Unge- og Uddannelsesudvalget - 28-03-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 28 marts, 2023 - 08:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 23 marts, 2023 - 16:06
Referat publiceret:
Torsdag, 13 april, 2023 - 09:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Regnskab 2022 - Unge- og Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2022 viser et mindreforbrug på udvalgets serviceudgifter på 10,5 mio. kr., et merforbrug på overførselsudgifter på 2,2 mio. kr. og et mindreforbrug på anlæg på 0,4 mio. kr. Årsagerne til mindre- og merforbruget uddybes i nærværende sag.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har forvaltningen udarbejdet regnskab for 2022.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Tabel 1 viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi, herunder det vedtagne og korrigerede budget, regnskabet for 2022 samt regnskabets afvigelse fra korrigeret budget.


Det enkelte poster uddybes i afsnittene under tabellen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

Serviceudgifter

32,8

39,6

29,0

10,5

Overførselsudgifter

4,9

35,2

36,9

-2,2

Anlæg

2,6

0,6

0,1

0,5

 

SERVICEUDGIFTER

Unge- og Uddannelsesudvalget har i 2022 et samlet mindreforbrug på 10,5 mio. kr. på serviceudgifterne. Udvalgets mindreforbrug kan specificeres som følgende:

  • Pulje til ungeenhed har et mindreforbrug på 4 mio. kr. Årsagen hertil er, at det har taget tid at etablere Ungeenheden, og derfor har de ekstra midler til understøttelsen af driften, ikke været mulig at få brugt.
  • Puljen til Unge- og Uddannelsesudvalget har et mindreforbrug på 2,3 mio. kr. Årsagen hertil er manglende brug af puljen.
  • FGU har et mindreforbrug på 1,5 mio. kr. Årsagen hertil er, at der ikke er henvist unge nok til at forbruge hele FGU rammen. Der arbejdes med at udvide tilbud der gives i forbindelse med FGU, så midlerne bliver fuldt forbrugt.
  • Fuldtidsvejledning af SOSU har et mindreforbrug på 0,8 mio. kr. Årsagen hertil er, at der blev overført midler mellem årene fra 2021 til 2022, hvor det ikke er lykkedes at fuldt forbruge de overførte midler i 2022.
  • U-turn har et mindreforbrug på 0,6 mio. kr. her var midlerne tiltænkt at dække merforbruget på Familie- og Ungdomscenteret, hvor U-turn organisatorisk hører under.
  • 10. klasseskole har et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. Årsagen hertil er, at der har været færre elever end budgetteret.

OVERFØRSELSUDGIFTER

Overførselsudgifter på Unge- og Uddannelsesudvalget har et merforbrug på 2,2 mio. kr. Årsagen hertil er, at refusionen for uddannelseshjælp er lavere end budgetteret, hvilket skyldes at flere end budgetteret har været længere tid på uddannelseshjælp. Det betyder, at Fredericia kommune får en lavere refusionsprocent.
 

ANLÆG

Anlæg har et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. til Campus projektet. Årsagen til at midlerne ikke er fuldt forbrugt er at udbudsprocessen har taget længere tid end forventet, samt der har manglet en endelig politisk og administrativ afklaring af projektets udformning. Såfremt midlerne godkendes overført i overførselssagen, er det planlagt, at midlerne i 2023 skal bruges til ekstern konsulentbistand og midlerne forventes fuldt forbrugt i 2023.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Regnskab 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Godkendt, og sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet i en samlet sag

 

Punkt 3 Beslutningssag: Forslag til kompenserende handlinger i forhold til forventet merforbrug i 2023

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget og Unge- og Uddannelsesudvalget drøfter forvaltningens forslag til kompenserende handlinger, med henblik på at kunne nedbringe det forventede merforbrug i Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen. 

Størstedelen af landets kommuner har de seneste år oplevet øgede udgifter til børn og unge med særlige behov. Denne tendens kan også mærkes i Fredericia Kommune, hvor forventningerne til udgifterne i 2023 giver et merforbrug på 36 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

KOMPENSERENDE HANDLINGER TIL AT NEDBRINGE DET FORVENTEDE MERFORBRUG PÅ 36 MIO. KR. PÅ FAMILIE OG BØRN

Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen i Fredericia Kommune oplever, ligesom størstedelen af landets kommuner, et øget pres på udgifter i forbindelse med indsatser og forebyggende foranstaltninger til den gruppe af børn og unge, der har særlige behov og udfordringer.

Fredericia Kommunes udgifter til området for børn og unge med særlige behov er steget med en tredjedel fra 2020 til 2022. Det svarer til en budgetudfordring på 36 millioner kroner.

Det forventede merforbrug i 2023 rækker ind i både Børne- og Skoleudvalgets og Unge- og Uddannelsesudvalgets ansvarsområder, og de to udvalg skal drøfte forslag til finansiering af merforbruget, uagtet budgettets placering.

Baggrunden for de stigende udgifter er, at en øget andel af børn og unge i kommunen har brug for hjælp. Der er samtidig en højere grad af kompleksitet i de udfordringer børnene og de unge har og skal have hjælp til. Derudover opleves prisstigninger på eksterne tilbud og indsatser, som kommunen benytter.

Med stigningen i udgifterne følger Fredericia Kommune den nationale tendens, uagtet at kommunens samlede udgifter til området fortsat vil være mindre end hos sammenlignelige kommuner.

Udviklingen på både nationalt og lokalt plan er blevet fulgt nøje af forvaltningen og der arbejdes stadigt med at forbedre data på området ved at udvikle prognoseredskaberne, budgetmodellen og opfølgningsredskaberne i samarbejde med et analysefirma.

Det er vigtigt at Fredericia Kommune fortsat kan yde hjælp til de børn og unge, som har behov for det, og forvaltningen har derfor sat fokus på, hvordan ressourcerne hertil kan optimeres og budgetterne på sigt kan overholdes inden for fagudvalgenes ansvarsområder. Konkret er der igangsat fælles og ledelsesdrevne visitationer på tværs af familierådgivningen og ungdomsrådgivningen, som skal skabe grundlag for et ensartet og passende serviceniveau. Derudover arbejdes på at kunne tilbyde en bredere lokal vifte af foranstaltninger end i dag. Der er desuden etableret samarbejde med et analysefirma, som skal bidrage til at forbedre indsatserne og arbejdet med den unge målgruppe.

På Børne- og Skoleudvalgsmødet d. 23. februar og Unge- og Uddannelsesudvalget d. 28. februar forelagde forvaltningen forslag til kompenserende indsatser i forhold til merforbruget på 36 mio. kr. Oplægget fra disse møder er vedlagt som bilag.

 

Forslag til kompenserende indsatser i forhold til det forventede merforbrug i 2023

Ud over de ovennævnte igangsatte tiltag i Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen, har forvaltningen nedenstående forslag til kompenserende indsatser i forhold til finansiering af merforbruget for 2023 inden for de to udvalg.

1.Tiltag i Familie og Børn samt Ungdomsrådgivningen, Børne- og Skoleudvalget: ca. 8 mio. kr.

Punkt

Initiativ

Kompenserende indsats

Konsekvenser

1A

1/3 anbringes i netværkspleje i stedet for familiepleje

2,0 mio. kr.

Familierådgivningen, Ungdomsrådgivningen og Familie og Ungdomscentret undervises i netværksinddragende metoder.

Undervisningen forventes at kunne medføre en øget opmærksomhed på ressourcer i familiens netværk.

Netværksfamilier modtager ikke løn, hvilket giver en besparelse. Det er også en faglig god løsning.

1B

Forventeligt muligt at hjemgive 3 sager

1,3 mio. kr.

Fremadrettet vil der være et stærkt fokus på anbringelsessagerne, både i forhold til økonomi, formål med anbringelsen og inddragelse af netværk under anbringelsen.

1C

Gennemgang af eksisterende sager

0,8 mio. kr.

I sagsgennemgang vil der fremadrettet være fokus på om barnet er anbragt det rette sted, om kontrakten stemmer overnes med barnets støttebehov, og om kontrakterne genforhandles ved hver opfølgning.

1D

Færre udgifter til eksterne leverandører

3,9 mio. kr.

I sagsgennemgang af eksterne køb primo 2023, er der flere sager hvor indsatsen med fordel kan løses internt. Der er skærpet fokus på om eksterne leverandører lever op til aftalte ydelser og priser.

I alt fra familie, børn og ungdomsrådgivningens område

8,0 mio. kr.

Beløbet forventes at kunne spares fuldt ud i 2023.

 

Sammenfattende er forslagene til kompenserende handlinger på familieområdet udtryk for en vedvarende faglig tilgang på området for familier, børn og unge.  Denne tilgang giver udviklingsmæssigt og økonomistyringsmæssigt mening, da denne tilgang i højere grad vil kunne bidrage til at løse de udfordringer området mødes af.

Bilag vedlagt som uddyber ovenstående tilgang.

 

2. Reduktion, tilbageholdenhed og udskydelse af ikke i gang satte indsatser fra Budget23 på Børne- og Skoleudvalget: ca. 10,150 mio. kr.

Punkt

Initiativ

Kompenserende indsats

Konsekvenser

2A

Dagtilbud: Personale-sammensætning og andre pasningsformer

3,505 mio. kr.

(kun indeværende år)

Grundet udfordringer med at finde uddannede pædagoger, kan besparelsen delvis findes ved at uddannelsesgraden i 2023 er lavere end 70 % uddannede pædagoger, som er budgetmæssigt forudsat.

Den resterende finansiering forventes dækket via andre pasningsformer herunder dagpleje, pasning i eget hjem grundet lavere søgning end forventet.

2B

Skoler: Færre traineestuderende optaget (bevillingsmæssigt placeret under UUD)

3,0 mio. kr.

(kun indeværende år)

Undlade at starte hold i 2023

 

2C

Skoler: Mellemform Kognitivt udfordrede elever

0,417 mio. kr.

(kun indeværende år)

Opstart af mellemform udskydes fra 01.08. 2023 til 01.01 2024.

2D

Skoler: Generel opbremsning

2,844 mio. kr.

(kun indeværende år)

Besparelse på den andel af det samlede budget på skoleområdet, der ikke er udlagt til skolernes basisbudget.

Medfører et lavere serviceniveau i 2023 og risiko for at det medfører underskud på skolernes regnskab 2023.

2E

PPR og sundheds-pleje: Ramme-besparelse

0,434 mio. kr.

(kun indeværende år)

Ubesat stilling forventes at dække hovedparten af besparelsen.

I alt fra dagtilbud- og skoleområdet

10,150 mio. kr. i inde-værende år

Beløbet kan spares fuldt ud i 2023

 

3. Reduktion, tilbageholdenhed og udskydelse af ikke i gang satte indsatser fra Budget23 på Unge- og Uddannelsesudvalget: ca. 2,85 mio. kr.

Punkt

Initiativ

Kompenserende indsats

Konsekvenser

3A

 

Fritid: Gasværks-grunden

0,250 mio. kr.

(kun indeværende år)

Lavere aktivitetsniveau på Gasværksgrunden. Aktiviteter vil skulle dækkes af eksisterende personale fra Ungdommens Hus.

3B

Fritid: F**weeks

0,500 mio. kr.

(kun indeværende år)

Færre aktiviteter i sommerperioden med eksterne leverandører – dvs. større fokus på sociale aktiviteter, egne aktiviteter og udvalgte højdepunkter. Denne besparelse vil desuden betyde nedlæggelse af skøjtebanen i år – hvilket også vil generere 250.000 kr. besparelse hos Ejendomsafdelingen.

 

3C

Fritid: Ungebyråd (bevillingsmæssigt placeret under BSU)

0,100 mio. kr.

(kun indeværende år)

Grundet et for lavt antal opstillede kandidater forventes der ikke noget formelt Ungebyråd i år.

3D

Uddannelse: Ungdomsskole

0,500 mio. kr.
 

(kun indeværende år)

Langsommere implementering af ambitionerne for Ungdomsskolens holdaktiviteter og højdepunkter. Aktiviteterne i Ungdomsskolen kan stadig udvides ift. sidste kalenderår.

3E

Uddannelse: Naturbasen

0,150 mio. kr.

(kun indeværende år)

Ingen yderligere nyindkøb af udstyr til Grejbanken – samt kun presserende vedligehold.

3F

Uddannelse:
FGU-ramme

0,500 mio. kr.

(kun indeværende år)

Ingen konsekvenser da det modsvares af fald i antal studerende.

3G

Uddannelse:
STU

0,500 mio. kr.

(kun indeværende år)

Personalet skal løse flere opgaver end tidligere. Afskedigelser forventes ikke, men kan ikke afvises på nuværende tidspunkt.

3H

Unge- og uddannelses-området samlet: Pulje til Ungeenheden

0,150 mio. kr.

(kun indeværende år)

Langsommere implementering af Ungeenhed – især ift. etablering af mulige, nye tilbud.

3I

Unge- og uddannelses-området samlet: Generel opbrems-ning

0,200 mio. kr.

(kun indeværende år)

Udskydelse af ansættelser.

I alt fra unge- og uddannelses-området:

2,85 mio. kr.

Besparelsen går på tværs af BSU og UUD.

Beløbet kan spares fuldt ud i 2023, men er ikke varig.

 

Derudover foreslås at undersøge følgende handlemuligheder:

  • Omkontering fra udgifter til STU til udenfor servicerammen (fordelt efter budgetandel).
  • Finansiering fra kommunens bufferpulje.
  • Finansiering fra øvrige udvalg.

 

Familie og børn indstiller med kompenserende handlinger, at kunne reducere merforbruget med 8 mio. kr. i 2023 og frem.

Dagtilbud, Skoler og fritid forventer at kunne reducere merforbruget med 10,150 mio. kr. 2023 ved brug af kompenserende handlinger. Reduktionen er kun gældende for 2023.

Unge- og Uddannelse indstiller kompenserende handlinger, der vil kunne reducere merforbruget med 2,850 mio. kr. i 2023. Reduktionen er kun gældende for 2023.

Økonomiske konsekvenser

Ovennævnte kompenserende handlinger beløber sig til en samlet besparelse på 21 mio. kr. i 2023 til reducering af merforbruget på 36 mio. kr.

Af ovenstående indstillinger er 8 mio. kr. varige på området for familie og børn

Vurdering

Forvaltningen vurderer,

 

At de kompenserende indsatser på familieområdet vil give udviklingsmæssigt og økonomistyringsmæssigt mening, da tilgangen som er beskrevet i højere grad vil kunne bidrage til at løse de udfordringer området mødes af.

 

At de kompenserende indsatser på dagtilbud- og skoleområdet berører eksisterende serviceniveau.

 

At de kompenserende indsatser på uddannelsesområdet vil medføre langsommere implementering af ambitionerne på ungeområdet.

 

At de kompenserende indsatser på fritidsområdet vil medføre langsommere implementering af fritidspolitikken for unge.

 

At de yderligere alternative løsninger og kompenserende handlinger på Børne- og Skoleudvalget vil bidrage til budgetoverholdelse på skoleområdet

 

Forvaltningen indhenter bemærkninger fra relevante FMU om forslagenes påvirkning af arbejdsmiljøet og medbringer dem til udvalgets behandling den 23. marts og 28 marts.

Indstillinger

 Forvaltningen indstiller, at:

1) følgende korrigerende indsatser godkendes:

-          Reduktion, tilbageholdenhed og udskydelse af ikke i gang satte initiativer fra Budget23 på dagtilbud- og skoleområdet, svarende til ca. 10,150 mio. kr.

  • 2B: Færre traineestuderende optaget

-          Reduktion, tilbageholdenhed og udskydelse af ikke i gang satte initiativer fra Budget23 på unge- og uddannelsesområdet, svarende til ca. 2,75 mio. kr.

  •  3A: Gasværks-grunden
  • 3B: F**weeks
  • 3D: Ungdomsskole
  • 3E: Naturbasen
  • 3F: FGU-ramme
  • 3G: STU
  • 3H: Pulje til Ungeenheden
  • 3I: Generel opbremsning 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Unge- og Uddannelsesudvalget har besluttet følgende:

 

Forslag 2B: Godkendt

Forsalg 3A: Godkendt

Forslag 3B: Godkendt. Skøjtebanen vil være lukket i december 2023, men der vil stadig være juleaktiviteter på Gasværkgrunden. I alle skoleferier vil der desuden fortsat være F** weeks aktiviteter.

Forslag 3D: Godkendt

Forslag 3E: Godkendt

Forslag 3F: Godkendt

Forslag 3G: Godkendt

Forslag 3H: Godkendt

Forslag 3I: Godkendt

 

Punkt 4 Beslutningssag: 1. Budgetopfølgning 2023 - Unge- og Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

Grundet det forventede merforbrug på familie og børn og ungdomsrådgivningen på 36 mio. kr., er den overordnede konklusion på 1. budgetopfølgning 2023 på Unge- og Uddannelsesudvalget, at der skal samarbejdes med Børne- og Skoleudvalget om kompenserende handlinger med henblik på at nedbringe merudgiften.

Der ansøges om en række omplaceringer på serviceudgifter (netto 0,2 mio. kr.), som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byråd. Budgetopfølgningerne skal sikre, at Byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter er 95,7 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2023 indstilles til tekniske justeringer for i alt netto 0,2 mio. kr. på serviceudgifter omhandlende:

  • Udkontering af udgiften på arbejdsskadeforsikring, 0,4 mio. kr. (budget modtages)
  • Rettelse af OK21 puljen, 0,1 mio. kr. (budget afleveres)
  • 10. klasse budgetmodel fordeling, 0,03 mio. kr. (budget afleveres)

 

Tabel 1: Unge- og Uddannelsesudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget, 1. BO 2023

Søges om godkendelse

Korrigeret budget efter godkendelse, 1. BO 2023

Serviceudgifter

30,5

95,7

0,2

95,9

Overførselsudgifter

38,9

38,9

0

38,9

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer, som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

Det korrigerede budget 2023 i forhold til regnskabsresultatet for 2022

På mødet vil aktuel status på indsatsområder fra Budget 2023 blive præsenteret og vil efterfølgende indgå i en samlet præsentation, for alle udvalg, til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

SERVICEUDGIFTER:

Regnskabsresultatet for 2022 var et netto mindreforbrug på cirka 10,5 mio. kr. for Unge- og Uddannelsesudvalget. De primære faktorer til dette mindreforbrug var ikke fuld forbrug af puljerne til Ungeenheden og Uddannelsesudvalget samt et mindreforbrug på FGU.  

Nedenstående graf viser udviklingen på Unge- og Uddannelsesudvalgets serviceudgifter fra 2019 i 2023-priser. Udviklingen viser en kraftig stigning fra 2022 til 2023 og efterfølgende er budgettet fast. 

 

SERVICEUDGIFTER:

Regnskabsresultatet for 2022 var et netto mindreforbrug på cirka 10,5 mio. kr. for Unge- og Uddannelsesudvalget. De primære faktorer til dette mindreforbrug var ikke fuld forbrug af puljerne til Ungeenheden og Uddannelsesudvalget samt et mindreforbrug på FGU.  

Nedenstående graf viser udviklingen på Unge- og Uddannelsesudvalgets serviceudgifter fra 2019 i 2023-priser. Udviklingen viser en kraftig stigning fra 2022 til 2023 og efterfølgende er budgettet fast. 

Stigningen kommer af etablering af Ungeenheden, hvor flere blev afdelinger flyttet fra andre udvalg til Unge- og Uddannelsesudvalget.

Et område med overskud i regnskab 2022 var FGU. Her forventes det, at hvis FGU har samme serviceniveau som i 2022, så vil overskuddet herfra kunne bruges som en kompenserende indsats til dækning af nedenstående merudgift vedr. anbringelser. 

På Børne- og Skoleudvalget er der en forventning om merudgifter på 36 mio. kr., primært vedrørende anbringelser. Visitationen til anbringelser sker fra to afdelinger under forskellige fagudvalg, hhv. afdelingen Familie og Børn (placeret under Børn- og Skoleudvalget) og afdelingen Ungeteam (placeret under Unge- og uddannelsesudvalget), men udgiften til selve anbringelserne er samlet under Børne- og Skoleudvalget.

For at imødegå udgiftsstigningen har forvaltningen udarbejdet forskellige kompenserende indsatser i forhold til det forventet merforbrug. Der er udarbejdet forslag til handlinger for samlet set 21 mio. kr. der vedrører både Unge- og Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget. 

 

Under punkt ”Forslag til kompenserende indsatser i forhold til forventet merforbrug i 2023” behandler Unge- og Uddannelsesudvalget forslag til kompenserende indsatser for 21 mio. kr. i henhold til det forventede merforbrug. Samme sag behandles på Børne- og Skoleudvalget den 23. marts 2023

 

De kompenserende indsatser i forhold til det forventet merforbrug er afhængige af politisk godkendelse, og er derfor ikke indregnet i tabel 1.

Med ovenstående forklaringer, konkluderes det at udvalget skal være tilbageholdende på sit område.

OVERFØRSELSUDGIFTER:

Det er for tidligt endnu at spå om udviklingen i ledighed for 2023, dog er budgettet til overførsels-udgifterne i 2023-priser næsten lig forbruget i 2022. Budgettet er lagt med udgangspunkt i økonomiaftalen. Om Budget 2023 er nok i en tid hvor ledigheden er stigende, vides ikke endnu, derfor følges dette område tæt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser, da der er forventning om budgetoverholdelse.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at der skal vises tilbageholdenhed på Unge- og Uddannelsesudvalgets område.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale Byrådet

  1. at godkende 1. budgetopfølgning for 2023.  

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Unge- og Uddannelsesudvalget anbefaler til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale Byrådet at godkende 1. budgetopfølgning for 2023.

 

Punkt 5 Beslutningssag: TUBA aftale 2023

Sagsresumé

Samarbejdsaftalen med TUBA er udløbet og på den baggrund fremlægges en revideret aftale til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Samarbejdet med TUBA har eksisteret siden 2019. TUBA er en landsdækkende organisation under Blå Kors Danmark, der har til formål at yde terapi og rådgivning til personer i alderen 14-35 år, som er vokset op i familier med alkohol og/eller stofmisbrugsproblemer.

 

Aftalen har været på et årligt beløb til TUBA på 600.000 kr. (2019-niveau).

 

Aftaleperioden er udløbet, og det er på den baggrund, at der er udarbejdet et nyt udkast til aftale.

 

I det nye udkast til aftale er beløbet fremskrevet til 2023-niveau, hvilket giver et beløb på 641.200 kr.

 

På den baggrund kan der gennemføres forløb for cirka 35-40 personer. Der er pt. en venteliste på 19 personer til de individuelle forløb.

 

Der er udelukkende foretaget redaktionelle ændringer i aftalen.

 

Der arbejdes fra forvaltningens side på, at alle aftaler på det sociale område bliver 3 årige – og dermed også denne aftale.

Økonomiske konsekvenser

Der er indskrevet et tilskudsbeløb på 641.200 kr., hvilket svarer til beløbet på den tidligere aftale fremskrevet til 2023 niveau.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at aftalen bør godkendes med de foreslåede ændringer.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Senior- og Socialudvalget, Børne-og Skoleudvalget og Unge og Uddannelsesudvalget, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

  1. Aftalen godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-03-2023

Godkendt.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Godkendt, og sagen sendes videre til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Unge og forebyggelse i den sammenhængende rusmiddelindsats

Sagsresumé

Med vedtagelsen af en ny model for den sammenhængende rusmiddelindsats samt nedlæggelsen af U-turn ifbm. Budget23 er der behov for at gentænke forebyggelsesaktiviteterne ift. rusmidler blandt unge. I denne sag bedes Unge- og Uddannelsesudvalget træffe beslutning om forebyggende indsatser på området. Sagen er til orientering hos Senior- og Socialudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Med vedtagelsen af en ny model for den sammenhængende rusmiddelindsats i Fredericia sker en skarpere opdeling mellem behandling, som tilbydes af Rusmiddelcentret, og forebyggelse blandt unge, som fremover vil blive varetaget af fritidsområdet i Ungeenheden. Med budgetforlig 2023-2026 vedtog byrådet desuden at nedlægge det forebyggende tilbud U-turn, som havde to årsværk til at arbejde med forebyggelse på rusmiddelområdet.

 

Det er vigtigt, at der også fremadrettet er et stærkt fokus på information om og forebyggelse af rusmidler blandt unge i Fredericia. Fremadrettet vil den forebyggende indsats indeholde følgende elementer:

 

  1. Oplysning og indsatser i grundskolen: En del af gadeteamets arbejde er hvert år at besøge alle 7. klasser på kommunens grundskoler for at gå i dialog med de unge om ungdomsliv generelt og udfordrende situationer for unge mere specifikt. Fremadrettet vil information om rusmidler være en central del af denne dialog, så de unge i udskolingen ved, hvad rusmidler er, faren ved at anvende dem, hvordan man kan forholde sig, hvis man tilbydes dem, hvem man kan kontakte, hvis man har eller er i tvivl, om man har et misbrug, mm.

    Grundskolerne kan også kontakte gadeteamet efter behov, hvis der lokalt opstår behov for yderligere information. Hvis der lokalt opstår behov for målrettede indsatser ift. rusmidler, iværksættes disse i et samarbejde mellem Gadeteamet, Rusmiddelcentret, skolen selv, Ungemiljøet, de unge og deres forældre og øvrige lokale aktører. I begge tilfælde vil gadeteamet i samarbejde med Rusmiddelcentret og resten af Fredericia Fritid planlægge og iværksætte de nødvendige indsatser.

 

  1. Oplysning og indsatser på Ungdomsuddannelser: Ungdomsuddannelserne i Fredericia kan altid kontakte Gadeteamet efter behov, hvis der lokalt opstår behov for information om eller målrettede indsatser ift. rusmidler. Gadeteamet har allerede i dag et tæt samarbejde med flere Ungdomsuddannelser i Fredericia og vil udbrede dette samarbejde ved at informere løbende om mulighederne for samarbejde om rusmidler og andre udfordringer relateret til ungdomslivet. Også her vil det løbende blive vurderet, om et samarbejde med Rusmiddelcentret, uddannelsesinstitutionen selv, de unge og deres forældre samt øvrige lokale aktører vil være nødvendigt ift. at planlægge og iværksætte de nødvendige indsatser.
     

 

  1. Huset72 overføres til Ungeenheden: Huset72 er et beskæftigelsesrettet tilbud for unge med misbrugsproblematikker, som ikke er motiveret for behandling. Som led i omlægningen til den sammenhængende rusmiddelindsats overflyttes dette tilbud og de to medarbejdere til Ungeenheden. Her vil tilbuddet fortsætte i sin grundform, men også blive udviklet så det i endnu højere grad bliver beskæftigelsesrettet. Der er fortsat fokus på at bevare det meget tætte samarbejde med behandlerne i Rusmiddelcentret, således at de unge, der motiveres til behandling guides til Rusmiddelcenteret, hvor behandlingen foregår. Med den nye organisering knyttes Huset72 tættere på især Ungdomsrådgivningen, fritidsområdet og beskæftigelsesindsatsen i Ungeenheden. Der arbejdes på at finde en fysisk placering af Huset72

 

  1. Tæt samarbejde mellem Rusmiddelcenteret og Ungeenheden: For at sikre en sammenhængende rusmiddelindsats på tværs af forvaltninger og afdelinger er det nødvendigt med et tæt og systematisk samarbejde mellem Rusmiddelcentret og Ungeenheden. Samarbejdet vil være centreret om følgende:


Netværket Gadepulsen: Der er allerede etableret et netværk med medarbejdere på tværs af Huset72, Gadeteamet, Rusmiddelcentret, politiet, gadesygeplejersken og beskæftigelsesområdet i Ungeenheden. Formålet er at dele aktuel viden om oplevelser fra gaden og Rusmiddelcentret, så der sker en stærk koordinering på tværs.



Fælles informationsmateriale: Der vil blive udarbejdet fælles informationsmateriale mellem Rusmiddelcentret og Ungeenheden. Her vil det blive tydeligt for de unge og deres forældre, hvem de skal kontakte, hvis de har udfordringer med rusmidler – samt hvordan de kan vurdere, om de har udfordringer med rusmidler.


Fælles indsatser: Som beskrevet ovenfor vil Rusmiddelcentret og Ungeenheden lave fælles indsatser, hvis der er unge eller områder i kommunen, som har brug for det.

Fælles kompetenceudvikling: Rusmiddelcentret vil i samarbejde med Ungeenheden og øvrige aktører kunne tilbyde faglig sparring, fyraftensmøder og indgå i kompetenceudvikling af medarbejdere i Ungeenheden ang. arbejdet med unge og rusmidler.

 

 

Tilbud og indsatser som ophører

 

Med nedlæggelsen af U-turn er der tilbud og indsatser, som ikke er muligt at fastholde inden for budgetrammen. Det drejer sig om:

 

  • Oplæg i grundskolen: Dedikerede oplæg om rusmidler til alle 7. klasser, alle 8. klasser i forbindelse med Sundhedsugen samt 9. klasser (ved forespørgsel fra skolerne).

 

  • Fremskudt funktion på FGU: 2 medarbejderes faste tilstedeværelse om mandagen på FGU.

 

  • Individuelle samtaler med unge som led i anonym rådgivning for unge i form af forløb med 10 samtaler med dedikeret medarbejder. Sidste år benyttede over 60 unge sig af denne type samtaler.

 

  • Dedikeret telefon som en del af det åbne anonyme rådgivningstilbud: Mobiltelefon med stor grad af tilgængelighed varetaget af dedikerede medarbejdere med mulighed for åben anonym rådgivning for unge, forældre, fagprofessionelle m.m. Det seneste år har der primært været opkald fra fagprofessionelle og herudover omtrent 25 opkald fra unge.

 

  • Gruppeforløb: Gruppeforløb for hhv. både unge og pårørende. Gruppeforløbene har omfattet oplysning og information, fællesskabende aktiviteter og samtaler. Der har ligeledes været opfølgning i form af gruppesamtale på forløbene. Der har det seneste år været mellem 25-30 gruppeforløb.

 

  • Individuelle samtaler med forældre/pårørende: Individuelle samtaler med forældre/pårørende om udfordringer, problematikker og konsekvenser relateret til unge og deres misbrug. Der er omtrent 40 pårørende, der har gjort brug af dette tilbud det seneste år.

 

  • Fysisk matrikel: Der har været en kendt fast matrikel tilknyttet U-Turn, hvor aktiviteter og indsatser har været afviklet.

Økonomiske konsekvenser

Med Budget23 blev der sparet 1,750 mio. kroner ved at sammentænke rusmiddelindsatser for unge. De beskrevne aktiviteter i ovenstående model kan gennemføres indenfor det eksisterende budget i Unge og Uddannelse.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at ovenstående model for det forebyggende rusmiddelarbejde ift. unge vil sikre et stærkt fokus på information om og forebyggelse af rusmidler blandt unge i Fredericia.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at:

  1. Unge- og Uddannelsesudvalget godkender ovenstående model for forebyggende indsatser i den sammenhængende rusmiddelindsats.
  2. Senior- og Socialudvalget og Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Ad 1) Godkendt

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

2. Taget til efterretning.

Punkt 7 Beslutningssag: Unges inddragelse i Ungebyrådet og Studieforum

Sagsresumé

Det har de senere år været vanskeligt at få unge til at engagere sig i Ungebyrådet og Studieforum. Aktuelt kommer det til udtryk ved, at valget til Ungebyrådet ikke bliver gennemført som planlagt 8.marts, grundet for få opstillede kandidater. Lignende tendenser ses i Studieforum, hvor der er lav tilslutning til møderne.

Denne sag lægger op til en drøftelse i Børne- og Skoleudvalget og Unge- og Uddannelsesudvalget af, hvordan vi i Fredericia Kommune fremadrettet finder frem til nye former at være i dialog med de unge på. Hvordan får vi deres stemme sat i spil i fællesskab med andre så de prøver kræfter med deltagelse i demokratiet, og flere bliver engageret lokalt?

 

Sagsbeskrivelse:

Den unge generation er tilbageholdende med at involvere og engagere sig i formelle fora over længere tid. Det er en tendens som også ses på landsplan. Det har senest vist sig i forhold til tilslutningen af unge kandidater til Fredericia Kommunes Ungebyråd for unge i alderen 13-18 år samt i høringsorganet Studieforum, som er for unge fra 10. klasse, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser i Fredericia.

 

Fredericia Kommunes Ungebyråd

Opstillingsperioden for nye kandidater til Ungebyrådet 2023-2025 udløste blot 4 kandidaturer. Der kom tilsagn fra yderligere en ung efter opstillingsperiodens udløb i februar.

Fra ungebyrådets tidligere medlemmer ved vi at venskab, fællesskab, sammenhold, ansvar og indflydelse er vigtige elementer for deres engagement, og det at opleve at være en del af noget større. Hertil kommer at kunne blive inspireret sammen som fx ved at deltage i Ungdommens Folkemøde i Kbh.

Det kræver administrative ressourcer at understøtte forpligtende fællesskaber for unge fra 13 år til 18 år.

 

Studieforum

Studieforum blev etableret i 2018 og er dels et høringsorgan og dels et forum med fokus på at skabe et attraktivt unge- og uddannelsesmiljø på tværs af uddannelsesinstitutionerne i Fredericia.

Trods flere tiltag er det ikke lykkes at få medlemmer fra samtlige uddannelsesinstitutioner med i Studieforum. Fredericia Gymnasium har været overrepræsenteret, mens flere af de øvrige uddannelsesinstitutioner ikke har været repræsenteret. Til planlægning og afholdelse af Studiestartsevent 2022 deltog otte unge fra Fredericia Gymnasium og to tidligere elever fra EUCL HTX og IBC. Det kræver en del administrative ressourcer at sikre deltagelse på møderne. Der afholdes ca. 6 møder årligt.

En opgave i Studieforum har været at planlægge og afholde det årlige Studiestartsevent. Studieforum har også givet input til: Udvikling af unge- og uddannelsesmiljøet i Fredericia, revision af Byrådets Uddannelsespolitik, Fritidspolitik og campus i Kanalbyen. På det seneste møde skulle Studieforum have givet input til udviklingen af Kulturkasernen, men dette måtte aflyses pga. manglende tilslutning.

 

Der lægges op til en drøftelse af, hvordan vi fremadrettet kan skabe de rette betingelser for, hvordan de unges stemme kommer i spil, og hvordan de i fællesskab med andre kan prøve kræfter med deltagelse i forpligtende fællesskaber.

 

På baggrund af de eksisterende erfaringer er der behov for, at drøfte nye modeller for at inddrage og være i dialog med den unge generation fra 13 – 25 år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der er behov for at drøfte nye modeller for, hvordan vi i Fredericia Kommune inddrager og støtte op om de unges muligheder for at deltage i forpligtende fællesskaber.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget går i dialog med de unge omkring nye modeller for, hvordan Fredericia Kommune fremadrettet kan lykkes med at inddrage og være i dialog med den unge generation fra 13 – 25 år.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Godkendt. Forvaltningen går i dialog med de unge, og vil med udvalgets input, udarbejde konkrete forslag til nye modeller.

 

Punkt 8 Beslutningssag: Finansiering af HF3

Sagsresumé

På udvalgsmødet d. 28 februar 2023, fik Unge og Uddannelsesudvalget fremlagt et forslag om, at Fredericia Kommune og VUC Fredericia indgår en samarbejdsaftale om oprettelsen af et 3-årigt HF tilbud, som er målrettet uddannelsesegnede unge med forskellige diagnoser og personlige udfordringer af forskellig karakter. Det kan fx være autisme, aspergers, ADD, angst, depression og opmærksomhedsforstyrrelser (sagsnr. 23/134). Udvalget godkendte samarbejdsaftalen med opstart i 2023 og besluttede at gense sagen med henblik på drøftelse af finansiering. Denne sag korrigerer, så de økonomiske konsekvenser er retvisende.

 

Sagsbeskrivelse:

Over de sidste 10 år er adgangskravene til ungdomsuddannelserne blevet skærpet og kravene til de unge på ungdomsuddannelserne er steget i form af øget selvstændighed, større lektiemængde og flere faglige krav. Samtidig ser vi en kraftig stigning i andelen af unge i aldersgruppen 18-24 år, som trives dårligere og dårligere. Disse tendenser presser de unge i almindelighed og i særdeleshed presser det unge med personlige udfordringer og diagnoser. 

 

IBC HF, VUC Fredericia og Fredericia Kommune er derfor gået sammen om at afsøge muligheden for en 3årig HF med tilknyttet mentorstøtte, hvor der er plads, tid, rum og støtte til unge med udfordringer og diagnoser af forskellig karakter.

 

Uddannelsen er en almindelig HF, hvor obligatoriske fag, valgfag og eksaminer er fordelt ud over 3 år frem for de normalt 2 år. Målet er, at eleverne efter et 2-årigt grundforløb på HF3 er klædt på til at gennemføre resten af uddannelsen på ordinære hold. Opbygningen af uddannelsen skal give de unge strategier og værktøjer til at mestre at gå i skole på en måde, der er tilpasset deres behov.

 

Ud over de almindelige støtteordninger, som VUC kan søge hjem, så er der tilknyttet en mentor på fuld tid. Mentor er med i undervisningen og hjælper de unge med strategier og løsninger både i skoletiden og ud i fritiden. Mentorordningen er delvist kommunalt finansieret med en betaling på 12.000,- kr. pr. ung pr. år.

 

For at være uddannelsesegnet til HF3 skal den unge have et kognitivt og fagligt niveau, som gør det realistisk at de kan følge og profitere af undervisning på gymnasialt niveau. Ligeledes skal den unge være motiveret for uddannelsen, have et stabilt fremmøde og matche et læringsmiljø med struktur, tryghed og rummelighed. Optagelse på HF3 kræver godkendelse af et optagelsesudvalg med repræsentation fra IBC HF og VUC, UU Fredericia og den ansatte mentor. Optagelse følger de normale terminer for optagelse for HF.

 

Målgruppen vil primært komme fra:

  • Elever fra 9. og 10. klasse som lever op til adgangskravene
  • Unge fra FGU og evt. STU som lever op til adgangskravene
  • Unge som er stoppet eller faldet fra andre ungdomsuddannelser
  • Andre unge som via eksamensbeviser og evt. optagelsesprøver kan dokumentere det nødvendige faglige niveau.  

 

 

HF3 har hjemmel i ’Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser’, §61, stk. 2:

Institutionen kan i helt særlige tilfælde tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb over en 3-årig periode og 3- årige uddannelsesforløb over en 4-årig periode for elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal vis.

 

Ud over de generelle bestemmelser i henhold til ovenstående, så er parterne enige om følgende betingelser:

 

  • Tilbuddet er tænkt til unge med bopæl i Fredericia Kommune – dog vil optagelsen altid følge de til en hver tid gældende regler for optagelse på de gymnasiale uddannelser. Senest 1. juli afgøres det, hvem optages på uddannelsen. Optagelsesudvalget har denne opgave. Optagelse er desuden betinget af, at den unges bopælskommune har godkendt mentorudgiften.
  • Der skal som minimum være indskrevet 15 unge det første år et hold oprettes. Er det ikke tilfældet, forpligter IBC HF og VUC og UU Fredericia sig til at hjælpe de unge videre på anden vis. 
  • Optagelsesudvalget mødes ultimo marts, primo maj og ultimo juni måned for at vurdere, hvilke ansøgere som skal indkaldes til en afklarende samtale med henblik på optagelse.
  • IBC HF og VUC søger SPS hjem til alle unge. Der udarbejdes en konkret arbejdsbeskrivelse for mentor, hvor det klart fremgår, hvilke opgaver der er kommunalt finansieret og hvilke der er finansieret af taxameter og SPS.
  • Der kan starte ét hold pr. år.
  • HF3 starter op i august 2023.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune bidrager med 12.000,- kr. pr. ung pr. år, som en delvis finansiering af den særlige mentorindsats i skoletiden og ud i fritidslivet. Der er et klasseloft på maksimalt 23 elever pr. hold, hvor Fredericia Kommune maksimalt vil finansiere 20 pladser. Fuldt indfaset i 2025 betyder det en årlig udgift på 720.000,- kr.

 

Det forventes at enkelte unges mentorstøtte kan finansieres via Lov om en aktiv Beskæftigelsesindsats og det forventes ligeledes at FGU rammen kan bidrage for enkelte unge, idet deres FGU forløb kan afkortes med denne nye mulighed.

 

Unge og Uddannelse dækker udgifterne inden for rammen i 2023 og fremadrettet for ét hold. Forvaltningen foreslår, at forvaltningen frem mod budgetlægningen afsøger mulighederne for at finde og omprioritere midler inden for udvalgets ramme til den varige udgift.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at HF3 er et tilbud, som vi i stigende grad mangler til en voksende målgruppe. HF3 vil bidrage til, at flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget godkender samarbejdsaftalens korrigerede økonomiske konsekvenser.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 9 Orienteringssag: Evaluering af DM i Skills 2023

Sagsresumé

Fredericia Kommune var vært for DM i Skills 2023, der blev afholdt d. 2.-4. februar i MesseC. I denne sag orienteres Unge- og Uddannelsesudvalget om resultater fra evalueringen af arrangementet, herunder Fredericia Kommunes værtskab.

 

Sagsbeskrivelse:

DM i Skills er det årlige danmarksmesterskab for elever på erhvervsuddannelserne, hvor unge konkurrerer om at blive landets bedste inden for de forskellige fag. DM i Skills har til formål at udvikle talenterne på erhvervsuddannelserne og synliggøre erhvervsuddannelsernes mange muligheder, så flere unge vælger en erhvervsuddannelse.


Efter at være blevet udskudt to gange pga. Covid-19, blev DM i Skills i år afholdt med Fredericia som værtsby. Arrangementet fandt sted i Messe C fra d. 2.-4. februar 2023 og havde over 51.000 besøgende i løbet af de tre dage, det fandt sted. I Fredericia Kommune var alle 8. klasser og en række 7. klasser afsted til arrangementet.  Udvalget vil på mødet præsenteres for nedslag i evalueringen af DM i Skills 2023:

  • Resultater fra aktiviteterne i regionsprojektet ”I Got Skills”, der primært var målrettet mod elever i udskolingen og deres forældre. Samt en status på, om nogle af indsatserne fortsætter i en anden form eller sammenhæng.
  • Den samlede oplevelse af DM i Skills 2023: Tilbagemeldinger og evaluering fra elever og styregruppe.
  • Økonomi
  • Evaluering af værtsskabsrollen


På mødet deltager leder af uddannelse, Anders Ladegaard, som vil præsentere evalueringen af DM i Skills 2023.

Økonomiske konsekvenser

DM i Skills 2023 blev finansieret i samarbejde med SkillsDenmark, Region Syddanmark og Trekantområdet. Fredericia Kommunes udgifter til arrangementet vil indgå i evalueringen.

Vurdering

 Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 10 Orienteringssag: Status for Campus i Kanalbyen

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget har godkendt vision, kommissorium og milepæle for Campus i Kanalbyen. I denne sag orienteres om projektet som helhed herunder mål, organisering og udvalgets rolle i det videre arbejde, som nu igangsættes. Der orienteres endvidere om sagen i Klima, Energi og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg samt Kultur og Idrætsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget23 blev det besluttet, at Fredericia Kommune fortsat skal understøtte udviklingen af Campus i Kanalbyen og videreudvikle Fredericia som studieby og uddannelsesby og derigennem sikre livslang læring for fredericianerne – og resten af Trekantområdet. Fredericia er hjemsted for en række profilerede virksomheder og innovative samarbejder med fokus på grøn omstilling, som med Campus kan løftes til et endnu højere niveau.

 

Campus i Kanalbyen skal bidrage til fortsat at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft og virksomheder, der omstiller til grøn produktion.  Der blev i Budget23 afsat 150.000 kr. til udvikling af nye samarbejder om campus med uddannelsesinstitutioner, Kanalbyen og private aktører. Og det blev besluttet at igangsætte dialog med private investorer om finansiering af byggeriet som alternativ finansiering af byggeriet. Det er tidligere besluttet, at Fredericia Bibliotek og Makerspace skulle indgå i satsningen.

 

Senest har Økonomi- og Erhvervsudvalget godkendt vision, kommissorium og mål for Campus i Kanalbyen. Den nye vision for Campus er at samle videregående uddannelser, Danmarks førende infrastruktur-, logistik-, energi- og forsyningsvirksomheder og Fredericia Kommune i at gå forrest i udviklingen af uddannelse til den digitale og grønne omstilling med fokus på sektorkobling og i at engagere Fredericias borgere og studerende og Trekantområdets virksomheder i omstillingen.

 

Med Campus i Kanalbyen bliver det muligt at skabe et unikt miljø for uddannelse og arbejdskraft til grøn omstilling. Der er i dag samarbejde med flere videregående uddannelser, som kan flyttes i Campus sammen med et nyt Uddannelsescenter. I Kanalbyen ligger også CenterDK, som samler førende tekniske universiteter om udvikling af fælles national energi-data platform og det nationale CO2 regnskab, ligesom virksomhedsklyngen ”Energy Cluster” har til huse her. Det er desuden et unikt potentiale, at Energinet og Ørsted, de to virksomheder med størst efterspørgsel på grønne kompetencer i Danmark, er placeret i Fredericia Kommune.

 

I vedhæftede bilag beskrives mål og succeskriterier samt tids- og procesplan for campussatsningen, herunder også den politiske proces.

 

Det bemærkes i forhold til biblioteket, at der naturligvis vil være en række folkeoplysende funktioner, som rækker ud over den fællesmængde med Campus, som er beskrevet i vision og handleplaner.

 

Den nye vision betyder, at Campusprojektet politisk forankres i flere udvalg:

  • Økonomi- og Erhvervsudvalget har det overordnede politiske ansvar for hele Campus, herunder også økonomi og investorsamarbejde.
  • Unge- og uddannelsesudvalget har beslutningskompetence ift. uddannelsesindsatser, uddannelsessamarbejder og beslutningskompetence ift. Makerspace og Uddannelsescenter.
  • Kultur- og Idrætsudvalget har beslutningskompetence ift. udvikling af biblioteket, biblioteksstrategien og nye samarbejdsmuligheder for biblioteket.
  • Klima-, Energi- og Miljøudvalget har beslutningskompetence ift. igangsættelse af forskningssamarbejde om energi- og forsyningsdata.
  • Teknisk Udvalg har beslutningskompetence ift. lokalplan for byggeriet.

 

Overordnet er der følgende milepæle for Campusprojektet:

 

2023: Vision og principper godkendt, prøvehandlinger igangsat og modeller for fælles funktioner og drift af kompetencecenter opstillet sammen med uddannelser samt politisk godkendelse af ideoplæg.

 

Ultimo 2024: Investoraftale indgået, tegninger og indretningsdesign foreligger og planproces i gang, strategiske partnerskabsaftaler er indgået med uddannelser og universiteter

 

Ultimo 2025: Væsentligste lejeaftaler på plads og første spadestik

 

Medio 2027: Campus åbnes

 

Projektejer og projektchef deltager i præsentation af sagen for udvalget

Økonomiske konsekvenser

Unge og Uddannelsesudvalget har frigivet 473.000 kr. på anlægsbudget 2022. Disse midler disponeres til ekstern rådgiver som bidrager med at indhente danske og internationale erfaringer med biblioteks- og uddannelsesfællesskaber, udarbejde visuelt materiale til at understøtte drøftelserne, estimere lejeudgift og udarbejde ideoplæg til samarbejdsaftale med investor.

 

Der er ikke afsat anlægsbudget til udvikling og etablering af Campus byggeri. Der arbejdes på nuværende tidspunkt ud fra en investormodel, hvor kommunen lejer sig ind i bygningen ift. bibliotek, Makerspace, Uddannelses- og kompetencecenter mm. Budgetbehovet for denne model vil være klar til budgetlægningen for 2024.

Vurdering

Udvikling af Campus i Kanalbyen er vigtig for at kunne indfri potentialerne i den grønne omstilling til fulde og for at kunne indfri målsætningerne i Byrådets Uddannelsespolitik for 2021-2025. Forvaltningen vurderer, at kommissorium, vision og målhierarki beskriver nødvendige rammer for at kunne realisere udviklingen og etableringen af Campus i Kanalbyen.

Det er forvaltningens vurdering, at de beslutningskompetencer, som beskrives i kommissoriet, er i overensstemmelse med den gældende styrelsesvedtægt.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget tager orientering til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Orienteringen taget til efterretning, med den tilføjelse af Nye Borgerlige ønsker at den øverste politiske beslutningskompetence skal lægge i byrådet.

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 11 Orienteringssag: Organisering og snitflader til Business Fredericias erhvervsplaymaker

Sagsresumé

Der er indgået en ny samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune, Business Fredericia, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Fredericia Uddannelsesråd med formål at styrke unge, uddannelse og erhvervsliv. I denne sag orienteres om den fremtidige model for at sikre tæt samarbejde og koordinering mellem Business Fredericias erhvervsplaymaker og Ungeenheden, som er en central del af samarbejdsaftalen.

 

Sagsbeskrivelse:

Den nye samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune, Business Fredericia, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Fredericia Uddannelsesråd blev politisk godkendt d. 30. januar 2023. I samarbejdsaftalen forpligtes parterne til indsatser med henblik på målsætningerne om at få flere i arbejde, tiltrække nye virksomheder, skabe flere arbejdspladser og bedre uddannelses- og efteruddannelsesmuligheder.


En central del af aftalen er samarbejdet mellem Business Fredericias nye Erhvervsplaymaker og Ungeenheden. Der er derfor udarbejdet følgende model, der skal sikre tæt samarbejde og god koordinering mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia:
 

  • Hver 2. måned afholdes der et koordineringsmøde mellem chef for Unge og Uddannelse og direktør for Business Fredericia
     
  • Hver 2. måned afholdes der et møde med henblik på at sikre fælles retning og kontinuerlig afstemning mellem:
    • Chef for Unge og Uddannelse
    • Chef for Social og Beskæftigelse
    • Leder af Beskæftigelsesindsatsen i Ungeenheden
    • Leder af virksomhedsservice
    • Direktør for Business Fredericia


Personkreds og frekvens for møderne justeres efter behov.

  • Udførende medarbejdere mødes hver uge eller hver 14. dag. Formålet er sikre tæt koordinering, fælles overblik og fælles indsatser, så flest mulige unge kommer i fritidsjob, praktikker og job. De deltagende medarbejdere i disse møder er:
    • Erhvervsplaymaker fra Business Fredericia
    • Fritidsjobkonsulent fra Ungeenheden
    • En virksomhedskonsulent fra Ungeenheden
    • En medarbejder fra virksomhedsservice
    • Evt. CSR7000-projektkonsulent fra Business Fredericia


Ovenstående samarbejdsmodel sætter rammerne for en koordineret indsats med fælles retning for erhvervsplaymakeren og ungeenheden og justeres løbende for at opfylde koordineringsbehov og anvende ressourcerne bedst muligt.

Økonomiske konsekvenser

Der er i Budget23 afsat 0,500 mio. kr. til den nye samarbejdsaftale og herunder ansættelse af en erhvervsplaymaker. Ovenstående model for samarbejde ligger inden for budgettets rammer.

Vurdering

Det vurderes, at ovenstående model for samarbejde mellem Business Fredericias Erhvervsplaymaker og Ungeenheden vil bidrage til en øget grad af koordinering mellem aftalens parter til gavn for unges mulighed for at komme i beskæftigelse.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 12 Orienteringssag: Viden om Ungdomsrådgivningen

Sagsresumé

Unge- og Uddannelsesudvalget bliver løbende præsenteret for aktuel viden på unge- og uddannelsesområdet. I denne sag vil leder af Ungdomsrådgivningen og Job & Uddannelse, Jeannette Lindved Lindberg, præsentere Ungdomsrådgivningen, som yder støtte til unge fra 7. klasse og til det 18. år, der har særlige behov. I denne sag vil Unge- og Uddannelsesudvalget orienteres om Ungdomsrådgivningens arbejde, herunder sagsforløb, foranstaltninger og vigtige samarbejdspartner.

 

Sagsbeskrivelse:

Unge fra 7. klasse og til det 18. år kan få støtte hos Ungdomsrådgivningen, hvis de har særligt behov herfor jf. Lov om Social Service. Ungdomsrådgivningen har også ansvar for unge op til det 23. år, hvis der er bevilget efterværn.

Ungdomsrådgivningens arbejde tager afsæt i visionen for Ungeenheden; alle unge skal lykkes i livet med job og uddannelse.

Udfordringerne blandt de unge med en sag i Ungdomsrådgivningen er mangeartede og ofte komplekse. Ungdomsrådgivningen har mulighed for at anvende en række interne og eksterne foranstaltninger. I orienteringen om Ungdomsrådgivningen vil udvalget præsenteres for:
 

  • Målgruppen for Ungdomsrådgivningens arbejde
  • Sagsforløb og foranstaltninger
  • Samarbejdspartnere
  • Udvalgt data fra Ungdomsrådgivningen


På mødet deltager afdelingsleder for Ungdomsrådgivningen og Job & Uddannelse, Jeannette Lindved Lindberg, som vil præsentere Ungdomsrådgivningens arbejde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 13 Orienteringssag: Status vedrørende ny streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus

Sagsresumé

Byrådet besluttede i forbindelse med Budget20, at en ny indendørs facilitet til streetsport skal placeres i forbindelse med Ungdommens Hus, og indgå i et samspil med øvrige fritidsarenaer. Den nye streetsportsfacilitet etableres som en erstatning for De Orange Haller, som lukkede marts 2019.

En projektgruppe arbejder med realiseringen af den nye streetsportsfacilitet, og der vil på udvalgsmødet blive givet en status på indkomne høringssvar vedrørende ny lokalplan for området samt et revideret anlægsbudget og tidsplan.

På mødet deltager bygherrerådgiver Per Birk fra Ejendomsafdelingen 

 

Sagsbeskrivelse:

Etablering af ny indendørs streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus nødvendiggør en godkendelse af ny lokalplan for området. Byrådet sendte 30.jan. forslag til ny lokalplan i høring. På udvalgsmødet får udvalget en orientering om indkomne høringssvar. Byrådet forventes at godkende ny lokalplan i april.

 

I løbet af marts og april får unge med interesse for streetsport mulighed for at byde ind og komme med deres input til, hvad den nye facilitet meget gerne skal kunne og danne ramme om af streetsportsaktiviteter. Der afholdes blandt andet et maker-lab over to aftener i Bülows Makerspace den 17. og 20. april kl. 19-21 samt en workshop 22. april kl. 13.30–17.00 i Ungdommens Hus. Alle interesserede kan deltage 22.april, hvor der bliver mulighed for at drøfte forskellige temaer, som bygger på input fra unge samt eksperter/videnspersoner på landsplan.

Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget er velkommen til at deltage i workshoppen den 22.april.

 

Udvalget vil under punktet få et opdateret anlægsbudget og tidsplan.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 14 Orientering (Lukket)

Punkt 15 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller