Slå adgang med tegn til/fra

Vinderne af Arlette Andersens frihedspris 2020

Du kan se og læse de tre vinderbidrag her

Vinder af Arlette Andersens frihedspris 2020:

Amalie Tang Christensen, 15 år, 9. klasse på Fjordbakkeskolen

Frihed er en menneskeret
Hvad er frihed
Hvad er frihed

Min generation er privilegeret
Vi tror vi er beneficeret
Vi er mere låst end de voksne aner
De havde frihed i lange baner
Vi bliver tracket hvor vi går
Vi bliver tracket hvor vi står
Frihed er en menneskeret

Min generation er stadig heldig
Vores frihed er stadig vældig
Vi bor i et land hvor vi er trygge
Men glemmer ofte at det er en lykke
Frihed det har vi for livet
Frihed det tar vi for givet
Frihed er en menneskeret

Men sådan har det ikke altid været
Vejen til frihed har ikke været ubesværet
Der er mange eksempler på det igennem tiden
Nogle ting er langt tid siden
Respekt burde de ha’ fået
Respekt har meget få opnået
Frihed er en menneskeret

I Australien blev indfødte børn gjort hvide
Blev taget fra familier som intet måtte vide
Børnene skulle glemme alle traditioner
De levede med dårlige forhold, fik infektioner
De blev slået og nedgjort var grædefærdige
De blev vestlige, men pludselig mindreværdige
Frihed er en menneskeret

Aboriginals var ikke de eneste
Indianerne blev også taget fra deres kæreste
Indianerne blev behandlet på samme måde
Hvad der forgik bag de låste døre, var en gåde
Samfundet vidste intet om børnenes behandling
Samfundet vidste intet om statens voldshandling
Frihed er en menneskeret

Mange forældre af forskellige nationalitet
Har fået taget deres børn på grund af statens idealitet
I Grønland blev børn til Danmark ført
Uden at børnene selv blev hørt
Børnene skulle lære at tale dansk
Børnene skulle lære at være dansk
Frihed er en menneskeret

Mens børnene lærte en ny måde at leve på
Måtte forældrene nu alene gå
For børnene var det ikke et paradis
De savnede deres forældre i dagevis
Nogle børn fik nye hjem
Andre børn kom på børnehjem
Frihed er en menneskeret

Da børnene kom hjem igen
Var der pludselig et kæmpe men
Børnene der kom til deres forældre
Var nu blevet meget ældre
Børnene kunne ikke sproget
Børnene kunne ikke noget
Frihed er en menneskeret

I 39 udbrød anden verdenskrig
Krigen skabte en masse lig
Jøderne blev jaget ned
Blev tortureret i al hemmelighed
Læger udførte eksperimenter på deres kroppe
Mennesker gjorde forfærdelige ting, uden at stoppe
Frihed er en menneskeret

Mange jøder døde af at blive nedslidt
Livet i lejerne var ikke blidt
Nazisterne var forfærdelige
Deres brutalitet var umenneskelige
I gaskamrene jøderne kom
I gaskamrene Jøderne omkom
Frihed er en menneskeret

Kun få overlevede den brutalitet
Det var en forfærdelig livskvalitet
Nogle var ganske unge da de gik bort
Ingen er i tvivl om hvad nazisterne har gjort
Men stadig bliver der ikke gjort noget i dag
Men stadig er der folk som bliver behandlet sådan i dag
Frihed er en menneskeret

Hvorfor bliver intet gjort ved det
Hvorfor bliver intet gjort ved det

Muslimer i Kina bliver krænket
De bliver skilt fra hinanden og bliver lænket
Bliver tvunget til at spise svin, drikke og skifte tro
De bliver slået ihjel hvis de ikke med omgivelserne vil gro
De bliver tortureret
De bliver depriveret
Frihed er en menneskeret

Børnene i Sydsudan lever i frygt
Bliver brugt i krig det er ikke trygt
De skal hærge og brande egen by
Bliver tortureret og voldtaget indtil gry
De er mærket for livet
Hjælp er for sent givet
Frihed er en menneskeret

Frihed i verden er ej ligeligt fordelt
Mon nogensinde vi opnår den helt
Vi troede vi lærte af fortidens gru
Men det har vi tydeligvis ikke endnu
Med lukkede øjne vi lader det ske
Men ærligt talt det kan jo ikke bli´ ve´
Frihed SKAL være en menneskeret

2. pladsen:

1. g-elever, der har haft billedkunst på c-niveau

Udgangspunktet for værket “Frihedsrelief” er undervisning i billedkunst med fokus på kunstretningen konkret kunst.  Eleverne blev inspireret i processen af samtidskunstens politiske brug af begrebet frihed. I dette værk skulle eleverne bruge deres viden om farver og komposition.

3. pladsen Arlette Andersens frihedspris:

Sarah Jerg, 18 år, Fredericia Gymnasium

en fandens god mojito

frihed for mig er facebook og fritter fra i forgårs
for min færdigret er næsten flydende og forevigt
har jeg min gang i fakta
fremmed og forvirret kigger jeg i køledisken
efter den femværelseslejlighed jeg alligevel ikke har råd til
jeg betaler mere for fast føde end jeg gør for
fornuften for
jeg er fastgroet i tanken om firetyve kvinder i himlen
selvom feminisme ikke siger mig meget
fortæller jeg alligevel om sidste bytur hvor jeg gik fra forstanden
og måtte fjerne enhver form for forpligtelse for ikke at ende i fjendens klør
fredag aften med fem glas vin og en fandens god mojito
og alligevel ved jeg, at jeg ender på sofaen
med en fuld kop af følsomhed og fjorten siders noter til min næste filosofitime
selv frosten kan ikke fjerne min trang til flødeis
for alt jeg fisker efter er fastgroet i fjernsynet
og jeg føler mig forpligtet til altid at følge med og

fair nok

måske er det ikke så tosset endda
for jeg er en fingernem forsker der
flittigt forsøger at finde ud af, hvad der er på bunden af flasken
og snart er det forår og jeg skal levere gang på gang
selvom jeg egentlig ønsker mig fridage
og fredage
hvor fornuften ligger hjemme på køkkenbordet og fuglene så småt er fløjet hjem
for fredag aften kan ende på flere måder
enten fortabt på sofaen, fuld og forvirret,
med fredelig formel 1 i baggrunden
eller fuld i farver
flyvsk for viden på den lokale med en følelse af fremmedhed
uden form for fornemmelse for flaskens indhold

jeg finder hende derude
frihedsgudinden på floor
ingen fornemmelse for tid og sted
for stedet er altid det samme
faste rammer, firetyve timer
så jeg lukker de andre ude og festen indenfor
mens jeg forsvinder i rytmen
og den vugger mig ud på gulvet
men helt uden hende
for hun står stadig der og stirrer
stolt men statisk, i et forsøg på at fremstå fantastisk
og enestående
men der på dansegulvet er det alligevel mig der fremstår mest fri
for hvordan kan en statue være et symbol på min din og
deres frihed
og jeg ønsker at fredag aldrig forsvinder
og dog forsvinder den så hurtigt
for nattoget kører klokken fire50 og min familie
forventer mig hjemme

jeg følger figuren med mit blik
en ridder på sin hvide pony
og rejsen slutter ikke her
jeg løber ud i intetheden og leder febrilsk efter ham
hvis jeg var rationel var jeg løbet hjem
for når det er mørkt kan jeg ikke se regnbuen
og må famle mig frem
åh hvor romantisk
hvor er min ridder på hans hvide pony?
min far har lavet rød grød
og her kan jeg sidde på køkkenbordet, med fornuften serveret på et fad
og der bliver jeg ikke revet ud af mine romantiske forestillinger
om at rive sig løs og lade resten
rådne op i mine rester fra i forgårs
hvor realistisk er det, at jeg igen går i fakta og køber færdigretter?
kun hvis det regner, siger jeg til mig selv
men jeg er en ringe løgner
for selv når det regner går jeg mod stationen
for den lokale har lukket, og mit eventyr må slutte
så jeg svinger forbi køledisken i fakta
og søger febrilsk efter frikadeller
for min indkomst rækker stadig ikke til ideer
om en femværelseslejlighed på istedgade
men selvom jeg ikke har den skilling i dag
forsvinder fjenden fra mine skuldre
for frihed for mig er frikadeller fra fryseboksen i fakta