Sundhedsudvalget - 05-11-2018

Referat
Dato:
Mandag, 5 november, 2018 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Fredag, 30 november, 2018 - 14:00

Punkt 53 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 05-11-2018

Godkendt.

Punkt 54 X:IT - Rygeforebyggende indsats på folkeskolerne

Sagsresumé

X:IT, som er en rygeforebyggende indsats til grundskolen, har siden sommeren 2017 kørt på Kirstinebjergskolen afd. Havepladsvej, som den eneste folkeskole i Fredericia Kommune. Der er i budgetforliget blevet afsat midler til, at X:IT implementeres på alle folkeskoler i Fredericia.    

 

Sagsbeskrivelse:

X:IT, som er udviklet af Kræftens Bekæmpelse, er en indsats rettet mod at forebygge rygning blandt elever på 7.-9. klassetrin. X:IT har tre konkrete indsatsområder: Røgfri skole (min. røgfri matrikel), min. 8 timers undervisning om året, og røgfri aftale med forældreinvolvering.


Resultaterne af en større evaluering viser, at X:IT kan reducere andelen af rygere blandt eleverne med 18-25%. Evalueringen viste desuden, at på de indsatsskoler, hvor man implementerede alle tre indsatsområder godt, så var der efter det første år, halvt så mange rygere, som der var på sammenligningsskolerne. X:IT virker således bedst, hvis man har fokus på en god implementering af alle tre indsatsområder.

Udvalgsmødet bliver afholdt på Kirstinebjergskolen afd. Havepladsvej, hvor de har kørt X:IT-indsatsen siden august 2017, og de har i den forbindelse allerede gjort sig nogle gode erfaringer i forhold til implementering, effekter og mulige udfordringer.

Der er i budgetforliget blevet afsat 100.000 kr. årligt til implementering af X:IT på alle folkeskoler i Fredericia.

 

Karin Fosgerau, som er koordinator for X:IT på Kirstinebjergskolen afd. Havepladsvej, deltager under dette punkt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Der vurderes, at erfaringerne fra Kirstinebjergskolen afd. Havepladsvej med fordel kan inddrages i forbindelse med implementeringen af X:IT på alle folkeskolerne i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller:

  1. at Sundhedsudvalget drøfter, hvordan kan Kirstinebjergskolens erfaringer med X:IT bedst sættes i spil i forbindelse med implementeringen af X:IT på de resterende folkeskoler i Fredericia.
  2. at Sundhedsudvalget beslutter, at der udarbejdes et oplæg til udmøntning af budgetmidlerne til udvalgsmødet i december.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 05-11-2018

John Agerholm, afdelingsskoleleder og Karin Fosgerau,  X-IT koordinator orienterede om skolens arbejde og erfaringer med X-IT og røgfri skoletid.

 

Besluttet, at der udarbejdes et oplæg til udmøntning til udvalgets møde i december.

Det efterspørges, at der ikke kun fokuseres på udskolingen, men også på behovet for evt. tiltag på mellemtrinet. Ligesom der ønskes et oplæg til, hvordan der centralt fra kan støttes op om arbejdet på skolerne.

Punkt 55 InnoCamp 2018

Sagsresumé

I november 2018 afholdes der en tre-dags innovationscamp for unge mennesker i Fredericia. Sundhedssekretariatet har budt ind med en udfordring omkring, hvad der kan gøres ved de unges brug af tobak. InnoCamp-eleverne skal arbejde med denne udfordring og finde en mulig løsning herpå i et Fredericia perspektiv.

 

Sagsbeskrivelse:

D. 20.-22. november 2018 afholdes der InnoCamp i Fredericia. InnoCamp er en innovationscamp for 600 unge mennesker i Fredericia. Halvdelen kommer fra folkeskolens 8. klasse og den anden halvdel kommer fra første årgang på ungdomsuddannelserne. Hvert år siden 2010 har forskellige virksomheder fra Fredericia stillet udfordringer til rådighed, som de unge skal arbejde med i 3 dage. Innocamp er således et unikt samarbejde mellem folkeskolen, ungdomsuddannelserne og byens virksomheder. 

I år har Sundhedssekretariatet budt ind med udfordringen: Hvordan får vi nedsat antallet af unge rygere i Fredericia?


Cirka 80 elever (fordelt på 13-15 grupper) kommer til at arbejde med denne udfordring, og skal præsentere en løsning, som tager udgangspunkt i de unges eget verdensbillede. Den 22. november afholdes der en finale, hvor hver af de 13-15 grupper præsenterer deres løsning, og der skal findes en vinder, som kommer til at dyste med de andre vindere fra de andre virksomheder.

 

Strategisk sundhedskonsulent Michela Jørgensen deltager under dette punkt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at InnoCamp-eleverne vil komme med relevante bud på, hvordan de tror, at man vil kunne nedsætte antallet af unge rygere og tobaksforbrugere i Fredericia.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.  

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 05-11-2018

Taget til efterretning.

Punkt 56 3. budgetopfølgning 2018 for Sundhedsudvalget

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.? 
?Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.? 

Der bliver samlet søgt om tillægsbevilling/omplacering på -6,062 mio. kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 285,384 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 2,550 mio. kr.

?Genoptræningsopgaven for 0-18 årige forventes at balancere - ny lovgivning, om ventetid til genoptræning, kan dog presse budgettet. Sundheds- og Tandplejen forventer et mindreforbrug på 0,650 mio. kr.

 

Til Vederlagsfri fysioterapi forventes et merforbrug på ca. 0,500 mio. kr. Det overførte merforbrug fra år 2017 forventes ikke at kunne udlignes i 2018.

 

Sundhed, Voksenservice, forventer et mindreforbrug på 3,700 mio. kr. Mindreforbruget kan primært henføres til puljen vedrørende samtaleterapi og sygebesøg, udgifter til hospice samt færdigbehandlede patienter.

Det forventes, at budgettet til medfinansiering holder. Pt. viser prognosen et overskud på ca. 2,000 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse: 

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under: 

 Sundhedsudvalget: 3. budgetopfølgning 2018

Mio. kr.

Korrigeret budget

3. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

             79,759

             -6,720

             -2,550

               70,489

Aktivitetsbestemt medfinansiering

           214,237

              0,658

                  -  

              214,895

Skattefinansieret drift i alt

           293,996

             -6,062

             -2,550

              285,384

 

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

           293,996

             -6,062

             -2,550

              285,384

 

 

 

 

 

Total

           293,996

             -6,062

             -2,550

             285,384

 

+ = udgift / lån af næste år (underskud) 

 - = indtægt / opsparing (overskud) 

 

 Nedenfor er tabellens kolonner forklaret fra venstre mod højre.

Korrigeret budget 

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer. 

 

3. budgetopfølgning 

3. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”3.budgetopfølgning 2018 – specifikation Sundhedsudvalget”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her: 

Pleje og Omsorg, Børn & Unge, Familie og Børnesundhed samt Voksenservice søger om godkendelse af tillægsbevillinger der vedrører DUT-midler samt efterregulering KMF 2017 på i alt -1,038 mio. kr.

 

Pleje og Omsorg, Børn & Unge, Familie og Børnesundhed samt Voksenservice søger om godkendelse af omplaceringer der vedrører Headspace, forebyggelige indlæggelser, drift Sundhedshuset flyttes til Ejendomsafdelingen, den betingede pulje til sundhedsindsatser er tilbageført til medfinansieringsbudgettet samt barselsfonden på i alt -5,024 mio. kr.

 

Forventning spar/lån 

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.  

 

Pleje og Omsorg, Børn & Unge, Familie og Børnesundhed samt Voksenservice forventer på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 2,550 mio. kr. Fordelingen af spar/lån pr. fagområde ses nedenfor:

 

Pleje og Omsorg:

Der forventes på nuværende tidspunkt et merforbrug i 2018 vedrørende vederlagsfri fysioterapi på 1,800 mio. kr., inklusiv overført lån fra 2017 på 1,359 mio. kr.

 

Børn & Unge:

Genoptræningsopgaven for 0-18 årige forventes at balancere i 2018.

 

Familie og Børnesundhed:

Tandplejen og Sundhedsplejen forventer et mindreforbrug på 0,650 mio. kr., inklusiv overført spar fra 2017 på 0,874 mio. kr.

 

Voksenservice:

Voksenservice forventer et mindreforbrug på 3,700 mio. kr., inklusiv overført spar fra 2017 på 2,659 mio. kr.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Status på politiske ændringer i Budget 2018:

Der arbejdes på en plan for hvorledes investeringspuljen, vedrørende Sundhedshuset, anvendes bedst muligt, jf. bilag ”Politiske ændringer 2018-2021– status pr. 3. BO 2018 - Sundhedsudvalget”.

 

Pleje og Omsorg:

Udover der forventes merforbrug vedr. vederlagsfri fysioterapi, så forventes de øvrige områder samlet set under Genoptræningscentret at gå ud af 2018 i balance. Dog skal der tages højde for den nye lovgivning om ventetid til genoptræning, som kan presse budgettet. Dette område følges tæt.

 

Børn & Unge:

Genoptræningsopgaven for 0-18 årige forventes at balancere i 2018.

 

Familie- & Børnesundhed:

Sundhedsplejen forventer ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på 0,130 mio. kr. Det forventede spar/lån er afsat til lønninger i første halvår af 2019 vedrørende projektet Sex og Samfund.

Tandplejen forventer ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på 0,520 mio. kr., der kan henføres til opsparede midler til Sundhedshuset samt den generelle opbremsning.

 

Voksenservice:

Voksenservice forventer et mindreforbrug på 3,700 mio. kr., inkl. sparede midler på 2,659 mio. kr. fra 2017. Mindreforbruget kan primært henføres til puljen vedrørende samtaleterapi og sygebesøg, udgifter til hospice samt færdigbehandlede patienter. Det forventede mindreforbrug betragtes som usikkert, da udgifter til hospice og færdigbehandlede patienter kan stige over året.

Det forventes, at budgettet til medfinansiering holder. Pt. viser prognosen et overskud på ca. 2 mio. kr.

Ved denne budgetopfølgning er den betingede pulje til sundhedsindsatser på 4,103 mio. kr. tilbageført til medfinansieringsbudgettet. Budgettet er omvendt nedskrevet med 1,887 mio. kr. som er en efterregulering af 2017-afregningen og der overføres 1,578 mio. kr. til Plejen som følge af indsatsen med at nedbringe antallet af forebyggelige indlæggelser.

Indstillinger

Pleje og Omsorg, Børn & Unge, Familie og Børnesundhed samt Voksenservice indstiller: 

at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

Beslutning i Sundhedsudvalget den 05-11-2018

3. budgetopfølgning blev godkendt og videresendes til Økonomiudvalget.

Punkt 57 Fredericia Sund By status

Sagsresumé

Som del af medlemskabet af WHO Healthy Cities Network arbejder Fredericia Kommune med mikro-partnerskaber.

 

Sagsbeskrivelse:

Som del af medlemskabet af WHO Healthy Cities Network arbejder Fredericia Kommune med mikro-partnerskaber. Hensigten med partnerskaberne er, at hvis flere arbejder med at fremme folkesundheden på mikro-niveau i Fredericia, så lykkes vi bedre. Sundhed og trivsel skabes nemlig lige der, hvor folk er og lever deres liv.

 

Status på mikro-partnerskaber.

Der er pr. 08.10.2018 24 mikro-partnere. Det drejer sig om følgende:

 

  1. Produktionsskolen
  2. Hjerteforeningen
  3. Boligkontoret Fredericia
  4. Axeltorv Apotek
  5. GenoptræningsCentret
  6. STU
  7. Elevrådet Kirstinebjergskolen
  8. Ullerup Bæk Skolen afd. Nørre Allé
  9. Dagplejer: Inge Pedersen
  10. Dagplejer: Lonni Oversø
  11. Dagplejer: Helle Stærmose Kristiansen
  12. Idrætsbørnehaven Ta'Fat
  13. Dagplejer: Lene Wetche Balslev
  14. Dagplejer: Annette Nielsen
  15. Peter Aage Gården
  16. Fredericia Idrætshøjskole/Idræt i dagtimerne
  17. Trinity Hotel og Konference Center
  18. Dagplejer: Susanne Brandt
  19. Frivillig og yogainstruktør: Susanne Brandt
  20. Frivillig og yogainstruktør: Paul Oxbøl
  21. Oldemors Spisekammer
  22. Diabetesforening Lokalafdeling
  23. SOSU - skolen
  24. Kræftens Bekæmpelse Lokalafdeling

 

De første 12 på listen fik overrakt Fredericia Sund By diplomer til arrangementet den 12. juni 2018. Dagplejerne Lene W. Balslev og Annette Nielsen, Peter Aage Gården, Idræt i Dagtimerne, Oldemors Spisekammer samt Diabetesforeningen modtog Fredericia Sund By mikro-partnerskabsdiplomer på Sundhedsudvalgets rundtur den 27. september 2018. De er dermed 6 mikro-partnere, der skal have overrakt diplom den 12. november 2018. Alle er bedt om at reservere datoen.

 

Plan for flere mikro-partnere

Der arbejdes løbende på at få flere Fredericia Sund By mikro-partnere. Dette sker dels gennem lancering af hjemmeside, Facebookopslag, mails samt interne møder i Fredericia Kommune.

 

For at få flere private mikro-partnere er der planlagt følgende:

  • Fredericia Sund By stand ved åbningen af Sundhedshusets foyer – information til de besøgende til åbent hus.
  • Direkte kontakt med private aktører, der allerede samarbejdes med i Fredericia Kommune – herunder virksomhedscentre, 5i12 (arbejdspladsernes motionsdag) partnere m.fl.
  • Målrettet information om mikro-partnerskabet til Fredericia Shopping samt Fredericia Fag- og Firmaidræt gennem eksisterende arbejdsgruppe om arbejdspladsernes motionsdag.
  • Fortsat information og opslag på hjemmeside, Facebook samt presse.

 

Derudover er der følgende muligheder:

  • Informationsmateriale sendes med relevante kommunale aktører, når der afholdes møder med eksterne lokale samarbejdspartnere – herunder byrådspolitikere, fagchefer m.fl.
  • Kontakt til selvejende institutioner.
  • Kontakt til Videnparken.
  • Klæde enkelte virksomhedskonsulenter i Jobcentret på til at kunne tage dialogen med udvalgte virksomheder.
  • Oplæg i forskellige fora både eksternt og internt.

For at sætte spot på mikro-partnerskaber blandt private virksomheder, er en mulighed, at Sundhedsudvalget inviterer sig selv på kaffemøder med 3-5 private virksomheder i starten af 2019.

Der vil samtidig blive arbejdet på, at lave noget informationsmateriale omkring mikro-partnerskaber, der er mere målrettet private virksomheder.

Kommunikationsplan

For at udbrede kendskabet til Fredericia Sund By er der udarbejdet en kommunikationsplan. Kommunikationsplanen er vedhæftet som bilag til sagen, og omhandler dels information og kommunikation via sociale medier, presse samt kampagner og events.

International Healthy Cities Conference 2018 i Belfast

Fra den 1.oktober til den 4. oktober deltog næstformand i Sundhedsudvalget Turan Savas, medlem af Sundhedsudvalget Anette Hyre-Jensen samt konsulent i Voksen- og Sundhedssekretariatet Malene Lund Grindsted på den internationale Sund By konference i Belfast. Der vil blive givet en tilbagemelding fra konferencen på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at Sundhedsudvalget

  1. Drøfter planen for flere mikro-partnere
  2. Beslutter at invitere 3-5 private virksomheder på kaffemøder omkring mikro-partnerskaber
  3. Drøfter kommunikationsplanen for Fredericia Sund By
  4. Tager tilbagemeldingen fra deltagelsen på den internationale Sund By konference i Belfast til efterretning

Beslutning i Sundhedsudvalget den 05-11-2018

Udvalget vil tage initiativ til at gå i dialog med Business Fredericia og private virksomheder.

Tilbagemeldinger fra Belfast blev taget til efterretning.

Punkt 58 Orientering om status på etableringen af Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Der gives en status over ombygnings- og indflytningsplanen for Fredericia Sundhedshus på Sundhedsudvalgsmødet for at orientere udvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Processen med at etablere Fredericia Sundhedshus er meget fleksibel for at sikre at der skabes et hus med fokus på faglig synergi og udvikling, og som derved giver borgerne de bedst mulige velfærdstilbud. For løbende at holde Sundhedsudvalget orienteret om status og fremdrift på huset gives der på sundhedsudvalgsmødet en status på aktører på sundhedshuset samt plan for kommende ombygninger og indflytninger.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 05-11-2018

Taget til efterretning.

Punkt 59 Fællesfinansiering af brobyggerstilling til det nære sundhedsvæsen

Sagsresumé

Samarbejdet mellem Region Syddanmark og Fredericia Kommune i forbindelse med Fredericia Sundhedshus har allerede nu skabt en række initiativer, der kan skabe mere integrerede og nære sundhedstilbud i Fredericia.  Disse initiativer kræver fælles ressourcer at forfølge og en fælles finansieret brobyggerstilling kan være næste skridt i forhold til fælles fokus på det nære sundhedsvæsen. Midlerne til stillingen forslåes frigivet fra spar/lån midlerne fra sundhedssekretariatet.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er en fælles langsigtet ambition, at Fredericia Sundhedshus løbende skal kunne udvikles. Nye aktiviteter og nye typer af aktører, der kan bidrage til at styrke visionen om det nære integrerede sundhedstilbud, skal løbende undersøges og afklares. Det har vist sig, at der er mange gode initiativer på tværs af sektorer, der kan fremme det nære sundhedsvæsen, og at der er behov for, at disse initiativer får mulighed for at blive udfoldet. På tværs af sektorer kræver dette både ledelse samt tildeling af ressourcer. Det næste naturlige skridt i udviklingen af Sundhedshuset og samarbejdet om nære- og sammenhængende sundhedstilbud på tværs af sektorer kunne være at tilknytte en brobygger. I Tønder og Haderslev er der allerede ansat fælles brobyggere, mellem kommune og region, der på tværs er med til at sikre udviklingen og koordineringen af de mange tværsektorielle initiativer i regi af sundhedshuse.

 

Den regionale og kommunale politiske styregruppe for Fredericia Sundhedshus har besluttet, at der skal ansættes en fælles brobygger og ser det som det næste skridt i samarbejdet. Regionsrådet har i juni 2018 godkendt deres andel af stillingen.

 

Brobygger-funktionen forankres i sundhedssekretariatet i Fredericia Kommune, men vil få opgaver der relateres til den fælles politiske styregruppe for Sundhedshuset og arbejder med afsæt i delt lederskab for de fælles indsatser i Sundhedshuset. Stillingen tænkes opslåes som en tre-årig projektstilling på fuld tid.

Økonomiske konsekvenser

Der skal afsættes 431.250kr pr år til den fælles brobyggerstilling, hvilket er den kommunale andel. Samlet 1.3 mio. kr. over tre år (se tabel). Det er i 2019 muligt at benytte spar/lån midler fra sundhedssekretariatet til denne stilling og det forventes også at være muligt i 2020 og 2021.

Kommunal andel af fælles brobyggerstilling

 

2019

2020

2021

Total

Løn

320.000

320.000

320.000

960.000

Overhead (15 % af løn)

48.750

48.750

48.750

146.250

Aktiviteter

62.500

62.500

62.500

187.500

Total

431.250

431.250

431.250

1.293.750

 

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at:

  1. Oprettelsen af en fælles 3 årig brobyggerstilling godkendes.
  2. Midlerne til den kommunale andel af brobyggerstillingen frigives fra spar/lån midlerne fra sundhedssekretariatet.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 05-11-2018

Godkendt og videresendes til Økonomiudvalget.

Punkt 60 Orientering (Lukket)