Social- og Beskæftigelsesudvalget - 25-10-2021

Referat
Dato:
Mandag, 25 oktober, 2021 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 21 oktober, 2021 - 14:20
Referat publiceret:
Tirsdag, 2 november, 2021 - 09:40

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Godkendt.

Punkt 2 Prækvalifikationsansøgning til en bydækkende helhedsplan for perioden 2023-2026

Sagsresumé

Helhedsplansudvalget anbefaler Social- og Beskæftigelsesudvalget, at arbejdet med en bydækkende helhedsplan for Fredericia godkendes og forankres i Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Der er udarbejdet en prækvalifikationsansøgning målrettet en bydækkende helhedsplan for perioden 2023-2026, som forelægges til godkendelse og anbefaling til byrådets godkendelse forud for boligorganisationernes indsendelse til Landsbyggefonden.

 

Sagsbeskrivelse:

Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken i Fredericia har igennem flere år, i tæt samarbejde med Fredericia kommune, arbejdet målrettet med at løfte borgere ind i meningsfuld beskæftigelse, uddannelse, sociale fællesskaber, integrationsindsatser og meget mere.

 

Helhedsplanen finansieres gennem midler fra Landsbyggefonden samt medfinansiering fra kommunen, hvor indsatserne udvikles i tæt samarbejde med kommunale aktører, organisationer, foreninger og virksomheder. Landsdækkende undersøgelser viser de positive erfaringer af de boligsociale helhedsplaner på landsplan, og i Fredericia er det bl.a. de fremskudte beskæftigelsesindsatser, som viser særligt gode resultater; I Korskærparken alene er ledigheden faldet fra 49,4 til 40,1 % siden 2013. Derudover har den boligsociale indsats også styrket etableringen af fællesskaber på tværs af områdets beboere, været en stærk aktør indenfor uddannelsesområdet, samt ydet en væsentlig indsats på lokalsamfundsudviklingen.

 

De succeser og det udviklingspotentiale vi har set med Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken igennem flere år, skal udbredes til at være en bydækkende helhedsplan for resten af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud som udvikles efter inspiration fra den boligsociale helhedsplan.

 

Den nuværende helhedsplan udløber ved udgangen af 2022. Derfor arbejdes der nu på at ansøge om at udvikle en ny bydækkende helhedsplan, så erfaringerne og de anvendte metoder og værktøjer bliver udbredt til også at dækkeresten af Fredericia.

 

Den bydækkende helhedsplan vil tage særligt afsæt i en øget beskæftigelses- og integrationsindsats, men vil i høj grad også spille sammen med kommunens øvrige politikker og strategier, bl.a. Fritidspolitikken, Sundhedspolitikken, arbejdet med øget bosætning, og Fredericia for Verdensmålene.  

 

For at sikre at dét kan fortsætte og udvikles, skal det videre arbejde derfor forankres politisk i et af de stående udvalg.

 

Derfor anbefaler Helhedsplanudvalget Social- og Beskæftigelsesudvalget, at arbejdet med en bydækkende helhedsplan godkendes politisk i Social-og Beskæftigelsesudvalget samt endeligt i byrådet.

 

Proces for godkendelse af bydækkende helhedsplan:

Processen med ansøgning til en bydækkende helhedsplan tager afsæt i en prækvalifikationsansøgning, som forud for den endelige hovedansøgning til en bydækkende helhedsplan fremsendes til Landsbyggefonden til godkendelse. Arbejdet med prækvalifikationsansøgningen har været i gang siden maj 2021, og omfatter følgende:

 

-          Et ansøgningsskema med en række stamdata

-          Beboerdata for boligområdet

-          En kortfattet projektbeskrivelse

-          Et overordnet budget

-          En kommunal anbefaling

-          En tilkendegivelse om deltagelse fra boligorganisationerne på vegne af involverede boligafdelinger

 

Den kortfattede projektbeskrivelse/prækvalifikationsansøgning er vedhæftet som bilag til denne sag.

 

Indholdet i prækvalifikationsansøgningen baseres på regeringens ghettokriterier og parallelsamfundspakken, og indeholder derfor ikke specifikke henvisninger til kommunale strategier og politikker.

 

Prækvalifikationsansøgningen godkendes af boligorganisationerne og evt. politisk i kommunalbestyrelsen før den indsendes til Landsbyggefonden. Der påregnes 4-6 ugers behandlingstid fra Landsbyggefondens side.

 

Godkendes prækvalifikationen af Landsbyggefonden kan selve hovedansøgningen til den bydækkende helhedsplan igangsættes. Såfremt dette sker, vil processen med hovedansøgningen løbe over 8 måneder, med start januar 2022. Den endelige hovedansøgning til en bydækkende helhedsplan vil derefter skulle godkendes i fagudvalgene og endeligt i Byrådet, samt hos boligorganisationerne før indsendelse til Landsbyggefonden ultimo 2022.

 

Økonomiske konsekvenser

Der stilles fra landsbyggefondens side krav om en kommunal medfinansiering på min 25%. Dette vil ikke kræve yderligere tilførsel af midler til forvaltningen, men vil ske ved en fortsat prioritering indenfor rammen, fordelt mellem eksisterende kommunale ressourcer, som målrettes indsatser i den bydækkende helhedsplan.

Vurdering

På baggrund af de succeser og det udviklingspotentiale vi har set med Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken igennem flere år, vurderes det at de skal udbredes til at være en bydækkende helhedsplan for resten af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud, som udvikles efter inspiration fra Den Boligsociale Helhedsplan.

 

Det vurderes derfor, at en godkendelse af arbejdet med en bydækkende helhedsplan i Social- og Beskæftigelsesudvalget og en endelig godkendelse i Byrådet, på anbefaling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget, vil sikre det fortsatte arbejde.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender det videre arbejde med en bydækkende helhedsplan
  2. At Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender prækvalifikationsansøgningen.
  3. At Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Byrådet at godkende prækvalifikationsansøgningen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

  1. Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender det videre arbejde, med en bydækkende helhedsplan.

 

 

  1. Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender prækvalifikationsansøgningen.

 

 

  1. Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Byrådet at godkende prækvalifikationsansøgningen.

 

Punkt 3 Evaluering - Strategi for Udsathed

Sagsresumé

Strategi for Udsathed blev evalueret i sommeren 2021. I denne sag bedes Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfte de anbefalinger, som er udarbejdet på baggrund af evalueringen. Social- og Beskæftigelsesudvalget skal desuden tage stilling til, om de vil sende anbefalingerne i høring i Udsatterådet, LMU for Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt FMU for Social og Handicap.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet tog i foråret 2018 initiativ til at udvikle ”Strategi for Udsathed”, som har til formål at forebygge og mindske udsathed i Fredericia. Strategi for Udsathed er skabt af Fredericias borgere, virksomheder, frivillige, organisationer, foreninger, kommunale medarbejdere og politikere. Strategien baseres på 12 temaer (jf. bilag 2), der er visualiseret i 12 små film. Filmene er tænkt som en ”levende rapport”, som danner fundamentet for Strategi for Udsathed.

 

I Strategi for Udsathed er udsathed defineret bredt: ”Nogle gange tager livet uventede drejninger, og alle kan på et tidspunkt i livet opleve at befinde sig i en udsat position”. 

 

EVALUERING: OVERORDNET INDSIGT

Strategi for Udsatheds inddragende tilgang har gjort en forskel i forhold til at styrke samarbejder på tværs af kommune og civilsamfund. Det ”at kende til hinanden”, gør det lettere at tage kontakt. Strategiens inkluderende tilgang har mobiliseret til deltagelse og sat udsathed på dagsordenen i bred forstand.

 

Den inkluderende tilgang har dog også udfordret. Uden tydelige rammer blev et tilbagevendende spørgsmål: Hvad er Strategi for Udsathed? Hvad mødes ambassadørerne/handlingsnetværkene helt konkret om – og for hvem? Og hvad var deres mandat?

 

METODE OG OPBYGNING

Evalueringen bygger på indsigter fra borgerambassadører, eksterne- og interne ambassadører, udsatte borgere samt Udsatterådet.

 

Evalueringsmetoden har været spørgeskemaer, dialogmøder og fokusgruppeinterviews. Der er blevet evalueret på proces, indhold, arbejdsform og resultat. Corona har udfordret implementeringen af Strategi for Udsathed, hvilket gør, at der er en række usikkerheder forbundet med evalueringen af strategiens resultat. Vi har i evalueringsrapporten derfor valgt at fokusere på de spørgsmål og svar, der knyttes til evalueringspunkterne; proces, indhold og arbejdsform. I praksis overlapper evalueringspunkterne hinanden alt efter, hvem der svarer. Derfor struktureres rapporten efter temaer, der går igen i forskellige svar.

 

Det er temaer, der vedrører:

-          Definition

-          Strategiens fokus

-          Inddragelse

-          Organisering

-          Handlingsnetværk

 

Hvert tema indledes med en anbefaling, som forvaltningen har formuleret på baggrund af evalueringen.

 

Herunder ses en oversigt over anbefalingerne. Baggrunden for anbefalingerne kan læses i evalueringsrapporten (bilag 1)

 

OVERSIGT OVER ANBEFALINGER

Definition

 

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsathed fremadrettet tager afsæt i Socialstyrelsen definition på udsathed:

”Mennesker, der har et eller flere tunge sociale problemer: Sindslidelse, alkoholmisbrug, stofmisbrug, hjemløshed, prostitution, vold i nære relationer eller senfølger af seksuelle overgreb”.

Vi anbefaler, at Strategi for Udsathed også favner udfordringer omkring ensomhed med fokus på at få flere ind i fællesskaber.

Strategiens fokus

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsatheds fokus spidses til. Dette med hovedfokus på både Housing First tilgangen og inkluderende fællesskaber. Det er fællesskaber, der skal knyttes til den enkeltes hverdag, således at fællesskabet ikke blot bliver en oplevelse, men noget at stå op til hver dag.

Derfor anbefaler forvaltningen, at den primære indsats sker indenfor følgende kerneområder:

 

  • Bolig: At have et hjem

– hvor den enkelte føler sig hjemme og kan indgå i nabofællesskaber

                                                                                                               

 

  • Beskæftigelse: At have et arbejde

– hvor den enkelte indgår i arbejdsfællesskaber og mærker styrken samt selvstændigheden i at kunne forsørge sig.

                                                                                                            

 

  • Lighed i sundhed: At mærke sundhed

– nogle gange kan manglende fysisk og mental sundhed (f.eks. smerter, overvægt, dårlige tænder, negative tanker) ekskludere den enkelte fra fællesskaber, da psykiske lidelser også kan være en hindring for at deltage i fællesskaber. Ligesom fællesskaber kan være med til at forebygge psykiske lidelser. Ved at styrke den enkeltes mentale og/eller fysiske sundhed, kan overskuddet til at prøve nyt og komme ud også forstærkes.

 

                                 (Anbefaling inkluderer tema: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12)

Organisering

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsathed organiseres under Social og Handicap med fagchefen som ansvarlig for strategien.

Inddragelse

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsathed fortsat arbejder inddragende gennem handlingsnetværk og et årligt stormøde.

Dette med en tydeligere rammesætning for inddragelsen.

                                                        (Anbefalingen inkludere tema: 5, 7, 8, 9, 10, 12)

Ambassadører og Handlingsnetværk

Forvaltningen anbefaler, at der etableres:

-          Et tværgående fagprofessionelt handlingsnetværk med eksterne og interne aktører. Det er aktører, der forpligter sig på deltagelse og handling. Det er her ”bolden” triller ind og gives retning. Netværket skal arbejde strategisk og operationelt.

 

-          Ad hoc handlingsnetværk hvor frivillige ambassadører i Strategi for Udsathed samles i handlingsnetværk om konkrete og tidsbegrænsede opgaver.

 

Det anbefales, at ambassadørlisterne genopfriskes med en nysgerrighed på, hvordan ambassadørrollen og deres mandat tydeliggøres. Desuden bør det undersøges, hvordan arbejdsgangene omkring ambassadørlisterne lettes administrativt.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at hvis ovenstående anbefalinger følges, vil Strategi for Udsathed stå stærkere; som en tværfaglig og strategisk samt handlingsparat strategi med fokus på at støtte Fredericias mest udsatte borgere.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller,

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget sender anbefalingerne i høring i Udsatterådet samt LMU for Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt FMU for Social og Handicap.
  2. Høringssvarene og anbefalingerne videregives til et nyt udvalg, når det har konstitueret sig. Når anbefalingerne har været behandlet politisk, udarbejdes der en udviklingsplan, der i højere grad tydeliggør, hvordan udsathed mindskes for de respektive borgere

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

  1. Social- og Beskæftigelsesudvalget sender anbefalingerne i høring i Udsatterådet samt LMU for Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt FMU for Social og Handicap.

 

 

  1. Anbefalingerne videregives til et nyt udvalg, når det har konstitueret sig.

 

Punkt 4 Forslag til reduktioner på rusmiddelområdet

Sagsresumé

Byrådet i Fredericia kommune har på byrådsmøde d. 6.9.2021 drøftet et oplæg til reduktioner på rusmiddelområdet. Efter en drøftelse stemte Socialdemokratiet, Enhedslisten og Nye Borgerlige for et ændringsforslag der gav forvaltningen til opgave at komme med reduktionsmodeller på området, svarende til mellem 500.000 kr. og 600.00 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Nedenstående forslag er forvaltningens bud på de reduktioner, der vil have de færreste konsekvenser for borgere, samt økonomien på andre områder. Alle forslag har dog konsekvenser, hvilket er beskrevet under hvert forslag.

 

Meget af den indsats, der leveres af rusmiddelcenteret er samtidig lovbestemt og er derfor ikke en indsats, der kan ændres markant på. Forvaltningen har derfor valgt at udvide rammen for en reduktion af udgifter, så der er flere forslag at vælge imellem. Dit akuttilbud er derfor med som et område, hvor der kan findes reduktioner på, selvom det ikke er en del af rusmiddelområdet.

 

Forslag 1: Lær at tackle

Rusmiddelcenteret benytter sig af en licens til en evidensbaseret metode ”Lær at tackle”. ”Lær at tackle” er et mestringskursus, som klæder mennesker på til bedre selvhjælp og til at håndtere symptomer og helbredsrelaterede udfordringer i hverdagen.

 

Der blev på grund af Covid-19 ikke afholdt kurser i 2020 og i 2021.

 

 I 2018 og 2019 startede et hold op om foråret og 2 hold om efteråret. Der er max. Deltagerantal på 10 -12 deltagere pr. hold. Der var ca. 32 der gennemfør i 2018 og ca. 20 i 2019.

 

Der er budgetteret et beløb på 60.000 kr. til dette i 2022.  Det foreslås, at opsige dette abonnement i alle scenarier.

 

Konsekvenser:

Det vil være muligt for borgerne at benytte sig af lær at tackle via ”Idræt i dagtimerne”, der har et abonnement på Lær at tackle. Der eksisterer allerede et samarbejde mellem Idræt i dagtimerne og rusmiddelområdet. Der vil muligvis være borgere, der falder fra, hvis tilbuddet leveres andetsteds fra.

 

Forslag 2: Fjernelse af stilling på Solstrålen samt fjernelse af driftstilskud

Rusmiddelcenteret aflønner i dag en medarbejder på Solstrålen, der er et frivilligt tilbud til tidligere stofmisbrugere. Solstrålen havde i juni 2021 90 betalende medlemmer. De har desuden en idrætsforening.

 

Solstrålen benyttes primært af mennesker, der tidligere har haft et misbrug, eller er pårørende til en med misbrug. Medarbejderne fra Solstrålen deltager på borgernes møder i forskellige sammenhænge såsom efterbehandling og sundhedsindsatser. Medarbejderne hjælper og følger blandt andet brugerne til møder i Sundhedsvæsenet, på Jobcenteret eller i andre sammenhænge, hvor det skønnes relevant.

 

En reduktion af udgifterne til en medarbejder på Solstrålen vil medføre en besparelse på ca. 115.000 kr. fra 2022.

 

Solstrålen får derudover et driftstilskud fra Visitation – Voksen. Driftstilskuddet dækker over Solstrålens udgifter til Husleje, radio, toiletpapir, aviser, måtter, tyverialarm, medielicens, mobilabonnement, internet og rengøring.

 

Tilskuddet udgør ca. 235.000 kr.

 

En reduktion af driftstilskud samt reduktion af løn til medarbejder vil udgøre en reduktion af udgifter på ca. 350.000 kr.

 

Konsekvenser

Besparelsen vil betyde, at Solstrålen udelukkende vil blive drevet af frivillige. Dertil kan det betyde, at Solstrålen vil få vanskeligt ved at opretholde driften, og der er risiko for en lukning.

 

Hvis den lønnede medarbejder fjernes kan de opgaver, som bliver løftet af den lønnede medarbejder i forhold til jobcenter, studerende, kriminalforsorgen og Rusmiddelscenter ikke løftes.

 

Det er forvaltningens vurdering, at det vil kunne være vanskeligt for Solstrålen at løfte deres opgaver og dermed også fortsætte som tilbud, hvis den lønnede medarbejder og driftstilskuddet fjernes, men også hvis driftstilskuddet bibeholdes og den lønnede medarbejder fjernes.

 

Frivillige fra Solstrålen deltager pt. på rusmiddelcenterets afgiftningsture, og der er således en risiko for, at disse ture ikke kan gennemføres.

 

Uden lønnede medarbejdere vil Solstrålen ikke kunne have borgere med vilkår om samfundstjeneste via Kriminalforsorgen eller borgere i jobafklaring via Jobcenteret.

 

Forslag 3: Lukning af Dit Akuttilbud

Det har vist sig vanskeligt at finde reduktioner i budgettet på det anviste beløb på rusmiddelområdet, da det vil være vanskeligt at overholde den lovbestemte behandlingsgaranti på krav om igangsat behandling inden for 14 dage i misbrugsbehandling.

 

Forvaltningen foreslår derfor, at Akuttilbuddet tages med i betragtning, som en alternativ løsning til at finde de nødvendige midler.

 

Akuttilbuddet er et tilbud til alle borgere over 18 år i Fredericia. Der kan rettes henvendelse døgnet rundt, fra borgere, der har akut brug for hjælp til at håndtere en krise. Der er desuden en overnatningsplads til rådighed.

 

Data på brug af akuttilbud:

 

• Der har i alt været 316 henvendelser i 2020.

• 7 personer har overnattet i 2020 med tilsammen 9 overnatninger.

• Hver samtale har i gennemsnit varet 19 min.

 

Akuttilbuddets budget blev på udvalgsmøde d. 26.4.2021 reduceret fra ca. 800.000 kr. til ca. 300.000 kr. Midlerne blev omplaceret til at fastholde Autismetilbud på STU. Der er således 300.000 kr. tilbage til at drive akuttilbuddet for. Midlerne er placeret på Kompetencekollegiets budget.

 

Gennemføres besparelsen på akuttilbuddet vil det få personalemæssige konsekvenser på Kompetencekollegiet.

 

En lukning af akuttilbuddet vil medføre en reduktion på 300.000 kr.

 

Forslag 4: Fjerne eller reducere i antal timer til socialsygeplejerske

I 2018 blev der ansat en socialsygeplejerske i rusmiddelcenteret. Socialsygeplejersken bidrager til mere lighed i sundhed for de mest udsatte og borgere, som har svært ved at benytte de etablerede sundhedstilbud. Socialsygeplejersken har en opsøgende funktion på bl.a. Hellested og Kirkens Korshær målrettet de borgere, som ikke kommer eller kommer for sent til egen læge eller sygehus.

 

Socialsygeplejersken arbejder på tværs af sektorer og bidrager til at udvikle det tværsektorielle arbejde omkring målgruppen både internt og eksternt bl.a. ved at arbejde med stor åbenhed og fleksibilitet i forhold til løsning af arbejdsopgaver og respekt for kerneindsatsen.

 

Socialsygeplejersken har et budget på ca. 433.000 kr. En fjernelse af funktionen vil dermed kunne realisere en besparelse på ca. 433.000 kr. En evt. reduktion af stillingen til 22 timer vil kunne spare ca. 120.000 kr. Det vil sandsynligvis betyde, at hun ikke ønsker at fortsætte ansættelsen, ligesom det kan være vanskeligt at rekruttere en erstatning til 22 timer.

 

Ved fjernelse af stilling reduktion på 433.000 kr.

Ved mindre timeantal reduktion på 120.000 kr.

 

Konsekvenser

En nedlæggelse af funktionen kan betyde, at borgernes sundhedsproblemer vokser sig større og bliver dyrere at løse i sidste ende for både det primære og sekundære sundhedsområde.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt der laves besparelser på rusmiddelområdet, foregriber vi opgaven med at skabe en mere sammenhængende indsats jf. budgetforliget uden en grundig gennemgang.

 

Besparelser på rusmiddelområdet betyder serviceforringelser for borgere med misbrug.

 

Forslag

Reduktion

Lær at tackle

 

                                                                60.000 kr.

Solstrålen

 

Fjernelse af lønnet medarbejder ca. 115.000 kr.

Fjernelse af driftstilskud                      235.000 kr.

 

I alt                                                           350.000 kr.

Dit akuttilbud

 

En lukning af akuttilbuddet vil medføre en reduktion på                                          300.000 kr.

 

Socialsygeplejerske

 

Ved fjernelse af stilling reduktion på 433.000 kr.

Ved mindre timeantal reduktion på  120.000 kr.

 

Vurdering

Der er ingen af de ovenstående forslag, der i sig selv finder en reduktion på mellem 500.000 og 600.000 kr, der var den opgave, som udvalget blev stillet af Byrådet. Der skal altså vælges mindst to af forslagene, for at opnå tilstrækkelig reduktion.

Det er forvaltningens vurdering, at der er mest værdi i at fastholde socialsygeplejerskens funktion. En fjernelse af denne vil modvirke arbejdet med at skabe mere lighed i sundhed og skade den brede sundhedsindsats overfor målgruppen. Det vil desuden gå imod den landsdækkende tendens på området.

 

Da organiseringen af området er præget af projekter og puljefinansiering, vil det være forvaltningens vurdering, at en grundig gennemgang og evt. omorganisering vil kunne skabe et mere sammenhængende rusmiddelområde på tværs af voksen og ungeområdet. Det vil kunne øge gennemskueligheden af de leverede indsatser, ligesom det potentielt vil kunne frigøre midler.

Indstillinger

Direktør for beskæftigelse og velfærd indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter forslag til reduktioner og beslutter, hvilke der skal gennemføres.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at der ikke skal gennemføres nogle af de foreslåede forslag til reduktioner.

 

På næste udvalgsmøde vil udvalget gennemgå 3. budgetopfølgning og tage stilling til hvordan der fremadrettes arbejdes med at skabe et budget i balance for 2022.

 

Punkt 5 Evaluering af organisatorisk setup i forhold til §18 midler

Sagsresumé

Uddelingen af §18 midler sker en gang årligt. Midlernes fordeling besluttes af Økonomiudvalget efter indstilling fra §18 komiteen.

 

Der ønskes en evaluering af det politisk organisatoriske set-up med henblik på den fremadrettede praksis for §18 midler.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet nedsatte på sit møde d. 23. april 2018 en politisk gruppe, der fik til opgave at arbejde med revidering af retningslinjer og procedurer for fordeling af støttemidler til de frivillige sociale foreninger, jfr. Servicelovens § 18.

 

På baggrund af gruppens arbejde besluttede Byrådet at nedsætte en §18 komite. Komiteen består af formændene fra Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget samt Børne- og Skoleudvalget. Samtidig blev det besluttet, at Økonomiudvalget besidder beslutningskompetencen omkring midlernes fordeling efter indstilling fra Komiteen. Det blev ligeledes besluttet at evaluere denne model i år 2020. Det blev ikke nået i 2020, og gøres derfor nu forud for valget og ny konstituering.

 

Det var hensigten at nedsætte en administrativ arbejdsgruppe med fokus på det frivillige arbejde og civilsamfundet generelt. Grundet Corona og andre omstændigheder har denne opgave ikke været prioriteret.

 

I forhold til selve uddelingskriterier besluttede Økonomiudvalget d. 3. juni 2019 reviderede retningslinjer omkring tildeling af midler i henhold til Servicelovens §18. Her blev det besluttet at:

 

  • Der gennemføres alene én ansøgningsrunde pr. år. Ansøgningsfristen er 15. september og foreningerne får afgørelse af tilskudsansøgningen i efteråret, således at der er sikkerhed hos foreningerne for det kommende års finansiering.
  • Der stilles et krav om at tilskudsmodtagere indsender en årsrapport vedrørende det år, hvor de modtager tilskud fra kommunen.
  • Modtagere af støtten har skærpet fokus på udsatte borgere.
  • Et øget fokus på udvikling.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 500.000 kr. til §18 midler, hvoraf de 50.000 kr. er afsat til en akutpulje, der kan ansøges hele året. I forhold til det organisatoriske setup er der ikke nogen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Det er vurderingen, at det fungerer godt med en §18 komite, hvor de relevante udvalg er repræsenteret ved formanden. Forvaltningen anbefaler, at modellen fortsætter.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Senior- og Handicapudvalget, Børne og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler til Økonomiudvalget at:

  1. den nuværende model omkring §18 midlernes tildeling fortsætter.
  2. der alternativt fremsættes ønsker til ændringsforslag.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler til Økonomiudvalget at:

 

  1. Den nuværende model omkring §18 midlernes tildeling fortsætter.
  2. Der alternativt fremsættes ønsker til ændringsforslag.

 

Punkt 6 Aftale om en ny ret til tidlig pension

Sagsresumé

Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 10. oktober 2020 en aftale om ret til tidlig pension. Aftalen giver fra 2022 mennesker med lange og ofte hårde fysiske arbejdsliv ret til at trække sig tidligere tilbage. Retten til tidlig pension er baseret på objektive kriterier og tager udgangspunkt i antallet af år på arbejdsmarkedet.

 

Finansiering af ny ret til tidlig pension skal findes ved at nytænke beskæftigelsesindsatsen. Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen kom den 19. juni 2021.

 

Social & Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget har bedt forvaltningen udarbejde en plan for udmøntningen, når aftalerne kommer på plads.

 

Der er nu udmeldt at kommunerne kan regne med at første delaftale effektueres pr. 1. januar 2022, på trods af den samlede forhandling ikke er afsluttet. I delaftalen er der lagt op til besparelser på ungeområdet, som følge af mindre indsats. Forvaltningen forelægger derfor forslag til finansiering af besparelsen i 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia kommune vil 39% af indbyggerne i alderen for tidlig pension få ret til at gå på tidlig pension i 2022. For nogle vil retten først kunne benyttes i de efterfølgende år. Det forventes, at 400 indbyggere i kommunen får ret til at gå på tidlig pension i 2022. Jf. bilag i forhold til antal ansøgninger fordelt på kommuner pr. august 2021.

 

I den første delaftale fra 19. juni 2021 fremgår, at en del af finansieringen skal findes ved besparelsen på indsatsen til de unge på uddannelseshjælp. I fremtiden må der bl.a. gå fire måneder, hvor de ikke deltager i aktivering. Det er i dag fire uger. De unge får dermed ret til at få en indsats med 4 måneders mellemrum, men har også pligt til at deltage i indsatser, der iværksættes før, såfremt kommunen skønner behov for det. 

 

Det er op til kommunen at prioritere og beslutte serviceniveauet i den aktive beskæftigelsesindsats og hvordan ny tidlig pension finansieres ift. den første delaftale. 

Økonomiske konsekvenser

Den nye ret til tidlig pension udbetales med 100 pct. Statslig finansiering.

Indførelse af en ny ret til tidlig pension medfører at beskæftigelsesområdet i Fredericia kommune skal lave besparelser for 3,9 mio. kr. i 2022, 7,0 mio. kr. i 2023 og 10,3 mio. kr. i 2024:

 

Tabel 1 – Total besparelse Beskæftigelsesområdet Fredericia

2021-PL, mio. kr.

2021

2022

2023

2024

Afledt effekt

0

-0,5

-0,8

-1,0

Delaftale 1 – Ikke forhandlet (tabel 3)

0

-3,4

-3,7

-3,7

Endnu ikke kendt besparelsesplan (tabel 4)

0

0

-2,6

-5,7

Total besparelse på Beskæftigelsesområdet

0

-3,9

-7,0

-10,3

 

Der er to aftaler, som bruges til at fremme denne besparelse (se tabel 2 og 3), derudover mangler der at blive indgået en aftale om den sidste besparelse (se tabel 4).

 

Den ene aftale er en afledt besparelse, som er færdigforhandlet mellem regeringen og KL, dermed er den medregnet i DUT. Den afledte effekt kommer af:

-          En række personer kan overgå fra beskæftigelse til tidlig pension.

-          Færre personer på en række øvrige ydelser, da de som følge af lovforslaget vil modtage tidlig pension i stedet for andre ydelser.

-          Merudgifter til førtidspension, da der ikke modregnes i social pension for ægtefæller.

 

Disse afledte besparelser vil ifølge regerien have en samlet effekt for 55,8 mio. kr. i 2022, 83,2 mio. kr i 2023 og 104,8 mio. kr i 2024.

 

Disse besparelser giver følgende effekt på overførselsudgifterne for Fredericia, hvor minus er en besparelse, som vi skal finde og plus er en ekstra omkostning som vi bliver kompenseret for:

 

Tabel 2 – Forhandlet afledt effekt mellem regeringen og KL, der indgår i DUT

2021-PL, mio. kr.

2021

2022

2023

2024

Økonomiske konsekvenser i alt

 0

-0,5

-0,8

-1,0

Kontant og uddannelseshjælp

 0

-0,1

-0,2

-0,2

Arbejdsløshedsdagpenge

 0

-0,2

-0,2

-0,3

Ledighedsydelse

 0

-0,1

-0,1

-0,1

Førtidspension

 0

0,1

0,1

0,1

Driftsudgifter til aktivering mv.

 0

0,0

0,0

-0,1

Budgetgaranti i alt

 0

-0,3

-0,4

-0,5

Sygedagpenge

 0

-0,2

-0,3

-0,4

Fleksjob

 0

-0,1

-0,1

-0,2

Boligstøtte

 0

0,0

0,1

0,1

Øvrige overførsler i alt

 0

-0,3

-0,4

-0,5

 

Delaftalen til finansieringen af den nye ret til tidlig pension indeholder en række regelændringer for uddannelseshjælpsmodtagere, der vil medføre en række besparelser på området.

 

Aftalen er indgået efter økonomiaftalen for 2022 og dermed også efter skønnet for overførselsudgifter for 2022 blev aftalt. Derfor vil ændringer først blive indarbejdet, når næste skøn udarbejdes. De økonomiske konsekvenser er ikke færdigforhandlet med KL.

 

Ministeriet har beregnet en besparelse på 361 mio. kr. på driftsudgifter til aktivering til modtagere af uddannelseshjælp i 2022, 390 mio. kr. i 2023, og 390 mio. kr. i 2024.

 

Det svarer for Fredericia kommune til en besparelse på 3,4 mio. kr. i 2022 og en besparelse i 2023 og 2024 på 3,7 mio. kr.

 

Tabel 3 – Delaftale 1, ikke forhandlet

2021-PL, mio. kr.

2021

2022

2023

2024

Økonomiske konsekvenser i alt

0

-3,4

-3,7

-3,7

Samtaler over video eller telefon (efter seks mdr.)

0

-0,4

-0,4

-0,4

Færre proceskrav for indsatsen til uddannelseshjælp

0

-3,1

-3,4

-3,4

Ret til mentor ved overgang til uddannelse

0

0,1

0,1

0,1

 

Den fulde finansiering af Arne-pension for perioden 2023 og 2024, er endnu ikke færdigforhandlet. Det medfører at der er 276,8 mio. kr. i 2023 og 605,2 mio. kr. i 2024, som der endnu ikke er fundet finansiering til i regeringens plan.

 

Det svarer for Fredericia kommune til en yderligere besparelse på 2,6 mio. kr. i 2023 og 5,7 mio. kr. i 2024.

 

Tabel 4 – Endnu ikke kendt besparelsesplan

2021-PL, mio. kr.

2021

2022

2023

2024

Endnu ikke kendt besparelsesplan

0

0

-2,6

-5,7

 

Besparelserne i tabel 2 har følgende effekt på overførslerne i forhold til den foreløbige budgetlægning:

Tabel 5 – Forhandlet afledt effekt mellem regeringen og KL, der indgår i DUT

2021-PL, mio. kr.

2021

2022

2023

2024

Budgetlagt

867,4

889,7

909,5

Kontant og uddannelseshjælp

149,9

152,9

156,5

Arbejdsløshedsdagpenge

115,1

117,6

120,0

Fleksjob og Ledighedsydelse

92,9

94,8

96,7

Førtidspension

319,0

329,9

336,6

Driftsudgifter til aktivering mv.

38,6

37,3

39,2

Sygedagpenge

89,3

91,2

93,1

Boligstøtte

62,7

65,9

67,3

Effekt tabel 2

-0,5

-0,8

-1,0

Nyt Budget – bundlinje udvalgte overførsler

            0

866,9

888,9

908,5

 

Det er ikke muligt at afbilde den korrekte effekt af tabel 3 og 4 i forhold til relevante og udvalgte poster på jobcenterets budget.

 

Det er ikke muligt at afbilde tabel 3, da besparelsen skal udmøntes ved en lovændring, hvor nogle krav lempes. Lovændringen forventes at være på lovprogrammet i oktober, når Folketinget åbner. Herefter skal lovændringen vedtages og DUT-forhandles.

 

Det er ikke muligt at afbilde tabel 4, da det endnu er ukendt hvor regeringen vil finde den resterende besparelse.

Vurdering

I juni 2021 blev der indgået en delaftale, hvor en del af finansieringen skal findes ved besparelsen på indsatsen til de unge på uddannelseshjælp. I fremtiden må der bl.a. gå fire måneder, hvor de ikke deltager i aktivering. Det er i dag fire uger. Aftalen er indgået efter indgåelse af økonomiaftalen for 2022, og skal udmøntes i lov, som forventes at ske snarest muligt efter Folketingets åbning primo oktober 2021. De økonomiske konsekvenser skal som vanlig forhandles med KL, og de endelige økonomiske konsekvenser for kommunerne for årene 2022, 2023 og 2024 er stadig uklare, men den mindre intensive indsats betyder, at opgaven ikke længere vil være den samme.

 

Det er udmeldt at kommunerne kan regne med at første delaftale effektueres pr. 1. januar 2022. I delaftalen er der lagt op til besparelser på ungeområdet, som følge af mindre indsats.

 

Besparelserne vil fordele sig således mellem serviceudgifter og overførsler: 

Konto

 Delaftale 1

 2021

2022

2023

2024

 

Konto 6

Samtaler over video eller telefon

-0,4

-0,4

-0,4

Service

Konto 6

I alt

-0,4

-0,4

-0,4

Service

Konto 5

Færre proceskrav

-3,1

-3,4

-3,4

Overførsler

Konto 5

Styrket understøttelse

+0,1

+0,1

+0,1

Overførsler

Konto 5

Ny ret til selvfunden virksomhedspraktik og løntilskud for uddannelseshjælpsmodtagere

        0

0,0

0,0

0,0

Overførsler

Konto 5

I alt

 0

-3,0

-3,3

-3,3

Overførsler

Konto 5 og 6

I alt

 0

-3,4

-3,7

-3,7

 

Forvaltningen skal i alt spare 3,9 mio. kr. i 2022.

 

Der er i budgettet indarbejdet DUT-besparelse for de enkelte overførselsområder for 0,5 mio. kr. i 2022, 0,8 mio. kr. i 2023 og 1 mio. kr. i 2024 (Tabel 2). Det vurderes at der er plads i overførselsbudgettet til disse udgifter, derfor er der ikke behov for at indarbejde en besparelse til dækning af Tabel 2. 

 

Forvaltningens forslag til finansiering af ny tidlig pension svarende til 3,4 mio. kr. i 2022 er følgende:

  1. 0,4 mio. kr. på serviceudgifter findes ved vakant stilling
  2. 3,0 mio. kr. på overførsler findes på driftsudgifter til beskæftigelsesindsats

Der er to muligheder som udvalget kan drøfte og beslutte:

 

  1. Nedskrive det samlede driftsbudget med 3,0 mio. kr. fra 2022. Det betyder at der vil være færre midler til beskæftigelsesindsatsen for alle målgrupper. Som følge af suspension af beskæftigelsesindsatsen og mindre aktivitet forventes et mindre forbrug på driftsudgifter i 2021.
  2. Ophøre beskæftigelsesindsatsen, som i dag købes i Misbrugscentret.

Jobcentret overfører årligt 4,3 mio. kr. til misbrugscentret til arbejdsmarkedsrettede indsatser for delvist unge og voksne. Det er en mulighed at anvende disse midler til finansiering af ny tidlig pension i 2022. Beskæftigelsesindsatsen købes i misbrugscentret for henholdsvis unge i Huset 72 og voksne med misbrugsproblemer. Både de unge og voksne får beskæftigelsesindsatsen parallelt i jobcentret. (Yelva – skal det med?)

 

Nedenstående tabel viser, at der vil være luft til at finansiere første del af arnepensionen på 3,4MK i 2022 og frem.

-          Budget i 2022 efter finansiering af arnepension: 14.628.000kr.

-          Budget i 2023 efter finansiering af arnepension: 12.942.000kr.

 

 

2020

2020

2021

2021

2022

2023

 

Forbrug

Budget

Forventet regnskab

Budget

Budget

Budget

Samlet resultat

(90 driftsudgifter til beskæftigelsesindsats)

14.191.177

14.573.000

11.434.000

13.021.000

18.028.000

16.342.000

Antal personer ekskl. FØP og fleksjob

3.981 personer

3.709 personer

 

 

 

Indstillinger

 Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget drøfter og beslutter finansieringsforslag, der skal finansiere ny tidlig pension i 2022.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Socialdemokratiet stemmer for forslag a. til finansiering

Dansk Folkeparti stemmer imod forslag begge forsalg til finansiering.

Venstre stemmer imod begge forslag til finansiering.

 

 

Forslaget er vedtaget.

 

Punkt 7 2. status Beskæftigelsesplan 2021

Sagsresumé

2. status på Beskæftigelsesplanen 2021 forelægges Social- og beskæftigelsesudvalget, herunder værktøjer til opfølgning på resultat- og fokusmål samt initiativer til forbedring af indsats og resultater.

 

Status gives af fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice Sanela Ljeskovica.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats.

 

Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen. Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune bygger på en 3 årig plan (2020 -2022) med udgangspunkt i beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. Det overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse og ledighedsperioden nedbringes.

 

Jobcenterets måltal og initiativer, der understøtter beskæftigelsesplanen er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der er iværksat nødvendige initiativer til forbedring af indsatsen og resultater. Der arbejdes fortsat målrettet med implementering af initiativerne, og der er et tæt opfølgning og sparringsforløb med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

 

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter status for planen.
  2. At Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 8 2. behandling Beskæftigelsesplan 2022

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter høringssvar til beskæftigelsesplanen for 2022.

 

Målene i den 3 årige plan er ikke blevet ændret som følge af den delvise suspendering af beskæftigelsesindsatsen af to omgange – første gang i marts til juni 2020 og anden gang fra december 2020 til maj 2021. Som følge af Corona har der i 2020 været 399 flere fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse end året før.

 

Fredericia jobcenter har en målsætning om at komme på landsgennemsnittet målt på andel på offentlig forsørgelse ift. befolkningen i den erhvervsaktive alder inden udgangen af 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af Beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen.

 

Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune bygger på en 3 årig plan (2020 -2022) med udgangspunkt i beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. Det overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse og ledighedsperioden nedbringes.

 

Beskæftigelsesplanen skal endeligt godkendes af Byrådet og efterfølgende behandles i det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR).

 

De politiske beskæftigelsesmål for 2021 fortsætter ligeledes i 2022:

-          Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling

-          Flere ledige skal opkvalificeres

-          Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

-          Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende

-          Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

 

Via forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, som trådte i kraft 1. januar 2020, har kommunerne større frihed til at planlægge hjælpen til ledige. De øgede frihedsgrader følges samtidig tæt fra centralt hold gennem benchmarking og opfølgning i forhold til kommunernes resultater. Behovet for en tæt opfølgning på beskæftigelsesområdet gør sig ligeledes gældende lokalt i Fredericia, hvor målet er at bringe kommunen på landsgennemsnittet inden udgangen af 2022. Dette hænger tæt sammen med de allerede igangsatte initiativer, som er en del af kommunens 3årige beskæftigelsesplan 2020-2022.

 

I 2020 blev de 80 anbefalinger fra analyseenheden omsat til konkrete handlinger. Det er sket bl.a. ved en række opkvalificeringsforløb for både ledere og medarbejdere i samarbejde med konsulentfirmaet Marselisborg, samt en lang række indsatsmål og initiativer. Øget fokus på gode fællesskaber og samarbejde med lokale virksomheder, Business Fredericia, faglige organisationer og uddannelsesinstitutioner. Jobcenter Fredericia fortsætter arbejdet med initiativerne, som også understøtter de fem politiske beskæftigelsesmål.

 

I beskæftigelsesplanen beskrives den overordnede retning for arbejdsmarkedsområdet, mens den operationelle indsats levendegøres gennem internt fokus på konkrete handlingsplaner, tydelig kommunikation samt implementering af styringsværkstøjer.

 

Beskæftigelsesplanen for 2022 fortsætter i sporet fra 2020 og 2021 og samler trådene for det politiske arbejde i 2018 og 2019. Der er i 2022 særligt fokus på at alle borgerne får en løbende og rettidig aktiv indsats –særligt de langtidsledige på kontanthjælp.

 

Beskæftigelsesplan 2022 har i perioden fra 30. august – 30. september 2021 været i offentlig høring. Der er indkommet 1 høringssvar.

 

Indkomne høringssvar:

Beskæftigelsesplan 2022 blev drøftet på møde i Helhedsplansudvalget den 13. september 2021.

 

Udvalget havde følgende input til beskæftigelsesplanen:

Fokus på:

-          Opkvalificering fra ufaglært til faglært.

-          Overgange fra ung til voksen i forhold til valg af uddannelse, inden for erhverv der mangler arbejdskraft.

-          Styrkelse af det rummelige arbejdsmarked

-          Den kommende bydækkende helhedsplan skal understøtte beskæftigelsesplanen.

 

Beskæftigelsesplanen 2022 er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter indkomne høringssvar.
  2. At Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender Beskæftigelsesplanen 2022.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender Beskæftigelsesplanen 2022.

 

Punkt 9 Fastsættelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i tilbud iht. Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats § 176 - 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommune skal fastsætte retningslinjer for, hvem og hvornår en borger kan få godtgørelse til dækning af udgifter til bl.a. transport og arbejdstøj i forbindelse med deltagelse i tilbud, som fx virksomhedspraktik. Godtgørelsen er ikke en ret og bevilges ud fra en konkret og individuel vurdering.

 

Godtgørelsen kan maksimum udgøre op til 1000 kr. brutto pr. måned, og dækker dokumenterede faktisk afholdte udgifter. Målgruppen for godtgørelsen er unge og voksne på uddannelseshjælp, kontanthjælp og ressourceforløbsydelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Med denne sag gives et forslag til, hvilke udgifter ledige borgere kan få dækket, når de har takket ja til en praktik ved en virksomhed. Det er en del af strategien fremadrettet at skrue op for den virksomhedsrettede indsats. Medarbejderne i jobcenteret oplever i dag gentagende gange, at borgere takker nej til praktik, da de ikke har råd til transporten. Med nedenstående forslag vil denne problematik være løst.

 

Regelgrundlag

Fredericia Kommune skal iht. LAB § 176, stk. 2 fastsætte retningslinjer for udbetaling af godtgørelse til anslåede udgifter ved deltagelse i tilbud bevilget efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Der skal gives information til kommunens borgere om indholdet af retningslinjerne. Dette kan evt. gøres ved at lægge retningslinjerne på kommunens hjemmeside.

 

Godtgørelsen kan for eksempel dække udgifter til arbejdstøj eller udgifter til transport for de første 24 km. Har borgeren udgifter til transport udover 24 km., kan der søges om befordringsgodtgørelse efter LAB § 175.

 

Godtgørelsen er ikke en ret. Den enkelte kommune skal fastsætte retningslinjerne - herunder satsen for godtgørelsen, hvem der kan få, og hvornår de kan få, jf. dog de betingelser der er fastsat i loven. Retningslinjerne og satsen varierer derfor fra kommune til kommune. Godtgørelsen kan dog maksimum udgøre op til 1000 kr. brutto pr. måned.

 

Godtgørelse efter LAB § 176 vurderes og bevilliges af Jobcenteret på baggrund af en individuel vurdering, og godtgørelsen udbetales bagudrettet på baggrund af dokumenterede faktisk afholdte udgifter.

 

Følgende målgrupper er omfattet af personkredsen for godtgørelse: Kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere, borgere der modtager overgangsydelse (ej omfattet af integrationsprogrammet), ressourceforløbsydelsesmodtagere, selvforsørgende samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats

 

Godtgørelse af udgifter til transport

Borgere i tilbud har iht. LAB § 175 ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og tilbudsstedet tur og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km

 

Der er i hele 2020 brugt 10.872 kr. på befordringsgodtgørelse under LAB §176. Dette dækker over al befordring – dvs. både virksomhedspraktik og andre tilbud, da dette ikke kan adskilles. Beløbet er før hjemtagelse af 50% refusion.

 

De tilsvarende tal for godtgørelse af udgifter til befordring til deltagelse i tilbud i henhold til LAB § 176 var i 2018 og 2019 på henholdsvis 40.156,00 kr. og 38.786,10 kr.

 

Befordringsudgiften er mindre i 2020, grundet lavere aktivitetsniveau, som følge af suspension af beskæftigelsesindsatsen.

 

Ved fastlæggelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af transportudgifter ved deltagelse i aktivering kan der tages udgangspunkt i disse forhold:

  • Målgruppeafgrænsning
  • Tilbud der er omfattet af godtgørelse
  • Kilometerinterval mellem 0 og 24 km., hvortil der ydes godtgørelse
  • Transportmidler, der kan ydes godtgørelse til (kørsel i egen bil/ buskort)
  • Satsers for kilometer kørt i egen bil og til brug af offentlig transport/ buskort
  • Procedure for borgers ansøgning om godtgørelse (dokumentation, blanketter)
  • Frekvens for udbetaling af godtgørelse til borger

 

Godtgørelse af udgifter til arbejdstøj

Godtgørelse til arbejdstøj kan kun udbetales til arbejdstøj, der af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt for at deltage i tilbuddet, og som ikke indgår i beklædningsordningen for tilbuddet og ikke stilles til rådighed af tilbudsstedet.

Økonomiske konsekvenser

Ved fastholdelse af nuværende serviceniveau til godtgørelse af udgifter ved deltagelse i tilbud efter LAB § 176  vil udgifterne til transport forventeligt øges en smule, som følge af at den virksomhedsrettede indsats øges. Vi forventer, at den samlede udgift vil blive ca. 50.000 kr. årligt. Dette vil kunne holdes indenfor den nuværende ramme.

 

Der modtages ikke refusion for modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp, mens der modtages 50% refusion for deltagere i jobafklarings- og ressourceforløb samt unge under 18 år.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

At Social– og Beskæftigelsesudvalget drøfter fastlæggelse af serviceniveau for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i tilbud iht. LAB § 176 med udgangspunkt i følgende oplæg:

 

  1. At borgere i målgruppen kan få godtgjort udgifter til arbejdstøj som specificeret ovenfor.
  2. At borgere i målgruppen kan få godtgjort udgifter til transport til tilbud, der geografisk er placeret i intervallet fra 4 til 24 km. fra borgers bopæl til tilbuddet, i form af gældende kilometertakst ved kørsel i egen bil eller buskort.
  3. At fastsættelsen af serviceniveauet forelægges for Social– og Beskæftigelsesudvalget én gang årligt.
  4. Det endeligt fastsatte serviceniveau og retningslinjer for udbetaling af godtgørelse publiceres på Fredericia Kommunes hjemmeside.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Social– og Beskæftigelsesudvalget godkender oplæg til serviceniveau.

 

Punkt 10 Fastsættelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af udgifter til ansættelsessamtaler 2021

Sagsresumé

Kommunen skal fastsætte retningslinjer for godtgørelse for udgifter ved deltagelse i særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job og virksomhederne rekrutterer arbejdskraft med henblik på at fremme beskæftigelsen og modvirke ubalance på arbejdsmarkedet.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til § 17 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 15 i Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats er der mulighed for, at jobcenteret kan yde økonomisk støtte til arbejdssøgende og arbejdsgivere til gennemførelse af særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job, og arbejdsgivere rekrutterer arbejdskraft.

 

Aktiviteterne kan bestå af informationsaktiviteter og støtte, der retter sig mod særlige uddannelses- eller arbejdsområder eller jobsøgende med særlige kvalifikationer eller behov, og befordringsgodtgørelse i forbindelse med jobsøgning og lign.

 

I henhold til disse bestemmelser har Jobcenter Fredericia udarbejdet retningslinjer om godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler, når:

 

  • Samtalen vedrører et almindeligt job, et job med løntilskud eller et fleksjob
  • Samtalen afholdes i Danmark
  • Der er mere end tre timers transport tur/retur i alt mellem borgerens bopæl og virksomhedens adresse målt på www.krak.dk (med bil)
  • Ansøgningen indsendes senest 14 dage efter at rejsen har fundet sted
  • Skriftlig dokumentation for ansættelsessamtalen vedlægges ansøgningen
  • Rejsen skal være gjort i umiddelbar forbindelse med ansættelsessamtalen, det vil sige der kan tages afsted dagen før samtalen og hjem dagen efter.

 

Befordringstilskuddet kan søges af alle ledige jobsøgende bosat i Fredericia Kommune.

 

Tilskuddets størrelse svarer til statens lave kilometertakst, kr. 1,90 pr. km (2021-takst) (kilde Skattestyrelsen ). Den ledige skal dog altid selv dække de første kr. 200 pr. ansættelsessamtale.

 

Der udbetales som hovedregel tilskud til billigste offentlige transport – det kan dog fraviges, hvis: 

  • transport i egen bil, afregnet efter statens lave kilometersats, er billigere, eller
  • brug af offentlig transport vanskeliggøres af tidsmæssige eller praktiske årsager eller
  • ved benyttelse af Storebæltsbroen eller ved benyttelse af færge ydes tilskud for kilometerafstanden over broen

 

Der ydes ikke tilskud, hvis udgiften helt eller delvist kan dækkes på anden vis. Det kan fx være, hvis virksomheden, som den ledige er til ansættelsessamtale hos, betaler for transporten.

 

Der er tale om en begrænset antal ledige, der benytter sig af muligheden for godtgørelse. De ledige, der benytter sig af muligheden, understøttes med denne mulighed i den geografiske og faglige mobilitet i deres jobsøgning.

 

Forbruget har i 2020 været på 1.313kr.

Økonomiske konsekvenser

Der modtages ikke refusion på området.
Afstandskravet gør, at der er ganske få, der ansøger om dette tilskud.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

At Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter fastlæggelse af serviceniveau for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler iht. LAB § 17 og Bek. om en aktiv beskæftigelsesindsats § 15 med udgangspunkt i følgende oplæg:

 

  1. At ledige jobsøgende kan få godtgjort udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler hos en arbejdsgiver som specificeret ovenfor.
  2. At fastsættelsen af serviceniveauet forelægges for Social –og Beskæftigelsesudvalget én gang årligt.
  3. At det endeligt fastsatte serviceniveau, og retningslinjer for udbetaling af godtgørelse, publiceres på Fredericia Kommunes hjemmeside.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oplæg til serviceniveau.

 

Punkt 11 Det Rummelige Arbejdsmarked - Evalueringsrapport 2021

Sagsresumé

I april 2021 udkom evalueringsrapporten ´Et mere rummeligt arbejdsmarked for borgere med handicap II´, Rapporten er en evaluering af satspuljeprojektet ´Et mere rummeligt arbejdsmarked for borgere med handicap II´, som blev igangsat af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering(STAR). Evalueringen omfatter puljens anden programperiode fra 2018-2020.

 

Fredericia er én af de i alt 11 deltagerkommuner, som har implementeret og afprøvet indsatserne i projektet, og i rapporten fremgår resultater samt arbejdsmetoder for indsatsen i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Evalueringsrapporten ´Et mere rummeligt arbejdsmarked for borgere med handicap II´fra april 2021, er udarbejdet af Marselisborg Consulting, og gennemgår metoder og resultater fra hver af de 11 deltagerkommuner i projektet. Heriblandt resultaterne fra projektets implementering i Fredericia.

 

Baggrund for projektet ´Et mere rummeligt arbejdsmarked for personer med handicap´

Beskæftigelsesgraden blandt personer med handicap er væsentligt lavere end blandt personer uden handicap. Den seneste opgørelse fra VIVE viser, at kun 58 procent af landets borgere med handicap var i beskæftigelse i 2019, og til sammenligning gjaldt det 84 procent af borgerne uden handicap. Dette afsæt har skabt et stærkt politisk ønske om at forbedre mulighederne for, at personer med et handicap kan integreres på arbejdsmarkedet og bidrage med deres kompetencer, ligesom virksomhederne får øget adgang til kvalificeret arbejdskraft.

 

For at øge arbejdsmarkedstilknytningen blandt personer med handicap blev der som led i aftale om satspuljen for 2017 afsat 38,8 mio. kr. til perioden 2017-2020. Midlerne blev reserveret til at forbedre arbejdsmarkedstilknytningen for personer med handicap gennem etablering af en håndholdt og virksomhedsrettet indsats. Med titlen ”Et mere rummeligt arbejdsmarked til borgere med handicap” har denne pulje således haft til formål at integrere og fastholde personer med handicap uanset ydelsesgrundlag på arbejdsmarkedet.

 

Målgruppen for projektet ”Et mere rummeligt arbejdsmarked til borgere med handicap II” er ledige borgere med handicap uanset ydelsesgrundlag. Handicap skal forstås ud fra WHO’s relationelle handicapbegreb, hvor handicap defineres som en funktionsnedsættelse, der udgør en barriere i forhold til beskæftigelse, fordi det påvirker borgerens arbejdsevne. Målgruppen indbefatter således borgere med både fysiske, psykiske, kognitive og sensoriske handicap.

 

Indsatsmodellen for projektet består af fem kerneelementer, som har været implementeret og afprøvet i 11 deltagerkommuner.

 

Resultater af projektets gennemførelse i Fredericia Kommune – se bilag side 49

Fredericia Kommune har som én af de 11 deltagerkommuner implementeret og afprøvet indsatsmodellen for projektet.

 

Resultaterne indgår i evalueringsrapporten med positive resultater:

Implementering af 5 kerneelementer i indsatsplanen

-          Screeningsmodel

-          Jobmål i Min plan og CV

-          To jobformidlere tilkoblet projektet

-          Fokus på Fasttrack ordning

-          Virksomhedsrettet perspektiv

 

Målgruppe

Fredericias målgruppe er dagpengemodtagere og jobparate kontanthjælpsmodtagere med handicap eller funktionsnedsættelse. Fælles for målgrupperne er, at de har under 2 års ledighed.

 

Måltal og målopfyldelse

 

Screenet

Visiteret

Beskæftigelse

Oprindelige

350

200

75

Justerede

280

89

34

Indfriede

504

94

55

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Der arbejdes systematisk med kerneelementerne i driften, ligesom der justeres og udvikles løbende på kvaliteten i tilgangen til opgaven jf. evalueringen for Fredericia.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 25-10-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller