Teknisk Udvalg - 13-03-2023

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 13 marts, 2023 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 8 marts, 2023 - 09:40
Referat publiceret:
Torsdag, 16 marts, 2023 - 11:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Teknisk Udvalg - Regnskab 2022

Sagsresumé

Regnskab 2022 viser et mindreforbrug på udvalgets serviceudgifter på 0,9 mio. kr.

På ældrebolig drift viser regnskab 2022 et merforbrug på 0,3 mio. kr.

På anlæg viser regnskab 2022 et mindreforbrug på 27,8 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen, har forvaltningen udarbejdet en opgørelse af regnskabet for 2022.

 

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og afslutningsvis Byrådet.

 

Tabel 1, viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2022.

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

Serviceudgifter

80,5

93,7

92,8

-0,9

Ældrebolig, drift

-12,8

-12,5

-12,2

0,3

Anlæg

57,5

173,1

145,3

-27,8

 

SERVICEUDGIFTER

Regnskab 2022 viser et samlet mindreforbrug på 0,9 mio. kr. påudvalgets serviceudgifter. Nedenfor er de største afvigelser beskrevet. Beskrivelserne dækker både mer- og mindreforbrug.

  • Vintertjenesten: En mildere vinter har resulteret i et mindreforbrug på 1,1 mio. kr.
  • Vejdrift: Som resultat af tilbageholdenhed er der et mindreforbrug på 3,0 mio. kr.
  • Videnparken: Flere indtægter end udgifter resulterer i mindreforbrug på 0,7 mio. kr.
  • Kollektiv trafik: Som følge af faldende energipriser har udgiften til den kollektive trafik givet et mindreforbrug på 1,3 mio. kr.
  • Driftssikring af boligbyggeri mv.: Tilbageholdenhed er med til at sikre et mindreforbrug for regnskab 2022 på 0,2 mio. kr.
  • Ejendomsafdeling: Afdelingen har i 2022 et merforbrug på 5,4 mio. kr. Merforbruget skyldes primært større udgifter til indvendig bygningsvedligeholdelse samt ikke realiserbare besparelser i forbindelse med projektet kaldet ’kloge m2’, som omhandler optimering af kommunale ejendomme.
  • Sundhedshuset: Som følge af større lønudgifter og energiudgifter har Sundhedshuset et merforbrug for 2022 på 1,5 mio. kr.
  • Andre: På resterende områder er der små beløb som samlet giver et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.

 

Ældrebolig, drift

Regnskab 2022 viser et samlet merforbrug på 0,3 mio. kr. Der er mindreforbrug på 0,4 mio. kr. som vedrører driftssikring og boligbyggeri som lægges i kassen. Dertil kommer et merforbrug på 0,6 mio. kr. som vedrører lejernes midler. De 0,6 mio. kr. forventes overført til 2023 i forbindelse med overførselssagen. 

 

Anlæg

Regnskabet for anlæg på Teknisk Udvalgs område viser et mindreforbrug på 27,8 mio. kr. Vedhæftet bilag viser afvigelserne på de forskellige anlægsprojekter.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Kommunaldirektør og Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At regnskab 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: Teknisk Udvalg - 1. Budgetopfølgning 2023

Sagsresumé

Den overordnede konklusion på 1. budgetopfølgning 2023, på Teknisk Udvalg, er, at der forventes overholdelse af udvalgets samlede ramme på serviceudgifter. 2022 Har båret præg af stor usikkerhed om energipriserne og materialepriserne. Der vil derfor i 2023 være et større fokus på dette for at sikre overholdelse af budgettet.

Der ansøges om en række omplaceringer på serviceudgifter (ca. 0,6 mio. kr.), som er beskrevet i sagen.

Det forventes at udvalgets samlede ramme for ældreboliger overholdes i 2023.

Det forventes at udvalgets samlede ramme for anlæg overholdes i 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i økonomi- og erhvervsudvalget samt byråd. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

SERVICEUDGIFTER

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter er 90,7 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

 

Forskellen mellem vedtaget og korrigeret budget i tabel 1 omhandler flytning af Troldehuset (ca. 0,2 mio. kr.) fra Økonomi- og Erhvervsudvalget til Ejendomsafdelingen under Teknisk Udvalg samt ud kontering af midler fra fleksjobpuljen (ca. 0,1 mio. kr.).

 

I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2023 indstilles til tekniske justeringer for i alt netto 0,6 mio. kr. på serviceudgifter omhandlende:

  • Udkontering af udgiften på arbejdsskadeforsikring, ca. 0,3 mio. kr. (budget modtages)
  • Omplacering af midler vedr. energiudgifter fra Eksercerhuset til Bülows kaserne i 2023 samt teknisk tilretning i overslagsårene (fra 2024 og frem) ca. 0,3 mio. kr. (budget modtages)

Tabel 1: Teknisk Udvalg

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse ved 1. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 1. BO 2023

Prognose uden kompenserende handling

Serviceudgifter

90,6

90,7

0,6

91,3

91,3

Ældreboliger. drift

-13,2

-13,1

 

-13,1

-13,1

Anlæg

104,7

104,7

 

104,7

104,7

 

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

 

Det korrigerede budget 2023 i forhold til regnskabsresultatet for 2022

Når man sammenligner det foreløbige regnskabsresultat for 2022 med budgettet for 2023, er der et lille fald. Faldet vedr. bl.a. nedjustering af udgifterne til kollektiv trafik og vintertjenesten. Vintrene har været mildere hvorfor budgettet er nedjusteret så det holder med forventningerne. Der vil blive holdt øje med hvor meget saltning og snerydning der er sammenlignet med tidligere år. I forhold til den kollektive trafik er der igen faldende energipriser. Det sammenholdt med at vi i sommeren 2023 overgår til el-busser er forventningen en lavere udgift hertil. Der vil fortsat være øje for udviklingen i de generelle gaspriser frem til sommeren 2023 hvorfra vi vil fokusere på elpriserne i forhold til den kollektive trafik.

 

Overordnet overholdelse af budgetrammen

Serviceudgifter

Nedenstående graf viser udviklingen på Teknisk Udvalgs serviceudgifter fra 2019 i 2023-priser. Udviklingen viser et generelt stabilt udgiftsniveau over årene.

Der har været et dyk i de generelle priser på el og gas hvorfor der ikke ses udfordringer på baggrund af energipriserne.

 

Videnparken har i tidligere år (2021 og 2022) haft højere indtægter end budgetteret. Det forventes ikke at være tilfældet i 2023 da der vil være øgede udgifter til vedligehold og investering på Videnparken.

 

Vintertjenesten havde i 2022 34 udkald i perioden fra 1. januar 2022 til 17 februar 2022. I samme periode 2023 har der kun været 21 udkald. Forventningen er derfor at budgettet holder på området.

 

Ældreboliger, Drift

I forbindelse med regnskabet i 2022 forventes en merudgift på 0,6 mio. kr. Denne merudgift forventes at blive overført i forbindelse med overførsels sagen, da området skal hvile i sig selv, hvorfor budgettet vil blive formindsket med ca. 0,6 mio. kr. i 2023. Budgettet til drift af ældreboliger forventes at balancere.

 

Anlæg

Stigende materiale priser har været en udfordring på kommunens anlæg. Markedet i 2023 forventes at være mere stabilt, hvorfor der forventes at være balance på områdets anlæg. Der vil dog være et ekstra fokus på udviklingen af materiale priserne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser, da der er forventning om budgetoverholdelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse og økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Kommunaldirektør og Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.
  2. At den tekniske tilretning vedr. energiudgifter i 2023 og overslagsårene godkendes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

1. Godkendt.

2. Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: Revision af Naturplan Fredericia

Sagsresumé

Fredericia Kommune har haft en Naturplan siden 2005 – og der er sket meget siden da. Derfor ønsker Klima, Energi & Miljøudvalget at planen revideres. I den kontekst kan der indgå flere projekter og indsatser, som hører under Teknisk Udvalg.

 

Sagsbeskrivelse:

Naturplan Fredericia fra 2005 (bilag) oplister mange indsatser og projekter, som til dels er realiseret. Nogle indsatser er i drift og nogle projekter er stadig aktuelle. Samtidig er der sidenhen kommet yderligere fokus på områder som Lillebælt og det marine miljø samt biodiversiteten. Derudover er der overordnede politikker og strategier vedr. natur og friluftsliv som skal udmøntes.

Klima, Energi og Miljøudvalget ønsker at revidere naturplanen og i den kontekst er der mulighed for at beskrive ønskede indsatser, som hører under Teknisk Udvalg.

Det omhandler især volden og strandene samt de grønne oaser/bytræer samt håndtering af naturudpegninger i kommuneplanen (Det grønne Danmarkskort).

På udvalgsmødet oplistes en kort status for Naturplan Fredericia og et forslag til overordnede emner og fokusområder i en revideret plan. Se vedhæftede oplæg.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at der er behov for at prioritere og fokusere på indsatser og projekter inden for natur- og friluftsområdet. Dette gælder både i forhold til prioritering af midler og sikring af udmøntning af de politiske ambitioner på området. Naturplan Fredericia fra 2005 har været et godt værktøj til denne prioritering og samtidig vil en ny plan, inkl. afledte anlægsmidler, være en mulig løftestang til fondsansøgninger.

Indstillinger

 Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at

  • indsatser som hører under Teknisk Udvalg indgår i revisionen af Naturplan Fredericia – og at

 

  • Teknisk Udvalg drøfter ambitionsniveauet for projekter og indsatser samt evt. ønsker til indhold i selve planen

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Godkendt og drøftet.

Punkt 5 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til bymidtestrategi

Sagsresumé

Arbejdet med Bymidtestrategien blev skudt i gang i august 2021 med en åbent inviteret workshop i Tøjhuset. Siden er der fulgt op med dialog med flere af byens interessenter samt større og mindre prøvehandlinger i bymidten. Fortsættelsen af strategiarbejdet har afventet visionen. Der er brug for en stillingtagen til, hvordan arbejdet skal fortsætte. Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at næste fase af arbejdet med bymidtestrategien igangsættes, og at midlerne til bymidtestrategien frigives.

Sagsbeskrivelse:

Næste fase af arbejdet med bymidtestrategien skal stå på skuldrene af opstartsarbejdet, det lokale engagement og de prøvehandlinger, som er udført det seneste år.

 

Der er i budgettet afsat 1 mio. kr. til at arbejde med bymidtestrategien og i budgetteksten beskrevet nogle forventninger til bymidtestrategien. For at sikre at strategien kommer hele vejen rundt og underbygget fagligt af både analyser kombineret med lokalkendskab samt viden om de aktuelle markedsrammer forslås følgende:

 

Overordnet indhold:

  1. Der sættes et bredt tværfagligt hold med både eksterne og interne ressourcer med afsæt i fire tematikker: byudvikling, markedsrammer, mobilitet og klima/natur.
  2. Opgaveløsningen baseres på tre faser: værdi- og potentialeanalyse, bystrategiske anbefalinger og færdiggørelse og kommunikation.

Mål:

  1. At lave et overordnet fornuftstjek på byens bystrategiske udfordringer og potentialer med udpegning af bystrategiske potentialer og udfordringer.
  2. At kunne identificere en række bystrategiske prioriteter og anbefalinger, som kan være pejlemærker og retningsgivende for byens kommende udvikling. Anbefalingerne skal være tværfagligt forankrede i de fire tematikker.

Økonomiske konsekvenser

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

 Bymidtestrategi (XA-50364)

 

 

 

 

1,000

1,000

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Midlerne anvendes til bymidtestrategien som beskrevet og i henhold til det vedtagne budget.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at første del at arbejdet med bymidtestrategien kan være færdig primo efteråret 2023, samt at der efterfølgende skal arbejdes videre med konkret handlinger. Disse bør beskrives i en langsigtet plan, der både indeholder de fysiske tiltag samt de processuelle initiativer, der skal gennemføres i forlængelse af bymidtestrategien. Ligeledes vurderes det, at der sideløbende med udarbejdelsen af bymidtestrategien fortsættes med diverse mindre former for prøvehandlinger.

 

Arbejdet er forankret i Teknisk Udvalg, men forvaltningen vurderer, at arbejdet kræver, at flere andre fagudvalg - herunder Klima, Energi og Miljøudvalget og Bosætnings- og Turismeudvalget - skal involveres i arbejdet.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller,

  1. at næste fase af arbejdet med bymidtestrategien igangsættes
  2. at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet,

at de afsatte 1 mio. kr. for 2023 til Midtbystrategien frigives.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

1. Godkendt.

2. Anbefales.

Punkt 6 Beslutningssag: Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 8 - Udvidelse af aflastningsområde Fredericia Vest

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet kommuneplantillæg nr. 8 – Udvidelse af aflastningsområde Fredericia Vest, som har til formål at øge detailhandelskvoten i aflastningsområdet Fredericia Vest med 11.500 m2.

På byrådets møde den 14. november 2022 blev det vedtaget at sende forslag til kommuneplantillæg nr. 8 - Udvidelse af aflastningsområde Fredericia Vest i offentlig høring i otte uger. Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima modtaget en bemærkning vedrørende ’Grønt Danmarkskort’. Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i kommuneplantillægget.

 

Det anbefales, at kommuneplantillæg nr. 8 vedtages.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Kommuneplantillægget er udarbejdet med det formål at udvide detailhandelskvoten i aflastningsområde Fredericia Vest, idet detailhandelskvoten for aflastningsområdet er opbrugt, og dette bremser udviklingen i området. Både for udnyttelse af eksisterende lokalplaner og for eventuelle udvidelser.

 

Kommuneplantillægget udlægger aflastningsområdet bestående af rammeområderne V.C.1 og V.C.2 til at rumme 72.650 m2 bruttoetageareal til detailhandel. Af dette er 61.150 m2 allerede registreret detailhandel i BBR.

Det vil sige, at kommuneplantillægget muliggør 11.500 m2 nye butikskvadratmeter.

 

Kommuneplantillægget fastlægger desuden en minimums butiksstørrelse på 500 m2, så nye lokalplaner skal foreskrive minimumsbutiksstørrelser på 500 m2 for at målrette området til større butikskoncepter, der ikke typisk placerer sig i bymidten.

 

Endelig sker der en berigtigelse af detailhandelsudpegningens afgrænsning ved rammeområde V.R.3, som er del af et rekreativt område, der ikke kan udnyttes til detailhandel.

 

Offentlig høring

Planforslaget har været i offentlig høring i 8 uger fra den 2. december 2022 til den 27. januar 2023. Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima modtaget en bemærkning, der drejer sig om, hvordan kommunen agter at varetage to udpegninger inden for ’Grønt Danmarkskort’. Udpegningerne omfatter del af golfbanen og eksisterende bebyggelse.

 

Det er drøftet med Miljøstyrelsen, at kommuneplantillægget i sig selv ikke ændrer detailhandelsområdet eller hvordan det kan udnyttes. Ved en eventuel fremtidig lokalplanlægning for området, hvor der er sammenfald mellem ”Grønt Danmarkskort” og detailhandelsområdet, vil sammenfaldet mellem udpegningerne indgå i planlægningsprocessen som en naturlig del.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at bemærkningen modtaget i høringsperioden ikke giver anledning til ændringer i kommuneplantillæg nr. 8.

Bemærkningen er vedhæftet og er behandlet i et notat, som ligeledes er vedlagt indstillingen som bilag. 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet:

  1. at Kommuneplantillæg 8 vedtages endeligt, samt
  2. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentlig bekendtgørelse af plandokumentet.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Anbefalet.

Punkt 7 Beslutningssag: Endelig vedtagelse af Lokalplan 390 - Street sport ved Ungdommens Hus

Sagsresumé

På byrådets møde den 30. januar 2023 blev det vedtaget at sende forslag til Lokalplan 390 – Street sport ved Ungdommens Hus i offentlig høring i fire uger. Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima modtaget fem høringssvar som i hovedtræk handler om sammenhængen mellem byggeriets form og funktion, mulighed for parkering og placering af bygningens facade. Forvaltningen har ikke modtaget indsigelser mod selve projektet.

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at planforslagene vedtages endeligt.

Sagsbeskrivelse:


Lokalplan 390 er udarbejdet med det formål at give mulighed for en ny bygning til gadeidræt. Formålet er ligeledes at tilpasse ny bebyggelse til eksisterende bebyggelse ved at sikre arkitektoniske kvaliteter gennem form og materialer. Derfor er der medtaget bestemmelser om bygningens tagform, maksimale højde og transparens i facader.  Facader skal opføres med tegl og med vinduespartier, der sikrer ind- og udkig. Desuden er det planens formål at gøre Ungdommens Hus bevaringsværdig, således at bygningen ikke kan nedrives. Og endeligt er det lokalplanens formål at sikre en stiforbindelse på tværs gennem området. Derfor er der medtaget bestemmelser, der sikrer en passage for bløde trafikanter på tværs af Norgesgade og Vester Voldgade.

 

Projektet

Bygningen til street sport vil maksimalt udgøre 1500 m2, hvoraf det forventes, at 250 m2 opføres som et udendørs overdækket areal mod vest.

Arkitektonisk er den nye bebyggelse inspireret af den historiske godsbanebygning, der i dag kendes som Ungdommens Hus. Den nye bebyggelse er desuden tegnet med respekt for områdets boliger. Det ses blandt andet i bygningens højde, der holdes under de omkringliggende boligers højde. For at minimere gener for omgivelserne placeres hovedindgangen nær gavlen af Ungdommens Hus, så der ikke støjes ud mod den nærliggende boligbebyggelse i Norgesgade. Der stilles i planen krav om transparens gennem vinduespartier ud mod gadeplan, så facader fremstår åbne og med indkig til hallens aktiviteter. Der fastlægges en offentlig stiforbindelse for bløde trafikanter på tværs gennem området i forlængelse af Fynsgade til Vester Voldgade.

 

Vej og parkering

Lokalplanen reducerer ikke antallet af p-pladser. Lokalplanen giver mulighed for at rykke overkørslen for biler mod nord ift. nuværende overkørsel. På den måde kan de bløde og hårde trafikanter opdeles, og området foran ny bebyggelse kan på sigt opdeles i parkeringsplads og opholdsplads. Desuden vil det sikre, at sigtelinjen langs Fynsgade ikke brydes, som det er tilfældet i dag. 

 

Kommuneplanen stiller krav om, at der fastsættes en parkeringsnorm for biler på én p-plads pr. 100 m2 etageareal til offentlige formål. Der er i området eksisterende lovlige forhold, der opfylder denne parkeringsnorm. 

 

Forhold til Kommuneplan 2021 – 2033

Lokalplanforslaget ligger i rammeområde B.BE.1 - Blandet bolig og erhverv nord og syd for Sjællandsgade og er i overensstemmelse med Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune.

 

Forhold til gældende lokalplan/ byplanvedtægt

Dele af området er i dag omfattet af lokalplan 270, som udlægger området til boligformål.

Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses lokalplan 270 for det område, som den nye lokalplan omfatter, dog uden at ophæve muligheden for at realisere lokalplan 270.

Lokalplanområdet er desuden omfattet af Lokalplan 328, Facader og skilte i Fredericia Bymidte. Lokalplan 390 er ikke i overensstemmelse med Lokalplan 328 for så vidt angår bestemmelserne om tagbeklædning (§8.3) og facadeudtryk (§5.2).

 

Høring af risikomyndigheder

Der er foretaget en høring i medfør af § 3, stk. 1 Bekendtgørelse om planlægning omkring risikovirksomheder. Risikomyndighederne er blevet hørt. Fredericia Kommune har modtaget høringssvar fra Sydøstjyllands Politi, Fredericia Kommune og Arbejdstilsynet, som har meddelt at det påtænkte plangrundlag på det foreliggende grundlag, ikke giver anledning til bemærkninger.

 

Kommunen har dermed ikke modtaget høringssvar fra risikomyndighederne, som har givet anledning til ændringer.

 

Offentlig høring

Der har i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanforslaget været afholdt en forhøring den 25. oktober 2022 i Ungdommens Hus fra kl. 19-21.

Selve lokalplanforslaget har været i 4 ugers offentlig høring fra den 31. januar 2023 til den 27. februar 2023. I forbindelse med den offentlige høring afholdtes der et borgermøde den 9. februar 2023 i Ungdommens Hus fra kl.19-20, hvor ca. 30 borgere deltog.

Der er i høringsperioden indkommet fem høringssvar, som indeholder bemærkninger til følgende emner, mulighed for parkering, placering af bygningens facade, sammenhæng mellem bygningens form og funktion, dimensionering af vinduer samt undren over at træ kan anvendes som udvendigt materialer, Desuden er der ønskes mulighed for at bygningens vestvendte vægge kan dekoreres med kunst.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at bemærkninger modtaget i høringsperioden giver anledning til følgende ændringer i lokalplanen:

Det foreslås at ændre kortbilag 4, således at arealet, hvor der kan opføres mindre bygninger, udvides mod øst. Højden på mindre bygninger foreslås ændret fra 3,5 m til 4,0 m.  

Alle indkomne bemærkninger er samlet i en hvidbog og enkeltvist behandlet i et notat, som er vedlagt indstillingen som bilag.

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at høringssvar modtaget fra risikomyndigheder ikke giver anledning til ændringer i planen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet:

  1. at Lokalplan 390 – Street sport ved Ungdommens Hus vedtages endeligt med de foreslået ændringer samt
  2. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden for offentlig bekendtgørelse af lokalplanen.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Anbefalet.

Punkt 8 Beslutningssag: Godkendelse af udbudsmodel på Gadelysrenovering

Sagsresumé

Teknisk Udvalg skal med denne sag godkende metode for udbud af gadelysdriften

 

Sagsbeskrivelse:

Driftskontrakten på gadelys udløber 31.12.23, hvorfor der nu skal udarbejdes og udsendes et nyt udbud på kontrakt om driften heraf.

Kontrakterne kan udformes på hovedsageligt to modeller;

  1. ”All Inclusive” eller
  2. ”Ydelsesafregnet”

 

All Inclusive:

Eksisterende kontrakt er en ”All Inclusive”-model, hvor der betales en fast årlig sum mod at virksomheden tager sig af alt på gadelyset (kabelfejl, udskiftning af defekte armaturer og master, hærværk, eftersyn af anlægget etc.).

 

Fordelene i denne model er, at der er tale om en kendt fast årlig sum, hvor al risikoen påhviler entreprenøren.

 

Ulempen er på den anden siden at entreprenøren mister en del af incitamentet til at udføre drifts- og vedligeholdelsesarbejdet på dele af kontrakten. Dette kræver mere kontrol, samt et på forhånd større kendskab til historiske fejl og mangler.

 

Det har vist sig, at denne type kontrakt kan være dyrere end en kontrakt, hvor der afregnes efter ydelse.

 

Ydelsesafregnet:

I en kontrakt, hvor der betales efter ydelse, afregnes der som navnet angiver kun efter udført arbejde. Incitamentet til at løse opgaver er derfor også større og dermed lettere at kontrollere for bygherre. Ulemperne ligger modsat i, at der bliver tale om variable årlige summer som kan være sværere at budgettere. Ligeledes ligger der en større risiko hos bygherre fremfor hos entreprenøren.

 

Belysningsplanen

I forbindelse med udbuddet foretages en revision af Belysningsplan 2017. Den reviderede Belysningsplan vil blive præsenteret for Teknisk Udvalg inden udgangen af 2023.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at et kontraktudbud på gadelys i en ”ydelsesafregnet” model vil sikre mest kvalitet for pengene. Kombineret med, at der i indeværende år er foretaget de sidste udskiftninger til LED i forbindelse med gadebelysningen, hvilket betyder, at Fredericia Kommune har et nyere anlæg at drifte på nuærende tidspunkt end tidligere.

Infrastruktur og Ejendomme anbefaler Teknisk Udvalg at godkende udbud på en driftskontrakt, der afregnes efter ydelser.

Derudover anbefales det, at Belysningsplan 2017 revideres i forbindelse med at udbuddet udarbejdes.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg

1)       At godkende anbefalede udbudsmodel for gadelysrenovering som ”Ydelsesafregnet”

2)       At godkende igangsætning af revision af Belysningsplan 2017

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

1. Godkendt.

2. Godkendt.

Punkt 9 Beslutningssag: Optagelse af privat fællessti som offentlig skolesti ved Rønnebækgårdsvej

Sagsresumé

Byrådet skal tage stilling til, om den private fællessti ved Rønnebækgårdsvej, der fungerer som offentlig skolesti, skal optages som offentlig sti.

Stien forbinder, via offentlig sti og bro for bløde trafikanter, området øst for jernbanen med Erritsø Fællesskole, vest for stien.

Sagsbeskrivelse:

Vej og Park har modtaget henvendelse om, manglende renholdelse af den private fællessti ved Rønnebækgårdsvej. Stien fungerer som skolesti, men fordi stien er privat fællessti er det ejerne af de tilgrænsende ejendomme der skal renholde stien. Den private fællesti går hen over 2 matrikler. Den østlige matrikel ejes af Grundejerforeningen Rønnebækgårdsvej, mens den vestlige matrikel ejes af Fredericia Kommune. Den private fællesti er ca. 350 m lang.

 

På baggrund af henvendelsen er det forvaltningens vurdering, at det med formål at sikre gode forhold på skolestien, vil være hensigtsmæssigt, at optage stien som offentlig sti. Hvis skolestien optages som offentlig kan Fredericia Kommune fremadrettet holde den renholdt, vintervedligeholdt og i god og forsvarlig stand.

 

Grundejerforening Rønnebækgårdsvej har på generalforsamling 4. april 2022 vedtaget, at Fredericia Kommune med Byrådets vedtagelse må overtage den private fællessti.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt den private fællessti ved Rønnebækgårdsvej optages som offentlig, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse.

 

Den afledte årlige omkostning ved, at optage den private fællessti vurderes, at beløbe sig til ca. 15.500 kr./år og det vurderes, at disse udgifter kan afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Det vurderes sandsynligt, at en trafiktælling vil vise, at over 50% af trafikken på stien er ikke-vedkommende. Den ikke-vedkommende trafik forventes i høj udstrækning at være fra bløde trafikanter, fortrinsvist børn, der benytter stien som skolesti fra området øst for banen.

Det vurderes derfor sandsynligt, at der vil være et lovkrav om, at stien optages som offentlig.

På baggrund af ovenstående og stiens funktion som skolesti vurderer forvaltningen at stien med fordel kan ændres til offentlig sti.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhversudvalget at anbefale byrådet,

  1. At den private fællessti ved Rønnebækgårdsvej optages som offentlig sti.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Anbefalet.

Punkt 10 Orienteringssag: Ændret status for private fællesveje med vedligehold

Sagsresumé

Teknisk Udvalg skal med nærværende orientering tage sagen til efterretning vedr. ændret status for private fællesveje med vedligeholdelseskontrakt.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med en opstået tvivl om fortolkningen af gamle aftaler med grundejerne på private fællesveje har forvaltningen undersøgt, om vi som kommune kan afholde udgiften for at vedligeholde private fællesveje, herunder om kommunen på privatretligt grundlag kan indgå aftaler med grundejerne.

 

Det er som udgangspunkt grundejerne der skal udføre den nødvendige vedligeholdelse og istandsættelse af private fællesveje og derved også afholde udgifterne forbundet hermed. Som undtagelse hertil har kommunen pligt til at afholde udgifterne til istandsættelse, såfremt kommunalbestyrelsen kræver forbedringer på en privat fællesvej af hensyn til den almene færdsel, jf. I den forbindelse bør kommunen overveje, om vejen er af en sådan betydning, at den i stedet skal opklassificeres til offentlig vej.

 

Efter gældende praksis på området er der ikke hjemmel til, at en kommune – ud over de ovenfor anførte - afholder udgifterne helt eller delvist til vedligeholdelse og istandsættelse af private fællesveje.

 

Det er bemærket af Økonomi- og Indenrigsministeriet, at en kommunalbestyrelse ikke kan undgå hjemmelskravet ved at indgå privatretlige aftaler. Byrådet i Fredericia Kommune kan derved ikke lave privatretlige aftaler med grundejerne, således at de kan afholde udgifterne for vedligeholdelse af private fællesveje i videre omfang end privatvejsloven hjemler. Dette fører således til, at de gamle aftaler med grundejerne vedrørende vedligehold af de private fællesveje er ugyldige.

 

Proces for videre forløb:

På baggrund af ovenstående igangsættes følgende proces for det fremadrettede forløb i forbindelse med de eksisterende aftaler om vedligeholdelse af private fællesveje i Fredericia Kommune:

  • Der afholdes ikke yderligere udgifter i forbindelse med istandsættelse og vedligeholdelse af private fællesveje, hvor der ikke er et hensyn til almen færdsel.

 

  • Fredericia Kommune opsiger de privatretlige aftaler med grundejerne af de private fællesveje, da disse ikke er lovlige.

 

 

  • Fredericia Kommune skal herefter vurdere de private fællesveje enkeltvis ud fra:
    • Mulighederne for at opklassificere de private fællesveje til kommunale veje. Kommunen er forpligtet til at optage en privat fællesvej som offentlig, eller gennemføre færdselsregulering, når der er tale om almen færdsel på vejen, der overstiger 50 % af den samlede motoriserede færdsel. De vejberettigedes færdsel anses ikke som almen færdsel.
    • Om de private fællesveje opfylder betingelserne om hensynet til almen færdsel i privatvejsloven § 49, stk. 3 og 5, således at kommunalbestyrelsen enten har pligt til eller kan bestemme, at kommunen afholder udgifterne ifm. istandsættelse og vedligeholdelse.

Vejene vil blive defineret som private fællesveje. Byrådet vil skulle godkende eventuelle ændrede klassificeringer til ’offentlig vej’. Det forventes at, der vil være flere veje (se bilag) der ud fra ovennævnte definitioner kan klassificeres som ’offentlig vej’. Disse vil blive fremlagt for Byrådet separat for hver enkelt vej.

Økonomiske konsekvenser

Der foretages ikke istandsættelse og vedligeholdelse af private fællesveje. Midler til asfaltarbejder som tidligere har afholdt denne udgift vil udelukkende omfatte offentlige veje og stier, samt private fællesveje, hvor dette måtte være krævet af hensyn til almen færdsel.

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer at alle private fællesveje, der tidligere har indeholdt en driftskontrakt opsiges og disse som udgangspunkt fremadrettet alene betegnes som private fællesveje. Infrastruktur og Ejendomme vil efterfølgende vurdere de implicerede vejstrækninger i fht. at indstille for Byrådet at godkende eventuelt udvalgte strækninger som offentlige veje.

Ressourcer:

Det forventes at nærværende sag vil få væsentlig betydning på interne ressource til sagsbehandling, vurderinger, sagsskrivelser, samt dialog og kommunikation med implicerede.

Ressourcerne kan fordeles i følgende kategorier med et forventet estimat pr. sag.

Type af henvendelse

Indhold

Timer/sag

Forespørgsler og korte henvendelser

Dette inkluderer telefoniske henvendelser, notatskrivelse og evt. opfølgning

 

1 – 15

Administrative afgørelsessager

Sager hvor der kan træffes en administrativ afgørelse på baggrund af en konkret henvendelse. Dette involvere som oftest dialog, syn og skøn, samt vurdering.

10 – 40 timer

Politiske afgørelsessager

Sager der kræver Byrådets eller fagudvalgets beslutningskompetence. Her er ligger der en større vurdering bag, dialog med implicerede, sagsbeskrivelse, vurdering, høring og behandling af sagen.

Sagerne her kan variere meget i kompleksitet og dermed også tid.

80 – 150 timer

 

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Taget til efterretning.

Punkt 11 Orienteringssag: Trafiksikkerheds projekter Sanddal Bakke og Korskærvej

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget vedtog i 2021 i trafiksikkerhedsplanen for Fredericia Kommune at der skulle ske trafiksikkerhedstiltag i området ved Sanddal Bakke og Herredsvej i Sanddal, samt på Korskærvej i Fredericia.

Med denne sag skal Teknisk Udvalg tage igangsætningen til efterretning.

Sagsbeskrivelser:

Miljø- og Teknikudvalget vedtog i 2021 i trafiksikkerhedsplanen for Fredericia Kommune at der skulle ske trafiksikkerhedstiltag på Korskærvej i Fredericia, samt ved Sanddal Bakke og Herredsvej i Sanddal.

 

Grundet andre prioriteringer af projekter i Corona-perioden og det forhøjede anlægsloft i den forbindelse er projekterne blevet udskudt til 2023.

Tiltag Sanddal Bakke:

For at opnå størst mulig trafiksikkerhed vil det være nødvendigt at gennemføre følgende tiltag:

-         Hastighedsdæmpning ved krydset mellem Herredsvej og Krügersvej

-         Mulighed for at lukke Krügersvej for gennemkørsel, efter ønske fra beboerforeningen

-         Fjerne mulighed for at køre bag om chikaner over fortov på Sanddal Bakke

-         Hastighedsdæmpning ved svinget på Herredsvej

-         Hastighedsdæmpning af hele området til en 30km/t-zone

 

Tiltag: Korskærvej

Forvaltningen vurderer, at der skal fortages hastighedsdæmpende tiltag for at øge trafiksikkerheden på Korskærvej. Det foreslås at indsnævre vejbanen med afmærkning, hvilket giver plads til en cykelbane i den ene side af vejen.

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer at der med de beskrevne tiltag kan opnås en væsentlig øget trafiksikkerhed ved de angivne strækninger.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk udvalg at tage sagen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Taget til efterretning.

Punkt 12 Beslutningssag: Takst for gæstesejlere i Gl. Havn gældende for 2023

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima præsenterer forslag til takst for gæstesejlere i Gl. Havn gældende for 2023. Med denne sag indstilles der til, at taksterne godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

Gæstesejlerpladserne i Gl. Havn har i 2022 vist sig særligt populære, og der har igennem året været ca. 1.500 betalende gæster i havnen, med størst belægning i juli-august. Hertil har der været 488 betalende brugere af baderum. Disse tilskrives dog i stor stil autocampere fra det tidligere campingområde ved Kanalbyen.

 

Der har i 2022 været øgede udgifter til forbrug, samt behov for ansættelse af medarbejdere til kontrol og service af arealer og automat, samtidig med at brugernes forbrug er stigende, hvorfor taksten ønskes forhøjet.

 

Takster gæsteleje pr. døgn:

 

Under 11 meter

Under 15 meter

Over 15 meter

Gl. Havn 2020-2022

160 dkk

210 dkk

260 dkk

Gl. Havn 2023

235 dkk

285 dkk

335 dkk

 

Taksten vil afspejle den attraktivitet, der ligger i at kunne sejle direkte ind til bymidten, samt være indenfor markedsprisen af øvrige gæstesejlerhavne i området, uden at være i direkte konkurrence med disse.

 

Der indsamles løbende input fra gæstesejlere, og der vurderes i løbet af 2024 at blive behov for en tilretning af de eksisterende sejlpladser, således man fremadrettet kan ligge med stævn mod kajen med mulighed for en pæl til fortøjring i agterenden. De nuværende tove der trækkes op, giver udfordringer for gæsterne og giver en række store øgede driftsomkostninger til renhold ved bl.a. dykkerhold mv. Der arbejdes i 2023 på forslag til mulige løsninger på dette, samt mulighed for direkte forbrugsafregning.

Økonomiske konsekvenser

Det vurderes, at den foreslåede takst kan dække de omkostninger der er ved at drive en attraktiv gæstesejlerhavn med det nuværende service og omkostningsniveau.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at taksten kan dække de forventede omkostninger og ligger på et markedsniveau for omkringliggende byers gæstehavne, med henblik på attraktiviteten i at kunne ligge helt tæt på bymidten.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet

1)       at taksterne godkendes.  

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Anbefales.

Punkt 13 Orienteringssag: Analyse og rapport over renholdelsestilstanden i Fredericia

Sagsresumé

Drift og Service har i 2022 modtaget en rapport fra ”Hold Danmark Rent” med et øjebliksbillede af renholdelsestilstanden i byen. I denne sag gøres der rede for analysen og konklusionerne i rapporten, ligesom der orienteres om udvikling og muligheder.

 

Sagsbeskrivelse:

Drift og Service har igennem et samarbejde med ”Hold Danmark Rent” fået udarbejdet en analyse af renholdelsestilstanden i Fredericia, udført som et øjebliksbillede.

Analysen viser tendenser i renholdelsesniveauet på de offentlige arealer.

Der er besøgt 20 forskellige lokaliteter, heraf 12 med bymæssig karakter, samt henholdsvis 4 på bolig- og naturområder. Der er 4 målepunkter på hver lokation. Analysen er foretaget i uge 23 i 2022.

Affaldsmængderne er på landsplan steget med op til 20%, mens det i Fredericia kun er målt til 3%. Særligt mængden af skodaffald er faldet i perioden, mens øvrigt affald er stigende.

Der er optalt 61% skodder af den samlede mængde affald indsamlet, opgjort i styk. 88% af alle skod er indsamlet på de 10 kritiske lokaliteter.

Rapporten viser nogle områder med mulighed for forbedring samt en række områder, hvor man positivt kan se indsatser fra foregående år.

Rapporten giver god anledning til at se på renholdelsestilstanden i Fredericia, og ikke mindst om noget har flyttet sig. Drift og Service benytter derfor anledningen til at gennemgå aftaler og serviceniveauer med øvrige afdelinger, og fortsætter fokus på renholdelse af de kritiske lokaliteter. Der er indbudt til dialog med private parter, hvor dette har relevans.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at rapporten viser at Fredericia ift. sammenlignelige kommuner har et acceptabelt renholdelsesniveau, dog med et fortsat fokus på særlige kritiske områder.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Taget til efterretning.

Punkt 14 Beslutningssag: Frigivelse af midler til legeplads Kongens Port

Sagsresumé

Der er i budgettet for 2023 afsat 0,6 mio. kr. til etablering af naturlegeplads på den gamle vandværksgrund ved Kongens Port.

Sagsbeskrivelse:

Kyststrækningen øst for Fredericia er et af kommunens største aktiver. Som led i at skabe attraktive faciliteter og derigennem trække flere børn ud i naturen ønsker forligspartierne at afsætte midler til etablering af naturlegeplads på den gamle vandværksgrund ved Kongens Port.

 

Med frigivelsen af midlerne påbegyndes en proces for etableringen med inddragelse af myndigheder mv. Det forventes, at etableringen kan indledes i første halvdel af 2023.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 0,600 mio. kr. frigives og anvendes til etablering af naturlegeplads.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Naturlegeplads

 

 

 

 

0,600

0,600

 

Sagen behandles i Teknisk Udvalg, og går videre i Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at frigivelsen af 0,600 mio. kr. til etablering af naturlegeplads kan ske nu, så det nødvendige arbejde kan påbegyndes snarest muligt.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet, at

1)       anlægsmidlerne på 0,600 mio. kr. til etablering af naturlegeplads frigives.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-03-2023

Anbefalet.

Punkt 15 Beslutningssag: Salg af kommunale bygninger (Lukket)

Punkt 16 Orientering (Lukket)

Punkt 17 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller