Slå adgang med tegn til/fra

Vigtig information om COVID-19

Her finder du information om, hvordan vi håndterer COVID-19 i kommunen.

English:
Find information about COVID-19 in other languages in the last box. 

COVID-19 i Fredericia - hotline og kontakt

Fredericia Kommunes hotline:
Har du spørgsmål omkring, hvordan du som borger i Fredericia skal forholde dig til coronavirus, kan du kontakte vores hotline på telefon 72 10 70 00

Åbningstider:
Mandag-Onsdag kl. 9.00-15.00
Torsdag kl. 9.00-17.00
Fredag kl. 9.00-14.00
 

Hjælp til isolation
Har du brug for hjælp til at isolere dig eller har spørgsmål herom, så kan du kontakte Fredericia Kommune. Uden for den normale telefontid (se ovenstående), så skal du ringe på følgende nummer 72 10 73 73. Her kan du få hjælp i weekenden, og på hverdage frem til kl. 21.00.


Rådhuset, Borgerservice, Ydelsen og Jobcentret er lukket til og med den 6. maj 2021
På grund af de skærpede restriktioner er Fredericia Rådhus og Jobcentret lukket frem til og med den 6. maj 2021. Du kan via www.fredericia.dk eller på telefon 72 10 70 00 bestille tid, hvis du har akut behov for hjælp i Borgerservice, Ydelsen eller på Jobcentret.
Hvis du har booket et møde bedes du vente foran hovedindgangen, hvor medarbejdere vil hente dig til den aftalte tid.
Ved henvendelser i Borgerservice, Ydelsen og på Jobcentret skal du bruge mundbind.


Den nationale hotline:
De danske myndigheder har samlet al information om coronavirus/COVID-19 på www.coronasmitte.dk.  Hvis du har generelle spørgsmål om sundhedsmyndighedernes retningslinjer, så kan du kontakte den fælles myndighedshotline på telefon 70 20 02 33.
Hvis du er smittet eller nær kontakt, så kan du kontakte den nationale coronaopsporing på telefon 32 32 05 11 for rådgivning.
På Sundhedsstyrelsens hjemmeside finder du oplysninger om alle nationale hotlines: https://www.sst.dk/da/corona/yderligere-information/hotlines
Du kan som borger orientere dig om de sundhedsfaglige råd og anbefalinger, samt finde svar på de mest stillede spørgsmål på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: https://www.sst.dk/da/corona/Borgere


Helbred eller smitterisiko:
Har du spørgsmål omkring dit helbred eller smitterisiko, skal du kontakte din egen læge pr. telefon


Smittetallet i Fredericia:
Er du nysgerrig i forhold til, hvor mange smittede med COVID-19, der er i Fredericia og hvordan incidencen pr. 100.000 indbygger ser ud, så har Statens Serum Institut lavet en interaktiv side, hvor man kan følge udviklingen. Siden opdateres hver dag kl. 14.00. Du finder siden her: https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d. Vær opmærksom på, at det ikke er alle browsere, der kan åbne siden og at der ved login blot trykkes 'annuller'.

 

Her kan du blive testet for coronavirus i Fredericia (kviktest og PCR)

PCR-test u. tidsbestilling

Tirsdag den 20. april kl. 09.00-17.00
Uddannelsescentret – Ungeindgangen, Mosegårdsvej 2A

Torsdag den 22. april kl. 09.00-17.00
Uddannelsescentret – Ungeindgangen, Mosegårdsvej 2A

Lørdag den 24. april kl. 09.00-17.00
Rådhusforhallen, Gothersgade 20


Kviktest / hurtigtest 

Nu bliver det nemmere for fredericianerne at få sig en kviktest. Som en del af en ny teststrategi bliver det fra mandag den 1. marts muligt for fredericianerne at blive testet flere steder i kommunen. Metoden foregår via næsepodning med den korte pind, som kun skal 2-3 cm. op i næsen. Carelink tester borgere fra 6 år og opefter, men børn mellem 6 og 15 år skal være ifølge med en forælder eller værge. Man kan også benytte kviktest selvom man ikke har et dansk CPR-nr. Du skal ikke bestille tid, men bare møde op. Vær opmærksom på, at der kan være kø og op til en times ventetid. Erfaringer viser, at ventetiden er kortest mellem kl. 10.00 og 14.00, så planlæg evt. derefter hvis muligt.

Åbningstider i Fredericia:

Elbohallen, Tingvejen 24A

  • Onsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Fredag kl. 08:00 - 20:00

Bredstrup-Pjedsted hallen, Ågade 70

  • Mandag kl. 08:00 - 20:00
  • Torsdag kl. 08:00 - 20:00

Skansehuset, Avlsbrugervej 15A

  • Mandag kl. 08:00 - 20:00
  • Onsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Fredag kl. 08:00 - 16:00
  • Søndag kl. 10:00 - 20:00

Medborgerhuset Korskær, Ullerupdalvej 13

  • Mandag kl. 08:00 - 20:00
  • Onsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Fredag kl. 08:00 - 17:00

Det Grønne Rum, Danmarksgade 13

  • Mandag kl. 08:00 - 20:00
  • Tirsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Onsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Torsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Fredag kl. 08:00 - 20:00
  • Lørdag kl. 10:00 - 20:00
  • Søndag kl. 10:00 - 20:00

Bøgeskovhallen, Bøgeskovvej 37C

  • Tirsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Torsdag kl. 08:00 - 20:00

Aktivitetshuset, Søndermarksvej 74A

  • Tirsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Torsdag kl. 08:00 - 20:00
  • Lørdag kl. 10:00 - 18:00

Uddannelsescentret – Ungeindgangen, Mosegårdsvej 2A

  • Mandag kl. 08:00 - 16:00
  • Onsdag kl. 08:00 - 16:00
  • Fredag kl. 08:00 - 16:00


Du kan se alle teststeder og åbningstider her: https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/kort-over-covid-19-testcentre

Hvis du har yderligere spørgsmål omkring kviktest, kan du kontakte Carelinks Hotline på tlf. 70 220 112

 

PCR-test ved Fredericia Teststation (v. Messe C)

Du kan blive testet for COVID-19 hos Fredericia teststation ved Messe C (Vestre Ringvej 101, på bagsiden messecentret).
Teststationen har åbent alle dage fra kl. 07.30-18.30 (der vil dog være undtagelser i forbindelse med helligdage).

På Fredericia teststation kan borgere både uden symptomer og med milde symptomer på COVID-19 blive testet. Det kræver dog, at man har booket en tid til test via: www.coronaprover.dk.  Har du tidligere haft svært ved at finde tider, så prøv at gå ind på siden igen.

Det er også muligt at teste børn mellem 2-12 år på Fredericia Teststation. For at booke en test til dit barn, så skal du logge ind på www.coronaprover.dk med dit eget NemID og bestille en tid til dit barn.Test af børn under to år kræver fortsat henvisning fra egen læge.
 

Testmuligheder
Der er lavet et kort over alle de regionale faste teststationer (både PCR og hurtigtest), som findes her: https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/kort-over-covid-19-testcentre
Viden om de regionale mobile testenheder (PCR-tests) kan findes her: https://www.regionsyddanmark.dk/wm527617
 

To typer af test
Der findes to typer af test: PCR-test og hurtigtest/kviktest. Se forskellen i illustrationen fra Sundhedsstyrelsen nedenfor.
PDF ikon sst_pcrhurtigtest_totyper.pdf

 

Information om tests, nære kontakter og isolationsfaciliteter

Du bør testes for COVID-19 på en PCR-teststation, hvis du:

  • har symptomer på COVID-19. De typiske symptomer er:
    • Tør hoste
    • Ondt i halsen
    • Feber
    • Tab af smags- og lugtesans
    • Vejrtrækningsproblemer
    • Muskelsmerter
  • er nær kontakt til en person, der er smittet med ny coronavirus (se nedenstående afsnit om nære kontakter)
  • er udpeget som anden kontakt
  • får at vide, at du skal testes som led i smitteopsporing ved udbrud, for eksempel på grundskoler, i daginstitutioner, på plejecenter m.v.
  • får besked på, at du skal testes af en behandlende læge eller tandlæge forud for fx indlæggelse, behandling eller undersøgelse.

Hurtigtest (de såkaldte antigentests) kan i nogle tilfælde benyttes, hvis der er tale om: Et særligt ønske om at blive testet fx. forud for en bestemt begivenhed eller hvis man skal besøge personer med øget risiko for et alvorligt forløb med COVID-19 fx. hvis du skal besøge et ældre familiemedlem på et plejehjem.

To typer af test

Der findes to typer af test: PCR-test og hurtigtest/kviktest. Se forskellen i illustrationen fra Sundhedsstyrelsen nedenfor.
PDF ikon sst_pcrhurtigtest_totyper.pdf

 

Nære kontakter

  • Når man identificeres som nær kontakt, skal selvisolation ske hurtigst muligt. Man skal fortsat have foretaget en test på dag 4 og dag 6 efter, at man var sidst var i nær kontakt med en smittet person. Isolationen må først ophæves, når der er svar på prøven fra 6. dag.   
  • Man er fx nær kontakt, hvis man har været inden for 2 meter i mere end 15 minutter (fx i samtale) med en, der har fået påvist ny coronavirus eller inden for 2 meter i en situation, hvor der er øget risiko for smitte, fx aktiviteter, der involverer sang, råb eller fysisk aktivitet
  • Man er også nær kontakt, hvis man bor sammen med en, der har fået påvist ny coronavirus

Nær kontakt eller anden kontakt - se Sundhedsstyrelsens oversigtsplakat her: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2021/Plakater---Naer-kontakt-eller-Anden-kontakt


Test for COVID-19

Du kan selv booke tid til test på www.coronaprover.dk til landet teststationer, hvis:

  • Hvis du har symptomer, der kunne være COVID-19, men ikke føler dig så syg, at du har behov for at tale med din læge
  • Hvis du har været i nær kontakt med en smittet og er blevet henvist til test af Coronaopsporingen
  • Hvis du ønsker en test af anden årsag

Du skal kontakte din læge i forhold til testning, hvis:

  • Hvis du har symptomer på COVID-19, og føler dig så syg, at du gerne vil tale med en læge.
  • Hvis du er bekymret eller i tvivl.
  • Hvis det drejer sig om et barn under 2 år.

Ved børn under 15 år, så kan resultatet af deres COVID-19 test nu blive vist i forældrenes MinSundhed-app'en.

Hvis du føler dig i tvivl, om hvordan og hvornår du kan bestille tid til test for COVID-19, er der hjælp at hente i Region Syddanmarks flowchart, der har visualiseret bookingforløbet i dette handy flowchart nedenfor, som du kan downloade og have ved hånden.


Hvordan skal du forholde dig ved symptomer på COVID-19: 

Hvis du får symptomer og er i tvivl om, hvorvidt det er COVID-19, skal du forholde dig som om, at du er smittet med ny coronavirus, indtil du får svar på din test.
Du skal derfor:

  • Melde dig syg og gå i selvisolation
  • Vær særligt opmærksom på hygiejne og rengøring
  • Ringe til din læge, hvis du føler dig så syg, at du gerne vil tale med en læge

 

Hvordan skal du forholde dig, hvis du er blevet testet positiv for COVID-19 (er bekræftet smittet med corona):

Uanset om du har symptomer eller ej, så skal du gøre følgende, når du er testet positiv for ny coronavirus:

  1. Gå i selvisolation
  2. Vær særligt opmærksom på hygiejne og rengøring
  3. Sørg for opsporing af dine nære kontakter, dvs. de personer, som du risikerer at have smittet

Sundhedsstyrelsen har lavet følgende pjecer med mere information:
Pjece om hvordan man skal forholde sig, hvis man er testet positiv for corona virus: https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Test/Pjece_Til-dig-der-er-testet-positiv-for-ny-coronavirus.ashx?la=da&hash=4B4E2D802234D32A771B54A3ECB5EEB696C1D7BB
Pjece om opsporing og håndtering af nære kontakter: https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Smitteopsporing/COVID-19-Smitteopsporing-af-naere-kontakter.ashx?la=da&hash=9C4C984482FB57DF84035F6FB742D3FB5F449E75
 

Isolationsophold

Fredericia Kommune stiller vederlagsfrit isolationsfaciliteter til rådighed for borgere, der ikke har mulighed for at gå i selvisolation derhjemme eller et andet sted. Dette gælder både for borger, der er testet positiv for COVID-19 eller hvis de er nære kontakter til en smittet.

Kriterier for et isolationsophold:

  • Man deler husstand med mange personer på et lille areal og/eller ikke har optimal rumadskillelse og/eller
  • Man deler husstand med en eller flere personer i øget risiko for alvorligt syg-domsforløb ved COVID-19, som det er vanskeligt at sikre hensigtsmæssig afstand fra og/eller
  • Man deler husstand med andre personer, som har vanskeligt ved at samarbejde med den smittede person om at følge myndighedernes anbefalinger om isolation i hjemmet, fx på grund af sociale problemer eller kognitiv funktions-nedsættelse, hvorfor risiko for smitte øges.

Hvis du ønsker at høre om muligheden for at benytte en isolationsfacilitet, så kan du kontakte Fredericia Kommune på tlf. 7210 7000. Uden for den normale telefontid, så skal du ringe på følgende nummer 72 10 73 73. Her kan du få hjælp i weekenden, og på hverdage frem til kl. 21.00.

Isolationsfaciliteterne kan også benyttes af borgere, der skal i isolation i forbindelse med indrejse til Danmark. Dette isolationsophold er dog ikke vederlagsfrit, men Fredericia Kommune hjælper gerne med at finde et sted, hvor du kan være i isolation.

 

Vaccination mod COVID-19

Du kan finde den nyeste information omkring vaccinationen mod COVID-19 og vaccinationsprogrammet på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: https://www.sst.dk/da/corona/Vaccination-mod-COVID-19


Hvem får tilbudt vaccination og hvornår kan jeg blive vaccineret?

Alle får tilbudt vaccination i takt med, at vi får godkendte vacciner til Danmark. Sundhedsstyrelsen anbefaler vaccination mod COVID-19, fordi den beskytter mod at blive smittet og syg af COVID-19. Det er gratis at blive vaccineret, og det er frivilligt, om du vil tage imod tilbuddet.
Dog tilbydes vaccination ikke til børn under 16 år samt til gravide og ammende, fordi vaccinerne ikke er undersøgt til de grupper.

I starten, hvor der kun er en begrænset mængde vacciner, så vil vaccination blive tilbudt i en prioriteret rækkefølge, som fastlægges af Sundhedsstyrelsen ud fra sundhedsfaglige vurderinger. I allerførste omgang vil det være beboere på plejecentre, personale i sundhedsvæsenet og i ældreplejen samt ældre med særlig øget risiko, der vil blive tilbudt vaccination mod COVID-19. Når Danmark får flere vacciner, så vil tilbuddet gradvist udvides til alle ældre over 65 år. Senere, når alle ældre og andre i øget risiko har fået tilbuddet, og vi har fået flere vacciner, så vil tilbuddet blive udvidet til alle mellem 16 og 64 år.

Du vil få besked i e-boks, når du kan blive vaccineret. Hvis du er digitalt fritaget, vil du få brev med posten. Når du har fået besked, så skal du selv gå ind på www.vacciner.dk og booke tid til vaccination. Du skal have to vaccinationer med 3-6 ugers mellemrum, og du skal booke tid til begge vaccinationer med det samme.
Hvis du ikke har NemID, så kan du kontakte Region Syddanmarks Corona-callcenter på telefon 99 44 07 17 (tast 1) alle dage fra kl. 8-18 for at få hjælp til bestilling af vaccination (Bemærk, at callcenteret kun kan hjælpe til booking af vaccine, hvis du har modtaget en invitation).

Hvis der opleves problemer med at bestille en tid til vaccination, så skyldes det, at der på nuværende tidspunkt ikke er flere vacciner de steder, og man må derfor afvente, at der bliver åbnet for nye tider

 

Pop-Up Vaccinationscenter i Fredericia

Efter aftale med Region Syddanmark etableres der i Fredericia et Pop-Up Vaccinationscenter, som skal give borgerne er nærliggende vaccinationstilbud. Klinikken får til huse i Messe C og på nuværende tidspunkt er der udvalgt 6 vaccinationsdage. Det drejer sig om den 19. april, 29. april, 10. maj, 14. maj, 20. maj og 4. juni. 

Der er allerede nu lukket op for booking af tider til de første tre datoer. Vær opmærksom på, at når alle tiderne er booket, så vil vaccinationsstedet i Fredericia ikke længere være synligt.

 

Kørsel til vaccinationscenter og bestilling heraf

Fredericia Kommune kan tilbyde borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hjælp til transport til Pop-Up Vaccinationscentret i Fredericia. Vælger man at blive vaccineret andre steder end Vejle og Kolding, så er man selv ansvarlig for transporten.

Borgere over 65, som både får personlig og praktisk hjælp fra Plejen, kan få arrangeret kørsel herigennem. Plejen har en liste over borgere, som de arrangerer kørsel og vaccinationsbestilling for.
Hvis du ikke modtager hjælp fra Plejen og har behov for kørsel til vaccinationscentrene i Vejle og Kolding, så kan du ringe til vores kontaktcenter på telefon 7210 7000. Det kræver dog, at du har fået et brev i din e-boks om invitation til vaccination. 

Røde Kors har også et hjælpeneværk der også kan hjælpe med tryghedsledsagelse til vaccination og test. Læs mere under fanen "Fællesskaber, aktivitet og hjælp". 

Hjemmevaccine
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at hjemmevaccinere, da vaccinerne ikke kan håndteres til hjemmevaccine. Det betyder, at man lige nu bliver nødt til at møde op på vaccinationsstedet.

 

COVID-19 Vaccine AstraZeneca sættes på pause

Vaccination med COVID-19 Vaccine AstraZeneca® blev sat på pause 11. marts. Det skete efter indberetninger af alvorlige tilfælde med blodpropper hos personer, der er blevet vaccineret med COVID-19 vaccinen fra AstraZeneca.
Du kan læse mere hos Sundhedsstyrelsen her: COVID-19 Vaccine AstraZeneca® sættes på pause - Sundhedsstyrelsen

 

English:
Vaccination with the COVID-19 vaccine from AstraZeneca is put on hold until further notice

Reports of severe cases of blood clots in people who have been vaccinated with the COVID-19 vaccine from AstraZeneca has caused the European Medicines Agency and other drug regulatory authorities in Europe to launch an investigation into the vaccine. One such report concerns the death of a person in Denmark. At this stage, it is too early to conclude whether there is a link between the vaccine and the blood clots. 
You can read more here: Vaccination with the COVID-19 vaccine from AstraZeneca is put on hold until further notice- Danish Health Authority (sst.dk)

Genåbningsplan og coronapas

Genåbningsplan

Genåbning fra 6. april 

  • Liberale serviceerhverv mv. kan genåbne. Der vil gælde krav om anvendelse af mundbind eller visir samt retningslinjer for smitteforebyggelse. Der vil endvidere være krav om anvendelse af coronapas.
  • 5. -8. klasse kan vende tilbage med 50 pct. fysisk fremmøde (dvs. hver anden uge).
  • Elever på ungdomsuddannelser og voksenuddannelser kan vende tilbage med 50 pct. fysisk fremmøde (dvs. hver anden uge).
  • På de videregående uddannelser kan afgangsstuderende på uddannelser med mange praksiselementer vende tilbage med 50 pct. fysisk fremmøde (dvs. hver anden uge). Alle øvrige studerende på de videregående uddannelser kan vende tilbage med 20 pct. fysisk fremmøde.

Genåbning fra 13. april

  • Almindelig handel i indkøbscentre, stormagasiner, arkader mv. med et areal på 15.000 m2 eller derunder kan genåbne pr. 13. april 2021. Genåbningen gælder ikke for biografer, restauranter og caféer mv., som er lokaliseret i indkøbscentret mv.

Genåbning fra 21. april

  • De store indkøbscentre og stormagasiner for almindelig handel mv. kan genåbne.
  • Restauranter og caféer mv. må holde åbent til kl. 23. Sidste udskænkning må ikke ske senere end kl. 22.
  • Der åbnes for udendørsservering på restauranter, cafeer mv. uden coronapas.
  • Der åbnes for indendørsservering på restauranter og cafeer mv. med forudgående bestilling og krav om coronapas. Arealkrav på 2 m2 pr. siddende kunde og 4 m2 pr stående.
  • Forsamlingsforbuddet hæves til 10 personer indendørs og til 50 personer udendørs.
  • Der åbnes for indendørs idræt i organiseret regi for børn og unge under 18 uden coronapas. Der er forsamlingsloft på 25 personer.
  • Der åbnes for indendørs idræt i organiseret regi for voksne over 70 år med coronapas og forsamlingsloft på 10 personer.
  • Der åbnes til fodboldkampe i 3F Superligaen og en række andre ligaer og divisioner med adskilte sektioner af højst 500 siddende tilskuere med 1 meters afstand. Der vil være krav om coronapas.
  • Med coronapas åbnes museer inkl. videnspædagogiske aktivitetscentre og kunsthaller samt biblioteker. 
  • Foreningsliv, musik- og kulturskoler samt andre kunstskoler for børn og unge under 18 åbner uden coronapas med forsamlingsloft på 25 personer. Genåbningen omfatter ikke sangaktiviteter.
  • Daghøjskoler inkl. seniorhøjskoler åbner med testkrav svarende til testmodellen på uddannelsesområdet.
  • Nuværende anbefalinger, om at kirkelige handlinger varer højst 30 minutter og gennemføres uden fællessang, lempes.

Genåbning fra 6. maj

  • Med coronapas genåbnes indendørs konferencer, spillesteder, teatre, og biografer og lignende øvrige lokaler, hvor der udøves kulturaktiviteter.
  • Desuden åbnes – med coronapas – for indendørs idræt for voksne over 18 år.

Genåbning fra 21. maj

  • Med coronapas genåbnes resterende idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, som ikke er åbnet i forrige faser. Desuden åbnes indendørsfaciliteter i forlystelsesparker, zoo mv og legelande. Desuden daghøjskoler og aftenskoler.


Se den fulde genåbningsplan på Genåbning af Danmark (coronasmitte.dk) 

 

Coronapas

Digitalt pas
Fra ultimo marts vil appen ”MinSundhed” fungere som et funktionelt, men simpelt coronapas. Ultimo maj forventes en mere avanceret og brugervenlig app at blive lanceret. Coronapasset kan også tilgåes via www.sundhed.dk hvor det kan udskrives. Læs mere på Oftest stillede spørgsmål om Coronapas - COVID-19 vaccination - sundhed.dk

Fysisk pas
Færdigvaccinerede borgere, der er fritaget fra digital post, får tilsendt vaccinationsdokumentation (vaccinepas) direkte via fysisk post. Fra den 9. april vil borgere, der allerede er færdigvaccineret modtage passet, og der vil løbende blive sendt ud til ikke-digitale borgere i takt med, at de færdigvaccineres.

Ny telefonløsning til bestilling af fysisk vaccinationspas
Sundhedsministeriet starter en telefonløsning op den 15. april, hvor færdigvaccinerede borgere kan ringe ind til Sundhed.dk og bestille et printet vaccinationspas, hvis de har behov for det. Konkret skal borgere ringe til supporten på telefonnr. 4422 7774 og oplyse deres CPR-nummer. Herefter vil supportmedarbejderen udføre bestillingen, og borgeren vil modtage vaccinationspasset med posten inden for et par dage.Telefonservicen skal ses som supplement til løsningen, hvor vaccinationspasset sendes automatisk til færdigvaccinerende borgere, der er fritaget fra digital post. Fx giver telefonservicen mulighed for, at disse borgere kan bestille et nyt vaccinationspas, hvis det første mistes. Den nye telefonbestillingsløsning er ikke forbeholdt ikke-digitale borgere, men giver mulighed for, at alle færdigvaccinerede kan få tilsendt et fysisk vaccinationspas, hvis de ønsker det. Myndighederne opfordrer dog fortsat til, at så mange som muligt bruger de digitale løsninger eller printer selv via sundhed.dk.

Dokumentation for negativ coronatest
Det er i dag muligt at få fysisk dokumentation for svar på antigentest hos mange af de private udbydere, og det vil fremover blive stillet som krav, at disse leverandører tilbyder fysisk dokumentation borgere, som ønsker det. Der arbejdes desuden på en løsning med hensyn til svar på PCR-test. Derudover findes der en fuldmagtsløsning på sundhed.dk, som gør det muligt for pårørende eller værger, at se og hente COVID-19 testpas.

 

Læs mere om coronapasset her: https://coronasmitte.dk/Media/637527834765815794/Vejledning%20-%20Sådan%20bruger%20du%20coronapas.pdf

Besøgsrestriktioner på plejehjem og botilbud mm.

På grund af et stigende smittetal i Fredericia Kommune er kommunen blevet underlagt at indfører midlertidige besøgsrestriktioner på sociale tilbud.
 

Plejehjem og aflastningspladser

Styrelsen for Patientsikkerhed har fredag den 12. februar 2021 ophævet besøgsrestiktionenerne på alle plejehjem i Fredericia Kommune, da stort set alle beboere på kommunens plejehjem er færdigvaccineret.

Vi skal stadig passe godt på hinanden, så derfor vil der stadig være restriktioner på plejehjemmene, som skal overholdes. Plejehjemmene informere de pårørende om de nye retningslinjer for besøg, som blandt andet omfatter afstandskrav, god hygiejne og brug af mundbind/visir.

 

Botilbud

Styrelsen for Patientsikkerhed har d. 14. april meddelt Fredericia Kommune, at der også skal indføres besøgsrestriktioner på udvalgte botilbud på det sociale område.

Voksen Handicap

Kobbelgaarden 1: Besøgsrestriktioner (midlertidig begrænsning af besøg). Det betyder:

  • Besøg kan foregå udendørs, fx. med en gå-tur.
  • Begrænsning af antallet af besøgende til højest 3 faste nære personer (dog højest 2 besøgende ad gangen)
  • Besøg kan foregå i borgerens egen lejlighed, hvis borgeren ønsker dette. Altid ind- og udgang via egen terrassedør. Af hensyn til at begrænse smitterisikoen bedes pårørende om ikke at benytte fællesarealerne

Kobbelgaarden 3 og Ullerupdalvej 90-96: Lempede besøgsrestriktioner. Det betyder, at det anbefales, at:

  • Besøg så vidt muligt foregår udendørs, fx. med en gå-tur.
  • Antallet af besøgende begrænses til få personer 
  • Besøg så vidt muligt foregår i borgerens egen lejlighed. Gerne ind- og udgang via egen terrassedør. Af hensyn til at begrænse smitterisikoen anbefales det, at pårørende ikke benytter fællesarealerne.


Social Psykiatri og Udsatte Voksne

Midlertidig begrænsning af besøg på Kompetencekollegiet, Nymarksvej 215, Kaalundsvej, Kaalundsvej 1 samt Nova, Jupitervej 30. Det betyder:

  • Begræns antallet af besøg og besøgende. Besøg skal som udgangspunkt foregå ude, fx med en fælles gåtur.
  • Besøg kan foregå i borgerens egen lejlighed efter aftale med ledelsen. Af hensyn til at begrænse smitterisikoen bedes pårørende om ikke benytte fællesarealerne.
  • Eventuelle individuelle aftaler indgås med ledelsen

 

Brug af mundbind eller visir på plejehjem eller bosteder

Vi ønsker at passe bedst på vore sårbare borgere og de mennesker, som passer på dem – derfor bakker Fredericia Kommune op om Sundhedsstyrelsen anbefaling om brug af mundbind. Det betyder, at personalet på plejehjem, bosteder og en lang række andre steder i kommunen i højere grad begynder at anvende maske eller visir, når de er i tæt kontakt med borgerne.
Derudover betyder det også, at hvis du skal på besøg på et plejehjem, så appellere vi til, at du tager et mundbund eller visir på, hvis du ikke kan holde to meters afstand ex. hvis du skal holde i hånd eller hjælpe med at gå.

 

Brug af mundbind i kommunale bygninger og udlevering af mundbind

Krav om brug af mundbind eller visir

Der gælder et krav om mundbind eller visir på en række offentligt tilgængelige steder, hvilket dermed indbefatter flere kommunale bygninger.

Vi har samlet en liste over, hvor kravet om mundbind gør sig gældende i kommunale bygninger i Fredericia Kommune. Det betyder, at der på disse steder er regler omkring brug af mundbind/visir for medarbejder og/eller borger, pårørende, frivillige mm. Der kan dog være særlige retningslinjer på nogle af stederne, og dermed undtagelser for brugen af mundbind i bestemte situationer. Det kan derfor være relevant at orientere sig om de pågældende retningslinjer herom på stederne.

Kravet om mundbind/visir gælder dog ikke for de følgende personer:

  • Beboere på plejecentre og i plejeboliger
  • Borgere der har midlertidigt ophold på aflastningspladser
  • Beboere og brugere på anbringelsessteder og botilbud

Er du fritaget for brug af mundbind, kan du læse mere om brugen af mundbindsbadge hos Sundhedsstyrelsen:https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2021/Mundbindsbadge 


Kravet om mundbind eller visir er som udgangspunkt gældende følgende steder (steder der ikke er nævnt er ikke underlagt kravet om mundbind):

Sundhedstilbud

  • Fredericia Sundhedshus – offentlige steder ex. foyeren
  • Tandplejeklinikkerne
  • Træning og Forebyggelse
  • Sygeplejeklinikken

Ældreområdet

Der er på plejehjemmene i Fredericia Kommune indført besøgsrestriktioner. Det betyder, at beboerne og personalet på nuværende tidspunkt er undtaget fra flere af kravene omkring brug af mundbind, da offentligheden ikke har fri adgang. Alle udefrakommende, herunder pårørende, skal bruge mundbind i alle fællesarealer på plejehjemmene.

  • Hybyhus
  • Madsbyhus
  • Rosenlunden
  • Othello
  • Stævnhøj
  • Ulleruphus
  • Øster Elkjær
  • Seniorhuset IP Schmidt

Socialområdet

  • Proaktiv
  • Kobbelgården 1
  • Kobbelgården 3
  • Ullerupdalvej 90-96
  • Nova
  • Kompetencekollegiet
  • Kaalundsvej
  • Rusmiddelcenteret: Kontakten og Havnecaféen
  • STU
  • Stoppestedet (borgere henstilles til at benytte mundbind/visir, men dette er ikke et krav)
  • Kompetencecenter for døve og døvblinde (medarbejdere i STC benytter visir). Frivilligt for borgerne
  • Din Indgang

Kultur og Fritid

  • Fredericia Bibliotek
  • Museet med tilliggende bygninger på Volden
  • Lokalhistorisk Arkiv
  • Kringsminde
  • Den Kreative Skole
  • Depotgården
  • Ungdommens Hus
  • Tøjhuset
  • Fredericia Idrætscenter
  • Den historiske Miniby (mest udendørs)
  • Madsby Legepark (mest udendørs)
  • Hallerne – dog med undtagelse af undervisning af skoleelever. Lærer og elever skal bære mundbind ved besøg på Fredericia Idrætscenter, mens en aftale med de selvejende haller ift. at de ikke skal benytte mundbind fra indgang til omklædning er i gang.
  • Makerspace - når der holdes åbent værksted

Andre

  • Genbrugsbutikken Prangervej 2
  • Uddannelsescenteret
  • Rådhuset/borgerservice
  • Jobcenter

Disse steder anbefaler vi brug af mundbind, men det er frivilligt

  • Gothersgade 20B

 

Generelle undtagelser for brug af mundbind

Følgende personer er undtaget fra vores anbefalinger om at bruge mundbind i det offentlige rum:

  • Børn op til 12 år behøver ikke bære mundbind.
  • Personer med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, skal ikke bære mundbind.
  • Mundbind skal fjernes, hvis bæreren får svære gener og ubehag, som f.eks. vejrtrækningsbesvær, kvælningsfornemmelser m.v.
  • Mundbind kan fjernes, hvis man har brug for at spise eller drikke, indtage medicin, ved samtale med personer der mundaflæser osv.
  • Mundbind kan fjernes, hvis politiet skal foretage identifikation.

 

Udlevering af mundbind

I forbindelse med kravet om at borgere skal bære mundbind udvalgte steder, har regeringen gjort det muligt for en udvalgt gruppe af borgere at få udleveret gratis type I-mundbind.

Hvem kan få udleveret mundbind?
Tilbuddet gælder for borgere, hvor kravet vil være en væsentlig økonomisk byrde for dem. Det omfatter blandt andet borgere på kontanthjælp, integrationsydelse eller ressourceforløbsydelse, samt borgere der gør brug af lavtærskeltilbud mv.
Derudover udleverer Fredericia Kommune også mundbind til frivillige, som i forbindelse med deres frivillige arbejde benytter offentlig transport sammen med borgerne.

Hvor udleveres mundbind?
Vi udleverer type I-mundbind, som er CE-mærket. Et type I-mundbind er tilstrækkeligt både til at beskytte andre og til at beskytte dig selv, hvorfor de er velegnede til kollektiv trafik. Der udleveres som udgangspunkt 5 mundbind ad gangen.

Mundbind udleveres på nedenstående adresser:

  • Borgerservice på Rådhuset, Gothersgade 20
  • Fredericia Bibliotek, Prinsessegade 27
  • Jobcenteret, Danmarkstræde 13
  • Fredericia Sundhedshus, Receptionen, Dronningensgade 97
  • UddannelsesCenteret, Mosegårdsvej 2A
  • Korskærparken Medborgerhuset, Ullerupdalvej 13
  • Kirkens Korshær, Danmarksgade 79
  • Akademiet (omsorgstilbud), Vendersgade 42
  • Alkoholbehandlingen, Fynsgade 10b (udleverer kun til brugere af stedet)
  • Stofbehandlingen, Vendersgade 46-48 (udleverer kun til brugere af stedet)
  • Ungebehandlingen, Prinsessegade 72, 1. sal (udleverer kun til brugere af stedet)
Ældre- og handicapområdet

Senior- og Handicapudvalget har besluttet følgende overordnede principper for ældreområdet, og som skal følges i alle tilfælde:

  • De løbende vejledninger fra de nationale myndigheder, herunder Sundhedsstyrelsen, følges
  • Fortsat fokus på at forebygge smittespredning – god hygiejne og fysisk afstand
  • Fastholdelse af et forsigtighedsprincip. Vigtigt at beskytte sårbare og personer i særlige risikogrupper
  • Vi tilpasser løbende ude fra en vurdering af det samlede antal smittede, udviklingen i antal smittede og de nyeste meldinger fra Sundhedsstyrelsen
  • Test af alt personale forgår efter anvisning fra Styrelsen for Patientsikkerhed


Brug af mundbind på plejehjem og botilbud
Se fold-ud afsnittet omkring mundbind

 

Gode råd til pårørende til personer i øget risiko
Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende til pårørende til personer i øget risiko:

  • Vær særligt opmærksom på at overholde Sundhedsstyrelsens generelle råd om smitteforebyggelse: 
    • 1.  Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
    • 2.  Host eller nys i dit ærme
    • 3.  Undgå håndtryk, kindkys og kram – begræns den fysiske kontakt
    • 4.  Vær opmærksom på rengøring (herunder kontaktflader)
    • 5.  Hold afstand
  • Hold ekstra godt øje med symptomer, der kunne være COVID-19. Isolér dig straks, hvis du får symptomer. Det gælder også milde symptomer eller hvis du har haft nær kontakt til en person, som er smittet med ny coronavirus.
  • Hold minimum 2 meters afstand, når du er sammen med personer i øget risiko. Hvis dette ikke er muligt, så overvej om du skal bruge mundbind
     

Informationsmateriale
Sundhedsstyrelsen har lavet pjecer med retningslinjer for forebyggelse af smitte med COVID-19 ved besøg på plejecentre. Du finder pjecerne på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Børn- og ungeområdet

Fra mandag d. 26. april 2021 gælder nedenstående retningslinjer for alle folkeskoler i Fredericia Kommune:

Undervisning 0.-4. klasse

Undervisningen er ikke påvirket af den yderligere genåbning og fortsætter som hidtil.

Elever, der normalt går i SFO, kan komme i SFO ved tilmelding, og her er eleverne opdelt i faste grupper jf. retningslinjer.

Undervisning 5.-8. klasse

Elever i 5.-8. klasse har fysisk fremmøde på skolen hver anden uge. I den uge, de er på skolen, sker undervisningen kun i stamklassen og adskilt fra de andre klasser. 

I den uge, hvor eleverne er hjemme, har de fjernundervisning online eller via opgaver - eleverne kan inviteres til udendørs aktiviteter på eksterne udendørs lokationer, hvis aktiviteten og vejrforholdene tillader det.

Eleverne kan tilmelde sig SFO i de uger, de er fremmødt på skolen. Aftenklub er pt. ikke aktiv. 

Undervisning 9.-10. klasse

Eleverne kan møde med 80% fremmøde frem mod sommerferien. Prøveperioden vil være fra 27. maj til 17. juni 2021.

Frederiksodde Skole

Specialtilbud er ikke påvirket af den yderligere genåbning og fortsætter som hidtil.

Frederiksodde Skole holder åbent for alle årgange for undervisning og fritidstilbud.

 

Opfordring til test af elever – ikke et krav

Myndighedernes ramme for genåbningen kan løbende ændre sig, men Regeringen og den nye Epidemikommission har en kraftig opfordring til test af de ældste elever.

Retningslinjer for test

  • Der er en kraftig opfordring til, at elever på 12 år og derover har et negativt testresultat, som er højst 72 timer gammelt, inden de møder i skole.
  • Man skal ikke fremvise dokumentation for negativt testsvar for at møde på skolen.

I Fredericia Kommune er der 8 offentlige test-steder med kviktest (den korte pind i næsen) samt mulighed for PCR-test i MesseC (test i mund/hals). Kviktest kræver ikke tidsbestilling, mens PCR-test kræver tidsbestilling. Læs mere på kommunens hjemmeside: https://www.fredericia.dk/om-kommunen/fakta-om-kommunen/akuthjaelp-beredskab/vigtig-information-om-covid-19

Fra onsdag d. 21. april 2021 kan eleverne blive testet på skolerne, hvis forældre/værge giver samtykke hertil. Nærmere info udsendes via Aula.

Har du spørgsmål, kan du altid kontakte skolen for nærmere information. 
Du kan læse mere på Undervisningsministeriets hjemmeside
 

Rådgivning til forældre med børn i skolealderen

Der er mange organisationer, der tilbyder rådgivning og støtte, som forældre kan bruge, hvis man er bekymret for sit barns trivsel – uanset om barnet er tilbage i skole eller stadig er i hjemmeskole.

  • Hvis dit barn ikke trives i skolen, eller hvis du er bekymret for naboens børn, kan du kontakte ForældreTelefonen på 35555557. Forældretelefonen er et tilbud hos Børns Vilkår. Du kan også finde gode råd til at forebygge mistrivsel på deres hjemmeside: www.bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/ 
  • Har dit barn problemer i skolen eller med undervisningen kan Forældrerådgivningen kontaktes på nummer 70252468. Tjenesten er foreningen Skole og Forældres uvildige rådgivning til forældre, der oplever, at deres børn har problemer i skolen.
  • Hvis dit barn har problemer i fritidstilbud har FOLA ligeledes et tilbud om forældrerådgivning, som kan tilgås via følgende link: www.fola.dk/foraeldreraadgivning

 

Dagtilbud

Dagplejere og daginstitutioner er ikke omfattet af restriktionerne, men følger de gældende retningslinjer på området.

 

Rejsevejledninger

Fredericia Kommune henviser til Udenrigsministeriets rejsevejledninger for medarbejder og børn/elever i kommunens dagtilbud og skoler.
Læs mere om test, isolation mm. efter rejser til udlandet på Udenrigsministeriets hjemmeside: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/

Bilag

Socialområdet

Hos Social- og Indenrigsministeriet besvarer ministeriet løbende spørgsmål om indsatsen mod covid-19 på socialområdet.
Se den her: https://sim.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2020/mar/opdateres-loebende-informationer-om-coronavirus-og-socialomraadet-med-faqs/#faq 

Brug af mundbind på socialområdet
Se fold-ud afsnittet omkring mundbind

 

Du kan se mere information omkring Din Indgang på deres hjemmeside: www.dinindgang.dk

Beskæftigelsesområdet og information til virksomheder

Information om regionale og lokale tiltag

Der er indført særlige tiltag i Danmark. Det betyder bl.a., at serveringssteder mv. skal holde lukket for indtagelse på stedet. Restriktionerne gælder indtil videre til og med den 5. april 2021. Læs mere her: 
Information om regionale og lokale tiltag | Virksomhedsguiden.dk
 

Borgerservice og Jobcenter
Jobcentret i Fredericia og Borgerservice er lukket for fremmøde som følge af de skærpede restriktioner. Medarbejderne arbejde hjemmefra. Kontaken til os er derfor stadig kun digitalt og på telefon 

Samtaler
Du kan ikke møde fysisk op i jobcentret. Alle planlagte samtaler vil blive afholdt. Hvis du er indkaldt til en personlig samtale, vil du blive kontaktet telefonisk på tidspunktet, så I kan gennemføre den aftale samtale, da du ikke må møde personligt op. 
Hvis du ønsker en samtale med din jobformidler eller ungerådgiver, skal du kontakte pågældende telefonisk eller selv booke en samtale via Jobnet. Alle samtaler afholdes digitalt eller telefonisk - det gælder både planlagte samtaler og dem du indkaldes til. 

HUSK, at du stadig har pligt til at deltage i kontaktforløbet med jobcentret. Du skal være opmærksom på, at jobformidleren kan ringe fra mobilnummer eller skjult nummer. 
 

Hvis du bliver ledig, mens jobcentret er lukket, skal du melde dig ledig på følgende måde:

  • Er du medlem af en a-kasse, skal du melde dig ledig via Jobnet på din første ledighedsdag. Får du problemer, kan du ringe på tlf. 70 15 20 30 (Jobnet support)
  • Du kan søge kontakthjælp eller uddannelseshjælp via www.borger.dk - vejleding til dette får du ved at ringe på tlf. 72 11 36 00 
     

Aktiviteter og tilbud 

Ifølge udmeldinger fra Beskæftigelsesministeriet er der fortsat åbnet op for aktiviteter og tilbud. Du kan derfor fortsætte f.eks. i din praktik eller løntilskud, såfrem du som borger og virksomheden er enige i at du fortsætter fremmødet. Du kan dog ikke påbegynde et nyt virksomhedsrettet tilbud hverken i en privat eller en offentlig virksomhed. 

Såfrem du er i risikogruppe eller af andre grunde er utryg ved at fortsætte dit tilbud, skal du kontakte din jobformidler eller ungerådgiver i jobcentret. 
 

Jobcentrets egne tilbud om vejledning og opkvalificering videreføres, hvis tilbuddet foregår digitalt. 

Undervisningstilbud på uddannelsesinstitutioner fortsætter uændret, medmindre at uddannelsesinstituionen er underlagt restriktioner fra Børne- og Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og Forskningsministeriet. Er du skrevet op til undervisningstilbud får du direkte besked fra uddannelsesinstitutionen. Er du i tvivl, så kontakt din jobformidler eller ungerådgiver i jobcentret. Hvis du er eller skal i gang med en opkvalificering, er dette fortsat muligt, hvis undervisningen foregår digitalt, eller hvis der er en arbejdsgivererklæring om, at du ansættes ordinært efter opkvalificeringen. 

Disse ændringer gælder indtil 5. april 2021. 

 

Rådighedsforpligtelsen

Du skal stadig stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet. Det vil sige, at du skal være aktivt jobsøgende samt kunne og ville deltage i telefoniske/digitale samtaler med jobcentret og a-kassen samt deltage i tilbud efter lob om en aktiv beskæftigelsesindsats, som afholdes digitalt. 

 

Udbetaling af forsørgelsesydelser 

Situationen får ingen indflydelse på udbetaling af forsørgelsesydelserne, som udbetales helt som sædvanligt den sidste hverdag i måneden. 

 

Hvordan kommer du i kontakt med os?

Du kan selvbooke en samtale med din jobformidler via Jobnet. 

Har du brug for vejledning, kan du kontakte os på tlf. 72 11 36 00 eller via digital post. 

 

Job, løn og uddannelse under COVID-19
Har du spørgsmål til, hvordan du skal forholde dig til job, løn og A-kasse? Vores jobcenter har samlet en række spørgsmål/svar i en Q&A


Få svar på dine spørgsmål om coronavirus og din virksomhed
På virksomhedsguiden.dk har Erhvervsstyrelsen oprettet informationssider for virksomheder, der har problemer på grund af coronavirus. Her får du et overblik over de juridiske, HR-mæssige, kommunikative og sundhedsfaglige udfordringer, virksomheder kan støde på i forbindelse med virus-udbruddet.

Er du virksomhedsejer?
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har lavet en FAQ for virksomheder. Den opdateres løbende og findes her: https://star.dk/til-virksomheder/info-virksomheder-midlertidige-aendringer-beskaeftigelsesomraadet-foelge-af-coronavirus/til-virksomheder-spoergsmaal-og-svar-midlertidige-aendringer-coronavirus/
Har du brug for hjælp, er du velkommen til at ringe til Virksomhedsservice på tlf. 72 11 36 99
 

Hvordan forholder jeg mig som arbejdsgiver, hvis en medarbejder er smittet eller formodet smittet med COVID-19?
Læs vejledning fra Arbejdstilsynet
 

Forebygelse mod corona
Arbejdstilsynet har fokus på, at arbejdet i din virksomhed sker på en corona-forebyggende måde. Læs mere via disse 2 links:

  • Forebyg coronasmitte i din branche. Vejledninger målrettet forskellige brancher. Se dem her
  • Generelle informationsmaterialer vedr. forebyggelse af corona. Læs mere her 
Fællesskaber, aktiviteter og hjælp

For flere har det været en stor udfordring, at hverdagen har ændret sig under COVID-19 epidemien. Det har kunnet påvirke vores livskvalitet og trivsel. Vi har her samlet en række tilbud og aktiviteter der kan være med til at skabe fællesskab i en svær tid. 

Røde Kors og Boblberg - SnakSammen

  • Røde Kors og Boblberg tilbyder alle i Danmark at få et gratis digitalt besøg gennem tjenesten SnakSammen.
  • SnakSammen er en snak mellem to mennesker. En frivillig samtaleven fra Røde Kors og dig. I kan snakke om alt, hvad der er behov for - det kan eksempelvis være om interesser og familie eller om dagens begivenheder, oplevelser og nyheder. Alt fra et godt grin til en alvorlig snak. De frivillige samtalevenner er bare helt almindelige mennesker, og hverken rådgivere eller eksperter.
  • Du finder SnakSammen her: https://boblberg.dk/Snaksammen
     

Idræt i dagtimerne

Motion på SMS

  • Motion på SMS er en NON profit dansk forening. Foreningen er dannet i coronatiden med henblik på at sende motionsøvelser via SMS.
  • Det koster 29 kr om måneden at være med i foreningen. Medlemmer modtager en SMS 2 gange om ugen med et 15 min træningsprogram.
  • Der er ingen binding på medlemsskabet og der modtages en gratis træningselastik ved indmeldelse. Udover træning vil du løbende modtage pakker som kan inspirere til at fastholde motivationen.
  • Tilmeld dig her: www.seniormotion.nu
     

Røde Kors - Hjælpenetværk

  • Røde Kors har etableret et ”Corona Hjælpenetværket". Her kan du få hjælp til praktiske ting som indkøb, hundeluftning, pakke- og medicinafhentning, tryghedsledsagelse til corona-vaccination, test eller andre praktiske gøremål, så længe hjælpen kan gives uden for din bopæl (de går ikke ind over dørtærsklen).
  • Har du brug for hjælp, så udfyld formularen på https://www.rodekors.dk/corona/hj%C3%A6lp
  • Har du brug for hjælp her og nu, så kan du ringe på tlf. 3529 9660 
  • Du kan på hjemmesiden også melde dig som frivillig
     

Ældre Sagen Fredericia

Sjælesorg - På nettet

  • Sjælesorg.nu er folkekirkens tilbud om en fortrolig og anonym chatsamtale med en præst på nettet. Det er nu muligt både at få samtaler ansigt til ansigt med præster, der er tilknyttet de enkelte kirker og chatsamtaler her på Sjælesorg.nu.
  • Sjælesorg er de samtaler, du har med præster. Sjælesorgssamtalerne er gratis, og du kan logge ind på sjælesorg.nu i åbningstiden og få en sjælesorgsamtale om det, som du har på hjerte.
Retningslinjer for brug af kommunale faciliteter

Retningslinjer for foreningers, klubbers og aftenskolers brug af lokaler på skoler, i sundhedshuset og Kongensgade 111. 

Rengøring af lokalerne foregår kun om morgenen. Der er derfor ikke adgang til omklædnings- og badefaciliteter samt skolekøkkener. Musikinstrumenter er ikke tilgængelige. Der gives adgang til de øvrige faciliteter, såfremt brugerne i eftermiddags- og aftentimerne selv medvirker til at renholde faciliteterne, så hygiejneniveauet er forsvarligt og trygt for alle.

Ved ankomst – Medbring selv værnemidler 
Vask eller desinficer hænder. 
Afsprit alle kontaktflader: borde, stolesæder og –ryglæn, dørhåndtag, kontakter, fjernbetjening. Bruges redskaber skal disse også afsprittes. Hvis overfladen er synligt forurenet (efter spild eller andet), skal den først rengøres med vand og sæbe inden den kan desinficeres. Ellers virker desinfektionsmidlet ikke.

Ved afgang:
Afsprit alle berørte kontaktflader. Hvis kontaktpunkterne er synligt forurenet (efter spild eller andet), skal overfladen først rengøres med vand og sæbe inden den kan desinficeres. Ellers virker desinfektionsmidlet ikke.

VIGTIGT:
Håndesinfektionsmiddel må KUN bruges til hænderne/huden, da det indeholder glycerin.
Desinfektion til overflader må KUN bruges til overflader, da det ikke indeholder glycerin.
De generelle covid-19 retningslinjer vedr. f.eks. afstand mv. er naturligvis gældende og forventes overholdt, ligesom specialforbundenes særlige vejledninger også skal iagttages.
 

Vi ønsker alle brugere et godt ophold. 

COVID-19 information på flere sprog/COVID-19 information in other languages

Corona-hotline
Dansk Flygtningehjælp DRC har i samarbejde med Sundhedsstyrelsen åbnet en telefonisk hotline på 12 forskellige sprog, hvor borgere, der ikke taler dansk, kan få korrekt og pålidelig information om COVID-19 på modersmål. Hotlinen vil være åben to timer dagligt alle ugens dage inkl. helligdage og weekender i tidsrummet kl. 17-19. Det vil være muligt at få råd og vejledning på følgende 12 sprog: Arabisk, somalisk, tigrinya, tyrkisk, urdu, bosnisk/serbokroatisk, engelsk, fransk, kumanji, farsi, polsk og rumænsk. Hotlinen tilgås via hjemmesiden https://coronadenmark.dk/, hvor du også kan stille spørgsmål via en chatfunktion på de 12 sprog. Chatfunktionen vil besvare spørgsmål inden for hotlinens åbningstid og ellers indenfor 24 timer. Telefonnummeret til hotlinen er +45 41 45 30 56

English
The Danish Health Authority and The Danish Refugee Council have opened a joint hotline and website in 12 languages where you can get reliable and up-to-date COVID-19 information in: Arabic, Bosnian, English, Farsi, French, Kurmanji, Polish, Romanian, Somali, Tigrinya, Turkish and Urdu.The hotline is open daily from 5 to 7 p.m. for the next six months – including weekends and public holidays. Access the hotline at https://coronadenmark.dk/ where you can also get answers to your questions in the chat room in the 12 languages. Your questions will be answered during the hotline’s opening hours or within 24 hours. The number for the hotline is +45 41 45 30 56

Corona-hotline på flere sprog

 

Engelsk/English


Somali

 

Arabisk

 

Farsi

 

Kurdisk


Andet materiale/Other material

Sundhedsstyrelsen har oversat materiale om coronavirus til en lang række sprog. Se materialet på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

English 
The Danish healthcare system has translated material about coronavirus to multiple languages. See the material on their website.