Social- og Beskæftigelsesudvalget - 25-03-2019

Referat
Dato:
Mandag, 25 marts, 2019 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 21 marts, 2019 - 16:00
Referat publiceret:
Torsdag, 28 marts, 2019 - 13:00

Punkt 14 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-03-2019

Godkendt.

Punkt 15 Udsatterådets årlige møde med Social- og Beskæftigelsesudvalget 2019

Sagsresumé

En gang årligt afholder Udsatterådet og Social- og Beskæftigelsesudvalget et fælles møde. Dette års møde afholdes i forbindelse med Social- og Beskæftigelsesudvalgets udvalgsmøde d. 25. marts 2019.

 

På mødet deltager Udsatterådets formand, næstformand samt fem øvrige medlemmer af Udsatterådet.

 

Sagsbeskrivelse:

En gang årligt afholder Udsatterådet og Social- og Beskæftigelsesudvalget et fælles møde. Dette års møde afholdes i forbindelse med Social- og Beskæftigelsesudvalgets udvalgsmøde d. 25. marts 2019. På mødet deltager Udsatterådets formand, næstformand samt fem øvrige medlemmer af Udsatterådet.

 

Udsatterådet ønsker at drøfte følgende punkter med Social- og Beskæftigelsesudvalget:

 

-          Et uformelt mødested i Fredericia. En opsamling på dagens fælles studietur til Odense

-          Hellesteder i det øvrige Fredericia

-          Forebyggelse på ungeområdet

-          Forslag til et fælles event mellem Udsatterådet og Social- og Beskæftigelsesudvalget

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Socialområdet indstiller at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter de fire punkter med Udsatterådet og tager det årlige møde til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-03-2019

Drøftet og taget til efterretning.

 

På baggrund af mødet beder Social- og Beskæftigelsesudvalget Udsatterådet om at:

  1. Komme med et forslag til, hvordan vi kan skabe flere hellesteder til udsatte borgere i Fredericia.
  2. Planlægge en fælles event for udvalget og Udsatterådet, som skal afholdes i efteråret.

Punkt 16 Godkendelse af Strategi for Udsathed

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet tog i foråret 2018 initiativ til at udvikle en ny strategi på udsatteområdet, som har til formål at forebygge og mindske udsathed i Fredericia.  Strategien er skabt af Fredericias borgere, virksomheder, frivillige, organisationer, foreninger, kommunale medarbejdere og politikere.

 

Strategien skal nu godkendes i Social- og Beskæftigelsesudvalget og dernæst i Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Indledning

Der skal være plads til alle i Fredericia, og der skal være mulighed for, at alle kan leve et godt og trygt liv.

 

Nogle gange tager livet uventede drejninger, og alle kan på et tidspunkt i livet opleve at befinde sig i en udsat position. Derfor har Fredericia Kommunes Social- og Beskæftigelsesudvalg og Udsatterådet i foråret 2018 taget initiativ til at udvikle en ny strategi på udsatteområdet, som har til formål at forebygge og mindske udsathed i Fredericia. 

 

Initiativet skal understøtte, at udsatte borgere oplever en sammenhængende indsats på tværs af forskellige områder. Strategien skal samtidig sætte fokus på den vigtige rolle som organisationer, foreninger og eksisterende tilbud spiller. Strategi for Udsathed skal leve og være handlingsorienteret. Derfor kan alle byde ind og blive ambassadører i Strategi for Udsathed.

 

Handlingsnetværk

I Strategi for Udsathed bruger vi handlingsnetværk som et værktøj, når forskellige udfordringer kalder på handling og koordinering. Et handlingsnetværk vil bestå af ambassadører med forskellige fagligheder og viden, som kan drage fordel af hinanden i løsningen af forskellige udfordringer. Handlingsnetværk sammensættes og igangsættes på baggrund af den konkrete udfordring eller, hvis der ønskes fokus på et bestemt tema, etablering af initiativ eller lignende. Etableringen af handlingsnetværk bidrager til at styrke samarbejdet på tværs og at få engageret flere i den fælles opgaveløsning. Et handlingsnetværk kan for eksempel være: Handlingsnetværk for Hjemløse vinteren 2018/2019, Handlingsnetværk for Socialt Frikort, Handlingsnetværk for Fredericia Fælles mv.

 

Ambassadører

I Strategi for Udsathed samler vi alle dem, der vil være med til at mindske udsathed i Fredericia. Det kan være borgere, frivillige, organisationer, virksomheder, foreninger, politikere, kommunale medarbejdere m.fl. Alle har mulighed for at blive ambassadør i Strategi for Udsathed og få indflydelse på det vigtige arbejde. Som ambassadør bliver man en del af et større netværk, hvor formålet med fællesskabet er at forebygge og mindske udsathed i Fredericia, med fokus på 12 temaer, som er udarbejdet af ambassadørerne selv. Der er pt. over 80 lokale ambassadører i Strategi for Udsathed.

 

Strategien bygger på 12 temaer

I Strategi for Udsathed arbejdes der ud fra 12 temaer, som danner fundamentet i strategien. De 12 temaer er filmatiseret af Fredericias borgere, politikere, foreninger, frivillige, organisationer og kommunale aktører. Filmene forefindes på strategiens hjemmeside https://www.fredericia.dk/borger/omsorg-sundhed/strategi-udsathed og Facebookside https://www.facebook.com/Strategi.for.udsathed/. Herunder kan der læses en kort beskrivelse af hvert tema. Teksten er en sammenfatning af materiale udarbejdet af aktørerne.

 

Tema 1: Vi vil have fokus på det hele menneske

Strategien vil møde udsatte i øjenhøjde og gennem ligeværdig dialog. Vi vil se mennesket frem for en sag og skabe forståelse for, hvor mange faktorer, der spiller ind i forhold til udsathed. Vi vil give plads til forskellighed og have øje for, hvor den enkelte har sine styrker.

 

Tema 2: Vi vil være en by for alle

Der skal være plads til alle i Fredericia. Strategien skal tænke de skæve løsninger ind i bybilledet. Det handler om vores fælles by, og her skal der være plads til forskellighed.

 

Tema 3: Vi vil dyrke sport i fællesskaber

Fysisk aktivitet er med til at skabe relationer og fællesskaber. Det kan skabe frirum og motivation, som kan benyttes i andre aspekter af livet. Fysisk aktivitet skal være en ligeværdig del af de sociale tilbud.

 

Tema 4: Vi vil inddrage borgerne

Borgerinddragelse skaber ejerskab og bedre løsninger. Strategien vil tage målgruppen med på råd, tænke ud af de faste rammer og lytte til input fra dem, det handler om. 

 

Tema 5: Vi vil have flere ind i fællesskaber

Udsatte ønsker også at være en del af fællesskaber. Strategien vil arbejde for at forebygge ensomhed og for at få flere ind i fællesskaber. Vi vil have fokus på tilgængelighed, åbenhed og støtte til at indgå i etablerede fællesskaber.

 

Tema 6: Vi vil gå fra at være udsatte til at være ansatte

Udsatte ønsker også at være en del af et arbejdsfællesskab og være selvforsørgende. Vi vil have fokus på fleksible rammer, relationsskabende og let tilgængelig hjælp. Strategien vil have øje for ressourcer frem for begrænsninger.

 

Tema 7: Vi vil være en god ven

For mange giver det tryghed og motivation at have en at følges med. Det kan både være gennem peer to peer ordninger eller rollemodeller. Venskaber kan forebygge ensomhed, og en god ven kan både give et kærligt skub og et kram. 

 

Tema 8: Vi vil netværke og kommunikere 

Der er allerede mange gode tilbud og tiltag i Fredericia, men nogle gange handler det om at gøre tilbuddene synlige, og skabe opmærksomhed omkring dem. I Strategi for Udsathed vil vi samle et netværk, der gør det muligt at skabe bedre kommunikation og oplysning.

 

Tema 9: Vi vil samarbejde på tværs

Vi skal være sammen om at mindske udsathed, for i fællesskab står vi stærkere. Strategien vil styrke samarbejdet på tværs af kommune og civilsamfund, og have fokus på lokalsamfundet som en vigtig spiller.

 

Tema 10: Vi vil have mere frivillighed

Frivillige ressourcer og muligheder skal kobles på, der hvor det kan lade sig gøre. Frivillighed giver værdi både for den, der giver og for den, der får.

 

Tema 11: Vi vil have fysisk og mental sundhed

Lige adgang til sundhed. Kost og motion er vigtige faktorer, men sundhed er mere end de fysiske elementer. Sundhed er også mental sundhed, og at leve det liv, man gerne vil.

 

Tema 12: Vi vil arbejde forebyggende

Forebyggende og tidlige indsatser skal prioriteres for at undgå, at mennesker havner i udsathed. Strategien vil have fokus på at skabe handlinger, der hjælper risikogruppen, og på at skabe en fælles koordineret indsats i forebyggelsen. 

 

Udviklingsplan

Der er udarbejdet en toårig udviklingsplan i Strategi for Udsathed. Udviklingsplanen fungerer som et værktøj, der er retningsgivende for en ambitiøs vision om at mindske udsathed i Fredericia. Udviklingsplanen indeholder udviklingsprincipper, indsatsområder, tiltag, succeskriterier og pejlemærker. Udviklingsplanen er udarbejdet med afsæt i det foreliggende arbejde og input fra ambassadører og deltagere.

 

Høring

Strategien og udviklingsplanen var fra d. 5. februar til d. 5. marts 2019 i høring. Høringen blev sendt meget bredt ud for at sikre, at alle borgere i Fredericia Kommune blev oplyst om høringen og dermed havde mulighed for, at komme med høringssvar til strategien. Der indgik fem høringssvar, som alle er behandlet. De er håndteret og der er sat handling på, hæftet og udviklingsplanen er ligeledes tilrettet efter høringssvarene. Se bilag herfor. På mødet i Social- og Beskæftigelsesudvalget d. 25. marts 2019 fremlægges de indkomne høringssvar, samt implementeringen heraf.

 

Godkendelse af Strategi for Udsathed

Strategien skal nu godkendes af Social- og Beskæftigelsesudvalget og dernæst af Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen. Der er i budget 2019 afsat 100.000 kr. til videreførelse og implementering af Strategi for Udsathed.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Velfærdsinnovation indstiller at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender Strategi for Udsathed og indstiller sagen til godkendelse i Byrådet.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-03-2019

Godkendt. Sagen indstilles til godkendelse i Byrådet.

Punkt 17 Regnskab 2018

Sagsresumé

I forbindelse med regnskabsafslutningen udarbejder koncernområderne og stabene en opgørelse af regnskabet.

Denne sag indeholder regnskabsresultatet 2018 for Social- og Beskæftigelsesudvalgets område.

Regnskabsresultatet for 2018 viser samlet et mindreforbrug på udvalgets ramme på 12,3 mio. kr., indregnet i dette er et merforbrug på eksterne puljemidler på 2,9 mio. kr. Der indgår 7,0 mio. kr. i Økonomiudvalgets behandling af Spar/Lån.

 

Sagsbeskrivelse:

Regnskabsresultatet kan primært henføres til nedenstående afvigelser:

 

Socialområdet, dag- og døgntilbud viser et mindreforbrug på 3,2 mio. kr. Mindreforbruget kan hovedsageligt henføres til opsparede midler fra tidligere år. 

 

Der er et mindre behov for midlertidig flygtningeboliger grundet færre flygtninge generelt. Det har resulteret i et mindreforbrug på 2,3 mio. kr.

 

På eksternt finansierede projekter mv. er der et merforbrug på 2,9 mio. kr. Ved projekternes afslutning i 2019-20, vil merforbruget blive dækket af et tilskud fra Beskæftigelsesministeriet mv.

 

Overførsler viser et mindre forbrug på 8,2 mio. kr., hvilket dels skyldes et lavere antal ledige end antaget og dels flere flygtninge mv. som har bestået danskprøve m.fl.

 

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” og ”Vurdering”.

Vurdering

Ved vurderingen af overførsler, er det værd at huske på, at kommunerne under ét fik nedjusteret deres bloktilskud. I forhold til det forventede årsresultat er kommunernes bloktilskud under ét blevet nedjusteret på baggrund af en forventning om et faldende udgiftsbehov til overførsler. Fredericia Kommune har ikke oplevet et sådant fald i udgifter til overførsler, hvorfor det vurderes, at kommunen samlet set står til et tab på 19 mio. kr.

 

På socialområdet har de seneste år, til forskel fra en række andre kommuner, lykkedes med at etablere og fastholde et forholdsvist lavt udgiftsniveau. Dette vil dog de kommende år blive udfordret, grundet forventet stigning i antal social udsatte borgere. Der er således et presserende behov for at investere i udvikling af tilbud, der kan bidrage til at imødegå flere borgere med behov for hjælp.

 

Overordnet set er økonomien under pres og særligt udfordret er økonomien på overførsler og det sociale område.

 

Forventninger til 2019:

 

Beskæftigelsesområdet har i 2018 været præget af et fortsat lavt ledighedsniveau, en mindre stigning i beskæftigelsen og en vis stigning i jobomsætningen på det lokale arbejdsmarked.

  

Det forventes ikke, at udvikling og konjunktur på det lokale arbejdsmarked i sig selv, og uden en målrettet beskæftigelsesindsats, vil trække et stort antal blandt jobcentrets målgrupper i beskæftigelse. Det hænger også sammen med målgruppernes udfordringer, som ofte er flere og andre end det, at de mangler et job.

 

Derfor er der fremsat en række tiltag:

 

  • En ambitiøs beskæftigelsesplan, hvor udvalget har prioriteret indsatser.
  • En ny organisation af jobcentret og socialområdet. Målet er at skabe synergi mellem de to områder. Således der skabes sammenhængende forløb mellem områderne.
  • Analyseenhedens arbejde med at kortlægge en række teamer inden for beskæftigelsesindsatsen i Fredericia og kommer med anbefalinger til kvalitetsudvikling af området.
  • Investeringer med afkast i den kommende budgetlægning

 

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse og Økonomi og Personale indstiller at

  1. orienteringen tages til efteretning

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-03-2019

Godkendt.

Punkt 18 Analyse af virksomhedsservice

Sagsresumé

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler, hvordan jobcentret kan arbejde med virksomhedsservice. Rapporten kommer med en række anbefalinger opdelt i 3 temaer: Sikring af nødvendige kompetencer til virksomheder, professionalisering af partnerskaber og af virksomhedsservice.

 

Sagsbeskrivelse:

Analyseenheden har udarbejdet en rapport, der omhandler, hvordan jobcentret kan arbejde med virksomhedsservice fremover, herunder:

 

  1. Fremskaffelse at den relevante arbejdskraft med de rettet kompetencer,
  2. Virksomhedsservice ved indgåelse af aftaler og partnerskaber,
  3. Virksomhedernes serviceoplevelse ved virksomhedsservice fra jobcentret

 

I analysen er der sat fokus på de eksterne interessenters oplevelse af virksomhedsservice fra jobcentret. Analyseenheden har primært arbejdet med kvalitative metoder i analysen, som fremkommer med 9 anbefalinger.

 

Denne rapport bygger indledningsvist på materiale fra Analyseenhedens proces med og interviews med Beskæftigelsesforum, hvori også Business Fredericia deltog. Dette materiale er suppleret med interviews med ledelsen af jobcentret.

 

Endelig er der i januar 2019 gennemført en række telefoninterviews med virksomheder i Fredericia Kommune for at krydstjekke interviewmaterialet med den aktuelle situation i virksomhederne.

 

På denne baggrund, og med inddragelse af evidensbaseret forskning om emnet, er nærværende rapport udarbejdet.

 

Social og Beskæftigelse vil på mødet præsentere en oversigt over virksomhedsrettede tiltag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller,

1)       at Social- og Beskæftigelsesudvalget tiltræder rapportens anbefalinger

2)       at udvalget drøfter det forsatte arbejde med tiltag, der kan understøtte et godt samarbejde med de fredericianske virksomheder.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-03-2019

  1. Tiltrådt som anbefalet.
  2. Drøftet.

Social- og Beskæftigelsesudvalget beder forvaltningen om, at udarbejde plan der vil føre til virksomhedsservice i verdensklasse. Planen bedes fremlagt på udvalgsmødet i maj.

Punkt 19 Opfølgning på Beskæftigelsesplan 2019 og godkendelse af proces for udarbejdelse af Beskæftigelsesplan 2020

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget følger op på Beskæftigelsesplan 2019 ved at sætte fokus på målene i planen. På mødet besluttes, hvorledes processen for udarbejdelse af Beskæftigelsesplan 2020 skal være og der sættes dato for et kommende temamøde med Fredericia Beskæftigelsesforum.

 

Sagsbeskrivelse:

Hvert år vedtager Byrådet en beskæftigelsesplan for det kommende års arbejde med beskæftigelsesindsatsen. På mødet gennemgås de seneste nøgletal for realiseringen af beskæftigelsesplanens mål. Der arbejdes endvidere på en oversigt over indsatser, som skal være med til at realisere målene.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres herudover for et forslag til udarbejdelse af beskæftigelsesplan 2020. Forslaget består overordnet af tre delelementer: indsamling af input til den kommende beskæftigelsesplan, involvering af Fredericia Beskæftigelsesforum og den politiske behandling.

 

Udvalget har tidligere besluttet, at der i løbet af foråret skal afholdes tre dialogmøder. Næste møde afholdes den 23. april. Udvalget har modtaget forslag til program på mail.

 

Involveringen af Fredericia Beskæftigelsesforum kan bl.a. ske ved afholdelse af et fælles temamøde i juni, hvor f.eks. Arbejdsmarkedskontor Syd kan inviteres til at fremlægge de kommende ministermålene og de fremadrettede centralpolitiske strategier. Ligeledes kan lovgivningens krav om behandling af en resultatvision, som viser resultater og effekter af det forudgående års beskæftigelsesindsats, indgå som en del af temamødet. Temamødet skal sammen med borgerdialogmøderne og inspirationsturen i foråret 2019 danne grundlag for udarbejdelsen af Beskæftigelsesplan 2020.

 

Endelig foreslår forvaltningen en politisk drøftelse af, hvorvidt der er ønske om at involvere eller høre andre parter end de allerede involverede i udarbejdelsen af beskæftigelsesplanen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Social & Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Godkender procesplanen for udarbejdelse af beskæftigelsesplan 2020.
  2. Beslutter hvilke parter der skal høres om beskæftigelsesplan 2020.
  3. Godkender forslag til dialogmøde.
  4. Sætter dato for temamøde med Fredericia Beskæftigelsesforum og beslutter, hvilke temaer der ønskes fokus på.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-03-2019

  1. Godkendt.
  2. Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at Fredericia Beskæftigelsesforum, Business Fredericia samt andre relevante udvalg og råd skal høres i forhold til Beskæftigelsesplan 2020.
  3. Godkendt.
  4. Temamødet med Fredericia Beskæftigelsesforum ønskes afholdt 24. juni med følgende tema: ”uddannelse og kompetenceudvikling; herunder mulighed for opkvalificering og støtte til efteruddannelse”

Punkt 20 Sommeraktiviteter for borgere med børn uden ret til ferie

Sagsresumé

Social & Beskæftigelse har i samarbejde med Fredericia Kommunes anden aktør på sprog- og jobskolen udarbejdet to modeller for, hvordan borgere med børn, og som ikke har ret til ferie, har mulighed for inden for lovens rammer at tilbringe 2 uger af skolernes sommerferie sammen med deres børn. Model A er baseret på selvstudium, i mens Model B er baseret på fremmøde sammen med børnene til aktiviteter.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet den 8. maj 2018 i Social- og Beskæftigelsesudvalget blev det besluttet at fagafdelingen skal vende tilbage med et konkret forslag til sommeraktiviteter for ledige børnefamilier uden ret til ferie.

 

I forhold til lovens rammer, så blev reglerne i forbindelse med jobreformen fra 2016 ændret således at modtagere af integrationsydelse, der typisk er flygtninge, skal stå til rådighed for beskæftigelsesfremmende tilbud 52 uger om året. Når det drejer sig om sammenlignelige borgere på kontanthjælp eller uddannelseshjælp, så har de jf. lovgivningen efter 12 måneder på uafbrudt ydelse krav på at kunne afholde 2 ugers ferie i træk i sommerferieperioden. I alt har de ret til 4 ugers ferie efter 12 måneders uafbrudt ydelse.

 

Med ovennævnte i mente, så forslår Social & Beskæftigelse, at borgere, der efter integrationsloven som led i integrationsprogram inklusiv danskuddannelse og modtager integrationsydelse, får en valgmulighed over 14 dages periode, hvor de i forhold til Sprogskolen og Jobskolen kan vælge mellem 2 tilbud. Er borgeren i praktikforløb følges dette jf. lovgivningen. Jobcentret er opmærksom på, at der kan være yderligere borgere på integrationsydelse, der ikke er tilknyttet aktiviteter på sprog- og jobskole, men her vurderes det i lighed uddannelse- og kontanthjælpsmodtagere, at det vil være muligt at tilrettelægge aktiveringen således, at borgerne har mulighed for at tilbringe tid med børnene og stadig stå til rådighed.

 

Model A

For borgere, som er på Sprogskole og Jobskole.

Der kan vælges mellem:

  1. at være selvstuderende med opgaver udarbejdet af Sprog- og Jobskolen, der efterfølgende bliver evalueret. Se uddybning i bilag 1.
  2. at deltage i det ordinære tilbud.

Model B

For borgere, som er på Sprogskole og Jobskole.

Der kan vælges mellem:

  1. at deltage i et tilbud om kultur- og samfundsforståelse, hvor borgere og deres børn møder ind til et programlagt forløb. Se uddybning i bilag 2.
  2. at deltage i ordinære tilbud.

 

Antal borgere, som kan være omfattet af ovennævnte tilbud:

Det vurderes ud fra nuværende viden om borgerne, at der er 20 – 25 borgere med børn. Dette er et skøn og antallet af børn vides ikke nøjagtigt.

Økonomiske konsekvenser

Ved Model A er der ingen økonomiske konsekvenser.

Ved Model B vil omkostningerne være 38.000 kr.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Social & Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter og tager stilling til, om en af de to modeller skal iværksættes.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-03-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at iværksætte model B.

 

Punkt 21 Orientering (Lukket)