Brand i Fredericia: Gå indenfor og luk vinduer og døre

Økonomi- og gældsvejleder hjælper trængte borgere med at få overblik og overskud

Fredericia Kommunes økonomi- og gældsvejleder får positiv feedback fra de borgere, der har fået støtte og vejledning til at få overblik over egen økonomi, hjælp til selvhjælp, udarbejdelse af budget, gennemgang af skatteforhold, gældsvejledning m.m.

Et enigt Social- og Beskæftigelsesudvalg besluttede i maj måned, at der skulle ansættes en økonomi- og gældsvejleder. Og allerede i juli måned tiltrådte Ivan Bjørn Andersen, der er bankuddannet og har flere års erhvervserfaring fra den finansielle branche.

Økonomi- og gældsvejlederen, der arbejder 10 timer om ugen, har netop gjort status over de første 4 måneders arbejde. Både borgere og samarbejdspartnere har taget rigtigt godt imod Ivan Bjørn Andersen.

Godt netværk sikrer at borgerne får kendskab til vejlederen
Ivan Bjørn Andersen er et supplement til de eksisterende økonomiske rådgivningstilbud, der findes i Frivilligcenter Fredericia, Jobcenteret, Boligforeningerne i Sønderparken og Korskærparken samt Din Indgang – Ivan kan træffes her og på rådhuset. Det store netværk og omtale fra de borgere, han allerede er i dialog med gør, at Ivan er blevet en meget besøgt og anerkendt vejleder for mange borgere.

”Jeg er rigtig glad for, at vi så hurtigt fik ansat Ivan som kommunens økonomi- og gældsvejleder. Han gør en stor forskel for mange borgere ved at hjælpe dem med at få overblik over egen økonomi og på den måde overskud til at komme godt videre i livet”, udtaler Inger Nielsen, medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget.

Peder W. Tind, formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget, er enig med Inger Nielsen og siger ”Ivan har både faglig ekspertise og stor menneskelig forståelse, hvilket er vigtigt, når der skal rådgives i ofte komplekse sager. Det giver tryghed for borgerne, og det er vigtigt”.

Ivan Bjørn Andersen, giver Social- og Beskæftigelsesudvalget en udvidet status mandag den 5. november, og ser frem til fortsat at vejlede borgere udbygge relationer til samarbejdspartnere. Derudover skal økonomi- og gældsvejlederfunktionen ’bygges op’, så den matcher de standarder for ’Best Practice’, som Socialstyrelsen anbefaler.

 

Feedback