Sundhedsudvalget - 13-08-2018

Referat
Dato:
Mandag, 13 august, 2018 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 29 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Dagsorden blev godkendt med den ændring at punktet om ungemodtagelsen flyttes frem til efter budgetopfølgningen.

Punkt 30 2. budgetopfølgning 2018 for Sundhedsudvalget

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.


Der bliver samlet søgt en reducering af rammen på -0,122 mio. kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 291,796 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 2,200 mio. kr.


Vederlagsfri fysioterapi, Genoptræningscentret, Genoptræning 0-18 år samt Sundhedsplejen og Tandplejen forventer at budgettet balancerer i 2018. Dog forventes overført merforbrug på Vederlagsfri fysioterapi fra 2017 ikke at kunne udlignes i 2018. Ny lovgivning om ventetid til genoptræning kan dog presse budgettet.


Voksenservice forventer et mindreforbrug på 3,700 mio. kr. Mindreforbruget kan primært henføres til puljen vedrørende samtaleterapi og sygebesøg, udgifter til hospice samt færdigbehandlede patienter.

Det forventes, at budgettet til aktivitetsbestemt medfinansiering balancerer.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:


Sundhedsudvalget: 2. budgetopfølgning 2018

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

  79,881

  -0,122

  -2,200

  77,559

Aktivitetsbestemt medfinansiering

  214,237

 

 

  214,237

Skattefinansieret drift i alt

  294,118

  -0,122

  -2,200

  291,796






Total

 294,118

  -0,122

  -2,200

 291,796

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)


Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer.


 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2. budgetopfølgning 2018 – specifikation Sundhedsudvalget”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Der bliver samlet søgt om en reduktion af rammen på -0,122 mio. kr. på Sundhedsudvalget.


Jf. Byrådets beslutning den 18/6 2018 reduceres budget 2018 som følge af mindre stigninger i lønninger og priser end forudsat. For Sundhedsudvalget udgør reduceringen -0,274 mio. kr. i alt, heraf vedrører -0,128 mio. kr. Genoptræning og forebyggelse, -0,043 mio. kr. vedrører Voksenservice og -0,103 mio. kr. på Børnesundhed.


Der søges om omplacering vedrørende barselsfonden på 0,117 mio. kr. for Genoptræning og forebyggelse og 0,035 mio. kr. på Børnesundhed.


­Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget. 


Pleje og Omsorg, Børn & Unge, Familie og Børnesundhed samt Voksenservice forventer på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 2,200 mio. kr. Fordelingen af spar/lån pr. fagområde ses nedenfor:


Pleje og Omsorg:

Der forventes på nuværende tidspunkt et merforbrug i 2018 vedrørende vederlagsfri fysioterapi på 1,800 mio. kr., inklusiv overført spar/lån fra 2017 på 1,359 mio. kr.


Børn & Unge:

Genoptræningsopgaven for 0-18 årige forventes at balancere i 2018.

 

Familie og Børnesundhed:

Tandplejen og Sundhedsplejen forventer et mindreforbrug på 0,300 mio. kr., inklusiv overført spar/lån fra 2017 på 0,874 mio. kr.


Voksenservice:

Voksenservice forventer på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på

3,700 mio. kr., inklusiv spar/lån-midler på 2,659 mio. kr. fra år 2017.


Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Status på politiske ændringer i Budget 2018:

Der arbejdes på en plan for hvorledes investeringspuljen, vedrørende Sundhedshuset, anvendes bedst muligt, jf. bilag ”Politiske ændringer 2018-2021 Sundhedsudvalget – status pr. 2. BO 2018”.


Pleje og Omsorg

Udover der forventes merforbrug vedr. vederlagsfri fysioterapi, så forventes de øvrige områder samlet set under Genoptræningscentret at gå ud af 2018 i balance. Dog skal der tages højde for den nye lovgivning om ventetid til genoptræning, som kan presse budgettet. Dette område følges tæt.

 

Børn & Unge:

Genoptræningsopgaven for 0-18 årige forventes at balancere i 2018.


Familie- & Børnesundhed:

Tandplejen forventer ved 2. budgetopfølgning et mindreforbrug på 0,300 mio. kr. der kan henføres til opsparede midler til Sundhedshuset.


Voksenservice

Voksenservice forventer et mindreforbrug på 3,700 mio. kr., inkl. spar/lån-midler på 2,659 mio. kr. fra 2017. Mindreforbruget kan primært henføres til puljen vedrørende samtaleterapi og sygebesøg, udgifter til hospice samt færdigbehandlede patienter. Det forventede mindreforbrug betragtes som usikkert, da udgifter til hospice og færdigbehandlede patienter kan stige over året.

Det forventes at budgettet til aktivitetsbestemt medfinansiering balancerer.

Investeringspuljen vedrørende Sundhedshuset, driftspulje, forventes anvendt i 2018. Puljen følges og eventuelle ændringer til de nuværende forventninger vil blive beskrevet i 3. budgetopfølgning 2018.

Indstillinger

Pleje og Omsorg, Børn & Unge, Familie- & Børnesundhed samt Voksenservice indstiller:


  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget drøftede og godkendte at budgetopfølgningen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Punkt 31 En røgfri fremtid i Fredericia

Sagsresumé

Sundhedsudvalget har besluttet at indstille til Byrådet, at Fredericia Kommune skal indgå i partnerskabet Røgfri Fremtid og i den forbindelse drøfte det flerstrengede tobaksforebyggende arbejde i Fredericia, herunder forebyggelse af rygestart og etablering af et rygestoptilbud til unge.


Hver dag begynder 40 børn og unge under 18 år at ryge i Danmark, og det vurderes, at der er et stort tobaksforebyggelsespotentiale blandt børn og unge i Fredericia.


Sagsbeskrivelse
Kræftens Bekæmpelse har sammen med TrygFonden lanceret partnerskabet Røgfri Fremtid. Som partner i Røgfri Fremtid bakker man op om visionen om et røgfrit Danmark og arbejder for, at vi kan se de første røgfri generationer vokse op. Hovedbudskaberne i Røgfri Fremtid er:


-  Børn og unge har ret til at vokse op uden røg, og sammen tager vi ansvar for, at det bliver muligt.

-  Sammen vil vi skabe en røgfri fremtid, hvor flere børn og unge får bedre muligheder for at skabe sig et sundt og godt liv.

-  Sammen vil vi sikre, at færre ryger, så færre bliver syge af tobaksrøg.


Det er tanken, at visionen for Røgfri Fremtid skal realiseres i et fællesskab af partnere, der deler den samme vision. Røgfri Fremtid er ikke et partnerskab i juridisk forstand med formaliserede rammer. Partnerskabet er en fri praksis, hvor partnerne selv har mulighed for at iværksætte aktiviteter og kommunikere selvstændigt om Røgfri Fremtid. Der er ingen udgifter forbundet med at melde sig ind i partnerskabet. Lige nu er er der over 70 partnere i Røgfri Fremtid, heraf 34 kommuner, samt virksomheder og foreninger som COOP, Hjerteforeningen og Gigtforeningen.


Erklæring om partnerskab er vedhæftet som bilag til orientering.


De tre centrale elementer i det tobaksforebyggende arbejde er: fremme af rygestop, fremme af røgfri miljøer og forebyggelse af rygestart.


Fremme af rygestop er essentiel, da det udover at have stor betydning for den enkelte ryger også har en stor indvirkning på forebyggelsen af rygestart hos børn. Dette skyldes blandt andet, at børn og unge i mindre grad vil opleve rygning i deres omgivelser i takt med, at andelen af voksne rygere falder. Ifølge Sundhedsprofilsundersøgelsen 2017, så ønsker 71,5% af dagligrygerne i Regions Syddanmark at stoppe med at ryge, og 39,6% af disse borgere ønsker hjælp eller støtte til rygestop. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at kommunen tilbyder fleksible rygestoptilbud til alle borgere, der ønsker at holde op med at ryge. Fredericia Kommune har på nuværende tidspunkt én rygestopkonsulent ansat til varetage tilbuddet ”Kvit det skidt”, rygestoptilbuddet til ansatte i Fredericia Kommune og alle rygestophenvisninger fra Sygehus Lillebælt og de privat praktiserende læger. Rygestopkonsulentens projektstilling ophører dog den 31/12-2018, hvorved fastholdelse af disse tilbud ikke er mulig.

For at komme tættere på de unge, så anbefales det, at Fredericia Kommune opstarter et samarbejde med folkeskolerne og ungdomsuddannelserne med henblik på at fremme rygestop blandt børn og unge.


Fremme af røgfri miljøer er ligeledes vigtig i det tobaksforebyggende arbejde, hvor røgfri matrikler (eksempelvis Sundhedshuset), og røgfri skoletid/arbejdstid (eksempelvis Social- og Sundhedsskolen og Hybyhus Plejecenter) er de centrale temaer.


Forebyggelse af rygestart er det tredje element i det tobaksforebyggende arbejde. Der er bl.a. evidens for at flerstrengede indsatser i folkeskolen, som kombinere kompetencegivende undervisning, forældreinvolvering og ændringer i skolemiljøet (ex. røgfri skoletid) har en god effekt. Derimod viser forskningen, at alene oplysningsbaseret undervisning i skolen ikke har nogen effekt. Til dette element kan der med fordel inddrages materiale og kampagner fra Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen som eksempelvis interventionen X:IT. Derudover kan der indhentes inspiration fra andre lande som eksempelvis Island og Norge, der har haft stor succes med at nedbringe antallet af unge rygere.

Økonomiske konsekvenser

Medlemskabet af Røgfri Fremtid er ikke forbundet med udgifter.

Vurdering

Ifølge tal fra 2014 (Ungdomsprofilen og Skolebørnsundersøgelsen udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed), så begynder 40 børn og unge under 18 år hver eneste dag begynder at ryge i Danmark. Derudover har hver tredje elev i en gennemsnitlig 9. klasse prøvet at ryge, og halvdelen af eleverne på ungdomsuddannelserne ryger hver dag eller af og til. Undersøgelserne viste ligeledes, at 77% af dem, der ryger, begyndte at ryge regelmæssigt inden de fyldte 18 år.


Det vurderes, at Fredericia Kommune ikke adskiller sig væsentlig fra de nationale og regionale data på unge rygere. For eksempel viste Sundhedsprofilundersøgelsen fra 2017, at andelen af voksne dagligrygere i Fredericia Kommune (20,3%) er større end regionsgennemsnittet (18,5%).  Dette kan antyde, at antallet af unge rygere i Fredericia ligger over de nationale og regionale data. Sundhedsprofilundersøgelsen viste i tillæg, at der de sidste fire år har været en stigning i antallet af dagligrygere i aldersgruppen 16-34 år i Region Syddanmark. Det vurderes derfor, at der er et stort forebyggelsespotentiale blandt børn og unge i Fredericia.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er unge særligt sårbare over for skaderne ved rygning, fordi deres kroppe stadig ikke er fuldt udviklede, og samtidigt er børn og unge mere sårbare over for nikotin end voksne og de udvikler hurtigere afhængighed.


Rygning vurderes af Sundhedsstyrelsen til at være den enkeltstående faktor, der har størst betydning for sundheden og dødeligheden i Danmark. I Danmark dør ca. 13.600 personer hvert år på grund af rygning (Sygdomsbyrden Danmark, 2016). Dertil kommer ekstra udgifter til sygehusindlæggelser og sygefravær. I en kommune med 50.000 indbyggere som Fredericia vil det svare til, at rygning forårsager 1.500 ekstra somatiske indlæggelser og 5.000 ekstra somatiske ambulante hospitalsbesøg per år.

Et partnerskab i Røgfri Fremtid anses som en god mulighed for et fælles afsæt på tværs af udvalg. Det kan være med til at skabe en fælles strategi og politisk forankring i forhold til at få en røgfri generation i 2030, som er pejlemærket for partnerskabet.


I Fredericia Kommune tilbydes unge hjælp til rygestop gennem app’en Xhale, som Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen står bag. Derudover har unge over 18 år mulighed for at benytte apotekernes rygestoptilbud eller det nuværende kommunale tilbud ”Kvit det skidt”, som er et tilbud målrettet storrygere og med mulighed for tilskud til rygeafvænningsprodukter. Et fysisk rygestoptilbud til unge under 18 år vil derfor med fordel kunne etableres i Fredericia Kommune i samarbejde med ungdomsuddannelserne.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at Sundhedsudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler:


1.  At godkende indgåelsen i partnerskabet Røgfri Fremtid.

2.  At godkende, at det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia Kommune skal have et særligt fokus på at forebygge rygestart.

Bilag

Partnerskabserklæring fra Røgfri Fremtid

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget godkendte, at indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at indgå i partnerskabet Røgfri Fremtid.


Udvalgte godkendte, at indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia skal have et særligt fokus på at forebygge rygestart.


Udvalget drøftede forskellige tilgange og processer i det fremadrettede arbejde med tobaksforebyggelse.

Punkt 32 Fredericia Sund By mikro-partnerskaber

Sagsresumé

Som del af medlemskabet af WHO Healthy Cities Network arbejder Fredericia Kommune med mikro-partnerskaber. Sundhedsudvalget evaluerer opstarts eventen samt udbredelsen af mikro-partnerskaberne.


Sagsbeskrivelse:

Som del af medlemskabet af WHO Healthy Cities Network arbejder Fredericia Kommune med mikro-partnerskaber. Hensigten med partnerskaberne er, at hvis flere arbejder med at fremme folkesundheden på mikro-niveau i Fredericia, så lykkes vi bedre. Sundhed og trivsel skabes nemlig lige der, hvor folk er og lever deres liv.


Den 12.06.2018 blev der afholdt et opstarts event for Fredericia Kommunes medlemskab af WHO Healthy Cities Network med særligt fokus på mikro-partnerskaber. Der blev uddelt diplomer til de første 12 mikro-partnere.


Herefter var der dialog på tværs af forskellige aktører. I vedlagte bilag er der en kort opsamling på de emner, der blev berørt ved bordene. Tilbagemeldingen fra deltagerne har generelt været positiv, og der har været udtrykt ønske om at få lejlighed til at mødes igen på tværs af forskellige aktører til dialog og netværk.


Der har været flere, der har henvendt sig og vist interesse for at blive mikro-partnere efter opstarts-eventen. Der arbejdes videre med at få udbredt kendskabet til mikro-partnerskaber. Derudover er der fokus på at understøtte de nuværende og kommende mikro-partnere gennem sparring, information og netværk


Der planlægges et nyt Fredericia Sund By event den 12.11.2018. Sundhedsudvalget er reserveret i kalenderen fra kl. 17 til kl. 19. Der inviteres der en oplægsholder, der kan sætte fokus på partnerskabstankegangen. 


På Sundhedsudvalgets møde den 28.05.2018 besluttede udvalget at afsætte en pulje til mikro-partnerskaber. Det foreslås, at kriterierne for at ansøge om midler holdes til få simple rammer. Det kunne være:


  1. Det der søges midler til skal nå ud til en større gruppe af mennesker
  2. Det der søges midler til, skal være noget udover det, man normalt gør

Som modtager forpligtes man til at formidle sin ide og sit mikro-partnerskab – f.eks. gennem en historie eller et portræt på Facebook, hjemmeside eller lignende. Ansøgningen behøver ikke være skriftlig. Den kan ske mundtlig til Sundhedssekretariatet. Behandling af ansøgningen sker hurtigt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at Sundhedsudvalget


1.  evaluerer opstarts eventen den 12.06.2018

2.  drøfter hvorledes kendskabet til mikro-partnerskaber kan udbredes yderligere

3.  drøfter kriterier for mikro-partnerskabspuljen

4.  drøfter event den 12.11.2018 med henblik på input til program.

Bilag

Opsamling på dialog ved opstarts event den 12.06.2018

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget udtrykte stor ros til arrangementet – og vil meget gerne lave flere af den slags.


Udvalget drøftede strategi for det videre arbejde i forhold til rekruttering af mikro-partnere.


Susanne orienterede om WHO konference i Belfast første uge i oktober.

Punkt 33 Tværgående temaer med øvrige fagudvalg

Sagsresumé

I Sundhedsudvalgets Kommissorium er tværgående politisk ejerskab og samarbejde et af Sundhedsudvalgets politiske mål og fokusområde. Sundhedsudvalget drøfter mulige tværgående temaer, der skal sættes på fælles møder med andre fagudvalg.


Sagsbeskrivelse:

I Sundhedsudvalgets Kommissorium er tværgående politisk ejerskab og samarbejde et af Sundhedsudvalgets politiske mål og fokusområde.

I kommissoriet står der: Udvalget styrker samarbejdet på tværs af fagudvalg og har et tværgående fokus i udvalgets politiske arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse.


Der er fokus på en række tværgående temaer, der ligger op til samarbejde med andre fagudvalg. To møder er sat i kalenderen. Det er:


  • Fælles temamøde mellem Senior- og Handicapudvalget og Sundhedsudvalget med fokus på fremtidens sygepleje og forebyggende hjemmebesøg d. 21. september kl. 8.30 – 10.30.

  • Fælles temamøde om unge og sundhed mellem Sundhedsudvalget og Uddannelsesudvalget d. 12. november kl. 15.30 – 16.30.

Derudover er der følgende temaer på vej:


-  Psykiatri

o  Kommunernes Landsforeningen er kommet med udspillet ”Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder”. Derudover arbejdes der på et tættere samarbejde mellem Region Syddanmark og Fredericia Kommune på psykiatriområdet i forbindelse med Sundhedshuset.

-  Sundhed for udsatte borgere

o  Statens Institut for Folkesundhed har udgivet rapporten SUSY UDSAT 2017, som er en undersøgelse af sundhed, sygelighed og trivsel blandt socialt udsatte i Danmark i 2017 og udviklingen siden 2007. Sundhed for udsatte er et tema, der ligger op til en fælles drøftelse med Social- og Beskæftigelsesudvalget.

-  Det nære sundhedsvæsen

o  Arbejdet med Sundhedsaftalen 2019-2022 er gået i gang. Sundhedsaftalen rækker ind i forskellige fagudvalg, og den ligger op til tværgående drøftelser.

-  Måltider og fællesskaber

o  Sundhedsudvalgets fokusområder er blandt andet mental sundhed samt kost og bevægelse. Måltider og fællesskaber kombinerer to af fokusområderne. Samtidig har Sundhedsudvalget fået en henvendelse fra en lokal bevægelse omkring at lave et fælles arrangement om kost. Dette vil kunne tænkes ind i et fælles tema om Måltider og fællesskaber.

Der ligges op til en drøftelse i Sundhedsudvalget omkring de tværgående temaer med henblik på en prioritering af rækkefølgen for temaerne, interessenter for de enkelte temaer samt mødetype (fælles udvalgsmøde, temamøde, borgermøde og lignende).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at Sundhedsudvalget


1.  drøfter prioriteringen af de tværgående temaer

2.  kommer med input til hvem der skal inviteres til en drøftelse af de enkelte temaer

3.  drøfter mødetype for de enkelte temaer.

Bilag

  1. KL’s Psykiatriudspil,
  2. SUSY Udsat 2017

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget ønsker, udover de to planlagte fælles udvalgsmøder i efteråret, et fælles temamøde med Børne- og Skoleudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget, hvor Svendborg Kommune inviteres til at komme og fortælle om deres erfaringer med flere timers idræt i undervisningen.


Udvalget ønsker ligeledes et fælles udvalgsmøde i foråret med Social- og Beskæftigelsesudvalget med fokus på mennesker udenfor arbejdsmarkedet og sundhed.

Punkt 34 Drøftelse af Active Living

Sagsresumé

I Budget 18 er der afsat 0,5 millioner kroner til en undersøgelse af at realisere et Active Living projekt i Fredericia Kommune. Byrådsmedlem Christian Jørgensen præsenterer ideen for Sundhedsudvalget med henblik på drøftelse af fremtidig proces.


Sagsbeskrivelse:

I Budget 18 er der afsat 0,5 millioner kroner til en undersøgelse af at realisere et Active Living projekt i Fredericia Kommune. Forligsteksten lyder:

“Active Living


En vigtig brik i at skabe et sundere Fredericia er at skabe rammer for, at flere vælger bevægelse frem for passiv livsstil. Ved i højere grad at integrere fysisk aktivitet i hverdagens handlinger skabes en sundere og aktiv livsstil. Mange er godt i gang – løber, cykler, går, og bruger de forskellige byrum i et aktivt liv.


Forligspartierne ønsker at fremme, at endnu flere fredericianere får lyst til at bevæge sig mere. Som en del af et børne‐ og ungdomsliv, som transportmetode til og fra uddannelse og arbejde, og for den ældre del af befolkningen, hvor det at holde sig i gang er godt både for krop og sjæl.

Mere bevægelse for flere handler om, at der arbejdes på tværs af fagudvalg og driftsområder. Men også, at borgerne involveres langt mere i at skabe rum om løsninger, der fremmer en kommune i bevægelse.


Forligspartierne afsætter 0,5 mio. kr. til en undersøgelse af mulighederne for at realisere et konkret Active Living Projekt i Fredericia, og om projektet kan tænkes ind i helhedsplanen for Madsbyparken.”


Byrådsmedlem Christian Jørgensen deltager under dette punkt. Han vil præsentere tankerne bag Active Living med henblik på en drøftelse med Sundhedsudvalget omkring en videre proces.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 500.000 kroner i budget 18 til en undersøgelse af mulighederne for at realisere et konkret Active Living Projekt i Fredericia.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at Sundhedsudvalget


1.  drøfter Active Living med udgangspunkt i præsentationen

2.  drøfter hvordan den fremadrettede proces omkring undersøgelsen kan gå i gang

3.  beslutter hvilke interessenter, der skal involveres i en proces.

Bilag

Ingen

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Christian Jørgensen præsenterede udvalget for tankerne bag Active Living.


Enighed om, at fokus på byrummene er et understøttende og godt supplement til mange af de øvrige sundhedsdagsordner.


Udvalget besluttede, at der nedsættes en gruppe, der skal arbejde videre med konkrete forslag til udmøntning af budgetmidlerne.

Punkt 35 Etablering af ungemodtagelse

Sagsresumé

Sundhedsudvalget drøftede på mødet den 28.05.18 styrkelse af de unges seksuelles sundhed. På den baggrund af drøftelserne, besluttede man at indgå i et samarbejde med Sex & Samfund, da de har en lang række erfaringer på det område. Som en del af styrkelse af de unges seksuelle sundhed, kan etablering af en ungemodtagelse i samarbejde med Region Syddanmark tænkes ind


Der har tidligere været dialog med Region Syddanmark om etablering af en ungemodtagelse. Det vurderes at være en godt tilbud til de unge at oprette en ungemodtagelse i samarbejde med Region Syddanmark. Derfor anbefales det, at der arbejdes videre med oprettelse af en ungemodtagelse i Sundhedshuset.


Sagsbeskrivelse:

I sommeren 2017 blev Fredericia Kommune kontaktet af Region Syddanmark, med henblik på oprettelse af en ungemodtagelse i Fredericia. Baggrunden herfor var et ønske om at fremme de unges seksuelle sundhed, og forebygge det høje antal klamydiasmittede og uønskede graviditeter.

Der er herefter arbejdet videre med forskellige aspekter af muligheder for at øge de unges seksuelle sundhed, herunder etablering af samarbejde med Sex & Sundhed.


Med samarbejdsaftalen med Sex & Samfund, er der fokus på generel information og kommunikation til unge, bl.a. undervisning på ungdomsuddannelser og kampagner.


Med etablering af en ungemodtagelse vil fokus være på den enkelte. Det skal være et gratis og anonymt rådgivningstilbud til de unge i alderen 12 – 25 år. De unge vil have mulighed for at blive testet for sexsygdomme, få foretaget en gynækologisk undersøgelse samt få hjælp til og rådgivning om sundhedsfaglige problematikker, herunder uønsket graviditet, sexsygdomme, prævention, kropsbevidsthed mm.


Tilbuddets udfører vil være en læge eller gynækolog tilknyttet Sygehus Lillebælt med tilstedeværelse 2 timer pr. uge, samt en sundhedsplejerske eller anden sundhedsfaglig person tilknyttet Fredericia kommune.

De unge skal kunne kontakte ungemodtagelsen via lettilgængelige velkendte kanaler såsom telefonisk, via sms, e-mail og Facebook eller lign. sociale medier.


Med afsæt i samarbejdet med Sex og Samfund skal kommunens sundhedsplejersker også fremadrettet skulle varetage seksualundervisningen på folkeskolerne dels med udgangspunkt i den nye læsevejledning og dels med brug af de nye undervisningskompetencer, som de har opnået i forbindelse med samarbejdet med Sex og Samfund. Det anbefales i den forbindelse, at folkeskoleklasserne får mulighed for at vælge seksualundervisning på Sundhedshuset, da undervisning i andre rammer skabe en god snak og debat omkring emner relateret til seksuel sundhed, og samtidig får eleverne kendskab til ungemodtagelsen eksistens, hvilke kan fordre fremtidig ønske om henvendelse.


Andre kommuner har gjort sig erfaringer med en ungerådgivning. En oversigt over deres erfaringer kan ses af bilag 1.

Økonomiske konsekvenser

I første omgang skal der indledes konkrete forhandlinger med Region Syddanmark om betingelser for oprettelse af en Ungemodtagelse. Når der er enighed om betingelserne vil udvalget blive forelagt et budget for en ungemodtagelse.


Økonomien vil også afhænge af, om der tilbydes gratis prævention og gratis test for seksuelt overførte infektioner, f.eks. klamydia test. I samarbejdsaftalen med Sex & Samfund har vi dog mulighed for at få gratis prævention i form af kondomer.

Vurdering

En ungemodtagelse med fokus på individuel rådgivning om seksuel sundhed vurderes at være et godt supplement til samarbejdet med Sex & Sundhed.


De unge vil få mulighed for at drøfte problemstillinger, som oftest er et privat anliggende, og som kan være svært at dele med både venner, forældre men også egen læge.


Såfremt man supplerer tilbuddet med gratis prævention, kan der med baggrund i erfaringer fra både Halsnæs og Herning forventes større fald i antallet af aborter for målgruppen samt færre fødsler.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller:


1.  At der indledes konkrete forhandlinger med Region Syddanmark om etablering af en ungemodtagelse i sundhedshuset


2.  At der arbejdes på økonomiske konsekvensberegninger ved indførelse af gratis prævention, med baggrund i erfaringer fra andre kommuner


3.  At Sundhedsudvalget forelægges en endelig samarbejdsmodel og finansieringsmodel, når forhandlinger og beregninger er afsluttet.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget blev orienteret om tankerne bag etableringen af en ungemodtagelse og koblingen til samarbejdet med Sex & Samfund.


Der fremsendes budgetoverslag ift. styrkelse af unges seksuelle sundhed (Sex og Samfund og Ungemodtagelse).

Punkt 36 Orientering om de kommunale medfinansieringsudgifter 2017

Sagsresumé

I 2017 var Fredericia Kommunes aktivitetsbestemte medfinansieringsudgift til sygehusvæsenet på i alt 189.640.091 kr. Der er udarbejdet en oversigt over den kommunale medfinansiering, der viser, at der fra 2014 til 2017 er sket et fald i udgifterne.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedssekretariatet og Økonomi udarbejder hvert år en oversigt, der har til formål at kortlægge udgifterne i den kommunale medfinansiering. Kortlægningen har fokus på de opgjorte tal for 2017 samt udgiftsudviklingen.

 

I 2017 var den aktivitetsbestemte medfinansieringsudgift for Fredericia Kommune på i alt 189.640.091 kr. Dette svarer til en udgift på 3.728 kr. pr. indbygger i Fredericia. Medfinansieringsudgiften pr. indbygger på landsplan var i 2017 på 3.448 kr.

 

Fredericias medfinansieringsudgift er faldet med 1,4 mio. kr. fra 2016 til 2017, svarende til 0,7%. På landsplan er udgiften faldet med 3%.
Denne procentvise forskel i udgiftsreduktionen har resulteret i, at der har været en stigning i Fredericias merudgift i forhold til landsgennemsnittet. I 2016 havde Fredericia en merudgift ift. landsgennemsnittet på 11,7 mio. kr., mens merudgiften ift. landsgennemsnittet i 2017 var steget til 14,2 mio. kr.
Fredericia Kommune bliver ikke kompenseret for denne merudgift.

 

Analysen viser, at det fortsat især er den somatiske ambulante behandling på sygehusene, hvor Fredericia Kommune ligger højt over landsgennemsnittet med et merforbrug på 18 mio. kr. i 2017. Merforbruget ift. landsgennemsnittet på somatisk ambulant behandling er steget med ca. 21% fra 2016 til 2017. Fredericia Kommunes merforbrug ift. landsgennemsnittet på stationær behandling er derimod faldet fra 2016 til 2017, således at Fredericia har et mindre forbrug end landsgennemsnittet på ca. 2 mio. kr. i 2017.

Udgifterne til det somatiske område udgør i 2017 i alt 162.588.369 kr., hvilket svarer til 86% af medfinansieringsudgifterne.

Udgifterne til psykiatrien udgør i 2017 5% af medfinansieringsudgifterne. Udgifterne til psykiatrien er steget fra 9.496.883 kr. i 2016 til 10.409.051 kr. i 2017. Der er både sket en stigning i både ambulant og stationær psykiatrisk behandling.

Resten af medfinansieringsudgifterne fordeler sig med 7% på praksissektoren, 1% til genoptræning og 1% til hospice og færdigbehandlede.

 

Strategisk sundhedskonsulent Michela Jørgensen deltager under dette punkt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Udgifterne til medfinansiering af sygehusudgifterne har de sidste år været faldende for Fredericia Kommune. Det vurderes, at dette blandt andet hænger sammen med tendenser på lands- og regionsplan, hvor kommunerne i Region Syddanmark og kommunerne i hele landet gennemsnitlig også har haft et fald i medfinansieringsudgifterne.


Fra 2016 til 2017 ses der i Fredericia en tydelig udvikling mod mere ambulant behandling frem for stationær behandling på det somatiske område.


Der er områder, hvor en forebyggende indsats på sigt kan være med til at nedbringe udgifterne. I forbindelse med de forebyggelige indlæggelser har kommunen især mulighed for at gøre en indsats i forhold til de borgere, der er i berøring med de kommunale fagafdelinger som for eksempel Sundhedsplejen, Plejen, Arbejdsmarkedsområdet og Voksenservice. Derudover vil en forbedring af Fredericia Kommunes sundhedsprofil på sigt kunne have en positiv effekt på medfinansieringsudgifterne. 

Indstillinger

Voksen- og sundhedssekretariatet indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Medfinansieringspjece 2017

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget tog orienteringen til efterretning.

Punkt 37 Orienteringssag - tilsyn på Genoptræningscenteret.

Sagsresumé

Styrelsen for Patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet jf. Sundhedslovens § 213. Tilsynene udføres som et risikobaseret tilsyn på alle offentlige og private institutioner, virksomheder og behandlingssteder, hvor der udføres sundhedsfaglig behandling af autoriserede sundhedspersoner, eller af personer der handler på deres ansvar.


Styrelsen udarbejder en tilsynsrapport efter udført tilsyn. Rapporten sendes i høring hos den ansvarlige leder og bliver efterfølgende offentliggjort på Styrelsens hjemmeside.


Den 7. maj 2018 er der ført tilsyn på GenoptræningsCentret.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til Sundhedslovens § 213 fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. Tilsynene udføres på udvalgte behandlingssteder, så som sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, hjemmesygeplejeenheder, bosteder og sundheds- eller genoptræningscentre, ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden.


Styrelsen for patientsikkerhed udarbejder efter hvert tilsyn en rapport, der kommer i høring og efterfølgende fremsendes som en endelig rapport. Samtidig skal rapporterne offentliggøres på Styrelsens hjemmeside, således interesserede kan se resultatet af tilsynet.


Formålet med tilsynsbesøget er at vurdere patientsikkerheden på behandlingsstedet. Tilsynet er et organisationstilsyn. Tilsynet har desuden til formål at sikre læring hos sundhedspersonalet.


For kommunale genoptræningscentre er målepunkterne i 2018 beskrevet som:


  • Behandlingsstedets organisering
  • Journalføring
  • Medicinhåndtering (ikke aktuelt på GenoptræningsCentret)
  • Faglige fokuspunkter i patientforløb
  • Overgange i patientforløb
  • Patienters retsstilling
  • Hygiejne
  • Øvrige fund

Den 7. maj 2018 er der ført tilsyn på GenoptræningsCentret.


Styrelsen for Patientsikkerhed har efter tilsynsbesøget den 7. maj 2018 vurderet, at behandlingsstedet indplaceres i kategorien:

 

”Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden”

 

Vurderingen af patientsikkerheden på behandlingsstedet er baseret på de forhold, der er gennemgået ved det aktuelle tilsyn.


Tilsynet omhandlede observation, interview og journalgennemgang. Behandlingsstedet fremstod veldrevet, velorganiseret og med gode procedurer og høj grad af fokus på patientsikkerhed.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

GenoptræningsCentret har haft en god oplevelse af besøget og har set det som en læring. Et af de punkter vi forud for tilsynet havde ønsket at drøfte med de tilsynsførende var vores udfordringer omkring samtykkeerklæringer. GenoptræningsCentret vil fortsat have dette i fokus og er i løbende dialog med jurist og systemadministratorer herom.


Pleje og Omsorg er tilfreds med resultatet af tilsynet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget tog orienteringen til efterretning og kvitterede for den gode tilsynsrapport.

Punkt 38 Orienteringssag - ny lovgivning om 7 dages frist for genoptræning

Sagsresumé

Folketinget har den 24. maj 2018 vedtaget en ny lov om frit valg til genoptræning efter Sundhedsloven § 140. Loven træder i kraft den 1 juli 2018.

På mødes gennemgår leder af genoptræningsafdelingen Ellen S. Pedersen den nye lovgivning og status på området.

 

Sagsbeskrivelse:

Folketinget har den 24. maj 2018 vedtaget en ny lov om frit valg til genoptræning efter Sundhedsloven § 140.

Lovgivningen betyder, at den enkelte borge får mulighed for at vælge en privat leverandør af genoptræningen i de tilfælde, hvor kommunen ikke er i stand til at tilbyde opstart af genoptræningsforløbet inden for syv kalenderdage efter udskrivning fra sygehus med en genoptræningsplan. 

Loven træder i kraft den 1 juli 2018. Det har givet kommunerne og KL meget kort tid til implementering af det omfattende lovforslag.

For at imødekomme kravene i den nye lovgivning arbejdes der nu målrettet på:

  • At nedbringe ventetiden eller fastholde en kort ventetid
  • At forberede nye arbejdsgange eller justere eksisterende, således at der sker effektiv arbejdsgang, der sikrer en hurtig vurdering af genoptræningsplanerne og information til borgeren inden for 4 dage.

På mødet gennemgår leder af genoptræningsafdelingen Ellen S. Pedersen den nye lovgivning og status på området.

Økonomiske konsekvenser

Der orienteres om de mulige økonomiske konsekvenser på mødet

Vurdering

Vurdering gives på mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget tog orienteringen til efterretning.


Der blev aftalt fast ½ årlig opfølgning på ventetid på genoptræning til udvalget.

Punkt 39 Orienteringssag - introduktion til Genoptræningscenterets arbejdsområder: Vederlagsfri Fysioterapi

Sagsresumé

Som led i den generelle introduktion for Sundhedsudvalget gives der på mødet en introduktion til området vederlagsfri fysioterapi under Genoptræningscenteret.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i den generelle introduktion for Sundhedsudvalget gives der på mødet en introduktion til den del af genoptræningscenterets opgaver, der vedrører vederlagsfri fysioterapi.


På mødet orienterer lederen af Genoptræningscenteret Ellen S. Pedersen, om den lovgivning, der ligger bag, hvilken praksis der er på området, og hvilke erfaringer der er med styringsmuligheder af området.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomisk vurdering i denne sag.

Vurdering

Vurdering af området gives på mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget tog orienteringen til efterretning.


Der fremsendes beregninger på merforbrug samt budgetbehov til at bringe økonomien på vederlagsfri i balance.

Punkt 40 Orientering (Lukket)