Børne- og Skoleudvalget - 24-11-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 24 november, 2021 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Mandag, 22 november, 2021 - 18:50
Referat publiceret:
Fredag, 26 november, 2021 - 09:55

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-11-2021

Godkendt.

Punkt 2 3. budgetopfølgning 2021 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

3. budgetopfølgning viser et forventet mindreforbrug på det korrigerede budget på Børne- og Skoleudvalget. Der forventes et mindreforbrug på serviceudgifter på 15,255 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes færre mellemkommunale elever, færre børn i dagplejen og SFO samt centralt budgetværn.

 

Hertil kommer et forventet merforbrug vedrørende COVID-19 relaterede udgifter på 2,800 mio. kr. (tabel 1 inden godkendelse af Corona-kompensation). Dette vedrører primært podeopgaven.

 

På overførselsudgifter er der et forventet merforbrug på 0,500 mio. kr. og der forventes balance på den centrale refusionsordning.

 

Der forventes et samlet mindreforbrug på anlægsudgifterne på -14,700 mio. kr., der vedrører afløser af De Orange Haller og renovering af afdeling Skolesvinget. 

 

Der ansøges om en række omplaceringer og tillægsbevillinger på serviceudgifter, i alt -0,706 mio. kr. – disse er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af disse omplaceringer og tillægsbevillinger, forventes der på serviceudgifter et mindreforbrug på 11,749 mio. kr. inkl. COVID-19-udgifter (jf. tabel 2).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

967,124

976,558

951,703

-24,855

Serviceudgifter, ordinær drift

918,796

925,400

910,145

-15,255

     Dagtilbud, Skoler og Fritid

762,077

767,409

752,689

-14,720

     Familie- og Børnesundhed

156,719

157,991

157,456

-0,535

COVID-19-udgifter

7,562

7,562

10,362

2,800

Overførselsudgifter

7,458

7,311

9,611

2,300

Central refusionsordning

-5,750

-2,950

-2,950

0,000

Skattefinansieret anlæg

39,058

39,235

24,535

-14,700

 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 3. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 1,094 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer og tillægsbevillinger, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

 

SERVICEUDGIFTER

Omplaceringer, i alt -0,706 mio. kr.

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Efterværn § 76A, 2,278 mio. kr.
  • Fra Økonomiudvalget: Corona-kompensation, 0,900 mio. kr.
  • Til Sundhedsudvalget: Dækning af personaleudgifter på Sundhedsplejen, -0,184 mio. kr.
  • Til Økonomiudvalget: Flytning af medarbejdere jf. omorganisering og løndækning: -3,700 mio. kr. i 2021 og -4,050 mio. kr. i årene fremadrettet

Tillægsbevillinger, i alt 1,800 mio. kr.

  • Til Børne- og Skoleudvalget: Flere udgifter til tabt arbejdsfortjeneste, 6,812 mio. kr. i 2021 og fremadrettet
  • Til Børne- og Skoleudvalget: Øget refusion grundet flere børn, -5,012 mio. kr. i 2021 og i årene fremadrettet

Justering på udgiftstyper, i alt 1,4 mio. kr. fra drift til anlæg

  • Fra driftsbudgettet på dagtilbudsområdet til anlæg: Krybberum i Ta´ Fat, 0,800 mio. kr.
  • Fra driftsbudgettet på dagtilbudsområdet til anlæg: Renovering af køkkenet i Lynghøjen, 0,600 mio. kr.

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning på mødet den 13. december 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

967,124

977,652

951,703

-25,949

Serviceudgifter, ordinær drift

918,796

923,794

910,145

-13,649

     Dagtilbud, Skoler og Fritid

762,077

766,509

752,689

-13,820

     Familie- og Børnesundhed

156,719

157,991

157,456

-0,535

COVID-19-udgifter

7,562

8,462

10,362

1,900

Overførselsudgifter

7,458

9,111

9,611

0,500

Central refusionsordning

-5,750

-2,950

-2,950

0,000

Skattefinansieret anlæg

39,058

39,235

24,535

-14,700

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 3. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 3. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning viser et forventet mindreforbrug af det korrigerede budget på Børne- og Skoleudvalgets område. Det forventede mindreforbrug er på 13,649 mio. kr. (tabel 2 – inkl. ovenstående omplaceringer hvis godkendt), som primært skyldes færre mellemkommunale elever, færre børn i dagplejen og SFO samt centralt budgetværn.

 

Det forventede mindreforbrug kan specificeres som følger:

Dagtilbud, Skoler og Fritid (mindreforbrug på 13,820 mio. kr.):

  • Central strategisk budgetværn ikke-udmøntet, mindreforbrug 3,6 mio. kr.
  • Færre mellemkommunale elever og børn i dagplejen og SFO, men flere børn i pasning i eget hjem, mindreforbrug i alt 4,9 mio. kr.
  • Mindre fripladstilskud og større søskendetilskud, mindreforbrug 1,6 mio. kr.
  • Vakancer og andre mindre forventninger, mindreforbrug 3,7 mio. kr.

Familie og Børnesundhed (mindreforbrug på 0,5 mio. kr.):

  • Øget efterspørgsel hos PPR, merforbrug 1,2 mio. kr.
  • Øget forbrug af forebyggende foranstaltninger modsvaret af færre børn på opholdssteder, døgninstitutioner og sikrede, samlet set et mindreforbrug på 3,3 mio. kr.
  • Mindre forventninger for samlet set 1,6 mio. kr. i merforbrug

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 3. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på COVID-19 relaterede udgifter, 1,900 mio. kr. på Børne- og Skoleudvalgets område (efter kompensation på samlet på 0,900 mio. kr.). Udgifterne vedrører primært ekstra udgifter til podeopgaven på skoleområdet for 5,0 mio. kr., mens der er en række mindreforbrug til befordring og kompetenceudvikling for samlet set 3,1 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Mindreforbruget på overførselsudgifterne omhandler primært tabt arbejdsfortjeneste. Udgifterne hertil har været stigende i en årrække og forvaltningen har derfor været tilbageholdende ift. at teknisk tilrette budgettet. Nu har forbruget lagt stabilt i tre år, og det indstilles derfor med sagen, at udvalget godkender en tillægsbevilling på 1,800 mio. kr. i 2021 og en teknisk tilretning fra 2022 og fremefter.

 

Herudover vedrører overførselsudgifterne børn i hjemmetræning, hvor der er et forventet merforbrug på 0,500 mio. kr. Efter godkendelse af 3. budgetopfølgning er denne forventning den eneste tilbageværende.

 

CENTRAL REFUSIONSORDNING

Der forventes balance på den centrale refusionsordning. Der har dog været en omlægningen af den statslige refusionsordning på de dyreste sager pr. 1. januar 2021, og derfor vil det endelig mer-/mindreforbrug først kunne gøres endeligt op, når 2021 er slut, og beløbene pr. borger kan gøres op.

 

ANLÆG

Der forventes et samlet mindreforbrug på 14,700 mio. kr., der vedrører afløser til De Orange Haller og renovering af afd. Skolesvinget. Forventningen er tilsvarende 2. budgetopfølgning.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-11-2021

 

Godkendt.

Punkt 3 Udmøntning af budget 2022

Sagsresumé

I relation til udmøntning af Budget 2022 skal Børne - og Skoleudvalget orienteres om og træffe beslutning til en række drifts- og anlægssager, således at budgettet frigives og målrettes udvalgets ønsker.

 

Sagsbeskrivelse:

Til Budget 2022 hører en række bevillinger, som Børne - og Skoleudvalget har ønsket en orientering om, herunder:

 

-          Ullerup Bæk Skolens bevilling fra Legepladspuljen 2022 (185.202 kr.). Udvalget ønsker en nærmere udspecificering af beløbet, hvilket skolen udarbejder og fremsender.

-          Fordeling af 2 mio. kr. efter socio-økonomiske forhold på dagtilbudsområdet.

 

Orienteringen gives på mødet.

 

Endvidere skal restpuljen til renovering af Afdeling Skolesvinget frigives, således at byggeprojektet kan afsluttes i 2022.

Økonomiske konsekvenser

Til afdeling Skolesvinget er der afsat nedenstående anlægsmidler, der skal afslutte ombygning af skolen i 2022.

Beløb i mio. kr.

TB 2021

TB 2022

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af afdeling Skolesvinget (XA-40077-2)

 

 

12,726

12,726

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller til Børne - og Skoleudvalget,

  1. at orienteringen tages til efterretning, og
  2. at der frigives og meddeles anlægsbevilling for 12,726 mio. kr. til afdeling Skolesvinget (XA-40077).

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-11-2021

  1. Orientering taget til efterretning
  2. Godkendt

Punkt 4 Godkendelse af alternativ til kvalitetsrapport 2021/2022 på skoleområdet

Sagsresumé

Byrådet kan i medfør af ’Bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22’ træffe beslutning om, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapport i skoleåret 2021/22, jf. § 5.

Børne- og Skoleudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet opfordres til at udnytte denne mulighed og give forvaltningen mulighed for at tilpasse tidspunkt for præsentation af kvalitetsdata på skoleområdet med det igangværende arbejde med at udarbejde en kvalitetsmodel på Børne- og Skoleudvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen kan i medfør af ’Bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22’ træffe beslutning om, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapport i skoleåret 2021/22, jf. § 5.

Konkret fortæller bekendtgørelsen, at Kommunalbestyrelsen på et møde kan beslutte, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapport efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, 1. pkt.

Det betyder i praksis, at Byrådet kan godkende, at forvaltningen ikke skal lave en formel kvalitetsrapport i skoleåret 2021/2022 til politisk godkendelse senest marts 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn, Unge og Kultur vurderer, at Byrådet med fordel kan udnytte den mulighed, der ligger i bekendtgørelsen – og derved fritage forvaltningen for at lave en formel kvalitetsrapport i dette skoleår, der skal godkendes politisk senest i marts 2022. Den vurdering skal ligeledes ses i lyset af, at der i oktober 2021 blev indgået en aftale i folkeskoleforligskredsen, der bl.a. indebærer, at kvalitetsrapporten afskaffes.

Forvaltningen arbejder i øjeblikket på at lave en samlet kvalitetsmodel for Børne- og Skoleudvalgets område, der favner både Familie & Børnesundhed samt Dagtilbud, Skoler og Fritid. En kvalitetsmodel der skal se bredt på kvaliteten – både strukturelt, processuelt og i forhold til de konkrete resultater for børn, unge og deres familier af vores indsatser.

Ved at fritage forvaltningen for at lave en formel kvalitetsrapport, fritages forvaltningen derfor ikke for at præsentere og invitere til dialog om data – kvantitative såvel som kvalitative – om kvaliteten på udvalgets område. De dialoger vil fortsat blive initieret i dette skoleår – og derved senest i juni 2022.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomiudvalget at anbefale Byrådet at godkende, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapport i skoleåret 2021/22.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 5 Orientering om systematisk progression i sagsbehandlingen

Sagsresumé

Familieafdelingen har siden 2020 været tilknyttet Socialstyrelsens projekt om systematisk progression i sagsbehandlingen på området for udsatte børn og unge.

 

Børne- og Skoleudvalget vil på udvalgsmødet få en gennemgang og status på projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 ansøgte Familie og Børnesundhed om at blive en del af et partnerskab mellem Socialstyrelsen, professionsskolen Absalon, Rambøll og 4 andre kommuner, hvor formålet er at understøtte udsatte børn og unges trivsel og udvikling ved at styrke kommunernes fokus på barnets progression i sagsbehandlingen.

 

Fredericia kommune blev sammen med Brønderslev kommune, Silkeborg kommune, Roskilde kommune og Herlev kommune udvalgt til partnerskabet.

 

Partnerskabet skal resultere i en håndbog, der beskriver hvordan kommuner kan arbejde målrettet med en systematisk opfølgningspraksis, hvor rådgivernes fokus på barnets progression styrkes. Arbejdet kommer derfor til at danne grundlag for national praksis i alle kommuner.

 

Familieafdelingen har siden efteråret 2020 deltaget i partnerskabet. Der er løbende afholdt møder med Socialstyrelsen, professionsskolen Absalon, Rambøll samt de andre partnerskabskommuner.

 

På Børne- og Skoleudvalgets møde vil leder af familie- og handicaprådgivningen Helle Lindholm Christensen samt faglig konsulent Lene Gamborg Andersen deltage og give en status på projektet, samt de fremtidige perspektiver.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Børne og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-11-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 6 Skolefravær - 3. kvartal 2021

Sagsresumé

På Børne- og Skoleudvalgets møde den 8. december 2020, blev udvalget orienteret om en ny bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen. Samtidigt blev udvalget orienteret om Fredericia Kommunes reviderede procedurer for elevfravær.

Børne- og Skoleudvalget ønskede, at der kvartalsvis bliver givet en status på fravær. Det gives i nærværende sag, en status på skolefraværet for 3. kvartal 2021

 

Sagsbeskrivelse:

Fravær

3. kvartal er relativt kort, da sommerferien er en del af kvartalet. Det kan have betydning for en relativ høj samlet fraværsprocent, der var på 5,9% i skoleåret 20/21, men for 3. kvartal 21 er på 7,6%. Til gengæld er den ulovlige fraværsprocent faldet fra gennemsnitlig 1,3% i skoleåret 20/21 til 0,8% i 3. kvartal 21.

Det ulovlige fravær i 3. kvartal 21 fordeler sig forventeligt mellem distrikterne baseret på distrikternes størrelse og demografiske grundlag. Det ulovlige fravær fordeler sig helt ligeligt mellem kønnene. Der er således henholdsvis 16 drenge og 16 piger, der har haft mere end 15% ulovligt fravær fra folkeskolen i Fredericia i 3. kvartal 21. De ældste elever står for over halvdelen af det ulovlige fravær.

 

Underretninger

Når vi ser på underretninger, er 3. kvartal 21 det første kvartal, hvor Familieafdelingen har modtaget underretninger iht. Servicelovens § 153 stk. 2, hvor der skal ske afgørelse om standsning af børne- og ungeydelsen, jf. Servicelovens § 155c.

Der er for kvartalet indgået 12 af disse underretninger. Der ses store variationer i det ulovlige fravær, som fordeler sig fra 20% til 100% for kvartalet. Der ses desuden et mønster i at de børn og unge, hvor der er underrettet om for højt ulovligt skolefravær, også har en del øvrigt fravær. Det samlede fravær for disse elever ses således at variere fra 26% til 100%.

Underretningerne er indgået i 5 allerede eksisterende børne- eller ungesager, og i forhold til 7 børn og unge, hvor der ikke aktuelt er forebyggende foranstaltninger iht. Servicelovens § 52.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Selvom der er forholdsvis få elever, der har fravær, er der blandt disse en høj fraværsprocent, hvilket er bekymrende.

Udvalget vil få fremlagt eksempler på lokale fraværsindsatser, samt en status på, hvor langt forvaltningen er med at skabe øget systematik og koordinering i arbejdet med trivsel og mistrivsel hos børn og unge i Fredericia.

Udvalget vil også blive orienteret om Familieafdelingens arbejde med at vurdere sagerne og træffe afgørelser om standsning af børne- og ungeydelsen.

På udvalgsmødet deltager udviklingskonsulent Mette Nørmark og faglig konsulent Lene Gamborg Andersen.

 

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at sagen drøftes.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-11-2021

Sagen drøftet.

Punkt 7 Ny streetsport facilitet ved Ungdommens Hus

Sagsresumé

Med budget22 er der samlet set blevet afsat 12 mio. kr. samt en buffer på 2 mio. kr. til etablering af en permanent ny streetsport facilitet ved Ungdommens Hus. Streetsport faciliteten skal indgå som en del af et større og mere sammenhængende fritidsmiljø i og omkring Ungdommens Hus. Faciliteten forventes at kunne tages i brug i 2023. Der etableres derfor en midlertidig løsning med en overdækning af de skaterramper, som i dag står ved indkørslen til Ungdommens Hus.

 

Sagsbeskrivelse:

Status på den permanente streetsport facilitet:

På mødet vil udvalget få en status på processen for ny streetsport facilitet.  Flere afdelinger i kommunen indgår i et tæt samarbejde, og de vil sammen med de kommende unge brugere arbejde med den konkrete udformning. Oplæg til den endelige udformning af ny streetsport facilitet forventes at foreligge juni 2022. En del af processen i foråret vil bestå af et samarbejde med Lokale- og Anlægsfonden omkring udformningen. De skoler/uddannelsesinstitutioner, som er beliggende i Fredericia midtby, vil også blive budt ind til sparringsmøde primo 2022, således at den nye facilitet også kan blive attraktiv at låne ud til undervisning og andre arrangementer.

 

Status på den midlertidige overdækning af skater-ramper:

Overdækning af de udendørs ramper ved Ungdommens Hus er sat i gang. Der er tale om en overdækning af en ret stor del af det nuværende skaterareal. Der er fundet midler til køb af en solid, kvalitetsløsning, som kan stå i flere år. Denne løsning kræver en byggetilladelse, som firmaet bag løsningen er i gang med at ansøge. Det forventes, at løsningen kan være etableret primo 2022.

Økonomiske konsekvenser

Permanent streetsport facilitet: 12 mio. kr. samt 2 mio. kr. i en buffer pulje.

Der er ikke afsat midler til drift af faciliteten, når den efter forventning står færdig i løbet af 2023. Dette skal derfor tilvejebringes i forbindelse med Budget23.

Der må påregnes driftudgifter til:

a. Varme, vand og elektricitet

b. Vedligeholdelse

c. Teknisk personale

d. Pædagogisk personale ift. facilitetens ´åbningstider´. Der er et lønbudget fra de tidligere  Orange Haller som er overgået til Ungdommens Hus. Disse midler anvendes i dag til en   pædagogisk medarbejder ift. det udendørs skatermiljø ved Ungdommens Hus.

 

Midlertidig overdækning af skaterramper: ca. 500.000 kr. excl moms.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-11-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller