Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 08-02-2016

Referat
Dato:
Mandag, 8 februar, 2016 - 17:00
Hent som fil:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2016

Godkendt.

Punkt 2 Fælles udvalgsmøde - Temadrøftelse om indsats for sårbare unge

Sagsbeskrivelse

Baggrund


Af Byrådets budgetaftale for 2016 fremgår det, at der afsættes midler til en indsats rettet mod sårbare unge. Der skal udarbejdes en plan for en samlet forebyggende indsats af unges misbrug.


På denne baggrund lægges der op til en politisk drøftelse af ønsker til en indsats i forhold til sårbare unge i misbrug. Drøftelsen skal danne baggrund for udarbejdelse af et beslutningsoplæg, som besluttes i de relevante udvalg, som er Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.


Der er i budgetforliget afsat i alt 750.000 kr. over to år (2016 og 2017), hvorefter indsatsen evalueres.


Program for temadrøftelsen


Kl. 17.00 - 17.20: Oplæg om sårbare unge ved Vokseservicechef Rolf Dalsgaard Johansen

Kl. 17.20 – 18.25: Politisk drøftelse

Kl. 18.25 – 18.30: Opsamling og aftaler om den videre proces

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice, Arbejdsmarked & Borgerservice, Familie og Børnesundhed indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter indsats for sårbare unge.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2016

Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget ønsker en helhedsorienteret indsats, der har fokus på at fastholde sårbare unge i uddannelse. Det konkrete beslutningsforslag skal tage afsæt i samarbejde og dialog med ungdomsuddannelserne, samt etablering af en opsøgende og koordinerende funktion målrettet sårbare unge. Der udarbejdes et konkret beslutningsforslag som behandles i de tre fagudvalg. Efter beslutning orienteres Byrådet.