Børne- og Skoleudvalget - 03-05-2023

Referat
Dato:
Onsdag, 3 maj, 2023 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 28 april, 2023 - 13:17
Referat publiceret:
Torsdag, 11 maj, 2023 - 15:20

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Frigivelse af 10 mio. kr. til renovering af skoler 2023

Sagsresumé

Styregruppen for skolebyggeri og -renovering fremlægger forslag til beslutning om anvendelsen af 10 mio. kr. til renoveringsprojekter i 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i Budget23 afsat 10 mio. kr. til renovering af skoler.

I henhold til ny budgetfordeling og den langsigtede prioriteringsplan for skolerenoveringer besluttet 6. sep. 2021 samt elevtilgangen til Frederiksodde Skole er der udarbejdet forslag til fordelingen af anlægsmidlerne for 2023.

Følgende seks forslag vil kunne iværksættes i 2023 for de afsatte midler:

 

Afdeling

Formål

Effekt på læringsmiljø

Mio. kr.

Nørre Allé

Renovering og anvendelsesændring af kælderrum i forbindelse med overdragelse fra Frederiksodde Skole til udskolingen på Nørre Allé.

Nødvendigt at opgradere flere m2 i kælderrum til ordentlige undervisningslokaler/faglokale.

Der mangler faglokaler.

2,2

Havepladsvej/

Indre Ringvej

Forundersøgelser, herunder miljøscreening, geotekniske undersøgelser med mere.

Ingen på kort sigt, men fuld effekt på lang sigt.

1,9

Skjoldborgsvej

Tagrenovering grundet utætheder samt etablering af ventilation.

Vil give et bedre indeklima.

3,8

Skjoldborgsvej

Analyse af kloaksystem samt handleplan for tiltag til håndtering af klimaudfordringer.

Kan få positiv indvirkning på muligheden for at udnytte udearealerne i længere periode af året.

0,6

Frederiksodde Skole

Udgifter i forbindelse med løsninger af Frederiksodde Skoles kapacitetsudfordringer.

Ukendt, men understøtter potentielt opståede udfordringer i læringsmiljøet.

1,0

Projekt med støtte fra Villum Fonden

Udgifter i forbindelse med etablering af Makerspace på skoler.

Et Makerspace forbedrer mulighederne for et varieret læringsmiljø.

0,5

 

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende midler:

 

Sag (i mio. kr.)

TB 2023

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af skoler (XA-40122)

 

10,000

10,000

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer at med frigivelsen vil renoveringsprojekterne kunne gennemføres i 2023 og fire ud af de seks projekter, vil have direkte effekt på elevers læringsmiljø.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget, at anbefale byrådet,

1)       At meddele anlægsbevilling og frigive 10 mio. kr. til de i sagen angivne formål.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Anbefales.

Punkt 3 Beslutningssag: Legepladspuljen 2023

Sagsresumé

Der skal træffes beslutning om bevilling af 2,5 mio. kr. til legepladser og udeareler på skoler og i dagtilbud efter et nyt princip. Det tager udgangspunkt i at optimere udnyttelsen af den samlede anlægsbevilling og samtidig færdiggøre hele projekter i stedet for kun at yde delbevillinger til skoler og daginstitutioner.

 

Sagsbeskrivelse:

Med udgangspunkt i at optimere udnyttelse af de samlede midler til legepladser og udearealer, har en arbejdsgruppe set på, hvorledes midlerne for 2023 kunne fordeles. Der lægges op til følgende fordeling:

 

Område

Mio. kr.

Udbedring af fejl og mangler på legepladser jf. legepladsrapporter.

0,500

Færdiggørelse af de samlede udearealer på Afdeling Skolesvinget.

1,200

Frederiksodde Skole: Optimering af lege- og kørselsforhold for elever i kørestol i indre legegård.

 

 

0,800

Afdeling Høgevej: Græsarmering af udearealer, så der sikres mod erodering af jordvold. Der er en afledt effekt ved at rengøringen efter leg på jordvolden mindskes.

Afdeling Nr. Allé og Frederiksodde Skole: Fjerne mur ved indskolingens gård.

I alt

2,500

 

Renoveringen af Afdeling Skolesvinget blev afsluttet i 2022. Skolens udearealer er ikke blevet til gode set i den forbindelse. Med en samlet renovering af skolens udeareal i 2023, vil børnene få et sammenhængende og mere attraktivt udeareal.

Der igangsættes en proces hvor børnenes ideer inddrages i udformningen af udearealet.

 

Frederiksodde Skole har indskoling med egen legegård. Legegården ligger skjult, hvilket tiltrækker unge fra området. Ved at fjerne en muren bliver legepladsen synlig og det forventes at de unge i mindre grad vil opholde sig i gården.

 

På Afdeling Høgevej ligger SFO´en og skolegården på et forholdsvis lille område. Det betyder at der er mange daglige brugere, hvilket får jordvolden til at skride. Halvdelen af jordvolden er allerede sikret med jernarmering, hvilket sikrer mod jordskred. Løsningen vil samtidig trække mindre smuds ind i skolen.

Frederiksodde Skole har behov for at forbedre kørestolsbrugernes adkomsten deres legeplads, så de bedre kan udnytte legepladsen hele året.

 

Legeredskaberne i de 43 skoler og daginstitutioner kræver løbende vedligehold. De årlige tilstandsrapporter peger samlet på, at der er behov for at afsætte 0,5 mio. kr. til udbedre forhold på legepladserne.

 

Planlægning for de kommende år

Når dagtilbudsanalysen foreligger i efteråret 2023, bliver der udarbejdet en mere detaljeret plan for fordelingen af anlægsmidler på dagtilbuds- og skoleområdet til beslutning.

Med en plan for de kommende år kan skolerne og dagtilbuddene igangsætte inddragelsesprocessen, hvor børn, personale, bestyrelser og ledelse sammen kan udforme ønsker til deres udearealer og legepladser.

Sted

2024

2025

2026

2027

2028 -

Dagtilbud - Dagtilbudsanalysen

X

X

X

X

X

Afdeling Havepladsvej (2022-2025)

 

X

 

 

 

Afdeling Skjoldborgsvej (2023-2025)

 

 

X

 

 

Afdeling Indre Ringvej (2024-2027)

 

 

 

X

 

Afdeling Krogsagervej (2025-2027)

 

 

 

 

X

Frederiksodde Skole

 

 

 

X

 

Øvrige skoler:
Afdeling Skærbæk og Taulov
Afdeling Nr. Allé
Afdeling Bøgeskovvej og Høgevej
Afdeling Højmosen og Bygaden

X

 

 

 

X

 

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende midler:

 

Sag (i mio. kr.)

TB 2023

Anlægsbevilling

Frigivelse

 Legepladspuljen (XA-4009)

 

2,500

2,500

 

Vurdering

Det forventes at alle aktiviteter kan gennemføres i 2023.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget, at anbefale byrådet,

  1. At meddele anlægsbevilling og frigive 2,5 mio. kr. til de i sagen angivne formål.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Anbefales.

Punkt 4 Beslutningssag: Revurdering af gratis skolebuskort

Sagsresumé

Der skal træffes beslutning om elever på skoler i yderområderne ikke længere automatisk skal tilbydes gratis buskort, medmindre folkeskoleloven giver ret til dette. Revurderingen er begrundet i, at Fredericia Kommune gennem de seneste par år har investeret i at gøre flere skoleveje sikre for børn og unge, så de vil kunne transportere sig til/fra skole/fritid.

 

Sagsbeskrivelse:

Det daværende Børne- og Ungdomsudvalg besluttede den 29. oktober 2013:

”at der gives buskort i 5 vintermåneder til alle børn i yderområdet. Dette gælder til distriktsskolerne. Direktøren for børn og kultur udarbejder til mødet i november et forslag til hvordan finansiering kan findes. ”

Yderdistrikterne er Bøgeskov, Skærbæk og Bredstrup-Pjedsted. Oprindeligt var Herslev også omfattet af beslutningen, idet området havde selvstændig skole frem til 2013.

Ovenstående beslutning er en udvidelse af elevernes lovmæssige krav på gratis befordring.

 

Fokus på trafiksikkerhed og sundhed

I de senere år har Fredericia Kommune investeret i en række anlægsprojekter med det formål at sikre skolevejene til alle skoler i Fredericia kommune. Sikre skoleveje giver børn og unge mulighed for selv at transportere sig sikkert til/fra skole og fritid, hvilket styrker deres evne til at begå sig i trafikken. Samtidig bidrager en daglig cykeltur til/fra skole til børnenes generelle sundhed.

Forbedringen af skoleveje forventes også at medvirke til at mindske den daglige trængsel af biler ved skolerne om morgenen i forbindelse med aflevering af børn og unge.

Der er lavet sikre skoleveje i de nævnte yderområder på flere strækninger. Det omfatter eksempelvis særskilte cykelstier, chikaner og andre hastighedsregulerende foranstaltninger.

I de nævnte yderområder findes der fortsat strækninger, som er vurderet trafikfarlige. Elever bosiddende i disse områder vil fortsat være berettiget til gratis befordring efter folkeskolelovens regler.

Årligt bevilges 123 gratis buskort til yderområderne, og i alt får 277 elever gratis buskort i skoleåret 2022-23. Det skønnes at omkring 80 elever færre vil være berettiget til buskort årligt.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt der alene ydes gratis befordring for elever efter folkeskolelovens regler, forventes en årlig besparelse på omkring 100.000 kr.

Ud over den direkte besparelse vil der også være færre udgifter til administration af ordningen.

Der blev ikke tilført ekstra bevilling som følge af beslutningen i 2013.

Vurdering

Alle elever, der opfylder folkeskolelovens kriterier for gratis befordring, vil fortsat få buskort, taxa eller forældrebefordring til deres skole.

Det betyder, at følgende elever fortsætter med at få gratis befordring efter lovens regler:

-          Elever med en vis afstand til skole som beskrevet i folkeskoleloven

-          Elever bosiddende ved farlig skolevej og

 -      Elever med handicap.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at

1)       gratis buskort til elever på skoler i yderområderne i vinterhalvåret afskaffes

2)       at der fra skoleåret 2023-2024 alene ydes fri befordring efter folkeskolelovens regler.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Sagen udskydes til budgetforhandlingerne i Budget24

Punkt 5 Beslutningssag: Den selvejende daginstitution Pelikanen ønsker kommunal status

Sagsresumé

Der skal træffes afgørelse om Den selvejende daginstitution Pelikanen skal overgå til kommunal dagtilbud i Distriktsinstitutionen Ullerup Bæk.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen fik i efteråret 2022 mandat af Børne- og Skoleudvalget til at behandle Pelikanens ønske om at blive kommunal daginstitution. Pelikanens bestyrelse ønsker overgang pr. 01-06-2023.

Såvel forældre til børn i Pelikanen samt personalet er blevet hørt i sagen.

Ved overgang til kommunal institution ændres en række forhold for Pelikanen, herunder at rengøringen fremover sker via Fredericia Kommunes rengøringsafdeling samt at Pelikanen fremover indgår i den kommunale forsikringsordning.

Personalet i Pelikanen har i forvejen samme overenskomst som kommunalt ansat personale, hvorfor det alene er ansættelsesforholdet der ændres fra privat til kommunalt.

Pelikanen vil indgå i Ullerup Bæk distriktets forældreråd og forældrebestyrelse efter gældende regler.

Fredericia Kommune overtager bygningerne til driften og fortsætter som hidtil med at vedligeholde Pelikanens bygninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen, da Fredericia Kommune i forvejen dækker drifts- og anlægsudgifter ved den daglige drift.

Hvor Pelikanen i dag har selvstændig økonomi og ansvar, vil Pelikanen fremover indgå i Ullerup Bæk distrikts samlede økonomi.

Vurdering

I Ullerup Bæk distrikt forventes stigende børnetal i det kommende 10 år. Det skyldes især udbygningerne langs Skærbækvej og ved Bredstrupvej, hvorved Pelikanen er en væsentlig faktor i opretholdelsen af den nødvendige daginstitutionskapacitet i hele distriktet.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale Byrådet,

  1. At Pelikanen pr. 01-06-2023 godkendes som kommunalt dagtilbud i Distrikt Ullerup Bæk.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Anbefales.

Punkt 6 Beslutningssag: Forslag til etablering af ny midtbyklub

Sagsresumé

I henhold til Budget23 er der i 2023 igangsat et arbejde om etablering af et klubtilbud/ungemiljø for unge fra 7.klasse og op til 18 år i midtbyen. På mødet i Børne- og Skoleudvalget d. 19. januar 2023, punkt 6 samt på mødet i Unge- og Uddannelsesudvalget d. 24. januar 2023, punkt 5, besluttede udvalgene, at forvaltningen skulle arbejde videre med en konkretisering af en placering af en midtbyklub/ungemiljø. I denne sag bliver udvalget præsenteret for tre konkrete forslag til driftsmodeller, som der skal træffes beslutning om.

 

Sagsbeskrivelse:

For at understøtte arbejdet med unges trivsel og sundhed i Fredericia, ønsker byrådet at etablere et klubtilbud i midtbyen. På baggrund af både Børne- og Skoleudvalgets og Unge- og Uddannelsesudvalgets indledende drøftelser på møderne hhv. d. 19. og 24. januar 2023 har forvaltningen udarbejdet tre forslag til driftsmodeller.
 

De tre driftsmodeller tager alle sit udgangspunkt i en placering på Ungdommens Hus og med åbningstid mandag aften, da Ungdommens Hus normalvis holder lukket her.

 

De tre driftsmodeller fremstiller og forholder sig derudover til fire overordnede elementer:

  • Frekvens
  • Indhold
  • Personaledækning og ressourcer
  • Opmærksomhedspunkter i hhv. et unge-, et medarbejder- og et økonomisk perspektiv

 

Jf. bilaget vil rammen for de 3 driftsmodeller tage udgangspunkt i en placering på Ungdommens Hus, en åbningstid mandag eftermiddag/aften samt en bemanding med 2 medarbejdere tilknyttet (1 medarbejder fra hhv. Ungemiljøerne og Ungdommens Hus). Frekvensen for afvikling af ungeaftener vil variere i de 3 driftsmodeller og operere i følgende spænd: Hhv. én gang om måneden, én gang hver 14. dag og én gang om ugen.

 

På udvalgsmødet deltager Min Guldberg Christensen, leder af Fredericia Fritid. Her vil detaljer og perspektiver samt konsekvenser ift. de tre opstillede driftsmodeller uddybes.

Økonomiske konsekvenser

Etableringen af midtbyklubben udvikles og etableres inden for det eksisterende budget i Fredericia Fritid.
 

Afhængigt af valget af driftsmodel for midtbyklubben, vil der være indirekte økonomiske konsekvenser i forskelligt omfang. F.eks. vil udvidet tilstedeværelse på Ungdommens Hus’ matrikel medføre merforbrug i driftsmidler. Derudover kan der, afhængigt af hvilke medarbejdere der forventes at løse opgaven, blive tale om merforbrug i lønudgifter, idet antallet af eftermiddags- og aftentimer for den enkelte medarbejder stiger og udløser et større tillæg i henhold til arbejdstidsaftalen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at etablering af midtbyklubben kan lade sig gøre på Ungdommens Hus, og de tre driftsmodeller alle kan implementeres inden for nuværende budgetramme.

Forvaltningen vil anbefale driftsmodel 1, da den har mindst mulig effekt på kvaliteten i de eksisterende fritidsmiljøer, der leverer medarbejderressourcer til det nye tilbud.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at:

  1. En ny midtbyklub etableres ud fra driftsmodel 1.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Afvist

Da der ikke er afsat midler i Budget23 til etablering af et nyt klubtilbud/ungemiljø i midtbyen, ønsker Børne- og Skoleudvalget ikke nogen af ovenstående beskrevne modeller, da et nyt tilbud kun kan etableres ved at trække ressourcer fra, og derved forringe, allerede eksisterende tilbud.

 

Punkt 7 Beslutningssag: Unge og forebyggelse i den sammenhængende rusmiddelindsats

Sagsresumé

Med vedtagelsen af en ny model for den sammenhængende rusmiddelindsats samt nedlæggelsen af U-turn ifbm. Budget23 er der behov for at gentænke forebyggelsesaktiviteterne ift. rusmidler blandt unge. I denne sag bedes Unge- og Uddannelsesudvalget træffe beslutning om forebyggende indsatser på området. Sagen er til orientering hos Senior- og Socialudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Med vedtagelsen af en ny model for den sammenhængende rusmiddelindsats i Fredericia sker en skarpere opdeling mellem behandling, som tilbydes af Rusmiddelcentret, og forebyggelse blandt unge, som fremover vil blive varetaget af fritidsområdet i Ungeenheden. Med budgetforlig 2023-2026 vedtog byrådet desuden at nedlægge det forebyggende tilbud U-turn, som havde to årsværk til at arbejde med forebyggelse på rusmiddelområdet.

 

Det er vigtigt, at der også fremadrettet er et stærkt fokus på information om og forebyggelse af rusmidler blandt unge i Fredericia. Fremadrettet vil den forebyggende indsats indeholde følgende elementer:

 

  1. Oplysning og indsatser i grundskolen: En del af gadeteamets arbejde er hvert år at besøge alle 7. klasser på kommunens grundskoler for at gå i dialog med de unge om ungdomsliv generelt og udfordrende situationer for unge mere specifikt. Fremadrettet vil information om rusmidler være en central del af denne dialog, så de unge i udskolingen ved, hvad rusmidler er, faren ved at anvende dem, hvordan man kan forholde sig, hvis man tilbydes dem, hvem man kan kontakte, hvis man har eller er i tvivl, om man har et misbrug, mm.

