I januar 2017 fik Snaremosen en Digital Profil.
Vores intentioner er at skabe fokus på teknologi, hvor teknologien forstås bredt, og hvor sigtet hele tiden er på, hvad teknologien kan gøre af forskel (for børnenes læringsudbytte med mere).
Eksempelvis en skattejagt med QR-kode, som aktiverer en lille film, som viser, hvordan børnene skal udføre opgaven. Udover at det ofte skaber nysgerrighed og dermed bedre koncentration, når vi inddrager teknologi, så illustrerer overstående eksempel også, hvordan teknologien giver andre muligheder. Fremfor at skulle lytte til en instruktion, så er det muligt at se, hvad man skal gøre og det vil helt sikkert være til gavn for mange børn.
Med lanceringen af digital profil øver vi os i denne teknologiske tænkning og det særlige sigte:
”Hvad kan teknologien bidrager med og hvilken (afgørende forskel), kan det gøre”
For børnenes læring, oplevelse, fantasi, opmærksomhed, koncentration
Vi eksperimenterer med forskellig teknologi. Vi fokuserer på, hvordan vi via teknologien kan fremme lærings- og oplevelsesudbyttet. Vi anvender teknologi til at eksperimentere med tid, rum, størrelse, hastighed med mere. Den Digitale profil handler for os om læring og oplevelse på mange niveauer og områder, hvor også den sociale og følelsesmæssige del har fokus og hvor sanserne inddrages. Vi tilstræber at både børn og voksne er eksperimenterende og øver sig i fællesskab og at det i høj grad er børnene, som er producenter.
Kodning er et meget aktuelt emne, som forskerne peger på styrker de kompetencer, som nutidens børn får brug for. Den logisk matematiske intelligens udvikles, men det gør empati også.
Bee-Bots og Dask & Dot er blandt de små robotter, som vi eksperimentere med, når vi øver programmering (på et meget tidligt stadie).