige nødovernatningstilbud, som gadesovende hjemløse kunne benytte i vintermånederne. Kirkens Korshær Fredericia søgte og ansøgningen blev imødekommet.

 

Erfaringsindsamlinger viser dog, at der er en bredere og mere forebyggende løsning, som udvalget her præsenteres for.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2019 udbød Socialstyrelsen en pulje, der havde til formål, at støtte etablering og drift af midlertidige nødovernatningstilbud, som gadesovende hjemløse kunne benytte i vintermånederne og dermed modvirke de helbredsmæssige problemer, som gruppen af hjemløse ellers kan opleve.

 

Kirkens Korshær Fredericia søgte om midler fra ansøgningspuljen til etablering af et midlertidigt nødovernatningstilbud i vinteren 19/20 i Fredericia. Ansøgningen om tilskud til projektet blev imødekommet. Tilskuddet udgjorde i projektperioden november 2019 til marts 2020 i alt 174.241,00 kr.

 

Kirkens Korshær etablerede dermed et nødovernatningstilbud til hjemløse i samarbejde med Strategi for Udsathed. Puljemidlerne dækkede udgifterne til en midlertidig ansættelse af en medarbejder i projektperioden. Fredericia Kommunes Ejendomsafdeling stillede to lejligheder til rådighed til formålet, på Mosegårdsvej 7R og 7S.

 

Nødovernatningstilbuddet indeholdt i alt 5 sengepladser, fordelt på de to lejligheder og omfattede mulighed for bad, varme måltider, drikke og en seng at sove i. Kirkens Korshær sørgede for transport til og fra overnatningsstedet.

 

Grundet coronakrisen afsatte Social- og Indenrigsministeriet ekstra midler, så nødovernatningstilbuddene kunne holde åbent indtil udgangen af april 2020. Ejendomsafdelingen bød også ind her og oprustede med yderligere to lejligheder på Mosegårdsvej indtil udgangen af april 2020.

 

Der er indsamlet data fra nødovernatningstilbuddet på Mosegårdsvej i perioden november – udgangen af april 2020;

-          Der er 11 personer, der har brugt tilbuddet, hvoraf 6 var borgere i Fredericia Kommune

-          Fælles for brugerne var, at de havde psykiske eller fysiske problemer og/eller misbrug

-          Aldersspredningen har været fra 24 år – 73 år

-          Kønsfordelingen er 70% mænd og 30% kvinder

-          Typisk har der været en overnattende ad gangen

-          Få henvendelser i marts, april og maj under coronakrisen.

 

Det er her væsentligt at bemærke, at der kun er seks borgere fra Fredericia der har benyttet sig af tilbuddet.

 

Erfaringsopsamling fra 2018 - 2020

Nødovernatningstilbuddet havde, udover at give husly i nødsituationer, også til formål at erfaringsopsamle. Denne erfaringsopsamling fra nødovernatningstilbuddet er blevet sammenholdt med erfaringerne fra tre handlingsnetværk i Strategi for Udsathed:

 

-          Handlingsnetværk for hjemløse vinteren 2018/2019

-          Handlingsnetværk for hjemløse vinteren 2019/2020

-          Handlingsnetværk for hjemløse 365 (anno 2020)

 

Alle tre handlingsnetværk og nødovernatningstilbuddet har indsamlet viden på nøjagtig samme måde, for at kunne sammenligne data. Erfaringsopsamlingerne peger særligt på to ting:

 

1)       Samarbejdet på hjemløseområdet, på tværs af kommune og civilsamfund, er styrket betydeligt fra 2018 – 2020. Dette understøttes også af resultaterne af den nationale hjemløsetælling fra VIVE. Rapporten viser et fald i hjemløsheden i Fredericia på 28% i 2019. Fra 57 til 41 borgere.

 

2)       Der er et langt større behov for at forebygge hjemløshed året rundt end for at etablere et nødovernatningstilbud i vintermånederne.

 

Udvikling af nyt 2 årig forebyggelsesprojekt til byens mest udsatte og hjemløse

I Strategi for Udsatheds udviklingsplan for 2018-2020 er målet at få hjemløsheden nedbragt fra 57 borgere i 2018 til 35 borgere med udgangen af 2020, samt et særligt forebyggende fokus på, at der kommer færre unge hjemløse. Fredericia er dermed på vej i den rigtige retning, men er ikke i mål. Det er nu, at der skal holdes fast i den gode udvikling i byen.

 

Kirkens Korshær og Strategi for Udsathed har afholdt udviklingsmøder for at sammenholde erfaringer, data, borgernes behov og ønsker, og ud fra det udvikle rammen for et projekt, der rammer kernen i det behov, der er i Fredericia, og som samtidig kan skabe et yderligere fald i hjemløsheden.

 

Nedenfor ses rammen for, hvordan et eventuelt projekt kan se ud, når der tages udgangspunkt i den læring og de data, der er fra 2018 – 2020 på hjemløseområdet.

 

Navn

Relation7000

Tanken er, at etablere et tilbud, som rammer ned i kernen: forebyggelse af udsathed og hjemløshed, blandt byens mest udsatte.

Projektperiode

Januar 2021 – januar 2023

Det vil være nødvendigt at lave projektet over to år, for at få en effekt.

Projektejer

Kirkens Korshær Fredericia

Projektet drives af Kirkens Korshær Fredericia, med sparring og støtte fra Strategi for Udsathed.

Målgruppe

Byens mest udsatte borgere.

 

Hjemløshed, misbrug, psykiatri, somatik, mv.

Det er tilladt at være påvirket, det er brugernes adfærd der er det afgørende.

Aldersgruppe

18+

 

Fysisk placering

Kirkens Korshær Fredericia

+

Et værelse i byen til nødovernatning

Kirkens Korshærs Varmestue lukker dagligt kl. 14:00. Herefter står lokalerne tomme. Lokalerne kan derfor danne ramme om dette tilbud i aftentimerne.

Tilbuddet er IKKE en forlængelse af varmestuen, men et selvstændigt tilbud.

Hvis muligt kan Fredericia Kommunes Ejendomsafdeling stille et værelse til rådighed. Dermed indeholder dette tilbud også muligheden for én nødovernatning, på samme præmisser som nødovernatningen på Mosegårdsvej har haft de seneste to år.

Vurderes det nødvendigt, kan nødovernatningen styrkes i vintermånederne, ved at søge puljen til nødovernatningstilbud ved Socialstyrelsen.

Åbningstid

Kl. 18:00 – 23:00 mandag - fredag

Det er ofte i de sene aftentimer at borgerne oplever tankemylder, ensomhed, angst mv. Derfor er åbningstiden nerven i tilbuddet.

Dagen bliver dermed ikke så lang. Borgeren kan gå fra tilbuddet og hjem i seng. Næste morgen har de øvrige værestedstilbud åbent igen.

Kapacitet

10 – 12 brugere

Brugerantallet vil svinge, men i snit vil der være rum til 10-12 brugere.

Visitation

Der er visitation på stedet

Alle byens borgere er velkomne. Der vil dog være en visitation på stedet, som foretages af Kirkens Korshær.

Bemanding

To 30 timers stillinger samt frivillige

Da målgruppen både er mærket af misbrug og psykisk sygdom, vurderes det at der bør være to medarbejdere i åbningstiden.

 

Medarbejderne og de frivillige vil både skulle lave aftensmad klar til kl. 18:00, bemande tilbuddet fra kl. 18:00 – 23:00, følge en evt. bruger til nødovernatningsværelset, lave opsøgende arbejde, følgeskab og bisidderfunktion.

Økonomi

Løn 2x30 timer/ugen inkl. pension: 692.000 kr. årligt

Rengøring, drift og vedligehold: 50.000 kr. årligt

 

Der vil ikke være udgifter til husleje.

Formål

Forebyggelse af udsathed og hjemløshed

Fastholdelse i eget hjem

 

Formålet er at gribe byens borgere, før de ender i hjemløshed. At give dem et sted, hvor der professionelt kan tages hånd om den kompleksitet de som oftest kommer med.

Mål

At nedbringe antallet af hjemløse i Fredericia til et minimum

 

Jf. Strategi for Udsatheds udviklingsmål

Metoder

Stern, Bowlby, Killén, Kohut mf. Relationsarbejde

Axel Honneth, anerkendelse

Miller & Rollnick, motiverende samtale

Empowertment tilgang – mere magt til at handle i eget liv

Bandura, Self-efficacy

Da dette er en kompleks gruppe af mennesker, vil det være altafgørende, at medarbejderen og de frivillige er klædt godt på til opgaven.

Indhold

Fysisk omsorg der søger at tilfredsstille behov for mad, hygiejne og andre håndgribelige ting

 

Relationel omsorg der søger at tilfredsstille behov for fællesskab, varme, venlighed mv. 

Simpelt varmt aftenmåltid

Mulighed for bad, vask af tøj mv.

Samtale

Fællesskab

Opsøgende arbejde - også i de sene aftentimer

Henvisning, følgeskab, bisidderfunktion til samarbejdspartnere.

 

Økonomiske konsekvenser

Udgiften til dette projekt kan ikke findes indenfor den eksisterende ramme. Der vil skulle findes finansiering til dette to-årige projekt. Enten i budget 2021 eller via ansøgning af fondsmidler.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Drøfter oplægget om et forebyggelsesprojekt til byens mest udsatte og hjemløse.
  2. Beslutter om udvalget ønsker en uddybet projektbeskrivelse af tilbuddet.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

  1. Drøftet
  2. Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker en uddybet projektbeskrivelse af tilbuddet.

Punkt 54 Fredericia kommunes tilbud, organisering og fysiske placeringer på misbrugsområdet

Sagsresumé

I budget 2019 står der om misbrugsområdet: ’Forligspartierne er enige om, at der i 2020 arbejdes på optimering af kommunens tilbud, organisering og fysiske placering, så den mest optimale drift sikres’. Dette dagsordenspunkt søger at belyse netop det.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2019 står der om misbrugsområdet: ’Forligspartierne er enige om, at der i 2020 arbejdes på optimering af kommunens tilbud, organisering og fysiske placering, så den mest optimale drift sikres’. Dette dagsordenspunkt søger at belyse netop det.

 

Tilbud på misbrugsområdet

Fredericia misbrugscenter dækker over en bred vifte af tilbud til borgere, der har behov for alkohol- eller stofbehandling. Nedenfor ses et overblik over indsatserne. Der skal her gøres opmærksom på, at nogle borgere benytter flere indsatser samtidigt. F.eks. Bo-enheden og stofbehandlingen.

Indsats

Målgruppe

Indhold

Lovgivning

Årsværk

Antal brugere 2019

Ungebehandling

Unge

Individuel- og gruppebehandling

Serviceloven § 101

3,5

106

Stofbehandling

Voksne

Individuel- og gruppebehandling

Serviceloven § 101

3,5

153

Alkoholbehandling

Voksne

Individuel- og gruppebehandling

Sundhedsloven § 141

2,5

198

Beskæftigelsesindsatser

Helhedsindsatsen Huset72

Mentorordning

Unge

Voksne

Individuel- og gruppebehandling, aktivering og mentorstøtte med job og uddannelsessigte

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats

8,4

76 (Helhed)

26 (Huset72)

72

(Mentor)

Akademiet

Voksne

Omsorgstilbud

Serviceloven § 102

 

2,4

28

Bo-enheden

Unge

Voksne

Midlertidigt botilbud

Servicelovens § 107

1,0

11

Værestedet Havnecafeen

Voksne

Dagligt samvær med ligesindede

Servicelovens §104

1,1

40-45 brugere dagligt året rundt

Værestedet Kontakten

 

Voksne

Daglig samvær med ligesindede

Serviceloven § 104

0,8

30-35 brugere dagligt året rundt

Sundhed

 

Unge

Voksne

Læger, sygeplejersker, socialsygeplejerske

Sundhedsloven § 142

Sundhedsloven § 141

4,4

Alle  brugere

 

Èn leder

Der er én leder på Fredericia misbrugscenter, som har ansvaret for 31,1 årsværk, der i år 2019 betjente over 500 unikke borgere fordelt på ovenstående 750 forløb. I misbrugsevalueringen af Fredericia Kommunes misbrugscenter, fra Center For Rusmiddelforskning v. Aarhus Universitet, skriver professor Mads Uffe Pedersen: ’Aktuelt er der kun én leder for unge behandlingen, voksen stof- og alkoholbehandling. Der er ingen officielle mellemledere. Dette synes at være en sårbar ledelsesstruktur i en organisation, hvor der indskrives mere end 500 borgere om året.’. Der er derfor, indenfor rammen, fundet plads til en koordinator, som også fortsat løser driftsopgaver.

 

Medarbejdere

På misbrugscenteret er der 44 medarbejdere, hvoraf 7 har brugerbaggrund og flere er deltidsansatte. Der er der ansat, hvad der svarer til 31, 1 årsværk.

 

  • 28 medarbejdere i misbrugsbehandlingen (aflønnes af Misbrugscenteret)  
  • 10 medarbejdere i AMA: Helhedsindsatsen, Huset72, Mentorordningen (aflønnes af Beskæftigelse) 
  • 6 medarbejdere ansat på særlige vilkår (aflønnes centralt i kommunen) 

 

Arbejdsmarkedsområdet løfter delvist en behandlingsopgave, som misbrugscenteret lovgivningsmæssigt er forpligtiget til at varetage som kommune. Uden beskæftigelsestilbuddet ville misbrugscenteret ikke kunne leve op til lovkravene i Sundhedsloven og Serviceloven. Opgaverne varetages i regi af misbrugscenteret og dets medarbejdere, men finansieres via midler fra arbejdsmarkedsområdet, da der samtidig også udføres arbejdsmarkedsrettede opgaver. 

 

Matrikler

Misbrugscenteret er placeret på fire matrikler og delt i fire kategorier: unge, alkohol, stof og omsorg. Huslejen på alle fire matrikler betales af Ejendomsafdelingen.

Kategori

Matrikel

Tilbud

Antal årsværk

Antal brugere 2019

Unge

Prinsessegade 72

 

Ungebehandling og Huset72

5,7

132

Stof

Vendersgade 46

 

Stofbehandling, Sundhed, Bo-enhed, Havnecafé, administration

9,3

230

Alkohol

Fynsgade 10B

 

Alkoholbehandling, Sundhed, Helhedsindsats, Mentorordning, Kontakten, Socialsygeplejerske, administration

13,7

360

Omsorg

Vendersgade 42

 

Akademiet

2,4

28

 

Prinsessegade 72 – Unge

Denne adresse rummer to lejemål til henholdsvis Huset72 og Ungebehandlingen. Ungebehandlingens selvstændige placering i Prinsessegade gør, at de unge har deres eget sted, hvilket er afgørende for behandlingens succes, da tilbud til voksne ofte ikke opleves som attraktive for unge, da de unge ofte ikke opfatter sig selv som misbrugere. Der er ligeledes tale om et tilbud, der er rettet mod hele familien, her er oplevelsen af et miljø, som de kan se deres barn være en del af, mindst lige så vigtig.

 

Vendersgade 46 – Stof

Denne matrikel rummer, stofbehandling, sundhed, Bo-enhed, Havnecafé og administration. Mennesker med stofmisbrug er en belastet gruppe, som kræver en solid koordineret indsats. Denne gruppe adskiller sig fra mennesker med alkoholmisbrug på flere parametre. Blandt andet er stofmisbrugerens stof dyrt, og der skal relativt store summer af penge til at holde hverdagen kørende. Dette kan tvinge stofmisbrugeren ud i prostitution og kriminalitet, hvilket som oftest ikke er tilfældet for alkoholmisbrugeren, hvis stof er væsentligt billigere. En undersøgelse udarbejdet af Socialstyrelsen viste, at 48 pct. af deltagerne i stofmisbrugsbehandlingen begik kriminalitet i løbet af en seks måneders periode under behandlingen, mod 9 pct. i alkoholbehandlingen. Denne forskel bevirker, at der er en adfærdsmæssig kulturkløft mellem alkohol- og stofbehandlingen.

 

I Vendersgade 46 er Bo-enheden, som nævnt, placeret. Bo-enheden er et midlertidigt botilbud til ædru og clean misbrugere. Det har ad flere omgange været drøftet, hvorvidt man bør flytte Bo-enheden væk fra denne adresse og dermed væk fra de aktive misbrugere. Bo-enheden drives i dag for 500.000 kr., hvoraf de 370.000 kr. går til løn og 130.000 kr. til drift. Baggrunden for at kunne drive Bo-enheden for så lavt et beløb er, at den ligger i forbindelse med stofbehandlingen. Dette betyder, at personalet i stofbehandlingen er tilgængelige for beboerne fra kl. 08:00 – 16:00, kan dække sygdom og ferie og på den måde er med til at ’bemande’ Bo-enheden. Der er dermed ingen udgifter til vikardækning. Derfor kan Bo-enhedens lønomkostninger holdes på et minimum. En flytning af Bo-enheden vil medføre et behov for flere ansatte og vikardækning, hvilket vil være omkostningstungt. Anslået vil det øge de årlige udgifter til Bo-enheden med minimum 675.000 kr. til i alt 1.175.000 kr. årligt. Herudover kommer omkostningerne til ny matrikel.

 

Fynsgade 10B – Alkohol

Fynsgade 10B indeholder alkoholbehandling, sundhed, helhedsindsats, mentorordning, Kontakten, socialsygeplejerske og administration. Mennesker med alkoholmisbrug er ligeledes en belastet gruppe, som kalder på en bred social indsats rettet mod borgerens sociale, arbejdsrelaterede og økonomiske situation. I alkoholbehandlingen i Fredericia er der et helt særligt målrettet fokus mod arbejdsmarkedet. Her er en kombination af alkoholbehandling og beskæftigelsesindsats i højsædet, da tilknytningen til arbejdsmarkedet reducerer risikoen for tilbagefald markant. Også her er der en kulturkløft mellem stof- og alkoholmisbrugere, da stofmisbrugerne ofte kun forbliver stoffrie i 2-3 måneder efter behandlingens afslutning, samtidig med, at der er en meget stor andel, som ikke gennemfører behandlingsforløbene. Dermed er det mere udfordrede at lave en behandlingsindsats, som er arbejdsmarkedsrettet for stofmisbrugere.

 

Vendersgade 42 – Omsorg

Akademiet har sin egen adresse i Vendersgade, da dette tilbud rummer nogle af byens absolut mest udsatte borgere, som har behov for at blive skærmet, tryghed og ro. Når udsatte misbrugere tilbydes ambulant omsorg, er det for at øge deres trivsel. Den tilbudte omsorg på akademiet kan opdeles i to:

-          Fysisk omsorg der søger at tilfredsstille behov for mad, hygiejne og andre håndgribelige ting

-          Relationel omsorg der søger at tilfredsstille behov for fællesskab, varme, venlighed mv. 

 

Behandling er dermed ikke et af de primære elementer, hvilket taler for, at Akademiet er placeret selvstændigt. Akademiet er ikke en opgave, som kommunen har pligt til at løfte, men alternativerne til Akademiet er, enten den største pakke efter servicelovens § 85, som for 20 borgere beløber sig til 1,7 mio. kr. årligt. eller en forsorgshjemsplads, der i gennemsnit koster 600.000 kr. pr. borger pr. år. Akademiet drives for 1,2 mio. kr. årligt.

 

Sammentænkning af indsatser for optimal drift?

Der er mange metodiske behandlingsmæssige paralleller at drage imellem unge-, alkohol- og stofbehandlingen. Dermed er det væsentligt at se på, om nogle af indsatserne kan sammentænkes. Der arbejdes på, at borgerne har én samlet indgang til misbrugscenteret, selvom den ikke nødvendigvis er fysisk, men metodisk. Dette kræver ikke en fysisk sammenlægning, men en ensartet tilgang. En samlet metodisk indgang, forventes at kunne øge kvaliteten af udredning og dermed medføre en mere koordineret og samlet behandlingsplan, så de behandlingsmæssige ressourcer udnyttes bedst muligt.

En fysisk sammentænkning af indsatser er ikke lige til. Der er særligt fem faktorer, som udfordrer kvaliteten af behandlingen ved en sammentænkning.

1)       Kulturen i alkohol- og stofbehandlingens borgergrupper er forskellig.

2)       De unge skal have deres eget sted, for at opnå behandlingsmæssig succes

3)       Der er behov for at kunne skærme borgerne i omsorgstilbuddet

4)       Der arbejdes efter to forskellige lovgivninger på stof- og alkoholområdet: Sundhedsloven og Serviceloven.

5)       Sundhedsstyrelsen udgiver en række vejledninger om behandling af stof- og alkoholmisbrug, som ligeledes er målrettet henholdsvis alkohol og stof. 

 

Trods udfordringer, kan det alligevel være relevant at sammentænke, hvis en sammentænkning kan ske selektivt og på relevante områder, så kvaliteten i indsatserne på alle fire områder (stof, alkohol, unge og omsorg) ikke bliver udfordret.

 

En mulighed kunne være, at alle lejemålene kan flyttes til andre lokaler, i de ledige kvadratmeter kommunen råder over, for eksempel Sundhedshuset, Bülows Kasserne eller lignende. Dog med undtagelse af tilbuddene på stofområdet i Vendersgade 46, grundet den adfærdsmæssige kulturkløft, samt muligheden for at holde Bo-enheden kørende.

 

Yderligere opmærksomhedspunkter, som udfordrer kvaliteten af behandlingen, ved en sådan sammentænkning vil være, at den sundhedsfaglige del og let adgang til sparring, som går på tværs af unge, alkohol, stof og omsorg, vil blive udfordret af afstanden, som i dag er få meter. Ligeledes kan ungebehandlingen blive udfordret i en eventuel flytning, da de skal sammentænkes med U-turn, som er beliggende på Vejlevej.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Socialområdet indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter Fredericia kommunes tilbud, organisering og fysiske placeringer på misbrugsområdet, så den mest optimale drift sikres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Punkt 55 Fastsættelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af udgifter til ansættelsessamtaler

Sagsresumé

Kommunen skal fastsætte retningslinjer for godtgørelse for udgifter ved deltagelse i særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job og virksomhederne rekrutterer arbejdskraft med henblik på at fremme beskæftigelsen og modvirke ubalance på arbejdsmarkedet.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til § 17 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 15 i Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats er der mulighed for, at jobcenteret kan yde økonomisk støtte til arbejdssøgende og arbejdsgivere til gennemførelse af særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job, og arbejdsgivere rekrutterer arbejdskraft.

 

Aktiviteterne kan bestå af informationsaktiviteter og støtte, der retter sig mod særlige uddannelses- eller arbejdsområder eller jobsøgende med særlige kvalifikationer eller behov, og befordringsgodtgørelse i forbindelse med jobsøgning og lign.

 

I henhold til disse bestemmelser har Jobcenter Fredericia udarbejdet retningslinjer om godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler, når:

 

  • Samtalen vedrører et almindeligt job, et job med løntilskud eller et fleksjob
  • Samtalen afholdes i Danmark
  • Der er mere end tre timers transport tur/retur i alt mellem borgerens bopæl og virksomhedens adresse målt på www.krak.dk (med bil)
  • Ansøgningen indsendes senest 14 dage efter at rejsen har fundet sted
  • Skriftlig dokumentation for ansættelsessamtalen vedlægges ansøgningen
  • Rejsen skal være gjort i umiddelbar forbindelse med ansættelsessamtalen, det vil sige der kan tages afsted dagen før samtalen og hjem dagen efter.

 

Befordringstilskuddet kan søges af alle ledige jobsøgende bosat i Fredericia Kommune.

 

Tilskuddets størrelse svarer til statens lave kilometertakst, kr. 1,96 pr. km (2020-takst). Den ledige skal dog altid selv dække de første kr. 200 pr. ansættelsessamtale.

 

Der udbetales som hovedregel tilskud til billigste offentlige transport – det kan dog fraviges, hvis: 

  • transport i egen bil, afregnet efter statens lave kilometersats, er billigere, eller
  • brug af offentlig transport vanskeliggøres af tidsmæssige eller praktiske årsager eller
  • ved benyttelse af Storebæltsbroen eller ved benyttelse af færge ydes tilskud for kilometerafstanden over broen

 

Der ydes ikke tilskud, hvis udgiften helt eller delvist kan dækkes på anden vis. Det kan fx være, hvis virksomheden, som den ledige er til ansættelsessamtale hos, betaler for transporten.

 

Der er tale om en begrænset antal ledige, der benytter sig af muligheden for godtgørelse. De ledige, der benytter sig af muligheden, understøttes med denne mulighed i den geografiske og faglige mobilitet i deres jobsøgning.

Økonomiske konsekvenser

Der modtages ikke refusion på området.
Afstandskravet gør, at der er ganske få, der ansøger om dette tilskud.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse indstiller til, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter fastlæggelse af serviceniveau for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler iht. LAB § 17 og Bek. om en aktiv beskæftigelsesindsats § 15 med udgangspunkt i følgende oplæg:

 

  1. At ledige jobsøgende kan få godtgjort udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler hos en arbejdsgiver som specificeret ovenfor.
  2. At fastsættelsen af serviceniveauet forelægges for Social –og Beskæftigelsesudvalget én gang årligt.
  3. At det endeligt fastsatte serviceniveau, og retningslinjer for udbetaling af godtgørelse, publiceres på Fredericia Kommunes hjemmeside.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oplæg til serviceniveau og følger alle tre indstillinger.

Punkt 56 Tilsynsrapporter på socialområdet 2019

Sagsresumé

Socialtilsyn Syd har ført ét anmeldt og tre uanmeldte tilsyn på tilbud i Social og Beskæftigelse i 2019.

Overordnet har tilsynene ikke givet anledning til kritiske bemærkninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilsynet har til formål, i henhold til Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 15 og § 16, at varetage kommunens forpligtigelse til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Herunder at sikre kommunalbestyrelsen, brugere og pårørende indsigt i den pædagogik, omsorg og trivsel, der leveres fra hvert enkelt tilbud.

 

Tilsynet foretages af Socialtilsyn Syd på baggrund af Lov om Socialtilsyn af 12. juni 2013.

 

Følgende tilbud er inden for socialtilsynets opgaveramme i Social og Beskæftigelse:

 

Lovgivning

Tilbud

Anmeldt/uanmeldt tilsyn

Botilbud efter §§ 104, 107 (Voksne)

Kompetencekollegiet + Kaalundsvej

 

 

NOVA

Anmeldt tilsyn

28-05-2019

 

Uanmeldt tilsyn

03-09-2019

Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter Servicelovens § 101 og § 101a og SEL § 107

Alkoholbehandlingstilbud efter SUL § 141

 

Fredericia Misbrugscenter

Stofmisbrugsbehandling

 

Alkoholbehandling

 

 

Uanmeldt tilsyn

23-09-2019

Uanmeldt tilsyn

22-05-2019

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På baggrund af de tilsendte tilsynsrapporter fra Socialtilsyn Syd er det vurderingen, at Fredericia Kommunes tilbud i det store og hele er velfungerende. Ingen har fået alvorlige bemærkninger (der skal handles på). Generelt får tilbuddene ros for, at borgerne trives, at de bliver hørt, bliver mødt med respekt og anerkendelse, og at de har indflydelse på eget liv.

 

På misbrugsområdet er et område markeret som 3, af en skala fra 1-5. Temaet handler om ledelses kompetencer, og medarbejderne giver udtryk for at de er tilfredse med leders kompetencer, men oplever at leder ikke er tilstrækkelig synlig i tilbuddet, samt at medarbejderne har været underlagt mange udviklingsopgaver, som har betydning for daglig drift samt trivsel. Det efterspørges således, at daglig leder af tilbuddet får frigjort ressourcer til at fremtræde tilgængelig for tilbuddets personale til at understøtte daglig drift.

 

På Kompetencekollegiet er der en 3’er i forhold til de fysiske rammer. Overordnet trives borgerne, men man påpeger, at boligerne er meget små. Det er for nogen borgere en fordel, da de føler tryghed ved det, mens andre føler det meget trangt og en overskridelse af privatlivets fred at skulle gennem fællesareal, for at komme i bad.

 

Det er Socialtilsynets vurdering, at tilbuddet med fordel kan have fokus på, at sammensætningen af borgerne i tilbuddet, understøtter den enkelte borgers udvikling positivt.

 

Alle tilbud er godkendt af Socialtilsyn Syd.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Orienteringen tages til efterretning.

Punkt 57 Politisk godkendelse af Tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression

Sagsresumé

I et samarbejde mellem Region Syddanmark og de 22 kommuner, er der udarbejdet et tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression. Forløbsprogrammet har til formål at styrke den samlede indsats for borgere i målgruppen og bidrage til borgernes tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Forløbsprogrammet indeholder to nye kommunale opgaver, og er derfor sendt til politisk godkendelse i hver af de 22 kommuner.

 

I Fredericia sendes forløbsprogrammet til godkendelse i Social og Beskæftigelsesudvalget og til orientering i Sundhedsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Depression er en stor belastning for det enkelte menneske, og dårlig mental trivsel og psykisk sygdom, herunder depression, er væsentlige risikofaktorer i forhold til at miste eller fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet. Der er derfor et stort potentiale både for det enkelte menneskes livskvalitet og trivsel, og samfundsøkonomisk ved at styrke indsatsen for denne borgergruppe.

 

I Danmark koster depression årligt ca. 20 mio. sygedage pr. år, og dermed ligger depression som nummer 6 i toppen af sygdomsårsager målt på antal sygedage (Sundhedsstyrelsen og SDU Statens Institut for Folkesundhed, 2016: Sygdomsbyrden i Danmark). Jf. ”Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015” er der hvert år i Danmark 11.000 nye tilfælde af depression. Det svarer til knap 100 nye tilfælde i Fredericia Kommune (0,9% af totalen på landsplan).

 

Forløbsprogrammet

Forløbsprogrammet er baseret på nationale anbefalinger og retningslinjer, og har til formål at styrke den samlede indsats for mennesker med depression og bidrage til tilknytningen til arbejdsmarkedet. Forløbsprogrammet er et handlingsorienteret dokument. Det henvender sig til fagprofessionelle fra alle de områder, der har berøring med mennesker med depression, og beskriver aktørernes opgaver og roller i den tværfaglige, tværsektorielle og koordinerende indsats, som kommuner, almen praksis, sygehuse og apoteker i Syddanmark yder i samarbejdet med mennesker med depression.

Forløbsprogrammet kan bruges som opslagsværk, eller i forbindelse med overordnet planlægning. Det er blevet til i en struktureret brugerinddragelsesproces, og bygger på et bærende princip om aktiv inddragelse af patienter og pårørende. Forløbsprogrammet var i administrativ høring i kommunerne i efteråret 2019, og er efter revision nu sendt til politisk godkendelse i kommunerne.

 

Særlige indsatser i forløbsprogrammet 

Forløbsprogrammet beskriver to opgaver, som er nye skal-opgaver for kommunerne:

  • Den koordinerende kontaktperson
  • Den rehabiliterende indsats

 

Den koordinerende kontaktperson

Forløbsprogrammet indebærer, at en koordinerende, navngiven kontaktperson skal tilbydes borgere, der er diagnosticeret med depression, og som samtidig har komplekse behov, herunder indsatser inden for arbejdsmarkedsområdet og øvrige kommunale områder. Kontaktpersonen sikrer, at der som minimum afholdes et fælles møde med relevante aktører, hvor der lægges en fælles plan for den videre indsats. I mange kommuner findes en lignende kontaktperson allerede, og her vil der således ikke være behov for ændringer, idet der ikke stilles krav til placeringen af kontaktpersonen.

 

For borgere, der har en sag i Jobcenteret, svarer funktionen ”koordinerende kontaktperson” til funktionen ”koordinerende sagsbehandler” jf beskæftigelsesindsatsloven. I Fredericia Kommune vurderes det, at hovedparten af borgerne i målgruppen kan tilbydes en koordinerende kontaktperson i dette regi, og øvrige borgere i målgruppen kan tilbydes en koordinerende kontaktperson inden for den nuværende ramme i Social & Beskæftigelse.

 

Den rehabiliterende indsats

Forløbsprogrammet indebærer desuden, at kommunerne skal stille et rehabiliteringstilbud til rådighed for borgere med let til moderat depression, der ikke behandles i psykiatrien. Tilbuddet kan også inkludere andre relevante målgrupper, og den enkelte kommune fastlægger selv den nærmere udformning af tilbuddet med afsæt i forløbsprogrammets intentioner.

 

Rehabiliteringstilbuddene har til formål at styrke patientens egenomsorg og mestring af sygdommen samt bidrage til en hensigtsmæssig livsstil. I rehabiliteringen anlægges en helhedsorienteret tilgang, der medtænker borgerens kontekst og relationen til andre.

 

I Fredericia Kommune kan opgaverne i forløbsprogrammet for nuværende efterleves i en tilnærmet model. Der kan med fordel arbejdes henimod en mere målrettet model, hvor rehabiliterende tilbud til målgruppen er tilrettelagt på tværs af social- og beskæftigelsesområdet, og indeholder elementer af sygdomsmestring og psykoedukation, samt en helhedsorienteret tilgang, der inddrager borgerens livsstil, relationer til andre og livssituation. En mere målrettet løsning, der tager højde for forløbsprogrammets anbefalinger og intension vil kræve, at der tilføres ressourcer.

 

Kommunikationspakke 

Der er som en del af forløbsprogrammet udviklet en kommunikationspakke, der systematiserer og beskriver indhold og koordination af kommunikation til patienter med depression og deres pårørende. Kommunikationspakken indeholder blandt andet en tjekliste, som patienter og pårørende kan anvende til forberedelse i deres møde med de involverede aktører i sygdomsforløbet. Kommunikationspakken, der er udviklet med assistance fra fagpersoner i psykiatrisygehuset, almen praksis og jobcenter, er vedlagt som bilag.

 

Tværsektoriel implementeringsplan 

For at sikre en ensartet implementering på tværs af sygehuse, kommuner og almen praksis er der udviklet en implementeringsplan, som lægger stor vægt på samarbejdet på tværs af aktører og sektorer, og særligt på det kommunale arbejdsmarkedsområde.

 

Implementering i Fredericia Kommune

Såfremt forløbsprogrammet godkendes politisk i de 22 syddanske kommuner, påbegyndes implementeringen i 3. kvartal 2020.

 

Der nedsættes en implementeringsgruppe lokalt i Fredericia Kommune, der skal tilrettelægge de konkrete tilbud og samarbejdsmodeller i Fredericia. Samtidig tilrettelægges en tværsektoriel implementeringsproces sammen med de øvrige aktører i Lillebælt-området, jævnfør implementeringsplanen.

Økonomiske konsekvenser

Opgaverne i forløbsprogrammet kan, for størstedelens vedkommende, implementeres inden for den nuværende ramme. En rehabiliterende indsats til målgruppen kan dog kun leveres i en tilnærmet model som organiseringen og rammen er nu, mens udvikling af målrettede rehabiliteringstilbud vil kræve tilførsel af ressourcer svarende til én stilling.

Vurdering

Det vurderes, at en styrket indsats overfor denne borgergruppe i form af rehabiliteringsforløb og øget koordinering kan gøre en væsentlig forskel. Både for det enkelte menneske, samt for muligheden for at opnå eller bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller;

 

  1. At Social og Beskæftigelsesudvalget godkender Tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression til implementering i Fredericia Kommune og i Region Syddanmark.
  2. At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Forløbsprogrammet godkendes og orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 58 Overblik over samarbejdsaftaler

Sagsresumé

Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. For at give udvalgene et overblik fremlægges her en oversigt. Der afholdes årlige statusmøder med alle samarbejdspartnerne i årets 2. kvartal. Nogle samarbejdsaftaler har en udløbsdato, mens andre kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret. Udvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker en årlig samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal forud for budgetforhandlingerne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Herunder ses en liste over samarbejdsaftaler, mange er fortløbende, mens få har en udløbsdato. Der er ingen samarbejdsaftaler der udløber i 2020.

 

Samarbejdsaftale med

Ansvarligt udvalg

Årstal for indgåelse/fornyelse af aftale

Apotekerne

Sundhedsudvalget

2020

Boblberg

Sundhedsudvalget

2020 - udløber i 2021

Diabetesforeningen

Sundhedsudvalget

2017

Foreningen Korskær

Sundhedsudvalget

2019

Fredericia Frivilligcenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2017

Fredericia Middelfart Selvhjælp

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2017

Fredericia Provsti

Sundhedsudvalget

2019

Get2Sport 

Kultur og Idrætsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børn og Skoleudvalget

2020

Grow Your Life

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2018- udløber i 2021

Headspace

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2020

Idræt i Dagtimerne

Kultur- og Idrætsudvalget,  Sundhedsudvalget, Senior- og Handicapudvalget

2020

Kirkens Korshær

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019

Kræftrådgivningen

Sundhedsudvalget

2019

Kvindernes Krisecenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2018

Mødrehjælpen

Sundhedsudvalget

2020

Peer-Partnerskabet

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019 - udløber i 2022

Psykiatrisamarbejdet, Regionen

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019 - udløber i 2023

SIND Fredericia

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2020

Social Sundhed Fredericia

Social- og beskæftigelsesudvalget

2018

Stedet – Center for mænd

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2014

TUBA

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019 - udløber i 2022

Ældre Sagen

Senior- og Handicapudvalget

2017

 

Se bilag for økonomi.

 

Årlig individuel status med samarbejdspartnere.

Der afholdes årlige statusmøder individuelt med alle samarbejdspartnerne. Statusmøderne ligger i 2. kvartal, da samarbejdsaftalen kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret.

 

Løbende kontakt året rundt

Udover de årlige statusmøder er der løbende kontakt til samarbejdspartnerne året rundt. For mange af samarbejdspartnerne gælder det, at der er en særlig tæt kontakt til Strategi for Udsathed, Fredericia Sund By og Sundhedshuset.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det foreslås, at udvalgene én gang årligt, efter statusmøderne i 2. kvartal, får en årlig, samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal, forud for årets budgetforhandlinger.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget, Børn- og Skoleudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Senior- og Handicapudvalget

  1. Tager ovenstående overblik over samarbejdsaftaler i Fredericia Kommune til efterretning.
  2. Beslutter om udvalget ønsker en årlig, samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 12-08-2020

  1. Taget til efterretning
  2. Der ønskes en status på samarbejdsaftalen med Get2sport på Børne- og Skoleudvalgets møde den 16. september.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 10-08-2020

Sagen taget til efterretning.

 

Senior- og Handicapudvalget ønsker en årlig samlet status på samarbejdsaftalerne.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Orienteringen taget til efterretning.

Udvalget ønsker en årlig samlet status i 3. kvartal.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

  1. Taget til efterretning.
  2. Udvalget ønsker en årlig status på samarbejdsaftalerne, samt muligheden for at komme i dialog med de enkelte aktører.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 13-08-2020

  1. Taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker en årlig status i 3. kvartal

Punkt 59 Orientering om Ankestatistikken 2020 Første kvartal

Sagsresumé

Ankestyrelsen har udsendt den kvartalsmæssige statistik til alle landets kommuner med de seneste tal for afgørelser i klagesager vedrørende kommunernes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet.

 

Fredericia Kommune har i alt fået tilsendt 56 klagesager til Ankestyrelsen på Social og Beskæftigelsesområdet i 2020 K1.

 

Sagsbeskrivelse:

I alt har Ankestyrelsen afgjort 56 sager i Fredericia Kommune i 2020 K1.

 

I tabel 1 vises udfaldet af sager i Ankestyrelsen for Fredericia Kommune i 2020 K1, samt hvordan sagerne er fordelt på landsplan.

 

Ud af de 56 sager har i Fredericia Kommune Ankestyrelsen truffet følgende afgørelser:

Sagsudfald

LAB
 

LAS

PL

SDP

SL

ØVR

Fredericia

I alt

Landstotal
I alt

Afvisning/Henvisning

0

3

0

0

2

0

5

686

Hjemvisning

0

0

1

1

3

0

5

1032

Stadfæstelse

1

10

3

7

18

1

40

4458

Ændring/Ophævelse

0

1

0

1

3

1

6

774

Fredericia i alt

1

14

4

9

26

2

56

Landstotalen i alt

413

2128

202

1190

2772

245

                     6950

 

Tabel 1: Udfaldet af sager i Ankestyrelsen fra Fredericia Kommune og på landsplan

Forklaringstabel

LAB: Loven om aktiv beskæftigelsesindsats
LAS: Lov om aktiv socialpolitik
PL: Loven om social pension og loven om højeste, mellemste mv. førtidspension
SDP: Sygedagpenge
SL: Serviceloven (fx særlig støtte – børn og voksne, hjælpemidler, magtanvendelse mv)
ØVR: Almenboligloven, Andre love - tidligere nævnsområder, Boligstøtteloven, Dagtilbudsloven, Integrationsloven, Kontantydelsesloven, Lov om kompensation for handicappede i erhverv, Repatrieringsloven, Seniorjobloven.

Afvisnings sager
Ankestyrelsen behandler ikke sagen. Afvisningen kan skyldes, at borgeren klager for sent eller opgiver klagen.

Yderligere kan det skyldes, at Ankestyrelsen ikke er den kompetente myndighed og sender klagen videre.
Hjemvisnings sager
Ankestyrelsen mener ikke, at der er tilstrækkelige oplysninger på sagen inden kommunen har truffet afgørelse.

Dermed skal kommunen forny behandlingen af sagen.
Stadfæstelses sager
Ankestyrelsen har været enig i kommunens afgørelse.
Ændrings/ophævelses sager
Ankestyrelsen har ophævet kommunens afgørelse.

 

Tabel 2 viser omgørelsesprocenten for Fredericia Kommune i forhold til landstotalen.

 

Omgørelses procenten betyder: Antallet af hjemviste og ændrede sager set i forhold til alle realitetsbehandlede sager.

Omgørelsesprocenten for 2020K1 i Fredericia Kommune og på Landstotal.

Fredericia

Kommune 18

Fredericia

Kommune

19

Fredericia Kommune

20 K1

Landstotal

Lov om aktiv beskæftigelse

19

21

0

22

Lov om aktiv socialpolitik

30

38

9

27

Lov om Socialpension samt loven om højeste, mellemste mv. førtidspension

29

25

25

19

Sygedagpenge

35

31

22

19

Service lov

29

44

25

36

ØVR

Ikke angivet

Ikke angivet

 

 

 

Tabel 2: Omgørelsesprocenten for Fredericia Kommune i forhold til landstotal.

Tabel 3 viser samlede antal afgørelser i Fredericia Kommune i 2020 K1.
Der er en usikkerhed omkring tallene, da de godt kan være højere, idet det ikke har været muligt, at få alle lovområder med.
Særligt afgørelser efter serviceloven, kan være højere end angivet i tabellen.

Antal sager i Fredericia Kommune

Fredericia

Kommune

Lov om aktiv beskæftigelse

442

Lov om aktiv socialpolitik

834

Servicelov

466

Sygedagpenge

2.346 

I alt

4.088

Tabel 3: Antal sager i Fredericia Kommune fordelt på LAS LAB og SDP.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 60 Godkendelse af nye medlemmer i Udsatterådet

Sagsresumé

Et medlem af Udsatterådet er trådt ud. Udsatterådet ønsker nu to nye medlemmer godkendt af Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Formanden for Udsatterådet er udpeget af Social- og Beskæftigelsesudvalget i Fredericia Kommune. Det er blandt andet formandens opgave, at komme med forslag til sammensætningen af Udsatterådets medlemmer. Når forslaget er klart, skal det godkendes i Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Et af Udsatterådets medlemmer, Anders Friche fra headspace, er trådt ud af rådet, da han har fået nyt arbejde i headspace Århus.

 

Udsatterådet har længe ønsket, at få et medlem med brugerbaggrund, hvorfor formanden ønsker godkendelse af Karina Baastrup, som nyt medlem i Udsatterådet. Karina bidrager blandt andet med erfaring og viden fra misbrugsområdet.

 

Herudover har rådet et ønske om, at få et medlem med erfaring på integrationsområdet, hvorfor formanden ønsker godkendelse af Hassan Jama, som nyt medlem af Udsatterådet. Hassan sidder i Dansk-Somalisk Kulturforening.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender Karina Baastrup og Hassan Jama, som nye medlemmer af Udsatterådet.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Udvalget godkender de nye medlemmer.

Punkt 61 Status (Lukket)

Punkt 62 Opsamling (Lukket)

Punkt 63 Virksomhederne i Fredericia tager socialt ansvar - samarbejde med Code of Care

Sagsresumé

Social og Beskæftigelsesudvalget har haft et ønske om at styrke samarbejdet med virksomhederne i Fredericia, herunder især i forhold til at styrke vinklen på det sociale medansvar for det rummelige arbejdsmarked. Den 20.06.19 blev en 1 –årig kontrakt med Code of Care indgået.  Der er etableret Task Force Fredericia, bestående af 25 virksomhedsejere fra Fredericia kommune. Virksomhederne i Fredericia tager et stort socialt ansvar og det kan ses og mærkes på de mange borgere, der indenfor de seneste 12 måneder er gået i beskæftigelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Samarbejdet med Code of Care er en af indsatserne, som skal medvirke til at øge virksomhedernes sociale ansvar, så flere ledige fra Fredericia kommer i beskæftigelse. Samarbejdet med Code of Care indgår, som en prioriteret indsats i Samarbejdsaftalen mellem Fredericia kommune, Business Fredericia, Fagbevægelsen Fredericia samt Fredericia Uddannelsesråd.

 

Jobåbninger

Der er de sidste 12 måneder afsluttet 7.524 ledige til job og uddannelse. Et af de initiativer, som har givet job til ledige i Fredericia, er etablering af Task Force Fredericia i samarbejdet med Code of Care.

I forbindelse med et event i november 2019, meldte 128 deltagende virksomheder 74 jobåbninger ind. Opfølgning på jobåbningerne har konkret resulteret i 56 jobs, heraf er 38 besat og der er aktuelt dialog om de resterende 18 jobs, som virksomhederne har fremrykket til august og september grundet Covid19.

Fredericia kommune har selv ansat 11 ud af 56 jobs. Som følge af Covid19 og situationen i virksomheden har 18 virksomhedsejere, der i første omgang meldte ind med jobåbninger, trukket disse tilbage igen.

 

Task Force Fredericia

Task Force Fredericia har forpligtet sig til at være med til

-          At samle og inspirere virksomhedslederne i Fredericia til at involvere sig, sådan at der via jobåbninger i kommunens virksomheder etableres ny ansættelser for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet

-          At udbrede det sociale ansvar via inspirations events, To Care or Not, for virksomhedsledere og deres netværk.

 

Der er indtil videre afholdt 4 møder i Task Force Fredericia. Ud af disse er der kommet flere initiativer, som planlægges afholdt i 2020.

En af initiativerne som Task Force Fredericia har været med til at planlægge er et større event i Messe C afholdt den 28.11.19. Formålet med eventen var at samle virksomhedsejere, som gerne vil være med til at tage et socialt ansvar. Der deltog 128 virksomhedsejere. Der var oplæg og underholdning og der blev meldt jobåbninger ind.


Samarbejdsaftalen med Code of Care udløb den 15. maj 2020 og der er vedlagt en ny  samarbejdsaftale med Code og Care som bilag. Perioden for samarbejdsaftalen er fra den 16. maj 2020 - 15. maj 2021. Prisen for 1 årig periode er 100.000 kr, efter tilskud fra Star.

 

Code of Care’s ambition var at være med til at skabe 100 jobåbninger i Fredericia indenfor det første år. Det er lykkedes at være med til at skabe 56 jobåbninger på trods af Covid19 situationen og suspension af beskæftigelsesindsatsen. Code of Care har valgt at reducere betalingen for det første år med 50.000 kr. på baggrund af de særlige omstændigheder, som har præget året.

 

Der er indledt en drøftelse med Code of Care for at målrette indsatsen og gøre den mere resultatorienteret. Udvalget vil få forelagt en midtvejs status efter det første år i den nye kontraktperiode. Forventningen er at skabe min. 100 jobåbninger i alt indenfor den 1 årige samarbejdsperiode. I kraft af samarbejdsaftalen inddrages Business Fredericia tæt.

Økonomiske konsekvenser

Udgiften afholdes indenfor jobcentrets ramme.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse indstiller til at Social- og Beskæftigelsesudvalg drøfter og beslutter

- Forlængelse af samarbejdsaftalen

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Udvalget beslutter at samarbejdsaftalen forlænges med 1 år.

Punkt 64 Sommerpakke til botilbud: Tilskud til oplevelser

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget et tilskud fra den nationale sommerpakke til at kunne arrangere dagsture eller andre udendørs sociale aktiviteter for borgerne tilknyttet et botilbud.

 

Sagsbeskrivelse:

Borgere på socialpsykiatriske botilbud og andre botilbud har i perioden med COVID-19 oplevet færre besøg og mindre socialt samvær. Regeringen og Aftalepartiernes har i deres Sommerpakke for 2020 derfor afsat 20 mio. kr. til at beboere på socialpsykiatriske botilbud og andre botilbud kan få gode oplevelser henover sommeren og resten af 2020. Midlerne går til, at der kan arrangeres dagsture eller tilrettelægges andre udendørs sociale aktiviteter.

Der ligges op til, at kommunerne med fordel kan samarbejde med lokale frivillige foreninger og organisationer om at tilrettelægge dagsturene/aktiviteterne.

Midlerne hertil er blevet udmøntet som særtilskud, som Fredericia Kommune allerede har modtaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at tilskuddet vil kunne skabe gode oplevelser for borgerne tilknyttet et botilbud i Fredericia Kommune.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.  

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Punkt 65 Orientering (Lukket)