Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 27-10-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 27 oktober, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 20 oktober, 2022 - 14:18
Referat publiceret:
Mandag, 31 oktober, 2022 - 15:17

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Godkendt.

Punkt 2 3. budgetopfølgning - Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Sagsresumé

3. budgetopfølgning 2022 viser et merforbrug af korrigeret budget på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets serviceudgifter. Det forventede merforbrug på serviceudgifter på 2,318 mio. kr. (tabel 1), skyldes primært regnskabsforskydning i finansiering fra statsfinansierede projekter.

 

Overførselsudgifter har et forventet mindreforbrug på 6,396 mio. kr. (tabel 1), der primært skyldes, flytning af misbrugscenterets budget og mindreforbrug på tilbud til ledige.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering har et mindreforbrug på 0,300 mio. kr. grundet færre efterbetalinger end budgetteret.

 

Brugerfinansieret drift forventes i balance

Der ansøges om en række omplaceringer som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af omplaceringer og tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Serviceudgifter

21,398

17,331

19,649

2,318

Overførselsudgifter

938,345

883,789

877,393

-6,396

Aktivitetsbestemt medfinansiering

228,597

228,597

228,297

-0,300

Brugerfinansieret drift

0,525

0,525

0,525

0

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

ÆNDRINGER FRA VEDTAGET BUDGET TIL KORRIGERET BUDGET

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 3. budgetopfølgning 2022 omhandler:

SERVICE, -4,067 mio. kr.

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af lønbudget for at opnå retvisende budgetter for Sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd -1,500 mio. kr.
  • Til diverse udvalg: Der er ansat fleksjobbere i fagafdelingerne, og dermed tilført budget fra fleksjobpuljen til diverse udvalg, -0,952 mio. kr.
  • Overførsler mellem årene: Forskydning i indtægter fra STAR, fra 2021 til 2022, -1,943 mio. kr.
  • DUT-tilførsel ad) 57: Sundhedsreform kvalitetspakker til akutfunktion, 0,328 mio. kr.

ØVRIGE DRIFTSUDGIFTER. -54,556 mio. kr.

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af afdeling Virksomhedsservice -10,633 mio. kr.
  • Til Unge- og Uddannelsesudvalget: Flytning af budgetmidler til Unge- og Uddannelsesudvalget, budgetmidler, som flyttes jf. styrelsesvedtægten pr. 1/1 2022 -1,475 mio. kr.
  • Til Senior- Socialudvalget: Flytning af midler til voksen myndighed for at dække merforbrug
    -0,930 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Fordeling af administrative udgifter mellem overførsler og serviceudgifter, frigiver midler på servicerammen 11,445 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af Overhead udgifter virksomhedsservice, -0,374 mio. kr.
  • Til Unge- og Uddannelsesudvalget: Budgettilpasning – ungeindsats, -1,034 mio. kr.
  • Til kassen: Fald i ledighed, -56,500 mio. kr.
  • DUT-tilførsel Ad) 28: Udvidet ret til sygedagpenge (COVID19), 2,87 mio. kr. 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 3. budgetopfølgning 2022 indstilles til omplaceringer for i alt -0,075 mio. kr. på serviceudgifter, -11,396 mio. kr. på overførselsudgifter og -0,300 mio. kr. på aktivitetsbestemt medfinansiering.

 

Dette vedrører følgende omplaceringer:

Serviceudgifter 0,075 mio. kr.

Omplaceringer, -0,075 mio. kr.

  • Til Senior- og Socialudvalget: Flytning af midler til fleksjobansat, -0,020 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af midler til fleksjobansat, -0,020 mio. kr.
  • Til Teknisk udvalg: Flytning af midler til fleksjobansat, -0,018 mio. kr.
  • Til Børne- og Skoleudvalget: Flytning af midler til fleksjobansat, -0,017 mio. kr.

 

Overførselsudgifter -11,396 mio. kr.

Omplaceringer, -11,396 mio. kr.

•          Til kassen: Jobafklaringsforløb, ny beregning, som følge af fald i ledighed, -3,0 mio. kr.

•          Til kassen: Integration-introduktionsforløb, grundet ændring i tilbud som følge af fald i ledighed, -0,500 mio. kr.

•          Til kassen: Driftsudgifter til den kommunale beskæftigelsesindsats, grundet ændring i tilbud som følge af fald i ledighed, -3,500 mio. kr.

•          Flytning af rusmiddelcenter grundet teknisk korrektion, budgetmidler er flyttet i forbindelse med budgetlægningen. Til Senior- Socialudvalget, -4,396 mio. kr.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering -0,300 mio. kr.

Omplaceringer, -0,300 mio. kr.

  • Til kassen: Nedjustering af budget som følge af færre efterreguleringer, og at der er forskudt regnskabsår, -0,300 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning 2022 på mødet den 14. november 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Serviceudgifter

21,398

17,256

19,649

2,393

Overførselsudgifter

938,345

872,393

877,393

5,000

Aktivitetsbestemt medfinansiering

228,597

228,297

228,297

0

Brugerfinansieret drift

0,525

0,525

0,525

0

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning 2022 viser en overholdelse af det korrigerede budget på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets område.

Efter godkendelse af omplaceringerne, har Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget et merforbrug i forhold til det korrigerede budget på 2,393 mio. kr. (jf. tabel 2), som primært skyldes:

  • Forskydning i finansiering til statsfinansierede projekter (forsinket indtægt) 3,672 mio. kr.
  • Puljen til rådet for Beskæftigelse, Uddannelse og Udvikling, mindre aktivitet end forventet (mindreforbrug) 0,437 mio. kr.
  • Lav ledighed blandt fleksjobbere og manglende genansætter, medfører mindreforbrug på fleksjobpuljen. Grundet ukrainesituationen er der øget forbrug på boliger til midlertidig boligplacering. Derfor bruges en andel af mindreforbruget fra fleksjobpuljen til finansiering af midlertidig boligomplacering af flygtninge (mindreforbrug) 0,333 mio. kr.
  • Der er nogle bestemte interne tilbud, der kan flyttes til overførsler. Da graden af interne tilbud kan ændre sig i løbet af året, er der usikkerhed ift. beløbsstørrelsen (mindreforbrug) 0,265 mio. kr. 
  • Der har været en stigning i regningerne fra Hospice (merforbrug), 1,100 mio. kr.
  • Ikke muligt at bruge DUT-midlerne til Sundhedsklynger inden årsafslutning (mindreforbrug), 0,375 mio. kr.
  • Forventet mindreforbrug på Kvalitetspakker til akutfunktion (mindreforbrug), 0,328 mio. kr.
  • Færre udgifter til begravelseshjælp (mindreforbrug), 0,322 mio. kr.
  • Færre udgifter til den specialiserede genoptræning (mindreforbrug), 0,319 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Efter godkendelse af omplaceringerne har Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget et forventet merforbrug i forhold til det korrigeret budget på 5,000 mio. kr. (jf. tabel 2).

Det forventede merforbrug på overførselsudgifter kan specificeres som følgende:

  • Efterbehandling af Dagpenge til forsikrede ledige for 2020 og 2021, grundet fejl i ydelsesopgørelsen hos STAR’s underleverandør. På landsplan betyder det, at kommunerne skal efterbetale 500 mio. kr. For Fredericia svarer det til ca. 5 mio. kr. 

Indstillinger

Kommunaldirektøren og direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: Bydækkende helhedsplan

Sagsresumé

Byrådet vedtog 13. december 2021 at godkende en prækvalifikationsansøgning til Landsbyggefonden, udarbejdet sammen med Boli.nu og Boligkontoret Fredericia.

 

Der er nu udarbejdet en endelig ansøgning til en bydækkende helhedsplan, der skal godkendes forud for boligorganisationernes indsendelse til Landsbyggefonden.

 

Sagsbeskrivelse:

Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken i Fredericia har igennem flere år, i tæt samarbejde med Fredericia kommune, arbejdet målrettet med at løfte borgere ind i meningsfuld beskæftigelse, uddannelse, sociale fællesskaber, integrationsindsatser og ydet en væsentlig indsats på en positiv lokalsamfundsudvikling.

 

De succeser og det udviklingspotentiale, der er set i Sønderparken og Korskærparken igennem flere år, skal udbredes til resten af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud som udvikles efter inspiration fra bl.a. den nuværende boligsociale helhedsplan.

 

Den kommende boligsociale helhedsplan udvides fra nuværende 8 afdelinger til 41 afdelinger, og bliver således Danmarks største bydækkende boligsociale helhedsplan.

 

På baggrund af Prækvalifikation tilsendt Landsbyggefonden januar 2022, har Landsbyggefonden givet Boli.nu og Boligkontoret Fredericia et foreløbigt tilsagn om støtte på ca. 13 mio. kr. Støtten gives via Landsbyggefondens pulje til socialt og forebyggende arbejde i problemramte områder efter almenboliglovens §91a.

 

En forudsætning for støtte fra Landsbyggefonden er, at indsatserne foregår i et tæt samarbejde med kommunen, og at kommunen og boligforeningerne tilsammen medfinansierer 25% af udgifterne. Støtten kan ikke gives til "mursten".

 

Indsatserne udvikles i tæt samarbejde med de kommunale aktører, organisationer, foreninger samt virksomheder.

 

Det tidligere §17 stk. 4 Helhedsplansudvalget, har arbejdet målrettet med kendskabet til arbejdet indenfor det boligsociale arbejde samt udviklingen af den kommende bydækkende boligsociale helhedsplan.

 

Arbejdet med den bydækkende helhedsplan er politisk forankret i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.

 

Der er nu udarbejdet en endelig ansøgning til Landsbyggefonden om midler til den bydækkende boligsociale helhedsplan fra 2023-2026.

 

Materialet skal godkendes i de respektive boligorganisationer, i byrådet, samt endeligt hos Landsbyggefonden. Dette foregår sideløbende i løbet af efteråret 2022.

 

Ansøgningsmaterialet er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der stilles fra landsbyggefondens side krav om en lokal medfinansiering på min 25%. Dette vil ikke kræve yderligere tilførsel af midler til forvaltningen, men vil ske ved en fortsat prioritering indenfor rammen, fordelt mellem eksisterende kommunale ressourcer, som målrettes indsatser i den bydækkende helhedsplan. Den kommunale medfinansiering udgør godt 50%.

Vurdering

På baggrund af de succeser og det udviklingspotentiale Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken igennem flere år har haft, vurderes det, at de skal udbredes til at være en bydækkende boligsocial helhedsplan for flere områder af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud, som udvikles efter inspiration fra den nuværende Boligsociale Helhedsplan.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene indstiller til Byrådet, at godkende ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Udvalget anbefaler at Byrådet godkender ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Udvalget anbefaler at Byrådet godkender ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-10-2022

Anbefalet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: 2. behandling af Beskæftigelsesplan 2023

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget drøfter høringssvar til Beskæftigelsesplanen for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af Beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen.

 

Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune tager udgangspunkt i beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. Det overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse og ledighedsperioden nedbringes.

 

Beskæftigelsesplanen skal endeligt godkendes af Byrådet og efterfølgende behandles i det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR).

 

De politiske beskæftigelsesmål for 2022 fortsætter ligeledes i 2023:

-          Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling

-          Flere ledige skal opkvalificeres

-          Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

-          Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende

-          Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

 

Via forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, som trådte i kraft 1. januar 2020, har kommunerne større frihed til at planlægge hjælpen til ledige. De øgede frihedsgrader følges samtidig tæt fra centralt hold gennem benchmarking og opfølgning i forhold til kommunernes resultater.

 

I beskæftigelsesplanen beskrives den overordnede retning for arbejdsmarkedsområdet, mens den operationelle indsats levendegøres gennem internt fokus på konkrete handlingsplaner, tydelig kommunikation samt implementering af styringsværkstøjer.

 

Beskæftigelsesplan 2023 har i perioden fra 27. september – 17. oktober 2022 været i offentlig høring. Der er indkommet 2 høringssvar.

 

Indkomne høringssvar samt Beskæftigelsesplan 2023 er vedhæftet som bilag

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter indkomne høringssvar.
  2. Udvalget godkender Beskæftigelsesplanen 2023.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

  1. Drøftet.
  2. Godkendt.

Punkt 5 Orienteringssag: 2. status Beskæftigelsesplan 2022

Sagsresumé

2. status på Beskæftigelsesplanen 2022 forelægges Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget af Fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice Sanela Ljeskovica.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats.

 

Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen. Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune bygger på en 3 årig plan (2020 -2022) med udgangspunkt i beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. Det overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse og ledighedsperioden nedbringes.

 

Beskæftigelsesplan 2022 er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at mål og initiativer i Beskæftigelsesplan 2022 er opfyldt, og at der fortsat arbejdes målrettet med implementering af initiativerne. Der er et tæt opfølgnings- og sparringsforløb med STAR.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter status for planen.
  2. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

  1. Drøftet.
  2. Taget til efterretning.

Punkt 6 Orienteringssag: Handicapindsats Ban vejen for job

Sagsresumé

Fredericia Kommune har siden 1. januar 2020, samarbejdet med Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) omkring udvikling og gennemførsel af projekt ”Ban Vejen for Job”. Den 24. marts 2021 blev daværende Social- og Beskæftigelsesudvalg orienteret om projektet.

 

Fredericia er en af de kommuner, som er med i projektet fra maj 2022 jf. procesplan.

 

Sagsbeskrivelse:

SUMH gennemfører i perioden 1. januar 2020 - 28. februar 2024 projekt ”Ban Vejen for Job”, som har til formål at understøtte en øget inklusion af unge med handicap på arbejdsmarkedet og de dertil knyttede konstruktive fællesskaber. Herudover er formålet, at der sker en metodeudvikling, hvor forskellige metoder kombineres og formater afprøves og udvikles, så der ved projektets afslutning findes et validt, velafprøvet kursusforløb, der kan forankres og skaleres.

 

Den primære målgruppe i projektet er unge på tværs af handicap mellem 18 og 36 år, mens jobcentermedarbejdere og lokale arbejdsgivere indgår som sekundære målgrupper i projektet med det mål at understøtte indsatsen for de unge.

 

Indsatserne i projektet fokuserer på at øge kompetencerne hos hhv. de unge, der får kompetencer og redskaber til at opnå ansættelse på arbejdsmarkedet, og hos professionelle på jobcentre, der skal klædes på til at understøtte de unges inklusion på arbejdsmarkedet bedst muligt.

 

Projektet arbejder med tre sammenhængende indsatser:

 

  1. Et kombineret jobsøgnings- og mestringsforløb for unge på tværs af handicap mellem 18-36 år
  2. Et opkvalificeringsforløb og en instruktøruddannelse for fagpersoner på jobcentre

 

Procesplan for jobcentermedarbejdere:

Maj – oktober 2022: Facilitatoruddannelse, konceptudvikling samt opkvalificeringsforløb

-          Formålet med uddannelsen er at uddanne deltagerne til at kunne afholde borgerforløbet Ban Vejen for Job i egen kommune.

November 2022 – august 2023: Opsamlings- og evalueringsworkshops

-          Der gennemføres 1-2 workshops, hvor kommuners erfaringer med at afholde borgerforløb og bruge Ban Vejen for Job-manualen evalueres mhp. at kvalitetssikre og evt. videreudvikle manual til undervisere på borgerforløbet Ban Vejen for Job.

 

Vedhæftet som bilag er ´Projektbeskrivelse af Ban vejen for job´, ´Inklusionsguide´, samt ´Ungefolder´.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune indgår i projektet med en egenfinansiering svarende til de medarbejdertimer der bruges på udvikling og gennemførsel af ovenstående arbejdsopgaver, samt evt. udgifter ifb. med forplejning og lokaler på borgerforløbene. Fredericia Kommune vil således ikke indgå med anden kontant medfinansiering.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at projektet hjælper og klæder de unge på til at indgå på arbejdsmarkedet.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

 

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-10-2022

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Handicapindsatsen ´KLAPjob´

Sagsresumé

Fredericia kommune arbejder målrettet med ministermålet om at få flere borgere med handicap i beskæftigelse. Formålet er at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked i samarbejde med både borgere, virksomheder og organisationer.

 

Fredericia kommune har i perioden 1.2.2021 – 30.6.2022 haft indgået samarbejde med LEV (tidligere Landsforeningen LEV), om indsatsen KLAPjob. Den 24. marts 2021 blev daværende Social- og Beskæftigelsesudvalg orienteret om projektet.

 

KLAPjob indsatsen er finansieret via satspulje midler frem til 2026.

 

Sagsbeskrivelse:

LEV er en interesseorganisation for mennesker med udviklingshandicap. Indsatsen KLAPjob laver skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder. Det vil sige job til mennesker, der for eksempel har autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, muskelsvind eller erhvervet hjerneskade, der gør, at de har behov for støtte til at komme ind på det ordinære arbejdsmarked.

 

KLAPjob har aftaler med kommuner, virksomheder og organisationer i hele landet og er satspuljefinansieret.

 

Samarbejdet med KLAPjob har været med til at understøtte de igangværende initiativer omkring indsatsen for borgere med et handicap.

 

Målgruppen for KLAPjob er borgere med handicap og som opfylder en eller flere af følgende kriterier:

 

  • Kandidaten har fået en STU uddannelse
  • Kandidaten har haft en tæt kontakt til PPR inden det fyldte 18. år
  • Kandidaten skal være visiteret til et §85, §107 eller §108 tilbud. Det vil sige modtage bostøtte eller bo i en boform efter Servicelovens bestemmelser.
  • Kandidaten skal af jobcentret være vurderet til en arbejdsintensivitet på omkring 25 % af normal området (dvs. kandidaten får løn for 1 arbejdstime, for hver gang de er 4 timer i virksomheden)
  • Kandidaten skal være interesseret i at komme i arbejde i de virksomheder KLAPjob har samarbejde med

 

I en ansættelsesproces hjælper KLAPjob den enkelte borger, med at undersøge hvilke jobmuligheder der er. Hvis borgeren finder et interessant job, er det KLAPjob der tager kontakten til virksomheden og aftaler et afklarende praktikforløb på 4-8 ugers varighed. I løbet af praktikken udfører KLAPjob opfølgninger, for at sikre, at både borger og virksomhed er tilfreds med matchet. Hvis der er tale om et match og borger ansættes, overtager jobcentret opfølgningen én gang årligt.

 

Det overordnede formål for samarbejdet er, at fremme processen for afklaring af borgere i ovenstående målgruppe og indgå aftaler med virksomheder for de afklarede borgere, om ansættelser. Disse borgere modtager typisk pension, hvorfor der er tale om etablering af skånejob eller små fleksjob. Indsatsen understøtter visionen om flere ind i fællesskaber.
 

Yderligere fremsender KLAPjob materialer i form af virksomhedsfoldere og visitkort fra konsulenter mm. som kan udleveres til borger. Klapjob afholder også jobkaravaner, for at motivere borgerne til at arbejde på det ordinære arbejdsmarked.

Status på projektet:

2021:

-          4 i ordinær beskæftigelse

-          1 i beskyttet beskæftigelse

-          1 frivilligjob

 

2022:

-          3 i ordinær beskæftigelse

-          2 igangværende praktikker

 

Derudover er der et etableret samarbejde med STU, hvoraf 1 er kommet i ordinær beskæftigelse, 4 er på Proaktiv og 1 er kommet i praktik.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen udgifter forbundet med samarbejdsaftalen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at projekt ´KLAPjob´ er med til at understøtte ministermålet om at hjælpe flere borgere med handicap i beskæftigelse. Erfaringer fra projektet implementeres løbende i driften.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget samt Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-10-2022

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Status på Læse-, Skrive-, Regneambassadører

Sagsresumé

Fredericia Kommune deltager i to puljeprojekter, som har til formål at løfte flere borgeres basale kompetencer i dansk og matematik.

 

Målet er at få flere i forløb ved enten ´Forberedende VoksenUndervisning´(FVU) eller ordblindeundervisning (OBU).

 

På mødet gives en status på resultaterne.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia er med i to puljeprojekter, som begge understøtter at flere borgere opnår basale læse-, skrive og regne (LSR) færdigheder. Et af puljeprojekterne er i samarbejde med de øvrige job7 kommuner.

 

De to projekter har samme vision, men de to væsentligste parametre, der adskiller dem er:

 

-          Det ene projekt målretter sig kun ledige på dagpenge, jobparate og unge uddannelsesparate, hvor det andet projekt inkluderer alle ledige inkl. en virksomhedsindsats.

-          Måltallene er væsentlig mere ambitiøse i den senest ansøgte pulje.

 

Projekt 1

Læse-, skrive- og regneambassadør projektet – Vi løfter Fredericia med basiskompetencer
Projektperioden: december 2021 – november 2022

 

Projektets formål er at: 

  • Opbygge viden om mulighederne og fordelene ved løft af basale kompetencer blandt relevante medarbejdere på virksomheden, i jobcentret eller i a-kassen. 
  • Øge kompetencerne blandt relevante medarbejdere i jobcentre, a-kasser og virksomheder, til at kunne vejlede og motivere ledige og/eller beskæftigede om mulighederne og fordelene ved et løft af basale kompetencer. 
  • Rådgive, vejlede og motivere ledige eller beskæftigede om mulighederne for et løft af basale kompetencer. 
  • Være sparringspartner og rådgiver for virksomhedens, jobcentrets eller a-kassens ledelse i forbindelse med udarbejdelse af strategi for et løft af ledige eller beskæftigedes basale kompetencer. 
  • Være tovholder for etableringen af en lokal styregruppe. 
  • Deltage i spredning af erfaringer fra projektet til øvrige virksomheder, kommuner og a-kasser  

 

Succeskriterier i projektet

  1. 80 pct. af jobcentermedarbejdere med borger- og virksomhedskontakt har fået øget viden om FVU/OBU screening/undervisningsforløb
  2. 80 pct. af jobcentermedarbejdere med borger- og virksomhedskontakt er blevet bedre til at spotte borgere med læse-, skrive- og regnevanskeligheder
  3. 80 pct. af jobcentermedarbejdere med borger- og virksomhedskontakt har fået værktøjer/metoder til at øge motivationen hos borgerne til at opkvalificere sig

 

Måltal i projektet

 

Mål for projektperioden

Status september 2022

Ledige

 

 

Antal ledige borgere screenet i FVU/OBU

100

303

Antal ordblindetest eller screeninger i dansk og matematik

Ingen målsætning

549

Antal ledige opstarter FVU/OBU forløb 

40

135

Beskæftigede

 

 

Antal beskæftigede screenet i FVU/OBU

50

-

Antal beskæftigede påbegynder FVU/OBU-forløb

15

-

 

I forhold til de borgere, der er i beskæftigelse, er startet en indsats sammen med VUC. Der er ikke registreret måltal endnu, men flere indsatser er i gang.

 

Projekt 2

JOB7 løfter læse- og skrivefærdigheder – virksomhederne har brug for dig.
 

Projektperioden: maj 2021 - april 2023

 

På ungeområdet er læse-skrive-regne indsatsen skrevet ind i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, men det er værd at hæfte sig ved Fredericias indsats på dagpenge- og kontakthjælpsområdet. Her har Fredericia sat sig i spidsen med høje måltal og leverer gode resultater. Det mest interessante er antallet, der vælger at starte på et forløb, hvilket i høj grad tilskrives to faktorer; (1) den store viden medarbejderne har til at spotte de rette kandidater og klæde dem på til forløbet (2) Det tætte samarbejde LSR ambassadørerne har etableret til udbyderne. (se bilag 3)

 

I løbet af efteråret har nøglepersoner gennemført i alt 2 workshops. Nøglemedarbejderne har efterfølgende til opgave at forankre den viden, de tilegner sig på udviklingsforløbet til deres afdelinger (“Train the trainers-model”). Kompetenceaktiviteterne i de to workshops skal være med til at danne ramme for en fælles værktøjskasse, som bl.a. skal indeholde:

 

  • Screeningsværktøjer.  
  • Kommunikationsredskaber til at skabe motivation og håndtere modstand.
  • Eksempler på samtaleskabeloner med udsagn som styrker motivationen.

 

Nøglepersonerne repræsenterer de enkelte teams indenfor henholdsvis Dagpenge, kontanthjælp og unge. De har fået status af mini-ambassadører og er forankret, så de kan drive indsatsen videre efter projektperiodens udløb.

 

Vedlagt sagen er:

  • Bilag 1 – Seneste statusrapport til STAR (LSRambassadør projektet)
  • Bilag 2 – Resultater spørgeskemaundersøgelse (LSRambassadør projektet)
  • Bilag 3 – Seneste statusrapport med måltal (JOB7 løfter læse- og skrivefærdigheder)

Økonomiske konsekvenser

Læse-, skrive- og regneambassadør projektet – Vi løfter Fredericia med basiskompetencer.

Tilskuddet udgør i alt 1.072.030,52 kr.

Størstedelen af tilskuddet går til frikøb af medarbejdere, desuden er der indregnet udgifter til afholdelse af arrangementer og ekstern evaluator (Marselisborg Consulting).

 

Job 7 løfter læse- og skrivefærdigheder – virksomhederne har brug for dig.

Tilskuddet udgør i alt 3.464.073,00 kr.

 

Udgifter og puljemidler håndteres af Kolding Kommune. Puljemidlerne går til undervisning af medarbejderrepræsentanter fra alle 7 kommuner (antal pladser fordelt på kommunestørrelse), udvikling af informationsmateriale samt frikøb af medarbejdere.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at projekterne understøtter målet om at opkvalificere flere borgere gennem bedre skrive-, læse- og regneegenskaber. Erfaringer fra begge projekter implementeres løbende i driften.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag: Status på puljeprojekt Uddannelsesambassadører

Sagsresumé

Fredericia Kommune er en del af puljeprojektet ´Uddannelsesambassadører lll – ”Vi løfter Fredericia fra ufaglært til faglært”.

 

Projektet er finansieret af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) med i alt 1 mio. kr. til ansættelse af en Uddannelsesambassadør i perioden 18.12.2020 – 30.11.2022.

 

På mødet gives der en status på projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med puljen er at understøtte brugen af puljen til uddannelsesløft og andre uddannelsesmuligheder med henblik på, at flere ledige kommer i uddannelse og bliver opkvalificeret til faglært.

 

Uddannelsesambassadørens rolle er at rådgive ledige om uddannelsesløftet og voksenlærlingeordningen samt yde en håndholdt hjælp til de ledige - herunder at indgå uddannelsesaftaler med virksomheder.

 

Ambassadøren er samtidig med til at rådgive og klæde job- og virksomhedskonsulenter på til, at de også kan vejlede ledige og virksomheder om løft fra ufaglært til faglært, samt afholde løbende workshops og uddannelsesdage for henholdsvis sagsbehandlere og ledige.

 

Resultater:

 

Mål 2021

Resultat 2021

Mål 2022

Status 2022

Antal forsikrede ledige + jobparate kontanthjælpsmodtagere, som påbegynder forløb under puljen til uddannelsesløft (80 pct. af dagpengesatsen)

55

10

 

20

6

Antal forsikrede ledige der påbegynder forløb under midlertidig ret til uddannelsesløft inden for mangelområder (110 pct. af dagpengesatsen)

25

23

50

9

Antal ledige, som påbegynder voksenlærlingeforløb

65

39

65

30

 

Der arbejdes målrettet med at nå det ønskede antal borgere ifht. Uddannelsesløft.

Der ses flere udfordringer som forklaringer på, at måltallene ikke er nået. Det handler bl.a. om økonomiske incitamenter, f.eks. at man på Lager- og Logostikområdet kun oppebærer 80% af dagpengesatsen under uddannelse. 

Derudover handler det også om dårlige muligheder for voksenlærlingeansættelser inden for Sosu-området, efter endt grundforløb.

 

I stedet er der bevilget korte opkvalificeringskurser, der hurtigt har fået ledige i job, hvilket vil sige, at grundlaget for rekruttering til voksenelevordningen har været begrænset. I stedet er de ledige gået i arbejde.  

 

Virksomhederne har på grund af travlhed prioriteret at få ansat den nødvendige arbejdskraft og selv stå for den nødvendige oplæring via sidemandsoplæring. Der har kun i begrænset omfang været lyst til at indgå samarbejde omkring voksenlærlinge. 

 

Der er etableret Mini-uddannelsesambassadører i alle teams i Jobcenter Fredericia. Mini-ambassadørerne sikrer, at alle får den ønskede information om tiltag, rekruttering og opkvalificeringsprojekter og viden om brugen af voksenlærlingeordningen. 

 

Mini-ambassadørkorpset har vist sig som et værdifuldt aktiv i dagligdagen, hvor der er etableret og udviklet et øget samarbejde, som blandt andet har sikret en glidende overgang fra sygemelding til uddannelse eller ordinært arbejde, med henblik på videreuddannelse i forbindelse med ansættelsen.  

 

Vedhæftet sagen er ´Statusrapport på Uddannelsesambassadører´. Her kan læses mere om de konkrete aktiviteter samt resultater.

Økonomiske konsekvenser

STAR har givet tilsagn til projektet på i alt 1 mio. kr. der dækker samlede udgifter i forbindelse med ansættelse af en uddannelsesambassadør i perioden 18.12.2020 – 30.11.2022.

Medfinansieringen er på 2.861.041 kr. som dækker medarbejderressourcer, der er tilknyttet projektet med et gennemsnit på 2 ½ time pr. uge fordelt på 40 medarbejdere samt en projektejer.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at puljeprojektet understøtter målsætningen om at opkvalificere flere ledige. Erfaringer fra projektet implementeres løbende i driften.

 

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Orienteringssag: Brugerundersøgelse 2022

Sagsresumé

Jobcenter Fredericia har i foråret 2022 for anden gang gennemført en brugerundersøgelse blandt borgere, der har et igangværende forløb hos Jobcentret.

 

På udvalgsmødet d. 7. april 2022 godkendte Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at der udvælges særlige fokusområder for brugerevaluering 2022, samt at der fremadrettet udarbejdes en brugerevaluering hvert andet år.

 

Brugerevalueringen ligger nu klar.

 

Sagsbeskrivelse:

Indsatsen på beskæftigelsesområdet er kompliceret og handler om såvel service som myndighedsudøvelse. Samtidig er der lovgivningsmæssige rammer, der skal følges i arbejdet med borgerne. Alt sammen noget der kan have indvirkning på borgernes forløb og tilfredshed.

 

Formålet med brugerundersøgelse er at evaluere på borgernes oplevelse af samtalerne og oplevelse af samspillet med jobformidler.

 

Spørgeskemaet er sendt ud til 2093 borgere. Alle borgere har haft minimum 2 samtaler med jobcentret og et aktivt forløb

 

-          Sammenlagt har 368 deltaget i undersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 18%

-          286 borgere gennemførte hele spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 14 %

-          82 borgere har gennemført dele af spørgeskemaet, de indgår i resultaterne

 

Til brugerundersøgelsen er der udarbejdet et spørgeskema, hvor borgerne bliver stillet 28 spørgsmål Inden for 3 temaer. De 3 temaer er:

 

  • Tema 1: Formidling af job og nye muligheder inden for job og uddannelse.
  • Tema 2: Dit forløb mod arbejde eller uddannelse
  • Tema 3: Sagsbehandlerskift

 

Overordnede viser besvarelsen inden for de tre temaer, at borgerne oplever tydelighed omkring indgåede aftaler med jobcentret. Ligesom borgerne føler sig inddraget og forstår, hvad der kommunikeres omkring.

Borgerne oplever i lavere grad forsinkelse i sagsbehandlingen, og i meget lav grad aflysning af tilbud/aftaler. Til gengæld er der flere borgere, der oplever, at de skal genfortælle deres historie i en ny relation ved et sagsbehandlerskift.

 

Adspurgt I hvor høj grad er du tilfreds med Jobcenter Fredericia?, svarer brugerne således:

 

  • 37% er i meget høj grad eller i høj grad tilfredse
  • 28,3% er i nogen grad tilfredse
  • 34,6% er samlet set i lav grad eller slet ikke tilfredse

 

Brugerundersøgelsen er vedhæftet sagen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Svarprocenten fra første brugerundersøgelsen lå på 19%. Ønsket var en højere svarprocent i år, men med udgangspunkt i færre ledige og borgere på offentlig forsørgelse sammenlignet med sidste år, er det et brugbart resultat, som fortsat kan give en pejling på, hvor jobcentret kan styrke borgerkontakten.

 

Med udgangspunkt i brugerevalueringen arbejder alle afdelinger i jobcentret løbende med den feedback, som borgerne giver. Brugerevalueringen giver et afgrænset, men fint her og nu billede af brugertilfredsheden, og viser bl.a. at Jobcentret med fordel fortsat kan styrke dialogen med borger omkring beskæftigelse og jobidentitet, samt styrke samspillet internt omkring overgangen og overdragelse i forbindelse med nødvendige sagsbehandlerskift.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 11 Orienteringssag: KLs virksomhedstilfredshedsmåling 1. og 2. kvartal 2022

Sagsresumé

Som en del af løbende evaluering og udvikling af feedbackkulturen i jobcentret, har Fredericia Jobcenter takket ja til KLs tilbud om tilfredshedsmåling af jobcentrenes virksomhedsservice i 2022. Resultaterne fra 1. og 2. kvartal 2022 er netop fremkommet.

 

På mødet gives en status på det samlede resultat for 1. og 2. kvartal 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Alle landets jobcentre arbejder strategisk med at yde den bedst mulige service til virksomhederne, og har fokus på at sikre kommunikationen og samarbejdet. Brug af tilfredshedsmålinger er en del af en strategisk indsats, for at jobcentrene har relevant viden om virksomhederne, og at der er løbende information om den lokale virksomhedsrettede indsats.

 

Jobcentret har et ønske om at modtage systematisk feedback fra virksomhederne om den aktuelle virksomhedsservice med det formål at kunne prioritere de initiativer, som virksomhederne efterspørger løbende.

 

Samlet måler tilfredshedsundersøgelsen på tilfredshed, kommunikation og responstid, og giver mulighed for, via mailnotifikationer, hurtigt at få feedback om virksomheder, der angiver en høj grad af utilfredshed.

 

Konkret udsendes der et spørgeskema hver tredje måned på baggrund af jobcenterets indsamlede data om virksomhedskontakt- og besøg. I 2022 har der indtil videre været udsendt 2 spørgeskemaer, dækkende 1. og 2. kvartal.

 

Resultater for 1. og 2. kvartal 2022 - Fredericia

KL´s tilfredshedsmåling har været udsendt til virksomheder, som har haft kontakt med Jobcenter Fredericia.

 

Nedenstående resultater er udvalgte fra den samlede resultatmåling, der er vedhæftet sagen.

 

 

 

 

Samlet set er der stor tilfredshed med Jobcenter Fredericias service til virksomhederne. Virksomhederne benytter jobcentrets hjælp til bl.a. rekruttering af kandidater samt opkvalificering, og understøtter også løbende virksomhedernes behov i forhold til bl.a. regler og lovgivning.

 

Vedhæftet er ´Overbliksanalyse over tilfredshedsmåling af jobcenterets virksomhedsservice´ samlede resultater for 1. og 2. kvartal 2022 for Fredericia Kommune 2022,

Økonomiske konsekvenser

Tilbuddet består i en abonnementsordning, hvor der betales for ét år ad gangen. Pris for deltagelse i tilfredshedsmålingen er 10.000 kr. ekskl. moms pr. kommune pr. år. Udgiften betales af jobcentrets rammebudget.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at KLs tilfredshedsmåling med Jobcenter Fredericias service til virksomhederne, giver et nuanceret indblik i virksomhedernes forventninger til, samt jobcentrets service til virksomheder.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 12 Orienteringssag: Faglig ramme for etablering af nærhospitaler

Sagsresumé

Sundhedsstyrelsen har d. 3. oktober 2022 udgivet ”Faglig ramme for etablering af nærhospitaler” i sin endelige version. Rammen beskriver principperne for etablering af nærhospitaler, herunder det ønskede indhold, målgrupper, kompetencer, funktioner og indsatser.   

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i marts 2022 indgået en politisk aftale om etablering af op mod 25 nærhospitaler på landsplan og oprettelse af en nærhospitalspulje. Region Syddanmark og Fredericia Kommune har gensidigt tilkendegivet, at der er et fælles ønske om at etablere et nærhospital på Fredericia Sundhedshus.

Sundhedsstyrelsens rapport ”Faglig ramme for etablering af nærhospitaler” er efter en høringsperiode og efterfølgende tilretning blevet publiceret i sin endelige version d. 3. oktober 2022. Rammen beskriver principperne for etableringen af nærhospitaler, herunder bl.a. deres geografiske placering og sikring af kvaliteten i nærhospitalernes sundhedstilbud – i tillæg hertil hvordan de faglige kompetencer udnyttes bedst muligt. Den faglige ramme fokuserer endvidere på hvilke målgrupper, tværgående funktioner og patientforløb, man henholdsvis ”bør” og ”kan” varetage i et nærhospital. Det fremgår, at digitale løsninger forventes at understøtte nærhospitalets funktioner, bidrage til sammenhæng mellem sektorer og skabe nærhed i patientforløbene. Det pointeres i den faglige ramme, at nærhospitalerne skal spille en afgørende rolle i at omstille sundhedsvæsnet fra indsatser på sygehusene til sundhedsindsatser i det primære sundhedsvæsen. 

Puljen forventes opslået i starten af 2023, og de første midler forventes at blive udmøntet i løbet af 2023.

Indeværende orienteringssag danner baggrund for et kort oplæg, der præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes fortsat realistisk, at Fredericia Kommune i samarbejde med Region Syddanmark søger nærhospitalspuljen, med henblik på at etablere et nærhospital på Fredericia Sundhedshus. Fredericia Sundhedshus er veletableret, og indfrier derfor allerede en væsentlig del af den faglige rammes beskrivelser af ønsket indhold.

Indstillinger

 Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1.  Udvalget tager orienteringen til efterretning

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orienteringssag: Opfølgning på budgetforlig 2023

Sagsresumé

Der blev d. 25. september 2022 indgået budgetforlig for 2023-2026. På mødet orienteres fagudvalget om budgetforligets udfald på udvalgets respektive fagområder.

 

Sagsbeskrivelse:

Søndag d. 25. september 2022 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Ny Borgerlige forlig om budget 2023-2026. Budget 2023 er endeligt godkendt d. 10. oktober.

 

Forligspartierne har med Budget 2023 blandt andet adresseret de økonomiske udfordringer på de store velfærdsområder med henblik på at skabe retvisende budgetter.

 

Efter endelig godkendelse af Budget 2023 igangsætter direktionen udarbejdelsen af en nærmere plan for udmøntning af budgettet.

 

Udvalget vil på indeværende møde gennemgå budgetforliget på udvalgets respektive fagområder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 27-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 14 Orientering (Lukket)

Punkt 15 Underskriftsside

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller