Børne- og Skoleudvalget - 01-06-2023

Referat
Dato:
Torsdag, 1 juni, 2023 - 08:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 30 maj, 2023 - 10:35
Referat publiceret:
Tirsdag, 6 juni, 2023 - 13:50

Punkt 1 Godkendelse af dagsordenen

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: 2. budgetopfølgning 2023 for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

For området Familie og Børn er der igangsat en række initiativer og handlinger for at håndtere situationen med flere sager og merudgifter vedr. primært anbringelser, herunder opholdssteder, aflastning, døgninstitutioner mv.

Udvalget behandler på mødet en særskilt sag ”Status på igangsatte tiltag i Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen”, der uddyber de tiltag og kompenserende handlinger, der blev besluttet i forbindelse med 1.budgetopfølgning.

Den samlede forventning på Familie og Børn er merudgifter på i alt ca. 53 mio. kr., så det er dermed en forværring i forhold til 1. budgetopfølgning.

Merudgifterne finansieres dels ved en tillægsbevilling på 15 mio. kr., som hænger samme med og balancerer med de øgede indtægter fra den centrale refusionsordning fra 1. budgetopfølgning. Hertil kommer effekten af de kompenserende handlinger som blev besluttet den 23. marts med en forventet effekt på 21 mio.kr.

Dette giver en samlet forventning vedr. Familie og Børn på ca. 17 mio. kr.

 

For Dagtilbud, Skole og Fritid forventes budgetoverholdelse. Der er dog bestemte opmærksomhedsområder som skal følges frem mod 3. budgetopfølgning.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byråd. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets samlede økonomi fremgår af tabel 1.

Tabellen viser det korrigerede budget fordelt på hovedområder. Tabellen viser ligeledes ansøgte tillægsbevillinger til godkendelse i forbindelse med denne budgetopfølgning, og det korrigerede budget efter godkendelse af disse tillægsbevillinger.

Den sidste kolonne i tabellen viser den forventede forbrugsprocent med den nuværende forventning til udgifterne. Den prognosticerede forbrugsprocent for hele udvalget vedr. serviceudgifterne er 102 pct., svarende til et forventet merforbrug på 17 mio.kr. Det forventede merforbrug uddybes under tabellen.

For den centrale refusionsordning, overførselsudgifter og anlæg er der en forventning om budgetoverholdelse.

Det fremgår af tabellen at det samlede budget for Børne- og Skoleudvalget vedr. serviceudgifter er 991,3 mio. kr. Det fremgår ligeledes at der for 2023 ansøges tillægsbevillinger på i alt 2,3 mio. kr. Heraf er 15 mio. kr. en kassefinansieret tillægsbevilling og den resterende del på netto -12,7 mio. kr. er tillægsbevillinger med modpost eller finansiering på andre udvalg.

 

-          Der søges en kassefinansieret tillægsbevilling på 15 mio. kr. vedr. Familie og Børn. Der er sammenhæng til den tillægsbevilling fra 1. Budgetopfølgning som øgede indtægtsbudgettet vedr. den centrale refusionsordning. Finansieringsmæssigt balancere de 2 bevillinger, hvor refusionen dog er udenfor servicerammen.

-          Familie og Børn tilføres 2,7 mio. kr. fra Unge og Uddannelsesudvalget jf. sagen ”Forslag til kompenserende handlinger i forhold til forventet merforbrug i 2023” som blev behandlet på Børne- og Skoleudvalget den 23-03-2023. Der vil forventeligt blive tilført yderligere 0,2 mio. kr. fra Unge og Uddannelsesudvalget i 3. budgetopfølgning.

-          Familie og Børn tilføres budget på 0,6 mio. kr. fra Unge og Uddannelsesudvalget, da budgettet vedr. Team Ungemiljø hører til på Børne- og Skoleudvalget.

-          Som led i centraliseringen af budgetter vedrørende rengøring flyttes budget væk fra Dagtilbud, Skole og Fritid til Teknisk udvalg svarende til 21,9 mio.kr.

-          Dagtilbud, Skole og Fritid tilføres 6 mio. kr. finansieret af bufferpuljen vedr. tilbagebetaling af dagtilbudstakster for 2020 og 2021. Den forventede udgift vedr. tilbagebetalingen er netto 16 mio. kr. og i 1. BO blev der tillægsbevilliget 10 mio. kr. fra bufferpuljen.   

 

Tabel 1 Børne- og Skoleudvalget, drift og anlæg

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse ved 2. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 2. BO 2023

Prognose uden kompenserende handling

Serviceudgifter

992,085

991,266

2,314

993,580

102%

Dagtilbud, Skoler og Fritid

820,457

826,883

-15,336

811,547

100%

Familie og Børn

171,628

164,383

17,650

182,033

109%

Central refusionsordning

-6,619

-21,619

0,000

-21,619

100%

Overførselsudgifter

10,814

10,814

0

10,814

100%

Anlæg

14,5

77,077

0

77,077

100%

 

SERVICEUDGIFTER

 

Familie og Børn

Det korrigerede budgettet for Familie og Børn er på 164,4 mio. kr. vedrørende serviceudgifterne, og efter tillægsbevillinger i denne sag er det korrigerede budget på 182,0 mio. kr. Det forventede merforbrug er på ca. 17,2 mio. kr. Dette giver en forbrugsprognose på 109 pct. af det korrigerede budget.

