Sundhedsudvalget - 25-10-2021

Referat
Dato:
Mandag, 25 oktober, 2021 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 21 oktober, 2021 - 14:30
Referat publiceret:
Tirsdag, 2 november, 2021 - 10:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Godkendt.

Punkt 2 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Sagen er et fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives på sundhedsudvalgsmødet en status på igangværende og kommende ombygninger og arrangementer. Der vil blive orienteret om den igangværende evaluering af vejvisningskonceptet. Der vil desuden blive orienteret om Frivilligcentrets indflytning på sundhedshuset, samt om samarbejdet med Region Syddanmark.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Taget til efterretning.

Punkt 3 Status på udvikling af hjemmeside målrettet praktiserende læger

Sagsresumé

Sundhedsudvalget besluttede i februar 2021 at styrke de praktiserende lægers overblik over kommunens tilbud, ved at etablere en hjemmeside målrettet kommunens praktiserende læger.

 

I denne sag orienteres Sundhedsudvalget om status for udviklingsarbejdet. Strategisk sundhedskonsulent Line Brinch Christensen deltager under punktet.

 

Sagsbeskrivelse:

Udviklingsarbejdet for etablering af en hjemmeside målrettet de praktiserende læger, tager tæt udgangspunkt i Aalborg Kommunes hjemmesideløsning sundhedstilbud.aalborg.dk, og vil således omfatte et overblik over borger- og patientrettede tilbud i Fredericia Kommune, beskrevet på en måde, så informationen særligt opfylder de praktiserende lægers behov.

 

Processen med udvikling af hjemmesiden omfatter bl.a.:

-          Afdækning af kommunale tilbud

-          Opbygning og tilpasning af hjemmesidens grundstruktur og layout, med udgangspunkt i erfaringer og principper fra Aalborg.

-          Beskrivelse af alle tilbud målrettet hjemmesidens rammer og principper

-          Løbende sparring med repræsentanter for de praktiserende læger

-          Planlægning af monitorering og evaluering af anvendelsen af hjemmesiden

-          Planlægning af formidlingsindsats til interne og eksterne parter med henblik på at udbrede kendskabet til hjemmesiden.

 

Projektleder og strategisk sundhedskonsulent giver på mødet en status på udviklingsarbejdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes fortsat at en hjemmeside målrettet de praktiserende læger kan bidrage til at styrke kendskabet til muligheder og tilbud i kommunen for såvel læger, kommunale medarbejdere og borgere.

 

Det vurderes samtidig, at tidsplanen for etablering af hjemmesiden fortsat indebærer, at hjemmesiden kan lanceres ultimo 2021.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller

-          At sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Taget til efterretning.

Punkt 4 Status på arbejdsprocessen for 'Fredericia for Livet'

Sagsresumé

Sundhedsudvalget præsenteres for den administrative arbejdsgruppes foreløbige drøftelser og idéer til processen for udarbejdelse af handleplaner til sundhedspolitikken ’Fredericia for Livet’.

 

Sagsbeskrivelse:

I juni 2021 godkendte Fredericia Byråd sundhedspolitikken ’Fredericia for Livet’, og det næste skridt er at få omsat politikkens visioner til konkrete handlinger. For bedst at lykkedes med dette, så er der blevet nedsat en administrativ arbejdsgruppe, der har til formål at udforme en meningsfuld procesplan for udarbejdelsen af handleplanerne, samt forslag til hvordan disse skal udformes. Arbejdsgruppen består af repræsentanter fra hver af de tre fagområder, således at der bedst muligt kan skabes ejerskab og omsættelighed for handleplanerne. Ligeledes skal arbejdsgruppen sikre koblingen til andre politikker, strategier og kommunale dagsordener.

 

Strategisk sundhedskonsulent Michela Jørgensen deltager under dette punkt og præsentere de foreløbige drøftelser og idéer fra arbejdsgruppen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Taget til efterretning.

Punkt 5 Evaluering af organisatorisk setup i forhold til §18 midler

Sagsresumé

Uddelingen af §18 midler sker en gang årligt. Midlernes fordeling besluttes af Økonomiudvalget efter indstilling fra §18 komiteen.

 

Der ønskes en evaluering af det politisk organisatoriske set-up med henblik på den fremadrettede praksis for §18 midler.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet nedsatte på sit møde d. 23. april 2018 en politisk gruppe, der fik til opgave at arbejde med revidering af retningslinjer og procedurer for fordeling af støttemidler til de frivillige sociale foreninger, jfr. Servicelovens § 18.

 

På baggrund af gruppens arbejde besluttede Byrådet at nedsætte en §18 komite. Komiteen består af formændene fra Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget samt Børne- og Skoleudvalget. Samtidig blev det besluttet, at Økonomiudvalget besidder beslutningskompetencen omkring midlernes fordeling efter indstilling fra Komiteen.  Det blev ligeledes besluttet at evaluere denne model i år 2020. Det blev ikke nået i 2020 og gøres derfor nu forud for valget og ny konstituering.

 

Det var hensigten at nedsætte en administrativ arbejdsgruppe med fokus på det frivillige arbejde og civilsamfundet generelt. Grundet Corona og andre omstændigheder har denne opgave ikke været prioriteret.

 

I forhold til selve uddelingskriterier besluttede Økonomiudvalget d. 3. juni 2019 reviderede retningslinjer omkring tildeling af midler i henhold til Servicelovens §18. Her blev det besluttet at:

 

  • Der gennemføres alene én ansøgningsrunde pr. år. Ansøgningsfristen er 15. september og foreningerne får afgørelse af tilskudsansøgningen i efteråret, således at der er sikkerhed hos foreningerne for det kommende års finansiering.
  • Der stilles et krav om at tilskudsmodtagere indsender en årsrapport vedrørende det år, hvor de modtager tilskud fra kommunen.
  • Modtagere af støtten har skærpet fokus på udsatte borgere.
  • Et øget fokus på udvikling.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 500.000 kr. til §18 midler, hvoraf de 50.000 kr. er afsat til en akutpulje, der kan ansøges hele året. I forhold til det organisatoriske setup er der ikke nogen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Det er vurderingen, at det fungerer godt med en §18 komite, hvor de relevante udvalg er repræsenteret ved formanden. Forvaltningen anbefaler, at modellen fortsætter.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Senior- og Handicapudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler til Økonomiudvalget at:

  1. den nuværende model omkring §18 midlernes tildeling fortsætter
  2. der alternativt fremsættes ønsker til ændringsforslag.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Sundhedsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at fortsætte med den nuværende model.

Punkt 6 Beslutning om tilslutning til ny syddansk samarbejdsaftale for intravenøs behandling i kommunalt regi

Sagsresumé

Region Syddanmark og de syddanske kommuner har udviklet en samarbejdsaftale, som giver mulighed for, at kommuner kan forestå intravenøs behandling (IV-behandling) i borgerens nærmiljø, når der ikke længere er behov for at borgeren er indlagt. Aftalen erstatter to tidligere KAN-aftaler for intravenøs væskebehandling og intravenøs antibiotika-behandling. Fredericia kommune har ikke tilsluttet sig de to tidligere aftaler.

 

I sagen skal Senior- og Handicapudvalget tage stilling til, om Fredericia Kommune skal tiltræde den nye aftale. Sagen fremlægges til orientering i Sundhedsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

De syddanske kommuner og Region Syddanmark har, i regi af Sundhedsaftalen 2019-2023, udarbejdet en samarbejdsaftale, som beskriver samarbejdet mellem de syddanske sygehuse og kommunerne om færdiggørelse af IV-behandling med antibiotika eller væske i borgerens nærmiljø, når borgeren ikke længere har brug for at være indlagt. Nærmiljøet kan være borgerens eget hjem eller eksempelvis Sygeplejeklinikken på Fredericia Sundhedshus for borgere i Fredericia.

 

Formålet med samarbejdsaftalen er:

•          At skabe forløb på borgernes præmisser inden for de givne rammer

•          At borgeren får mulighed for behandling i nærmiljøet/eget hjem

•          At sikre en rammeaftale for ensartet praksis på tværs af alle sygehuse og kommuner til gavn for borgerne

•          At udnytte ressourcerne optimalt på tværs af sektorerne

 

Aftalen tager således udgangspunkt i sundhedsaftalens overordnede vision om et nært og sammenhængende sundhedsvæsen på borgerens præmisser og med sundhedsløsninger tæt på borgeren. Aftalen beskriver opgaver, ansvar og økonomi for de involverede parter.

 

Aftalens indhold

Sygehusafdelingen og den behandlende læge på sygehuset har ansvaret for at vurdere, hvorvidt en borger kan have gavn af at modtage IV-behandling i nærmiljøet, og træffe forberedelser hertil, inklusiv dialog med borgeren, ordination af præparater, at borgeren får de rette remedier med hjem, samt koordination med relevante parter.

 

På baggrund af sygehusets vejledning administrerer den kommunale sygepleje behandlingen med maksimalt 3 daglige behandlinger i tidsrummet 07.00-23.00.

Forventet omfang, samt evaluering af pilotperiode

Det er meget vanskeligt at vurdere omfanget af aftalens anvendelse. Det gælder både i Fredericia Kommune, som ikke har været med i de eksisterende aftaler om IV-behandling. Men det gælder også i de kommuner, som har erfaringer med at tilbyde IV-behandling jævnfør de tidligere IV-aftaler. Det skyldes at aftalens rammer er anderledes. Af samme grund træder aftalen i kraft som en pilotperiode fra 1. oktober 2021- 1. oktober 2022, og monitoreres tæt i det første pilotår, med evaluering og tilpasning efter både 6 og 12 måneder. Monitoreringen skal give et bedre overblik over:

 

•          Omfanget af forløb med IV-behandling i kommunalt regi

•          Tidsforbrug i forbindelse med behandlingerne

•          Antallet af daglige besøg

•          Reelle og afledte udgifter ved behandlingerne

 

Efter 6 måneder evalueres behov og relevans for at øge antallet af behandlinger til 4 gange i døgnet, og efter 12 måneder evalueres den samlede model, samt de økonomiske takster med henblik på en permanent aftale. Pilotperiodens betalinger efterreguleringes ikke. Herefter reguleres taksterne ved almindelig pris og lønregulering, og genberegnes hvert andet år.

 

Proces for tiltrædelse

Det er muligt at tiltræde aftalen fra d. 1. oktober 2021, men aftalen indgåes direkte mellem Region Syddanmark og den enkelte kommune. Kommunerne har derfor mulighed for at tiltræde aftalen løbende, når beslutningen om eventuel tiltrædelse af aftalen er behandlet politisk.

 

Tiltrædelse sker ved at indsende en underskrevet samarbejdsaftale til sekretariatet for Følgegruppen for Behandling og Pleje. Herefter orienteres de respektive sygehuse om at aftalen er indgået. Den regionale underskriver vil være Regionsrådsformand Stephanie Lose.

 

Aftalens økonomi

IV-behandling i kommunalt regi finansieres i fællesskab mellem regionen og kommunen, hvor regionen finansierer 70 procent og kommunen 30 procent af forløbstaksten. Aftalens økonomimodel består at 4 forløbstakster.

1. Forløb med IV-antibiotika uden pumpe 7.000 kr.

2. Forløb med IV-antibiotika, hvor patienten får hjælp til montering af pumpe 1.400 kr.

3. Forløb med IV-væske 1.000 kr.

4. Langtidsforløb over 14 dage med IV-antibiotika uden pumpe. Døgntakst 1.400 kr. pr. døgn fra

dag 15.

 

Tidsplan for implementering i Fredericia Kommune

Fredericias sygepleje er stort set klar til at løse de opgaver, der følger med aftalen, herunder at færdiggøre interne procedurer og arbejdsgangsbeskrivelser. Der er indrettet faciliteter i sygeplejeklinikken, til de borgere som kan modtage behandlingen der. Der er dog brug for kompetenceudvikling af det personale, som skal varetage opgaven. På dette punkt er Fredericia Kommune udfordret, idet sygeplejens medarbejdere aktuelt afvikler ferie som følge af sygeplejekonflikten. Der er derfor ikke kapacitet til at tage medarbejdere ud af driften med henblik på kompetenceudvikling. Plejen er derfor i positiv dialog med Sygehus Lillebælt om gradvis oplæring, og mulighed for at påbegynde IV-opgaven i flere tempi. Således kan IV-opgaven i første fase omfatte IV-behandling i sygeplejeklinikken, og senere udvides til også at gælde IV-behandling i hjemmet.

 

Den præcise tiltrædelsesdato afhænger af ovenstående, men kan forventeligt være i første kvartal 2022.

Økonomiske konsekvenser

Et forsigtigt skøn baseret på tal fra Middelfart Kommune i 2020 og 2021, og omregnet til Fredericias befolkningsgrundlag giver følgende omfang af forløb og mulige udgifter til IV-behandling:

 

 

Fredericia

Befolkning &

Antal forløb*

Samlet udgift til IV-behandling af Fredericia-borgere*

Kommunens andel (30 %)*

Regionens andel (70%)*

Borgergrundlag

51.400

 

 

 

IV-antibiotikaforløb a 7000 kr

121

           44.146 kr    

    253.244 kr    

     590.902 kr    

IV-væskeforløb a 1000 kr

43

             3.492 kr    

       13.048 kr    

       30.445 kr    

Total

 

887.638 kr

266.292 kr

621.347 kr

* Skøn baseret på baggrund af data fra Middelfart Kommune for anvendelse af de eksisterende aftaler i 2021

 

Forbehold og noter til overslaget:

I overslaget er der taget udgangspunkt i forløbstaksterne for forløb 1 og 3. Det er ikke muligt at fastslå, hvordan takster/forløbene har fordelt sig, da de eksisterende aftaler har en anden opbygning.

 

I Middelfart er der set en stigning i antal forløb fra 2020 til 2021. Denne udvikling kan fortsætte, i kraft af at der med den nye aftale sættes øget fokus på muligheden for IV i nærmiljøet, samt øget behov.

 

Samlet set vurderes det derfor, at der kan forventes kommunale udgifter til Iv-behandling i nærmiljøet på 250-300.000 kr/år.

 

Det er en ny opgave og en udgift, som ikke tidligere har været en del af plejens budget. Den nye udgift vil bidrage til at udfordre plejens samlede budgetramme, og som kan kræve budgettilførsel fremadrettet. Det er derfor særlig væsentligt at følge monitorerings- og evalueringsindsatsen for aftalen nøje, og løbende følge udgifter og ydelser.

 

Midlerne findes i aftalens første tiltrædelsesår via de tilførte midler til demografiregulering på seniorområdet.

Vurdering

Fredericia Kommune har ikke tilsluttet sig de tidligere aftaler for IV-væskebehandling og IV-antibiotika-behandling. Dette skyldes i høj grad, at der ikke fulgte kommunal økonomi med opgaven. I den nye samarbejdsaftale finansierer kommunen 30% af udgifterne. Trods den delte udgift med regionen, vil denne ekstra kommunale udgift være en udfordring og kan på længere sigt give behov for ekstra tilførsel til området.

 

Både i et borgerperspektiv og samfundsøkonomisk er muligheden for IV-behandling i nærmiljøet dog en væsentlig fordel. Det giver større fleksibilitet, mindre transport og mindre sygehusafhængighed for de borgere, som ikke har brug for anden sygehusbehandling end IV-behandlingen. Og samlet set er der mulighed for bedre udnyttelse af ressourcerne i sundhedsvæsenet ved at disse borgere udskrives til behandling i nærmiljøet, fremfor at blive på sygehuset.

 

De rammer, som aftalen giver, rummer nogle konkrete udfordringer, som kræver opmærksomhed og bør belyses i pilotperioden, samt drøftes i det lokale samarbejde med sygehus Lillebælt. Der vil derfor være stort fokus på at følge aftalens anvendelse, samt på den løbende dialog med aftalens øvrige parter for at sikre, at den endelige version af aftalen afspejler erfaringerne i Fredericia.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller

  1. At Senior- og Handicapudvalget beslutter, at Fredericia Kommune tiltræder samarbejdsaftalen for intravenøs behandling.
  2. At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

  1. Tiltrådt
  2. Taget til efterretning

Punkt 7 Høring af Region Syddanmarks Fødeplan 2022

Sagsresumé

I denne sag orienteres Sundhedsudvalget kort om, at Region Syddanmark har sendt en ny fødeplan for 2022 i høring. Kommunerne er høringspart, og har udarbejdet et fælleskommunalt høringssvar, som Fredericia Kommune bakker op om.

 

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmark har sendt en ny fødeplan i høring. Fødeplanen handler om regionens arbejde, og samarbejdet mellem sundhedsaktørerne på området i forhold til gravide, fødende og barslende.

 

Fødeplanen beskriver udfordringer og visioner for svangreomsorgen, samt indsatsområder og anbefalinger herfor. Fødeplanen beskriver ligeledes organisering, aktører og tilbud til såvel ukomplicerede barselsforløb, samt udvidede tilbud og ydelser til familier med særlige behov eller forløb.

 

Kommunerne har udarbejdet et udkast til et fælleskommunalt høringssvar. Fredericia kommune bakker op om budskaberne i det fælles høringssvar.

 

Kommunerne bakker grundlæggende op om høringsudkastet af fødeplanen og giver følgende kommentarer:

-          En anerkendelse af opmærksomheden på at styrke samarbejdet på tværs af sektorerne, herunder kommuner, sygehuse og almen praksis.

-          En opmærksomhed på både at udnytte virtuelle og digitale muligheder for svangreomsorg og familiebesøg, - og samtidig sikre udbud af fysiske tilbud. Udviklingen af fælles digitale løsninger bør foregå i dialog mellem sundhedsvæsenets parter.

-          At den kommunale sundhedspleje indtænkes og repræsenteres i den fødsels- og forældreforberedelse der tilbydes.

-          Opmærksomhed på ensartet mulighed for rådgivning og støtte fra sygehuset i 7 dage fra udskrivelse efter fødsel på alle sygehuse og mulighed for senere henvisning til efterfødselssamtale, hvis symptomer og behov opstår.

 

Såvel høringssvar og Fødeplan kan ses på Fælleskommunalt Sundhedssekretariats hjemmeside:

faelleskommunalsundhed.dk/temaer/faelleskommunalt-hoeringssvar-paa-region-syddanmarks-foedeplan/

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Fødeplanen giver et godt udgangspunkt for samarbejdet om gravide, fødende og barslende.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller,

-          At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 25-10-2021

Taget til efterretning.

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller