Uddannelsesudvalget - 05-02-2019

Referat
Dato:
Tirsdag, 5 februar, 2019 - 16:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 januar, 2019 - 21:00
Referat publiceret:
Tirsdag, 5 februar, 2019 - 22:00

Punkt 4 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-02-2019

Godkendt.

Punkt 5 Udmøntning af midler til Uddannelsesvejledning

Sagsresumé

I Byrådets budget 2019 blev der endnu engang investeret i uddannelsesvejledning til vores børn og unge. Der blev afsat 750.000 kr. til en styrket vejledningsindsats med særlig fokus på rekruttering og gennemførsel af ungdomsuddannelse, erhvervspraktik og forældresamarbejde generelt.  Uddannelsesudvalget skal drøfte de politiske visioner med uddannelsesvejledning i Fredericia Kommune og drøfte principperne for udmøntningen af investeringen.

 

Sagsbeskrivelse:

Uddannelsesudvalget har løbende investeret i uddannelsesvejledningen i Fredericia Kommune og i dag får alle unge uddannelsesvejledning – uanset om den unge er uddannelsesparat eller ikke-uddannelsesparat.  Den markante investering, politisk fokus på området og en fremragende arbejdsindsats fra dygtige ledere og medarbejdere uddannelsesvejledning har placeret Fredericia som én af Danmarks mest ambitiøse kommuner, hvad angår vejledning om uddannelse og karriere til vores unge. 

 

Uddannelsesudvalget skal drøfte udmøntningen af budgetmidlerne til:

Erhvervspraktik

Erhvervspraktik i grundskolen skal være med til at afklare de unge i forhold til deres uddannelsesvalg, herunder understøtte erhvervsuddannelsesstrategien.

Lovgivningsmæssigt er erhvervspraktik en del af folkeskoleloven og kan anvendes i 7.-10. klasse i kortere eller længere perioder – op til 13 uger pr. skoleår. Ca. halvdelen af eleverne i Fredericia Kommune kommer i erhvervspraktik og UU anvender også i nogen grad erhvervspraktik til specialskoleelever, inklusionselever og ikke uddannelsesparate elever. En investering gør det muligt at udvikle et kommunalt erhvervspraktikkoncept, hvor elever forberedes grundigt til praktikken og hvor praktikken efterbehandles med en uddannelsesvejleder.

 

Drøftelse:

  • Hvad er den politiske ambition med erhvervspraktik i grundskolen?
  • Hvordan kan erhvervspraktik:
    • Være vejen til uddannelse og job fx af skole- og uddannelsestrætte unge?
    • Målrettes til særlige jobordninger for fx specialskoleelever?
    • Hjælpe elever til at se sig selv og egne muligheder på nye måder fx gennem afprøvning af lynpraktikker på 1 eller 2 dage?
    •  Synliggørelse af erhvervsuddannelserne som en attraktiv karrierevej?

 

Samarbejde med ungdomsuddannelserne om gennemførsel

Det er afgørende, at etablere et styrket samarbejde med ungdomsuddannelserne, der sikrer at endnu flere unge gennemfører deres ungdomsuddannelse. Dette samarbejde skal være bredt funderet og styrke alle elevers muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.

UU-Lillebælt har tidligere haft et tæt samarbejde med ungdomsuddannelserne, hvor hver uddannelse havde én fast UU-vejleder tilknyttet, som kom på uddannelsen i en fast rytme og hjalp med fastholdelsesarbejdet. gennemførsel

UU-Lillebælt har indarbejdede procedurer med ungdomsuddannelserne, hvor der overleveres elever, der har brug for særlig støtte inden de starter på uddannelsen, samt i løbet af uddannelsen. Ungdomsuddannelserne er lovmæssigt forpligtet på at underrette UU, når en ung falder fra en ungdomsuddannelse.

Erhvervsuddannelserne har gennem regionale udviklingsmidler fået ressourcer til at ansætte fastholdelsesmentorer på uddannelserne. Det kræver en ekstra indsats at styrke gennemførslen på erhvervsuddannelserne, og den kommunale indsats på området skal være koordineret med erhvervsuddannelsernes indsats og have fokus på det tværgående samarbejde med de øvrige ungdomsuddannelser.

 

Drøftelse:

  • Hvad er den politiske ambition med samarbejdet om gennemførsel?
  • Hvordan sikrer samarbejdet, at endnu flere unge gennemfører deres ungdomsuddannelse?
  • Hvordan skal vi skabe systematisk og tæt samarbejde med ungdomsuddannelserne om fastholdelse og om ”særlige elever” inden de starter på uddannelsen?

 

 

Øget forældreinddragelse i vejledningen

Som ordningen er i dag deltager UU i forældremødet i 8. klasse, hvor vi informerer om UPV-processen og de tilbud eleverne og forældrene får gennem udskolingen. Forældrene deltager i de obligatoriske ung til ung aftener sammen med deres barn, hvor de i 6 uddannelsescaféer bliver introduceret til alle ungdomsuddannelserne i vores område.

Endelig inviteres alle forældre til ”åben vejledning” i november, december og januar, hvor de kan booke tid hos en vejleder sammen med deres barn og få den vejledning de ønsker. I forhold til de ikke uddannelsesparate elever, så deltager UU-vejlederen i skole-hjem samtalerne efter behov, ligesom forældre indkaldes til handleplansmøder efter behov.

 

Drøftelse:

  • Hvad er den politiske ambition med at øge samarbejdet med forældrene om vejledningen? Hvad vil vi gerne opnå med denne investering?
  • Hvordan kommer vi i bedre dialog med forældre om krav, muligheder og den gode overgang fx gennem ”forældrekurser”
  • Skal der lægges mere vægt på ”forældrearrangementer” i samarbejde med virksomheder, hvor fokus er lokale job- og karrieremuligheder (rekruttering)?

 

På udvalgsmødet deltager Anders Ladegaard, leder af UU Lillebælt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget drøfter udmøntningen af midlerne til uddannelsesvejledning og beder forvaltningen om at udarbejde et beslutningsoplæg.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-02-2019

Godkendt.

Punkt 6 Orientering udviklingsmedarbejder Fredericia Teater

Sagsresumé

Mikal Larsen er ansat i en delt stilling mellem Fredericia Kommune og Fredericia Teater. Mikal Larsen blev ansat august 2018 og giver en status over de opgaver han har arbejdet med og ser potentialer i fremover.

 

Sagsbeskrivelse:

Orientering til Uddannelsesudvalgets medlemmer om udviklingssamarbejdet mellem Fredericia Kommune og Fredericia Teater. Mikal Larsen har primært arbejdet med udvikling af skoletjenesten og udviklet samarbejder mellem folkeskoler og pædagogiske konsulenter fra CPU i Børn og Unge. Derudover arbejder Mikal med udvikling af kreative uddannelser og i den forbindelse formuleret en uddannelsessøjle, der for de kreative fags vedkommende beskriver, hvor langt man er i Fredericia, og hvor langt man kan nå via tværgående samarbejder og nye initiativer. Der er skabt dialog med Fredericia Gymnasium om mulighederne for en æstetisk linje, og det undersøges pt hvad lovgivning og gymnasiestruktur efterlader af potentialer.

Økonomiske konsekvenser

Projektansættelsen af Mikal Larsen er et år, og udløber derfor ved udgangen af juli 2019.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-02-2019

Taget til efterretning.

Punkt 7 Status på arbejdet med at etablere flere praktikpladser i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Praktikpladskoordinatoren orienterer om status på arbejdet med etablering af 100 ekstra praktikpladser til elever og studerende i Fredericia Kommune.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Status på arbejdet med at etablere flere praktikpladser i Fredericia Kommune

Der er i 2018 etableret dialog med koncernområderne omkring muligheden for at etablere flere praktikpladser til elever og studerende. Konkret er der i 2018 og primo 2019 etableret 28 elevpladser, som fordeler sig på følgende uddannelser:

  • Pædagogisk Assistentelever (12)
  • Kontorelever (7)
  • Eventkoordinatorelever (3)
  • Tandklinikassistentelever (2)
  • Gastronomelever (2)
  • Ejendomsserviceteknikerelev (1)
  • IT-supportelev (1)

 

Fordelingen af studerende som har været/kommer i praktik er:

  • Socialrådgiverstuderende (30)
  • Traineelærerstuderende (30)
  • Administrationsbachelorstuderende (8)
  • Universitetsstuderende
    • Statskundskab (3)
    • Psykologistuderende (1)

Sammenlagt er der etableret 100 praktikpladser til elever og studerende i 2018 og første måned 2019.

 

Foruden disse elev- og praktikpladser, har vi også haft elever og studerende på følgende dimensionerede uddannelser:

  • Pædagogstuderende
  • Sygeplejestuderende
  • Fysioterapeutstuderende
  • Ergoterapeutstuderende
  • Social- og Sundhedshjælperelever/-assistentelever

 

Det vurderes, at der kan etableres yderligere en række praktikpladser til studerende, samt at der kan etableres stadig flere elevpladser. Således fortsættes arbejdet med at nå målet om 100 ekstra elev- og praktikpladser ved udgangen af 2019. Der vil fremadrettet bliver sat yderligere fokus på dialogen med de ansættende afdelinger, decentralt i kommunen, med henblik på at indgå aftaler om konkrete elev- og praktikpladser, decentralt i afdelingerne.

 

Læringsmiljø

Der arbejdes med at etablere et stærkere tværgående læringsmiljø for samtlige elever og studerende i Fredericia Kommune. Læringsmiljøet skal gøre det endnu mere attraktivt at blive uddannet i Fredericia Kommune, og bidrage til øget rekruttering, fastholdelse og gennemførelse. Som et led i den proces arbejdes der bl.a. med:

  • Et samlet overblik over alle elever og studerende i organisationen
  • Etablering af netværksgrupper og praksisfællesskaber for praktikvejledere og uddannelsesansvarlige, med henblik på udvikling og samarbejde om at løfte kvaliteten af vejledningen
  • Understøttelse af en fælles tilgang på tværs af koncernområder, bl.a. i form af en drejebog og guidelines på tværs af samtlige af kommunens områder
  • Udvikling og etablering af forskellige initiativer såsom årets praktiksted, årets praktikvejleder, og en fælles elevdag, på tværs af brancher og koncernområder

 

Samarbejde med det private erhvervsliv

Der er løbende dialog med det lokale erhvervsliv omkring samarbejde på uddannelsesområdet.

Fredericia Kommune ønsker at etablere elevforløb på tværs af kommunen og private virksomheder (kombinationsforløb), dels med henblik på at give flere elever mulighed for en praktikplads, og et helt særligt praktikforløb, dels med henblik på at flere virksomheder får mulighed for at være med til at uddanne elever.

Der er løbende dialog med Business Fredericia omkring muligheden for at øge kendskabet til kombinationsforløb, herunder via Fredericia Kommunes deltagelse i diverse relevante erhvervsarrangementer.

Der er derudover opstartet konkrete drøftelser med organisationer og virksomheder, om etablering af kombinationsforløb, hvor det især er mulighederne inden for områderne; kontor, event, teknisk service og køkken, som er afsøgt.

De interesserede virksomheder vil bl.a. kunne profitere af, at Fredericia Kommune vil have mulighed for at have eleverne i en del af elevforløbet, ligesom at de også vil kunne trække på Fredericia Kommunes erfaring, viden og administrative set-up omkring elever.

Etablering af kombinationsforløb vil i den kommende periode skulle vies endnu mere opmærksomhed, sådan at de påbegyndte drøftelser resulterer i konkrete aftaler.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller:

  • At orienteringen tages til efterretning

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-02-2019

Taget til efterretning.

Punkt 8 Udmøntning af midler til flere praktikpladser

Sagsresumé

Der er i Budget 2018 afsat 300.000 kr. til etablering af flere praktikpladser. Midlerne udmøntes i et samarbejde mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, og forslås anvendt til et pilotprojekt, som dels skal bidrage til at flere får mulighed for at søge en praktikplads i Fredericia Kommune, dels skal bidrage til at Fredericia Kommune kommer på forkant af rekrutteringsudfordringer på Social- og Sundhedsområdet.

Pilotprojektet tænkes som en naturlig del af initiativet ”Hænder nok”, som har til formål at sikre, at der til stadighed er kompetente hænder nok til, på et højt niveau, at løfte den kommunale velfærdsopgave.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommunes uddannelsesvejledere får ofte henvendelser fra ansøgere til social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen. Før at disse ansøgere kan påbegynde en social- og sundhedsuddannelse på hovedforløbet, og ansættes som elever, skal de først gennemføre et grundforløb 2, som normalt varer 20 uger.

Forsørgelsesgrundlaget på grundforløb 2 er SU, og uddannelsesvejlederne oplever derfor, at der er potentielle elever, som ikke søger grundforløb 2, da de ikke har økonomisk råderum til dette.

Da Fredericia Kommune gerne vil være på forkant med udfordringer ift. at rekruttere tilstrækkeligt med kvalificerede social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter til ledige stillinger, og på sigt også kvalificerede ansøgere til elevstillingerne, foreslås det at der i samarbejde med Jobcenter Fredericia, UU Lillebælt og Social- og Sundhedsskolen etableres et pilotprojekt, hvor der dels etableres et afkortet grundforløb 2, dels tilbydes eleverne på dette afkortede grundforløb 2 voksenelevløn.

Social- og Sundhedsskolen i Fredericia, Vejle, Horsens, har tidligere tilkendegivet at de ser positivt på at udvikle et grundforløb 2, for udvalgte ansøgere, i en afkortet udgave. Dette kunne for eksempel være et forløb på 8 uger.

 

Økonomiske konsekvenser

Pilotprojekt etableres inden for den afsatte rammer på 300.000 kr. Ved et grundforløb 2 på 8 uger vil der være økonomi til at optage op til 15 elever.

Vurdering

Det vurderes at pilotprojektet vil have en gavnlig effekt på såvel beskæftigelsesmuligheder, som imødegåelse af kommende rekrutteringsudfordringer.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget bevilliger 300.000 kr. til pilotprojektet.  

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-02-2019

Godkendt.

Punkt 9 Udkast til Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi

Sagsresumé

Fredericia har en god og stærk tradition for erhvervsuddannelser og er tæt på at opfylde flere af de nationale målsætninger for 2020.

Arbejdet med at sikre flere unge faglærte i Fredericia er en stor og vigtig samfundsmæssig opgave – en opgave, som ingen af parterne kan løse selv. Opgaven kan kun løses i et forpligtende samarbejde mellem grundskole, uddannelsesvejledning, erhvervsliv og erhvervsuddannelser. Parterne er enige om, at der er brug for et stærkt lokalt partnerskab for at sikre flere unge faglærte i Fredericia, og forpligter sig på løbende at inddrage relevante parter i arbejdet.

 

Uddannelsesudvalget skal drøfte og godkende et udkast til Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi ”FLERE UNGE FAGLÆRTE I FREDERICIA”, og udkast til partnerskabsaftale med de lokale erhvervsuddannelsesinstitutionerne og Fredericia Uddannelsesråd.

 

Sagsbeskrivelse:

Uddannelsesudvalget mødtes d. 6. november 2018 med vores lokale erhvervsuddannelsesinstitutioner og drøftede lokale målsætninger for erhvervsuddannelsesområdet (EUD) og grundlaget for en partnerskabsaftale. På baggrund af disse drøftelser er der formuleret et udkast til en ny erhvervsuddannelsesstrategi og oplæg til partnerskabsaftale mellem Uddannelsesudvalget, de lokale erhvervsuddannelser og Fredericia Uddannelsesråd.

Arbejdet med en lokal erhvervsuddannelsesstrategi understøtter den politiske aftale, der blev indgået den 22. november 2018 mellem Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Aftalen ’Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden’ igangsætter en række nye initiativer, der skal gøre det mere attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse og gennemføre den. Initiativerne retter sig både mod indholdet og kvaliteten i erhvervsuddannelserne, og hvordan vejen fra folkeskolerne ind på erhvervsuddannelserne kan blive nemmere for de unge.

Der er opstillet nye nationale måltal for erhvervsuddannelserne:

Mål 1: Andelen af elever, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, skal op på 25 pct. i 2020, og andelen skal øges til mindst 30 pct. i 2025.

Mål 2: Andelen af elever, der fuldfører en erhvervsuddannelse, skal stige fra 52 pct. i 2012 til mindst 60 pct. i 2020 og mindst 67 pct. i 2025.

Mål 3: Andelen af de dygtigste elever (på erhvervsuddannelserne) skal øges år for år.

Mål 4: (Erhvervsuddannelses) Elevernes trivsel og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod 2020.

 I dialogen mellem Uddannelsesudvalget og erhvervsuddannelserne var der enighed om at fastsætte ambitiøse lokale målsætninger, der tager afsæt i Fredericia stærke fundament for erhvervsuddannelser og potentiale for udvikling:

 

MÅL 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelserne

 

Byrådet ønsker, at Fredericia skal tilbyde de erhvervsuddannelser, som de unge efterspørger og den faglærte arbejdskraft, som erhvervslivet efterspørger. Vi skal styrke attraktiviteten af vores lokale erhvervsuddannelser, så vi kan tiltrække endnu flere unge fra Fredericia og resten af Danmark.  

Det politiske mål er, at Fredericia fortsat skal være en af Danmarks bedste til at rekruttere til erhvervsuddannelserne, og flere af Fredericias unge under 30 år skal vælge en erhvervsuddannelse. Det lokale mål er, at andelen af unge under 30 år, der vælger en erhvervsuddannelse, skal stige til 27% i 2020 og 30% i 2023.

Samtidigt skal der igangsættes en særlig indsats for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse. Her den lokale målsætning, at andelen af elever, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, skal op på mindst 20% i 2020, og stige til mindst 25% i 2023.

 

 Tilmelding fra grundskole til ungdomsuddannelse, 2018 (institutioners beliggenhed):                    24,4 %

 Ansøgning direkte efter grundskole, fordelt på uddannelsesgruppe og bopæl, 2018 (1. prioritet) 16,0 %

 

MÅL 2: Flere unge skal gennemføre en erhvervsuddannelse 

 

Byrådet ønsker, at flere af eleverne på erhvervsuddannelserne skal gennemføre deres uddannelse, og den lokale ambition er, at Fredericia skal udvikle sig bedre end landsgennemsnittet. I Fredericia skal andelen af elever, der fuldfører en erhvervsuddannelse, stige til mindst 65% i 2020 og mindst 70% i 2023.

Der skal sættes særligt fokus på alle elevers trivsel på erhvervsuddannelserne og fortsætte det gode samarbejde med virksomhederne, så de efterspurgte elevpladser stilles til rådighed for eleverne. Der skal sættes gang i konkrete initiativer, som styrker alle elevers trivsel såvel som tilfredshed med deres erhvervsuddannelse, så Fredericia i 2020 ligger på landsgennemsnittet, og i 2025 ligger over landsgennemsnittet på disse parametre.

Det er afgørende, at der tilbydes et godt læringsmiljø og god skolekultur på den enkelte uddannelsesinstitution, og der skal fortsat udvikles og investeres i uddannelsesmiljøet på tværs af uddannelsesinstitutionerne i Fredericia. Den fælles målsætning er, at styrke elevernes trivsel og tilfredshed med deres erhvervsuddannelse samt det fælles tværgående uddannelsesmiljø, så vi reducerer omvalg og frafald på erhvervsuddannelserne. Denne indsats skal understøttes af uddannelsesvejledning og den kommunale ungeindsats, der skal styrke samarbejdet omkring alle vores unge.

Frafald fra uddannelsesstart til hovedforløb, status efter 3. måneder, 2016:      

 EUC Lillebælt: 43,1 %

 IBC Fredericia: 64,6 %

 SOSU Fredericia: 54,5 %

 

Differentieret indikator for elevtrivsel, fordelt på afdeling, 2017 (skala 1-5):     

 EUC Lillebælt – gennemsnit: 4

 IBC Fredericia – gennemsnit: data ikke tilgængelig på afdelingsniveau

 SOSU Fredericia – gennemsnit: 4,1

 

De tiltag, der er beskrevet i udkastet til erhvervsuddannelsesstrategien, skal sammen med partnerskabsaftalen bidrage til, at vi lokalt arbejder med konkrete målsætninger og indsatser. De konkrete indsatser er beskrevet i udkastet til strategien.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller til Uddannelsesudvalget, at de:

  1. Drøfter og godkender udkastet til Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi og videresender det til godkendelse i Byrådet.
  2. Drøfter og godkender udkastet til partnerskabsaftale og videresender det til høring hos erhvervsuddannelserne og FUR.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-02-2019

Godkendt.

Punkt 10 Eventuelt (Lukket)