Børne- og Skoleudvalget - 24-10-2022

Referat
Dato:
Mandag, 24 oktober, 2022 - 18:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 20 oktober, 2022 - 22:29
Referat publiceret:
Onsdag, 23 november, 2022 - 09:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Godkendt.

Punkt 2 3. Budgetopfølgning 2022 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Ved 3. budgetopfølgning 2022 forventes merforbrug på serviceudgifter på 24,903 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes merudgifter vedr. foranstaltninger til børn og unge, herunder aflastning samt tilbagebetaling som følge af genberegning af dagtilbudstakster.

Der ansøges om omplacering af budget fra overførselsudgifter til serviceudgifter (0,255 mio.kr.) samt tillægsbevillinger vedr. udmøntning af fleksjobpulje (0,0,17 mio. kr.). Efter godkendelse af omplacering og tillægsbevilling forventes der et merforbrug på serviceudgifter på 24,631 mio.kr. kr. (tabel 2).

Desuden søges om tillægsbevilling på i alt 1,234 mio. kr. vedr. overførselsudgifter.

 

Som en del af genberegningen af dagtilbudstakster søges det årlige tilskud pr. barn til private institutioner godkendt.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder. 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes. 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme. 

 

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning. 

 

 

 

 

 

Tabel 1 

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter, ordinær drift

968.645

968.190

993.093

24.903

-          Dagtilbud, Skoler og Fritid

807.672

809.896

817.593

7.697

-          Familie og Børn

160.973

158.294

175.500

17.206

Overførselsudgifter

7.467

9.316

10.550

1.234

Central refusionsordning

-3.082

-3.985

-10.785

-6.800

Skattefinansieret anlæg

41.185

92.685

95.185

2.500

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt 

Forskellen mellem vedtaget og korrigeret budget er ændringer som følge af godkendelse af overførsler mellem årene, rettelser som følge af styrelsesvedtægten og sager med økonomisk effekt, der er godkendt mellem 3. budgetopfølgning 2021 og 3. budgetopfølgning 2022. 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

 

SERVICEUDGIFTER 2022

I forbindelse med 3. budgetopfølgning 2022 indstilles justeringer for i alt 0,272 mio. kr. på serviceudgifter. 

Omplaceringer 

Serviceudgifter i alt 0,272 mio. kr. 

  • Til Familie og Børn (serviceudgifter) fra Familie og Børn (overførselsudgifter):  
    • Omplaceringen er en teknisk korrektion, hvor der flyttes budget på 0,255 mio.kr. til serviceudgifterne fra overførselsudgifterne. Den tekniske korrektion er ligeledes foretaget i 2023 og frem i forbindelse med vedtagelsen af budget 2023.
  • Til Dagtilbud, Skoler og Fritid fra fleksjobpuljen:
    • Omplaceringen er udmøntning af fleksjobpuljen, 0,017 mio.kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER/CENTRAL REFUSIONSORDNING 2022

I forbindelse med 3. budgetopfølgning 2022 indstilles til justeringer for i alt 1,234 mio. kr. på overførselsudgifterne. 

Omplaceringer

Overførselsudgifter i alt -0,255 mio. kr.

  • Til Familie og Børn (serviceudgifter) fra Familie og Børn (overførselsudgifter):  
    • Omplaceringen på -0,255 mio. kr. er en teknisk korrektion og modposten til den ovenfor beskrevne under serviceudgifterne.

 

Tillægsbevillinger

Overførselsudgifter i alt 1,489 mio. kr.

  • Familie og Børn, Teknisk korrektion.
    • Tilpasning af indtægtsbudget vedr. refusioner, så refusionerne svarer til 50 pct. af udgiftsbudgettet: 1,489 mio. kr. Den tekniske korrektion er foretaget i 2023 og frem i forbindelse med budgetvedtagelsen.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning på mødet den 14. november 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud: 

 

 Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter, ordinær drift

968,645

968,462

993,093

24,631

-          Dagtilbud, Skoler og Fritid

807,672

809,913

817,593

7,680

-          Familie og Børn

160,973

158,5493

175,5003

16,951

Overførselsudgifter

7,467

10,550

10,550

0

Central refusionsudgifter

-3,082

-3,985

-10,785

-6,800

Skattefinansieret anlæg

63,227

92,685

95,185

2,500

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER 2022

3. budgetopfølgning 2022 viser et forventet merforbrug i forhold til det korrigeret budget på Børne- og Skoleudvalgets område på ca. 24,6 mio.kr. jf. tabel 2.

 

Merforbruget på Dagtilbud, skoler og fritid skyldes hovedsageligt de økonomiske konsekvenser af genberegningen af dagtilbudstaksterne. Konsekvenserne vurderes til at medføre merudgifter på 8,8 mio. kr. i indeværende år.

 

Genberegningen af dagtilbudstaksterne påvirker det årlige tilskud pr. barn til private institutioner, som er justeret og fremgår af tabel 3.

 

 

Den nye beregningsmodel for dagtilbudstakster er justeret i beregningen af administrations- og bygningstilskud til private daginstitutioner, og de nye beregnede beløb i forhold til det årlige tilskud pr. barn til private institutioner søges godkendt.

 

Tabel 3: Årligt tilskud pr. barn til private institutioner i henhold til dagtilbudsloven

Pasningstype

Nuværende tilskud

pr. år (kr.)

Nyt beregnet tilskud pr. år (kr.)

Difference pr. år (kr.)

+ = øget tilskud

Tilskud pr. barn 0-2 år (47,5 timer pr. uge)

124.016

124.016

0

Bygningstilskud

5.160

6.880

1.720

Administrationstilskud

3.146

4.195

1.049

Samlet tilskud

132.323

135.092

2.769

 

 

 

 

Tilskud pr. barn 3-5 år (47,5 timer pr. uge)

72.593

72.593

0

Bygningstilskud

2.417

3.222

805

Administrationstilskud

1.888

2.517

629

Samlet tilskud

76.898

78.333

1.435

 

For Familie og Børn er forklaringen på det forventede merforbrug dels et antal nye sager med børn, som har brug for en indsats – enten i form af en anbringelse eller et aflastningstilbud. Hertil ligeledes et øget aflastningsbehov hos børn, som allerede er i aflastning. Der er tale om et skønnet merforbrug i 2022 for anbragte børn samt børn i aflastning og forebyggende foranstaltninger på ca. 19,5 mio. kr.

 

Børne- og Skoleudvalget vil i resten af 2022 udvise størst mulig tilbageholdenhed i forhold til at begrænse de forventede merudgifter.

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger: 

 

Dagtilbud, Skoler og Fritid (merforbrug 7.680 mio. kr.): 

  • Tilbagebetaling dagtilbudstakster, merudgift 8,800 mio. kr.
  • Stigende energipriser, merudgifter 2,3 mio. kr.
  • Covid-19. Lønudgifter til podeopgaven, merforbrug 1,650 mio. kr.
  • Ukraine, modtagerklasser, merforbrug 1,300 mio. kr.
  • PPR, merudgifter 1,200 mio.kr.
  • Folkeskoler, diverse områder, samlet merforbrug 0,500 mio. kr.
  • Fritid, mindreforbrug -1,650 mio. kr.
  • Dagtilbud, rekrutteringsudfordringer og vikarudgifter, mindreudgifter -1,770 mio. kr.
  • Tilbageholdenhed, mindreudgifter -4,650 mio. kr.

 

Familie og Børn (merforbrug 16,951 mio. kr.): 

  • Anbragte børn samt børn i aflastning og forebyggende foranstaltninger, merforbrug på i alt 19,500 mio. kr. Forventningen ved 2. BO var et merforbrug på ca. 9,000 mio. kr., og forværringen i skyldes primært:
    • Et mere opdateret datagrundlag over foranstaltninger og eksisterende sager end ved 2. BO giver en forventning om merudgifter på ca. 4,500 mio.kr.
    • Nye dyre enkeltsager siden 2.BO medfører forventede merudgifter på ca. 2,000 mio. kr. i 2022.
    • Øget aflastningsbehov hos børn der allerede er i aflastning medfører merudgifter på ca. 1,8 mio.kr. 
    • En tabt refusionssag til Favrskov kommune medfører merudgifter på ca. 1 mio.kr.
  • Merforbrug på løn 0,500 mio. kr.
  • Færre domsanbragte børn, mindreudgift på ca. -2,100 mio. kr.
  • Tilbageholdenhed mv., mindreudgift på ca. -0,941 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER/CENTRAL REFUSIONSORDNING 

Budgettet til overførselsudgifterne forventes at være i balance. 

 

Familie og Børn (merindtægt 6,800 mio. kr.):

Der forventes 6,800 mio. kr. (merindtægt) i refusioner fra den centrale refusionsordning som følge af flere særligt dyre enkeltsager.

 

ANLÆG

Dagtilbud, Skoler og Fritid (merudgift 2,500 mio. kr.):

Som følge af stigende materialepriser forventes en merudgift på 2,500 mio. kr. vedr. renovering af Afd. Skolesvinget.

 

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren og direktøren for Børn, Unge og Kultur

  • At 3. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet
  • At det årlige tilskud pr. barn til private institutioner for 2022 i henhold til dagtilbudsloven godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Ad 1) Godkendt, og sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

 

Udvalget beder forvaltningen om at sætte fokus på udvikling af de specialiserede tilbud og indsatser i Familie- og Børn med henblik på at finde fremtidige løsninger på de allerede kendte udfordringer på Budget 2023.

 

Ad 2) Godkendt, og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet

 

Punkt 3 Orienteringssag: Opfølgning på budgetforlig 2023

Sagsresumé

Der blev d. 25. september 2022 indgået budgetforlig for 2023-2026. På mødet orienteres fagudvalget om budgetforligets udfald på udvalgets respektive fagområder.

 

Sagsbeskrivelse:

Søndag d. 25. september 2022 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Ny Borgerlige forlig om budget 2023-2026. Budget 2023 er endeligt godkendt d. 10. oktober.

Forligspartierne har med Budget 2023 blandt andet adresseret de økonomiske udfordringer på de store velfærdsområder med henblik på at skabe retvisende budgetter.

Efter endelig godkendelse af Budget 2023 igangsætter direktionen udarbejdelsen af en nærmere plan for udmøntning af budgettet.

Udvalget vil på indeværende møde gennemgå budgetforliget på udvalgets respektive fagområder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

 

Direktionen indstiller, at

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 4 Beslutningssag: Opdaterede kriterier for godkendelse af privatinstitutioner i Fredericia Kommune

Sagsresumé

De nuværende kriterier for godkendelse af private daginstitutioner er af ældre dato og beskriver ikke de seneste nye lovkrav. Der er derfor blevet udarbejdet forslag til en opdatering af kriterierne for godkendelse af privatinstitutioner i Fredericia Kommune.

Fredericia Kommunes godkendelseskriterier for private daginstitutioner er blevet mere udførlige end de nuværende kriterier. De er også blevet opdateret med de seneste nye lovkrav. De nuværende krav om depositum og driftsgaranti foreslås bibeholdt.

 

Sagsbeskrivelse:

Daginstitutioner kan med kommunalbestyrelsens godkendelse drives af private leverandører som privatinstitution. En privatinstitution, som opfylder lovgivningens og kommunalbestyrelsens betingelser for godkendelse, har krav på godkendelse. Godkendelsen sker på baggrund af de af kommunalbestyrelsen fastsatte og offentliggjorte kriterier for godkendelse. De nuværende kriterier for godkendelse af privatinstitutioner i Fredericia kommune er af ældre dato og beskriver ikke de seneste nye lovkrav.

Vedhæftede bilag er udkast til en opdateret version af Fredericia Kommunes godkendelseskriterier for etablering og drift af privatinstitutioner i kommunen. Den nye version er blevet opdateret med følgende:

-          En mere udførlig beskrivelse af lovgivningens krav.

-          De nye lovkrav om minimumsnormeringer i daginstitutioner, som træder i kraft den 1. januar 2024.

-          De stigende krav til kommunernes tilsyn med dagtilbud, som trådte i kraft den 1. januar 2022.

Det er ikke påkrævet for kommunen at forlange depositum eller driftsgaranti i forbindelse med oprettelsen af en privatinstitution. Det foreslås dog at bibeholde kravene fra de nuværende retningslinjer, som omfatter:

-          Krav om et depositum på 30.000 kr., hvilket er det maksimale kommunen må opkræve.

-          Krav om en driftsgaranti for et beløb svarende til 1½ måneds drifts-, bygnings- og administrationstilskud pr. barn.

Formålet med at stille krav om depositum er at afholde useriøse private leverandører fra at søge om godkendelse, mens driftsgarantien sikrer at kommunen med dags varsel kan leve op til sin forsyningsforpligtelse, hvis en privat leverandør stopper driften.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fagchefen for Dagtilbud, Skole og Fritid vurderer, at opdateringen er nødvendig i henhold til ny lovgivning på dagtilbudsområdet.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget godkender det reviderede forslag til godkendelseskriterier for privatinstitutioner i Fredericia Kommune.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Godkendt.

Punkt 5 Beslutningssag: Bydækkende helhedsplan

Sagsresumé

Byrådet vedtog 13. december 2021 at godkende en prækvalifikationsansøgning til Landsbyggefonden, udarbejdet sammen med Boli.nu og Boligkontoret Fredericia.

 

Der er nu udarbejdet en endelig ansøgning til en bydækkende helhedsplan, der skal godkendes forud for boligorganisationernes indsendelse til Landsbyggefonden.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken i Fredericia har igennem flere år, i tæt samarbejde med Fredericia kommune, arbejdet målrettet med at løfte borgere ind i meningsfuld beskæftigelse, uddannelse, sociale fællesskaber, integrationsindsatser og ydet en væsentlig indsats på en positiv lokalsamfundsudvikling.

 

De succeser og det udviklingspotentiale, der er set i Sønderparken og Korskærparken igennem flere år, skal udbredes til resten af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud som udvikles efter inspiration fra bl.a. den nuværende boligsociale helhedsplan.

 

Den kommende boligsociale helhedsplan udvides fra nuværende 8 afdelinger til 41 afdelinger, og bliver således Danmarks største bydækkende boligsociale helhedsplan.

 

På baggrund af Prækvalifikation tilsendt Landsbyggefonden januar 2022, har Landsbyggefonden givet Boli.nu og Boligkontoret Fredericia et foreløbigt tilsagn om støtte på ca. 13 mio. kr. Støtten gives via Landsbyggefondens pulje til socialt og forebyggende arbejde i problemramte områder efter almenboliglovens §91a.

 

En forudsætning for støtte fra Landsbyggefonden er, at indsatserne foregår i et tæt samarbejde med kommunen, og at kommunen og boligforeningerne tilsammen medfinansierer 25% af udgifterne. Støtten kan ikke gives til "mursten".

 

Indsatserne udvikles i tæt samarbejde med de kommunale aktører, organisationer, foreninger samt virksomheder.

 

Det tidligere §17 stk. 4 Helhedsplansudvalget, har arbejdet målrettet med kendskabet til arbejdet indenfor det boligsociale arbejde samt udviklingen af den kommende bydækkende boligsociale helhedsplan.

 

Arbejdet med den bydækkende helhedsplan er politisk forankret i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.

 

Der er nu udarbejdet en endelig ansøgning til Landsbyggefonden om midler til den bydækkende boligsociale helhedsplan fra 2023-2026.

 

Materialet skal godkendes i de respektive boligorganisationer, i byrådet, samt endeligt hos Landsbyggefonden. Dette foregår sideløbende i løbet af efteråret 2022.

 

Ansøgningsmaterialet er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der stilles fra landsbyggefondens side krav om en lokal medfinansiering på min 25%. Dette vil ikke kræve yderligere tilførsel af midler til forvaltningen, men vil ske ved en fortsat prioritering indenfor rammen, fordelt mellem eksisterende kommunale ressourcer, som målrettes indsatser i den bydækkende helhedsplan. Den kommunale medfinansiering udgør godt 50%.

Vurdering

På baggrund af de succeser og det udviklingspotentiale Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken igennem flere år har haft, vurderes det, at de skal udbredes til at være en bydækkende boligsocial helhedsplan for flere områder af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud, som udvikles efter inspiration fra den nuværende Boligsociale Helhedsplan.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene indstiller til Byrådet, at godkende ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Udvalget anbefaler at Byrådet godkender ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Udvalget anbefaler at Byrådet godkender ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Punkt 6 Beslutningssag: Valg til Fredericia Idrætsråd 2022

Sagsresumé

Fredericia Idrætsråd er etableret i 2019 for at udvikle og skabe stærke og frugtbare relationer mellem idrættens aktører, Fredericia Kommune, erhvervsliv og øvrige relevante parter. Børne- og Skoleudvalget skal udpege nyt medlem til Fredericia Idrætsråd, idet afdelingsskoleleder Lisa Mikkelsen er udtrådt.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Idrætsråd arbejder for at sikre fremdrift på idrætsområdet i Fredericia. Der afholdes som udgangspunkt 4 møder årligt. 

Børne- og Skoleudvalget skal udpege et medlem til Fredericia Idrætsråd, der består af i alt 15 personer.

De 15 medlemmer af Fredericia Idrætsråd er sammensat på følgende måde:

Fem medlemmer udpeges iblandt godkendte foreninger som geografisk/ område repræsentant i hvert af de lokale idrætsmiljøer: 1) Taulov-Skærbæk 2) Erritsø/Snoghøj/Sanddal 3) Bredstrup-Pjedsted 4) Trelde-Vejlby 5) Foreninger hjemmehørende i Fredericia Midtby eller med tilknytning til Fredericia Idrætscenter.

To medlemmer udpeges af Ungebyrådet.

Et medlem udpeges af Børne- og Skoleudvalget.

Et medlem udpeges af Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.

Et medlem udpeges af Handikaprådet.

Et medlem udpeges af de fire selvejende haller.

Et medlem udpeges af kommunale haller.

Et medlem udpeges af Business Fredericia.

To medlemmer (formand og næstformand for Kultur og Fritidsudvalget) udpeges som politiske repræsentanter.

 

Børne- og Skoleudvalget ønsker at udpege en person til Fredericia Idrætsråd, der har tilknytning til skoleområdet og brænder for at understøtte at børn og unge får gode oplevelser med foreningsidrætten i Fredericia.

Som udpeget af Børne- og Skoleudvalget sidder man i Fredericia Idrætsråd i egen ret og for en 4-årig periode.

Kandidat præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget udpeger kandidat til Fredericia Idrætsrådet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Udvalget udpeger Jimmy Hesselbjerg.

Punkt 7 Beslutningspunkt: Udkast til foreløbig tids- og procesplan for ny Børne- og Ungepolitik

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget besluttede på udvalgsmødet 5. maj 2022, at der tilrettelægges en meget bred og involverende dialogproces med henblik på at udarbejde en kort og skarpt prioriteret politik. Udvalget ønsker en tids- og procesplan, så politikken kan godkendes af Byrådet senest i efteråret 2023. Den involverende proces kan først igangsættes, når Byrådet har vedtaget ny vision for Fredericia frem mod 2032.

 

Sagsbeskrivelse:

Igangsætningen af en ny politik på børne- og ungeområdet afventer, at byrådet godkender ny vision for Fredericia frem mod 2032.

På udvalgsmødet vil udvalget få et foreløbigt udkast til, hvordan processen kan designes:

Nov./Dec./Jan: Inspirationsfasen

Feb.: Kick off fasen for relevante politiske udvalg såfremt visionen er godkendt

Marts/April: Deltagelsesfasen

Maj-juni: Design-/Udformningsfasen (udkast)

Juni: Høringsfasen

Aug.-Sep.: Beslutningsfasen

 

På udvalgsmødet drøftes blandt andet forskellige muligheder for indhold i inspirationsfasen i perioden fra november 2022 til januar 2023.

Chefkonsulent Charlotte Mikkelsen fra Sekretariatet for Børn, Unge og Kultur deltager under punktet med et oplæg til inspiration.

Økonomiske konsekvenser

Den økonomiske ramme for udarbejdelse af ny politik for børne- og ungeområdet afventer beslutning i forhold til omfanget af politikken.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller at Børne- og Skoleudvalget drøfter indholdet i inspirationsfasen og godkender den overordnede tidsplan.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Drøftet og overordnede tidsplan godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Revidering af styrelsesvedtægten for UngFredericia

Sagsresumé

Bestyrelsen i Fredericia Ungdomsskole anmoder om, at der sker en revidering af styrelsesvedtægten for UngFredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Ungdomsskoletilbuddet, UngFredericia, er etableret efter Ungdomsskoleloven (nr. LBK 438 af 8. maj 2017). UngFredericia skal fremadrettet være et ungdomsskoletilbud for unge bosiddende i Fredericia fra 7. klasse til og med 24 år.

Bestyrelsen i Fredericia Ungdomsskole har udarbejdet en række ændringsforslag til styrelsesvedtægten for UngFredericia. Blandt andet ønskes en lidt anden sammensætning af bestyrelsen.

Forslag til ændringer af styrelsesvedtægten for UngFredericia fremgår af bilag på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller at Børne- og Skoleudvalget godkender revideringen af styrelsesvedtægten for UngFredericia og videresender til godkendelse i byrådet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Godkendt og sagen videresendes til godkendelse i Byrådet.

Punkt 9 Orienteringssag: Ankestatistik for 2021 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Social- og Ældreministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Ældreministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen.

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort den 23.06.22, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2022.

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for udvalgte paragraffer i serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

I oversigterne anvendes tre begreber:

 

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

 

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret.

Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

Nedenfor, vist i oversigtform, en oversigt over de områder der indgår i Danmarkskortet, samt yderligere statistik på børneområdet for 2020 og 2021:

 

Ankestyrelsens ankestatisk – tal for 2021

 

Område

Behandlede sager

Ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Omgørelses-procent

A

Serviceloven - alle paragraffer

74

3

16

55

26 %

B

Børnehandicap - specifik

17

0

7

10

41 %

C

Børneområdet - andre

15

0

3

12

20 %

D

Samlet for børneområdet (B+C)

32

0

10

22

31 %

E

Voksenhandicap - specifik

1

0

0

1

0 %

 

Ankestyrelsens ankestatisk – tal for 2020

 

 

Behandlede sager

Ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Omgørelses-procent

A

Serviceloven - alle paragraffer

88

11

19

58

34 %

B

Børnehandicap – specifik

16

0

6

10

38 %

C

Børneområdet – andre

29

5

3

21

28 %

D

Samlet for børneområdet (B+C)

45

5

9

31

31 %

E

Voksenhandicap - specifik

4

0

2

2

50 %

 

 

Vedr. A - Socialområdet generelt:

Her indgår alle bestemmelser i serviceloven, hvor der er kommunal klageadgang.

 

I forhold til socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Vedr. B - Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår flg. sager efter flg. bestemmelser:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftsydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Vedr. C – Børneområdet andre

Ud over børnehandicapområdet, er der en række bestemmelser i Serviceloven der vedrører børneområdet, og som indgår i det samlede overblik over socialområdet generelt i ’Danmarkskortet’:

  • Børnefaglige undersøgelse, § 50
  • Efterværn og opretholdt anbringelse, §§ 76, 76a
  • Foranstaltninger, §§ 52 stk. 3 nr. 1-9, 55, 69 stk. 1
  • Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode, § 68
  • Samvær under anbringelse, § 71
  • Valg af anbringelsessted, § 68b
  • Forældrebetaling under anbringelse, § 159
  • Økonomisk støtte, § 52a

 

Vedr. D – Samlet for børneområdet

Oversigt for hele området under Familie og Børn, dvs. tallene for B og C er lagt sammen her.

Familieafdelingen har i 2021, samlet behandlet 1.847 sager med klageret over for Ankestyrelsen. Heraf er 32 behandlet i Ankestyrelsen, dvs. 1,7 %.

For mere specifik gennemgang af hele børneområdet, henvises til ”Bilag Familie og Børn Data 2021”

 

Vedr. E - Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter flg. bestemmelser:

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, da det er forholdsmæssigt få sager der indgår i omgørelsesprocenten og omgørelsesprocenten generelt er på niveau eller faldende i forhold til 2020. I forhold til hvor mange sager der træffes afgørelse i hvert år, så er det en beskeden andel som påklages.

Når forvaltningen modtager en sag til fornyet behandling eller en sag omgøres, så gennemgås den internt med henblik på at drage læring ud til fremtidig sagsbehandling. Dette med henblik på løbende at tilpasse praksis og sikre en høj kvalitet i afgørelserne.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget og Senior og Socialudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Udsat til næste møde.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-09-2022

Sagen udsat til næste møde.

 

Nye oplysninger:

 

Ankestyrelsen udsendte den 13. september 2022 brev til alle landets kommuner, hvor man gør opmærksom på, at Folketinget har vedtaget skærpede krav til opfølgning på Danmarkskortet.

 

Med et nyt stk. 2 i § 79b i retssikkerhedsloven fremgår nu følgende:

 

”Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med behandlingen efter stk. 1 tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Beslutter kommunalbestyrelsen, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, skal kommunalbestyrelsen orientere Ankestyrelsen herom”.

 

Af Ankestyrelsens brev til kommunalbestyrelserne fremgår ligeledes:

 

”Har kommunalbestyrelsen besluttet at udarbejde en handlingsplan, skal denne ikke sendes ind til os. Har kommunalbestyrelsen valgt ikke at iværksætte en handlingsplan, skal vi anmode om, at orienteringen til os indeholder en beskrivelse af baggrunden for, at kommunalbestyrelsen har valgt ikke at iværksætte en handlingsplan”.

 

Kommunalbestyrelsen skal derfor aktivt og begrundet tage stilling til, om der er behov for at udarbejde en handlingsplan, og forvaltningen har derfor tilrettet indstillingen. For både Børne- og Skoleudvalget og Senior og Socialudvalget vurderer forvaltningen, at der ikke er behov for at blive udarbejdet en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, idet det er forholdsvis få sager, der indgår i Danmarkskortet, og fordi der sker en løbende ændring af praksis med baggrund i afgørelserne.

 

Ny indstilling:

Direktionen indstiller:

1)     At Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at tage orienteringen til efterretning.

2)     At Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget hver især drøfter om orienteringen giver anledning til at anbefale Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at der skal iværksættes en handlingsplan.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Ad 1) Udvalget anbefaler at Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet tager orienteringen til efterretning.

Ad 2) Drøftet, og udvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet, at der på baggrund af orienteringen, ikke iværksættes en handlingsplan.

Punkt 10 Orienteringssag: Økonomisk støtte til efterskoleophold

Sagsresumé

På baggrund af en sag i Ankestyrelsen om økonomisk støtte til efterskoleophold, har Familieafdelingen vurderet, at det er nødvendigt at genoptage andre tidligere sager. Det vurderes, at der kan være familier i lignende situationer, som fejlagtigt er blevet afskåret fra tilstrækkeligt økonomisk tilskud til efterskoleophold.

Der har været nogle retningslinjer i Familieafdelingen, som desværre har betydet, at der kan være andre sager, hvor retningslinjerne har begrænset det konkrete individuelle skøn i den enkelte sag.

Familieafdelingen vil derfor gennemgå tidligere sager om økonomiske støtte til efterskoler,

 

Sagsbeskrivelse:

Familieafdelingen har gennem mange år haft nogle interne retningslinjer for økonomisk støtte til efterskoler. Efter disse retningslinjer, lægges der i beregningsgrundlaget for økonomisk støtte til grund, at der kan spares et fast beløb til kost, hvis ens barn sendes på efterskole.

På baggrund af en sag i Ankestyrelsen, har Familieafdelingen genvurderet disse interne retningslinjer. Det antages at retningslinjerne desværre har haft den konsekvens, at nogle familier i tidligere år, fejlagtigt kan være afskåret fra tilstrækkeligt økonomisk tilskud til efterskoleophold.

Familieafdelingen vil på den baggrund, gennemgå tidligere sager om økonomisk tilskud til efterskoleophold. I samråd med kommunens jurister, vurderes det, at den almindelige 3 års forældelsesfrist ikke gælder. I stedet gælder en 10 årig frist.

Familieafdelingens nuværende fagsystem DUBU har kun data fra perioden 01.01.2014. Data fra 2012 – 2013 lå i KMDs sagsbehandlingssystem.

Et træk i DUBU for perioden 2014 – 2021 viser, at der har været 388 afgørelser om forskellige typer støtte i forbindelse med efterskoleophold. Efter en hurtig screening af 280 sager vurderes det,  at omkring 110 af disse sager vil kunne udløse en efterregulering af økonomisk tilskud til efterskoleophold.

Data i KMD kan genfindes, men der kan ikke udtrækkes specifikt på ansøgninger om tilskud til efterskole. Her skal man kende det specifikke cpr. nr., for at kunne udtrække data.

Økonomiske konsekvenser

En foreløbig screening af 280 sager i DUBU viser, at der ud af disse 280 sager, kan forventes at 110 sager vil udløse en efterregulering.

Hvis disse data bruges som rettesnor for perioden 2012 – 2021, kan det forventes, at der vil være mellem 190 – 200 sager, som kan udløse en efterregulering

Vurdering

Familieafdelingen vil påbegynde arbejdet med at gennemgå tidligere ansøgninger om tilskud til efterskoleophold.

For perioden 2014 – 2021, vil sagerne kunne fremfindes via søgning i fagsystemet DUBU.

For perioden 2012 – 2013 kan der ikke laves udtræk i KMDs sagsystem. Derfor vil man for denne periode være afhængig af, at eventuelt berørte borgere selv henvender sig, såfremt de ønsker at deres tidligere sag skal genberegnes. Derfor vil Familieafdelingen gå i dialog med Kommunikationsafdelingen, for at finde de rette kommunikationskanaler til oplysning af, at borgere der har haft en efterskolesag i den periode, kan henvende sig, for at få efterberegnet deres sag.

For 2022 og fremefter er retningslinjerne præciseret, så det konkrete individuelle skøn, ikke begrænses.

Familieafdelingen forventer at arbejdet med at gennemgå tidligere sager, kan afsluttes i 2023. Sagerne vil blive registreret, således at der kan blive fulgt op på omfanget af sagerne, samt den økonomiske konsekvens af tilbagebetalingerne.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 11 Orientering (Lukket)

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller