Understøttelse af læringsmiljøet og ansøgning om kompenserende støtte

Her kan du læse om Fredericia Kommunes procedure i forbindelse med ansøgning om understøttelse af læringsmiljøet og ansøgning om kompenserende støtte i dagtilbud.

Understøttelse af læringsmiljøet

Læringsmiljøpædagogernes rolle er at understøtte den enkelte daginstitutions arbejde med at udvikle læringsmiljøet og børnefællesskaber, og derigennem skabe lokal kapacitetsopbygning gennem fagligt fokus på læringsmiljøer frem for specifikke individuelle vanskeligheder.

Det er sparring tæt på i hverdagen, hvor sparring både kan gives i forhold til styrkelse af det pædagogiske grundlag - børnefælleskaber, børn i udsatte positioner, leg og læring, kommunikation og struktur.

Det er sparring til at styrke den pædagogiske praksis: struktur, indretning, positionering, systematik og refleksion. Læringsmiljøpædagogen kan byde ind med oplæg til eksempelvis personalemøder eller forældremøder. Ligeledes kan læringsmiljøpædagogen formidle kontakt til andre pædagogiske konsulenter med særlig kompetencer eller vidensfelter, som er efterspurgte i institutionen.

Læringsmiljøpædagogerne tilbyder også at indgå i forløb, som understøtter det pædagogiske grundlag, eksempelvis i forhold til den nye styrkede pædagogiske læreplan. Det vil i praksis altid ske i samarbejde med det pædagogiske personale. Forløbene vil typisk være kortere forløb a 4-12 uger og have praksisnær karakter. Forløbene tilrettelægges fleksibelt og tager afsæt i den lokale kontekst. Emner i forløb kan være affektregulering, følelsesmæssig udvikling, sprogudvikling, motorik m.m. Forløbene kan også tilrettelægges i samarbejde med AKT.

Målgruppe for ansøgning om kompenserende støtte

I særlige tilfælde kan barnets behov være så konkrete eller massive, at barnet har behov for støtte i daginstitutionen. I disse tilfælde kan der ansøges om timer til kompenserende støtte. Der kan søges om støttetimer til børn, der efter en konkret fagligt vurdering har behov for betydelig støtte, der er afledt af barnets nedsatte funktionsevne eller andre særlige vanskeligheder, og som ikke kan afhjælpes alene af de pædagogiske tiltag, dagtilbuddet kan iværksætte.

En diagnose udløser ikke i sig selv støtte, men giver vigtig viden om det enkelte barns støttebehov, som kan danne grundlag for tilrettelæggelsen af den pædagogiske indsats. Støtten gives som timer til daginstitutionen og varetages af daginstitutionens eget personale. Forudsætningen for at indstille et barn til visitation til støtte er, at relevante lægefaglige og tværfaglige vurderinger dokumenteres. Småbørnskonsulenten vurderer i samarbejde med daginstitutionen og forældrene barnets støttebehov i hverdagen.

Småbørnskonsulenten vurderer behovet for inddragelse af samarbejdspartnere og tværfaglige kollegaer med særlig viden om nedsat funktionsevne, handicap og sygdom.

Forudsætninger for at ansøge om støtte

• At relevante lægefaglige og tværfaglige vurderinger dokumenteres.
  • Småbørnskonsulenten vurderer i samarbejde med daginstitutionen og forældrene barnets støttebehov i hverdagen.

Særligt for private institutioner:
Indstillingsskemaet sendes via ”Send sikker post”, se kontaktboksen her på siden. Husk at skrive att.: ”indstillinger dagtilbud” i kommentarfeltet.

Vigtige datoer 2023-2024

• Deadline for modtagelse af indstilling
    • 22. april 2023
    • 15. september 2023