Social- og Beskæftigelsesudvalget - 19-08-2019

Referat
Dato:
Mandag, 19 august, 2019 - 18:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 14 august, 2019 - 19:01
Referat publiceret:
Fredag, 23 august, 2019 - 21:00

Punkt 34 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 19-08-2019

Godkendt.

Punkt 35 Orienteringssag vedrørende Indsatser i Korskærparken

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget besøgte på studieturen i maj 2019 blandet Gellerupparken i Århus. I forlængelse af besøget, er der blevet efterspurgt et samlet overblik over indsatser i Korskærparken på udvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektchef i Den Boligsociale Helhedsplan i Fredericia Kasper Søstrøm Müller har udarbejdet det vedhæftede bilag - Oversigt over kommunale projekter og medarbejderressourcer i relation til Helhedsplan Fredericia. Notatet med oversigten over indsatsområdet ’Uddannelse og beskæftigelse’ fra Helhedsplan Fredericia er ligeledes vedhæftet.

 

Som de to bilag viser, så er der sat rigtig meget i gang. På styregruppemøderne i Helhedsplan Fredericia evalueres løbende på fremdriften i de forskellige indsatser. Senest den 12. juni 2019, hvor det kunne konstateres at projekterne alt i alt er i god gænge og viser den ønskede effekt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- g Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 19-08-2019

Taget til efterretning.

Punkt 36 2. Budgetopfølgning 2019 for Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

Koncernområdet forventer i 2019 at have et merforbrug på 8,9 mio. kr. på serviceudgifter, hvilket er en forværring på 1,5 mio. kr. sammenlignet med 1. budgetopfølgning.

 

Merforbruget på de 8,9 mio. kr. skyldes primært at flere borgere har brug for et (bo)tilbud. Dette omfatter borgere som er socialt udsat, psykisk sårbar eller har fysisk-psykisk handicap.

 

Der søges i 2. budgetopfølgning ikke om justering af nogen budgetter på udvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncern- og stabscheferne økonomien for deres respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for serviceudgifter.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

139,1

148,0

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Social- og Beskæftigelsesudvalget

951,7

954,8

963,7

Serviceudgifter

135,3

139,1

148,0

Brugerfinansieret

0,5

0,5

0,5

Øvrig drift:

 

 

 

Overførselsudgifter

719,7

719,0

719,0

Forsikrede ledige

96,2

96,2

96,2

Serviceudgifter omfatter det specialiserede socialområde, dag- og døgntilbud, minifleksjob, projekter og boliger til midlertidig boligplacering af flygtninge.

 

Brugerfinansieret omfatter minifleksjobber, der arbejder på kommunens genbrugspladser.

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør 3,8 mio. kr., som vedrører overførte driftsmidler fra Senior- og Handicapudvalget i forbindelse den nye organisationsændring, samt udvalgets andel af puljen vedrørende finansieringskravet fra budget 2019.

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på overførselsudgifter udgør 0,7 mio. kr., som vedrører udvalgets andel af puljen vedrørende finansieringskravet fra budget 2019.

 

Det er muligt at overføre spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 29. april 2019. En opgørelse af udvalgets sparede midler og gæld er vedlagt som bilag på sagen.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

Vurdering

Serviceudgifter

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget 2. budgetopfølgning viser et forventet merforbrug på 8,9 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. Hvilket er en forværring sammenholdt med 1. budgetopfølgning på 1,5 mio. kr.

 

De primære forklaringer på merforbruget er:

  • Flere misbrugere i ekstern døgnbehandling end forventet: 3,6 mio. kr.
  • Driften af Din Indgang: 2,0 mio. kr.
  • Flere unge med autisme vælger særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) i andre kommuner, som er dyrere end STU i Fredericia: 1,7 mio. kr. Flere unge end antaget ved 1. budgetopfølgning giver en forværring på 1,3 mio. kr.
  • Øget udgifter til tomgangssengepladser i Region Syddanmark med i alt 2,1 mio. kr. Flere tomgangssengepladser end antaget ved 1. budgetopfølgning giver en forværring på 2,1 mio. kr.
  • Tvistsager med andre kommuner vedrørende længerevarende ophold på forsorgshjem: 1,3 mio. kr.
  • Flere borgere i midlertidig (bo)tilbud med et større støttebehov på interne enheder medfører en merudgift på 0,8 mio. kr. Færre borgere i målgruppen end antaget ved 1. budgetopfølgning giver en forbedring på 0,3 mio. kr.
  • Flere borgere i ekstern dag- og døgntilbud end forventet: 0,2 mio. kr. Flere borgere end antaget ved 1. budgetopfølgning giver en forværring på 1,2 mio. kr.

 

I alt et merforbrug på 11,7 mio. kr.

 

En del af merforbruget kan finansieres af mindreforbrug inden for udvalgets egen ramme:

  • Udlændingestyrelsen forventer, at Fredericia Kommune ikke modtager flygtninge i 2019. Derfor vurderer Social og Beskæftigelse, at udgifter til midlertidig boligplacering af flygtninge vil falde med 1,5 mio. kr. i forhold til det korrigeret budget. Driftsudgifter fra 2018 vedrørende udlejning af boliger m.v. medfører en forværring på 0,1 mio. kr. i forhold til 1. budgetopfølgning
  • Styrelsen for Rekruttering og Fastholdelse (STAR) forventer, at Fredericia Kommune kan komme i betragtning til en forlængelse af projekt: Flere Skal Med (FSM).
  • Social og Beskæftigelse vurderer, at Social og Beskæftigelse sandsynligvis vil modtage ca. 0,7 mio. kr. fra de statslige puljemidler. Et nyt bud fra Social og Beskæftigelse giver en forværring på 0,3 mio. kr. i forhold til 1. budgetopfølgning
  • Færre borgere på forsorgshjem end hidtil antaget, giver en forbedring i forhold 1. budgetopfølgning på 0,6 mio. kr.
  • Social og Beskæftigelse har flyttet prognose for borgere på længerevarende botilbud i andre kommune til Senior og Handicapudvalget. Dette giver en forbedring i forhold til 1. budgetopfølgning på 2,6 mio. kr.

 

I alt et mindreforbrug på 2,8 mio. kr.

 

Brugerfinansieret

På det brugerfinansierede område er der ikke behov for justering af budgetter.

 

Øvrig drift (overførselsudgifter og udgifter til forsikrede ledige)

De seneste tal fra Jobindsats.dk viser, at ledigheden i Fredericia Kommune stadig er høj sammenlignet med Sydjylland og hele landet. Social og Beskæftigelse vurderer, at flere borgere på offentligt forsørgelse end resten af landet vil presse Fredericia Kommunes økonomi.

 

KL anslog i 2018, at Fredericia Kommune brugte 18 mio. kr. mere på offentlig forsørgelse end gennemsnittet for resten af landet. Den samme tendens ser ud til at gøre sig gældende i 2019.

 

Selvom Social og Beskæftigelse vurderer, at det korrigeret budget overholdes, er Social og Beskæftigelse alligevel udfordret på økonomien. Fredericia kommune er ikke sikret en fuld økonomisk kompensation, hvis ledigheden i Fredericia Kommune ikke viser samme udvikling som resten af landet.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Social og Beskæftigelse indstiller:

  1. At resultatet af 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 19-08-2019

  1. Godkendt. Fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
  2. Taget til efterretning.

Punkt 37 Opfølgning Inspirationstur 2019

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget besøgte på studieturen i maj 2019 Silkeborg, Aarhus og Esbjerg kommuner. Med denne sag forelægges hovedpunkterne til drøftelse samt eventuel beslutning om videre arbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 4. februar 2019 blev det besluttet at tage på inspirationstur den 20. og 21. maj 2019 til tre andre kommuner. Turen gik til henholdsvis Silkeborg, Aarhus og Esbjerg.

 

Temaerne i Silkeborg var følgende:

  • Investering på beskæftigelsesområdet: Helhedsorienteret beskæftigelsesindsats der skaber menneskelig værdi og økonomiske resultater.
  • Erhvervsrettet indsats: Introduktion til den erhvervsrettede indsats og arbejdet med Socialøkonomisk Virksomhed (SØV)

 

Opsamling: Besøget var på mange måder inspirerende og lærerigt, da Silkeborg Kommunes jobcenter har været den samme proces igennem, som jobcenteret i Fredericia er gået i gang med. Tilgangen i Silkeborg er:  Tillid til borgerne og en tro på at virksomhederne gerne vil bidrage. Strategien har været, at man ville være et samarbejdende beskæftigelsesområde – i alle relationer, hvor man løbende har inviteret borgere, virksomheder og samarbejdspartnere til at medskabe beskæftigelsesindsatsen.
Generelt en anbefaling om at lave flere mindre forsøg, som monitorers tæt. Efterfølgende tages hurtigt en beslutning om at skalere op eller lukke ned igen.

 

Temaet i Aarhus var følgende:

  • Tilgang til beskæftigelsesindsatsen i de udsatte boligområder

 

Opsamling: Spændende besøg, hvor udvalget fik set på ghetto-udfordringer i en helt anden skala. Generelt gav besøget anledning til mange gode drøftelser og et ønske om en gennemgang af egne indsatser på området. Der henvises til orienteringspunktet om dette på dette mødes dagsorden. Af konkrete forslag til evt. videre bearbejdning kan nævnes fritidsjobindsatsen og indsatsen for at få flere kvinder med ikke-vestlig baggrund i job.

 

Temaerne i Esbjerg var følgende:

  • Investeringsprojekter
  • Gladprojektet
  • Medvind i Østerbyen

Opsamling: Esbjerg Kommune ligner Fredericia Kommune på en række punkter, så der var stor overførbarhed. Besøget viste hvor meget data kan bruges til at målrette indsatserne. Esbjerg Kommune har især haft effekt af at skrue op for antallet af samtaler og af at have fokus på en stærk virksomhedsservice.

 

Forslag til punkter til drøftelse i udvalget:

  1. Investeringsprojektet på beskæftigelsesområdet
  2. Styrkelse af virksomhedsservice
  3. Brug af ledelsesinformation
  4. Styrkelse af kernedriften
  5. Fritidsjob

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Besøgene bestyrkede troen på, at vi er på vej i den rigtige retning med beskæftigelsesindsatsen og fokus på synergierne mellem social- og beskæftigelsesområdet for de borgere, som er længst fra arbejdsmarkedet. Besøgene gave en række konkrete idéer til, hvordan indsatsen kan styrkes yderligere, når fundamentet er på plads.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller:

  1. at opsamlingen tages til efterretning.
  2. at forvaltningen arbejder videre med at skabe ledelsesinformation på grundlag af Esbjerg Kommunes set-up.
  3. at forvaltningen på et senere møde præsenterer et forslag til, hvordan Fredericia Kommune kan arbejde strategisk med fritidsjob.
  4. at forvaltningen på et senere møde præsenterer et forslag til, hvordan Fredericia Kommune kan arbejde investeringsprojekt.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 19-08-2019

  1. Taget til efterretning.
  2. Følges.
  3. Følges.
  4. Følges.

Punkt 38 Drøftelse af dialogmøde om jobcentrets virksomhedsservice 24. juni 19

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet at igangsætte en borgerinddragende proces med udgangspunkt i de vedtagne anbefalinger fra Analyseenheden. På baggrund af denne beslutning blev der planlagt to dialogmøder i første halvår af 2019. Det første møde lå i januar og omhandlede, hvordan vi i fællesskab sikrer job til alle jobparate, udsatte og handicappede borgere. Det andet dialogmøde blev afholdt 24. juni og omhandlede virksomhedsservice. På udvalgsmødet evaluerer Social- og Beskæftigelsesudvalget dialogmødet i juni og drøfter, hvorledes input fra de to dialogmøder omsættes til konkrete handlingsforslag til Beskæftigelsesplan 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalget valgte på udvalgsmødet i december at igangsætte en borgerinddragende proces med udgangspunkt i de vedtagne anbefalinger fra Analyseenheden for arbejdsmarkedsmarkedsområdet. Processen, som blev igangsat primo 2019, er inspireret af den borgerinddragelse der, med stor succes, har været under udarbejdelsen af Strategi for Udsathed i løbet af 2018. Hensigten er at skabe åbenhed og sikre inddragelse af såvel borgere, medarbejdere og ledere i jobcentret samt andre med interesse for arbejdsmarkedsområdet.

 

Det første initiativ var afholdelsen af et dialogmøde den 22. januar i Tøjhuset kl. 19-21 med titlen ”I Fredericia skaber vi arbejdsfællesskabet sammen”.  På mødet blev alle interesserede præsenteret for de politiske visioner for udviklingen af jobcentret samt analysens metoder, resultater og omsætningen heraf. Efterfølgende fik alle deltagerne mulighed for – via tre temastande - at give sine perspektiver på, hvordan endnu flere fredericianere bliver en del af arbejdsfællesskabet. Hver temastand behandlede et specifikt tema fra Beskæftigelsesplan 2019; udsatte ledige, jobparate borgere og arbejdsfællesskaber for mennesker med et handicap. Alle input blev nedskrevet på selve dagen og opsamlingen drøftet på udvalgsmødet.

 

Dialogmødet, som blev afholdt den 24. juni, satte fokus på virksomhedsservice og havde titlen ”Sammen stiller vi skarpt på virksomhedsservice”. Blandt oplægsholderne var Fredericia Beskæftigelsesforum, som er sparringspartner for Fredericia Kommune i spørgsmål om beskæftigelsesområdet. Herudover var der mulighed for deltagelse i forskellige paneldebatter med følgende overskrifter:

 

  • Hvordan bliver det attraktivt for virksomhederne at ansætte ledige fredericianere
  • Hvordan kan vi sætte mere fokus på?opkvalificering/efteruddannelse af ledige fredericianere?
  • Hvordan kan vi hjælpe lokale virksomheder med at fastholde sygemeldte medarbejdere og medarbejdere der er i risiko for sygemelding?
  • Hvordan kan jobcentret servicere virksomhederne endnu bedre?

 

Formålet med dagen var at fortælle om de mange muligheder, som jobcentret har for at understøtte virksomhedernes mangel på arbejdskraft, fastholde og forebygge sygemeldte medarbejdere samt hjælpe med opkvalificering af nuværende medarbejdere. På udvalgsmødet samles op på dagen ud fra de input, som borgere, virksomheder, ansatte og andre deltagere er kommet med. Input fra de to dialogmøder kan ses i bilagene.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Evaluerer dialogmødet den 24. juni 2019.
  2. Prioriterer hvilke input fra de to dialogmøder der skal omsættes til konkrete handlingsforslag og medtages i Beskæftigelsesplan 2020.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 19-08-2019

  1. Evalueret.
  2. Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at der skal arbejdes videre med følgende indsatser:
  • Styrket virksomhedsservice.
  • Strategisk arbejde med fritidsjob og småjobs generelt.
  • Opkvalificering af borgerne i Fredericia.
  • Hurtig og nærværende indsats over for borgerne med fokus på den gode relation, synliggørelse af jobopslag og ansvar for egen livssituation.
  • Øget kommunikation om jobcentrets servicemuligheder.
  • Øget arbejdsmarkedsrettet fokus i Strategi for udsathed.

 

Punkt 39 Evaluering af temadag mellem Fredericia Beskæftigelsesforum og Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget evaluerer temadagen mellem Fredericia Beskæftigelsesforum og udvalget, som blev afholdt 24. juni 2019. Herudover beslutter udvalget, hvordan der skal arbejdes videre med output fra dagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Da de lokale arbejdsmarkedsråd blev nedlagt fra 2015, valgte Fredericia at oprette Fredericia Beskæftigelsesforum for at videreføre den lokale dialog mellem arbejdsmarkedets parter. Fredericia Beskæftigelsesforum har siden da været sparringspartner/rådgiver for Fredericia Kommune i spørgsmål om indsatsen på arbejdsmarkedsområdet.

 

I forummet er repræsentanter for både arbejdsgiver- og arbejdstagersiden, uddannelsesinstitutioner og Byrådet via Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Uddannelsesudvalget. På nuværende tidspunkt består forummet af følgende medlemmer:

 

  • Peder Tind (Formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget og Beskæftigelsesforum)
  • Inger Nielsen (Næstformand i Uddannelsesudvalget)
  • Turan Savas (Medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget)
  • Reimund Steffensen (Arla Foods)
  • Michael Kristensen (BT-Gulve)
  • Grete Højgaard (Messe C og næstformand i Beskæftigelsesforum)
  • Jakob Lund (IBC)
  • Henny Kristiansen (3F)
  • Niels Rasmussen (Dansk Metal)
  • Per Breckling (FTF)

 

Herudover er der tre suppleanter:

  • Lars Middelboe (EUC)
  • Bo Petersen (LO)
  • Hanne Jakobsen (FOA)

 

Forummet mødes 4 gange årligt. Herudover afholdes en temadag med Social- og Beskæftigelsesudvalget. Temadagen er i 2019 afholdt 24. juni 2019 med temaet: ” Uddannelse og kompetenceudvikling; herunder mulighed for opkvalificering og støtte til efteruddannelse”. På dagen behandlede deltagerne to spørgsmål, som bl.a. skal bidrage til at kvalificere strategien i Beskæftigelsesplan 2020:

  1. Hvordan styrker vi samarbejdet med virksomhederne?
  2. Hvordan får vi i løbet af det næste år 300 flere ledige fredericianere ind på arbejdsområder, hvor der mangler arbejdskraft?

Deltagerne bidrog med konkrete input og forslag til, hvorledes alle parter i fællesskab kan løfte opgaven med at bringe flere fredericianere i arbejde og styrke indsatsen over for de lokale virksomheder.

I bilaget gives et samlet overblik over de input og forslag, som fremkom på temadagen. På baggrund heraf beslutter Social- og Beskæftigelsesudvalget, hvordan der skal arbejdes videre med de konkrete forslag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Evaluerer temadagen mellem Fredericia Beskæftigelsesforum og Social- og Beskæftigelsesudvalget.
  2. Beslutter hvordan der skal arbejdes videre med output fra temadagen.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 19-08-2019

  1. Evalueret.
  2. Udkom fra temamødet medtages i Beskæftigelsesplan 2020 og udvalgte temaer bearbejdes i samarbejde med Fredericia Beskæftigelsesforum.

 

Punkt 40 Evaluering af anbefalingerne fra Analyseenheden vedrørende Jobcenteret

Sagsresumé

Byrådet besluttede 23.04.2018 at etablere en analyseenhed, som fik til opgave at iværksætte videns indsamling, afdækning og analyse vedrørende beskæftigelsesindsatsen i Fredericia Kommune. Analyseenheden har indtil videre leveret syv rapporter med anbefalinger til jobcentret.

 

Sagsbeskrivelse:

Evaluering af arbejdet med anbefalingerne.

 

De syv rapporter omfatter anbefalinger til:

  • Borgernes møde med Jobcenter på Sjællandsgade
  • Borgernes møde med Jobcenter i Danmarkstræde
  • Analyse af indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
  • Analyse af det rehabiliterende team
  • Færre sagsbehandlerskift og kortere ventetid
  • Analyse af Virksomhedsservice
  • Analyse af indsatsen for Sygedagpengemodtagere.

 

Analyseenheden forventes at aflevere sin sidste rapport vedr. kompetencer i august.

 

Social & beskæftigelsesudvalget har tiltrådt alle anbefalinger fra analyseenheden. Jobcentret har i samarbejde med Uddannelse & Organisationsudvikling udarbejdet en plan for implementeringen. Anbefalingerne er grupperet i seks spor med disse overskrifter:

 

  • Tværgående samarbejde
  • Kommunikation
  • Organisering
  • MED Arbejdsmiljø og kompetenceudvikling
  • Det gode møde og læring
  • Rehabiliterende team

 

Arbejdet med anbefalinger indgår som en del af den overordnede udvikling af social- og beskæftigelsesområdet. Den sidste rapport vil blive indarbejdet i den samlede plan.

 

En del af anbefalingerne kommer til at indgå i mere overordnede planer. Fx er alle anbefalinger til Virksomhedsservice indeholdt i planen for Virksomhedsservice i verdensklasse.

 

Arbejdet med at implementere anbefalingerne forventes gennemført i 2.halvår 2019.

 

Udvalget vil blive orienteret om indsatsen i slutningen af 2019, hvor udvalget ligeledes vil blive præsenteret for en række forslag til, hvordan der kan følges op på om indsatserne har medført den ønskede effekt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager evalueringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 19-08-2019

Taget til efterretning.

Punkt 41 Orientering (Lukket)