I forbindelse med 1. BO blev der forventet merudgifter på 36 mio. kr., primært foranstaltninger, herunder anbringelser. Dertil blev der i forbindelse med en særskilt sag på Børne- og Skoleudvalget fundet kompenserende handlinger på samlet set 21 mio.kr.

 

Forventningen til udgifterne til foranstaltninger mv. er en forværring i forhold til vurderingen ved 1.BO. For at håndtere situationen med stigende udgifter, er der iværksat en række tiltag, som der orienteres særskilt om i sagen ”Status på igangsatte tiltag i Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen”.

Tiltagene, herunder på Familie og Ungdomscentret forventes at medføre merudgifter på ca. 5 mio. kr. Såfremt tiltagene ikke var i iværksat ville den samlede forventede merudgift være højere end 17,2 mio. kr.

Hertil er der konstateret et forventet merforbrug på objektiv finansiering af dels socialtilsynet samt de sikrede pladser (ca. 2,2 mio.kr. i merudgifter) samt ift. den økonomiske konsekvens af at genoptage sager om økonomisk støtte til efterskoleophold (ca. 1,0 mio. kr. i merforbrug). Sagen om Økonomisk støtte til efterskoleophold blev udvalget orienteret om den 24-10-2022.

Disse merudgifter håndteres delvist ved tillægsbevillingen på 15 mio. kr. samt den økonomiske effekt af de kompenserende handlinger der blev iværksat, jf. den særskilte sag herom.

Familie og Børn, mio.kr. Serviceudgifter, forventede merudgifter

 

Foranstaltninger, anbringelser mv.

45,0

Opgradering af Familie og Ungdomscentret

5,0

Merudgift vedr. objektiv finansiering, socialtilsyn og sikrede institutioner

2,2

Forventede udgifter vedr. økonomisk støtte til efterskoleophold (BSU 24-10-2022)

1,0

Tillægsbevilling, svarende til de øgede indtægter fra central refusionsordning jf. 1.BO

-15,0

Kompenserende handlinger (BSU 23-03-2023)

-21,0

I alt, forventede merudgifter

17,2

 

Dagtilbud, Skoler og Fritid

Det korrigerede budgettet for Dagtilbud, Skoler og Fritid er på 826,9 mio. kr. vedrørende serviceudgifterne, og efter tillægsbevillinger i denne sag er det korrigerede budget på 811,5 mio. kr. Der er en forventning om budgetoverholdelse og dermed en forbrugsprognose på 100 pct. af det korrigerede budget.

I forhold til forventningen om budgetoverholdelse er der en række opmærksomhedspunkter som kan give udslag i merudgifter og derfor vil disse blive fulgt tæt frem til 3. budgetopfølgning.

Dette vedrører:

-          Visitationer til Frederiksodde: Der er indikationer på at der kan være tale om flere visitationer i 2023 end hvad der er forudsat i budgettet.

-          Mellemkommunale betalinger til andre kommuner, primært vedr. specialskoler: Der er ligeledes indikationer på, at der kan være tale om en stigning, hvilket vil give et pres på den samlede budgetoverholdelse. 

-          Sagen omkring tilpasningen af årsværk på skoleområdet har en økonomisk effekt som afhænger af det tidspunkt hvornår opsagte ansatte kommer i ny ansættelse. 

 

OVERFØRSLER

Der forventes ingen afvigelser vedr. overførsler.

 

CENTRALE REFUSIONSORDNING

Der forventes ingen afvigelser vedr. overførsler.

 

ANLÆG

Der forventes ingen afvigelser vedr. anlæg.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil være en forventet kassekonsekvens på i alt 32,2 mio. kr., bestående af den kassefinansierede tillægsbevilling på 15 mio. kr. samt den forventede merudgift på 17,2 mio.kr. 

Vurdering

Se sagsbeskrivelse og økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller

  1. At 2. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.
  2. At omplaceringerne godkendes for budget 2023 samt i overslagsårene.
  3. Status på budgettets indsatsområder vil blive præsenteret på mødet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Ad 1) Godkendt som indstillet med den tilføjelse, at udfordringen på familie- og børneområdet på 17,2 mio. kr. ligeledes søges som en tillægsbevilling ifm. samlesagen for 2. budgetopfølgning. Sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget

Ad 2) Godkendt

Ad 3) Godkendt

 

Punkt 3 Orienteringssag: Budget 2024-2027 på Børne og Skoleudvalgets område - statusdrøftelse

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2024-2027, der blev besluttet i Økonomi- og Erhvervsudvalget på mødet d. 20. februar 2023, orienteres fagudvalgene om det tekniske budget på juni møderne.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til budgetproceduren for budget 2024–2027 drøfter administrationen på møderne i juni status på budgetlægningen med fagudvalgene ud fra de vedtagne tekniske budgetrammer godkendt på Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde d. 12. april 2023.

De tekniske budgetrammer for udvalget er vedlagt som bilag.

Drøftelserne har til formål at holde fagudvalgene opdaterede på den økonomiske status på eget område og samtidig at give mulighed for at komme med inputs til de forslag, der skal udarbejdes som en del af budgetmaterialet.

Den aktuelle status i forhold til det tekniske budget samt emner til drøftelse præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller at

  1. Udvalget drøfter den aktuelle status på budgetlægningen for 2024-2027 på Børne- og Skoleudvalget område.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Punkt 4 Orienteringssag: Status på igangsatte tiltag i Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen

Sagsresumé

Grundet forventede budgetoverskridelser på det specialiserede børne- og ungeområde drøftede Børne- og Skoleudvalget 23.02.2023 samt Unge- og Uddannelsesudvalget 28.02.2023 foreløbig plan for at sikre høj faglighed og stringent  styring af området.

Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen iværksatte på den baggrund en handleplan på den korte bane. Planen omhandler bl.a. et analysearbejde samt de første tiltag til en omlægning og udvikling af flere gode lokale tilbud til nogle af de unge, som kommunen ellers ville være nødsaget til at anbringe på eksterne opholdssteder/botilbud og døgnaflastninger i andre kommuner eller private tilbud.

 

Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget får på mødet en status på de igangsatte tiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

På familie- og ungeområdet er der med afsæt i forventede budgetoverskridelser i 2023 iværksat en række tiltag for at fastholde høj faglighed og økonomisk ansvarlighed. Disse tiltag falder inden for fire identificerede udviklingsspor.

  1. Ny visitation og opfølgningspraksis
  2. Serviceniveau
  3. Lokale tilbud fremfor eksterne leverandører
  4. Analyse af handlemuligheder og styring

 

I det følgende afsnit uddybes tiltag og handlinger under de fire spor.

 

1. NY VISITATION OG OPFØLGNINGSPRAKSIS

Der er indført fælles og ledelsesdrevne visitationer på tværs af Familierådgivningen og Ungdomsrådgivningen i forhold til anbringelser og øvrige foranstaltninger.

 

Familierådgivningen, Ungdomsrådgivningen og Familie og Ungdomscentret er blevet kompetenceudviklet i netværksinddragende metoder. Erfaringer viser, at ved at fagprofessionelle understøtte familierne mere systematisk og vedholdende kan familierne i højere grad hjælpes med at aktivere det netværk de har og de ressourcer, som ligger her. Den netværksinddragende metode er godt på vej til at blive en systematisk anvendt metode i den faglige vurdering af ny-anbringelser og sager omkring aflastning.

 

Det arbejdes henimod, at alle anbringelser ved opfølgninger vurderes ud fra hvorvidt, hvornår og hvordan en hjemgivelse vil være relevant. Der er i første omgang særligt fokus på unge fra 16 år og ældre, der vil kunne flyttes til egen bolig og derved opnå en mere selvstændig tilværelse med støtte efter behov. Der er tre børn/unge, der er blevet hjemgivet i løbet af årets første fem måneder.

Beslutninger vedrørende hjemgivelser vil altid tage udgangspunkt i en faglig og konkret individuel vurdering.

 

2. SERVICENIVEAU

Via visitationer og tættere ledelsessamarbejde er der skabt grundlag for at arbejde henimod et ensartet serviceniveau på tværs af sager, rådgivere og afdelinger. Et arbejde omkring fælles kvalitetsstandarder vil blive igangsat. Dette forventes dog først fuldt implementeret i 2024.

 

I forbindelse med den løbende sagsgennemgang af anbringelser, er der kommet et skærpet fokus på om kontrakter stemmer overens med barnet/den unges støttebehov samt på om kontrakten ved opfølgning skal genforhandles. Der pågår et arbejde med at udarbejde standarder/materialer i form af kontraktskabeloner og guidelines, der skal understøtte det skærpede fokus på at leverandører af pladser/tilbud lever op til aftalte ydelser og priser.

 

3. LOKALE TILBUD FREM FOR EKSTERNE LEVERANDØRER

Fredericia har ikke haft indgribende lokalt forankrede tilbud på det specialiserede børn og fami-lieområde. Derfor er anbringelser på opholdssteder/botilbud og døgnaflastninger i dag ydelser, der købes i andre kommuner eller i private tilbud.

Fredericia Kommune har en tilbudsvifte bestående af forebyggende og hjemmebaserede indsatser i regi af Familie- og Ungdomscentret, samt to opgangsfællesskaber (Fuglebakken og Frejasvej) oprindelig tiltænkt unge i efterværnsmålgruppen. Disse er under afvikling i deres nuværende form, idet behovene har ændret sig.

Derudover er der tre ad hoc handicapaflastningstilbud. De to af tilbuddene tilbyder overnatning en weekend om måneden. For børn og familier, der har yderligere behov benyttes derudover andre aflastningsløsninger fordelt på eksempelvis hverdage og weekender. Det vurderes, at et samlet aflastningstilbud vil give en højere grad af kvalitet, forudsigelighed og fleksibilitet til gavn for børn og familier.

 

Udviklingen viser et stigende behov for døgnaflastningspladser til børn og unge med handicap i Fredericia. Der er derfor taget skridt til at søge godkendelse af Nymarkshuset, som et døgnaflastningshus, men der er også andre midlertidige omlægninger igangsat.

På baggrund af faglige og pædagogiske hensyn er der blevet iværksat midlertidige løsninger, som på sigt vil kunne styrke udviklingen af flere lokalt forankrede foranstaltninger fra Familie- og Ungdomscentret. 

 

Status på en bredere og mere indgribende lokal tilbudsvifte fremgår af oversigten:

 

 

Lokale tilbud i dag

Eksisterende formål

Nye tiltag/formål

Økonomi

Familie- og Ungdomscentret

Forebyggende og hjemmebaserede indsatser

Udvikling af lokale foranstaltninger.

Kompenserende indsatser som alternativ til anbringelser i eksternt tilbud.

Investering 2023:

ca. 5 mio. kr.

Fuglebakken

Opgangsfællesskab for unge (efterværn)

Stedet omdannes og godkendes som opholdssted med 5 pladser og en akutplads.

Budget fra Frejasvej flyttes til rammebevilling  når stedet er godkendt.

Frejasvej

Opgangsfællesskab – unge fra 14 år – bor på værelse (efterværn).

8-10 unge.

Lukker pr. 1. sep. 2023.

Nogle unge flytter til Fuglebakken (anbringelse) andre unge i egen bolig (efterværn).

Budget flyttes til rammebevilling på Fuglebakken.

Ad hoc aflastning til børn/unge med handicap

Et lokalt aflastningstilbud uden mulighed for overnatning.

Der er behov for supplerende støtte/aflastning af børn. 

Forventet at op mod 30 børn vil have behov for aflastningstilbud.

 

Ad hoc aflastning til børn/unge med handicap

To lokale aflastningstilbud tilbyder overnatning en weekend om måneden.

Flere døgnaflastningspladser etableres lokalt. Indtil videre i dele af det tidligere Kompetencekollegies rammer.

(Kompetencekollegiet lukket pr. 1.maj 2023)

Budget flyttes til rammebevilling til Nymarkshuset, når dette er godkendt til døgnaflastning.

Ingen samlede lokale aflastningspladser til børn/unge med handicap

 

Nymarkshuset – nye døgnaflastningspladser.

Der er sendt ansøgning til Socialtilsynet. Afventer samarbejdsforløb omkring godkendelse.

Budget flyttes til rammebevilling til Nymarkshuset

Ingen lokale STU-tilbud til unge med fysisk handicap.

 

Udvikling af et lokalt forankret STU-tilbud til unge med fysisk handicap. Samarbejde med STU igangsat..

 

 

På mødet gives tre eksempler på anbringelser/aflastninger, som på det seneste er blevet etableret lokalt. Beregninger viser, at disse børn er mindre omkostningstunge end køb af eksterne foranstaltninger.

 

4. ANALYSE AF HANDLEMULIGHEDER OG STYRING

Der er iværksat to analyser, der skal give anbefalinger til yderligere handlemuligheder og styring af området. Anbefalingerne fra de to analyser præsenteres for Børne- og Skoleudvalget samt Unge og Uddannelsesudvalget på mødet under punktet ”Analyser til brug for strategisk handleplan for Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen”.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til 2.budgetopfølgning.

Vurdering

Forvaltningen vurderer

  1. at ved at indføre ny systematik omkring visiteringspraksis til anbringelser og øvrige foranstaltninger, er der i første halvår af 2023 skabt gode eksempler på ændret visitationspraksis, hvor den faglige kvalitet i de visiterede foranstaltninger opretholdes eller styrkes samtidig med de økonomiske omkostninger reduceres.
  2. at der vil være etableret et ensartet serviceniveau i løbet af 2024.
  3. at udviklingen af flere gode lokale indgribende tilbud til børn og unge samt aflastningspladser til børn og unge med handicap må forventes at kræve en investering – en øget rammebevilling i en årrække.
  4. at analyserne på det specialiserede familie- og ungeområde vil bidrage med væsentlige anbefalinger til at understøtte styringen af området og den faglig praksis.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget

  1. at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 5 Beslutningssag: Analyser til brug for strategisk handleplan for Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget satte på baggrund af forvaltningens anbefalinger et forløb i gang i februar 2023 - et forløb der både skal give viden om den aktuelle faglige og styringsmæssige praksis på familie- og ungeområdet, og samtidig identificere udviklingspotentialer i den faglige praksis og i forhold til økonomistyringen. Det er på ovenstående baggrund, at kommunen har fået udarbejdet to analyser, der supplerer hinanden.

På udvalgsmødet fremlægger de to leverandører analyserne. Det vil være en række samlede anbefalinger til de elementer, som Fredericia Kommune med fordel vil kunne styrke i forvaltningens faglige praksis og i økonomistyringen af det specialiserede børne- og ungeområde.

 

Sagsbeskrivelse:

I en årrække har familieområdet i Fredericia Kommune været i en stabil udvikling og med et lavt økonomisk forbrug sammenlignet med sammenligningskommuner. I de senere år har alle kommuner oplevet et stigende pres på området. Fredericia oplever det samme pres i form af dyre enkeltsager, men også generelt flere komplekse sager, som påvirker udgiftsniveauet. Det stigende økonomiske pres øger behovet for, at forvaltningen kan udarbejde retvisende prognoser for det økonomiske forbrug, både inden for regnskabsåret og i budgetårene.

 

Det er et politisk ønske, at der i løbet af 2023-2024 bliver opbygget kvalitet i praksis, der balancerer i forhold til at sikre de mest udsatte børns og unges trivsel og udvikling, og at sikre effektiv og tilstrækkelig brug af ressourcer.

Økonomistyringen skal sikre solid og databaseret budgetlægning og økonomistyring baseret på forudsætninger om udviklingen i mængder og priser. Det er samtidig væsentligt, at der indarbejdes en systematisk opfølgning, der muliggør bedre forudsigelse af regnskabsresultat for året og som kan forklare evt. afvigelser fra budgettet.

 

Analyser og anbefalinger

På baggrund af ovenstående målsætninger, er der blevet udarbejdet to delanalyser.

Analyserne indeholder en række konkrete anbefalinger til hvordan Fredericia Kommune kan understøtte og forbedre økonomistyringen og den faglige praksis på det specialiserede område.
Analyserne forholder sig samtidig til ”Barnets Lov”, som er ny lovgivning under behandling i Folketinget.

 

På udvalgsmødet vil Børne- og Skoleudvalget og Unge og Uddannelsesudvalget få forelagt

-          Anbefalinger til datagrundlag som vil kunne danne grundlag for en mere optimal styring af det specialiserede område. Herunder overblik over de primære udgiftsdrivende faktorer mm.

 

-          Anbefalinger til kvalificeret styring af leverandørlandskabet herunder anbefalinger til kvalificeret styring af køb af eksterne pladser både fagligt, økonomisk og kontraktmæssigt.

-          Anbefalinger til fokuspunkter i forhold til en stringent og ensartet faglig praksis på det specialiserede familie- og ungeområde.

 

De samlede anbefalinger fremlægges af de to eksterne leverandører på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at anbefalingerne fra de to analyser er centrale at få indarbejdet i en samlet strategisk handleplan for området, hvis de politiske målsætninger skal kunne indfries.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget og til Unge- og Uddannelsesudvalget,

  1. at der udarbejdes en strategisk handleplan for familie- og ungeområdet, der indarbejder anbefalinger fra de to leverandører.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Godkendt.

Punkt 6 Orienteringssag: Dagtilbud - Oprykning af børn under 3 år

Sagsresumé

I Fredericia Kommune er 27 ud af 28 dagtilbud organiseret som en flexinstitution med børn i alderen 0-6 år. Flexinstitution betyder, at pladserne i børnehave og vuggestue kan fordeles efter behov, og at det pædagogiske læringsmiljø for børnene kan organiseres fleksibelt.

På udvalgsmødet får Børne- og Skoleudvalget den årlige status på, hvor gamle børnene er, når de rykkes op fra vuggestuegruppe til en børnegruppe med ældre børn i flexinstitutionerne.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia er der 27 flexinstitutioner. Flexinstitutionerne giver mulighed for at organisere det pædagogiske læringsmiljø for børnene fleksibelt. Organiseringen betyder blandt andet, at der bliver taget udgangspunkt i det enkelte barns behov i overgangen fra vuggestue til børnegruppe med ældre børn, når barnet er omkring 3-års-alderen.

Alle forældre i Fredericia Kommune betaler vuggestuetakst for deres barn, indtil barnet fylder 3 år. Herefter betales børnehavetakst. Det betyder, at uanset om barnet går i en vuggestuegruppe eller rykkes op i en gruppe med større børn inden barnet er fyldt 3 år, betales vuggestuetaksten. Pengene følger barnet.

Når et barn bliver rykket op i en børnehavegruppe med ældre børn omkring 3-års alderen sker dette altid i samråd med forældrene.

På mødet får Børne- og Skoleudvalget en status på, hvor mange børn, der i løbet af de første fem måneder af 2023 er rykket op i en gruppe med større børn inden barnet er fyldt 3 år. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

 

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller,

  1. at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 7 Beslutningssag: Byggeri af indendørs street sport facilitet - disponeringsforslag

Sagsresumé

Der er afsat 22,4 mio. kr. i Budget23 til at opføre en indendørs street sport facilitet i 2024 ved Ungdommens Hus i Norgesgade. Lokalplan for opførelse af byggeriet er godkendt, og der har i foråret 2023 været mulighed for at komme med ønsker og input til street sports facilitetens udformning, funktioner og indretning.

Der er udarbejdet et disponeringsforslag for det kommende byggeri på 1000 m2, som fremlægges for Børne- og Skoleudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Der skal i løbet af 2024 opføres en indendørs street sport facilitet ved Ungdommens Hus på 1000 m2. I løbet af foråret har det været muligt at komme med input til facilitetens udformning, funktioner og indretning. Omkring 40 unge har budt ind og en gruppe af unge har deltaget mere aktivt. Hertil kommer indsamling af erfaringer fra andre street sports faciliteter rundt om i landet.

De mange input og erfaringer, som er blevet indsamlet, er blevet indarbejdet i et disponeringsforslag for Fredericias nye street sport facilitet. Forslaget indeholder bl.a. toiletter i bygningen. Separat omklædning og bad etableres som udgangspunkt ikke.

Disponeringsforslaget indeholder forskellige mulige variationer, som vil danne grundlag for drøftelse i udvalget. Det godkendte disponeringsforslag vil danne afsæt for udarbejdelsen af udbudsmaterialet.

 

Disponeringsforslaget eftersendes til Børne- og Skoleudvalget inden udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

 

Der er afsat 22,4 mio. kr. til byggeriet.

Heraf er ca. 2,5 - 3 mio. kr. øremærket til inventar til indretning af forskellige zoner til street sports aktiviteter.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at disponeringsforslaget lever op til de lovmæssige krav og vil kunne indfri mange af de unges forslag til funktioner og indretning.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget

  1. at udvalget godkender disponeringsforslaget.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Udvalget godkender forslag B med udvalgets tilføjelser ift. udvidelse af streetarealet – herunder at der ikke etableres omklædning og bad.

 

Punkt 8 Beslutningssag: Høring af Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsresumé

Sundhedsaftalen er den formelle overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsenet mellem region, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen udarbejdes med input fra de tre parter, og godkendes af såvel kommunalbestyrelser og regionsråd, forud for endelig godkendelse af Sundhedsstyrelsen.

Børn- og skoleudvalget, Unge- og uddannelsesudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og socialudvalget samt Beskæftigelses- og sundhedsudvalget skal i denne sag drøfte og give input til det fremsendte høringsudkast.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Sundhedsaftaler er politiske aftaler, der udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis i hver enkelt region. Sundhedsstyrelsen sætter rammen for arbejdet med sundhedsaftaler, og godkender aftalerne. Aftalerne udarbejdes for 4-årige perioder i hver region, med input fra de involverede parter, og med Sundhedssamarbejdsudvalget i regionen som endelig afsender.

Sundhedsaftalerne skal bidrage til sammenhæng og koordinering af udvikling, samarbejde og forløb, der går på tværs af region og kommuner. Aftalerne kan dermed danne ramme og retning for afprøvning af nye samarbejdsmodeller og styrkelse af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Sundhedsaftalen 2024-2027 i Syddanmark

Sundhedsaftalen 2024-2027 er udarbejdet på baggrund af input fra parterne, fra sundhedsklyngerne i region Syddanmark og de drøftelser, som Sundhedssamarbejdsudvalget har haft løbende. Aftaleudkastet er bygget op omkring politiske visioner, målsætninger og grundprincipper.  Prioriteringen i denne sundhedsaftaleperiode tager sit udspring i de udfordringer, det samlede sundhedsvæsen står overfor og fokus for arbejdet sættes der, hvor der kan skabes mest værdi for borgeren. Samtidig bygger aftaleudkastet for 2024-2027 videre på tidligere indsatsområder og prioriteringer i den tidligere sundhedsaftale.

Sundhedssamarbejdsudvalget har en overordnet vision om at udvikle det samlede sundhedsvæsen og skabe mere lighed i sundhed for hele den syddanske befolkning. Den overordnede vision understøttes af fire underliggende visioner, og en række målsætninger, der sætter retning for hvad der arbejdes med.

Samtidig rummer aftaleudkastet en række principper, der sætter retning for hvordan der skal arbejdes med aftalens visioner og målsætninger. Principperne omfatter bl.a. et fælles fokus på det samlede sundhedsvæsen, at udbrede nye løsninger, som viser positive resultater, at styrke og udbrede digitale løsninger og et fokus på tilgængelighed for borgerne og mere fælles videndeling eksempelvis via datadeling og systematisk vidensopsamling.

Forebyggelse, sammenhæng, lighed og gode overgange

Det foreliggende udkast til sundhedsaftalen dækker bredt, både ift målgrupper, udfordringer og arbejdsform, og er derfor relevant på tværs af Fredericia Kommunes organisation, opgaver og udvalg.

Aftaleudkastet dagsordenssættes derfor i de relevante fagudvalg med henblik på at fagudvalgene kan give input til et fælles høringssvar fra Fredericia Kommune. Vedlagt i bilag findes udkast til høringssvar.

Proces

Høringsperioden løber frem til 9. august 2023. Efter endt høringsperiode tilrettes Sundhedsaftalen på baggrund af de indkomne høringssvar, hvorefter Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Syddanmark forventes at godkende aftaleudkast på et møde den 30. august 2023. Herefter vil aftalen blive sendt til endelig godkendelse i regionsrådet og i kommunalbestyrelsen i hver af de syddanske kommuner.

Den 11. december 2023 godkender Sundhedssamarbejdsudvalget den endelige Sundhedsaftale 2024-27, hvorefter den sendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen senest den 1. januar 2024 og vil derefter træde i kraft.

Den endelige aftaletekst til Sundhedsaftalen 2024-2027 vil blive understøttet af et administrativt tillæg. Tillægget vil blive udarbejdet i sommeren/efteråret 2023 og vil blandt andet beskrive de konkrete indsatser mv., der skal indfri de politiske visioner og målsætninger for Sundhedsaftalen 2024-2027. Det administrative tillæg sendes ikke i høring.

Der medsendes to bilag til sagen

-          Høringsudkastet af sundhedsaftalen

-          Udkast til høringssvar fra Fredericia Kommune  - med opbakning til høringsudkastet

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Konkrete initiativer eller ændrede opgaver i regi af sundhedsaftalesamarbejdet, som indebærer kommunale økonomiske konsekvenser, sendes enkeltvis til godkendelse i kommunalbestyrelserne.

Vurdering

Det vurderes, at det foreliggende høringsudkast har et positivt og relevant sigte på såvel aktuelle udfordringer og områder, samt lægger op til at fortsætte et stærkt og udviklingsorienteret samarbejde mellem kommuner, region og almen praksis.

En række af de store sundhedsmæssige og samfundsmæssige udfordringer kan kun løses i samarbejde med såvel region, som de øvrige kommuner, og sundhedsaftalen giver et godt fundament for dette arbejde.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børn- og Skoleudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at udvalgene

  1. drøfter input til høringssvar
  2. godkender det foreliggende høringssvar, samt eventuelle tilføjelser.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt

 

Punkt 9 Beslutningssag: Udkast til Strategi for Bæredygtig Udvikling 2024-27

Sagsresumé

Byrådet besluttede den 21. december 2022 at igangsætte proces for Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling jf. Planloven, en proces med involvering af alle fagudvalg.

 

Forvaltningen præsenterer på mødet udkast til strategi for bæredygtig udvikling (2024-27) til drøftelse. Udkastet er baseret på Planlovens krav, FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling og Vision2033.

 

Udvalgets eventuelle bemærkninger hertil efterspørges, inden udkast til ny strategi sendes i offentlig høring i efteråret 2023.

 

Desuden gøres status for det hidtidige arbejde med implementering af Fredericia for Verdensmålene, den nugældende strategi for bæredygtig udvikling (2020-2023), idet der på mødet præsenteres en række udvalgte eksempler på indsatser, projekter og lignende vedtagne og gennemførte tiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter Planlovens § 33 a skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af byrådsperioden vedtage og offentliggøre sin strategi for bæredygtig udvikling. Strategien skal efter planlovens bestemmelser redegøre for, hvordan kommunen arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet.

 

Strategien skal indeholde byrådets politiske målsætninger for arbejde indenfor følgende indsatsområder:

-          Mindskelse af miljøbelastningen,

-          Fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse, 

-          Fremme af biologisk mangfoldighed,

-          Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale arbejde med bæredygtighed, og

-          Fremme af samspil mellem beslutninger vedr. 

  • Miljømæssige
  • Trafikale
  • Erhvervsmæssige
  • Sociale
  • Sundhedsmæssige
  • Uddannelsesmæssige
  • Kulturelle og 
  • Økonomiske forhold 

Ansvaret for udarbejdelsen af strategien er i Fredericia Kommune formelt placeret hos Klima-, Energi- og Miljøudvalget, der har inviteret de øvrige fagudvalg til at medvirke i udarbejdelsen af strategien og bidrage til den bæredygtige udvikling i kommunen (indenfor fagudvalgets område og generelt). Strategien udarbejdes således på tværs af fagområder og med involvering af relevante eksterne parter. Som besluttet på byrådsmødet den 21. december 2022 udarbejdes strategien med inspiration fra FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Desuden er der arbejdet med at integrere Vision2033 i strategien. 

 

På mødet drøftes udkast til strategi for bæredygtig udvikling med særligt fokus på nye mål og indsatser indenfor de emner, som fagudvalget primært beskæftiger sig med. 

Verdensmålene: 

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2015, har til hensigt at forandre verden i en social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig og mere retfærdig retning. Der er 17 Verdensmål og 169 delmål. 

 

De centrale principper i målene er menneskerettigheder, ansvarlighed, ligestilling og lighed, udryddelse af fattigdom, beskyttelse af kloden og hensyn til de tre dimensioner af bæredygtig udvikling: Sociale, miljømæssige og økonomiske forhold. 

 

Verdensmålene gælder for alle lande, både rige og fattige, med højde for landenes forskelligheder. De store udfordringer, verden står overfor i dag, som bl.a. social, økonomisk og politisk marginalisering, stigende ungdomsarbejdsløshed, ulighed, fattigdom, fødevareusikkerhed, mangel på, eller ulige adgang til grundlæggende naturressourcer, miljøforurening, klimaforandringer og ikke-lydhøre regeringer – de er alle nationale udfordringer med store regionale og globale konsekvenser, som er nødvendige at løse i fællesskab. Vi bidrager lokalt til at skabe forandringer globalt.

 

Verdensmålene er ikke juridisk bindende, men de leverer en forståelsesramme og et fælles sprog for at understøtte bæredygtig udvikling til gavn for klodens tilstand og hele verdens befolkning, såvel som bæredygtig udvikling lokalt. Danmark har sammen med FN’s øvrige medlemslande forpligtet sig til at opfylde alle målene.

 

Proces og tidsplan

-          Maj, juni 2023: Involvering af fagudvalgene (politisk høring), præsentation af udkast til strategi til drøftelse;
19. juni: Byrådet behandler udkast og træffer beslutning om offentlig høring.

-          August, september: Tilretning, opsætning og klargøring til offentlig høring.

-          September 2023: Skriftlig offentlig høring, hvor bl.a. relevante råd, nævn og samarbejdspartnere høres.

-          Oktober 2023: Behandling af høringssvar og eventuel tilpasning.

-          November, december 2023: Politisk behandling/godkendelse ved Klima- Energi- og Miljøudvalget, Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

-          December 2023: Offentliggørelse af strategien og orientering af Erhvervsministeren.

Økonomiske konsekvenser

Det vil kræve politisk prioritering at implementere strategien i 2024-27.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det foreliggende udkast lever op til kravene i Planloven og ambitionsniveauet i Vision2033.

 

Kataloget med eksempler på implementering af Fredericia for Verdensmålene vurderes at give et repræsentativt indblik i arbejdet og indsatserne – planlagte, såvel som igangsatte og gennemførte.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget:

 

  1. Tager status for implementering af Fredericia for Verdensmålene 2020-2023 til efterretning.
  2. Drøfter udkast til Strategi for bæredygtig udvikling 2024-27 og bemyndiger forvaltningen til at foretage eventuelle rettelser på baggrund heraf.
  3. Anbefaler, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler byrådet at sende udkast til Strategi for bæredygtig udvikling i offentlig høring.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning

Ad 2) Godkendt

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. I temaet Lige muligheder for et sundt og godt liv ønsker udvalget i andet afsnit, at forudsætninger erstattes med rammer, og at foreninger tilføjes sammen med kulturinstitutioner og civilsamfund. I samme tema under det viI vi gøre, ønsker udvalget at første afsnit omformuleres, så borgerens eget ansvar bliver tydeligere. De nævnte råd i afsnit 4 ønskes erstattes med de relevante råd og interesseorganisationer. I temaet Erhvervsudvikling med omtanke ønsker udvalget, at det også indeholder noget omkring indsatsen for mennesker længst væk fra arbejdsmarkedet og efteruddannelse. I temaet Kommunen som bæredygtig virksomhed ønskes en uddybning af, hvad det betyder at forvalte kommunens arealer på bæredygtigvis.
  3. Anbefales.

Punkt 10 Orienteringssag: Status på fritidsmiljøvurdering

Sagsresumé

Visionen for fritidsområdet i Fredericia er, at alle børn og unge altid har et trygt sted at være i deres fritid, hvor de udvikler sig og føler sig uundværlige. For at sikre den høje kvalitet i de kommunale fritidstilbud, er forvaltningen i gang med at udvikle et redskab til fritidsmiljøvurdering. I denne sag orienteres Unge- og Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget om status på udviklingen af fritidsmiljøvurderingskonceptet. På udvalgsmødet deltager Min Guldberg Christensen, leder af Fredericia Fritid.

 

Sagsbeskrivelse:

Der findes forskellige greb til at sikre kvalitet i pædagogisk praksis, f.eks. har dagtilbudsområdet en tilsynsmodel.  For at skabe endnu mere kvalitet i de kommunale fritidstilbud, arbejder forvaltningen på at udvikle et tilsvarende, systematiseret redskab her til, som kaldes ”Fritidsmiljøvurdering”. Fritidsmiljøvurderinger vil i første omgang køre som prøvehandlinger, hvorefter der samles op på erfaringerne med udviklingen af kvaliteten og måden at måle det på.
 

Formålet med de kommende fritidsmiljøvurderinger er kvalitetsforbedring lokalt, så alle børn og unge oplever en høj kvalitet uanset hvornår og hvor meget, de er en del af tilbuddene. Fritidsmiljøvurderinger bliver et dialogbaseret udviklingsredskab, som beskæftiger sig med, hvad fritidspædagogisk kvalitet er, og hvordan denne forbedres, og der er ikke tale om tilsyn i samme forstand som på dagtilbudsområdet. Med fritidsmiljøvurderinger vil tilbud derfor ikke kunne kategoriseres som ”ikke-godkendt”, men vil i stedet kunne identificere lokale udviklingsområder.

 

Formålet med at have fritidsmiljøvurderinger er blandt andet:

  • At sætte en fælles retning og ramme for hvordan vi taler om kvalitet i vores kommunale fritidstilbud
  • At arbejde systematisk og eksplicit med kvalitetsbegrebet i fritidspædagogiske sammenhænge på tværs af ledelse, medarbejdere og borgere
  • At generere et handlingsrettet redskab hvor dialog om kvalitet er omdrejningspunktet ud fra på forhånd definerede parametre

 

Fritidsmiljøvurderingerne vil basere sig på tre elementer, som alle har betydning for kvalitet i børn og unges fritidsliv: Forskning og evidensbaseret viden, data og praksiserfaringer. Ud fra disse vil der være 6 tematikker, der systematisk er indarbejdet i konceptet:

  • Alsidig personlig udvikling
  • Fællesskaber
  • Demokrati og inddragelse
  • Betydningsfulde voksne
  • Forældre
  • Pædagogisk ledelse


Systematikken omkring brugen af fritidsmiljøvurderinger beror sig på et kvalitetsflow med et årshjul, som det også er kendt fra dagtilbudsområdet. Her sikrer et observations-, data- og samtalebaseret setup fundamentet for arbejdet med kvalitet i det enkelte fritidstilbud. På den måde vil både observationer, interviews og spørgeskemaer med børn/unge, forældre og medarbejdere belyse de seks temaer – og med fokus på inddragelse af både børn/unge/forældre, som er en del af tilbuddet, og børn/unge/forældre som ikke har valgt at benytte sig af tilbuddet.

 

På udvalgsmødet deltager Min Guldberg Christensen, leder af Fredericia Fritid. Her præsenteres status for udviklingen af fritidsmiljøvurderingskonceptet både ift. proces og indhold.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at fritidsmiljøvurderinger vil bidrage til et mere systematisk og handlingsrettet arbejde med kvalitet i de kommunale fritidstilbud, som vil bidrage til et trygt og udviklende fritidsmiljø for børn og unge i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget, at:
 

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-05-2023

Ad 1) orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 11 Drøftelsessag: interview af de stående udvalg

Sagsresumé

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres

fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

Der afsættes en time til interviewet på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

 

Der afsættes en time til møderne. Der er udarbejdet en spørgeramme af §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturen, der vil danne grundlag for fokusgruppeinterviewet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

-          Fagudvalgene med udgangspunkt i spørgerammen, drøfter spørgsmålene og deltager i fokusgruppeinterviewet.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller