Teknisk Udvalg - 19-09-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 19 september, 2022 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 15 september, 2022 - 14:17
Referat publiceret:
Fredag, 30 september, 2022 - 13:42

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Forslag til finansiering af forventet merforbrug for 2022 ved 2. budgetopfølgning

Sagsresumé

Det er konstateret ved 2. budgetopfølgning, at kommunens serviceramme fortsat er under pres. Økonomi- og Erhvervsudvalget har opfordret til, at udvalgene med de største forventede afvigelser får forelagt og behandler en oversigt over mulige justeringer til finansiering af den forventede afvigelse i indeværende år. Forslag, der justerer på serviceniveauet fremlægges til politik behandling.

 

Oversigt over mulige justeringer fremgår af bilag, som vil blive præsenteret på mødet.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalgets behandling af 2. budgetopfølgning 2022 den 5. september 2022 viste, at kommunens budget og ramme for serviceudgifter fortsat er under pres, og at presset primært kan henføres til indmeldinger fra 4 fagudvalg; Teknisk Udvalg, Børne- og Skoleudvalget, Senior- og Socialudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Økonomi- og Erhvervsudvalget har på eget budgetområde anmodet om at få forelagt en oversigt over mulige justeringer for indeværende år, herunder:

  • Muligheder for opbremsning af indkøb
  • Afvente besættelse af vakante stillinger, der ikke vedrører borgernære funktioner
  • Eventuelle gennemslag af finansieringsforslag til 2023-budgettet i 2022.

 

Økonomi- og Erhvervsudvalget har herudover opfordret til, at der på de øvrige udvalg med de største forventede afvigelser gennemføres samme proces med henblik på efter rammestyringens principper at eliminere eller minimere det indmeldte forventede merforbrug på udvalgenes områder.

 

Forvaltningen har udarbejdet en oversigt over mulige finansieringsforslag på udvalgets område, som fremlægges på de 4 udvalgs møde.

 

På Teknisk Udvalgs område viste 2. budgetopfølgning 2022 merudgifter på 7,775 mio. kr. som er på følgende områder:

 

  • Ejendomsdrift rådhuset, øget aktivitet på Bülows m.v. forventet merudgift 1,700 mio. kr.
  • Kloge m² - ikke realiserbar budgetteret besparelse, forventet merudgift 3,375 mio. kr.
  • Kollektiv trafik, øgede omkostninger/færre indtægter, forventet merudgift 1,700 mio. kr.
  • Vejbelysning, øgede energipriser, forventet merudgift 1,000 mio. kr.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Forslagene har til formål at reducere det forventede merforbrug på serviceudgifter på udvalgets område. Presset på servicerammen vil alt andet lige blive reduceret med de justeringer, der besluttes iværksat med effekt i 2022.

 

 

Vurdering

Frem mod 3. budgetopfølgning vil forvaltningen vurdere på om udgiftsopbremsningen er tilstrækkelig ift. rammeoverholdelse. Det er på nuværende tidspunkt usikkert om udgiftsstigningen på det specialiserede socialområdet samt øvrige områder under pres er stabiliseret for 2022 eller vil reducere effekten af opbremsning og øvrige forslag til finansiering inden for fagudvalgenes rammer.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. udvalget beslutter hvilke forslag til justeringer, der iværksættes på udvalgets område med henblik på at nedbringe presset på servicerammen.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Taget til efterretning

Punkt 3 Drøftelselssag: Emner i den kommende planstrategi fra Teknisk Udvalg

Sagsresumé

Med denne sag får Teknisk Udvalg – som et udvalg med ansvaret for en del af den fysiske planlægning - mulighed for at byde ind med emner, som er relevante at debattere i forhold til fysisk planlægning og den fremtidige planstrategi og kommuneplanrevision.

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med igangsætning af og orientering om den forventede Planstrategi 2023-processen i august blev det aftalt, at Teknisk Udvalg, Bosætnings- og Turismeudvalget samt Klima, Energi og Miljøudvalget skal bidrage til at afklare relevante emner til den kommende planstrategi for hver deres fagområde. Det handler dette drøftelsespunkt om.

 

Administrationen har arbejdet videre med udvalgenes umiddelbare første input og administrationens egne opmærksomhedspunkter og er nået frem til følgende hovedtræk, som kan være relevante at debattere i forbindelse med den kommende planstrategi:

  • Hvordan skaber vi god byudvikling og sammenhænge - både i bymidten, hovedbyen og de mindre byer?
  • Hvordan skal vi bidrage til den grønne omstilling – både ift. VE-anlæg og virksomheder?
  • Hvordan skal vi udvikle, benytte og beskytte natur og landskab – og sikre en sammenhængende grøn struktur?
  • Hvordan skal vi tilpasse os til de kommende klimaforandringer?
  •  

Administrationen vil facilitere en drøftelse på udvalgsmødet, hvor udvalgene kan komme med mere konkrete input vedrørende deres eget fagudvalgs ansvarsområde jævnfør delegationsplanen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Når visionen bliver vedtaget, vil der sandsynligvis være yderligere emner, som kan være relevante at debattere i forhold til fysisk planlægning og den fremtidige planstrategi og kommuneplanrevision. Disse indarbejdes til den tid.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg drøfter, hvilke emner indenfor deres fagudvalgs ansvarsområde, som kan være relevante at debattere i forbindelse med den kommende planstrategi.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Drøftet.

Punkt 4 Beslutningssag: Forslag til kommuneplantillæg nr. 3 - Udvidelse af Bydelscenter ved afkørsel 59

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet et forslag til Kommuneplantillæg nr. 3 til Kommuneplan 2021-2033 for udvidelse af bydelscenter ved afkørsel 59 med det formål at muliggøre lokalplanlægning for en ny dagligvarebutik på matrikel 29bg Erritsø By, Erritsø i det sydvestlige hjørne af krydset Snoghøj Landvej / Strevelinsvej samt med det formål at opdatere og ajourføre detailhandelsbestemmelserne og detailhandelsrammerne ved afkørsel 59.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har på baggrund af en dagligvarekædes anmodning om en ny lokalplan (behandles som særskilt sag) udarbejdet Forslag til Kommuneplantillæg nr. 3 til Kommuneplan 2021-2033 - Udvidelse af bydelscenter ved afkørsel 59.

By- og planudvalget igangsatte planarbejdet den 24.11.2021.

 

Forhold til Kommuneplan 2021 – 2033

Detailhandelsrammen for det eksisterende bydelscenter ved afkørsel 59 – Centerområde 8 – er fuldt udnyttet og udbygget, så derfor ønsker den nye dagligvarekæde at placere en butik på Gl. Landevej 55, 7000 Fredericia / matrikel 29bg Erritsø By, Erritsø.

 

Kommuneplantillæg nr. 3 omhandler det område, der er markeret med gul afgrænsning på nedenstående kort - matrikel 29bg Erritsø By, Erritsø (ny dagligvarebutik) samt matrikel 29bi Erritsø By, Erritsø (nuværende BurgerKing samt Cirkle K-tankstation).

 

Området med gul markering overføres fra at være udpeget som detailhandelsområde til særligt pladskrævende varer (Centerområde 9 til særligt pladskrævende varer ved afkørsel 59) til bydelscenter (Centerområde 8 Bydelscenter 59) og overføres tilsvarende fra kommuneplanramme ”E.E.6A - Erhvervsområde ved Snoghøj Landevej og Strevelinsvej” til kommuneplanramme ”E.C.2 – Bydelscenter, Center 59 ved Snoghøj Landevej”.

 

Detailhandelsbestemmelserne for bydelscenteret ved afkørsel 59 tilføjes efter anbefalinger fra Cowi en mindstestørrelse på 500 m2 for udvalgsvarebutikker, detailhandelsrammen forhøjes fra 5.000 m2 bruttoetageareal til 7.000 m² bruttoetageareal detailhandel, og maksimum størrelse for en dagligvarebutik hæves fra 3.500 m² brutto-etageareal til 5.000 m² bruttoetageareal.

 

Kommuneplantillægget danner plangrundlag for Lokalplan 384 – Dagligvarebutik Gl. Landevej v. Snaremosevej. Lokalplanen kan først vedtages, når plangrundlaget i kommuneplanen er ændret, da en lokalplan ikke må stride mod kommuneplanen.

 

Forudgående høring

Ændringen i dette kommuneplantillæg har ikke været beskrevet i tidligere planstrategier, så derfor har der i perioden 7. -  22. december 2021 været en forudgående høring forud for udarbejdelse af dette kommuneplantillæg.

Der blev indsendt 15 høringssvar, som primært omhandler

  • Trafikal fremkommelighed
  • Trafiksikkerhed, særligt for bløde trafikanter
  • Støj og emissioner
  • Det visuelle nærmiljø
  • Der skal sikres en betydelig boligudvikling i lokalområdet, som kan give et øget kundegrundlag.
  •  

Høringssvarene blev fremlagt for udvalget 24. januar 2022, hvor udvalget besluttede at gå videre med udarbejdelse af plangrundlaget. Det område, som kommuneplantillægget omfatter, er reduceret i forhold til området i den forudgående høring, så arealet passer til de m2, som rammen øges med.

 

Miljøvurdering

Fredericia Kommune har afgjort, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, fordi miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af kommuneplantillægget har været sendt i høring hos berørte myndigheder og offentliggøres sammen med planforslaget.

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der med kommuneplantillæg nr. 3 skabes det nødvendige plangrundlag for at udarbejde en lokalplan for den nye dagligvarebutik. Kommuneplantillægget ændrer på afgrænsningen mellem de to detailhandelsområder og kommuneplanrammer samt ændrer på detailhandelsbestemmelserne for bydelscenteret ved afkørsel 59, men ændrer ikke på kommuneplanens overordnede detailhandelsstruktur eller retningslinjerne. 

 

Ud over den nye dagligvarebutiks ønskede placering er bydelscenteret ved afkørsel 59 udvidet med matrikel 29bi Erritsø By, Erritsø (BURGER KING og Cirkle K). Disse er naturligt hjemmehørende i et bydelscenter, så det er logisk at indarbejde disse i bydelscenteret, når rammeafgrænsningen alligevel ændres.

 

Hensynet til en effektiv butiksstruktur betyder, at kommunerne skal sikre tilstrækkelig rummelighed i deres centerområder til etablering af flere konkurrerende butikker, idet en øget konkurrence antages at føre til mere produktive butikker og lavere priser. Hensynet til en effektiv butiksstruktur betyder endvidere, at der bør skabes rum for større butikker, hvis de vurderes at kunne fremme et bredere vareudvalg og højere produktivitet end mindre butikker. Udvidelse af bydelscenteret ved afkørsel 59 / Centerområde 8 bidrager til at skabe mulighed for øget detailhandelskonkurrence i lokalområdet.

 

Etableringen af ny detailhandel vil som udgangspunkt ikke medføre, at borgerne bruger flere penge i detailhandlen. I stedet flyttes forbruget fra eksisterende butikker, særligt de nærmeste, til de nye butikker. Ca. halvdelen af den nye butiks omsætning forventes at blive hentet fra andre butikker i Erritsø.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At Forslag til Kommuneplantillæg nr. 3 vedtages og sendes i offentlig høring i 8 uger sammen med afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Anbefales.

Punkt 5 Beslutningssag: Forslag til Lokalplan 384 for dagligvarebutik Gl. Landevej 55

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet et forslag til Lokalplan 384 for dagligvarebutik Gl. Landevej 55 med det formål at muliggøre opførelse af en ny dagligvarebutik på matrikel 29bg Erritsø By, Erritsø i det sydvestlige hjørne af krydset Snoghøj Landvej / Strevelinsvej.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har på baggrund af en henvendelse fra Lidl udarbejdet forslag til Lokalplan 384 for dagligvarebutik Gl. Landevej 55. By- og planudvalget igangsatte planarbejdet den 24.11.2021, og på et møde i Teknisk Udvalg d. 24.01.2022 fik udvalget forelagt resultatet af undersøgelserne af påvirkningen af den eksisterende detailhandel, med vurdering af konsekvenserne for de øvrige butiksområder. 

 

Lokalplanens indhold

Lokalplanområdets afgrænsning omfatter en grund beliggende mellem Gl. Landevej, Snaremosevej og Snoghøj Landevej tæt ved afkørsel 59.

 

Intentionen med lokalplanen er, at give mulighed for opførelse af en dagligvarebutik på op til 1.700 m2 med tilhørende parkeringsarealer. Derudover stiller lokalplanen krav til beplantning med henblik på at forskønne oplevelsen af at færdes i området og dermed fremme attraktiviteten af indfaldsvejen til Fredericia. Lokalplanen skal desuden sikre vejadgang til parkeringsplads og varelevering til butikken.

 

Forhold til gældende lokalplan/ byplanvedtægt

Området er i dag omfattet af lokalplan nr. 303 vedtaget af Fredericia Byråd, den 28. juni 2010 med tillæg nr. 1 vedtaget af Fredericia Byråd den 9. oktober 2017 - Erhvervsområde og offentligt område til erhvervsuddannelsescenter i Erritsø ved Snaremosevej. Området indgår i lokalplanens delområde B, som må anvendes til offentlige formål, kontor- og servicevirksomhed samt lettere industri-, lager- og værkstedsvirksomhed, der kun giver anledning til mindre miljøpåvirkninger af omgivelserne. Der må ikke etableres boliger i delområde B. Der kan ligeledes etableres butikker til særligt pladskrævende detailhandel. Butikker må kun etableres i bygningers stueetage.

 

Med en endelig vedtagelse af en ny lokalplan aflyses lokalplan 303 for det område, som den nye lokalplan omfatter.

 

Forhold til Kommuneplan 2021-2033

Lokalplanområdet ligger i rammeområde E.E.6A – Erhvervsområde ved Snoghøj Landevej og Strevelinsvej, som udlægger området til erhvervsområde. Områdets specifikke anvendelse er angivet til kontor- og serviceerhverv, industri, let industri og håndværk, transport- og logistikvirksomheder, butikker med særligt pladskrævende varer og område til offentlige formål.

 

Ønskerne til lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen for så vidt angår anvendelsen til detailhandel i form af dagligvarebutikker. Derfor er der udarbejdet et kommuneplantillæg (behandles som særskilt sag) som udvider det eksisterende bydelscenter, som ligger i rammeområde E.C.2 – Bydelscenter, Center 59 ved Snoghøj Landevej, så lokalplanområdet indgår heri. Rammeområdet for bydelscenteret ligger i dag på den modsatte side af Snoghøj Landevej.

 

Lokalplanen kan først vedtages, når plangrundlaget i kommuneplanen er ændret, da en lokalplan ikke må stride mod kommuneplanen.

 

Miljøvurdering

Fredericia Kommune har afgjort, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, fordi lokalplanen kun fastlægger anvendelsen af et mindre område på lokalt plan og mindre ændringer i gældende planer, og fordi miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af lokalplanen har været sendt i høring hos berørte myndigheder og offentliggøres sammen med planforslaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der med lokalplan 384 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse til dagligvarebutik.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer endvidere, at det eksisterende firbenede kryds Gl. Landevej/Snaremosevej ikke er udformet så det kan sikre en hensigtsmæssig afvikling af den øgede mængde trafik, som etablering af en dagligvarebutik ved Gl. Landevej vil generere. De trafikale forhold er blevet undersøgt, og vurderingen er, at det vil være nødvendigt at ombygge krydset til et signalreguleret kryds med flere svingbaner. Udgiften til dette afholdes af bygherre. Såfremt der sker en yderligere udvikling af arealerne syd for den påtænkte dagligvarebutik, kan det forventes at krydset Snoghøj Landevej/Strevelinsvej skal udvides til et firbenet kryds, konsekvensen for trafikafviklingen på Snoghøj landevej skal dog undersøges i denne forbindelse.

 

Den øgede mængde trafik vil desuden belaste de nærliggende boliger yderligere med støj. På grund af ombygningen af krydset Snaremosevej/Gl. Landevej til signalreguleret kryds, vil dette give et anderledes støjbillede, da dette kan betyder en lavere hastighed, men samtidigt flere start/stop.  Boligerne er i forvejen stærkt belastede af trafikstøj fra hhv. motorvejen, Snaremosevej og Snoghøj Landevej. Det anbefales at trafikstøjen medtages i vurderingen når der træffes beslutning om hvilke trafikale løsninger der vælges at arbejde videre med. Da dette ligger uden for lokalplanområdets afgrænsning er der ikke medtaget bestemmelser herom i lokalplanen, og eventuelle aftaler om fordeling af udgifter til ombygning af kryds vil blive indgået i henhold til Vejloven.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At forslag til Lokalplan 384 for dagligvarebutik Gl. Landevej 55 vedtages som forelagt.

 

  1. At planforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger sammen med afgørelsen om ikke at udarbejde en miljørapport.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Anbefales.

Punkt 6 Beslutningssag: Forslag til Lokalplantillæg 1 til lokalplan 332 Sønder Voldgadekvarteret

Sagsresumé

Grundejerne af matrikel nr. 51og nr. 770 mod Oldenborgsgade, Norgesgade og Sundesgade har anmodet om et nyt plangrundlag, der muliggør opførelsen af hotel mod Oldenborggade. Gældende lokalplan 332 ’ Sønder Voldgadekvarteret’ giver ikke mulighed for det ønskede hotelbyggeri. Vækst, Teknik og Klima har derfor udarbejdet et forslag til tillæg 1 til lokalplan 332 ’Sønder Voldgadekvarteret’, der muliggør opførelsen af en hotelbygning i forbindelse med det eksisterende Hotel Postgården. Foruden hotel, giver lokalplantillægget mulighed for at byggeriet vil rumme kontor og lignende erhverv, der er forligeligt med boliger.

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at forslaget til tillæg 1 til lokalplan 332 ’Sønder Voldgadekvarteret’ sendes i offentlig høring og at høringsperioden reduceres fra 8 uger til de lovpligtige 4 uger, hvilket vurderes at være tilstrækkeligt for et lokalplantillæg.

 

Sagsbeskrivelse:

Figur 1 – Byggefelt 62a (rød) og afgrænsning af lokalplan 332 (hvid)

 

Grundejerne nr. 51 og nr. 770 og ønsker at få udarbejdet en lokalplan, der skal gøre det muligt at opføre hotel og blandet erhverv, herunder kontor og restaurant.

I den gældende lokalplan 332 ’Sønder Voldgadekvarteret’, er det for det ansøgte areal ikke muligt at opføre miljøfølsom anvendelse, herunder hotel. Lokalplan 332 er fra 2017 og siden da er virksomheden Espersen A/S’s rykket ud af byen, hvilket giver anledning til at genvurdere om der for en del af området, nu kan planlægges for miljøfølsom anvendelse, da det skønnes at være foreneligt med eksisterende miljøforhold jf. miljøvurderingen.

 

Området

Matrikel nr. 51 og 770 ligger i Fredericias sydvestlige midtby mellem Oldenborggade, Norgesgade og Sundesgade. Området er præget af havneindustrikvarteret mod vest, det historiske stationsområde, boliger og Ungdommens Hus mod nord og Naturpark Lillebælt mod syd.

 

Området, som i dag anvendes til parkeringsplads, udgør en del af en eksisterende boligkarré. Udover boliger, huser karréen også hotel, cafe, restaurant og bar.

 

Karréen er karakteriseret ved sin stringente randbebyggelse med facader trukket ud i vejskel. I kontrast til den stramme randbebyggelse, varierer områdets facader generelt i udtryk, farver og højde, som tilføjer området stor variation og dynamik. Karréens ejendomme, der hovedsageligt består af bevaringsværdig bebyggelse, veksler mellem 1– 3 etager og rummer bygningsstilarter fra omkring slutningen af 1800-tallet og starten af 1900 tallet, der sammen formidler historien om den gamle købstad og bykerne. Desuden flugter to af midtbyens særegne og bevaringsværdige sigtelinjer gennem Oldenborggade og Norgesgade.

 

Projektet

Grundejerne ønsker at opføre projektet som én samlet bygning, i forlængelse af det eksisterende Hotel Postgården. 

 

Byggeriets samlede omfang bliver maksimalt 2.660 etagemeter og vil rumme erhverv der er forligeligt med boliger, herunder hotel og kontor. Byggeriet består af én samlet bygning i op til 3 etager. Byggeriet er i tråd med udviklingsplanen for Kanalbyen opført i nutidig arkitektonisk stil.

 

Facaderne planlægges udført i bronzefarvet aluminium, men må også udføres i andre materialer.

 

Projektet er i tråd med den gældende udviklingsplan for området, som er fastlagt af Kanalbyen I Fredericia P/S.

 

 

 

 

 

 

 

Figur 2: Visualisering af skitseprojekt set fra rundkørslen ved Norgesgade/Oldenborggade


Figur 3: Visualisering af skitseprojekt set fra hjørne ved Norgesgade/Sundegade

 

Trafik og parkering

Parkeringspladserne på matrikel 51 kan nedlægges uden videre og byggeriets fremtidige parkering vil blive håndteret i parkeringshuset Hydra.

 

En vejbyggelinje mod Oldenborggade aflyses da reservationen ikke længere er aktuel.

 

Lokalplanens indhold

Lokalplantillæg 1 sikrer muligheden for at opføre hotel mod Oldenborggade.

 

Lokalplanen ophæver det eksisterende byggefelt 62a og erstatter dette med to nye byggefelter. Det ene byggefelt mod Oldenborggade kan indeholde erhverv, herunder hotel og udvalgsvarebutikker. Det andet byggefelt mod Norgesgade/Sundesgade kan indeholde erhverv, herunder udvalgsvarebutikker, men ikke hotel.

 

Lokalplantillægget fastsætter bestemmelser om en maksimal kote på 14.00 DVR 90, samt at der på tag kan etableres trappetårne, elevatortårne og teknik som eksempelvis ventilation, der ikke overstiger 3,5 m i højde målt fra tagflade. Lokalplanen fastsætter bestemmelser der regulerer afstanden fra teknik på tag til nabo.

 

Den eksisterende lokalplan 332 giver mulighed for at der maksimalt kan opføres byggeri i tre etager for byggefelt 62a. Lokalplantillæg 1 fastlægger ligeledes et maksimalt etageantal på 3. Lokalplantillæg 1 sikrer at der maksimalt kan bygges 2.660 etagemeter samlet for byggefelterne 62aa og 62ab.

 

Lokalplantillæg 1 fastsætter herudover bestemmelser for dokumentation for overholdelse af støjgrænser i forbindelse med ibrugtagning af byggeri.

 

Aflysninger

Lokalplantillæg 1 aflyser en række eksisterende bestemmelser herunder.

  • §.3.1 om anvendelse
  • § 8.1 om byggeriets omfang og placering
  • § 13.3 om forudsætning for ibrugtagning af ny bebyggelse

Lokalplantillæg 1 aflyser herudover en meget lille del af Lokalplan 328 - Facader og Skilte i Fredericia Bymidte.

 

Kommuneplanen 2022-2033

Området ligger indenfor rammen B.C.3 som udlægger området til centerområde med blandede byfunktioner inden for bymidten. Lokalplantillæg 1 vil være i overensstemmelse med kommuneplan 2022-2033.

 

Miljøforhold
Der er foretaget miljøscreening af tillæg 1 til lokalplan 332. Det er vurderet på baggrund af den foretagne screening, at der ikke udarbejdes en miljøvurdering i forbindelse med udarbejdelse af lokalplantillægget.

 

Høring af risikomyndigheder

Der er foretaget en høring i medfør af § 3, stk. 1 i risikobekendtgørelsen. Risikomyndighederne er blevet hørt.

Kommunen har modtaget høringssvar fra Sydøstjyllands Politi. Høringssvaret henleder opmærksomhed på, at Samtank A/S´ samlede sikker­hedsrapport endnu ikke er godkendt af de høringsberettigede risikomyndigheder. Sydøstjyllands Politi tager derfor forbehold for at fremkomme med yderligere bemærkninger, såfremt den samlede godkendte sikkerhedsrapport afviger væsentligt fra det nuværende grundlag. Afsluttende bemærkes, at Sydøstjyllands Politi fremadrettet vil have skærpet opmærksomhed mod den samlede plan for områdets udvikling. Bemærkningen har ingen opsættende virkning på lokalplantillæget. 

 

Kommunen har tillige modtaget høringssvar fra Beredskabsstyrelsen. Høringssvaret henleder opmærksomhed på forudsætningerne i beregnede samfundsrisikoer for henholdsvis Samtank A/S og Crossbridge Energy A/S. Der gøres opmærksom på, at der kan henstå farligt gods på containerterminalen.

Fredericia Kommune har vurderet at den samfundsmæssige risiko ikke ændres væsentligt.

Gods på containerterminalens område er ikke klassificeret som risikovirksomhed. ADP har til Fredericia Kommune oplyst, at oplaget af farligt gods på havnearealerne ikke er omfattet af risikobekendtgørelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at tillæg 1 til lokalplan 332 ’Sønder Voldgadekvarteret’ samlet set vil bidrage til en positiv udvikling af området og Sønder Voldgadekvarteret og samtidig vil være en forbedring af de tidligere nævnte forhold i omkring anvendelse, omfang og placering, samt forudsætning for ibrugtagning.

 

Desuden vurderes det at hotel og kontor vil passe godt ind i områdets eksisterende miljø, da det er forligeligt med karréens eksisterende boliger og erhverv.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At forslag til tillæg 1 til lokalplan 332 ’Sønder Voldgadekvarteret’ godkendes.

 

  1. At høringsperioden fastsættes til de lovpligtige 4 uger, hvilket vurderes at være tilstrækkeligt for et lokalplantillæg.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Anbefales.

Punkt 7 Beslutningssag: Vedtagelse af forslag til lokalplan 381 Boliger ved Skansevej, Fredericia N samt forslag til kommuneplantillæg nr. 2

Sagsresumé

Fredericia Kommune har udarbejdet et forslag til en ny lokalplan samt kommuneplantillæg for boliger ved Skansevej i Fredericia N. Lokalplanen skal muliggøre, at der opføres ca. 18 boliger i form af tæt-lav rækkehuse i to plan, fordelt på de to matrikler nr. 27p og 27q, Fredericia Kobbeljorder, Fredericia.

Der har i løbet af lokalplanprocessen været en længere projektafklaring, herunder dialog med Slots- og Kulturstyrelsen omkring bebyggelsens omfang og udformning samt indkig til Skanse IV (Trelde Skanse).

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af anmodning fra to udviklere har Fredericia Kommune udarbejdet et forslag til en ny lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for boliger ved Skansevej i Fredericia N.

 

De to Projekter omfatter samlet et areal på ca. 6300 m2 til boligbebyggelse med 18 rækkehuse samt tilhørende grønne fællesarealer. Lokalplanen skal dermed bidrage med flere attraktive boliger i den nordlige del af Fredericia.

 

Området

Lokalplanområdet ligger øst for Skansevej i det Nordlige Fredericia og omfatter matrikel nr. 27p og matrikel nr. 27q, Fredericia Kobbeljorder, Fredericia.

 

 

Områdets sydlige del anvendes i dag til centerformål. I den nordlige del ligger en nedlagt varmecentral.

 

Området ligger umiddelbart sydvest for det fredede fortidsminde, Skanse IV, som er et karaktergivende element for kvarteret og har givet navn til både Skansevej samt Skanseparken, som er en boligbebyggelse beliggende umiddelbart syd for lokalplanområdet.

 

Øst for lokalplanområdet findes et rekreativt areal, der hører til Skanseparken. Terrænet er hævet til et 5 m højt plateau, som sammen med Skanse IV udgør et større grønt anlæg med allé beplantning og åbne græsplæner.

 

Lokalplanens indhold

Lokalplanen har til formål at muliggøre udvikling af et nyt attraktivt boligområde.

 

Lokalplanen giver mulighed for at opføre tæt-lav bebyggelse. Lokalplanen vil stille konkrete krav til kvaliteten af såvel bebyggelsen som de grønne friarealer.

 

Lokalplanen sikrer også, at området får tilstrækkelige kvalitative udearealer til fælles ophold, tilstrækkeligt antal parkeringspladser med videre, samt at regnvandshåndtering sikres inden for området.

 

Lokalplanen vil desuden sikre, at et indsigtsområde friholdes for bebyggelse, beplantning og andre effekter, så der derved sikres et godt indkig fra Skansevej til Skanse IV.

 

Kommuneplanen

Lokalplanområdet ligger inden for rammeområde N.C.4 Bydelscenter ved Skansevej, som udlægger området til centerformål. Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen for så vidt angår formål, anvendelse og mindste grundstørrelse.

 

Der er derfor udarbejdet et tillæg til kommuneplanen, som aflyser rammeområde N.C.4 Bydelscenter ved Skansevej og i stedet indlemmer lokalplanområdet i rammeområde N.B.2 Boligområde ved Fælledvej samt sænker mindste grundstørrelsen for området omfattet af lokalplanen.

 

Indkaldelse af ideer og forslag

Der har i forbindelse med kommuneplantillægget været indkaldt ideer og forslag i perioden fra den 12. maj til den 26. maj 2022. I forbindelse med den forudgående høring har kommunen modtaget én bemærkning:

 

- Det er oplagt at opføre ældre- og seniorboliger i området pga. stor efterspørgsel på disse. Der er desuden god mulighed for at indrette området med stier med høj tilgængelighed og nem adgang til grønne områder.

Den indkomne bemærkning er indgået i det videre arbejde med kommuneplantillægget og fremgår i fulde af bilagt hvidbog.

 

Miljøforhold

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at de nye boliger ikke vil blive udsat for trafikstøj, støj fra virksomheder eller andre emissioner fra virksomheder.

 

Dialog med Slots- og Kulturstyrelsen

Projektområdet ligger inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen omkring Skanse IV. Efter Naturbeskyttelsesloven må der ikke ske ændringer inden for 100 meter omkring synlige fortidsminder uden tilladelse. Naturbeskyttelseslovens § 18 forvaltes af kommunen, og denne har i særlige tilfælde mulighed for at dispensere fra bestemmelserne.

Slots- og Kulturstyrelsen er klageberettiget i forhold til kommunernes afgørelser. Der har derfor været en forudgående dialog med Slots- og Kulturstyrelsen, der har ført til en tilpasning af projektets omfang og udformning med henblik på at sikre bedre indkig til Skanse IV.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanens bestemmelser medvirker til at sikre, at der opføres attraktive boliger, og at oplevelsen af Skanse IV og dens omgivelser vil blive forbedret markant.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen vil understøtte udbuddet af en efterspurgt boligtype i Fredericia kommune som helhed, og endvidere kan bidrage til en positiv udvikling for lokalområdet i form af et attraktivt nyt boligområde.

 

Det vurderes, at forslag til kommuneplantillæg nr. 2 vil understøtte en positiv udvikling i området. På grund af den lave udnyttelse af centerområdet, vil den ændrede anvendelse til boligområde kun have en begrænset negativ påvirkning af udbuddet af butikker. Udviklingen af et nyt boligområde vil kunne give området et arkitektonisk løft og skabe større sammenhæng i kvarteret omkring skansen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At forslag til lokalplan 381 og kommuneplantillæg nr. 2 sendes i offentlig høring i otte uger.
  2. At Vækst, Teknik & Klima bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplansforslaget.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Anbefales.

Punkt 8 Beslutningssag: Ekkodalen 40 - Ansøgning om dispensation til udstykning

Sagsresumé

Nærværende sag vedrørende ansøgning om dispensation til udstykning af ejendommen Ekkodalen 40, 7000 Fredericia, var den 13. juni 2022 på dagsordenen i Teknisk Udvalg. Tidligere By- og Planudvalg havde besluttet at arbejde videre med muligheden for udstykning af ejendommen, frem for en ny lokalplan for området. Mødet i juni havde til hensigt at afklare sagens videre forløb. Det blev besluttet, at sagen skulle sendes i naboorientering. Sagen har efterfølgende været sendt i kombineret naboorientering samt partshøring og på baggrund heraf skal det besluttes, hvorvidt ansøgningen om dispensation til udstykning til 4 grunde skal imødekommes.

Sagsbeskrivelse:

Billund//Hansen Arkitekter p/s har på vegne af ejeren af Ekkodalen 40, 7000 Fredericia søgt om dispensation til udstykning af ejendommen. Der søges dispensation til udstykning til fire selvstændige grunde.

 

Der er i forbindelse med ansøgningen udarbejdet to forslag (A og B) til udstykning af ejendommen (Se bilag 1 og bilag 2).

 

Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 13 og beliggende i dennes delområde 1.

 

Lokalplanen bestemmer for udstykning indenfor lokalplanområdet følgende:

4.1 Udstykninger må kun foretages i overensstemmelse med den på vedlagte kort viste udstykningsplan

4.2 Yderligere udstykning må ikke finde sted

4.3 De på kortbilaget med priksignatur viste arealer må ikke udstykkes til bebyggelse, men skal udlægges som friarealer for områdets beboere

Kortbilaget viser, at lokalplanen tillader, at arealet udstykkes i tre grunde og udstykning af arealet i tre grunde uden for friarealet, kan således ske uden dispensation fra lokalplanen. (Se bilag 3)

 

Ansøgningen har været sendt i kombineret naboorientering og partshøring. Vækst, Teknik og Klima har i forbindelse hermed modtaget 10 høringssvar samt underskriftindsamling hvoraf det fremgår, at 104 personer har skrevet under (Se bilag 4 og bilag 5). Vækst, Teknik og Klima har lavet et kortudsnit, hvorpå det fremgår, hvilke ejendomme høringssvarene kommer fra (Se bilag 6).

 

Høringssvarene omhandler primært:

  • at lokalplanen nr. 13 skal håndhæves og den historisk set er blevet håndhævet
  • at størrelsen på friarealet skal fastholdes
  • at forslag A vil forårsage forøget støj til nabogrundene grundet placeringen af den nye vej
  • at selve byggeriet vil forårsage gener samt visuelt vil forringe og være fremmed for området
  • at kommunens håndtering af sagen er kritisabel
  • at materialet er mangelfuldt
  • at den nødvendige vejadgang for forslag B ikke kan realiseres

Høringssvarene har været sendt i partshøring hos ejer, som har indsendt sine kommentarer (Se bilag 7). Som bl.a. beskriver:

  • at den ønskede vejføring er mulig
  • at den grønne kile, beskrevet i lokalplanen, respekteres
  • at bebyggelsesprocenter er overholdt
  • at arkitektur og højder er i overensstemmelse med lokalplanen
  • at han præciserer at han alene søger dispensation til antal grunde og ikke har behov for yderligere dispensationer

 

På baggrund af ovenstående, skal det besluttes, hvorvidt ansøgningen om dispensation til udstykning til 4 grunde skal imødekommes.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima har foretaget en vurdering af begge mulige udfald. Henholdsvis meddelelse af dispensation til udstykning til fire grunde eller håndhævelse af lokalplanens bestemmelser med tre grunde.

 

Vækst, Teknik og Klima har ligeledes vurderet de indkomne høringssvar (Se bilag 8).

 

Det skal bemærkes at der ikke foreligger et konkret projekt på byggeriet, hvorfor omfanget heraf ikke kendes og ej heller evt. behov for yderligere dispensationer. Dette vil blive behandlet særskilt, hvis realiseringen af projektet bliver aktuel. Ejer understreger, i partshøring af seneste naboorientering, at der ikke er behov for dispensation ud over udstykningen. Endvidere vil et fremtidigt projekt skulle tage stilling til terrænreguleringen, som der udtrykkes bekymring for i naboorienteringen.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at forslag A er det eneste af de to forslag, der i praksis kan realiseres. Dette skyldes, at forslag B forudsætter vejadgang over anden mands grund og ejer af arealet, ikke ønsker at muliggøre brugen af hans areal til formålet jf. høringssvar. Forslag A vurderes i en vis grad at bryde med karakteren i området, og kan få udtryk af tæt-lav bebyggelse i kraft af udformning af grundene og eventuel gentagelse af bebyggelsen. Lokalplanområdet er derudover, med ganske få undtagelser, generelt præget af større grunde på over 900m2. Ved dispensation vil grundene i den konkrete sag blive ca. 700 m2. Trods dispensation til et øget antal grunde og mindre grundstørrelse end generelt i området, kan grundene fortsat leve op til kravet om mindste grundstørrelse på 700 m² jf. §173 i Bygningsreglementet. Det vurderes, at argumenterne for og nødvendigheden af at meddele dispensation er mangelfulde. Vækst, Teknik og Klima vurderer ikke at der er faglige argumenter for, hvorfor udstykning på arealet ikke kan ske i overensstemmelse med gældende lokalplan.

 

Sagen vil potentielt kunne danne præcedens for resten af kommunen, hvor der ønskes dispensation til udstykning af et øget antal grunde. Dette skyldes, at der efter Vækst, Teknik og Klimas vurdering, ikke er konkrete forhold i denne sag, der gør at den væsentligt adskiller sig fra enhver anden sag om udstykning. Hvis man meddeler dispensation i den konkrete sag, og tilsidesætter gældende plangrundlag, kan det tolkes som et udtryk for kommunens generelle holdning og derfor skabe forventning om lignende afgørelser andre steder.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg beslutter, hvorvidt ansøgningen om dispensation til udstykning til 4 grunde skal imødekommes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Et flertal bestående af Christian Bro (A), David Gulløv (A) og Karsten Byrgesen (D) stemte imod at imødekomme dispensation.

 

For imødekommelse af dispensation stemte Palle Dahl, (O).

 

Ansøgning om dispensation imødekommes ikke.

 

Palle Dahl (O) gjorde brug af sin standsningsret og ønskede sagen bragt videre til byrådets behandling.

Punkt 9 Beslutningssag: Ansøgning til udviklingspuljen - Gi og ta hus

Sagsresumé

Denne sag omhandler tildeling af Landsbypuljemidler fra Udviklingspuljen 2022. Udviklingspuljen støtter projekter op til 300.000 kr. inkl. moms.

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget følgende ansøgning om støtte fra udviklingspuljen fra:

Ansøger:

Herslev Sogns Borgerforening

Ansøgt beløb:

Der ansøges om 95.049 kr. inkl. moms

Ansøgt projekt:

Ansøger skriver: Vi ønsker et sted, hvor man kan sætte ting/tøj mv som andre kan få glæde af. Et hus hvor alle kan komme og tage hvad de kan bruge.

Hvordan bidrager projektet til ønsker og behov i lokalområdet:

Allerede på vores facebook side ser vi øget opslag om ting folk ikke bruger mere, men gerne vil glæde andre med. Det ville være oplagt med vores egen lille genbrugsstation. Hvor man kan stikke hovedet ind på sin gåtur og ser hvad der byder sig. Og som tiderne er meget øget fokus på genbrug, vil det være oplagt

 

Om Udviklingspuljen

Teknisk udvalg besluttede i maj 2022 at udmøntningen fra Udviklingspuljen skulle ske på følgende måde:

Ansøgninger behandles af Teknisk Udvalg løbende, forventeligt, der lægges op til, at ansøgninger fra 2023 behandles i marts og august, men at de i 2022 behandles i juni og august.

Udviklingspuljen kræver medfinansiering på minimum 30 %. Det er således ansøgers ansvar, at afsøge øvrig finansiering, udover de 70 % støtte der kan opnås hos kommunen, hos fonde og lignende. 

Puljen skal fremme følgende formål: Attraktive og levende lokalsamfund, nærdemokrati, aktivt medborgerskab, grønne fællesskaber og bæredygtig udvikling i lokalområderne.

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at puljemidlerne uddeles i bevillinger på max. 300.000 kr. pr. projekt inkl. moms.

Ansøger kan maksimalt opnå støtte på 70 % af det estimerede budget, dog maksimalt få udbetalt 70 % af det endelige projektregnskab. 

Kravet om medfinansiering kan afviges, såfremt der er tale om tiltag eller projekter der fremmer den grønne omstilling.

 

Hvem kan søge Udviklingspuljen 

Det kan alle borgere, foreninger og borgergrupper bosiddende i Fredericia Kommune. (Der lægges vægt på, at det er et bredt samarbejde mellem flere af ovenstående, for at sikre bred lokal opbakning). 

 

Udbetaling af tilskud 

Når kommunen har modtaget en udfyldt version af ansøgningsskemaet, vil den blive gennemgået, og sat på dagsorden. Ansøgningen vil blive behandlet på udvalgsmøde i Teknisk Udvalg, og svar på ansøgningen vil blive givet umiddelbart herefter.

Senest en måned efter projektets afslutning skal Fredericia Kommune modtage dokumentation for det gennemførte projekt, og herefter går der maksimalt en måned inden tilskuddet udbetales til ansøger. Det er dog et krav, at tilskuddet udbetales i det samme år, som der er givet tilsagn til projektet.

Disse procedurer vil stå nærmere beskrevet i den kontrakt man modtager hvis ens projekt godkendes til at modtage støtte. 

Det er en forudsætning for at modtage støtte, at ansøger har et CVR-nummer og en nemkonto som er forbundet med dette CVR-nummer. 

 

Hvad støtter puljen? 

  • Projekter der er med til at skabe attraktive og levende lokalsamfund. 
  • Projekter der fremmer samarbejdet mellem borgere og foreninger. 
  • Projekter der fremmer det aktive medborgerskab med fokus på tilflyttere som en ressource og inddragelse af svage og/eller marginaliserede grupper i lokalområdet. 

 

Hvad støtter puljen ikke 

Der gives ikke støtte til drift. Med drift forstås bl.a. vedligeholdelse af områder og løbende vedligehold af ejendomme, administration af hjemmesider, revision, generalforsamling, handleplan, udarbejdelse af vedtægter samt interne møder. 

Der gives ikke støtte til kommunale eller private institutioner. En undtagelse kan være i lokalsamfund hvor grønne områder i forbindelse med skoler og idrætsanlæg, enten er det eneste eller det naturlige sted for fælleskab i lokalområdet (områderne må ikke være indhegnet) og ansøgningen skal komme fra en beboerforening eller en grundejerforening. 

Der gives ikke støtte til vedligehold, forbedringer eller etablering af stier. En undtagelse kan være, hvis stierne er del af et større projekt omkring bynære rekreative områder. 

Der gives ikke støtte til projekter på privat grund. En undtagelse kan være, hvis området er eget af en borgerforening eller by. 

Udbetaling af tilskud 

80 % af tilsagnsbeløbet kan udbetales under projektperioden mod fremsendelse af fakturaer for udført arbejde. De sidste 20 % udbetales efter projektet er færdiggjort og regnskab, billeddokumentation og fakturaer er fremsendt. Tilsagnsbeløb udbetales alene til ansøgers Nemkonto. 

Betingelser for støtte 

Hvilke forhold skal være opfyldt for at opnå støtte: 

  • Projektet skal være alment, dvs. de typisk skal komme et helt lokalsamfund til gavn. 
  • Projektet skal skabe nye muligheder i lokalområdet (til eks. børn, unge, voksne og ældre). 
  • Projektets aktiviteter skal foregå i Fredericia Kommune. 

Ved projekter der omhandler lokale samlingssteder (legepladser, aktivitetspladser, idrætsfaciliteter, mødelokaler) er det et krav, at faciliteterne skal være offentligt tilgængelig på alle tider af døgnet for at modtage støtte (dette skal være tydeligt i lokalområdet, f.eks. gennem skiltning)

Gives der støtte til nye innovative ideer (initiativerne skal være nye for lokalområdet). Dvs. aktiviteter der inddrager nye borgergrupper eller er med til at udvikle nye muligheder for lokalområdet, så skal projektet skal kunne påvise en lokalforankring. Det vil sige at der skal inddrages flere parter i projektet. Ved parter forstås privatpersoner, foreninger, virksomheder, borgergrupper, institutioner, lodsejere, skoleklasser m.v. 

Hvis børn under 18 år søger, skal en myndig person skrive under på kontrakten. 

Indtægter ved afholdelse af støttede arrangementer må alene gå til leje af materiel i forbindelse med arrangementet. 

Projekterne skal som udgangspunkt kunne gennemføres indenfor tilsagnsåret. 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det er hensigtsmæssigt at denne puljes størrelse er på 1 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt projektet tildeles støtte, vil restpuljen for 2022 nedskrives tilsvarende støttebeløbet.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at projektet lever op til de opstillede kriterier, såfremt at Herslev Sogns borgerforening kan dokumentere egenfinansiering på 30% eller fremvise en plan for eget arbejde til fundering, byggetilladelse, maling af hus m.m., som samlet kan udgøre en værdi svarende til 30% af det ansøgte beløb. 

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Teknisk Udvalg drøfter og beslutter:

  1. Om der skal gives tilsagn og støtte fra Udviklingspuljen, såfremt der kan fremvises dokumentation for egenfinansieringen på 30 %, og at den juridiske vurdering af ansøgningen viser, samt at projektet kan støttes.
  2. At Vækst, Teknik og klima bemyndiges til at foretage vurderingen af tilbagemeldingen omkring egenfinansieringen på de 30 %.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Ansøgning til udviklingspuljen - Ny varmekilde-varmepumpe til Herslev Forsamlingshus

Sagsresumé

Denne sag omhandler tildeling af Landsbypuljemidler fra Udviklingspuljen 2022. Udviklingspuljen støtter projekter op til 300.000 kr. inkl. moms.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget følgende ansøgning om støtte fra udviklingspuljen fra:

Ansøger:

Herslev Forsamlingshus

Ansøgt beløb:

191.225 kr., egenfinansiering 20.000 kr.

Ansøgt projekt:

Udskiftning varmepumpe til oliefyr

Hvordan bidrager projektet til ønsker og behov i lokalområdet:

En udskiftning af det nedslidte oliefyr til en varmepumpe vil bidrage til at sikre det økonomiske fundament for forsamlingshuset, da opvarmning med olie er en dyr løsning.

 

Om Udviklingspuljen

Teknisk udvalg besluttede i maj 2022 at udmøntningen fra Udviklingspuljen skulle ske på følgende måde:

Ansøgninger behandles af Teknisk Udvalg løbende, forventeligt, der lægges op til, at ansøgninger fra 2023 behandles i marts og august, men at de i 2022 behandles i juni og august.

Udviklingspuljen kræver medfinansiering på minimum 30 %. Det er således ansøgers ansvar, at afsøge øvrig finansiering, udover de 70 % støtte der kan opnås hos kommunen, hos fonde og lignende. 

Puljen skal fremme følgende formål: Attraktive og levende lokalsamfund, nærdemokrati, aktivt medborgerskab, grønne fællesskaber og bæredygtig udvikling i lokalområderne.

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at puljemidlerne uddeles i bevillinger på max. 300.000 kr. pr. projekt inkl. moms.

Ansøger kan maksimalt opnå støtte på 70 % af det estimerede budget, dog maksimalt få udbetalt 70 % af det endelige projektregnskab. 

Kravet om medfinansiering kan afviges, såfremt der er tale om tiltag eller projekter der fremmer den grønne omstilling.

 

Hvem kan søge Udviklingspuljen 

Det kan alle borgere, foreninger og borgergrupper bosiddende i Fredericia Kommune. (Der lægges vægt på, at det er et bredt samarbejde mellem flere af ovenstående, for at sikre bred lokal opbakning). 

 

Udbetaling af tilskud 

Når kommunen har modtaget en udfyldt version af ansøgningsskemaet, vil den blive gennemgået, og sat på dagsorden. Ansøgningen vil blive behandlet på udvalgsmøde i Teknisk Udvalg, og svar på ansøgningen vil blive givet umiddelbart herefter.

Senest en måned efter projektets afslutning skal Fredericia Kommune modtage dokumentation for det gennemførte projekt, og herefter går der maksimalt en måned inden tilskuddet udbetales til ansøger. Det er dog et krav, at tilskuddet udbetales i det samme år, som der er givet tilsagn til projektet.

Disse procedurer vil stå nærmere beskrevet i den kontrakt man modtager hvis ens projekt godkendes til at modtage støtte. 

Det er en forudsætning for at modtage støtte, at ansøger har et CVR-nummer og en nemkonto som er forbundet med dette CVR-nummer. 

 

Hvad støtter puljen? 

  • Projekter der er med til at skabe attraktive og levende lokalsamfund. 
  • Projekter der fremmer samarbejdet mellem borgere og foreninger. 
  • Projekter der fremmer det aktive medborgerskab med fokus på tilflyttere som en ressource og inddragelse af svage og/eller marginaliserede grupper i lokalområdet. 

 

Hvad støtter puljen ikke 

Der gives ikke støtte til drift. Med drift forstås bl.a. vedligeholdelse af områder og løbende vedligehold af ejendomme, administration af hjemmesider, revision, generalforsamling, handleplan, udarbejdelse af vedtægter samt interne møder. 

Der gives ikke støtte til kommunale eller private institutioner. En undtagelse kan være i lokalsamfund hvor grønne områder i forbindelse med skoler og idrætsanlæg, enten er det eneste eller det naturlige sted for fælleskab i lokalområdet (områderne må ikke være indhegnet) og ansøgningen skal komme fra en beboerforening eller en grundejerforening. 

Der gives ikke støtte til vedligehold, forbedringer eller etablering af stier. En undtagelse kan være, hvis stierne er del af et større projekt omkring bynære rekreative områder. 

Der gives ikke støtte til projekter på privat grund. En undtagelse kan være, hvis området er eget af en borgerforening eller by. 

Udbetaling af tilskud 

80 % af tilsagnsbeløbet kan udbetales under projektperioden mod fremsendelse af fakturaer for udført arbejde. De sidste 20 % udbetales efter projektet er færdiggjort og regnskab, billeddokumentation og fakturaer er fremsendt. Tilsagnsbeløb udbetales alene til ansøgers Nemkonto. 

Betingelser for støtte 

Hvilke forhold skal være opfyldt for at opnå støtte: 

  • Projektet skal være alment, dvs. de typisk skal komme et helt lokalsamfund til gavn. 
  • Projektet skal skabe nye muligheder i lokalområdet (til eks. børn, unge, voksne og ældre). 
  • Projektets aktiviteter skal foregå i Fredericia Kommune. 

Ved projekter der omhandler lokale samlingssteder (legepladser, aktivitetspladser, idrætsfaciliteter, mødelokaler) er det et krav, at faciliteterne skal være offentligt tilgængelig på alle tider af døgnet for at modtage støtte (dette skal være tydeligt i lokalområdet, f.eks. gennem skiltning)

Gives der støtte til nye innovative ideer (initiativerne skal være nye for lokalområdet). Dvs. aktiviteter der inddrager nye borgergrupper eller er med til at udvikle nye muligheder for lokalområdet, så skal projektet skal kunne påvise en lokalforankring. Det vil sige at der skal inddrages flere parter i projektet. Ved parter forstås privatpersoner, foreninger, virksomheder, borgergrupper, institutioner, lodsejere, skoleklasser m.v. 

Hvis børn under 18 år søger, skal en myndig person skrive under på kontrakten. 

Indtægter ved afholdelse af støttede arrangementer må alene gå til leje af materiel i forbindelse med arrangementet. 

 

Projekterne skal som udgangspunkt kunne gennemføres indenfor tilsagnsåret. 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det er hensigtsmæssigt at denne puljes størrelse er på 1 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt projektet tildeles støtte, vil restpuljen for 2022 nedskrives tilsvarende støttebeløbet.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at projektet lever op til de opstillede kriterier, og at der kan fraviges kravet om 30 % egenfinansiering, da projektet bidrager til den grønne omstilling. 

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Teknisk Udvalg drøfter og beslutter:

  1. Om der skal gives tilsagn om støtte til det ansøgte projekt.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Godkendt.

Punkt 11 Beslutningssag: Aktivitetshus i parken i Kanalbyen

Sagsresumé

Allerede vedtaget Lokalplan 372 - Blandet bolig og erhverv ved Sophie Amalies Kanal, en del af Carolinelunden giver i § 7.2 mulighed for at bygge op til 200 m² i parken Søndervold såfremt byrådet finder det i overensstemmelse med det samlede områdes funktion og indretning. Byggeriets anvendelse begrænses til kultur og fællesfaciliteter, offentlig og privat service samt butik.

Formålet med bestemmelsen var at sikre et visionært fælleshus i Søndervold.

Der er nu modtaget ansøgning om byggetilladelse for et ambitiøst forsøgsbyggeri i beton. Der arbejdes med at reducere CO2-aftrykket af betonbyggeri og forsøge at gøre byggeriet til Danmarks mest bæredygtige betonhus. I den proces eksperimenteres der blandt andet med 3D-printning af beton.
Aktivitets og fælleshuset planlægges drevet af Fredericia Kommune og skal blandt andet rumme naturformidling af parken Søndervold.

Vækst, teknik og Klima indstiller, at byggeriet godkendes, således at der kan opnås byggetilladelse.

Sagsbeskrivelse:

Allerede vedtaget Lokalplan 372 - Blandet bolig og erhverv ved Sophie Amalies Kanal, en del af Carolinelunden giver i § 7.2 mulighed for at bygge op til 200 m² i parken Søndervold såfremt byrådet finder det i overensstemmelse med det samlede områdes funktion og indretning.

 

”§7.2 Indenfor delområde 2 kan der, foruden mindre bebyggelse jf. § 7.4 og § 7.5, etableres 200 m² bruttoetageareal til kultur og fællesfaciliteter, offentlig og privat service samt butik, såfremt byrådet finder det i overensstemmelse med det samlede områdes funktion og indretning.

 

Bebyggelsen må opføres i maksimalt 2 etager og må opføres med en maksimal bygningshøjde på 8.0 m i forhold til omkringliggende terræn. Alternativt kan bebyggelsen opføres i én etage med tagterrasse.

 

Bebyggelsen skal placeres i nærhed til nord/sydgående udlagte veje”.

 

Formålet med bestemmelsen var at sikre et visionært fælleshus i Søndervold.

 

Der er nu modtaget ansøgning om byggetilladelse for et ambitiøst forsøgsbyggeri i beton. Byggeriet er et samarbejde mellem AP Pension, Aalborg Portland og Realdania og drives frem af Henning Larsen Arkitekter, Rambøll og Teknologisk Institut. Der arbejdes med at reducere CO2-aftrykket af betonbyggeri og forsøge at gøre byggeriet til Danmarks mest bæredygtige betonhus. I den proces eksperimenteres der blandt andet med 3D-printning af beton.

 

Bygningen er tænkt til at blive en showcase for hvordan betonbyggeri kan blive en del af den grønne omstilling og bidrage med ny viden på området.

 

Når huset på 150 m² står færdigt, skal det have et klimatal på 5 kg CO2 pr. m².

 

Aktivitets og fælleshuset planlægges drevet af Fredericia Kommune og skal blandt andet rumme naturformidling af parken Søndervold.

Økonomiske konsekvenser

Fremtidig drift af bygningen tilfalder Fredericia Kommune
Hvis bygningen ikke godkendes skal Fredericia Kommune etablere toiletfaciliteter andetsteds i Søndervold.

Vurdering

Det er Vækst, Teknik og Klimas vurdering at dette er et byggeri med et højt ambitionsniveau på både arkitektur og bæredygtighed og det vil give mulighed for den ønskede fremtidige naturformidling i forbindelse med Søndervold såvel som Naturpark Lillebælt. Bygningen rummer også toiletfaciliteter til Søndervold, der ellers ville skulle etableres andetsteds. Projektets vurderes at være i tråd med lokalplanens § 7.2.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at projektet godkendes til at være inden for rammerne af lokalplanens § 7.2.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Anbefales.

Punkt 12 Orienteringssag: Midlertidige aktiviteter i Kanalbyen

Sagsresumé

Byggelovgivningen giver ikke mulighed for at forlænge alle midlertidige tilladelser til C-byen. Kanalbyen har valgt at afvikle aktiviteterne frem for en bekostelig lovliggørelse. Der arbejdes på at afdække hvilke muligheder der er for midlertidige aktiviteter fremadrettet.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har siden begyndelsen været arbejdet med midlertidige aktiviteter i Kanalbyen, hvis formål har været at skabe liv før byudviklingen kom. C-byen har været med næsten helt fra start og er derfor omkring 10 år gammel. Byggelovgivningen giver ikke mulighed for at forlænge midlertidige tilladelser og Kanalbyen har derfor skullet tage et valg mellem at afvikle nogle aktiviteter eller en bekostelig lovliggørelse.

 

Der arbejdes på at afdække hvilke muligheder der er for midlertidige aktiviteter fremadrettet, således at der kan fastholdes liv i området indtil byudviklingen overtager arealet.

Figur 1: C-byen (rød) består primært af containere der udlejes. Der er også en iskiosk, plantekasser og et eksperiment med containerhotel

Økonomiske konsekvenser

ingen

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at:

  • Orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 20-09-2022

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orienteringssag: Ladeinfrastruktur

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima orienterer om arbejdet med Ladeinfrastrukturstrategi. Hvad er udviklingen af ladepunkter i kommunen og hvilke muligheder har kommunen.

 

Sagsbeskrivelse:

En af indsatserne i Klimaplanen er at udarbejde en Ladeinfrastrukturstrategi. Vækst, Teknik og Klima orienterer om

  • Arbejdet med Ladeinfrastrukturstrategi for Fredericia Kommune.

 

Fredericia Kommune følger udviklingen i de markedsdrevne samarbejder mellem operatører og f.eks. dagligvarebutikker, store arbejdspladser, hoteller og tankstationer og vil gennem dialog med udbyderne sikre, at der sker en koordineret udrulning. Muligheder for ladning på kommunale arealer, f.eks. centrale parkeringspladser, afdækkes, og det afklares i strategiarbejdet, hvordan Fredericia Kommune bedst kan støtte og koordinere udrulningen i hele kommunen.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at vi i Fredericia Kommune skal være meget opmærksomme på, hvordan udviklingen af kommercielle ladepunkter udvikler sig og sikre en behovsstyret tilgang til kommunalt initierede ladepunkter.  Således der er det rette antal ladepunkter på rette placeringer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at vi i Fredericia Kommune skal være meget opmærksomme på, hvordan udviklingen af kommercielle ladepunkter udvikler sig og sikre en behovsstyret tilgang til kommunalt initierede ladepunkter. Således der er det rette antal ladepunkter på rette placeringer.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg

  • At tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Taget til efterretning.

Punkt 14 Orienteringssag: Energibesparelser

Sagsresumé

Regeringen, Danske Regioner og KL er enige om at spare på energien i det offentlige. Med denne sag indstilles det, at Teknisk Udvalg drøfter de foreslåede tiltag til energibesparelser.

Sagsbeskrivelse:

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet udsendte d. 8. september en pressemeddelelse, samt et faktaark. I dette faktaark står blandt andet følgende:

 

Vi står i en alvorlig energikrise – ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Krisen gør omstilling til grøn varme og vedvarende energi endnu mere presserende, men vi har også brug for at spare på energien. Derfor går det offentlige nu forrest.

 

Regeringen indfører energisparetiltag for staten mhp. ikrafttrædelse hurtigst muligt og senest 1. oktober 2022. Samtlige ministerier udsender en instruks til eget departement og underliggende institutioner (styrelser, råd, nævn mv.) om at indføre følgende energibesparende tiltag:

  1. Temperatursænkning til 19 grader (for kontorer og lignende) dog med mulighed for at tage hensyn til lokale forhold
  2. Slukning for udendørsbelysning ved bygninger, der alene tjener æstetisk formål
  3. Forkortelse af fyringssæsonen og reduktion af driftstid for varme og ventilation
  4. Medarbejderinformation pba. Energistyrelsens kampagnemateriale

 

Tilsvarende er regeringen enige med Danske Regioner og Kommunernes Landsforening om at spare på energien i hele den offentlige sektor. Derfor anbefaler regeringen, Danske Regioner og KL, at samme tiltag igangsættes i regionerne og kommunerne.

 

For alle tiltag gælder, at der skal tages lokale hensyn. Fx vil vuggestuer, plejehjem og sygehuse ikke skulle sænke temperaturen til 19 grader. Tiltagene realiseres inden for gældende lovgivning og regulativer fra Arbejdstilsynet

Økonomiske konsekvenser

De tiltag der gennemføres, må forventes at give en positiv effekt, på omkostningerne til el, i resten af 2022. De stigende energipriser presser dog på nuværende tidspunkt budgetterne til energiomkostninger i hele kommunen, og derfor vil tiltagene alene hjælpe til, at mindske et evt. merforbrug til energi.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima, at der er flere mulige tiltag som igangsættes, for at leve op til anbefalingerne om at:

  1. Sænke temperaturen til 19 grader for kontorer og lignende. 
  2. Slukke for udendørsbelysning ved bygninger, der alene tjener æstetisk formål
  3. Forkortelse af fyringssæsonen og reduktion af driftstid for varme og ventilation
  4. Medarbejderinformation pba. Energistyrelsens kampagnemateriale

 

På mødet vil forskellige eksempler på mulige tiltag blive præsenteret.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg tager drøfter anbefalingerne fra Regeringen, Danske Regioner og KL samt tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Taget til efterretning.

Punkt 15 Beslutningssag: Forslag fra SF om at droppe reklamer for pengespil i den offentlige transport

Sagsresumé

SF har sendt initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 27. juni 2022. Teknisk Udvalg skal med denne sag tage beslutning om, at der skal rettes henvendelse til Sydtrafik.

 

Sagsbeskrivelse:

SF har sendt følgende initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 27. juni 2022.

 

”Sundhedsministeriets rapport fra 2018 viser at især unge med spilproblemer oplever at reklamerne påvirker dem mere end dem der ingen spilproblemer har. Center for Ludomani peger også på at reklamer er en faktor der medvirker som årsag til Ludomani. I 2016 anslår man at der var 125.000 mennesker i Danmark med spilproblemer, og 10.000 ludomaner. Det er med andre ord en stor befolkningsgruppe vi kan hjælpe med dette forbud. Ud over det, ved vi at reklamerne er mere end firdobbelt fra 2014 til 2020. Man anslog for 6 år siden at, der var 10.000 ludomaner i realiteten er tallet meget højere. Med det stigende mængde reklamer, er vi med al sandsynlighed langt flere ludomaner i samfundet i dag. Desværre er unge mennesker den største gruppe. Unge mennesker som er i betydelig risiko for at få deres muligheder i livet ødelagt af spilafhængighed.

 

I 2009 var det kun 7% af dem som Center for Ludomani behandlede, der var under 25 år. Nu er dette tal hele 48%. Udviklingen er ikke til at tage fejl af, vi bliver kun flere ludomaner i Danmark. Udviklingen skal stoppes og vendes nu! Spilindustriens massive markedsføring har bidraget til en normalisering af spil, siden markedet blev liberaliseret i 2012, hvor det i højere og højere grad har betydet, at unge ikke forstår konsekvenserne af gambling, og dens mørke sider. Det er et stort skridt på vejen at forbyde reklamerne i den offentlig transport, som netop benyttes af mange børn og unge dagligt”.

 

Byrådet besluttede følgende:

”På borgmesterens indstilling godkendte Byrådet, at sagen sendes videre til Teknisk Udvalg, der er ansvarligt udvalg for den kollektive trafik i Fredericia Kommune, og er i løbende dialog med Sydtrafik.”

Teknisk Udvalg skal med denne sag beslutte, om forvaltningen skal rette henvendelse til Sydtrafik, med et ønske om, at Fredericia Kommune ønsker at der droppes reklamer for pengespil i den offentlige transport.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at henvendelse med fordel kan rettes til Sydtrafiks direktør, med ønske om, at forslaget behandles i Sydtrafiks bestyrelse. Flere andre kommuner ønsker i øjeblikket ligeledes et forbud, og aktuelt forventes et forbud behandlet i Midttrafiks bestyrelse i september 2022.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Teknisk Udvalg beslutter, at forvaltningen retter henvendelse til Sydtrafik på baggrund af sagen, med et ønske om forbud mod spilreklamer i Fredericia Kommunes bybusser.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 19-09-2022

Godkendt.

Punkt 16 Orientering (Lukket)

Punkt 17 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller