Formålet med whistleblowerordningen er, at:
- Give nuværende herunder også frivillige og ulønnede praktikanter, tiltrædende og tidligere medarbejdere og samarbejdspartnere med en arbejdsmæssig tilknytning til kommunen mulighed for anonymt (og ikke anonymt) at indberette ulovlige forhold og grove forsømmelser inden for den kommunale administration til et særligt whistleblowerteam.
- Være med til, at de indgivne oplysninger bliver håndteret hurtigt og bliver brugt konstruktivt til at forebygge ulovlige forhold og grove eller gentagne forsømmelser i Fredericia Kommune.
Som kommune lægger vi vægt på at have stor ledelsesmæssig tilgængelighed og et velfungerende MED-system, hvor der er fokus på en åben og direkte dialog mellem ledelse, medarbejdere og tillidsrepræsentanter.
Derfor opfordre vi dig som udgangspunkt til at tage kontakt direkte til din leder, din leders leder eller din tillidsrepræsentant, hvis du har viden om eller begrundet mistanke om forhold, som er omfattet af whistleblowerordningen. Hvis du af helt særlige årsager ikke ønsker at gå til ledelsen eller til din tillidsrepræsentant, og hvis du ønsker at være anonym, vil whistleblowerordningen kunne bruges som et supplement til det eksisterende samarbejdssystem.
Du kan her på siden se, hvordan whistleblowerordningen fungerer.