Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 08-11-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 8 november, 2016 - 17:00
Hent som fil:

Punkt 54 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse

Sagsbeskrivelse:


Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-11-2016

Godkendt

Punkt 55 3. budgetopfølgning - Arbejdmarkeds- og Integrationsudvalget

Sagsbeskrivelse

Sagsresume:

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i Byrådet.


Der er ved denne tredjeopfølgning et samlet mindreforbrug på -15,045 mio. kr., fordelt med -18,444 mio. kr. på overførselsudgifter og spar/lån på 3,399 mio. kr.


Merforbruget på udvalgets serviceramme er primært på grund af øget efterspørgsel på hjælpemidler, vederlagsfri fysioterapi i Genoptræning, samt øget kommunalt bidrag til Fredericia Produktionsskole. Merforbruget forventes dækket ind ved spar/lån.


Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.


Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:


2016-konsekvens

Mio. kr., netto

Korrigeret budget

3. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

95,014

0,612

3,399

99,025

Overførselsudgifter

652,574

-18,756

0

633,818

Forsikrede ledige

98,670

-0,300

0

98,370

Drift i alt

846,258

-18,444

3,399

831,213

 

Anlæg i alt

0,193

0

0

0,193

Brugerfinansieret område i alt

0,519

0

0

0,519

 

Total

846,970

-18,444

3,399

831,925

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)


Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2015 og godkendte budgetændringer.


3. budgetopfølgning

3. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”3. budgetopfølgning 2016 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:


Arbejdsmarkedsafdelingen søger om godkendelse af disse tillægsbevillinger:


Den reelle midtvejsregulering for 2016: -7,871 mio.kr.

Lov- og cirkulæreændringer (DUT): -5,885 mio.kr.


Arbejdsmarkedsafdelingen søger om godkendelse af disse omplaceringer:


Intern revision og controlling: -5,300 mio. kr.

Ingen refusion til tomgangsleje i midlertidige opholdssteder: 0,500 mio. kr.

Nyt omsorgssystem (NEXUS): 0,200 mio. kr.

Tilskud til servicejob: -0,088 mio. kr.


Forventning spar/lån

Forventning spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.


Drift: Udvalget forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver et merforbrug på 3,399 mio. kr.


Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Økonomi har gennemgået resultatet pr. 30. september 2016, og dette giver anledning til nærmere kommentarer. Der forventes p.t. et budget i balance. Nogle områder forventer lidt større overskud ved årsskiftet og andre mindre underskud.


Det samlede budget forventes overholdt.


Nedenfor gennemgås det forventede regnskab mere detaljeret.

 

Serviceudgifter:

Hjælpemidler og Kommunikation forventer ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på 1,500 mio. kr. Underskuddet skyldes en generel øget efterspørgsel på hjælpemidler blandt andet på grund af hurtigere udskrivning fra sygehusene, teknologisk dyrere løsninger og en særlig kraftig stigning på kropsbårne hjælpemidler. Udviklingen på området følges tæt, og der arbejdes med hvordan udfordringerne kan løses. En mulighed i denne sammenhæng kan være at anvende et eventuelt mindre forbrug på medfinansiering til finansiering.

 

Vederlagsfysioterapi forventer ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på 1,500 mio. kr. Underskuddet skyldes et overført underskud vedrørende drift for regnskabsår 2015 og Region Danmarks opsigelse af aftale om tilskud til bassinleje.

 

I kølvandet på det øgede antal flygtninge i kommunerne har øget behovet for at få afklaret en række uklarheder i diverse regler, som ikke tidligere har været i fokus. Herunder har KL rettet henvendelse til Ministerierne for at få afklaret, hvorvidt der er statsrefusion for tomgangsleje i midlertidig boliger.

 

Ministerierne har konkluderet, at der ikke kan ydes refusion til tomgangsleje i midlertidige opholdssteder efter almenboligloven eller boligstøtteloven. Hverken det oprindelige lovgrundlag eller senere ændringer af reglerne giver mulighed herfor. Dette bunder i, at det ikke er specificeret i loven om boligstøtte, at der kan opnås refusion for tomgangsleje i midlertidige boliger.


