Social- og Beskæftigelsesudvalget - 17-09-2018

Referat
Dato:
Mandag, 17 september, 2018 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 51 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 17-09-2018

Godkendt.

Punkt 52 Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 17. september 2018 afholdes på Kirkens Korshærs Varmestue

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 17. september 2018 afholdes på Kirkens Korshærs Varmestue. Der gives på mødet en kort introduktion til stedet ved Lone Kronborg Tang, assistent ved Kirkens Korshærs Varmestue i Fredericia.


Sagsfremstilling:

Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 17. september 2018 afholdes på Kirkens Korshærs Varmestue. Der gives på mødet en kort introduktion til stedet ved Lone Kronborg Tang, assistent ved Kirkens Korshærs Varmestue i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Det indstilles, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager introduktionen til efterretning.

Bilag

Ingen

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 17-09-2018

Kirkens Korshær orienterede om sit virke og samarbejder. Introduktionen taget til efterretning.

Punkt 53 Drøftelse af processen for udarbejdelse af Beskæftigelsesplan 2019

Sagsresumé

Administrationen lægger op til en drøftelse af proces i forbindelse med udarbejdelse af beskæftigelsesplanen for 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Hvert år udarbejdes en beskæftigelsesplan på Arbejdsmarkedsområdet. Planen består dels af den lokale prioritering, dels af nogle centralt fastsatte ministermål.

For 2019 er der seks centralt fastlagte beskæftigelsespolitiske mål:

  1. Flere personer skal i beskæftigelse eller uddannelse i stedet for at være på offentlig forsørgelse
  2. Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft
  3. Flere flygtninge og familiesammenførte til flygtninge skal være selvforsørgende
  4. Flere jobparate personer på kontanthjælp skal i beskæftigelse og flere aktivitetsparate bliver jobparate eller kommer i beskæftigelse. Der bør i indsatsen være et særligt fokus på kvinder med indvandrerbaggrund.
  5. Bekæmpelsen af socialt bedrageri og fejludbetalinger skal styrkes
  6. Udsatte ledige skal have en indsats

Herudover har ministeren valgt at skærpe kommunernes fokus på at få ledige med handicap i arbejde og vil i forbindelse med et samlet handicappolitisk udspil tilføje et 7. beskæftigelsespolitiks mål om, at flere personer med handicap skal i beskæftigelse.

Arbejdsmarked & Borgerservice foreslår følgende modeller til udarbejdelse af det kommende års beskæftigelsesplan:

·  Beskæftigelsesplanen for 2018 opdateres med de nye ministermål. I foråret følger en større proces i takt med, at analyserne foreligger.

·  Der udarbejdes en ny og kort Beskæftigelsesplan for 2019, som inkluderer de nye ministermål. I 2019 følger en større proces i takt med, at analysen bliver færdig.

·  Der udarbejdes en ny Beskæftigelsesplan for 2019, som følger den vanlige proces. Beskæftigelsesplanen vil blive forelagt Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Fredericia Beskæftigelsesforum inden fremsendelse til Økonomiudvalg og Byråd ved udgangen af 2018.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er relevant igen at drøfte processen og indholdet i beskæftigelsesplanen, fordi Byrådet har besluttet at foretage en større analyse af Jobcentret, og fordi der netop er vedtaget en reform den 23/8-18, som ændrer på nogle af vilkårene for Jobcentrets drift. Analysen vil blive foretaget hen over 2018/19, og reformen forventes vedtaget i Folketinget, så den kan implementeres hen over 2019/20. Derfor vil en 1 årig beskæftigelsesplan udarbejdet i november/december 2018 vanskeligt repræsentere den indsats Jobcentret kan forventes at skulle implementere i løbet af 2019.

Der skal hvert år udarbejdes en beskæftigelsesplan. Efter dialog med Arbejdsmarkedskontor Syd er administrationen bekræftet i, at indhold og form ikke er afgørende, hvorfor de 3 skitserede muligheder hver især vil være tilstrækkelige i forhold til de formelle krav til en beskæftigelsesplan. 

Indstillinger

Arbejdsmarked & Borgerservice indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter og beslutter, hvilken proces beskæftigelsesplanen for 2019 skal udarbejdes efter.

Bilag

Bilag 1 Beskæftigelsesplan 2018

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 17-09-2018

Der udarbejdes en kort Beskæftigelsesplan for 2019. I planen opstilles konkrete måltal for de væsentligste indsatsområder, herunder ministermålene. Planen laves med udgangspunkt i de fastsatte ministermål.


Forslag til Beskæftigelsesplan 2019 drøftes på førstkommende møde i Social- og beskæftigelsesudvalget.


I takt med analysegruppens resultater fremlægges politisk, indarbejdes beslutningerne i Beskæftigelsesplanen fra 2019.

Punkt 54 Opfølgning på dialogmøde om 'Unge og Rusmidler i Fredericia' d. 24. august 2018

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget afholdt d. 24.08.2018 et dialogmøde om ’Unge og Rusmidler i Fredericia’. Dialogmødet er en del af Strategi for Udsathed og kobler sig til den igangværende evaluering af misbrugsområdet. Der orienteres her om dialogmødets bidrag til Strategi for Udsathed.

 

Sagsfremstilling:

Social- og Beskæftigelsesudvalget afholdt d. 24.08.2018 et dialogmøde om ’Unge og Rusmidler i Fredericia’. Dialogmødet er en del af Strategi for Udsathed, der favner bredt på tværs af hele udsatteområdet og kobler sig til den igangværende evaluering af misbrugsområdet. Dialogmødet havde til formål at klæde udvalget godt på med viden omkring unge og rusmidler i Fredericia set fra borger, pårørende og samarbejdsperspektiv.

På dialogmødet deltog apotekere, læger, unge, forældre, politi, kommune, politikere, gymnasiet og produktionsskolen. Deltagerne blev inddelt i to dialoggrupper, og som en del af opsamlingen besvarede de følgende spørgsmål:

 

  • Efter at have deltaget i denne dialog tror jeg udfordringen med unge og rusmidler i Fredericia er…
  • Og jeg har på fornemmelsen at…

Deltagernes besvarelser udgør sammen med observatørnoter datagrundlaget, som kan sammenfattes under følgende temaer:

 

Tema

 

Opsummering

1

Koordinerende tværfaglig indsats

Der efterlyses et bredt tværfagligt samarbejde. Både på tværs af kommune, region, politikere og civilsamfundet.

2

Forebyggende arbejde

 

 

Der efterlyses generelt mere systematisk forebyggende arbejde. Tidlig indsats på skoler og uddannelsesinstitutioner. Øge oplysning om trivsel, mental sundhed og ungekultur.

Fremskudt rådgivning. Skolerne skal have besøg af en neutral part, som kan være med til at fange de unge tidligere. Unge forstår ikke altid sig selv som værende på kanten.

Forebyggelse og oplysning på de kanaler, som de unge bruger- SoMe

3

Omfanget af problemer med rusmidler blandt unge

Omfanget og udfordringen er større end vi tror, og rusmidler er let tilgængelige i Fredericia. Udfordringer med bl.a. morfin og helium. Stor efterspørgsel – høje priser på morfin. Morfin er stærkt vanedannende. Det kan koste den unge op mod 3000 kr. dagligt.

Udfordring med intelefonering af falske recepter hos apoteket og misbrugscenteret. Lægevagten kan misbruges. Det er dyrt for den enkelte at finansiere et misbrug – fører til dobbeltliv.

Forældre og uddannelsesinstitutioner oplever, at de unge kan skjule et misbrug relativt længe. Uddannelsesinstitutionerne efterlyser undervisning/viden, ift. at spotte misbrug.

4

Kommunikation, viden og vilje

Ønske om en tydelig politisk prioritet.

Fokus på problematikken i det offentlige rum.

Der skal indsamles viden.

5

Misbrugsbehandling

Der efterlyses en lettere indgang til behandlingssystemet. Hvem skal man kontakte? Der efterspørges et akutnummer, som også har åbent i weekenden.

Det første møde med rusmiddelbehandlingen er afgørende. Der skal sættes god tid af til det første møde. Psykolog og læge bør være tilstede (der er ofte tale om dobbeltdiagnoser).

Misbrugsbehandling er ofte en for indforstået verden. Der er behov for en gennemgang af, hvad det er for et system den unge og familierne møder første gang de kommer i kontakt med misbrugsbehandlingen – en ’how-to’/step by step folder.

Der mangler tilbud til unge misbrugere, som ender på gaden.

6

Indsatser/kampagner

Alkoholforbud på skoler – også for forældre.

Kampagner: ’Forskelsmennesker’ og ’En god-ven’

Peer to peer arbejde – det er afgørende, at der er en god ven der viser vej.

Rygeforbud på kommunale institutioner. Hvad kan vi lære af rygeforbuddet – der har været med til at nedbringe rygning?

Skolerne skal have besøg af f.eks. U-turn. Det skal være obligatorisk.

 

Det indsamlede data vil sammen med data fra kick-off indgå som en del af det fortsatte arbejde med Strategi for Udsathed. Samtidig vil data fra dialogmødet i særlig grad blive inddraget i samarbejdet med Aarhus Universitet, Center for Rusmiddelforskning vedr. evalueringen af misbrugsområdet.

 

Tids- og procesplan på den korte bane

Strategi for Udsathed:

  • September:
    • Møde med Udsatterådet d. 20.09.2018 ift. endeligt program for event i oktober
  • Oktober:
    • Event d. 9.10.2018 med overskriften ’Samarbejde på tværs’
  • December:
    • Event d. 4.12.2018 med overskriften ’Frivillighed, borgerinddragelse og fællesskab’

 

Evaluering af misbrugsområdet:

  • August:
    • Materiale afsendt til Aarhus Universitet, Center for Rusmiddelforskning til gennemlæsning
    • Der er nedsat en styregruppe for rusmiddelforebyggelse, som arbejder på tværs af de store velfærdsområder. Møde afholdt d. 30.08.2018
  • September:
    • Møde 28.09.2018 på tværs af de store velfærdsområder
  • Oktober:
    • Aarhus Universitet, Center for Rusmiddelforskning udarbejder handleanvisninger
  • November:
    • Evalueringen afsluttes med et mindre evalueringsskriv (4-5 sider) med handleanvisninger fra Aarhus universitet, Center for Rusmiddelforskning

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter ønsker til den videre proces.

Bilag

Ingen

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 17-09-2018

Taget til efterretning.


De elementer der allerede nu ligger klar efter dialogmødet den 24. august 2018 om unge og rusmidler, iværksættes.

 

Administrationen kontakter politiet og aftaler et fælles møde mellem politikere og politiet.


Der fremsendes referat fra mødet til udvalget.

Punkt 55 Godkendelse af samarbejdsaftale mellem Fredericia Krisecenter og Fredericia Kommune

Sagsresumé

Den eksisterende samarbejdsaftale mellem Fredericia Krisecenter og Fredericia Kommune er revideret. Udvalget skal på mødet godkende den nye samarbejdsaftale.  

 

Sagsfremstilling: 

Der eksisterer en samarbejdsaftale mellem Fredericia Krisecenter og Fredericia Kommune fra 2008. Denne er nu revideret med baggrund i et ønske fra Fredericia Krisecenter om at få den opdateret.

Samarbejdsaftalen er indholdsmæssigt uden store ændringer blot et mere tydeligt fokus på samarbejdet om målgruppen og den forebyggende indsats. En ny samarbejdsaftale skal således være med til at skabe et godt grundlag for det fremadrettede samarbejde. 

Fredericia kommune er lovmæssigt forpligtet til at have et krisecenter efter § 109 i Serviceloven hvoraf det fremgår at: ’Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold. Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager under opholdet omsorg og støtte. ’ 

Samarbejdsaftalen mellem Fredericia Krisecenter og Fredericia Kommune har til formål at sikre voldudsatte kvinder og evt. medfølgende børn adgang til midlertidigt ophold samt støtte og rådgivning. Ud fra den enkelte kvinde/det enkelte barns behov, skaber Fredericia Krisecenter rammer som understøtter, at egne kompetencer og ressourcer bringes i anvendelse til brug for et fremtidigt liv uden vold i nære relationer. Fredericia Krisecenter arbejder desuden forebyggende, og formidler viden og rådgivning om vold mod kvinder. Målet for indsatsen er, at sikre kvinder og børn mod yderlige vold i nære relationer, og at støtte dem i en udvikling, hvor de selv kan håndtere deres situation og hindre gentagelse.  

 

Samarbejdsaftalen indeholder blandt andet: 

 

-         At Krisecenteret er normeret til at modtage 4 voldsramte kvinder og deres børn. 

-         At Krisecenteret yder omsorg, støtte, krisehjælp, rådgivning og hjælp til selvhjælp.  

-         Krisecentret arbejder forebyggende. Kvinder, der er bosat i Fredericia, får hjælp ved ambulant personlig og/eller telefonisk henvendelse i forhold til rådgivning omkring voldsproblematikker i nære relationer.  

-         Optagelse i Krisecentret kan ske ved henvisning fra offentlige myndigheder eller ved pågældendes egen henvendelse til centret. Krisecentrets leder træffer afgørelse om indskrivning. 

-         Krisecenteret modtager i det nødvendige omfang administrativ bistand fra Fredericia kommune. 

  

Udvalget skal godkende den nye samarbejdsaftale.  

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Krisecenter modtager et årligt tilskud på 2,6 mio. kr. fra Fredericia Kommune. Tilskuddet bibeholdes i 2018 på samme niveau som for 2017.

 

Fredericia Krisecenter har et ønske om at udvide til 5 pladser, men anbefalingen er at fastholde de 4 pladser, da tilskuddet ikke øges samt at borgerne i Fredericia generelt trækker mindre på landets krisecentre, end det vi udbyder. Krisecentrets pladser optages primært af borgere fra andre kommuner.

 

I 2017 havde Fredericia Kommune en udgift til egne borgere på 750.000 kr. og en indtægt på 2,2 mio. kr. fra andre kommuner. Gennemsnitsbelægningen var i 2017 på 3,95 ud af de fire pladser. Det er op til Fredericia Krisecenters bestyrelse at afgøre hvorvidt normeringen skal være fire eller fem pladser.

 

Nedenstående er en oversigt over økonomi på Fredericia Krisecenter i årene 2014-2017:

 

 

 

2014

2015

2016

2017

Tilskud

2.550.000

2.550.000

2.550.000

2.618.500

Årsresultat

78.247

-9.081

222.502

201.764

Egenkapital

245.249

236.168

458.670

660.434

 

Kommunens indtægter i årene 2014-2017:

 

2014

2015

2016

2017

Indtægter

2.195.169

2.118.690

2.740.408

2.204.847

 

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Voksenservice indstiller at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

-         Godkender den nye samarbejdsaftale mellem Fredericia Krisecenter og Fredericia Kommune

 

-         Beslutter at de 4 pladser på Fredericia Krisecenter fastholdes

Bilag

Samarbejdsaftale mellem Fredericia Krisecenter og Fredericia Kommune

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 17-09-2018

Social -og Beskæftigelsesudvalget tiltræder Samarbejdsaftalen, og besluttede at fastholde de nuværende 4 pladser på Fredericia Krisecenter.

Punkt 56 Orientering (Lukket)