Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 21-09-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 21 september, 2016 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 44 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Punkt 45 Styrket ungeindsats - flere skal starte i uddannelse eller job

Sagsbeskrivelse

Antallet af unge under 30 år på uddannelseshjælp i Fredericia har siden kontanthjælpsreformen i 2014 ligget relativt konstant med et samlet antal unge på 400-440 fuldtidspersoner. Der har imidlertid de seneste kvartaler vist sig en ny tendens med flere unge på uddannelseshjælp og en svag stigende gennemsnitlig varighed af forløbene.


Det var forventet, at erhvervsskole- og vejledningsreformen fra sommeren 2015 ville have en negativ effekt på antallet af unge, der blev optaget på ordinær uddannelse, idet der særligt på erhvervsskoleområdet stilles større krav til læring tidligt i uddannelsen. Det kombineret med at de unge, der efter kontanthjælpsreformen stadig er på offentlig forsørgelse, er svagere funderet fagligt og socialt, gør at optag og gennemførelse påvirkes i negativ retning.


Imidlertid har udviklingen i Fredericia være mere negativ end på landsplan, og det giver anledning til at overveje, hvordan ungeindsatsen skal udvikle sig fremad. Specielt peger sammenligninger på, at der er behov for at udvikle indsatsen over for de uddannelsesparate, idet Fredericia fortsat præsterer godt på de unge aktivitetsparate.


Det fremgår af statistikker i www.jobindsats.dk, at unge uddannelsesparate i Fredericia gennemsnitligt har færre samtaler med en sagsbehandler end gennemsnittet på landsplan, ligesom aktiveringsgraden for uddannelsesparate unge ligger markant under landgennemsnittet. Det modsatte billede gør sig gældende for aktivitetsparate unge i Fredericia.


Nuværende ungeindsats i hovedtræk:

I dag består fundamentet i ungeindsatsen i et samarbejde med uddannelsesinstitutioner, organisationer, UU og Middelfart Kommune. Det har over tid bevæget indsatsen og skabt læring på tværs af kommuner om en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af indsatsen.


Konkret består ungeindsatsen i gennemførelse af en uddannelsesafklarende samtale mellem den unge, en sagsbehandler fra jobcentret og en UU-vejleder inden for 1 uge fra henvendelse. Samtalen fører til, at en del unge som alternativ til offentlig forsørgelse i stedet starter en uddannelse eller et studieforberedende forløb på SU.


Unge der ikke overgår i uddannelse direkte visiteres enten som uddannelsesparat, hvis det skønnes de vil kunne påbegynde uddannelse inden for ca. 1 år eller til aktivitetsparat, hvis der er tale om mere komplekse problemstillinger. I Fredericia er andelen af uddannelsesparate ca. 65%, mens de resterende 35% er aktivitetsparate.


For både uddannelsesparate og aktivitetsparate gennemføres herefter individuelt tilrettelagte forløb med uddannelsessamtaler og individuelle aktiveringsforløb afstemt efter den enkeltes behov.


Fælles for alle aktiviteter er, at målet er, at den unge bliver i stand til enten at starte uddannelse, deltage i et studieforberedende forløb eller eventuelt anden uddannelse som eksempelvis Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), den kombinerede ungdomsuddannelse (KUU), eller erhvervsgrunduddannelse (EGU).


Afgørende for effekterne er både de aftaler, der laves med den enkelte unge i sagsbehandlingen, aktiveringen og ikke mindst, hvordan samarbejdet med de forskellige interessenter forløber. Derfor er der også et tæt samarbejde mellem Arbejdsmarkedsafdelingen og både ledelser og medarbejdere på uddannelsesinstitutioner, ligesom Arbejdsmarkedsforvaltningen finansierer fastholdelsesmentorer på de studieforberedende forløb. Herudover blev der med Byrådets Budget 2016 afsat midler til en ekstraordinær indsats omkring misbrug og psykologsamtaler til unge på ungdomsuddannelserne.


Forslag til styrkelse af ungeindsatsen i Arbejdsmarkedsafdelingen

Erfaringerne peger på, at tidlig og hyppig kontakt med de unge på uddannelseshjælp har en positiv indvirkning på deres varighed på ydelse, idet det fremrykker uddannelsesvalget og positivt påvirker den unges ansvar for egne valg. Derfor forslås en handlingsplan for nedbringelse af antallet af unge på uddannelseshjælp, som omfatter:


a.  En udvidelse af samarbejdet med UU, som betyder køb af ydelser fra UU opnormeres fra 2/3 årsværk til 1 årsværk, som udstationeres fysisk i Jobcentret. Det betyder, der kan afholdes uddannelsesafklarende samtale med den unge fra første henvendelsesdag om uddannelseshjælp, ligesom koordinationsmulighederne med UU og uddannelsesinstitutionerne øges.

b.  Indførelse af straksaktivering for unge uddannelsesparate, som ikke påbegynder studieforberedende forløb på SU med henblik på tidligere afklaring af uddannelsesvalg og hurtigste vej til uddannelsesstart.

c.  Opnormering af sagsbehandlingen/projektmedarbejder med 1 årsværk, som betyder hyppigere samtaler og tættere koordinering mellem aktivering og myndighed. 

d.  Konsekvent brug af uddannelsespålæg og sanktion ved udeblivelse fra samtaler og aktivering.

e.  Tættere dialog med udbydere af studieforberedende forløb om nødvendige aktiviteter for at optage og fastholde flere unge i forløbene.

Handlingsplanen kan iværksættes inden for det eksisterende budget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at handlingsplansforslaget vil nedbringe antallet af unge på uddannelseshjælp fra 316 uddannelsesparate unge i juni 2016 til niveauet i januar 2015. Det svarer til et fald på 80 unge, og dette vil bringe Fredericia under landsgennemsnittet.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter forslaget til handleplan til nedbringelse af antallet af unge på uddannelseshjælp

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Godkendt. Status fremlægges ultimo december 2016.


Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget ønsker et temamøde med Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget om unge og uddannelse.

Punkt 46 Drøftelse af projekt: ”Mødet med borgeren i øjenhøjde”

Sagsbeskrivelse

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning er i dialog med en stor andel af kommunens borgere i løbet af et år, hvad enten borgerne møder frem i borgerservice for at få fornyet deres pas, udskrives fra hospitalet og møder i genoptræningscentret, er blevet ledige og skal understøttes i at finde et nyt job, sygemeldes, eller gennem længere tid har været tilknyttet jobcentret og har større og mere komplekse udfordringer. Derfor skal Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning hele tiden være fokuseret på dialogen med borgeren. Både i forhold til korrekt information og vejledning, forventningsafstemning, service og kommunikationsform.


Generelt er det Arbejdsmarkedsafdelingens oplevelse, at et flertal af borgere er tilfredse med indsatsen, men også at lovgivningens rammer for nogle borgere kan virke ulogiske eller ligefrem kontraproduktiv i forhold til deres livssituation. Opfattelsen af generel tilfredshed bekræftes eksempelvis af tidligere gennemførte tilfredshedsundersøgelser af samtaler i Jobcentret på tværs af målgrupper, hvor 80-90 % er tilfredse eller meget tilfredse med den enkeltstående samtale.


Der er løbende arbejdet med at forbedre kommunikationen med borgere, særligt på borgerserviceområdet og i forebyggelse og genoptræning i forhold til rehabilitering. Det har tilsyneladende haft den betydning, at der yderst sjældent er borgere der klager. Det samme gør sig gældende på ydelsesområdet, hvor man ellers oplever borgere, der udfordres af ydelsescentrets afgørelser, som kan have meget stor indflydelse på borgerens forsørgelse.


Det er Arbejdsmarkedsafdelingens oplevelse, at udfordringer i forhold til kommunikationen med borgere i særlig grad slår igennem blandt gruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og borgere i ressourceforløb. Det skyldes både lovgivningen, langstrakte forløb hvor borger og sagsbehandler ikke altid har samme mål, eller hvor borgeren oplever flere forskellige sagsbehandlere og andre fagpersoner, ligesom borgerens egne problematikker og mål kan være en udfordring.


Derfor er der anledning til at drøfte hvilke elementer, der kan medvirke til at øge særligt de udsatte borgeres oplevelse af kommunikation, information og sagsbehandling i Jobcentret.


Det vil Projektet ”Mødet med borgeren i øjenhøjde” beskæftige sig med.

Projektet vil fokusere på:


- skriftlig kommunikation

- mundtlig kommunikation

- sagsoverdragelser og koordinering

- tydelig ansvarsfordeling.


Skriftlig kommunikation foregår gennem breve, journaliserede notater og skriftlige aftaler, mens den mundtlige kommunikation typisk opleves i samtaleforløb over længere tid, hvor Jobcentrets sagsbehandlere og borgeren begge kan føle sig udfordret i forhold til at kommunikere ”i øjenhøjde”. Derfor skal der arbejdes med at bedre kommunikationen med borgeren, ikke nødvendigvis for at borgerens sagsforløb ændres, men for at sikre at borgeren føler sig set, hørt og forstået. Det er dermed også vigtigt, at arbejde med en øget tydelighed omkring de aftaler der indgås, hvorfor de er indgået, og hvem der har ansvaret for de enkelte aftalepunkter. Det vil styrke borgerens oplevelse af sagsforløbet som et personligt og individuelt tilrettelagt forløb.


Karakteristisk for langstrakte forløb er, at sagsoverdragelser og koordination mellem flere fagligheder i og uden for kommunen kan være svære for borgeren at forstå. Det kan ikke undgås, da der dels kan være tale om komplicerede forløb, som involverer flere fagligheder, dels er der medarbejdere, der bliver syge, er på barsel eller stopper. Endelig kan borgeren i visse tilfælde ønske en ny sagsbehandler. Uanset årsag så skal der arbejdes for at minimere sagsbehandlerskift. Når det er uundgåeligt, så skal borgeren altid være informeret, og den nye sagsbehandler skal have sat sig ind i borgersagen inden næste møde, således at borger oplever større kontinuitet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at der er behov for at styrke kommunikationen. Særligt i komplekse sager, som kræver meget koordinering, flere fagligheder involveret og hvor borgeren har komplekse problemstillinger.

 

Det er vurderingen, at en indsats i forhold til mundtlig og skriftlig kommunikation og mere tydelighed om gensidige aftaler vil afhjælpe nogle af de klager, der ses omkring sagsbehandlingen. Samtidig vurderes det også, at et forløb omkring god kommunikation med udgangspunkt i borgeres forskellighed vil styrke kulturen i retning af større evne til at sætte sig i borgerens sted.

 

Endelig vurderer Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning, at der er behov for at sætte særlig fokus på arbejdet med borgere om de tværfaglige sagsforløb før, under og efter rehabiliteringsteamets møder og anbefalinger.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter projekt: ” Mødet med borgeren i øjenhøjde”.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Punkt 47 Drøftelse af udkast til Beskæftigelsesplan 2017

Sagsbeskrivelse

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget har tidligere drøftet proces for vedtagelse af Beskæftigelsesplanen for 2017.

 

Arbejdsmarkedsafdelingen har inden beskæftigelsesplanudkast blev udarbejdet, afholdt møde med lokale arbejdstager- og arbejdsgiverrepræsentanter, for at få deres input til fokus i planen.

 

Udkastet til Beskæftigelsesplan 2017 har endnu ikke været til høring i Fredericia Beskæftigelsesforum. Der forventes afholdt konstituerende møde i oktober 2016. De sidste repræsentanter er netop udpeget, og budgetforliget for 2017 tilfører 1,0 mio. kr., som forum kan disponere over til aktiviteter, som understøtter kompetenceudvikling i virksomhederne og faldende ledighed.

 

Beskæftigelsesplanen bygger videre på Beskæftigelsesplanen for 2016 og de resultater, der er opnået de seneste år. Da de politikker, mål, indsatsområder og pejlemærker der blev fastlagt i Beskæftigelsesplan 2016 for mange vedkommende er de samme, er disse videreført i Beskæftigelsesplan 2017. Dog er der i Beskæftigelsesplan 2017 lagt op til et øget fokus på stadigt stigende konkurrence om kvalificeret arbejdskraft og udbygning af arbejdsstyrken, ligesom flygtningeintegrationsområdet er udbygget.

 

Tilfredsheden, hos borgere der møder Jobcentret og forventer en professionel indsats, og hos virksomhederne der skal serviceres i forhold til sygemeldte medarbejdere og hjælp til ansættelse af medarbejdere, er vigtige indikatorer for Jobcentrets evne til at opnå resultater sammen med borgere og virksomheder. Derfor indgår som indledning for afsnittene omhandlende disse, som beskriver kvalitets- og servicetilgange. 

 

Hovedindsatsområderne i planen er:

a.  Rekrutteringshjælp til virksomhederne i Fredericia

b.  Flere unge skal i uddannelse

c.  Flere borgere i job

d.  Flere borgere er i stand til at tage et job

I planen er formuleret 3 lokale mål og 4 centrale mål.

De lokale er:

1.  Beskæftigelsesindsatsen skal understøtte Vision 2020 i forhold til uddannelse og vækst, og kompetenceudvikling er et prioriteret redskab

2.  Antal jobklare modtagere af offentlig forsørgelse reduceres fra 2016 til 2017. Udviklingen skal være bedre end landsgennemsnittet

3.  Andelen af aktivitetsparate borgere nedbringes fra 2017 til 2018 og udviklingen skal være bedre end landsgennemsnittet

De centrale mål er:

4.  Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft, målt ved øget samarbejdsgrad med virksomhederne, og opnåelse af målsætningerne i trepartsaftalen

5.  Flere unge skal have en uddannelse, så antallet af unge under 30 år på offentlig forsørgelse nedbringes til landsgennemsnittet

6.  Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet herunder langtidsledige kontanthjælpsmodtagere skal tættere på arbejde. Antallet af ydelsesmodtagere der bliver jobklar øges med 10%, og langtidsledigheden for jobklare kontanthjælpsmodtagere nedbringes med 2 procentpoint

7.  Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende. Målet er af flygtninge og familiesammenførte der opnår erfaring på arbejdsmarkedet inden for 13 uger fra ankomst øges med 20%, og andelen der opnår ordinær beskæftigelse øges med 15%.

 

Når budgettet for 2017 er vedtaget, vil det indgå i Beskæftigelsesplanen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Udkast til beskæftigelsesplan 2017 vil ved Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendelse, blive videresendt til høring i Fredericia Beskæftigelsesforum

 

Arbejdsmarkedsafdelingen vil inden årsskiftet 2016/17 udarbejde en administrativ strategiplan til at omsætte den vedtage beskæftigelsesplan.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller,


  1. at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget godkender, at udkast til Beskæftigelsesplan 2017 udsendes i høring hos Fredericia Beskæftigelsesforum.

  1. at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget godkender, at input fra det kommende møde i Fredericia Beskæftigelsesforum kan indarbejdes, inden udkast til Beskæftigelsesplan 2017 videresendes til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Punkt 48 Orientering - status på transportområdet

Sagsbeskrivelse

Orientering om og status på transportområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice & Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Taget til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 15-08-2016

Udsat.

Punkt 49 Orientering om fritagelser i forhold til 225 timers reglen om skærpet rådighed

Sagsbeskrivelse

I forlængelse af orienteringssagen af 25. maj 2016 om ”Jobreform – fase 1” fremlægges oversigt over andelen af fritagne blandt de forskellige målgrupper omfattet af 225 timers reglen.


I henhold til loven

Det fremgår afVejledning nr. 9268 af 31.03.2016 om 225-timersreglen for ægtepar og ugifte der modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik § 11, at forventningen er de fleste uddannelsesparate og de fleste jobklare er omfattes af 225 timers reglen. Af samme fremgår at det forudsættes en væsentlig andel af de aktivitetsparate er fritaget for at skulle opfylde kravet om rådighed.


De omfattede borgere er varslet og partshørt i henhold til loven.


Den enkelte ledige, der er omfattet af skærpet rådighed har pligt til selv at søge at opnå lønnet arbejde. Arbejdsmarkedsafdelingen understøtter dog borgeren ved:


-  Åben vejledning for den enkelte

-  Koordineret tilbud om vejledning efter aftale med leverandøren af sprogundervisning og arbejdsmarkedstilbud for flygtninge og indvandrere

-  Tilbud om at deltage i jobklub

-  Oprettelse af en mini-jobbørs for de borgere der er motiveret for at arbejde

-  Iværksættelse af kampagneaktivitet for at skaffe flere jobs til jobbørsen

-  Vejledning til borger og praktiksteder om mulighederne for at konvertere praktikker helt eller delvist til lønnet arbejde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at andelen af fritagne fordelt på de enkelte målgrupper falder inden for rammerne af loven og vejledning til loven.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Taget til efterretning.

Punkt 50 Orientering om status på styrket indsats efter beskæftigelsesreformen og styrket indsats over for kontanthjælpsmodtagere

Sagsbeskrivelse

Det tidligere Arbejdsmarkeds- og Sundhedsudvalg bevilgede i 2015 af 2 omgange midler til en styrket indsats over for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere for perioden 2015-17. Den 17. marts 2015 blev der i forbindelse med implementering af beskæftigelsesreformen bevilget 5,8 mio. kr. til en styrket indsats over for dagpengemodtagere, og den 18. august 2015 blev der bevilget 4,5 mio. kr. til en styrket indsats over for kontanthjælpsmodtagere.


Formålet med bevillingerne er at få flere borgere hurtigere i selvforsørgelse gennem en hyppigere kontakt med den ledige og øget virksomhedskontakt. Der er blevet udplaceret en medarbejder hos a-kasserne, både for at øge sammenhængen i indsatsen og fremme brancherettet uddannelse.


Konkret består indsatserne i hovedtræk af:


·  Flere og tidligere samtaler med dagpengemodtagere

·  Flere og tidligere samtaler med kontanthjælpsmodtagere

·  Aktiviteter, der flytter kontanthjælpsmodtagere fra aktivitetsparat til jobparat

·  Mere brancherettet uddannelse

·  Flere besøg på lokale virksomheder

·  Flere samarbejdsaftaler med lokale virksomheder.


Arbejdsmarkedsafdelingen har i udmøntningen lagt vægt på at koordinere opgaverne, så de for borgere og virksomheder fremstår koordinerede og meningsfulde.


Det betyder, at en borger, der henvender sig i jobcentret og tilmelder sig, kan forvente en betydeligt hurtigere og tidligere beskæftigelsesrettet indsats, hvor fokus er på job, udvikling til job og udvikling af kompetencer til job. Flere borgere, som har været ledige, vil ligeledes opleve en intensiveret indsats fra jobcentrets side, som understøtter mere jobsøgning og mere effektiv jobsøgning.


Virksomheder skal forvente at få tilbudt en koordineret indgang til jobcentret, og langt flere skal forvente at blive kontaktet med henblik på at afgive jobordrer. Dialogen om nuværende og kommende behov for ansættelser styrkes, så jobcentret kan iværksætte den rette opkvalificering af de jobsøgende. Samtidig skal virksomhederne forvente jobcentret søger at indgå samarbejdsaftaler om oprettelse af flere virksomhedscentre og træningsbaner for borgere, der har brug for en virksomhedsrettet indsats.


Arbejdsmarkedsafdelingen gennemfører allerede en række aktiviteter og planlægger yderligere aktiviteter i løbet af 2016. De foreløbige erfaringer peger på, at aktiviteterne bliver modtaget positivt af langt de fleste borgere og virksomheder, ligesom der er en tendens i retning af flere

jobordrer fra nye virksomheder, som ikke har været vant til at benytte jobcentret.


Arbejdsmarkedsafdelingen følger udviklingen i de enkelte aktiviteter og har til formålet udarbejdet et opfølgningsskema, som viser hvilke hovedaktiviteter, der er i gang eller planlægges igangsat, jf. bilag 1.


Derudover følges den generelle ledighedsudvikling for dagpengemodtagere, udvikling i langtidsledighed og antallet af kontanthjælpsmodtagere. Specifikt følges også jobeffekterne af virksomhedskontakt og jobklubber, jf. bilag 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at de nuværende og planlagte aktiviteter tilgodeser behovet for at bringe flere ledige i arbejde hurtigere, ligesom indsatserne understøtter frembringelsen af 225 timeres job til gavn for de kontakthjælpsmodtagere, som vil være omfattet af skærpet rådighed.

 

Det vurderes samtidig, at der er behov for at indgå en aftale med en ny ekstern leverandør, som kan supplerer Arbejdsmarkedsafdelingens egne aktiviteter, og dermed kan være med til at sikre flere jobklare kontanthjælpsmodtagere opnår beskæftigelse.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Taget til efterretning.

Punkt 51 Orientering

Sagsbeskrivelse

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden.


Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne.


Orientering og spørgsmål fra afdelingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Ingen.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21-09-2016

Drøftet.