    Grundskolerne kan også kontakte gadeteamet efter behov, hvis der lokalt opstår behov for yderligere information. Hvis der lokalt opstår behov for målrettede indsatser ift. rusmidler, iværksættes disse i et samarbejde mellem Gadeteamet, Rusmiddelcentret, skolen selv, Ungemiljøet, de unge og deres forældre og øvrige lokale aktører. I begge tilfælde vil gadeteamet i samarbejde med Rusmiddelcentret og resten af Fredericia Fritid planlægge og iværksætte de nødvendige indsatser.

 

  1. Oplysning og indsatser på Ungdomsuddannelser: Ungdomsuddannelserne i Fredericia kan altid kontakte Gadeteamet efter behov, hvis der lokalt opstår behov for information om eller målrettede indsatser ift. rusmidler. Gadeteamet har allerede i dag et tæt samarbejde med flere Ungdomsuddannelser i Fredericia og vil udbrede dette samarbejde ved at informere løbende om mulighederne for samarbejde om rusmidler og andre udfordringer relateret til ungdomslivet. Også her vil det løbende blive vurderet, om et samarbejde med Rusmiddelcentret, uddannelsesinstitutionen selv, de unge og deres forældre samt øvrige lokale aktører vil være nødvendigt ift. at planlægge og iværksætte de nødvendige indsatser.
     

 

  1. Huset72 overføres til Ungeenheden: Huset72 er et beskæftigelsesrettet tilbud for unge med misbrugsproblematikker, som ikke er motiveret for behandling. Som led i omlægningen til den sammenhængende rusmiddelindsats overflyttes dette tilbud og de to medarbejdere til Ungeenheden. Her vil tilbuddet fortsætte i sin grundform, men også blive udviklet så det i endnu højere grad bliver beskæftigelsesrettet. Der er fortsat fokus på at bevare det meget tætte samarbejde med behandlerne i Rusmiddelcentret, således at de unge, der motiveres til behandling guides til Rusmiddelcenteret, hvor behandlingen foregår. Med den nye organisering knyttes Huset72 tættere på især Ungdomsrådgivningen, fritidsområdet og beskæftigelsesindsatsen i Ungeenheden. Der arbejdes på at finde en fysisk placering af Huset72

 

  1. Tæt samarbejde mellem Rusmiddelcenteret og Ungeenheden: For at sikre en sammenhængende rusmiddelindsats på tværs af forvaltninger og afdelinger er det nødvendigt med et tæt og systematisk samarbejde mellem Rusmiddelcentret og Ungeenheden. Samarbejdet vil være centreret om følgende:


Netværket Gadepulsen: Der er allerede etableret et netværk med medarbejdere på tværs af Huset72, Gadeteamet, Rusmiddelcentret, politiet, gadesygeplejersken og beskæftigelsesområdet i Ungeenheden. Formålet er at dele aktuel viden om oplevelser fra gaden og Rusmiddelcentret, så der sker en stærk koordinering på tværs.



Fælles informationsmateriale: Der vil blive udarbejdet fælles informationsmateriale mellem Rusmiddelcentret og Ungeenheden. Her vil det blive tydeligt for de unge og deres forældre, hvem de skal kontakte, hvis de har udfordringer med rusmidler – samt hvordan de kan vurdere, om de har udfordringer med rusmidler.


Fælles indsatser: Som beskrevet ovenfor vil Rusmiddelcentret og Ungeenheden lave fælles indsatser, hvis der er unge eller områder i kommunen, som har brug for det.

Fælles kompetenceudvikling: Rusmiddelcentret vil i samarbejde med Ungeenheden og øvrige aktører kunne tilbyde faglig sparring, fyraftensmøder og indgå i kompetenceudvikling af medarbejdere i Ungeenheden ang. arbejdet med unge og rusmidler.

 

 

Tilbud og indsatser som ophører

 

Med nedlæggelsen af U-turn er der tilbud og indsatser, som ikke er muligt at fastholde inden for budgetrammen. Det drejer sig om:

 

  • Oplæg i grundskolen: Dedikerede oplæg om rusmidler til alle 7. klasser, alle 8. klasser i forbindelse med Sundhedsugen samt 9. klasser (ved forespørgsel fra skolerne).

 

  • Fremskudt funktion på FGU: 2 medarbejderes faste tilstedeværelse om mandagen på FGU.

 

  • Individuelle samtaler med unge som led i anonym rådgivning for unge i form af forløb med 10 samtaler med dedikeret medarbejder. Sidste år benyttede over 60 unge sig af denne type samtaler.

 

  • Dedikeret telefon som en del af det åbne anonyme rådgivningstilbud: Mobiltelefon med stor grad af tilgængelighed varetaget af dedikerede medarbejdere med mulighed for åben anonym rådgivning for unge, forældre, fagprofessionelle m.m. Det seneste år har der primært været opkald fra fagprofessionelle og herudover omtrent 25 opkald fra unge.

 

  • Gruppeforløb: Gruppeforløb for hhv. både unge og pårørende. Gruppeforløbene har omfattet oplysning og information, fællesskabende aktiviteter og samtaler. Der har ligeledes været opfølgning i form af gruppesamtale på forløbene. Der har det seneste år været mellem 25-30 gruppeforløb.

 

  • Individuelle samtaler med forældre/pårørende: Individuelle samtaler med forældre/pårørende om udfordringer, problematikker og konsekvenser relateret til unge og deres misbrug. Der er omtrent 40 pårørende, der har gjort brug af dette tilbud det seneste år.

 

  • Fysisk matrikel: Der har været en kendt fast matrikel tilknyttet U-Turn, hvor aktiviteter og indsatser har været afviklet.

Økonomiske konsekvenser

Med Budget23 blev der sparet 1,750 mio. kroner ved at sammentænke rusmiddelindsatser for unge. De beskrevne aktiviteter i ovenstående model kan gennemføres indenfor det eksisterende budget i Unge og Uddannelse.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at ovenstående model for det forebyggende rusmiddelarbejde ift. unge vil sikre et stærkt fokus på information om og forebyggelse af rusmidler blandt unge i Fredericia.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at:

  1. Unge- og Uddannelsesudvalget godkender ovenstående model for forebyggende indsatser i den sammenhængende rusmiddelindsats.
  2. Senior- og Socialudvalget og Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Ad 1) Godkendt

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

2. Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Ad 2) Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 8 Orienteringspunkt: Input til udformningen af ny street sport facilitet

Sagsresumé

Som led i arbejdet med at udforme et udbudsmateriale til ny street sport facilitet, er der indsamlet input fra unge i Fredericia – såvel erfarne som mindre erfarne street sport udøvere. På mødet vil udvalget få et indblik i de forslag og input, som er indsamlet.

 

Sagsbeskrivelse:

Unge i kommunen har haft mulighed for at indsende input til udformningen af ny street sport facilitet i løbet af marts og april.

Der har været afholdt fysiske workshops i april med interesserede unge.

 

På mødet får udvalget indblik i de forslag og input, som unge har bidraget med til indretning og udformning af ny street sport facilitet.

 

Projektleder for ny street sport facilitet Charlotte Mikkelsen deltager under punktet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller

1)       at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 9 Orienteringssag: Ny visitationsprocedure til specialtilbud (dagtilbud og skole)

Sagsresumé

En ny budget- og økonomimodel på skoleområdet i Fredericia Kommune blev implementeret i 2021/22. En af flere vigtige tiltag i kølvandet på ny økonomimodel var en kvalificering af visitationsprocedurerne til specialtilbud. Dette har der derfor været arbejdet med i 2022.

Målet med ny visitationsprocedure er, 1) at visitationsarbejdet i Fredericia Kommune bliver mere datainformeret. Det betyder, at de pædagogiske strømninger i børn og unges trivsel følges tættere, med henblik på at kunne kvalificere indsatser i den almen pædagogiske praksis og mellemformer, 2) at videreudvikle på det enkelte barns visitationsproces.

På udvalgsmødet får udvalget en status på ny visitationsprocedure til specialtilbud på dagtilbud- og skoleområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden slutningen af 2021 har der været igangsat et udviklingsarbejde på tværs af PPR, skoler og dagtilbud, med det formål at få vurderet og kvalificeret visitationspraksis til specialtilbud på dagtilbud- og skoleområdet. I henhold til lovgivningen skal der være et visitationsudvalg i en kommune, der på baggrund af en grundig faglig indstilling træffer afgørelse om, hvorvidt et barn/ung (0-18 år) skal tilbydes en plads i et specialtilbud. Dette sker ud fra en række kriterier og dokumentation.

Resultatet af udviklingsarbejdet er ny visitationsprocedure fra 2023.

 

På skoleområdet er følgende visitationsprocedure iværksat:

Trin 1: Skolens ressourcecenterleder er tovholder på visitationsprocessen, når et barn skal indstilles til visitationsudvalget. Denne leder er ansvarlig for at indsamle de dokumenter, der går forud for visitation af et barn.

Trin 2: Visitationsudvalget, på 8 medlemmer, modtager ét samlet dokument med et indstillingsskema med forældreunderskrift samt distriktsskoleleders underskrift.

Trin 3: Visitationsudvalget vurderer på baggrund af fire pejlemærker* for visitation og den medsendte dokumentation, hvorvidt barnet/den unge vurderes at være i målgruppen og dermed visiteres til et specialpædagogisk skoletilbud eller ej. Lovgrundlaget for visitationsudvalgets vurdering følger folkeskoleloven §20.2 for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

Trin 4: Et fordelingsudvalg tager herefter over. Senest 3 dage efter visitationsafgørelsen får barnet/den unge et relevant specialpædagogiske skoletilbud.

Trin 5: Der udsendes afgørelse. Først til afgivende og modtagende skole, derefter til forældrene. Dette sker senest 7 dage efter visitationsafgørelsen. Forældre modtager i afgørelsen en klagevejledning, de kan følge, hvis de er uenige i visitationsudvalgets afgørelse. Visitationsudvalget er forpligtet på at behandle en klage indenfor 4 uger. Ønsker forældrene fortsat at klage, sendes sagens akter til Ankestyrelsen.

Trin 6: Det modtagende skoletilbud tager kontakt til forældrene vedrørende opstart indenfor 21 dage fra afgørelsestidspunktet.

 

Uden for de planlagte visitationsrunder, kan der i særlige tilfælde være behov for at træffe en formandsbeslutning om tildeling af et specialtilbud til et barn. Det kan omhandle børn med særlige behov, der flytter til kommunen eller et akut opstået behov.

Der foretages revisitation en gang årligt for at sikre at barnet/den unge er velplaceret i det rette skoletilbud. De specialpædagogiske tilbud dokumenterer den pædagogiske og didaktiske indsats, der er pågået i det forgangne år samt effekten heraf.

Lederne på skoleområdet inviteres fra 2023 til en årlig gennemgang af data vedr. visitationer og revisitationer. På mødet gennemgås data og lederne indgår i en evaluerende drøftelse af revisitation.

 

På dagtilbudsområdet er tilsvarende procedure iværksat. Lovgrundlaget for visitationsudvalgets vurdering følger dagtilbudslovens §4 stk. 2 og servicelovens §32.

 

*Pejlemærkerne for visitation af børn og unge i dagtilbud og skole i Fredericia Kommune er:

  • Visitation skal sandsynliggøre øget faglig og social trivsel og barnets oplevelse af mestring.
  • Visitation sker altid med udgangspunkt i barnets behov og ressourcer.
  • Visitation giver altid barnet styrkede deltagelsesmuligheder i fællesskabet.
  • Visitation sker altid på baggrund af et stærkt og trygt samarbejde på tværs af fagligheder, familie og forvaltning.

 

Visitationsprocedurerne er tilgængelig på kommunens hjemmeside for både dagtilbud- og skoleområdet.

 

På udvalgsmødet deltager specialpædagogisk konsulent Anette Kristensen fra Pædagogisk konsulentteam.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at ny visitationsprocedure vil betyde

1)       at der sker en kvalificering af de specialpædagogiske indsatser i den almen pædagogiske praksis og mellemformer, og

2)       at det enkelte barns visitationsproces bliver lovmedholdig, kvalificeret og professionaliseret.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

  1. Orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 10 Orienteringssag: Status på STUKs kvalitetstilsyn af skole

Sagsresumé

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) fører tematiske kvalitetstilsyn af landets folkeskoler. I 2022 har STUK bedt Fredericia Kommune indsende tre forskellige redegørelser vedrørende Ullerup Bæk Skolen på baggrund af diverse dataudtræk. Den ene redegørelse er vedrørende mulige parallelsamfundsproblematikker på skolen. Dette tilsyn har resulteret i at STUK er gået ind i et udviklingssamarbejde i 2022/23 med skolen og forvaltningen. På mødet får udvalget en orientering om de tiltag, som er iværksat på Afd. Skjoldborgsvej i et samspil med STUK og forvaltningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er blevet indsendt tre redegørelser til STUK i 2022 vedrørende tre forskellige forhold på Ullerup Bæk Skolen. De tre forhold, som STUK har kigget nærmere på er følgende:

-          Tematisk tilsyn med klasseloft på 0.årgang Afd. Skjoldborgsvej + Afd. Skolesvinget

-          Tematisk tilsyn parallelsamfundsproblematikker Afd. Skjoldborgsvej

-          Tematisk tilsyn med prøveaflæggelsen 2021/22 Afd. Nørre Allé.  

 

Vedr. tilsyn klasseloftet.

Gennem flere år har skolen kørt med holddannelse frem til slutningen af 0.klasse, hvor de har dannet klasser. Denne praksis har været i strid med §17 i folkeskoleloven om klassedannelse. STUK har videresendt til Ankestyrelsen, der skal behandle sagen. Skolen har ændret på deres praksis omkring klassedannelsen på 0.årgang og i stedet etableret klasser på 0.årgang i efteråret 2022.

 

Vedr. tilsyn parallelsamfundsproblematikker.

Tilsynet sker som følge af den politiske delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund af 9.maj 2018. STUK har vurderet på en række indikatorer, hvilket har resulteret i at STUK er gået ind i et udviklingssamarbejde i 2022/23 med skolen og forvaltningen. Ledelsesteamet på Ullerup Bæk Skolen er gået meget positivt ind i samarbejdet med to læringskonsulenter fra STUK, og skolen har gennem udviklingsarbejdet fået ny viden om indsatser, der har effekt ift. at forebygge parallelsamfundsproblematikker. Der er nedsat arbejdsgrupper på skolen og udarbejdet en procesplan for implementering af indsatser i tre spor. På mødet uddybes disse indsatser.

 

Vedr. tilsyn med prøveaflæggelse.

Tilsynet er begrundet i, at der ved prøveaflæggelsen i sommeren 2022 var 17 elever på Ullerup Bæk Skolen, der ikke aflagde alle syv afgangsprøver på 9.klassetrin.  Der er indsendt redegørelse på de 17 elever, som ikke er gået op til alle syv afgangsprøver i skoleåret 2021/22.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at skolen gennem samarbejdet med STUK og pædagogiske konsulenter i forvaltningen, vil lykkes med at få implementeret de aftalte indsatser i skolens pædagogiske praksis.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller,

1)       at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 11 Orienteringssag: Tilpasning af skoleåret i henhold til afskaffelse af Store Bededag

Sagsresumé

Folketinget har besluttet at afskaffe Store Bededag fra 2024. Der skal i den forbindelse laves to tilpasninger på skoleområdet. Fredericia Kommune skal placere en ny skoleferiedag i skoleåret 2023-24 samt tilrettelægge en øget arbejdstid på 7,4 timer for en fuldtidsansat.

 

Sagsbeskrivelse:

Folketinget har den 28. februar 2023 vedtaget at afskaffe Store Bededag som helligdag, der herefter er en almindelig arbejdsdag fra 2024. Den årlige arbejdstid forøges med 7,4 timer for en fuldtidsansat. Det er timer, der på skoleområdet kan tilrettelægges fleksibelt hen over skoleåret.

 

Afskaffelsen af Store Bededag den 26. april 2024, skal erstattes af en ny feriedag for skoleelever, da alle elever fortsat skal have 200 skoledage om året som hidtil. Det er op til Fredericia Kommune at placere feriedagen fremadrettet. Forvaltningen har været i dialog med DLF og distriktsskolerne, som anbefaler forvaltningen at følge lovens intention om, at Store Bededag bliver en normal arbejdsdag/skoledag for eleverne.

 

Forvaltningen har på baggrund af dialogen med DLF og skolerne valgt at lægge en feriedag til juleferien, således at 3. januar 2024 bliver feriedag for skoleeleverne i skoleåret 2023-24. Det betyder, at skoleåret fortsat har 200 skoledage.

 

Konsekvensen af ændringen vil være:

1)       SFO vil være åben 3. januar 2024.

2)       Skolens medarbejdere vil være på arbejde 3. januar 2024.

 

Revideret skolekalender er vedlagt.

Økonomiske konsekvenser

For en medarbejder på fast månedsløn medfører lovændringen et løntillæg på 0,45 pct. af årslønnen. De økonomiske konsekvenser af loven forhandles mellem KL og regeringen. Udfaldet af forhandlingerne afventer.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at tilpasningen af skoleåret i 2024 kan implementeres uden vanskeligheder.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget at

1)       Orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller