Børne- og Skoleudvalget - 07-11-2018

Referat
Dato:
Onsdag, 7 november, 2018 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Fredag, 18 december, 2020 - 10:45

Punkt 47 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Godkendelse af dagsorden.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Godkendt.

Punkt 48 Besøg i Familie og Børnesundhed

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Mødet afholdes i Familie og Børnesundhed, Gothersgade 20B 1. sal, lokale ”Gl. Havn” hvor familiechef Kirsten Blæhr fremviser afdelingen og informere om Familie og Børnesundheds organisering

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Taget til efterretning.

Punkt 49 3. budgetopfølgning 2018 for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.?
?Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.?
?
Der bliver samlet søgt om tillægsbevillinger/omplaceringer på 4,369 mio. kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 871,324 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 11,600 mio. kr. ?

 

Det samlede merforbrug dækker over et merforbrug på Skoler og et mindreforbrug på Dagtilbud og Familie- & Børnesundhed. Merforbruget på Skoler skyldes primært en markant stigning i udgifterne til specialundervisning på det mellemkommunale område. En del af merforbruget på Skoler er overført fra 2017.

Familie- & Børnesundhed er under pres på grund af stigende mængder af underretninger og børnefaglige undersøgelser. På trods af de stigende mængder formår området at finansiere arbejdsbyrden via verserende projekter samt spar/lån fra 2017.

Det forventede resultat er forbedret med 6,900 mio. kr. i forhold til 2. budgetopfølgning. Dette skyldes primært tilførsel af eksterne midler til to projekter i Familie & Børnesundhed samt den generelle tilbageholdenhed, som der er opfordret til med henblik på at overholde den samlede serviceramme for Fredericia Kommune.?

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

Mio. kr.

Korrigeret budget

3. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

    842,844

       4,347

        11,600

   858,791

Overførselsudgifter

        7,231

       0,022

 

       7,253

Centrale refusionsordning

       -2,255

 

 

      -2,255

Skattefinansieret drift i alt

    847,820

       4,369

        11,600

   863,789

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg i alt

        7,535

 

 

       7,535

 

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

    855,355

       4,369

        11,600

   871,324

 

 

 

 

 

Total

    855,355

       4,369

        11,600

   871,324

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer.

 

3. budgetopfølgning

3. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”3. budgetopfølgning 2018 – specifikation BSU”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

Børn & Unge samt Familie- & Børnesundhed søger om godkendelse af tillægsbevillinger der vedrører DUT-midler samt rettelse af fejl fra budget 2018 vedrørende traineelæreruddannelsen.

 

Børn & Unge samt Familie- & Børnesundhed søger om godkendelse af omplaceringer der vedrører barselsfonden, Headspace, Efterværn samt tilpasning af budgettet for UngFredericia i forhold til antallet af elever i det nye skoleår 2018/2019.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Børn & Unge samt Familie- & Børnesundhed forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug på 11,600 mio. kr.

 

Fordelingen af spar/lån mellem fagområderne viser, at Dagtilbud forventer et mindreforbrug på -2,000 mio. kr. incl. overført spar/lån fra 2017 på -1,311 mio. kr.

 

Skoler forventer et merforbrug på 19,600 mio. kr. incl. overført spar/lån fra 2017 på 13,410 mio. kr.

 

Familie- & Børnesundhed forventer et mindreforbrug på -6,000 mio. kr. incl. overført spar/lån fra 2017 på -7,890 mio. kr.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

De mellemkommunale betalinger er fortsat en økonomisk udfordring for Skoler. Udgifterne til specialundervisning til børn, som er anbragt i andre kommuner, er fortsat stigende. Antallet af børn som Fredericia sender ud af kommunen ser ud til at være stagneret, men udgiftsniveauet stiger fortsat. Samtidig er antallet af børn fra andre kommuner, der modtager specialundervisning i Fredericia, faldet væsentligt, hvilket betyder markant færre indtægter.

For øvrige punkter henvises der til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Status på Politiske ændringer:

Samtlige politiske tiltag, som er bevilget i budget 2018, er igangsat og forventes fuldt ud implementeret i løbet af 2018 jf. bilag ”Politiske ændringer 2018-2021 BSU – status 2018 pr. 3. BO”, dog er projektet ”Integrationsfremmende aktiviteter for børn og deres forældre” udskudt som følge af den generelle opbremsning.

Det fremgår af forligsteksten, at Børne- og Skoleudvalget skal have en løbende afrapportering vedr. inklusion. Denne afrapportering vil blive givet løbende gennem kvalitetsrapporten.

 

Dagtilbud:

Dagtilbud forventer ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på -2,000 mio. kr. på driften, hvilket kan henføres til institutionernes egen opsparing samt opbremsning på projektmidler til udvikling af profilinstitutioner.

 

Skoler:

Skoler forventer ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på 19,600 mio. kr. på driften. 13,400 mio. kr. heraf er overført som lån fra 2017. Den resterende del af det forventede merforbrug skyldes primært et forventet merforbrug på det mellemkommunale område på 9,800 mio. kr. samt et forventet merforbrug på 0,900 mio. kr. vedrørende enkeltintegrerede elever. Herudover har området fået tildelt eksterne midler som er bundet til kompetenceudvikling af lærer. Disse midler forventes først at blive anvendt i 2019 og 2020, hvorfor de i indeværende regnskabsår formindsker det reelle merforbrug på området med 5,500 mio. kr. Det forventede resultat er 1,400 mio. kr. bedre end forventningen ved 2. budgetopfølgning hvilket primært skyldes den generelle opbremsning.

 

Familie- & Børnesundhed:

Familie- & Børnesundhed forventer ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på -6,000 mio. kr. Det forventede resultat er 3,500 mio. kr. bedre end ved 2. budgetopfølgning, hvilket primært skyldes tilførsel af midler til to nye eksterne projekter samt den generelle opbremsning.

 

1,780 mio. kr. af det forventede mindreforbrug skyldes enhedernes forventede opsparing, hvilket skal ses i sammenhæng med overført opsparing fra 2017 på 3,687 mio. kr.

2,408 mio. kr. vedrører de interne politisk godkendte projekter. Flere af projekterne er flerårige, hvorfor det forventede spar/lån er afsat til lønninger i 2019. Opbremsningen betyder, at der er stoppet op på projekt ”Grib sorgen, grib livet” samt projekt ”Integrationsfremmende aktiviteter for børn og deres forældre”, svarende til 0,550 mio. kr.

1,100 mio. kr. af det forventede mindreforbrug vedrører eksterne midler som er tilført området ultimo juni 2018 til projekterne ”Prospect to life” og ”Tilbage på sporet”. Projekterne er flerårige og det forventede spar/lån er afsat til lønninger i 2019.

Foranstaltninger og Familie- & Ungdomscentret:

I statistikmaterialet herunder ses, at der i de senere år har været en stor stigning i antallet af underretninger med stigende antal børnefaglige undersøgelser til følge i Familieafdelingen. Dette har medført et ekstra pres på alle de forebyggende foranstaltninger og ydelser på Familie- & Ungdomscentret. Herudover er der pres på ydelser fra PPR, herunder psykologer, KKP og tale- og hørekonsulenter.  På trods af de stigende mængder formår området at finansiere arbejdsbyrden via verserende projekter samt spar/lån fra 2017. Der skal dog gøres opmærksom på, at der i september er truffet beslutning om to anbringelser der til sammen vil koste 6,000 mio. kr. årligt. Det vurderes at disse sager kan holdes indenfor budgettet i indeværende år.

 

År

Antal underretninger

Antal afgørelser om børnefaglige undersøgelse

2014

                     684

                       85

2015

                     738

                     176

2016

                     847

                     201

2017

                  1.073

                     232

2018 jan-aug

                     930

                     159

 

Udviklingen følges tæt i samarbejde med Budget & Analyse.

Indstillinger

Børn & Unge samt Familie- & Børnesundhed indstiller

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Godkendt.

Punkt 50 Læringsrapport dagtilbud 2017

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget den samlede læringsrapport 2017 for dagtilbud fra Program for læringsledelse. Rapporten giver et detaljeret billede af udviklingen i distriktsinstitutionerne. Ledelsen i Børn og Unge har afholdt dialogmøder med hver distriktsinstitution i foråret 2018 med afsæt i de bagvedliggende data i læringsrapporten.

Sagsbeskrivelse:

Sammen med 13 andre kommuner indgår Fredericia i Program for læringsledelse, der drives af Aalborg Universitet og COK. Seks kommuner, herunder Fredericia, deltager også med dagtilbudsområdet. Program for læringsledelse sigter mod at forbedre alle implicerede børns trivsel, læring og udvikling. En del af metoden i programmet er, at alle professionelle skal blive dygtigere til at inddrage data og forskningsviden med henblik på at indfri de kommunale målsætninger.

I Fredericia startede Program for læringsledelse som et pilotprojekt i 2013, hvor den første kortlægning blev gennemført. I efteråret 2015 blev anden kortlægning gennemført, og i efteråret 2017 gennemførtes 3. kortlægning. I hele perioden har kortlægningerne bidraget til at arbejde mere datainformeret og på den baggrund få mere fokus på de væsentligste nedslagspunkter i institutionerne. Ligeledes er der arbejdet målrettet med forskellige forskningsbaserede kompetencepakker, som distriktsinstitutionen selv har kunnet vælge ud i henhold til distriktets fokuspunkter.

Kompetencepakkerne har støttet op om den løbende udvikling af det professionelles læringsfællesskab i alle distriktsinstitutioner.

På udvalgsmødet vil der blive givet en kort status på arbejdet med Program for læringsledelse i dagtilbud.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Der er tydelige tegn på, at arbejdet med Program for læringsledelse bidrager positivt til at løfte børnenes trivsel og læring i dagtilbud.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter, om der er særlige tematikker fra gennemgangen, som Udvalget ønsker at vende tilbage til i løbet af 2019.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Godkendt.

Punkt 51 Tidsplan for strategiudvikling i relation til Børne- og Ungepolitikken

Sagsresumé

På udvalgsmødet i maj 2018 blev der taget beslutning om at arbejdere videre med en plan for, hvornår og hvordan distrikterne løfter en række strategier i perioden 2018 – 2020 i henhold til Børne- og Ungepolitikken.

 

Sagsbeskrivelse:

Alle distrikter arbejder på tværs af dagtilbud, skole, fritid med at omsætte strategiske fokusområder, som er udvalgt på baggrund af de politiske målsætninger. Det betyder at al strategiarbejde og de deraf følgende handleplaner i dagtilbud og skoler bliver fulgt op af ledelsesteamet i distriktet.

I perioden 2018 – 2020 vil der være fokus på at arbejde med følgende strategiske fokusområder:

1)       Teknologi og digital dannelse, 2) Det tværfaglige samarbejde på tværs af fag/læreplanstema, som særligt har fokus på naturfag og matematik gennem et større kompetenceløft i samarbejde med LSUL (Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring på SDU/UCL), som arbejder på tværs af naturfagene, teknologi og matematik. 3) Literacy (sprog og læsning) samt 4) Demokrati og dannelse. Punkt 4) vil der først komme et fælles strategisk fokus på i 2020, men elevrådene forventes at blive inddraget allerede i 2019 ift. dette strategiarbejde.

På mødet fremlægges en tidsplan.

Økonomiske konsekvenser

Der er behov for årligt at vurdere på den teknologiske udvikling iht. at kunne udvikle på relevante teknologiske muligheder i børn- og unges læringsmiljø.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, på baggrund af drøftelser med distriktslederne, at den fremlagte tidsplan for strategiudvikling er realistisk, men vil være krævende.

Indstillinger

Fagafdelingen anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget drøfter tidsplanen for eventuelle justeringer og tager beslutning om, hvornår man ønsker en opfølgning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Godkendt.

Punkt 52 PC og tablets i skolen - BYOD Bring your own device

Sagsresumé

Folkeskolerne i Fredericia har alle åbnet op for, at eleverne kan medbringe egne PC´ere/tablets i skolen til brug i undervisningen. Skolers information til forældrene omkring dette emne har affødt forældrereaktioner, som de lokale medier har interesseret sig for. Der er på den baggrund sket en præcisering af BYOD-princippet (Bring Your Own Device).

 

Sagsbeskrivelse:

Det er tilladt, at eleverne medbringer deres egen PC/tablet i skolen og bruger den i undervisningen. Det skal imidlertid være frivilligt for eleverne, om de vil benytte deres egen private PC/tablet.

Børn og Unge har på det seneste skærpet over for skolernes ledelse, at der skal være en tydelig og klar kommunikation til forældre og medarbejdere omkring rammerne for BYOD-princippet.

På folkeskolerne i Fredericia er den eksisterende ramme, at skolerne skriver ud til forældrene, at eleverne kan medbringe egen computer fra 7.-10. klasse. Elever, der enten ikke ønsker eller ikke har mulighed for selv at medbringe eget IT-udstyr, får dette stillet til rådighed af skolen, Det betyder, at ingen elever i overbygningen stilles ringere end andre i forhold til den daglige undervisning. På basismatriklerne stilles der ingen fordringer/forventninger om, at eleverne medbringer eget udstyr, men det sker, at elever medbringer uopfordret.

I forbindelse med at en stigende andel af eleverne, ønsker at benytte egen PC i overbygningen overdrages brugbart IT-udstyr fra overbygningen til brug på skolens basismatrikler 0.-6.klasse. Dette er det kommunale niveau, som der er en økonomisk ramme for at dække på nuværende tidspunkt.

Ombudsmanden har på baggrund af sager i andre kommuner omkring BYOD den 01.10.2018 præciseret, at kommunerne ikke må kræve af forældrene, at deres børn skal medbringe egne PC´ere til brug i undervisningen i folkeskolen. Eleverne må dog gerne medbringe IT-udstyret frivilligt. Ombudsmanden skriv er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at ikke alle skoler, har været tilstrækkelig tydelige i deres kommunikation med skolens forældre og medarbejdere omkring Bring Your Own Device-princippet. Dette har derfor givet anledning til undren og spørgsmål til politikere fra forældre. Børn og Unge har fulgt op på skolernes kommunikation og bedt om, at den præciseres yderligere i forhold til både forældre og medarbejdere.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget fastholder, at BYOD-princippet kun kommunikeres ud til forældrene i udskolingen, som en frivillig mulighed for de elever, der ønsker at benytte egen PC/tablet. Dette forhindre dog ikke elever i 0.-6.klasse at medbringe tablet/PC uopfordret.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Efter drøftelse var der enighed om at følgende indstilling godkendes:

”Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget fastholder, at BYOD-princippet kun kommunikeres ud til forældrene i udskolingen, som en frivillig mulighed for de elever, der ønsker at benytte egen PC/tablet ”.

Punkt 53 Strategi for teknologi og digital dannelse

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Med afsæt i Børne- og Ungepolitikken er der i 2018 blevet arbejdet med at kigge nærmere på, hvordan vi videreudvikler dagtilbud og skoler i relation til måden vi bringer ny teknologi i spil i relation til børns trivsel og læringsmiljø.

Siden januar 2018 har lederne i dagtilbud og skoler haft til opgave sammen med pædagogiske konsulenter i CPU at gå i dialog med bestyrelser og medarbejdere omkring brugen af teknologi i dagtilbud og skole. Der er i 2018 sat øget fokus på børn og unges digitale dannelse som en følge heraf.

På udvalgsmødet vil der være en gennemgang af udviklingen i dagtilbud og på skolerne ift. arbejdet med teknologiforståelse og nye digitale læremidler samt i relation til implementering af nye digitale samarbejdsplatforme som AULA og Meebook.

Samarbejdsplatformen AULA skal erstatte Skoleintra fra august 2019. I løbet af 2020 vil AULA også blive rullet ud på dagtilbudsområdet i Fredericia i henhold til den politiske beslutning truffet i efteråret 2015.

Ovenstående indsatsområder er forbundet med en række dilemmaer og muligheder, som vil blive foldet ud i et oplæg på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Nye digitale platforme:

Der er økonomiske udfordringer forbundet med den nye digitale samarbejdsplatform AULA. AULA vil være godt tre gange så dyr at drifte, som det nuværende Intra. Intra koster samlet set 120.000 kr./årligt. Fra 2019 vil det koste ca. 410.000 kr. at drifte AULA på skoleområdet (76 kr./barn) hertil kommer yderligere 200.000 kr. for at drifte AULA fra 2020 på dagtilbudsområdet (50 kr./barn).

Der vil samtidig være en engangsudgift i foråret 2019 til en række AULA-tilpasninger/integrationer for at samarbejdsplatformen kan komme til at fungere tilfredsstillende for medarbejdere/forældre fra august 2019. Denne engangsudgift i 2019 forventes som minimum at løbe op i 350.000 kr.

Meebook som er i drift koster årligt 235.000 kr. i licens.

Løbende vedligehold af hardware:

Der er få midler i dagtilbud og på skolerne til at vedligeholde og indkøbe nyt udstyr som tablets og chromebooks, hvilket betyder, at der er hardware, som ikke bliver udskiftet, når det er udtjent. I 2020 forventes de iPads som medarbejdere i dagtilbud fik i 2016 at være nedslidt (300 stk. x 2200 kr.). På skoleområdet har skolerne haft midler til vedligehold/indkøb, men de har ikke kunnet dække behovet.

Indkøb af digitale læremidler:

Fra 2018 får kommunen ikke længere et årligt tilskud fra UVM til indkøb af digitale læremidler. I 2018 og 2019 er den årlige udgift til digitale læremidler på ca. 1,8 mio. I perioden 2015-2017 har kommunen modtaget et samlet tilskud fra UVM på godt 1,7 mio..

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at dagtilbud og skoler vil blive udfordret fra 2019 omkring brugen af de mange nye digitale læremidler, idet midlerne til vedligehold af hardware og fortsat indkøb af digitale læremidler ikke vurderes at være tilstrækkelige. Skolerne får fremadrettet en væsentlig højere årlig udgift til licenser til de to nye digitale platforme AULA og Meebook.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at arbejdet med strategi for teknologi og digital dannelse 0-18 år fortsætter sammen med distrikterne, og at nedenstående beløb indregnes i budgetlægningen for 2019:

-          Implementering af AULA 2019 (integrationer 350.000 + licens 290.000):  640.000 kr.

-          Årlig licens Meebook:    235.000 kr.

-          Merudgift til digitale læremidler i 2019 i relation til bortfald af tilskud:  575.000 kr.

 

Børn og Unge anbefaler, at udvalget følger op på strategien i forhold til budget 2020.

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget drøfter, om der skal indledes et samarbejde med Uddannelsesudvalget omkring strategien for teknologi og digital dannelse.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Godkendt.

Punkt 54 Opfølgning på UVM pulje til løft af fagligt svage elever

Sagsresumé

Kirstinebjergskolen og Ullerup Bæk Skolen kan hvert år i tre år (2018 – 2020) få udbetalt en præmie fra UVM, såfremt skolerne lykkes med at løfte en vis andel af eleverne i matematik og dansk op på minimum 4 i begge fag. UVM laver opgørelsen hvert år i september.

 

Sagsbeskrivelse:

Skoleåret 2017/18 er det første år, hvor UVM uddeler præmie til udvalgte skoler i Danmark for at løfte fagligt svage elever i dansk og matematik. Ullerup Bæk Skolen får på baggrund af deres resultater i forbindelse med afgangsprøverne i sommeren 2018 udbetalt en præmie på 1,4 mio. kr. Kirstinebjergskolen får ikke udbetalt en præmie i år. Den kontante præmie må skolen selv bestemme hvordan de investerer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der er elever på begge skoler, der har fået et positivt udbytte at den måde skolerne har arbejdet med undervisningsdifferentiering på i 9.klasse. Kirstinebjergskolen har dog i mindre grad fået fagligt svage elever løftet i dansk, hvilket er den primære årsag til, at skolen ikke har opnået at få præmie i år.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget får en orientering i september 2019 og igen i 2020 på, hvordan de to skoler er lykkedes med at løfte de fagligt svageste elever i dansk og matematik.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Godkendt.

Punkt 55 Opfølgning på fælles temamøde med Uddannelsesudvalget 120918

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget havde 12/9 drøftelser med Uddannelsesudvalget omkring overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Udvalgene ønskede gennem et tæt samarbejde at vurdere på mulige indsatser, således at alle elever lykkes med at gennemføre en ungdomsuddannelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af drøftelser i relation til kvalitetsrapporten på skoleområdet og en gennemgang af frafald på ungdomsuddannelserne afholdt Børne- og Skoleudvalget et temamøde med Uddannelsesudvalget den 12/9. På mødet blev der truffet beslutning om, at hvert af de to udvalg skulle udvælge et eller flere fokusområder for en styrket indsats i forhold til at understøtte alle unges muligheder for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. I folkeskolen handler det bl.a. om at nedbringe andel af elever, som ikke vurderes at være uddannelsesparat.

Fokusområder som fremkom på mødet i september i relation til grundskolen:

- Mulighed for mere erhvervspraktik og brobygning i grundskolen. Kan det motivere og skabe højere faglig trivsel? Kan det fremme valget af den rigtige ungdomsuddannelse fra start?

- Forældremøderne i udskolingen -  Forældresamarbejdet kræver differentiering – Brug for mere direkte dialog mellem den unge, forældre, lærer og UU omkring kompetencer, trivsel og uddannelsesmuligheder – indsatser skal aftales i et samspil og koordineres.

- AKT og KKP er vigtige aktører ift. at understøtte alle børns skoletrivsel – der skal ske en hurtig reaktion ift. fravær.

- Der skal være mere fokus på at kunne løfte flere elevers faglige og sociale trivsel på mellemtrinnet, så børn ikke mister modet for deres læreproces i en meget ung alder.

- Præstationskulturen blandt unge.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer,

at der bør være et særligt fokus på mellemtrinnet, og de elever som begynder at vise tegn på, at de mistrives og ikke i tilstrækkelig grad tror på sig selv.

at der er flere unge i udskolingen, der kunne have glæde af at komme mere ud i erhverspraktikordninger/brobygning i løbet af udskolingen for at blive mere afklaret og motiveret for uddannelse .

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler,

at Børne- og Skoleudvalget beslutter at have fokus på  indsatser på mellemtrinnet i forhold til at understøtte en varieret skoledag og en styrket straksindsats, der hvor der er børn, der viser tegn på mistrivsel/fravær.

at Børne- og Skoleudvalget beslutter at sætte fokus på erhvervspraktikordninger/brobygning i udskolingen for den gruppe af elever, der vurderes ikke uddannelsesparate..

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Efter drøftelse blev det besluttet at Børne- og Skoleudvalget vil arbejde mere med følgende:

”Børne- og Skoleudvalget beslutter at have fokus på indsatser på mellemtrinnet i forhold til at understøtte en varieret skoledag og en styrket straksindsats, der hvor der er børn, der viser tegn på mistrivsel/fravær”.

Sidste afsnit i indstillingen vedr. erhvervspraktikordningen/brobygning varetages af Uddannelsesudvalget.

Punkt 56 Orientering om budgetopbremsningen i Familie & Børnesundhed

Sagsresumé

Familiechefen giver en orientering om status i Familie og Børnesundhed, som konsekvens af budgetopbremsningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget vedtog på mødet den 27.08.18 at ansættelser blev sat på pauser, på baggrund af bekymring for at overskride servicerammen. Familiechefen vil på mødet give en orientering om status i Familie & Børnesundhed, som konsekvens af opbremsningen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-11-2018

Taget til efterretning.

Punkt 57 Orientering (Lukket)