Fredericia Kommunes refusionstab er opgjort til 0,500 mio. kr. Tabet finansieres ved omplacering fra andre udvalg.

 

Det kommunale bidrag til den særlige uddannelsesindsats (Fredericia Produktionsskole) afregnes en gang årligt på grundlag af den faktiske aktivitet samt de dertil svarende bidragssatser som anført i finansloven.


Undervisningsministeriets endelige årsopgørelse over produktionselever med tilknytning til Fredericia Kommune viser en bidragsbetaling 4,408 mio. kr., der er noget mere end det budgetterede på i alt 3,656 mio. kr. Merforbruget på 0,752 mio.kr. forventes at blive dækket ind ved spar/lån ordningen.


De øvrige serviceudgifter er tilsvarende blevet gennemgået og der er den samlede forventning et mindre forbrug på -0,353 mio. kr. Mindreforbruget forventes at bidrage til spar/lån ordningen.

 

Overførselsudgifter og forsikrede ledige:

Som beskrevet i den sidste budgetopfølgning har Regeringen og KL opnået enighed om skøn for overførselsudgifter og udgifter til forsikrede ledige i 2016. De samlede overførselsudgifter skønnes i 2016 til 68,923 mia. kr., mens udgifter til de forsikrede ledige under beskæftigelsestilskuddet er skønnet til 11,377 mia. kr. Under ét forventes de skønnede udgifter at ligge -3,304 mia. kr. under det niveau, der er forudsat i økonomiaftalen for 2016.


Det lave skøn for 2016 skyldes ud over opdaterede konjunkturskøn en række regelændringer og reformer, som ikke var medtaget i økonomiaftalen. Endvidere betyder genberegningen af refusionsreformen, at skønnet for 2016 er reduceret. Det skal dog bemærkes, at det nye udgiftsskøn for 2016 indeholder væsentlige usikkerheder i kraft af bl.a. genberegning af refusionsomlægningen, konjunktur, flygtningesituation samt indførelse af et nyt kontanthjælpsloft, 225 timersregel mv.


Det er aftalt mellem regeringen og KL, at der foretages en samlet midtvejsregulering på -2,161 mia. kr. Der reguleres således ikke med det fulde beløb svarende til de skønnede mindre udgifter i midtvejsvurderingen. Midtvejsreguleringen er inkl. lov og cirkulæreændringer (kaldes i daglig tale DUT). På landsplan udgør DUT -0,659 mia. kr., hvilket betyder at den reelle midtvejsregulering udgør -1,502 mia. kr.


Udvalgets andel af den samlede midtvejsregulering udgør -19,732 mio. kr., hvoraf DUT udgør -5,885 mio. kr. Dette betyder, at den reelle midtvejsregulering udgør -13,847 mio. kr.


Af de -13,847 mio. kr. er -5,976 mio. kr. allerede udmøntet i forbindelse med 2. budgetopfølgning 2016. De -5,976 mio. kr. er baseret på et lavere ledighedsskøn samt en genberegning af refusionsomlægningen for forsikrede ledige.


Det resterende beløb (-7,871 mio. kr.), foreslås at blive udmøntet i 3. budgetopfølgning 2016. De -7,871 mio. kr. er følgevirkninger af den nye lovgivning – herunder først og fremmest reform af kontanthjælps- og integrationsområde.


DUT indeholder kompensation for den udgifts- eller indtægtsmæssige virkning af en lang række lovændringer, som er vedtaget siden sidste års aktstykke i Folketingets Finansudvalget. Initiativerne i årets lov- og cirkulæreprogram har betydning for udvalgets serviceudgifter og/eller overførselsudgifter.


I det følgende er det kun initiativer for, der har betydning for overførselsudgifter som omtaltes. De -5,885 mio. kr. er følgevirkning af genberegningen af refusionsomlægningen for overførselsudgifterne samt ny lovgivning vedrørende aktiv beskæftigelsesindsats: minimumskrav til mentorstøtte og sammenlægning af driftsrammer for mentor mv. 


Med den samlede udmøntning på -19,732 mio. kr., stemmer udvalgets udgiftsudvikling overens med udviklingen på landsplan.

 

Erfaringerne fra de seneste to regnskabsafslutninger har vist at der er penge at hente på en bedre opfølgning of revisionsmæssige gennemgang af overførselsområdet. I indeværende år har den styrket indsats haft et særligt fokus på hjemtagning af statsrefusion fra tidligere perioder. Det har skabt et provenu på -6,300 mio. kr. heraf er -1,000 mio. kr. allerede udmøntet i 2. budgetopfølgning 2016.


Det skal dog bemærkes, at der med de nye og strammere regler må påregnes en mindre hjemtagning af statsrefusion fremover, end det har været tilfældet hidtil.


Til grund for budgetopfølgningen er lagt dels forbruget for januar-september 2016 og dels skøn for udviklingen i målgrupperne for resten af indeværende år. Afhængigt af konjunkturudviklingens forskydninger mellem målgrupper kan vurderingen, og dermed det forventede regnskab i indeværende år, ændres i de kommende opfølgninger.


Det samlede budget forventes overholdt.

Indstillinger

Arbejdsmarkedsafdelingen indstiller:


1.  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-11-2016

Indstillingen godkendt.

Punkt 56 Orientering om afrapportering vedrørende genoptagelsessager på sygedagpengeområdet

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Faglig konsulent Lisbeth Christensen vil orienterer om afrapportering til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vedrørende genoptagelse af sygedagpengeafgørelser med tilbagevirkende kraft.


Sagsbeskrivelse:

Orientering om status oktober 2016 for genoptagelse af sygedagpengesager som følge af Højesteretsdom fra den 10. september 2015 og Ankestyrelsens ændrede praksis.


Medio oktober er der lavet afrapportering til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering på genoptagelse af sygedagpengesager. Se bilag.


Faglig konsulent Lisbeth Christensen vil på udvalgsmødet komme med en uddybende status.


Udvalget har tidligere været orienteret om sagen i december 2015 og august 2016.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at Fredericia Kommune har haft mindre udfordringerne end andre kommuner. Blandt andet fordi der har været færre sager og forvaltningen i hele forløbet har været på forkant.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice & Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarked- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-11-2016

Taget til efterretning.

Punkt 57 Orientering om status for GenoptræningsCentret

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Ledende terapeut Ellen E. Schultz Pedersen orienterer om status for aktiviteter i GenoptræningCentret


Sagsbeskrivelse:

Ledende terapeut Ellen E. Schultz Pedersen vil i sin status til Udvalget komme ind på følgende emner:

  • Nøgletal fra GenoptræningsCentret.
  • Samarbejde og koordinering mellem indsatser rettet mod borgere med tilknytning til arbejdsmarkedsområdet.
  • Differentiering af tilbud.
  • Indsatser inden for sundhedsfremme og forebyggelse.
  • Tilbud til yngre borgere med senhjerneskade.
  • Ny lovgivning vedr. forebyggende hjemmebesøg.
  • Vedlagsfri fysioterapi.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarked- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-11-2016

Taget til efterretning.

Punkt 58 Orientering om projekter.

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Oversigt over større igangværende projekter.


Sagsbeskrivelse:

Udvalget bad på sidste møde om en oversigt over større igangværende projekter i Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning.


I vedlagte bilag er der kort resumeret, hvad det enkelte projekt omhandler samt status for nu.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice & Genoptræning vurderer, at de omhandlende projekter alle er med til at sikre opfyldelse af visionen for den beskæftigelsesfremmende indsats i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice & Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarked- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-11-2016

Oversigten drøftes og udbygges med samtlige projekter og måltal.

Punkt 59 Orientering (Lukket)