Sundhedsudvalget - 10-08-2020

Referat
Dato:
Mandag, 10 august, 2020 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 7 august, 2020 - 13:42
Referat publiceret:
Fredag, 14 august, 2020 - 13:31

Punkt 29 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Godkendt.

Punkt 30 2. budgetopfølgning 2020 for Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Ved 2. budgetopfølgning 2020 er der på de ordinære serviceudgifter et forventet mindreforbrug på 0,176 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen.

 

Hertil kommer COVID-19 relaterede udgifter med et forventet resultat på -0,074 mio. kr., som vedrører øgede udgifter til vikarer og værnemidler og sparede udgifter i forbindelse med nedlukning.

 

Regionens endelige afregning for 2019 er 2,000 mio. kr. lavere end forventet vedrørende medfinansieringsudgifterne.

 

Det søges om en række tillægsbevillinger, som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger stabschefen økonomien for området.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på rammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet Regnskab

Serviceudgifter

78,760

78,584

COVID-19

0

-0,074

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Sundhedsudvalget

301,768

300,833

298,927

Serviceudgifter

79,351

78,416

78,584

COVID-19

0

0

-0,074

Medfinansiering

222,417

222,417

220,417

 

Forskellen på vedtaget budget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 2. budgetopfølgning i alt -0,935 mio. kr. Forskellen vedrører:

  • Udmøntning af puljer på administrationen, -0,182 mio. kr.
  • Overførsel af samarbejdsaftalen vedr. Foreningen Korskær fra Sundhedsudvalget til Økonomiudvalget, -0,076 mio. kr.
  • Overførsel af midler fra Social- og Beskæftigelsesudvalget vedrører en DUT-sag ift. tilskud til psykolog i praksissektoren, 0,075 mio. kr.
  • Frigivelse af spar/lån overført fra 2019 til 2020, -0,106 mio. kr. vedrørende eksternt projekt
  • Reduceret pris- og lønskøn, jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 15/06-2020, -0,302 mio. kr.
  • Nedskrivning af sparede driftsudgifter som følge af Corona-nedlukningen, -0,344 mio. kr.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Koncernområderne har ved 2. budgetopfølgning samlet et forventet mindreforbrug på -0,176 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen. Mindreforbruget netto kan forklares ud fra følgende punkter:

 

  • Stigning i voksnes behov for specialtandpleje. I alt 0,400 mio. kr.
  • Manglende budget til blodprøvetagning i eget hjem. I alt 0,300 mio. kr.
  • Forventning om lidt færre færdigbehandlede patienter samt specialiseret genoptræning.

I alt -0,400 mio. kr.

  • Mindreforbrug vederlagsfri fysioterapi, -0,750 mio. kr.
  • Overførsel af midler til husleje fra Træning og Forebyggelse til Hannerup Pleje og Rehabilitering med -0,157 mio. kr.
  • Flytning af lønudgifter vedrørende sundhed til administration under Økonomiudvalget med -0,300 mio. kr.
  • Overførsel af midler fra Genoptræningscenter under Økonomiudvalget til sundhedshuset med 0,300 mio. kr.

 

Den 27/04-2020 behandlede Byrådet spar/lån fra 2019-2020, hvor midler vedrørende politiske projekter og eksterne puljemidler blev overført. Forvaltningens opgørelse heraf har været afvigende på tværs af kommunens udvalg, hvorfor det er nødvendigt at foretage en række mindre justeringer i de overførte beløb med i alt 0,431 mio. kr., som vedrører:

  • Eksterne puljemidler på Træning og Forebyggelse, 0,106 mio. kr.
  • Donation til Mødrehjælpen, 0,100 mio. kr.
  • Sex og Samfund, 0,225 mio. kr.

 

Det indstilles til udvalget, at der i 2. budgetopfølgning søges om tilretning af budgetterne på serviceudgifterne med følgende poster

  • Overførsel af midler til husleje fra Træning og Forebyggelse til Hannerup Pleje og Rehabilitering med -0,157 mio. kr.
  • Flytning af lønudgifter vedrørende sundhed til administration under Økonomiudvalget med -0,300 mio. kr.
  • Overførsel af midler fra Genoptræningscenter under Økonomiudvalget til sundhedshuset med 0,300 mio. kr.
  • Korrektion i de tidligere overført spar/lån, således at Sundhedsudvalget tilføres 0,431 mio. kr.

 

COVID-19

Regeringen og KL indgik den 29. maj 2020 aftale om kommunernes økonomi. Aftalen indeholder bl.a. kompensation for kommunernes udgifter som følge af Corona-krisen.

 

Kompensationen betyder, at kommunerne samlet set er fuldt ud kompenseret frem til den 10. maj 2020 for opgjorte mer- og mindreudgifter til håndtering af COVID-19. Fredericia modtager således 11,942 mio. kr. i kompensation for COVID-19 udgifter.

 

Kompensationen betyder, at kommunerne ikke skal finansiere udgifterne til værnemidler. Det sker dels ved at kommunerne modtager kreditnotaer på allerede indkøbte værnemidler samt fremadrettet for resten af 2020 kan bestille værnemidler gratis hos den fælles kommunale indkøbsordning, KVIK; Kommunalt Værnemiddel Indkøb.

 

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke undgås.

 

Derfor vedtog Byråd den 22. juni 2020 at nedjustere budgetterne med sparede driftsudgifter som følge af nedlukningen af institutioner og hjemsendelse af medarbejdere under Corona-krisen. Budgetterne blev nedskrevet med sparede driftsudgifter som følge af Corona for 6,0 mio. kr. samlet set.

 

Området har øgede udgifter til vikarer og værnemidler på grund af COVID-19 med 0,270 mio. kr.

 

Der er på udvalgets område reduceret for sparede driftsudgifter som følge af Corona-nedlukningen med -0,344 mio. kr.

 

Ved 2. budgetopfølgning 2020 søger udvalget om en andel på 0,259 mio. kr. til dækning af udgifterne relateret til COVID-19. Godkendes tillægsbevillingen vil det betyde, at udvalgets ramme skal dække 0,011 mio. kr.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje. Der er forventning om, at KL og regeringen ultimo 2020 vil forhandle om yderlig kompensation til kommunerne for merudgifter, som er afledt af COVID-19 efter den 10. maj 2020. Fredericia Kommune registrerer derfor fortsat udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

MEDFINANSIERING

Regionens endelige afregning for 2019 var lavere end forventet vedrørende medfinansieringsudgifterne. Der søges om en tillægsbevilling så beløbet på 2,000 mio. kr. lægges i kassen.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 5,600 mio. kr. til Sundhedsudvalget. Midlerne blev tildelt for at skabe balance på budgetterne til genoptræning (1,000 mio. kr.), vederlagsfri fysioterapi (0,300 mio. kr.) samt drift af sundhedshuset (4,300 mio. kr.).

 

Der forventes pt. balance på disse budgetter. Der vil blive fulgt op på området ved det kommende budgetopfølgninger.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale, Sundhed og Velfærdsinnovation, Senior og Handicap, Børn og Unge og Teknik og Miljø indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Godkendt.

Punkt 31 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet gives en status på etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus, herunder arrangementer og opgaver, der arbejdes med lige nu, samt estimat for etablering af klimaskærm.

 

Sille Kloppenborg og Janni Kjærsgaard - ny tværsektoriel udviklingskonsulent – deltager på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 32 Første status fra Boblberg

Sagsresumé

Sundhedsudvalget besluttede i maj måned at tegne et abonnement ved Boblberg. Fredericianerne har nu kunne tilgå platformen i tre måneder, og der er allerede god aktivitet. På mødet får Sundhedsudvalget besøg af Rasmus Stæhr, der er medstifter af Boblberg. Han giver udvalget en status, der blandt andet indeholder et overblik over, hvad Boblberg er, hvem (i generelle vendinger) og hvor mange, der benytter platformen, og eksempler på hvad der bobles om.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget besluttede i maj måned at tegne et abonnement ved Boblberg, som er en digital platform, som har til hensigt at skabe social relationer og fællesskaber, styrke det frivillige sociale arbejde og bekæmpe ensomhed. Boblberg er udviklet i samarbejde med tre kommuner, 2.500 brugere fra hele landet og en række organisationer inden for kultur, fritid, sundhed og det frivillige. Heraf opstod idéen om at skabe et digitalt mødested for at motivere borgere til sociale aktiviteter, forebygge ensomhed og sikre borgernes mentale og fysiske sundhed.

 

Platformen er en borger-til-borger-portal, hvor borgeren opretter sig som bruger. Borgeren kan nu se andres opslag eller selv oprette bobler med ønske om aktiviteter ud fra egen interesse, som de gerne vil dele med andre. Kontakten etableres ved at besvare hinandens bobler. Gennem Boblberg etableres der kontakt mellem mennesker ud fra fælles interesser og ønsker.

 

Fredericianerne har nu kunne tilgå platformen i tre måneder, og der er allerede god aktivitet.

 

På mødet får Sundhedsudvalget besøg af Rasmus Stæhr, der er medstifter af Boblberg. Han giver udvalget en status, der blandt andet indeholder et overblik over, hvad Boblberg er, hvem (i generelle vendinger) og hvor mange, der benytter platformen, og eksempler på hvad der bobles om.

 

Økonomiske konsekvenser

Der er indgået en et-årig aftale med Boblberg og den årlige pris for Fredericia Kommunes adgang til Boblbergs platform er 96.000 kr. ekskl. moms. For efterfølgende år vil prisen blive reguleret med 4,95 % årligt, da borgerantallet og support henvendelser stiger fra år-til-år.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager oplægget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 33 Tandpleje aktiviteter i Sundhedshuset (Lukket)

Punkt 34 Tilbud til forældre med fødselsdepression

Sagsresumé

Enhedslisten ønsker nedenstående forslag om hjælp til forældre med fødselsdepression behandlet. Forslaget har i første omgang været sendt til behandling i byrådet den 22.06.20 (sagsnr. 20/4860). Byrådet har oversendt forslaget til behandling i Sundhedsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Enhedslisten ønsker nedenstående forslag behandlet:

De første tusind dage er afgørende for et barns udvikling. Her er særligt forældrene og deres evne til at være nærværende og vise kærlighed og yde den nødvendige omsorg vigtig. Det kommer heldigvis helt af sig selv for langt de fleste. Men at blive forælder er en kæmpe omvæltning og for nogle bliver det for meget - også selvom de som udgangspunkt er ressourcestærke og barnet er et ønskebarn.

 

Ca. 10% af nybagte mødre og 7% af nybagte fædre rammes hvert år af en fødselsdepression. Ingen tilfælde er ens, men uanset hvordan det rammer, er det er en tilstand, der går hårdt udover den, der rammes, over familien som hele og i særdeleshed den nyfødte, som har brug for tryghed og omsorg.

 

 Vi ved i dag at både mor og far er vigtige for det lille barn. Alligevel tilbyder kommunen kun hjælp til mødre, der rammes af fødselsdepression og ikke til fædre. Det mener vi i Enhedslisten er både urimeligt og utrolig kortsigtet. Det er urimeligt overfor fædrene, som får lov at sejle deres egen sø. Det er urimeligt overfor mødrene eller medfædrene, som må se deres partner lide og stå næsten alene med den store opgave at tage sig af baby. Og det er i særdeleshed urimeligt overfor barnet, som risikerer at få en utryg start på livet i stedet for den trygge og rolige start med god tilknytning til alle forældre. Og så er det kortsigtet, fordi vi med en lille indsats kan få far tilbage på sporet, så han kan fortsætte med at passe job eller uddannelse og ikke mindst sit nye barn.

 

Vi har i Fredericia Kommune de seneste år screenet mor for efterfødselsreaktion og er nu begyndt med far også. Hvis en af dem har det svært tilbydes behovsbesøg, henvisning til læge, og mor tilbydes gruppeforløb - men det samme tilbud har vi ikke til far. Derfor foreslår Enhedslisten, at alle forældre tilbydes samme behandling mod fødselsdepression, som mor i dag får.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller:

-          At forslaget fra Enhedslisten om fødselsdepression drøftes i udvalget

Koncernchef for Familie og Børnesundhed Kirsten Blæhr og Ledende Sundhedsplejerske Else Marie Rask Larsen deltager under punktet.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Udvalget drøftede forslaget, og fik information fra forvaltningen om nuværende praksis, og evt. muligheder for at etablere et nyt tilbud.

 

Det estimeres at ville koste ca. 0,1 mio. kr. årligt at have et tilbud til mænd.

 

Punkt 35 Politisk godkendelse af Tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression

Sagsresumé

I et samarbejde mellem Region Syddanmark og de 22 kommuner, er der udarbejdet et tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression. Forløbsprogrammet har til formål at styrke den samlede indsats for borgere i målgruppen og bidrage til borgernes tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Forløbsprogrammet indeholder to nye kommunale opgaver, og er derfor sendt til politisk godkendelse i hver af de 22 kommuner.

 

I Fredericia sendes forløbsprogrammet til godkendelse i Social og Beskæftigelsesudvalget og til orientering i Sundhedsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Depression er en stor belastning for det enkelte menneske, og dårlig mental trivsel og psykisk sygdom, herunder depression, er væsentlige risikofaktorer i forhold til at miste eller fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet. Der er derfor et stort potentiale både for det enkelte menneskes livskvalitet og trivsel, og samfundsøkonomisk ved at styrke indsatsen for denne borgergruppe.

 

I Danmark koster depression årligt ca. 20 mio. sygedage pr. år, og dermed ligger depression som nummer 6 i toppen af sygdomsårsager målt på antal sygedage (Sundhedsstyrelsen og SDU Statens Institut for Folkesundhed, 2016: Sygdomsbyrden i Danmark). Jf. ”Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015” er der hvert år i Danmark 11.000 nye tilfælde af depression. Det svarer til knap 100 nye tilfælde i Fredericia Kommune (0,9% af totalen på landsplan).

 

Forløbsprogrammet

Forløbsprogrammet er baseret på nationale anbefalinger og retningslinjer, og har til formål at styrke den samlede indsats for mennesker med depression og bidrage til tilknytningen til arbejdsmarkedet. Forløbsprogrammet er et handlingsorienteret dokument. Det henvender sig til fagprofessionelle fra alle de områder, der har berøring med mennesker med depression, og beskriver aktørernes opgaver og roller i den tværfaglige, tværsektorielle og koordinerende indsats, som kommuner, almen praksis, sygehuse og apoteker i Syddanmark yder i samarbejdet med mennesker med depression.

 

Forløbsprogrammet kan bruges som opslagsværk, eller i forbindelse med overordnet planlægning. Det er blevet til i en struktureret brugerinddragelsesproces, og bygger på et bærende princip om aktiv inddragelse af patienter og pårørende. Forløbsprogrammet var i administrativ høring i kommunerne i efteråret 2019, og er efter revision nu sendt til politisk godkendelse i kommunerne.

 

Særlige indsatser i forløbsprogrammet 

Forløbsprogrammet beskriver to opgaver, som er nye skal-opgaver for kommunerne:

  • Den koordinerende kontaktperson
  • Den rehabiliterende indsats

 

Den koordinerende kontaktperson

Forløbsprogrammet indebærer, at en koordinerende, navngiven kontaktperson skal tilbydes borgere, der er diagnosticeret med depression, og som samtidig har komplekse behov, herunder indsatser inden for arbejdsmarkedsområdet og øvrige kommunale områder. Kontaktpersonen sikrer, at der som minimum afholdes et fælles møde med relevante aktører, hvor der lægges en fælles plan for den videre indsats. I mange kommuner findes en lignende kontaktperson allerede, og her vil der således ikke være behov for ændringer, idet der ikke stilles krav til placeringen af kontaktpersonen.

 

For borgere, der har en sag i Jobcenteret, svarer funktionen ”koordinerende kontaktperson” til funktionen ”koordinerende sagsbehandler” jf beskæftigelsesindsatsloven. I Fredericia Kommune vurderes det, at hovedparten af borgerne i målgruppen kan tilbydes en koordinerende kontaktperson i dette regi, og øvrige borgere i målgruppen kan tilbydes en koordinerende kontaktperson inden for den nuværende ramme i Social & Beskæftigelse.

 

Den rehabiliterende indsats

Forløbsprogrammet indebærer desuden, at kommunerne skal stille et rehabiliteringstilbud til rådighed for borgere med let til moderat depression, der ikke behandles i psykiatrien. Tilbuddet kan også inkludere andre relevante målgrupper, og den enkelte kommune fastlægger selv den nærmere udformning af tilbuddet med afsæt i forløbsprogrammets intentioner.

 

Rehabiliteringstilbuddene har til formål at styrke patientens egenomsorg og mestring af sygdommen samt bidrage til en hensigtsmæssig livsstil. I rehabiliteringen anlægges en helhedsorienteret tilgang, der medtænker borgerens kontekst og relationen til andre.

 

I Fredericia Kommune kan opgaverne i forløbsprogrammet for nuværende efterleves i en tilnærmet model. Der kan med fordel arbejdes henimod en mere målrettet model, hvor rehabiliterende tilbud til målgruppen er tilrettelagt på tværs af social- og beskæftigelsesområdet, og indeholder elementer af sygdomsmestring og psykoedukation, samt en helhedsorienteret tilgang, der inddrager borgerens livsstil, relationer til andre og livssituation. En mere målrettet løsning, der tager højde for forløbsprogrammets anbefalinger og intension vil kræve, at der tilføres ressourcer.

 

Kommunikationspakke 

Der er som en del af forløbsprogrammet udviklet en kommunikationspakke, der systematiserer og beskriver indhold og koordination af kommunikation til patienter med depression og deres pårørende. Kommunikationspakken indeholder blandt andet en tjekliste, som patienter og pårørende kan anvende til forberedelse i deres møde med de involverede aktører i sygdomsforløbet. Kommunikationspakken, der er udviklet med assistance fra fagpersoner i psykiatrisygehuset, almen praksis og jobcenter, er vedlagt som bilag.

 

Tværsektoriel implementeringsplan 

For at sikre en ensartet implementering på tværs af sygehuse, kommuner og almen praksis er der udviklet en implementeringsplan, som lægger stor vægt på samarbejdet på tværs af aktører og sektorer, og særligt på det kommunale arbejdsmarkedsområde.

 

Implementering i Fredericia Kommune

Såfremt forløbsprogrammet godkendes politisk i de 22 syddanske kommuner, påbegyndes implementeringen i 3. kvartal 2020.

 

Der nedsættes en implementeringsgruppe lokalt i Fredericia Kommune, der skal tilrettelægge de konkrete tilbud og samarbejdsmodeller i Fredericia. Samtidig tilrettelægges en tværsektoriel implementeringsproces sammen med de øvrige aktører i Lillebælt-området, jævnfør implementeringsplanen.

Økonomiske konsekvenser

Opgaverne i forløbsprogrammet kan, for størstedelens vedkommende, implementeres inden for den nuværende ramme. En rehabiliterende indsats til målgruppen kan dog kun leveres i en tilnærmet model som organiseringen og rammen er nu, mens udvikling af målrettede rehabiliteringstilbud vil kræve tilførsel af ressourcer svarende til én stilling.

Vurdering

Det vurderes, at en styrket indsats overfor denne borgergruppe i form af rehabiliteringsforløb og øget koordinering kan gøre en væsentlig forskel. Både for det enkelte menneske, samt for muligheden for at opnå eller bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller;

  1. At Social og Beskæftigelsesudvalget godkender Tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression til implementering i Fredericia Kommune og i Region Syddanmark.
  2. At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Forløbsprogrammet godkendes og orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 36 Overblik over samarbejdsaftaler

Sagsresumé

Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. For at give udvalgene et overblik fremlægges her en oversigt. Der afholdes årlige statusmøder med alle samarbejdspartnerne i årets 2. kvartal. Nogle samarbejdsaftaler har en udløbsdato, mens andre kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret. Udvalget skal træffe beslutning om, om de ønsker en årlig samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal, forud for budgetforhandlingerne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Herunder ses en liste over samarbejdsaftaler, mange er fortløbende, mens få har en udløbsdato. Der er ingen samarbejdsaftaler der udløber i 2020.

 

Samarbejdsaftale med

Ansvarligt udvalg

Årstal for indgåelse/fornyelse af aftale

Apotekerne

Sundhedsudvalget

2020

Boblberg

Sundhedsudvalget

2020 - udløber i 2021

Diabetesforeningen

Sundhedsudvalget

2017

Foreningen Korskær

Sundhedsudvalget

2019

Fredericia Frivilligcenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2017

Fredericia Middelfart Selvhjælp

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2017

Fredericia Provsti

Sundhedsudvalget

2019

Get2Sport 

Kultur og Idrætsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børn og Skoleudvalget

2020

Grow Your Life

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2018- udløber i 2021

Headspace

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2020

Idræt i Dagtimerne

Kultur- og Idrætsudvalget, Sundhedsudvalget, Senior- og Handicapudvalget

2020

Kirkens Korshær

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019

Kræftrådgivningen

Sundhedsudvalget

2019

Kvindernes Krisecenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2018

Mødrehjælpen

Sundhedsudvalget

2020

Peer-Partnerskabet

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019 - udløber i 2022

Psykiatrisamarbejdet, Regionen

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019 - udløber i 2023

SIND Fredericia

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2020

Social Sundhed Fredericia

Social- og beskæftigelsesudvalget

2018

Stedet – Center for mænd

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2014

TUBA

Social- og Beskæftigelsesudvalget

2019 - udløber i 2022

Ældre Sagen

Senior- og Handicapudvalget

2017

 

Se bilag for økonomi.

 

Årlig individuel status med samarbejdspartnere.

Der afholdes årlige statusmøder individuelt med alle samarbejdspartnerne. Statusmøderne ligger i 2. kvartal, da samarbejdsaftalen kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret.

 

Løbende kontakt året rundt

Udover de årlige statusmøder er der løbende kontakt til samarbejdspartnerne året rundt. For mange af samarbejdspartnerne gælder det, at der er en særlig tæt kontakt til Strategi for Udsathed, Fredericia Sund By og Sundhedshuset.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det foreslås, at udvalgene én gang årligt, efter statusmøderne i 2. kvartal får en årlig, samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal, forud for årets budgetforhandlinger.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget, Børn- og Skoleudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Senior- og Handicapudvalget:

  1. Tager ovenstående overblik over samarbejdsaftaler i Fredericia Kommune til efterretning.
  2. Beslutter om udvalget ønsker en årlig, samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 12-08-2020

  1. Taget til efterretning
  2. Der ønskes en status på samarbejdsaftalen med Get2sport på Børne- og Skoleudvalgets møde den 16. september.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 10-08-2020

Sagen taget til efterretning.

 

Senior- og Handicapudvalget ønsker en årlig samlet status på samarbejdsaftalerne.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020

Orienteringen taget til efterretning.

Udvalget ønsker en årlig samlet status i 3. kvartal.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

  1. Taget til efterretning.
  2. Udvalget ønsker en årlig status på samarbejdsaftalerne, samt muligheden for at komme i dialog med de enkelte aktører.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 13-08-2020

  1. Taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker en årlig status i 3. kvartal

Punkt 37 Opfølgning på dialogmøder i almen praksis

Sagsresumé

 

Sundhedsudvalget skal drøfte den interne opfølgning på dialogmøderne i almen praksis.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget har i februar og marts besøgt to lægehuse i Fredericia. Formålet med besøget var en åben dialog mellem almen praksis og Sundhedsudvalget. Emner og pointer fra de to dialogmøder samt forslag til håndtering er sammenfattet i vedlagte bilag.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Dialogmøderne gav væsentlige input, som kan inddrages i det videre arbejde med udviklingen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen i Fredericia, og samarbejdet med almen praksis.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget drøfter, hvordan der følges op på dialogmøderne. 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Punktet flyttes til næste udvalgsmøde d. 14. september for at give tid til drøftelse.

Punkt 38 Sundhedspolitik Fredericia Kommune 2021

Sagsresumé

Udarbejdelsen af en ny sundhedspolitik for Fredericia Kommune har været sat på pause grundet COVID-19. Sundhedsudvalget foreligges derfor en ny tids- og procesplan for udarbejdelsen af Fredericia Kommunes sundhedspolitik 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

På sundhedsudvalgsmødet den 13. januar 2020 blev det besluttet at udarbejde en ny sundhedspolitik for Fredericia Kommune, som følge af blandt andet Fredericia for Verdensmålene og ansøgningen til WHO Healthy Cities Network fase VII (2019-2024). Udarbejdelse af politikken har dog været sat på pause grundet COVID-19.

 

Der er derfor blevet udarbejdet en ny tids- og procesplan for udarbejdelsen af sundhedspolitikken, hvor det foreslås, at det færdige udkast til sundhedspolitikken vil foreligge i foråret 2021 (se bilag).

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at udarbejdelsen af en ny sundhedspolitik for Fredericia Kommune med fordel kan være med til at skabe retning og sammenhæng imellem WHO Healthy Cities Network, Fredericia for Verdensmålene og Fredericia Sund By.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget godkender tids- og procesplanen for udarbejdelsen af Fredericia Kommunes sundhedspolitik 2021.  

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Godkendt.

Punkt 39 Sundhedsuger 2020

Sagsresumé

Der bliver afholdt sundhedsuger i Fredericia i ugerne 38-41. Der gives en status på planlægningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Både i efteråret 2018 og i efteråret 2019 blev der afholdt sundhedsuger i Fredericia, hvor der blev sat ekstra fokus på sundhed og trivsel rundt omkring i kommunen. Det afholdes igen i år. Denne gang i ugerne 38, 39, 40 og 41.

 

Ligesom de foregående år bliver der skrevet rundt til mikro-partnere, aktører på Sundhedshuset, foreninger, ambassadører i Strategi for Udsathed samt kommunale aktører i forhold til at byde ind med aktiviteter i sundhedsugerne.

 

Det kan både være særlige sundhedsuge-aktiviteter eller allerede planlagte aktiviteter. Alle aktiviteter, der sendes ind, bliver oprettet i kalenderen på Sundhedshusets hjemmeside, ligesom der vil blive reklameret for det på Fredericia Sund Bys facebookside, hvor der også vil være historier og information i løbet af ugerne.

 

Der vil i uge 38 også blive sat spot på sundheden og trivslen i alle 8. klasser, da der afholdes sundhedsdage på Sundhedshuset. Dette indgår dermed som en del af Sundhedsugerne. Ligeledes bliver der i uge 38 afholdt et temagruppemøde i Fredericia om Verdensmål, Klima og Sundhed i Sund By Netværks regi. Viden og resultater fra dette møde vil efterfølgende blive delt med fredericianerne.

 

Fredericia Sund By Bazaren blev aflyst grundet corona den 16. marts 2020. Der bliver arbejdet på, at foredraget, der var planlagt i forbindelse med Bazaren, kan afholdes i løbet af Sundhedsugerne. Det vurderes, at bazar-delen med stande ikke kan afholdes under de nuværende anbefalinger om afstand.

 

Der planlægges et netværksmøde for mikro-partnere i slutningen af oktober, hvor der samles op på corona-erfaringer samt på sundhedsugerne.

 

Der er pt. 12 mikro-partnere, der ikke har fået overrakt diplom endnu. Dette tænkes ind i Sundhedsugerne og det efterfølgende netværksmøde.

 

Der vil på mødet blive givet en status på planlægningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen om Sundhedsuger 2020 til efterretning.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Taget til efterretning.

 

Punkt 40 Orientering (Lukket)