Slå adgang med tegn til/fra

Fællesskab, læring og handlekraft

VI ER FÆLLESSKABETS KOMMUNE. Alle skal opleve, at de kan være med til at gøre en forskel for andre, for miljøet, for sundheden, for klimaet.

Vi skal dele nye indsigter og viden, og vi skal være handlekraftige sammen – og gerne på tværs af borgere, virksomheder, foreninger og kommuner. Det er nødvendigt, når vi sammen skal sætte handling bag verdensmålene og gøre dem til hverdagsmål.

"Fællesskab, læring og handlekraft" er ét af temaerne i Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling, Fredericia for Verdensmålene. Læs mere om baggrund og mål for Fællesskab, Læring og Handlekraft side 6-7 i strategien, som du finder under 'Læs også' til højre. 

Fællesskab og fremtid

Alle har ret til at være en del af et trygt fællesskab, så man er i stand til at gribe livets udfordringer og
muligheder med respekt for hinanden, miljøet, klimaet.
Verden er under hastig forandring, og det er centralt, at børn, unge og voksne oplever, at de kan være med til at gøre en positiv forskel lokalt.
Ensomhed, klimaforandringer, biodiversitetskrise og forurening er nogle af de store problemer, der sætter rammerne for den verden, som nutidens og fremtidens børn vokser op i. Derfor bliver målet om at skabe en bæredygtig udvikling også en pædagogisk udfordring. Der er brug for, at alle generationer besidder handlekraft, så angst og håbløshed ikke tager over.

Ny indsigt, ny viden, nye valg

Livslang læring er centralt.

Både børn, unge og voksne samt foreninger, virksomheder og deres medarbejdere efterspørger viden om, hvad der er det mest bæredygtige at gøre. Vi arbejder for, at alle har den nødvendige viden til at kunne handle og træffe de rette valg – og vi understøtter foreninger, borgere i alle aldre og lokale virksomheder, som engagerer sig i at skabe de nødvendige forandringer.

Det vil vi gøre

Vi vil understøtte, at alle børn og unge lærer om bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab, og at de involveres i at finde bæredygtige løsninger i hverdagen. Det indebærer et bredt kendskab og handlekompetence i forhold til bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene, grøn omstilling og cirkulær tænkning, påskønnelse af kulturel diversitet og biologisk mangfoldighed. 

Vi vil fremme lærerige, sociale og handlekraftige fællesskaber, så vi bidrager til, at borgerne kan gøre noget aktivt, gøre noget meningsfuldt og gøre noget sammen med andre. 

Vi vil samarbejde med forskellige aktører for at styrke viden om bæredygtig vækst og velfærd blandt andet gennem uddannelse, kompetenceudvikling og understøttelse af fællesskaber og netværk.    

Vi vil arbejde målrettet med information, videndeling og læring i forhold til særligt prioriterede temaer inden for bæredygtig udvikling, hvor både borgere, skoleelever, studerende og virksomheder involveres og engageres. 

Vi vil medvirke til udvikling og udbud af relevante uddannelser, og vi vil udvikle forskellige kanaler og rammer for information, læring og uddannelse. 

Vi vil i samarbejde med Business Fredericia skabe inspirerende fora, hvor vi samarbejder med erhvervslivet om en mere bæredygtig drift og vækst med udgangspunkt i Vision2033 og FN’s 17 Verdensmål. 

Aktuelle politikker, strategier, planer m.v i forhold til læring, handlekraft og fællesskaber

Siden er under redigering.

 

Verdensmål i spil

For Læring, handlekraft og fællesskaber er følgende verdensmål særligt relevante:

Verdensmål 4: KVALITETSUDDANNELSE. Delmål 4.7: Undervis i bæredygtig udviklin og globalt medborgerskab.

Verdensmål 5: LIGESTILLING MELLEM KØNNENE. 

Verdensmål 12: ANSVARLIGT FORBRUG OG PRODUKTION. Delmål 12.6: Motiver virksomheder til at agere bæredygtigt. Delmål 12.8: Vig alle mennesker viden og forståelse for at kunne leve bæredygtigt. 

Verdensmål 13: KLIMAINDSATS. Delmål 13.3: Opbyg viden og kapacitet til at imødegå klimaforandringer. 

Verdensmål 17: PARTNERSKABER FOR HANDLING. Delmål 17.14: Styrk sammnhængen i politikker for børedygtig udvikling.

Verddensmål 17.17: Tilskynd til effektive parnerskaber.