Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 27-01-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 27 januar, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 26 januar, 2022 - 10:33
Referat publiceret:
Fredag, 28 januar, 2022 - 18:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-01-2022

Godkendt.

Punkt 2 Intro til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets ansvarsområder, opgaver og økonomi

Sagsresumé

På dagsordenspunktet gives Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget en mundtlig introduktion til udvalgets område ved Direktøren for området, Yelva Bjørnholdt Jensen.

 

Sagsbeskrivelse:

Med introduktionen får Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget et overordnet indblik i det område af kommunen, der hører til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget. Udvalget bliver præsenteret for deres ansvarsområder, områdets overordnede organisering, udvalgets opgaver samt de økonomiske rammer. Udvalget vil desuden blive introduceret til, hvilke strategiske indsatser der er i fokus jævnfør de tidligere fagudvalgs arbejde og Budget 2022.

 

Formålet med introduktionen er, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget får en grundlæggende viden om deres samlede område. Der vil være separate introduktioner til Beskæftigelses (dette møde) og Sundhedsområdet (marts mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-01-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 3 Årshjul over forventede sager til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Udvalget præsenteres for en oversigt over de sager udvalget indtil videre skal behandle resten af året. En del af sagerne gentages årligt på specielt beskæftigelsesområdet grundet lovkrav.

 

Listen er kun vejledende og et udtryk for, hvilke forventninger forvaltningen i øjeblikket har til de sager, der skal på resten af året.

 

Der ønskes at udvalget drøfter ønsker til kommende sager, samt drøfter hvilke tilbud udvalget ønsker at besøge.

 

Sagsbeskrivelse:

Det nye Beskæftigelses- og Sundhedsudvalg skal mødes 9 gange i løbet af 2022. Forvaltningen ønsker at give et overblik over de sager, der på nuværende tidspunkt er planlagt til de kommende møder.

 

Der vil løbende blive tilføjet sager til overblikket.

 

Titlerne på de kommende sager er arbejdstitler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget drøfter ønsker til kommende sager, samt drøfter hvilke tilbud udvalget ønsker at besøge.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-01-2022

Taget til orientering.

 

Punkt 4 Orienteringssag - Introduktion til Beskæftigelse og Borgerservice

Sagsresumé

På dagsordenspunktet gives Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget en mundtlig introduktion til fagområdet ”Beskæftigelse og Borgerservice” ved fagchefen for området, Sanela Ljeskovica.

 

Sagsbeskrivelse:

Med introduktionen til Beskæftigelse og Borgerservice gives Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget et indblik i områdets organisering, indsatser og deres værdimæssige afsæt samt områdets økonomi.

 

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget vil desuden blive introduceret til, hvilke strategiske indsatser der er i fokus samt kort status på beskæftigelsesplanen jævnfør de tidligere fagudvalgs arbejde og Budget 2022. 

 

Formålet med introduktionen er, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget klædes på med grundlæggende viden om området for således at styrke beslutningsprocesserne på de kommende udvalgsmøder.

 

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget vil på mødet få uddelt en printet version af den PowerPoint præsentation, som oplægget tager afsæt i.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-01-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 5 Orientering om midlertidig aftale om dosispakket medicin

Sagsresumé

Det er et mål og en ambition, at flere borgere i Fredericia Kommune fremadrettet får medicin via maskinelt pakkede dosispakninger frem for manuel optælling. De alment praktiserende læger er en central aktør i arbejdsgangene omkring dosisdispensering, og en udvidelse af samarbejdet omkring dosisdispensering har derfor afventet en national aftale med Praktiserende Lægers Organisation (PLO). I denne sag gives en orientering om en ny midlertidig aftale, der er indgået med PLO, som giver mulighed for at udvide anvendelsen af dosisdispensering.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Optælling af medicin til borgere, der har brug for hjælp til dette, sker i Fredericia Kommune som udgangspunkt via sygeplejeklinikken. Dispenseringen foregår både i borgerens eget hjem og på sygeplejeklinikken. Borgere, hvis medicin er stabil, kan – på henvisning fra lægen – få deres medicin pakket automatisk fra apoteket. Det sker ved, at apoteket via den praktiserende læge får en liste, som de skal pakke borgerens medicin efter. Pakningen af medicinen sker ved hjælp af en robot, dvs. automatik. Borgeren betaler selv for denne løsning. Til gengæld er borgeren ikke afhængig af, at personalet skal komme i hjemmet og tælle op, ligesom risikoen for fejldispensering mindskes.

Sygeplejerskerne og social- og sundhedsassistenterne i Fredericia Kommune bruger mange timer på at dispensere medicin til borgere, som ikke selv kan tælle egen medicin op, og der har været en stigende udvikling over de seneste år.

- I 2018 fik 1.448 borgere dispenseret medicin via sygeplejen. Timeforbruget hertil var 12.948 timer.

- I 2019 fik 1.526 borgere dispenseret medicin via sygeplejen, og timeforbruget var på 16.436 timer.

- I 2020; 1.990 borgere, og et timeforbrug på 17.072 timer. 87 borgere fik dosisdispenseret medicin via apoteket.

- I 2021; 2.064 borgere fik dispenseret medicin via sygeplejen. Timeforbruget til medicindosering er fra 2020 faldet lidt til i 2021 at udgøre 14.586 timer. 96 borgere fik dosisdispenseret medicin via apoteket. Faldet i antal timer brugt på medicindosering skyldes omlægning og effektivisering af arbejdsgange, eksempelvis at medicin tælles op for fire uger ad gangen i stedet for to uger.

Medicinering er langt den største enkeltstående årsag til utilsigtede hændelser på plejeområdet i Fredericia Kommune. I 2020 er registreret 335 utilsigtede hændelser vedr. medicinering, og i 2021 471 utilsigtede hændelser. Det vurderes, at ca 80% af disse dækker over fejl i manuelle medicindoseringer. Processen omkring dosispakket medicin indebærer en væsentlig lavere risiko for fejldosering.]

 

Status

Kommunen har haft en løbende dialog med kommunens praktiserende læger med henblik på, at flere borgere kan overgå til dosisdispenseret medicin, og der blev i vinteren 2020/2021 gennemført et mindre afprøvningsprojekt mellem læger, apoteker og seniorområdet for i fællesskab at samle erfaringer, skabe klarhed over konkrete udfordringer og komme tættere på fælles løsninger og praksis. Projektet gav værdifulde indsigter, men understregede samtidig behovet for en formel regional eller national aftale for honorering af lægernes opgaver i forbindelse med dosisdispensering.

 

Midlertidig aftale indgået

En sådan midlertidig national aftale er nu indgået mellem PLO og Regionernes Lønnings- og Takstnævn. Aftalen giver i en periode fra december 2021 til 1. april 2022 mulighed for at lægerne kan honoreres med aftalte takster for at vurdere hvorvidt borgeren er egnet til dosispakket medicin, ajourføre medicinkortet og oprette dosisrecepter, samt kommunikation herom med patient, apotek og kommune. Baggrunden for den midlertidige aftale er at øge medicinsikkerheden, samt frigøre kommunale medarbejderressourcer i perioden, hvor der forventes et øget pres på det kommunale og regionale sundhedsvæsen grundet covid.

 

Målgruppe

Aftalen omfatter borgere, som modtager kommunal hjælp til håndtering af egen medicin, og hvor sygeplejen og i sidste ende borgerens egen læge vurderer, at borgeren er kandidat til dosispakket medicin. Vurderingen sker ud fra kriterier om stabil medicinering og ingen forventede ændringer i medicinen.

Økonomiske konsekvenser

Lægen honoreres med 450 kr. for oprettelsen af dosisdispensering til en borger. Udgiften afholdes i denne midlertidige aftale af statslige coronamidler, og har således ikke kommunale konsekvenser.

Borgeren betaler et gebyr for dosispakket medicin foruden selve medicinens pris. Gebyret er i udgangspunktet på ca. 55 kr/uge, men afhænger i praksis i meget høj grad af, hvilket medicintilskud borgeren er berettiget til; jo flere tilskudsberettigede lægemidler, jo mindre gebyr. Borgerens udgift vil således ikke være 55 kr/uge, men væsentlig lavere, som det ses af nedenstående eksempler:

-          4 eller flere tilskudsberettigede lægemidler giver typisk 85% i tilskud, og dermed en gebyrpris på 1 kr pr. dag.

-          3 konkrete lægemidler i specificerede doser; egenbetaling på ca 2 kr pr. dag.

Hertil kommer, at borgeren kun betaler for den medicin, der leveres i dosispakningerne, og ikke er nødt til at købe store medicinmængder ad gangen. Medicin, der købt, men ikke er indtaget pga medicinændringer og derfor må kasseres, kan være en stor udgift for borgerne. Denne potentielle udgift vil ligeledes kunne reduceres betragteligt med anvendelse af dosisdispensering.

Vurdering

Det vurderes, at dosisdispensering er relevant for en større gruppe borgere, som aktuelt får kommunal hjælp til håndtering af medicin, samt at den indgåede aftale giver mulighed for, at flere borgere kan overgå til dosisdispensering.

 

I aftaleperioden opgøres løbende hvor mange borgere, der overgår til dosisdispensering, herunder begrundelser for afslag, med henblik på læring, og evt. yderligere tiltag.

 

Den midlertidige aftale giver anledning til fornyet fokus og dialog med almen praksis med henblik på at udvide anvendelsen af dosisdispensering. Dette til gavn for både patientsikkerhed og frigivelse af kommunale medarbejderressourcer.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-01-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 6 Orientering om den midlertidige lukning af lægevagten i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Lægevagten på Fredericia Sundhedshus har ikke været åben i over halvanden år. Lukningen forklares med covid og lægemangel. Region Syddanmark har været bekendt med denne nedlukning uden at orientere Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har altid været lægevagt i Fredericia Kommune, og siden december 2016 har lægevagten haft lokaler på Fredericia Sundhedshus. Normalt er lægevagten tilstede i Fredericia mandag til fredag kl. 19:00-22:00 og lørdag og søndag møder lægen ind og tager konsultationer på følgende tidspunkter: kl. 10:00, 14:00 og 19:00.

 

Region Syddanmark har en kontrakt med Praktiserende Lægers Organisation (PLO) om, at PLO Syddanmark har ansvaret for tilrettelæggelse, bemanding og drift af den regionale lægevagt, herunder også de 21 konsultationssteder, der er i Region Syddanmark.

 

Lægevagten i Fredericia er i øjeblikket ikke åben for patienter, og har ikke været det siden marts 2020. Dette er også gældende ved 10 andre af de mindre lægevagtkonsultationer i Region Syddanmark. Lægevagten i Fredericia er dog den største af disse 10 nedlukkede lægevagtskonsultationer. Fredericia Kommune er ikke blevet gjort opmærksom på denne midlertidige lukning af lægevagten fra hverken PLO Syddanmark eller Regions Syddanmark.

 

I starten af oktober 2021 tog Fredericia Kommune kontakt til Region Syddanmark på baggrund af skriverier på Facebook omkring, hvorvidt der var lægevagt i Fredericia eller ej. Chefen for praksisafdelingen i Regions Syddanmark deltog i Sundhedsudvalgsmødet i november 2021 og sendte efterfølgende, på udvalgets opfordring, en skriftlig redegørelse over forløbet med den midlertidige nedlukning af lægevagten.

 

Efterfølgende er Kommunekontaktrådet (KKR Syddanmark) gået ind i sagen og har sendt en henvendelse til Regionsrådsformand Stephanie Lose og til PLO Syddanmark. Sundhedsudvalget i Fredericia Kommune og KKR Syddanmark modtog svar fra regionen. Regionen beklager, at der ikke har været givet besked til Fredericia Kommune omkring den midlertidige nedlukning. Herudover blev nedlukningen forklaret med, at der grundet covid er færre patienter, der fysisk møder op i konsultationerne. Der er i stedet travlhed ved lægevagttelefonen, og derfor har der været behov for at lukke de mindre konsultationssteder, således lægerne har kunnet bemande telefonerne.

 

Region Syddanmark og PLO skal til foråret i dialog om en modernisering af lægevagten. Region Syddanmark har udmeldt, at de fortsat ønsker, at der er lægevagtkonsultationer 21 steder i regionen.

 

Region Syddanmark oplyser, at de har efterspurgt en genåbningsplan fra PLO Syddanmark, men at en sådan plan endnu ikke foreligger. Der er derfor ikke en afklaring i forhold til, hvornår lægevagten i Fredericia igen åbner for patienter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fredericia Kommune har opfordret chefen fra praksisafdelingen til at orientere på Region Syddanmarks hjemmeside om at lægevagten i Fredericia er midlertidigt lukket. Denne opfordring er fremsendt for at sikre en korrekt information til borgerne. Dette er dog ikke sket og ligeledes er der ikke information om de nedlukkede konsultationssteder på Lægevagtens egen hjemmeside.

 

I dialogen med Region Syddanmark har Fredericia Kommune gjort det tydeligt for regionen at qua det gode samarbejde forventes det fremadrettet at vigtig information tilgår kommunen øjeblikkeligt, således at vi kan være med til at drøfte mulighederne og sikre den rette information til borgerne. Herudover har Fredericia Kommune tilbudt at sidde med i arbejdet med moderniseringen af lægevagten.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-01-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orientering (Lukket)

Punkt 8 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller