Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 01-12-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 1 december, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 24 november, 2022 - 13:51
Referat publiceret:
Tirsdag, 13 december, 2022 - 08:47

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Godkendt med lidt ændringer i rækkefølgen, grundet gæster på nogle af punkterne.

Punkt 2 Orienteringssag: Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Sagen er et halvårligt fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Til mødet deltager driftsleder af Fredericia Sundhedshus Thomas Meldgaard Harboe.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives på mødet i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget en status på igangværende og kommende ombygninger, driften og udviklingen af sundhedshuset.

 

Blandt andet flytter den kommunale tandpleje og tandregulering ind på Fredericia Sundhedshus i januar 2023, og Lokal- og Socialpsykiatrien flytter ind i februar 2023.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at

  1. Udvalget tager status til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Orienteringssag Erfaringer fra JobCAMP

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget har deltaget i KLs Konference JobCAMP 22 den 3. og 4.november 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Med JobCAMP 22 har KL sat fokus på udfordringer og mulige løsninger for den fremtidige beskæftigelsesindsats i DK.

 

De to dage har budt på en række forskellige temaer og sessioner, og har givet både viden og refleksion til hjembringelse i den kommunale organisation.

 

Det er derfor væsentligt at udvalget opsamler og videndeler med hinanden om fokuspunkter i forhold til fremtidig beskæftigelsesindsats.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget opsamler og videndeler deres læring fra JobCAMP, herunder med fokus på hvad udvalget ønsker der arbejdes videre med.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Drøftet.

Punkt 4 Beslutningssag Drøftelse af KL´s pejlemærker for en gentænkning af beskæftigelsesindsatsen

Sagsresumé

Kommunernes Landsforening (KL) har netop præsenteret et nyt politisk udspil – ’Gentænk den aktive beskæftigelsesindsats’ – bestående af 5 pejlemærker, som kan være med til at sætte retningen for den aktive beskæftigelsesindsats i kommunerne.

 

Sagsbeskrivelse:

I Danmark har vi et arbejdsmarked, der er fleksibelt med høj mobilitet samtidig med, at der er et forholdsvist fintmasket socialt sikkerhedsnet med relativt høje ydelser.

 

Den aktive beskæftigelsesindsats er en væsentlig forudsætning, og bygger på en grundlæggende ret og pligttankegang, hvor man har ret til at få noget, mod at man også bidrager. Den er med til at hjælpe borgere, der bliver ramt af ledighed, hurtigst muligt videre i et nyt job. Og for dem, der har udfordringer udover ledighed, er det netop en jobrettet indsats kombineret med øvrige relevante indsatser, som gør, at det kan lykkes at få en plads i arbejdsfællesskabet eller komme tættere på.

 

Selvom den aktive beskæftigelsesindsats kan fremvise gode resultater, er den også fyldt med dilemmaer og dermed også vanskelige politiske valg;

 

-          Definition af borgernes forpligtelse til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og hvad konsekvensen er, hvis man ikke vil eller ikke kan?

-          Udsatte borgere - hvornår er en tilknytning til arbejdsmarkedet realistisk?

-          Varigheden af midlertidig ydelse? Hvad er målet for denne gruppe, får for mange eller for få en førtidspension?

 

KL giver fem pejlemærker for, hvordan man i kommunerne kan fokusere på den fremtidige beskæftigelsesindsats:

De fem pejlemærker:

  1. Sæt fagligheden fri og mål på resultater
  2. Tag ordentlig hånd om de udsatte borgere
  3. Bevar en kommunal forankring – af hensyn til borgere og virksomheder
  4. Gør beskæftigelsesindsatsen langt mere digital
  5. Skab et bredt ejerskab til beskæftigelsesindsatsen

KL´s udspil giver anledning til en drøftelse i udvalget om, hvordan pejlemærkerne bedst anvendes ind i den kommunale beskæftigelsesindsats. 

 

´Gentænk den aktive beskæftigelsesindsats´ er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at de fælles pejlemærker fra KL ligger godt i tråd med Beskæftigelsesindsatsen i Fredericia Kommune.

 

Pejlemærkerne understøtter de prioriterede indsatsområder i beskæftigelsesplanen for 2023, ligesom den igangsatte faglige udvikling og styring på området er fokuseret på resultatmål og udvikling af beskæftigelsesfagligheden, som en del af den helhedsorienterede og koordinerede sagsbehandling.

 

Den digitale indsats og muligheder er endvidere prioriteret i beskæftigelsesindsatsen for 2023 og imødekommer en stor del af de digital parate ledige samtidigt med, at der frisættes og gives mere tid til de borgere, som skal have en håndholdt indsats.

 

Det er forvaltningens vurdering, at det brede samarbejde omkring beskæftigelsesindsatsen i Fredericia Kommune er med til at understøtte beskæftigelsen og dette samarbejde fortsat skal prioriteres. 

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter KL´s udspil og pejlemærker til den aktive beskæftigelsesindsats, med fokus på pejlinger ind i Fredericia Kommunes beskæftigelsesindsats.
  2. Udvalget og dets medlemmer drøfter, hvordan de politisk vil arbejde med pointerne fra KL´s udspil

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

  1. Drøftet.
  2. Drøftet. Drøftelserne genoptages i 2023.

Punkt 5 Orienteringssag: Rekrutteringsindsats i plejen

Sagsresumé

Denne sag retter fokus på rekruttering til plejens område. Rekrutteringen er en udfordring, hvor der til stadighed er brug for indsatser på forskellig vis. Denne sag giver et indblik i tiltag der har været igangsat på området.

 

Der planlægges en proces til foråret 2023, hvor forskellige aspekter og perspektiver i sagen belyses på udvalgsmøder med henblik på udarbejdelse af en samlet strategi for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere på plejens område.

 

Denne orienteringssag tilgår Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget samt Unge- og uddannelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse

Fredericia kommune har i lighed med landets øvrige kommuner udfordringer i forhold til rekruttering af plejepersonale, og der er til stadighed behov for at have fokus på at imødekomme udfordringen med forskellige indsatser.

 

I denne sag gives et overblik over igangværende eller gennemførte indsatser på området.

 

Der er i regi af KKR udarbejdet en fordelingsnøgle til fordelingen af lærepladser til de 2 social- og Sundhedsuddannelser. Lærepladserne er fordelt således, at Fredericia Kommune har 29 pladser på Social- og Sundhedshjælper uddannelsen og 55 pladser på Social- og Sundhedsassistentuddannelsen. Der er i år ansat 22 Social- og Sundhedshjælper elever og 35 Social- og Sundhedsassistentelever. Dermed leves ikke helt op til dimensioneringstallene, hvilket skyldes 2 ting: 1) der er færre ansøgere end sidste år (hvilket også er en tendens i omkringliggende kommuner) 2) Ansøgere tager til omkringliggende kommuner, hvor det er muligt at få voksenelevløn uden 1 års erfaring.

 

Der opstartes et stort hold på Social- og Sundhedsuddannelsen til januar 2023, hvor der pt. er 20 tilmeldte.

 

Indsatser i årene 2018-2021

Der har været igangsat forskellige aktiviteter med henblik på rekruttering til plejens område. De forskellige indsatser har været etableret under en fælles paraply ”hænder nok”. Formålet med arbejdet har haft fokus på at tiltrække personer til plejesektoren, både for at sikre at flere unge vælger faget, når de vælger uddannelse, men også understøtte at andre faggrupper får øjnene op for faget.

 

Rekrutteringen til social- og sundhedsuddannelserne sker fra et meget bredt felt:

  • 9. og 10. klasse
  • Fra andre ungdomsuddannelser, enten frafald eller gennemført
  • FGU
  • Ufaglærte, ferieafløsere og vikarer
  • Ledige fra Jobcenter
  • Brancheskiftere

Tendensen over de senere år er, at der er flere og flere voksne og færre og færre af de helt unge, som søger ind på social- og sundhedsuddannelserne.

 

Nedenfor skitseres de forskellige indsatser, der har været igangsat:

 

Interne rekrutteringer (fra Social- og Sundhedshjælper til Social- og Sundhedsassistent)

Der er i plejen fokus på at informere om, at der eksisterer en mulighed for at videreuddanne sig til Social- og Sundhedsassistent.

 

Fredericia Kommune har i forhold til andre kommuner en høj andel af uddannet personale. Derfor har der ikke været så mange personer, der har været i målgruppen for dette tiltag.

 

”Snart klar til Sosu”

Her har der i samarbejde med Social- og Sundhedsskolen været et hold, der har gennemført et undervisningsforløb, hvor praktik i plejen var en integreret del af forløbet. Til trods for at uddannelsesforløbet blev gennemført i en Coronatid, og holdet var præget af højt fravær, må det betegnes som en succes, idet 80% af holdets deltagere efterfølgende var motiveret for en vej til at blive Social- og Sundhedsassistent – og 50% af deltagerne er enten i uddannelse, i studieforberedende aktivitet eller på vej i job, 20% afventer eventuel årsvikariat.

 

Efter gennemførelsen af det første hold, har der været en række andre tiltag af lignende karakter målrettet personer med anden etnisk baggrund mv. Tiltaget må betegnes som en succes, og der er potentiale i lignende forløb igen. Det var finansieret af AUB midler, hvilket ikke er en mulighed længere.

 

Sommervikarer der rekrutteres til uddannelse

For at få voksenelevløn skal man være fyldt 25 år samt have relevant erhvervserfaring.

 

Alle elever, som kom ind på uddannelsen efter endt sommervikariat i de 3 år projektet kørte, fik voksenelevløn (ca. 40 deltagere). Enkelte personer var berettiget til voksenlærlingeløn, hvilket udløser et tilskud fra jobcenteret i max 2 år.

 

Projektet er blevet evalueret og har ændret lidt form. Fremfor at rekruttere sommervikarer er der i stedet blevet rekrutteret personer til 1-årige ansættelser. Derefter vil en efterfølgende uddannelse automatisk være berettiget til at søge på voksenelevløn.

 

Efter ansættelsen som sommerferievikar gennemføres 6 ugers undervisning og den nyansatte tilknyttes et distrikt. De 6 ugers undervisning kan give VEU godtgørelse.

 

Dette tiltag har været en succes ved opstarten, hvor der var stor tilslutning til tiltaget. Tilslutningen har aftaget i det seneste år.

 

Spirer

I budget 2022 samt i overslagsårene er afsat midler til ansættelse af fritidsjobbere i plejehjemmene. Ordningen er kendt som ‘Spirerne’ og skaber flere aktiviteter i plejehjemmene, styrker rekrutteringen og støtter op om fritidspolitikken ved at skabe tilgængelige fritidsjob. De første erfaringer på dette tiltag er rigtig positive. Det er håbet, at dette tiltag sammen med erhvervspraktik i plejen og et klar vinkling af 10.PRO kan medvirke til at flere unge tilvælger plejefaget på sigt.

 

Fuldtidsvejledere

Der har været kørt forsøg med fuldtidsvejledere i år 2022. Forsøget har vist sig succesfuldt og med budget 2023 er der afsat midler til fuldtidsvejledning permanent.

 

Dermed kan de gode erfaringer med tæt vejledning og opfølgning af alle SOSUelever fastholdes til gavn for både nuværende og kommende elever i kommunen.

 

Fra pædagogisk assistent til ansat i plejen

Et projekt blev igangsat med henblik på at rekruttere pædagogiske assistenter til ansættelse i plejen. Dette projekt blev ikke nogen succes, der var ikke grundlag for at etablere projektet, da der ikke var pædagogiske assistenter der ønskede et job indenfor plejeområdet.

 

Fremadrettet proces

Der er således allerede en række erfaringer med at øge rekruttering og fastholde flere medarbejdere. I lyset af de demografiske udfordringer er der behov for en samlet strategi for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Derfor planlægges en proces til foråret 2023, hvor forskellige aspekter og perspektiver i sagen forelægges til politisk drøftelse med afsæt i de overordnede politiske mål og visioner på tværs af velfærdsområderne.

Økonomiske konsekvenser

Udgifter og økonomiske konsekvenser forbundet med de kommende rekrutteringsindsatser vil blive belyst i forbindelse med den samlede strategi.

Vurdering

Med projekt ”hænder nok” har Fredericia gjort sig en række erfaringer med forskellige rekrutteringstiltag, hvor de mest virkningsfulde har været ”snart klar til SOSU”, som er målrettet ledige i jobcentret og ”afkortet grundforløb” for sommervikarer i plejen. I forhold til den fremtidige rekruttering, så har Fredericia Kommune permanentgjort et forsøg med fuldtidsvejledere til SOSU, som i samarbejde med UU og jobcentret kan deltage i målrettede rekrutteringsforløb og samtaler. Desuden har Fredericia iværksat en indsats, Spirerne”, som er målrettet de helt unge. 

 

Der er behov for løbende at justere indsatser, så de er tilpasset det aktuelle jobmarked. Samtidig er der behov for fokus på den udgift, der vil være også fremadrettet til uddannelse af voksenelever for at sikre muligheden for brancheskift mv.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Taget til efterretning.

Punkt 6 Beslutningssag: Fastsættelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af udgifter til ansættelsessamtaler 2022

Sagsresumé

Kommunen skal fastsætte retningslinjer for godtgørelse for udgifter ved deltagelse i særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job og virksomhederne rekrutterer arbejdskraft med henblik på at fremme beskæftigelsen og modvirke ubalance på arbejdsmarkedet.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til § 17 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 15 i Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats er der mulighed for, at jobcenteret kan yde økonomisk støtte til arbejdssøgende og arbejdsgivere til gennemførelse af særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job, og arbejdsgivere rekrutterer arbejdskraft.

 

Aktiviteterne kan bestå af informationsaktiviteter og støtte, der retter sig mod særlige uddannelses- eller arbejdsområder eller jobsøgende med særlige kvalifikationer eller behov, og befordringsgodtgørelse i forbindelse med jobsøgning og lign.

 

I henhold til disse bestemmelser har Jobcenter Fredericia udarbejdet retningslinjer om godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler, når:

 

  • Samtalen vedrører et almindeligt job, et job med løntilskud eller et fleksjob
  • Samtalen afholdes i Danmark
  • Der er mere end tre timers transport tur/retur i alt mellem borgerens bopæl og virksomhedens adresse målt på www.krak.dk (med bil)
  • Ansøgningen indsendes senest 14 dage efter at rejsen har fundet sted
  • Skriftlig dokumentation for ansættelsessamtalen vedlægges ansøgningen
  • Rejsen skal være gjort i umiddelbar forbindelse med ansættelsessamtalen, det vil sige der kan tages afsted dagen før samtalen og hjem dagen efter.

 

Befordringstilskuddet kan søges af alle ledige jobsøgende bosat i Fredericia Kommune.

 

Tilskuddets størrelse svarer til statens lave kilometertakst, kr. 1,98 pr. km (2022-takst) (kilde

Kørselsfradraget og befordringsgodtgørelsen stiger i 2022 | Skattestyrelsen (sktst.dk) ).

Den ledige skal dog altid selv dække de første kr. 200 pr. ansættelsessamtale.

 

Der udbetales som hovedregel tilskud til billigste offentlige transport – det kan dog fraviges, hvis: 

  • transport i egen bil, afregnet efter statens lave kilometersats, er billigere, eller
  • brug af offentlig transport vanskeliggøres af tidsmæssige eller praktiske årsager eller
  • ved benyttelse af Storebæltsbroen eller ved benyttelse af færge ydes tilskud for kilometerafstanden over broen

 

Der ydes ikke tilskud, hvis udgiften helt eller delvist kan dækkes på anden vis. Det kan fx være, hvis virksomheden, som den ledige er til ansættelsessamtale hos, betaler for transporten.

 

Der er tale om et begrænset antal ledige, der benytter sig af muligheden for godtgørelse. De ledige, der benytter sig af muligheden, understøttes med denne mulighed i den geografiske og faglige mobilitet i deres jobsøgning.

 

Forbruget har i 2021 været på 1.123 kr.

Fastsættelsen af serviceniveauet forelægges Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget én gang årligt.

Det endeligt fastsatte serviceniveau og retningslinjerne for udbetaling af godtgørelse, publiceres på Fredericia Kommunes hjemmeside.

Økonomiske konsekvenser

Der modtages ikke refusion på området.
Afstandskravet gør, at der er ganske få, der ansøger om dette tilskud.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at ledige jobsøgende kan få godtgjort udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler hos en arbejdsgiver, som specificeret ovenfor

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget godkender fastlæggelse af serviceniveau for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler iht. LAB § 17 og Bek. om en aktiv beskæftigelsesindsats § 15.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Fastsættelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i tilbud iht. Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats § 176 2022

Sagsresumé

Fredericia Kommune skal fastsætte retningslinjer for, hvem og hvornår en borger kan få godtgørelse til dækning af udgifter til bl.a. transport og arbejdstøj i forbindelse med deltagelse i tilbud, som fx virksomhedspraktik. Godtgørelsen er ikke en ret og bevilliges ud fra en konkret og individuel vurdering. Godtgørelsen kan maksimum udgøre op til 1.000 kr. brutto pr. måned, og dækker dokumenterede faktisk afholdte udgifter. Målgruppen for godtgørelsen er unge og voksne på uddannelseshjælp, kontanthjælp og ressourceforløbsydelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Med denne sag gives et forslag til, hvilke udgifter ledige borgere kan få dækket, når de har takket ja til en praktik ved en virksomhed. Det er en del af strategien fremadrettet at skrue op for den virksomhedsrettede indsats. Medarbejderne i jobcenteret oplever i dag gentagende gange, at borgere takker nej til praktik, da de ikke har råd til transporten. Med nedenstående forslag vil denne problematik være løst.

 

Regelgrundlag

Fredericia Kommune skal iht. LAB § 176, stk. 2 fastsætte retningslinjer for udbetaling af godtgørelse til anslåede udgifter ved deltagelse i tilbud bevilget efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Der skal gives information til kommunens borgere om indholdet af retningslinjerne. Dette kan evt. gøres ved at lægge retningslinjerne på kommunens hjemmeside.

 

Godtgørelsen kan for eksempel dække udgifter til arbejdstøj eller udgifter til transport for de første 24 km. Har borgeren udgifter til transport udover 24 km., kan der søges om befordringsgodtgørelse efter LAB § 175.

 

Godtgørelsen er ikke en ret. Den enkelte kommune skal fastsætte retningslinjerne - herunder satsen for godtgørelsen, hvem der kan få, og hvornår de kan få, jf. dog de betingelser der er fastsat i loven. Retningslinjerne og satsen varierer derfor fra kommune til kommune. Godtgørelsen kan dog maksimum udgøre op til 1.000 kr. brutto pr. måned.

 

Godtgørelse efter LAB § 176 vurderes og bevilliges af Jobcenteret på baggrund af en individuel vurdering, og godtgørelsen udbetales bagudrettet på baggrund af dokumenterede faktisk afholdte udgifter.

 

Følgende målgrupper er omfattet af personkredsen for godtgørelse: Kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere, borgere der modtager overgangsydelse (ej omfattet af integrationsprogrammet), ressourceforløbsydelsesmodtagere, selvforsørgende samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats

 

Godtgørelse af udgifter til transport

Borgere i tilbud har iht. LAB § 175 ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og tilbudsstedet tur og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km

 

Der er i hele 2021 brugt 14.789 kr. på befordringsgodtgørelse under LAB §176. Dette dækker over al befordring – dvs. både virksomhedspraktik og andre tilbud, da dette ikke kan adskilles. Beløbet er før hjemtagelse af 50 % refusion.

 

De tilsvarende tal for godtgørelse af udgifter til befordring til deltagelse i tilbud i henhold til LAB § 176 var i 2019 og 2020 på henholdsvis 44.951 kr. og 10.872 kr.

 

Ved fastlæggelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af transportudgifter ved deltagelse i aktivering kan der tages udgangspunkt i disse forhold:

 

  • Målgruppeafgrænsning
  • Tilbud der er omfattet af godtgørelse
  • Kilometerinterval mellem 0 og 24 km., hvortil der ydes godtgørelse
  • Transportmidler, der kan ydes godtgørelse til (kørsel i egen bil/ buskort)
  • Satsers for kilometer kørt i egen bil og til brug af offentlig transport/ buskort
  • Procedure for borgers ansøgning om godtgørelse (dokumentation, blanketter)
  • Frekvens for udbetaling af godtgørelse til borger

 

Godtgørelse af udgifter til arbejdstøj

Godtgørelse til arbejdstøj kan kun udbetales til arbejdstøj, der af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt for at deltage i tilbuddet, og som ikke indgår i beklædningsordningen for tilbuddet og ikke stilles til rådighed af tilbudsstedet.

 

Fastsættelsen af serviceniveauet forelægges Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget én gang årligt.

 

Det endeligt fastsatte serviceniveau og retningslinjerne for udbetaling af godtgørelse, publiceres på Fredericia Kommunes hjemmeside.

Økonomiske konsekvenser

Ved fastholdelse af nuværende serviceniveau til godtgørelse af udgifter ved deltagelse i tilbud efter LAB § 176 vil udgifterne til transport forventeligt øges en smule, som følge af
at den virksomhedsrettede indsats øges.

 

Pr. 30.9.22 er forbruget på 53.941 kr. som følge af den øgede virksomhedsrettede indsats. Dette vil kunne holdes indenfor den nuværende ramme.

 

Der modtages ikke refusion for modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp, mens der modtages 50% refusion for deltagere i jobafklarings- og ressourceforløb samt unge under 18 år.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at der er behov for, at borgere i målgruppen;

 

- kan få godtgjort udgifter til arbejdstøj som specificeret ovenfor.

- at borgere i målgruppen kan få godtgjort udgifter til transport til tilbud, der geografisk er placeret i intervallet fra 4 til 24 km. fra borgers bopæl til tilbuddet, i form af gældende kilometertakst ved kørsel i egen bil eller buskort.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget godkender fastlæggelse af serviceniveau for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i tilbud iht. LAB § 176 som anbefalet

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Fortsættelse af samarbejdet om Handicapindsatsen KLAPjob

Sagsresumé

Fredericia kommune har i perioden 1.2.2021 – 30.6.2022 haft indgået samarbejde med foreningen LEV, om handicapindsatsen KLAPjob. KLAPjob er en beskæftigelsesindsats under LEV, som laver løntilskudsjob og fleksjob til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder.

 

På mødet den 27.10.2022 orienteredes udvalget om samarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Det overordnede formål for samarbejdet er, at fremme processen for afklaring af borgere i målgruppen, og indgå aftaler med virksomheder for de afklarede borgere, om ansættelser. Borgerne modtager typisk pension, hvorfor der er tale om etablering af skånejob eller små fleksjob. Indsatsen understøtter visionen om at få flere ind i fællesskaber.

 

Orienteringssag fra 27.10.22 er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen udgifter forbundet med samarbejdsaftalen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at projekt ´KLAPjob´ er med til at understøtte ministermålet om at hjælpe flere borgere med handicap i beskæftigelse. Erfaringer fra projektet implementeres løbende i driften.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget beslutter at fortsætte samarbejdet omkring KLAPjob.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Godkendt.

Punkt 9 Orienteringssag: Status og erfaringer fra opstart af ”Ha’ det godt” – et mestringstilbud til borgere med let til moderat depression (Lukket)

Punkt 10 Orienteringssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet - version 2

Sagsresumé

Handleplanskataloget til ’Fredericia for Livet’ er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet godkendte version 1 af kataloget i juni 2022. Nu foreligger version 2 af kataloget, som indeholder en opdatering for at sikre et aktuelt overblik over handlinger/indsatser.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

For at omsætte visionerne i politikken til konkrete handlinger er der udarbejdet et dynamisk Handleplanskatalog til ’Fredericia for Livet’ på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget har således også til formål at synliggøre, at sundhed løftes på tværs i kommunen. Alle fagområder og fagudvalg har handlinger/indsatser, der spiller ind i den brede sundhedsfremmende og forebyggende dagsorden og vil derfor være repræsenteret i kataloget.

 

Handleplanskataloget giver et overblik over:

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2023.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter de fire pejlemærker. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Proces

Byrådet godkendte version 1 af Handleplanskataloget i juni 2022, hvormed dette er den første opdatering herefter. For at synliggøre, hvad der er sket af ændringer i kataloget, så vedhæftes et bilag over de væsentligste ændringer fra version 1 til version 2. Dette inkluderer handlinger, der er slettet, tilføjet eller flyttet.

 

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets Vision, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne. Fagudvalgene har i forbindelse med denne sag mulighed for at komme med eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor, som vil indgå i udarbejdelsen af et oplæg til det videre arbejde med udviklingssporerne i foråret 2023.

 

Handleplanskataloget vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Handleplanskataloget giver et godt overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne, samt en tydeliggørelse af at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til fagudvalgene, at:

  1. fagudvalgene tager orienteringen til efterretning
  2. fagudvalgene afgiver eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor
  3. fagudvalgene oversender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

  1. Orienteringen taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker at få unges mentale sundhed tydeligere frem i udviklingssporene i handlekataloget
  3. Sagen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orientering til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Ingen kommentarer
  3. Godkendt.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Ingen kommentarer.
  3. Godkendt.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-12-2022

  1. Taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker løbende at følge udviklingen på områderne, og ønsker en status igen inden sommerferien 2023.
  3. Sagen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Punkt 11 Drøftelsessag: Tobaksfri arbejdsplads

Sagsresumé

Forud for Byrådets stillingtagen til om Fredericia Kommune skal være en tobaksfri arbejdsplads, så inddrages Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget til at komme med input til retningslinjerne.

 

Sagsbeskrivelse:

Venstre fremsatte den 25. maj 2022 en initiativretssag til behandling i Byrådet om ”at de kommunale arbejdspladser skal være røgfrie, hvilket betyder, at der hverken må ryges i eller udenfor arbejdstiden på matriklerne”. Byrådet besluttede, at der ud fra forslagets intentioner, skal ”forestå en medarbejderinddragende proces og sikre Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets involvering”.

 

Der er efterfølgende besluttet en inddragende procesplan i Økonomi- og Erhvervsudvalget, hvor Hovedmedarbejderudvalget (HMU), fællesmedarbejderudvalgene (FMU) og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget (BSU) blandt andet skal komme med input til retningslinjerne, såfremt Byrådet beslutter, at Fredericia Kommune skal være en tobaksfri arbejdsplads. Ifølge den vedlagte procesplan fremgår det, at Byrådet i februar/marts 2023 vil skulle tage endelig stilling til, om Fredericia Kommune skal være en tobaksfri arbejdsplads.

 

Begrebsafklaringer

Der er mange nuancer i at være en tobaksfri arbejdsplads, herunder hvor bredt tiltaget dækker og hvad konsekvenserne skal være, hvis man bryder reglerne.

 

En af drøftelserne går på om hele arbejdstiden skal være tobaksfri og/eller om tobaksfriheden gælder de enkelte arbejdssteder/matrikler. Til at understøtte drøftelsen kan nedenstående definitioner benyttes:

 

  • Tobaksfri arbejdstid betyder, at man ikke må ryge, benytte snus, e-cigaretter eller lignende fra arbejdsdagen begynder og til arbejdsdagen slutter. Det er altså den tid man er på arbejde og er ikke afhængigt af, om man er på en bestemt matrikel, kører mellem borgere, møder mm.
     
  • Tobaksfri matrikel betyder, at man ikke må ryge, benytte snus, e-cigaretter eller lignende på matriklen. Det handler altså om området og ikke om tiden, hvilket betyder at man må benytte tobak udenfor matriklen.

 

Såfremt Fredericia Kommune bliver tobaksfri, vil det være en ledelsesopgave at sikre, at reglerne overholdes og anbefalingen er, at brud på retningslinjerne sanktioneres på samme måde som gældende for øvrige personalemæssige regler og retningslinjer.

 

Erfaringer ift. at være tobaksfri arbejdsplads

I Danmark er 72 kommuner allerede røgfri/tobaksfri. Heriblandt de omkringliggende kommuner, såsom Middelfart, Kolding og Vejle. Hedensted kommune bliver pr. 1/1 2023 røgfri.

 

Derudover er flere arbejdspladser i Fredericia Kommune også allerede tobaksfrie. Det drejer sig blandt andet om store dele af børn- og ungeområdet herunder dagplejen, daginstitutioner, skoler, fritidstilbud, klubber og ungemiljøer. Derudover er enkelte afdelinger inden for plejens område også tobaksfri. På de øvrige kommunale arbejdspladser er det ikke tilladt at ryge indendørs.

 

På skoleområdet blev der indført tobaksfri arbejdstid pr. 1.1.2020 i forbindelse med den nationale skærpelse af røgfrie miljøer, hvor børn og unge færdes. De ansatte må således ikke ryge i løbet af arbejdsdagen eller forlade skolens område for at ryge. Der var en bred inddragende proces inden ikrafttrædelse, og erfaringerne fra skoleområdet viser, at inddragelse og information var nøglen til en god proces. Ligeledes viser det også, at der skal være god tid fra vedtagelse til implementering, således at de medarbejdere/ledere som ryger/benytter tobak gradvis kan tilvænne sig ændringerne via dialog med deres ledere og ved eventuel deltagelse i rygestopkurser.

Økonomiske konsekvenser

Hvis Byrådet ender med at beslutte, at Fredericia Kommune skal være en tobaksfri arbejdsplads, så kræver det, at der sikres en god og ordentlig implementering. Det indebærer bl.a. også at sikre, at der er rygestoptilbud til alle interesserede medarbejdere og ledere, hvilket vil betyde øgede udgifter hertil.

Vurdering

Det vurderes, at tiltaget om tobaksfri arbejdsplads både vil være sundhedsfremmende for medarbejderne og styrke medarbejderne i forhold til at være rollemodeller for borgerne, samt øge muligheden for, at både medarbejdere og borgere i Fredericia Kommune kan færdes i tobaksfrie miljøer.

 

Derudover ses det som hensigtsmæssigt, at alle medarbejdere i kommunen er underlagt de samme overordnede regler for brugen af tobak i arbejdstiden, således at der sikres mere lighed som en fælles arbejdsplads.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse- og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter input til retningslinjer ifm. eventuel indførsel af tobaksfrie arbejdspladser i Fredericia Kommune

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Udvalget har følgende input til retningslinjer:

  • Det er væsentligt med understøttende tilbud til medarbejdere, som ønsker at stoppe med at ryge.
  • Udvalget anbefaler, at det er tobaksfri matrikel ikke tobaksfri arbejdstid.
  • Udvalget anbefaler, at det er røgfri ikke tobaksfri matrikler.

Punkt 12 Orienteringssag: Dosisdispensering

Sagsresumé

Det er forvaltningens mål og ambition, at flere borgere i Fredericia Kommune fremadrettet får medicin via maskinelt pakkede dosispakninger frem for manuel optælling. På mødet orienteres mundtligt om status for anvendelse af og samarbejde om dosisdispensering i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Optælling af medicin til borgere, der har brug for hjælp til dette, sker i Fredericia Kommune som udgangspunkt via sygeplejeklinikken. Dispenseringen foregår både i borgerens eget hjem og på sygeplejeklinikken. Borgere, hvis medicinering er stabil, kan – på henvisning fra lægen – få deres medicin pakket automatisk i dosisposer fra apoteket. Det sker ved, at apoteket via den praktiserende læge får en liste, som de skal pakke borgerens medicin efter. Pakningen af medicinen sker ved hjælp af en robot, dvs. automatisk. Borgeren betaler selv for denne løsning. Til gengæld er borgeren ikke afhængig af, at personalet skal komme i hjemmet og tælle op, ligesom risikoen for fejldispensering mindskes. Løsningen kendes som ’dosispakket medicin’ eller ’dosisdispensering’.

 

Da det vil kunne medvirke til større patientsikkerhed, øget fleksibilitet for borgeren og færre medarbejdertimer brugt til manuel dispensering af medicin, er det et mål og en ambition at flere borgere, som vurderes at være i målgruppen for dosisdispensering, får deres medicin som dosispakket.

 

De alment praktiserende læger og apotekerne er begge centrale aktører i arbejdsgangene omkring dosisdispensering, og en udvidelse af samarbejdet omkring dosisdispensering skal derfor ske i tæt samarbejde.

 

Status

På mødet gives en mundtlig orientering om status for samarbejde og anvendelse af dosisdispensering i Fredericia.

 

Status

På mødet gives en mundtlig orientering om status for samarbejde og anvendelse af dosisdispensering i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes fortsat, at der er potentiale for at styrke samarbejde om og udbredelse af dosisdispensering i Fredericia.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Godkendt.

Punkt 13 Orienteringssag: WHO Healthy Cities Annual Business Meeting

Sagsresumé

Opfølgning på WHO’s Annual Business Meeting I København den 22.-24. november. 

 

Sagsbeskrivelse:

WHO's europæiske Healthy Cities Network afholder deres ‘Annual Business Meeting and Technical Conference’ den 22.-24. november. Alle medlemsbyerne inviteres til at mødes for at vidensdele og netværke på tværs af landegrænser. Temaet for årets konference er “Healthy Cities Leading by Example: One Planet, One People, One Health”.

 

Fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget deltager Connie Jørgensen, Turan Savas og John Nyborg i konferencen. De vil på udvalgsmødet give en kort tilbagemelding på deres oplevelser og dele relevant viden fra konferencen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse- og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Taget til efterretning.

Punkt 14 Orienteringssag: Budget og styrelsesmæssigt ansvar for ungeenheden

Sagsresumé

Den politiske vision for den tværgående ungeenhed blev godkendt i Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget d. 5. oktober 2022. Opgaver og økonomi forbundet med ungeenheden samles i Unge- og Uddannelsesudvalget. I denne sag orienteres de fire fagudvalg om ungeenhedens samlede økonomi og om ændringer i styrelsesvedtægten som følge af etablering af ungeenheden.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2022 blev forligspartierne enige om at samle en række eksisterende indsatser i en ny organisatorisk enhed og skabe en sammenhængende og tværgående ungeindsats for unge under 30 år. Ungeenheden omfatter unge ml. 12 og 30 år.

 

Ambitionen er at kunne hjælpe alle unge, som på et tidspunkt i ungdomslivet har brug for et springbræt ind i det selvstændige ungeliv. At ungeenheden har fokus på, at de unge får den hjælp, som netop de har brug for ift. uddannelse, job og livet generelt, så de kan finde deres egne veje til det, som er meningsfuldt for netop dem.

 

Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget har alle opgaver forbundet med de unge, der omfattes af den nyetablerede ungeenhed. De fire fagudvalg drøftede på et fællesmøde d. 15. juni 2022 første udkast til en vision og blev orienteret om den forventede samlede økonomi for ungeenheden, bestående af en sammenlægning af budgetter for de afdelinger, der organisatorisk lægges ind under fagchefen for ungeenheden, samt de tilførte midler fra Budget 2022. 

 

På fællesmødet d. 5. oktober 2022 godkendte de fire udvalg den endelige vision for ungeenheden og blev samtidig orienteret om, at de budgetmæssige tilpasninger foretages i forbindelse med Budget 2023. På nærværende møde præsenteres udvalget for det samlede budget for ungeenheden (jf. bilag 1). Udvalget orienteres desuden om ændringer i styrelsesvedtægten, der relaterer sig til udvalgets opgaver og ansvar i forhold til ungeenheden (jf. bilag 2). Det samlede forslag til ændringer i styrelsesvedtægten forelægges Byrådet til godkendelse.

Økonomiske konsekvenser

Etablering af ungeenheden er en reorganisering på tværs af fagudvalg og er derfor omkostningsneutral på bundlinjen. Den samlede overflytning af midler til Unge- og Uddannelsesudvalget fremgår af vedlagte bilag 1.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at en samling af indsatserne og tilføjelse af midler til ungeenheden vil højne den samlede kvalitet og sammenhæng til gavn for Fredericias unge og deres mulighed for at lykkes i livet.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Taget til efterretning.

Punkt 15 Orientering (Lukket)

Punkt 16 Underskriftsside

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller