Social- og Beskæftigelsesudvalget - 24-03-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 24 marts, 2021 - 15:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 24 marts, 2021 - 13:46
Referat publiceret:
Fredag, 9 april, 2021 - 13:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.

 

Punkt 2 7000stemmer Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

I juni 2020 foretog Fredericia Kommune med kampagnen 7000stemmer en omfattende indsamling af Fredericias erfaringer og oplevelser fra de første måneder af coronakrisen. Over 5000 input fra borgere, samarbejdspartnere, politikere og organisationen har resulteret i kataloget ´7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger´, som indeholder en belysning af 11 effekttemaer, samt tilhørende idéer til nye handlinger. Yderligere er der udarbejdet 8 cases fra organisationen, som belyser en række af de løsninger og tiltag som en række afdelinger har fundet under den første nedlukning og genåbning under coronakrisen. Resultaterne kan bl.a. tilgås på hjemmesiden www.7000stemmer.dk

 

Social- og beskæftigelsesområdet er stærkt repræsenteret på tværs af både kataloget og i flere af de 8 cases. Udvalget bedes drøfte erfaringsindsamlingens samlede resultater i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og idéer fra kataloget 7000stemmer, samt de 8 cases. Derudover bedes udvalget drøfte, hvilke tiltag der arbejdes mere eksplicit med på jeres udvalgsområde.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede rundt om i organisationen, også på social og beskæftigelsesområdet, med erfaringerne fra coronakrisen. Budget 2021 understøtter den store indsats og mange af de løsninger og tiltag, som opstod under den første nedlukning og genåbning. Erfaringsopsamlingen 7000stemmer (bilag 1) og de 8 cases (bilag 2) er en understøttelse af den proces, der allerede er i gang i mange afdelinger. Den giver også et samlet overblik over og anledning til at kigge dybere ind i, hvordan løsninger og tiltag kan bindes godt sammen og bidrage til udviklingen på social- og beskæftigelsesområdet, samt i hele organisationen.

 

Kataloget med de 11 effekttemaer og idéer til nye handlinger giver et samlet overblik over, hvilke oplevede effekter, som borgere, medarbejdere, ledelse, politikere og samarbejdspartnere har oplevet under den første del af coronakrisen. Dertil er der udarbejdet idéer til nye handlinger, som tjener som inspiration til, hvordan de oplevede effekter kan omsættes til udvikling i Fredericia Kommune.

 

Der er foretaget en konsekvensanalyse af hver af de 8 cases, i forhold til at afdække økonomiske effekter(bilag 3). Formålet har været at beregne, hvilke udgifter en implementering af løsninger og tiltag på de enkelte cases vil medføre. Derudover har der også vist sig en række tværgående værdi- og ressourceskabende elementer i casene.

 

På social- og beskæftigelsesområdet er det særligt casene omkring jobcenteret og bostøtte til voksne, der berører udvalgets fagområde. Casene beskriver flere positive tiltag, bl.a. øget digitalisering og virtuel kommunikation. I Konsekvensanalyserne er det anført som tiltag der allerede arbejdes med, og hvor der lægges op til yderligere analyse og drøftelse af tiltagene, såfremt udvalget ønsker, at der arbejdes videre med tiltagene.

I kataloget peges der også på de virtuelle kommunikationsmuligheder, som brugbare værktøjer i mødet med borgeren. Derudover gives der på tværs af effekttemaerne flere idéer til, hvordan der med fordel kan arbejdes med at udvikle nye tiltag i mødet med borgerne. Det kan der læses mere om i kataloget.

Der ønskes derfor nu en drøftelse af, hvordan resultaterne fra kataloget ´7000 stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger´ samt cases og konsekvensanalysen kan ses bidrage på udvalgets område, og hvordan erfaringerne og tiltagene ses i sammenhæng med resten af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Se bilag 3

Vurdering

Sundhed og Velfærdsinnovation vurderer, at kataloget ´7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger´ samt cases og konsekvensanalysen bidrager til at videreudvikle og sikre implementeringen af løsninger og tiltag fra coronakrisen og underbygge det videre arbejde med udvikling af velfærd og service som kommunens kerneydelse.

Indstillinger

 Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget;

  1. Drøfter 7000stemmer erfaringsindsamlingens resultater beskrevet i de 11 effekttemaer og idéer til handlinger samt de 8 cases i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og tiltag.
  2. Forholder sig til, hvilke overordnede tiltag der fremadrettet kan arbejdes med på udvalgsområdet.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at forvaltningen arbejder videre med de digitale muligheder og den fleksible og tilgængelige tilgang, samtidig med at det er vigtigt at holde fast i, at det fysiske møde, er en vigtig del af indsatsen på social- og beskæftigelsesområdet. Udvalget anerkender det store arbejde, der er lagt i processen.

 

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Punkt 3 Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes fastsættelse af arbejdsevnen ved første fleksjob

Sagsresumé

Ankestyrelsen har udarbejdet en undersøgelse af fastholdelse af arbejdsevnen ved første fleksjob. Undersøgelsen er udarbejdet for Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering (STAR). Baggrunden for undersøgelsen er, at STAR og Det rådgivende praksisudvalg i Ankestyrelsen har ønsket en beskrivelse af kommunernes erfaringer og faktisk praksis med at vurdere og fastsætte arbejdsevnen ved etablering af et konkret fleksjob. Herunder vurdering af arbejdsintensitet, timefastsættelse, skånebehov og mulighed for progression. Undersøgelsens datagrundlag indeholder 77 sager fordelt ud på 20 kommuner, heriblandt Fredericia kommune. Hver kommune skulle indsende 4 sager hvor, to sager illustrerede kommunens gode erfaringer på området og to sager, hvor kommunen illustrerede udfordringer på området.

 

Sagsbeskrivelse:

Reglerne om fastlæggelse af arbejdsevnen i det konkrete fleksjob fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 122, stk. 2. Efter bestemmelsen skal kommunen i forbindelse med etablering af fleksjob på en virksomhed, hurtigst muligt give en vurdering af personens arbejdsevne i jobbet, som skal indeholde antal timer og arbejdsintensitet.

 

Formålet med Ankestyrelsens undersøgelse er at give indblik i, hvordan kommunernes praksis er med henblik på gode erfaringer og læringsmuligheder og dermed ikke, i hvilket omfang de forskellige fund gør sig gældende på tværs af alle sager i landets kommuner.

 

Ud fra undersøgelsen kom tre hovedresultater:

  • Kommunernes fastsættelse af arbejdsevnen bygger på oplysninger fra flere steder, herunder rehabiliteringsteamets indstilling og praktik samt dialog med borgeren.

 

  • Kommunerne fastsætter arbejdsevnen ved en detaljeret gennemgang af arbejdsopgaver og skånehensyn uden en standardiseret metode. Når der er forskel på det antal timer, borgeren er vurderet til at kunne arbejde, og det antal timer, borgeren tilbydes i det konkrete fleksjob, skyldes det ofte, hvad der har været praktisk muligt på arbejdspladsen. Nogle kommuner har gode erfaringer med at aftale en tættere opfølgning ved timeforskel.

 

  • Kommunernes fokus på mulighed for progression og kompenserende støttemuligheder ved etablering af fleksjobbet varierer. Der er sagseksempler på planlagt progression og aftaler om opfølgning med henblik på progression.

 

I undersøgelsen fremgår også tre anbefalinger, som kommunerne kan tage til efterretning.

 

Ift. grundlaget. Vurdering af arbejdsevnen anbefales følgende:

At kommunerne benytter muligheden for at etablerer praktik, for at øge muligheden for en fleksjobansættelse efterfølgende. Et forudgående praktikforløb kan have den fordel, at forløbet afklarer arbejdsevnen i det konkrete fleksjob, herunder arbejdsopgaver, kompenserende muligheder, mulighed for progression samt skånehensyn. Et praktikforløb styrker matchet og understøtter fastsættelse af timetal samt arbejdsintensitet. Yderligere anbefales det at borgeren inddrages aktivt ved etablering af et fleksjob da det sikre godt samarbejde samt tillid mellem borger og kommune.

 

Ift. Den konkrete vurdering af arbejdsevnen anbefales følgende:

Det anbefales at kommunen træffer en skriftlig afgørelse om arbejdsevnevurderingen efter § 122, stk. 2.

 

I begrundelsen skal indgå stillingtagen til timetal og arbejdsintensitet, herunder de konkrete skånehensyn. Desuden kan indgå stillingtagen til afvigelser i arbejdsevnen i forhold til udgangspunktet ved visitationen til fleksjob. Afgørelsen skal endeligt indeholde en klagevejledning.

 

Ift. Mulighed for progression anbefales følgende:

Det anbefales at kommunerne er opmærksomme på mulighederne for udvikling af arbejdsevnen i fleksjobbet og altid drøfter muligheden med arbejdsgiveren og den ansatte, ligesom det også bør drøftes, hvordan yderligere forringelse af arbejdsevnen kan afhjælpes.

 

Fredericia kommune følger allerede anbefalingerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fredericia kommune følger anbefalingerne fra Ankestyrelsen og der er opmærksomhed på opfølgning i udvikling i fleksjobbet.

 

Der er i januar 2021 155 ledige fleksjobbere og 723 borgere ansat i fleksjob.

 

Indsatsen omkring fleksjob er intensiveret således, at borgerne der visiteres til ordningen ofte har et job i overgangen, idet der er fokus på jobformidling og jobskabelse i hele borgerens forløb med jobcentret. Ydermere pågår der etablering af ca 46 fleksjob som er en del af budgetforliget for 2021-2024.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Social –og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social– og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 4 Code of Care

Sagsresumé

Fredericia kommune har haft samarbejde med Code of Care siden maj 2019. Den nuværende samarbejdsaftale løber frem til maj 2021. Udvalget behandlede senest samarbejdet med Code of Care på mødet den 10.08.20 (sag nr. 63).

 

Formålet med Code of Care har været at skabe en større opmærksomhed omkring virksomhedernes sociale ansvar og iværksætte initiativer, som løfter beskæftigelsen – særligt for de borgere, der er på kanten af arbejdsmarkedet. På de seneste møder i taskforce har virksomhederne ønsket at udvikle et erhvervsmentor koncept, bestående af virksomhedsledere og medarbejdere. Målet er at hjælpe de unge i job eller uddannelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Task Force Fredericia består af virksomhedsejere, der har forpligtet sig til at være med til:

 

  • At samle og inspirere virksomhedslederne i Fredericia til at involvere sig, sådan at der via jobåbninger i kommunens virksomheder etableres ny ansættelser for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet
  • At udbrede det sociale ansvar via inspirations events ”To Care or Not” for virksomhedsledere og deres netværk.

 

Møderne i gruppen faciliteters af Code of Care i Samarbejde med 4 medarbejdere fra jobcentret på lederniveau og projektkoordinator niveau.

 

Grundet Covid-19 har det ikke været muligt at afholde de planlagte aktiviteter og task forcen har derfor haft virtuelle møder. Taskforcen har siden august 2020 holdt 3 møder og her besluttet at arbejde mere målrettet med unge 18-30 årige uden uddannelse. Der er en motivation og vilje hos de deltagende virksomheder at udvikle en erhvervsmentor koncept, hvor virksomhederne via deres netværk hjælper de unge på vej i uddannelse eller job. De næste to møder i taskforcen har dette tema.

 

Mødeaktiviteterne med Code of Care har samlet set i 2019 og 2020 resulteret i ansættelse af 56 personer. Jobåbningerne blev skabt til Code of Care event i november 2019 og disse er i løbet af 2020 etableret af jobcentrets virksomhedsservice.

 

Herudover har jobcentret samlet set i perioden 11.02.20 -11.02.2021 fået 102 unge i job og 190 unge i uddannelse.

Grundet Covid-19 restriktioner har det ikke været muligt at afholde planlagte aktiviteter og events i 2020.

Økonomiske konsekvenser

Pris for udvikling og drift af Taskforce årligt 2020-2021 – 300.000,00 kr ex Moms
I nuværende aftale bidrager Code of Care med midler fra STAR, hvilket betyder at medfinansiering fra kommunen fastsættes til 100.000,00 kr. ex. moms. Til arrangementer og events for virksomhedsledere og udfordrede unge vil der være ca. 75.000 kr til rådighed fra STAR puljen. Denne aftale kan fortsætte yderligere i 1 år.

 

Alternativt samarbejde vil være køb af ydelser. Dette vil ikke kunne være en del af STAR puljen og vil derfor skulle faktureres til en aftalt pris som oplistet herunder:

 

- Udvikling, planlægning og facilitering af inspirationsarrangementer for virksomhedsledere. Estimeret beløb 20.000 kr. eksklusiv lokale, forplejning og oplægsholder.

 

- Udvikling, planlægning, facilitering, afvikling af stort event med foredrag, musik, debat og forplejning. Målgruppe virksomhedsledere. Estimeret beløb 100.000 kr.

 

- Udvikling, planlægning og facilitering af speeddating/ naturarrangementer for unge. Estimeret beløb inklusiv forplejning 15.000 kr.

- Inspirationsforedrag med socialt ansvar som tema. Estimeret 10.000 kr.

 

- Udvikling og igangsætning af Erhvervsmentorkorps i samarbejde med virksomhedslederne i Code of Care Fredericia efter nærmere aftale.

 

Der deltager samlet set tre medarbejdere i taskforce, hvoraf en af disse er projektkoordinator og i samarbejde med Code of Care har ansvar for dagsordner, referater, planlægning mm. Projektkoordinatorrollen svarer til ca. en halv stilling.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at samarbejdet med Code of Care har givet gode erfaringer og været med til at synliggøre social ansvarlighed blandt virksomhederne i Fredericia.

Forvaltningen anbefaler at udvalget drøfter følgende muligheder:

-          At samarbejdsaftalen med Code of Care forlænges med 1 år

-          At samarbejdet med Code of Care fortsætter med ad hoc opgaver og køb af ydelser. Jobcenteret og Business Fredericia vil stå for udvikling og drift af task force mm.

-          At Code of Care aftalen ophører ved kontraktens udløb i maj 2021. I stedet vil jobcenteret og Business Fredericia stå for udvikling, drift og facilitering af task force samt de planlagte aktiviteter. 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter og beslutter om samarbejdet med Code of Care skal fortsætte efter kontraktens udløb i maj 2021.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at samarbejdet med Code of Care ikke fortsætter efter kontraktens udløb i maj 2021.

 

Code of Care har hjulpet med at tænke socialt ansvar ind i samarbejdet mellem virksomheder og kommune. Derfor vil udvalget gerne have, at jobcenteret og Business Fredericia arbejder videre med udvikling, drift og facilitering af task force, samt de planlagte aktiviteter. 

 

Punkt 5 KLAPjob Fredericia

Sagsresumé

KLAPjob er en indsats under LEV  (tidligere Landsforeningen LEV; oprindeligt navn: Landsforeningen Evnesvages Vel), som er en interesseorganisation for mennesker med udviklingshandicap. KLAPjob laver skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder. Det vil sige job til mennesker, der for eksempel har autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, muskelsvind eller erhvervet hjerneskade, der gør, at de har behov for støtte til at komme ind på det ordinære arbejdsmarked.

 

KLAPjob har aftaler med kommuner, virksomheder og organisationer i hele landet og er satspuljefinansieret. Forvaltningen anbefaler at indgå en udvidet samarbejdsaftale.

 

Sagsbeskrivelse:

Jobcenter Fredericia arbejder målrettet med ministermålet om at få flere borgere med handicap i beskæftigelse. Formålet er at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked i samarbejde med både borgere, virksomheder og organisationer. Et samarbejde med KLAPjob er med til at understøtte de igangværende initiativer omkring indsatsen for borger med et handicap, hvorfor der lægges op til at indgå et forpligtende samarbejde med KLAP job til gavn for både borgere og virksomheder.

 

Målgruppen for KLAPjob er borgere med handicap og som opfylder en eller flere af følgende kriterier:

 

  • Kandidaten har fået en STU uddannelse
  • Kandidaten har haft en tæt kontakt til PPR inden det fyldte 18. år
  • Kandidaten skal være visiteret til et §85, §107 eller §108 tilbud. Det vil sige modtage bostøtte eller bo i en boform efter Servicelovens bestemmelser.
  • Kandidaten skal af jobcentret være vurderet til en arbejdsintensivitet på omkring 25 % af normal området (dvs. kandidaten får løn for 1 arbejdstime, for hver gang de er 4 timer i virksomheden)
  • Kandidaten skal være interesseret i at komme i arbejde i de virksomheder KLAPjob har samarbejde med

 

I en ansættelsesproces hjælper KLAPjob den enkelte borger, med at undersøge hvilke jobmuligheder der er. Hvis borgeren finder et interessant job, er det KLAPjob der tager kontakten til virksomheden og aftaler et afklarende praktikforløb på 4-8 ugers varighed. I løbet af praktikken udfører KLAPjob opfølgninger, for at sikre, at både borger og virksomhed er tilfreds med matchet. Hvis der er tale om et match og borger ansættes, overtager jobcentret opfølgningen én gang årligt.

 

Samarbejdsaftalen kan indgås med virkning til 30.06.2022 og er uden omkostninger for Fredericia Kommune.

 

Det overordnede formål for samarbejdet er, at fremme processen for afklaring af borgere i ovenstående målgruppe og indgå aftaler med virksomheder for de afklarede borgere, om ansættelser. Disse borgere modtager typisk pension, hvorfor der er tale om etablering af skånejob eller små fleksjob. Indsatsen understøtter visionen om flere ind i fællesskaber.
 

Yderligere fremsender KLAPjob materialer i form af virksomhedsfoldere og visitkort fra konsulenter mm. som kan udleveres til borger. Klapjob afholder også jobkaravaner, for at motivere borgerne til at arbejde på det ordinære arbejdsmarked.

 

Der udarbejdes informationsfolder for Fredericia i forbindelse med opstart.

Økonomiske konsekvenser

Ingen omkostninger.

Vurdering

Der anbefales en tovholder på jobcentret, der skal understøtte et tæt samspil med KLAPjob.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter muligheden for at indgå en udvidet samarbejdsaftale med KLAPjob.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget følger indstillingen og vil gerne indgå en udvidet samarbejdsaftale med KLAPjob.

 

Punkt 6 Orientering om Indsatser for øget beskæftigelse for borgere med handicap

Sagsresumé

I Jobcenter Fredericia er der et solidt og velforankret fokus på at bringe borgere med handicap i beskæftigelse. Medarbejdere og ledere arbejder løbende med at styrke kompetencer og samarbejde omkring målgruppen af borgere med både psykisk og fysisk funktionsnedsættelse. Ministermålet om, at flere borgere med handicap skal i beskæftigelse, er en væsentlig indsats, som der er et fokus på via konkrete initiativer i jobcentret.

 

Sagsbeskrivelse:

Jobcenter Fredericia deltager i projektet ’Vi gør en forskel, gør du?’. Projektet er forankret i Dansk Handicapforbund, som varetager projektledelsen.

 

Formålet med projektet er at bringe mennesker med funktionsnedsættelse tættere på arbejdsmarkedet og i ordinær beskæftigelse. I projektet anvendes en bred definition af funktionsnedsættelse, som er defineret som fysiske, psykiske, kognitive, kommunikative og sensoriske begrænsninger. Målgruppen i projektet er borgere på dagpenge og jobparate kontakthjælpsmodtagere.

 

Et væsentligt element i projektet er etablering af et lokalt dialogforum med virksomheder fra Fredericia Kommune. Der er indtil videre 33 virksomheder, der ønsker at indgå i dialogforum. Dette skal bidrage til øget socialt ansvar i virksomhederne, endnu bedre samarbejde mellem virksomheder og Jobcenter og til at skabe flere muligheder for beskæftigelse for borgerne i målgruppen. Dialogforum ligger således i direkte forlængelse af ambitionen om at have et stærkt samarbejde mellem Jobcenteret og virksomhederne, og der bliver allerede nu kigget på samarbejdsformer og andre erhvervsnetværk, så vi i Fredericia kan forsætte med at have et fælles fokus også efter projektets afslutning.

 

For midler fra projektet har Jobcenter Fredericia ansat en jobformidler på fuld tid i perioden 1. februar 2021 til 30. juni 2022. Jobformidleren skal gennemføre virksomhedsrettede gruppeforløb for borgere, der bliver visiteret til indsatsen. Jobformidleren skal i samarbejde med virksomhedskonsulenterne forfølge jobåbninger for de visiterede borgere, og jobformidleren varetager også en efterværnsordning, som skal understøttelse fastholdelse af borgere i praktik, løntilskud og ordinær ansættelse.

 

Målet er, at 50 borgere bliver visiteret til indsatsen i projektet, hvoraf 30 bliver selvforsørgende.

 

30 medarbejdere deltager i et forløb med Cabi, som giver et kompetenceløft til at arbejde virksomhedsrettet med borgere med kognitive handicap. Jobformidlerne trækker på mulighederne i de handicapkompenserende ordninger, hvor et hjælpemiddel eller en personlig assistance ordning kan bidrage til fastholdelse i jobbet eller ny beskæftigelse. Dertil er der også fokus på at informere virksomheder om de handicapkompenserende ordninger, som kan bidrage til øget fastholdelse og flere rekrutteringsmuligheder.

 

Indsats for borgere med fysisk handicap

En kortlægning blandt udvalgte målgrupper i Jobcenteret viser, at der er flere borgere med et fysisk handicap, der vil kunne profitere af en særlig indsats. En opgørelse viser, at der 22 borgere, som er døve, heraf 13 unge, hvor flere er i STU-forløb. Det betyder, at de ikke vil kunne deltage i en anden indsats. Der er 4 blinde/svagtseende borgere og 4 kørestolsbrugere.

 

Alle borgere har som udgangspunkt en lang ledighed bag sig, bla. de unge som har en 3 årig STU.

 

Det første skridt i en særlig indsats vil være en samtale med den enkelt borger, hvor borgerens ønsker, behov og nuværende erfaringer med arbejdsmarkedet bliver drøftet. Som et led i samtalen bliver borgerens funktionsnedsættelse screenet med henblik på at afdække, hvordan funktionsnedsættelsen udgør en barriere for beskæftigelse. Samtalen og screeningen vil danne grundlag for at aftale den efterfølgende indsats.

 

Den efterfølgende indsats skal matche borgerens behov for støtte og specifikke livssituation. Der kan f.eks. blive tale om:

  • udvidet samarbejde med døvekonsulenter fra fredericiaafdelingen i Center for døve
  • et intensiveret forløb med at afklare, hvordan de kompenserende ordninger vil kunne skabe øget mulighed for beskæftigelse
  • en håndholdt indsats for at skabe tilpassede jobåbninger efter samme model som i ’Vi gør en forskel, gør du?’
  • særlig støtte til relevant arbejdspladsindretning for borgere i målgruppen
  • Kursusforløb ift. mestring af livet med handicap

 

Målet er at der sker en målrettet afklaring til job eller uddannelse, således at borgerne bliver i stand til at se egne ressourcer og får indsigt i mulighederne for et liv med job og uddannelse.  Hertil vil der fremover kunne arbejdes systematisk med screening og opkvalificering.

Økonomiske konsekvenser

’Vi gør en forskel – gør du’ er finansieret af puljemidler fra Styrelsen for Rekruttering og Arbejdsmarked (STAR) til ansættelse af 1 medarbejder i projektperioden. Herudover en intern projektmedarbejder tilknyttet.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 7 Orientering om samarbejdet med Sammenslutning af Unge Med Handicap (SUMH)

Sagsresumé

I Jobcenter Fredericia er der et solidt og velforankret fokus på at bringe borgere med handicap i beskæftigelse. Ministermålet om, at flere borgere med handicap skal i beskæftigelse, er en væsentlig indsats, som der er et fokus på via konkrete initiativer i jobcentret. Fredericia kommune er inviteret til at indgå i projekt ”Ban Vejen for Job” sammen med Sammenslutning af Unge Med Handicap (SUMH), som har fået midler fra VELUX fonden.

 

Sagsbeskrivelse:

SUMH gennemfører i perioden 1.januar 2020 - 28. februar 2024 projekt ”Ban Vejen for Job”, som har til formål at understøtte en øget inklusion af unge med handicap på arbejdsmarkedet og de dertil knyttede konstruktive fællesskaber. Herudover er formålet, at der sker en metodeudvikling, hvor forskellige metoder kombineres og formater afprøves og udvikles, så der ved projek­tets afslutning findes et validt, velafprøvet kursusforløb, der kan forankres og skaleres.

 

Den primære målgruppe i projektet er unge på tværs af handicap mellem 18 og 36 år, mens jobcentermedarbejdere og lokale arbejdsgivere indgår som sekundære målgrupper i projektet med det mål at understøtte indsatsen for de unge.

 

Projektet vil opnå formålet ved at udvikle en løsning, som består af to sammenhængende indsatser:

 

  1. Et kombineret jobsøgnings- og mestringsforløb for unge på tværs af handicap mellem 18-36 år

 

  1. Et opkvalificeringsforløb og en instruktøruddannelse for fagpersoner på jobcentre

 

Fredericia Kommune indgår som samarbejdspartner og bidrager primært til rekruttering til projektets primære løsning: Et kombineret jobsøgnings og mestringsforløb for unge mellem 18-36 på tværs af handicap.

 

Herudover bidrager Fredericia Kommune til konceptudvikling af et 2-dages opkvalificeringsforløb, hvor kommunale medarbejdere får viden om handicap, kompenserende ordninger mm.. Hermed sikres det, at de løsninger der udvikles imødekommer de kommunale behov og ønsker. 

 

Endelig vil Fredericia Kommune rekruttere virksomheder, som vil indgå som oplægsholdere på borgerforløbet.

Økonomiske konsekvenser

SUMH er projektejer og er ansvarlig for at koordinere, udvikle og gennemføre alle projektets aktiviteter. SUMH har således den overordnede projektledelse, inkl. administration og afrapportering over for VELUX FONDEN mv.

Vurdering

Det ses at være en god mulighed for jobcentret at videreudvikle på indsatsen for borgere med handicap, hvorfor samarbejdet med SUMH omkring projektet, kan være medvirkende til at bidrage til ministermålet om flere borgere med handicap i beskæftigelse.

 

Fredericia Kommune vil indgå i samarbejdet med følgende opgaver:

 

-          Medvirke til konceptudvikling af opkvalificeringsforløb for fagpersoner (deltagelse i konceptudviklingsworkshops den 12.10.2021)

-          Rekruttering af 12-16 deltagere til 4-ugers forløb for unge (til afholdelse af SUMH i perioden 9.5.2022-3.6.2022)

-          Rekruttering af 12-16 deltagere til 13-ugers forløb for unge (til afholdelse af SUMH i perioden 20.6.2022-20.10.2022)

-          Rekruttering af 12-16 deltagere til 4-ugers forløb for unge (til afholdelse af SUMH i perioden 24.10.2022-18.11.2022)

-          Rekruttere 2-3 arbejdsgivere/virksomhedsrepræsentanter, som ønsker at bidrage med korte oplæg på borgerforløbene

-          Rekruttere 3-6 medarbejdere som skal deltage på opkvalificeringsforløbet á 2 dags varighed (i perioden1.2.2022-2.2.2022)

-          Medvirke i forskningsevalueringen af borgerforløbet samt opkvalificeringsforløb

-          Medvirke til skalering af de udviklede løsninger gennem deltagelse i afsluttende konference (indenfor perioden 1.9.2023 – 28.2.2024).

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter muligheden for at indgå i samarbejde med SUMH omkring projektet. 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget vil gerne indgå i samarbejde med SUMH omkring projektet. 

 

Punkt 8 Orienteringssag om samarbejde med socialøkonomisk virksomhed Zendoo

Sagsresumé

Udvalget har den 23. november 2020 behandlet sagen om ekstra bistand til udsatte ledige for at styrke beskæftigelsesindsatsen yderligere (dagsordenspunkt nr. 90). Sagen har fokus på socialøkonomiske virksomheder og en prøvehandling i forhold til at opkvalificere borgerne ude på arbejdspladsen indenfor en ramme på 400.000 kr og fokus på tidlig virksomhedsforløb. Der nu indgået en 1 årig samarbejdsaftale med Zendoo, som er en socialøkonomisk virksomhed og som jobcentret vil samarbejde med om indsatsen. Zendoo er en socialøkonomisk virksomhed, der ansætter og hjælper sårbare personer tilbage på arbejdsmarkedet. Virksomheden producerer unikke produkter i overskudsmaterialer fra Ecco og Kvadrat for at tage et miljømæssigt og socialt ansvar. Alt overskud bruges til at give job til udsatte borgere.

 

Sagsbeskrivelse:

Borgere længere væk fra arbejdsmarkedet har oftest brug for en længerevarende virksomhedsrettet forløb suppleret med både sociale og sundhedsindsatser. Fokus er derfor på, at borgerne så tidligt som muligt understøttes i at komme i virksomhedsforløb og få en tilknytning til arbejdsmarkedet. Med et øget fokus på, at flere skal opkvalificeres jf. ministermål, er indsatsen centreret om at få borgerne til at tilegne sig faglige og personlige kompetencer på en reel arbejdsplads, som kan bane vejen til varig beskæftigelse. 

 

Flere socialøkonomiske virksomheder ønsker et samarbejde og ser mulighed for, at understøtte de udsatte i at komme i beskæftigelse. Jobcentret ønsker ligeså at øge volumen i forhold til, at flere borgere kommer i virksomhedsforløb og ser derfor en mulighed i at optimere samarbejdet med socialøkonomiske virksomheder, som kan understøtte denne borgergruppe.

 

Derfor afprøves forskellige indsatser, hvor fokus er på bl.a.

  1. Ordinære timer /ordinært job
  2. Ansættelse med løntilskud
  3. Opkvalificeringsforløb, og i kombination med lønnede timer
  4. Virksomhedspraktik i kombination med lønnede timer

 

Jobcentret gør allerede brug af ovennævnte redskaber, dog ligger den afgørende forskel i samarbejdet med Zendoo, at virksomheden afholder kursusforløbene ude på egen virksomhed og bidrager til, at borger kommer direkte i job i virksomheden eller i en anden tilsvarende virksomhed. Kursusforløbet gives jf. Lov om aktiv beskæftigelsesindsats kap. 14.

 

Zendoo har erfaring med målgruppen og indsatsen og kursusforløbet vil bl.a. indeholde konkret kompetenceudvikling og jobsøgning. 

For at sikre en god evaluering af indsatsen og prøvehandlingen, som kan være med til at udvikle målrettede kursusforløb for udsatte borgere ude på virksomhederne, har Cabi henvendt sig for at være med til at evaluere initiativet.

 

Evalueringsprocessen med Cabi vil indeholde

-          Indledende sparring på hvordan jobcentret sammen med Zendoo kan dokumentere indsatsen. Gøres gennem digitale/telefoniske møder med Jobcentret og Zendoo

-          Sparring på design af brugerundersølgelse og resultaterne heraf

-          Facilitering af evalueringsworkshop på Zendoo med fokus på foreløbige erfaringer og resultater, samt udviklingsmuligheder på området

-          Sparring og kommentering på afrapportering til udvalget

Økonomiske konsekvenser

Den eksterne bistand afregnes i form af løntime og/eller ugepris pr. forløb. Der er et ønske om at opnå erfaringer ved at kombinere redskabsviften og undersøge, hvad der har størst effekt set i forhold til andel deltagende borgere, der kommer i beskæftigelse. Der prioriteres indenfor nuværende ramme et beløb på 400.000 kr. til denne indsats.

 

Evaluering med Cabi: Pris 30.000 kr. ekskl. moms svarende til 21 konsulenttimer plus transport i forbindelse med deltagelse i workshop.

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 9 Powerjobsøgerne

Sagsresumé

Jobcentret indgik samarbejde med Powerjobsøgerne pr. 1. februar 2020.

Status fremlægges nu med henblik på drøftelse af, om og hvorledes samarbejdet skal fortsætte.

 

Sagsbeskrivelse:

Powerjobsøgerne er en socialøkonomisk virksomhed. Under landsorganisationen er der små lokale foreninger, som drives af jobsøgerne selv med støtte fra facilitatorer og landssekretariatet. Det er frivilligt for de ledige at deltage og netværket mødet to gange ugentligt.

 

Powerjobsøgernes metoder tager afsæt i samskabelse. Formålet er, at løsningerne kommer gennem samarbejde samt pulje viden, erfaringer og ressourcer på tværs af organisatoriske grænser, med henblik på, at udvikle netop de indsatser, der hurtigst fører til beskæftigelse for de ledige borgere, og – eller holder dem arbejdsmarkedsparate.

 

Samarbejdet er præget af følgende principper indenfor samskabelse.

  • Delt ejerskab og gensidig forpligtelse
  • Ligeværd
  • Innovation og risikovillighed
  • Dialog, tillid og åbenhed

 

Konkret er målet, at der konstant er min. 30 aktive deltagere og at 80 % kommer til samtale inden for tre måneder, samt 70 % i arbejde indenfor ½ år.

 

Nedenstående tabel viser effekterne i perioden 1. februar 2020 – 28. februar 2021.

 

Der er pr. 1.marts 2021 52 medlemmer, der aktivt deltager i netværket. Medlemmerne er i gennemsnit med i 3-4 måneder.

 

Powerjobsøgerne

Jobcenter

Antal borgere i forløb

192

3128

Job eller uddannelse

96 (50%)

1659 (53%)

Fået jobsamtale

95 (49,5%)

Registreres ikke

Tabel over resultaterne af Powerjobsøgerne 

 

Økonomiske konsekvenser

Det koster 250.000 kr. eksklusive moms, for et års medlemskab.

Vurdering

Netværket har som følge af Covid-19 været udfordret på at mødes fysisk, hvorfor aktiviteterne er foregået virtuelt. Alle ledige kan deltage uanset bopæl, hvorfor de ledige fra Fredericia også har mulighed for at deltage i netværk med ledige fra andre kommuner. 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter mulighederne for at fortsætte samarbejde.

 

Der anbefales en af to følgende muligheder:

  1. At samarbejdet fortsætter året 2021 ud
  2. At samarbejdet fortsætter april måned ud, hvor forlængelsen udløber

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 24-03-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at samarbejdet fortsætter året 2021 ud, og at der så samles op på resultaterne inden der indgås en ny aftale.

 

Punkt 10 Orientering (Lukket)