Unge- og Uddannelsesudvalget - 24-01-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 24 januar, 2023 - 09:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Torsdag, 26 januar, 2023 - 10:28

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Godkendt.

Punkt 2 Orientering (Lukket)

Punkt 3 Beslutningssag: Tilkendegivelse af interesse i etablering af HF3 tilbud i samarbejde med IBC HF, VUC Fredericia

Sagsresumé

VUC Fredericia og Unge og Uddannelse har været i dialog om at oprette og finansiere et særligt 3årigt HF tilbud. Målgruppen er uddannelsesegnede unge med forskellige diagnoser og personlige udfordringer af forskellig karakter. Det kan fx være autisme, aspergers, ADD, angst, depression og opmærksomhedsforstyrrelser. I denne sag besluttes, hvorvidt der er interesse i at fortsætte forhandlingen af samarbejdsaftalen med IBC HF og VUC Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Over de sidste 10 år er adgangskravene til ungdomsuddannelserne blevet skærpet og kravene til de unge på ungdomsuddannelserne er steget i form af øget selvstændighed, større lektiemængde og flere faglige krav. Samtidig ser vi en kraftig stigning i andelen af unge i aldersgruppen 18-24 år, som trives dårligere og dårligere. Disse tendenser presser de unge i almindelighed og i særdeleshed presser det unge med personlige udfordringer og diagnoser. 

 

IBC HF, VUC Fredericia og Fredericia Kommune er derfor gået sammen om at afsøge muligheden for en 3årig HF med tilknyttet mentorstøtte, hvor der er plads, tid, rum og støtte til unge med udfordringer og diagnoser af forskellig karakter.

 

Uddannelsen er en almindelig HF, hvor obligatoriske fag, valgfag og eksaminer er fordelt ud over 3 år frem for de normalt 2 år. Målet er, at eleverne efter et 2-årigt grundforløb på HF3 er klædt på til at gennemføre resten af uddannelsen på ordinære hold. Opbygningen af uddannelsen skal give de unge strategier og værktøjer til at mestre at gå i skole på en måde, der er tilpasset deres behov.

 

Ud over de almindelige støtteordninger, som VUC kan søge hjem, så er der tilknyttet en mentor på fuld tid. Mentor er med i undervisningen og hjælper de unge med strategier og løsninger både i skoletiden og ud i fritiden.

 

For at være uddannelsesegnet til HF3 skal den unge have et kognitivt og fagligt niveau, som gør det realistisk at de kan følge og profitere af undervisning på gymnasialt niveau. Ligeledes skal den unge være motiveret for uddannelsen, have et stabilt fremmøde og matche et læringsmiljø med struktur, tryghed og rummelighed.

 

Målgruppen vil primært komme fra:

 

  • Elever fra 9. og 10. klasse som lever op til adgangskravene
  • Unge fra FGU og evt. STU som lever op til adgangskravene
  • Unge som er stoppet eller faldet fra andre ungdomsuddannelser
  • Andre unge som via eksamensbeviser og evt. optagelsesprøver kan dokumentere det nødvendige faglige niveau.  

 

For at blive optaget på HF3 skal den unge dels være uddannelsesegnet og dels skal optagelsesudvalget godkende, at den unge er i målgruppen. Optagelsesudvalget består at repræsentanter fra IBC HF, VUC Fredericia og UU Fredericia. Optagelse følger de normale terminer for optagelse for HF.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune bidrager med 12.000,- kr. pr. ung pr. år, som en delvis finansiering af den særlige mentorindsats i skoletiden og ud i fritidslivet. Der er et klasseloft på maksimalt 23 elever pr. hold. Man forventer at kunne starte ét hold op pr. år med i gennemsnit 20 elever. Udgifter fases ind over 3 år, og fuldt indfaset betyder det en årlig udgift på 720.000,- kr. Såfremt udvalget ønsker, at arbejde videre med forhandlingen om samarbejdsaftalen fremlægges et finansieringsforslag på næstkommende udvalgsmøde.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at HF3 er et tilbud, som vi i stigende grad mangler til en voksende målgruppe.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget beslutter at arbejde videre med forhandlingen om og finansieringsforslaget til samarbejdsaftalen med IBC HF og VUC Fredericia, som kan forelægges Unge og Uddannelsesudvalget til beslutning på næstkommende udvalgsmøde.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Godkendt.

Punkt 4 Orienteringssag: Ny mellemform - udvikling af skoletiltag til unge med psykiske udfordringer

Sagsresumé

Fredericia Byråd har i Budget23 afsat midler til et nyt tiltag, som skal tilbyde en helhedsorienteret indsats, i en tidsbegrænset periode på op til 12 uger, til unge fra 7.-10.klasse med psykiske udfordringer af ikke-kronisk karakter.

Børne- og Skoleudvalget og Unge- og Uddannelsesudvalget får en orientering om den proces, som er igangsat for at få udviklet dette nye tiltag. Tiltaget bliver en del af en pallet af mellemformer fra august 2023 i Fredericia Kommune. Mellemformer er ofte særligt tilrettelagte forløb med tæt tilknytning til den almene folkeskole, som er tilpasset børn/unge, der har særlige behov af ikke-kronisk karakter.

 

Sagsbeskrivelse:

Der ses et bekymrende antal børn og unge, på tværs af skoledistrikterne i Fredericia, med psykiske udfordringer. Disse udfordringer forhindrer dem ofte i at være deltagende i skole- og fritidslivet. Problemstillingen er belyst i en interne analyse fra foråret 2022, som blev forelagt Børne- og Skoleudvalget den 25.august 2022. Analysen, der omhandler børn og unge indstillet til visitationsudvalget i Fredericia Kommune i forårsperioden 2022, viser blandt andet at angst er en begrænsende faktor i børn og unges liv i en betydelig del af indstillingerne til visitationsudvalget. Hertil kommer at angst ofte også gør sig gældende i relation til de lokalt oprettede mellemformer i distriktsskolerne.

For at hjælpe disse børn og unge bedre på vej i livet, er der i Budget23 afsat midler til at udvikle et tilbud af op til 12 ugers varighed til unge på 7.-10.klassetrin med psykiske udfordringer, herunder angst, spiseforstyrrelser og selvskade. For at få udviklet det rette tilbud fra skoleåret 2023/24, er der igangsat en proces på tværs af faggrupper i kommunen. Der er lagt vægt på at få samlet viden, indsigt og erfaring med psykisk sårbare børn og unge i kommunen.  Der er, som en del af opstarten, blevet afholdt en workshop med sundhedsplejen, familieafdelingen, medarbejder fra skoler, UU, ungemiljøerne, fritid, Frederiksodde Skole, PPR m.fl.

På udvalgsmødet orienteres om det overordnede billede, som tegner sig. Der vil samtidig blive orienteret om den procesplan, som skal føre frem til etablering af et nyt tiltag til de børn og unge, der bokser med skolegangen på grund af psykiske problemstillinger af ikke-kronisk karakter. 

 

Line Dudal Lauridsen, Leder af Skole- og pædagogisk udvikling, deltager under punktet med et oplæg på Børne- og Skoleudvalget og Unge- og Uddannelsesudvalget. Anders Ladegaard, Leder af Uddannelse, deltager desuden under punktet på Unge- og Uddannelsesudvalgets møde.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat midler til dette tiltag i Budget23. Der er afsat følgende beløb:

0,625 mio. i 2023 og 1,5 mio. årligt fra 2024.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, på baggrund af den interne analyse fra 2022, at der er behov for at få udviklet dette tilbud til unge på 7.-10. klassetrin med psykiske udfordringer af ikke-kronisk karakter snarest, således at de unge får bedre mulighed for at være mere deltagende i skole- og fritidslivet.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 5 Drøftelse af mulige placeringer af ny midtbyklub for unge

Sagsresumé

I henhold til Budget23 skal der igangsættes et arbejde i 2023 omkring etablering af et klubtilbud/ungemiljø for unge fra 7.klasse og op til 18 år i midtbyen. Klubtilbuddet er et led i byrådets øgede fokus på at understøtte de unges trivsel og sundhed. I 2021 vedtog byrådet fritidspolitikken ”Fritiden er fremtiden”, som vil være retningsanvisende for udviklingen af det nye klubtilbud/ungemiljø. På udvalgsmøderne i Unge- og Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget drøftes forslag til placering af den nye midtbyklub.

 

Sagsbeskrivelse:

For at understøtte arbejdet med og et øget fokus på unges trivsel og sundhed i Fredericia ønsker byrådet at etablere et klubtilbud i midtbyen, således at unge fra 7.klasse og op til 18 år kan deltage i fæl-lesskabende aktiviteter, som de løbende kan være medudviklere af.

For at kunne komme i gang med etableringen af dette nye tilbud til unge i midtbyen er der behov for en drøftelse af de mulige placeringer af et sådant tilbud i Fredericia midtby. På udvalgsmødet fremlægger Fagchef for Unge og Uddannelse, Rasmus Balder Holmgaard Larsen, forslag til mulige placeringer. Forslagene vil være i tæt tilknytning til faciliteter/institutioner i midtbyen som i forvejen har unge mennesker som målgruppe.

 

På baggrund af drøftelsen på udvalgsmødet vil forvaltningen på næstkommende møde fremlægge plan for den videre proces, herunder nærmere indhold og de økonomiske rammer for tilbuddet.

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke afsat midler i Budget23 til etablering eller drift af et nyt klubtillbud/ungemiljø i Fredericia midtby. Klubtilbuddet udvikles og etableres inden for rammen af Fredericia Fritid.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der er få mulige placeringer af et nyt klubtilbud/ungemiljø i midtbyen, idet tilbuddet skal driftes inden for rammen af Fredericia Fritid.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget drøfter mulige forslag til placering af en midtbyklub/ungemiljø

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Drøftet, og forvaltningen arbejder videre med konkretisering af en placering af en midtbyklub/ungemiljø.

 

Punkt 6 Orienteringssag: Viden om Fredericia Fritid

Sagsresumé

Unge- og Uddannelsesudvalget bliver løbende præsenteret for aktuel viden på unge- og uddannelsesområdet. I denne sag vil leder af Fredericia Fritid, Min Guldberg Christensen, præsentere organiseringen og aktuelle indsatser på fritidsområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Unge- og Uddannelsesudvalget bliver løbende præsenteret for aktuel viden, der giver større kendskab til unge- og uddannelsesområdet. Med denne orientering vil udvalget få indsigt i Fredericia Fritids arbejde med den overordnede vision for fritidsområdet; at alle børn og unge altid har et trygt sted at være, hvor de udvikler sig og føler sig uundværlige. Til at give overblik over organiseringen og aktuelle indsatser på området, deltager leder af Fredericia Fritid, Min Guldberg Christensen. Unge- og Uddannelsesudvalget vil blive præsenteret for følgende:


1. Organisering af Fredericia Fritid

  • Organisationsdiagram
  • Præsentation af tilbud og aktiviteter

 

2.  Hvordan arbejdes der med målgruppen

  • Målgruppebeskrivelse: Alle unge og unge med særlige behov
  • Pædagogisk arbejde på fritidsområdet: Generel og specifik trivsel
     

3. Præsentation af cases

  • Klar til mere
  • Lyng Rollespil

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 7 Orienteringssag: Senior- og Socialudvalgets godkendelse af indsatser i den sammenhængende rusmiddelindsats

Sagsresumé

Unge- og Uddannelsesudvalget orienteres om nedenstående sag, som behandles på Senior- og Socialudvalgets møde den 24. januar 2023. Det indstilles at Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning. I forlængelse af denne sag, vil Unge- og Uddannelsesudvalget på et kommende møde blive orienteret om de forebyggende indsatser på området.

På udvalgsmøde i Senior- og Socialudvalget d. 29.11.2022 besluttede udvalget at godkende rammen for den sammenhængende rusmiddelindsats. Det blev aftalt, at der træffes beslutning om indholdet i dele af den sammenhængende rusmiddelindsats på udvalgsmødet i januar, konkret om placering af fysisk separat indgang til de unge, som søger behandling, om data i forhold til effekt af afrusningsture og ophold på boenheden, herunder en afklaring af lovhjemmel for og tilsyn med tilbuddene.

Denne sag belyser det ovennævnte indhold.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Et flertal i Senior- og Socialudvalget besluttede på udvalgsmøde d. 29.11.2022 at godkende rammen for den fremtidige organisering af rusmiddelområdet, som beskrevet i den fremlagte sag på mødet.

Det blev besluttet, at der først kunne træffes en beslutning om indholdet i rammen for den sammenhængende rusmiddelindsats på udvalgsmøde d. 24.1.2023.

Rusmiddelcenter Fredericia arbejder helt overordnet ud fra nyeste faglige praksis og evidens på området og med afsæt i lovkrav og nationale retningslinjer for god rusmiddelbehandling. Indsatserne i Rusmiddelcenteret består i hovedtræk af medicinsk behandling, socialfaglig behandling, individuel og gruppeforløb og skadesreduktion. Socialtilsynet fører tilsyn med de lovpligtige indsatser for at sikre en høj faglig kvalitet. Socialtilsynet fører ikke tilsyn med ”kan” tilbud så som væresteder, Boenheden, Huset 72 og afrusningsture.

 

  1. Boenheden

Boenheden er en afdeling i Rusmiddelcenteret, der består af 8 værelser. Boenheden er placeret i Vendersgade på 1. salen over stofbehandlingen. Boenheden er et tilbud til de borgere, der har været i afrusningsforløb og som efter endt afrusningstur har behov for et efterværnstilbud/halvvejshus.

 

 

 

 

 

Data på brug af Boenheden

 

År

Antal cpr. pr. år

Gennemsnitligt ophold i mdr.

2016

14

8,1

2017

18

6,2

2018

13

3,7

2019

12

4,8

2020

10

4,5

2021

6

3,6

2022

3

 

Borgere som er uden egen bolig ved indflytning, kan over tid miste motivationen til at søge bolig, da egenbetaling(husleje) ved opholdet er yderst fordelagtig. Det er dog et krav, at borgere skal være aktivt boligsøgende under opholdet. Det er samtidig et krav at borgere følger dagbehandling under ophold, skole eller arbejde. Tilbuddet fungerer i dag mere som et botilbud i regi af Rusmiddelcenteret og ikke et behandlingstilbud, og kan i nogle tilfælde bidrage til at fastholde borgerne i en botilbudsform frem for, at de hjælpes ud i egen bolig. Denne tilgang er i modstrid med tankerne i Housing First, som har fokus på at skaffe boliger og hjælpe socialt udsatte borgere med at fastholde boligen. 

Der er en række problematikker forbundet ved at drive et midlertidigt botilbud efter Servicelovens §107  i regi af rusmiddelindsatsen. Er en borger bevilget en plads i boenheden, bliver den pågældende berettiget til et § 107 botilbud – herunder i andre kommuner – selvom borgeren reelt ikke er i målgruppen for et midlertidigt botilbud. En plads i boeenheden bevilges direkte af Rusmiddelcentret og foregår dermed adskilt fra den øvrige visitation til botilbud. Der afviges hermed fra de normale visitationskriterier, hvilket gør det vanskeligt at styre den samlede økonomi på området, samtidig med at der er en stor risiko for, at borgerne ikke får den rette udredning og støtte.

 

Hvis boenheden fastholdes som tilbud, er der behov for at håndtere ovenstående problematikker på en anden måde end i dag.

 

Data i forhold til effekt af afrusningsture

Rusmiddelcenteret har i en årrække afholdt afrusningsforløb i sommerhuse, med henblik på stoffrihed. Der har fra 2016-2019 været i alt 51 borgere på sommerhusture. Flere af de 51 borgere har været afsted flere gange. Ud af de 51 har 36 efterfølgende haft tilbagefald til misbrug. Det svarer til en tilbagefaldsrate på omkring 70%. På de seneste to sommerhusture, er hovedparten af borgerne taget hjem før tid, da de havde tilbagefald.

Der er ikke sammenlignelige tal for den ambulante behandling i Rusmiddelcenteret. Metoderne i den ambulante behandling bygger på bedste faglige praksis og evidens.

 

Den faglige anbefaling fra Rusmiddelcenteret er, at man i forhold til de borgere, som stadig vil have behov for døgnbehandling og en bolig efter en evt. nedlæggelse af boenheden, i stedet arbejder målrettet med inddragelse af kommunens CTI-team, som er forankret i bostøtten. Critical Time Intervention er en metode til at støtte borgere i overgangen til egen bolig med at skabe og opretholde en hverdag i boligen, samtidig med at behandlingen af misbruget foregår i Rusmiddelcenteret.

 

  1. Placering af Ungebehandling (Op til 29 år)

En sammenlægning af afdelinger i Rusmiddelcenteret indebærer en samlet ungebehandling, og dermed behov for en ny placering af ungebehandlingen. Der to muligheder for en fysisk placering:

  1. Placering i Fynsgade

 

Ungebehandlingen kan fysisk placeres ved alkoholbehandlingen i Fynsgade i kobling til værestedstilbuddet Kontakten med egen indgang fra gaden til 1. salen. Såfremt ungebehandlingen placeres her, vil det være det umiddelbart være muligt at skærme de unge med behov for rusmiddelbehandling fra de ældre og erfarne borgere med misbrug. Dertil vil det være muligt at etablere en anonym og diskret indgang i Stofbehandlingen. Det vil imidlertid betyde, at den andel af unge, som har behov for medicinsk behandling fortsat vil skulle til Vendersgade. Samtidig vil det betyde rokering af de nuværende medarbejdere i Fynsgade og udgifter til ændringer af de fysiske rammer.

 

  1. Placering i Vendersgade

 

Ungebehandlingen kan også placeres i de lokaler, der på nuværende tidspunkt bruges af Bo-enheden. En stor del af de unge er allerede i medicinsk behandling og skal komme i stofbehandlingen, da det kun er her, det er muligt at håndtere dette. Der er et større overlap i fht. målgruppe mellem ungebehandling og stofbehandling end der er mellem alkohol- og ungebehandling, så der vil være bedre mulighed for faglig sparring og for at sikre den bedst mulige overgang for dem, der skal overgå fra at være en del af ungebehandlingen til stofbehandling.

Det vil med denne løsning samtidig være muligt at afholde samtaler, gruppeforløb og pårørendesamtaler for unge i lokalerne i Fynsgade.

 

I forhold til den samlede faglige drift er det forvaltningens faglige anbefaling, at ungebehandlingen placeres i Vendersgade.

 

  1. Skærpet opdeling mellem forebyggelse og behandling for de unge

Som en del af den sammenhængende rusmiddelindsats sker en skarpere opdeling mellem behandling og forebyggelse for unge. Derfor flyttes to medarbejdere fra Huset 72 til den beskæftigelsesrettede del af Ungeenheden. Der er allerede et tæt samarbejde mellem de to afdelinger. De to medarbejdere i Huset 72 har arbejdet med forebyggelse, beskæftigelsesrettede aktiviteter og motivation til behandling hos en gruppe udsatte unge - og ikke med selve behandlingen.

Formålet er at lave en opdeling, således at det kun er de unge, som søger behandling, der skal komme i Rusmiddelcenteret, og at de unge, som ikke er motiveret eller synes de har behov for behandling, kan få hjælp i ungeenheden via en socialfaglig indsats. Her har de to medarbejdere en særlig ekspertise, der bedst kan anvendes i regi af ungeenheden, samtidig med at deres indgående kendskab til Rusmiddelcenteret vil være med at til sørge for den bedst mulige overgang for de unge, der har behov for og ønsker behandling.

 

Ved en overflytning vil de unge, der får indsatser i Huset 72, heller ikke komme i regi af ungebehandlingen og vil derfor ikke være en del af miljøet omkring Rusmiddelcenteret.

 

Tidsplan

Tidsperspektivet for en samlet implementering af model for sammenhængende rusmiddelindsats, er at modellen kan træde i kraft fra 1. maj 2023. Dette vil sikre, at det er muligt at varsle medarbejdere om deres nye arbejdsopgaver, og at det er muligt at håndtere eventuelle tilpasninger, der kan sikre, at der er de rette kompetencer til de opgaver, der skal løftes.

Økonomiske konsekvenser

Der vil være udgifter forbundet med flytning af medarbejdere, men der er ikke varige ændringer i det samlede budget for Rusmiddelcenteret.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at de foreslåede dele sammen med den sammenhængende model for en sammenhængende rusmiddelindsats vil kunne sikre den højest faglige kvalitet i det behandlingstilbud borgerne tilbydes, og at ressourcerne vil kunne bruges bedre i den nye model end de gør i dag, hvor der er en del udgifter bundet op på afholdelse af sommerhusture og drift af en bo-enhed, der i stedet vil kunne anvendes til den ambulante behandling.

Rusmiddelcenteret vil med den nye model for sammenhængende rusmiddelindsats gerne arbejde evidensbaseret og ud fra ”Best Practice”. Der er evidens for de ambulante behandlingsmetoder der anvendes såsom MOVE, MI og kognitiv terapeutisk tilgang hvorimod der ikke er evidens for brugen af afrusningsture og bo enhed.

På baggrund af dette anbefaler forvaltningen at boenheden nedlægges og at afrusning ikke længere foregår på sommerhusture. Desuden anbefaler forvaltningen ud fra faglige overvejelser, at ungebehandlingen placeres i Vendersgade.

Forvaltningen vurderer derudover, at den foreslåede sammenlægning vil skærpe fokus på både den forebyggende indsats og misbrugsbehandling målrettet unge.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at:

  1. Senior- og Socialudvalget godkender den samlede model for en sammenhængende rusmiddelindsats opdelt i ungebehandling, stofbehandling og alkoholbehandling.
  2. Senior- og Socialudvalget godkender nedlæggelse af Boenheden.
  3. Senior- og Socialudvalget godkender en placering af Ungebehandlingen.
  4. Senior og Socialudvalget godkender, at forvaltningen udarbejder en evaluering af model for sammenhængende rusmiddelindsats i løbet af indeværende år.
  5. Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 24-01-2023

  1. Godkendt.
  2. Et flertal bestående af Søren Larsen (A), Bente Ankersen (A), Vibe Dyhrberg (A), Susanne Eilersen (DF), Louis Lindholm (V) og Cecilie Roed Schultz (Ø) besluttede at bevare boenheden og muligheden for afrusningsture og beder forvaltningen have fokus på tilsyn og dokumentation, så der er lokale data, som kan understøtte en fremtidig stillingtagen.

 

Kirsten Hassing Nielsen (C) stemmer for at nedlægge boenheden og afrusningsture, da grundlaget for at opretholde boenheden er for usikkert.

 

  1. Grundet beslutningen under pkt. 2 fastholdes ungebehandlingen i Prinsessegade. Den medicinske behandling fortsætter i Vendersgade. Forvaltningen bedes se på nye alternative placeringer til ungebehandlingen med henblik på at frigive lejemålet i Prinsessegade.

 

  1. Godkendt.

 

  1. Taget til efterretning

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Ad 5) Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 8 Orienteringssag: Status på igangsatte og nye faglige og økonomiske styringstiltag i Familie og Børn og på ungeområdet

Sagsresumé

Aktuelt opleves et stigende pres på familieområdet og ungdomsrådgivningen. Børne- og Skoleudvalget og Unge- og Uddannelsesudvalget gives på udvalgsmøderne et kort oprids af baggrunden herfor, samt kommende udviklingstiltag. På udvalgsmødet vil udviklingstiltagene blive beskrevet nærmere. Der orienteres både om allerede iværksatte tiltag, samt yderligere planlagte initiativer i 2023 for familieområdet og ungdomsrådgivningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Status for familieområdet

Igennem det sidste halvandet år er der kommet et stigende pres på familieområdet. Tendensen er national og genkendes også i mange andre kommuner. Dog har Fredericia Kommune en relativt høj andel af børne- og ungepopulationen indenfor servicelovens rammer, selv når der tages højde for kommunens socioøkonomi og demografi. Aktuelt er 14 % af kommunens børn og unge tilknyttet Familie- og Ungdomsrådgivningen.

Familier, børn og unge har i højere grad brug for understøttelse og hjælp til at håndtere de livskriser og problematikker de står i. Samtidig opleves en højere grad af kompleksitet i behovene og de deraf afledte indsatser.

 

I Fredericia Kommune er der ingen indgribende lokalt forankrede tilbud på henholdsvis det sociale børne- og ungeområde og børnehandicapområdet. Derfor er anbringelser på opholdssteder/botilbud og døgnaflastninger ydelser Fredericia Kommune køber i andre kommuner eller i private tilbud.

 

I en lang årrække frem til 2021 har familieområdet i Fredericia Kommune haft et lavt økonomisk forbrug og et lavt antal anbragte, sammenlignet med tilsvarende kommuner. I 2021 havde Fredericia således landets 3. laveste regnskabsresultat og i 2022 landets 3. laveste budget, når der korrigeres for det socioøkonomiske indeks (iflg. Bolig og Indenrigsministeriets nøgletal).

Igennem 2022 er der kommet et stigende behov - særligt på ungeområdet. Der er eksponentielt stigende udgifter på anbringelsesområdet, og der er meget komplekse anbringelser af unge. Samtidigt registrerer voksen-social-området også et stigende antal unge voksne i mistrivsel.

 

Sagsbehandling og økonomiredskaber

Det er på nuværende tidspunkt vanskeligt at indkredse serviceniveauet på familieområdet og hos ungdomsrådgivningen, idet der ikke er arbejdet ud fra nedskrevne procedurer og retningslinjer. Dette gælder også på tværs af afdelingerne. Økonomistyringen på området er vanskeliggjort af, at den er baseret på et relativt spinkelt datagrundlag, ligesom der ikke er indarbejdet en egentlig prognosticeringstilgang. Dette gør det vanskeligt at udarbejde retvisende prognoser for forbruget, både inden for regnskabsåret og i budgetårene.

Der vil fremadrettet være øget fokus på systematik og stringens i opfølgningen på indsatserne og på datadrevet prognosticering og økonomistyring.

 

Udviklingstiltag

Der er iværksat tiltag på området, såsom undervisning i metode på myndighedsområdet, uddannelse af ’samordnere’ til familierådslagninger, samarbejde med Social og Handicap om at skabe fælles kontraktuelle vilkår og samarbejde med eksterne aktører i forhold til analyse af området. Derudover ses behov for udviklingsforløb, der bidrager med viden om den aktuelle faglige og styringsmæssige praksis på området, samt identificerer udviklingspotentialer i den faglige praksis.

Endvidere ses et behov for at styrke økonomistyringen gennem udvikling af en økonomisk styringsmodel for området, der spiller sammen med den faglige praksis og samtidig sikrer solid og databaseret budgetlægning og økonomistyring. Dette i form af en ny model for budgetlægning baseret på forudsætninger om udvikling i mængder og priser, samt i form af systematisk opfølgning, der muliggør bedre forudsigelse af regnskabsresultat for året, og som kan forklare eventuelle afvigelser fra budgettet. Hertil kommer ønske om et datagrundlag der kan danne udgangspunkt for politiske og faglige drøftelser om muligheder for strategier og udvikling af indsatser i henhold til kommende politikker, strategier og rammer på børne- og ungeområdet.

 

På udvalgsmødet vil Lone Lorenzen, chef for Familie og Børn samt Rasmus Balder, chef for Unge og Uddannelse beskrive udviklingstiltagene nærmere.

Økonomiske konsekvenser

Udgifter til samarbejdet med eksterne aktører afholdes inden for udvalgets egen ramme.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at de igangsatte tiltag vil understøtte styrbarheden fremadrettet. Tiltagene vil gøre forvaltningen bedre i stand til at forudse udfordringer og løbende vurdere, korrigere og tilpasse indsatserne herefter.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 24-01-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller