Børne- og Skoleudvalget - 25-11-2020

Referat
Dato:
Onsdag, 25 november, 2020 - 08:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 20 november, 2020 - 10:08
Referat publiceret:
Tirsdag, 1 december, 2020 - 12:36

Punkt 69 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-11-2020

Godkendt.

Punkt 70 3. budgetopfølgning 2020 for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Ved 3. budgetopfølgning 2020 forventes der et mindreforbrug på -4,599 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. Mindreforbruget skyldes hovedsageligt et lavere børnetal på 0-5 års området end forudsat ved budgetlægningen, mindre behov for en række foranstaltninger på familieområdet samt generelle vakancer.

 

Der forventes ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på 1,050 mio. kr. på udvalgets overførselsbudget, som følge af en stigning i antallet af modtagere af tabt arbejdsfortjeneste. Der søges i indeværende sag om justeringer på overførselsbudgettet, som følge af dette merforbrug.

 

Der forventes ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på -6,728 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget, som følge af forventede forskydninger imellem årene.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncerncheferne økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på rammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

900,111

895,512

COVID-19

-

4,950

Bruttoanlægsudgifter

*

45,259

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Børne- og Skoleudvalget

918,286

967,324

952,111

Serviceudgifter

894,805

899,086

895,512

COVID-19

0,000

10,911

4,950

Øvrig drift

5,052

5,340

6,390

Anlæg

18,429

51,987

45,259

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 3. budgetopfølgning 4,281 mio. kr. Dette vedrører:

 

  • Udmøntning af puljer på administrationen fra Budget 2020 på -2,438 mio. kr.
  • Opjustering af budgettet som følge af omplaceringen af Ungdomsskolen og Ungemiljøerne fra Uddannelsesudvalget til Børne- og Skoleudvalget jf. Budget 2020 på 7,328 mio. kr.
  • Styrkelse af U-turn jf. Økonomiudvalgets beslutning den 27. januar 2020 på 0,750 mio. kr.
  • Frigivet spar/lån fra 2018 vedr. projekter for eksterne puljemidler for 2,378 mio. kr.
  • Overførsel til 10. klasse på Uddannelsesudvalget vedr. elevtalsregulering for -0,320 mio. kr.
  • Nye indsatser i U-turn for 0,550 mio. kr. jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 15. juni 2020
  • Reduceret pris- og lønskøn jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 15. juni 2020 for -3,086 mio. kr.
  • Justering af spar/lån jf. 2. budgetopfølgning for 0,144 mio. kr.
  • Justering af budgettet som følge af uforbrugte kompetenceudviklingsmidler med henblik på overførsel til 2021 for -1,025 mio. kr.

 

Forskellen imellem det korrigerede budget og servicerammen udgør ved 3. budgetopfølgning 1,025 mio. kr. Dette vedrører udelukkende de 1,025 mio. kr. i justering af budgettet til kompetenceudvikling med henblik på overførsel til 2021.

 

Forskellen imellem vedtaget budget og korrigeret budget på øvrig drift udgør ved 3. budgetopfølgning 0,288 mio. kr. og vedrører udmøntningen af kompensation vedr. COVID-19, hvor der var anført en andel af udgifterne til tabt arbejdsfortjeneste som værende et resultat af COVID-19.

 

Forskellen imellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlægsudgifterne udgør ved 3. budgetopfølgning 33,558 mio. kr., som vedrører hhv. overførte spar/lån-midler fra 2019 og fremrykkede anlægsprojekter fra 2021.

 

Det indstilles til udvalget, at der omplaceres midler for 2,132 mio. kr. på de ordinære serviceudgifter i alt. Dette vedrører:

  • Fra Uddannelsesudvalget til Børne- og Skoleudvalget vedrørende elevtalsreguleringer enkeltintegrerede på 10. klasse, 0,201 mio. kr.
  • Fra Lov- og Cirkulæreprogrammet, der hovedsageligt vedrører obligatoriske sprogprøver, 0,271 mio. kr.
  • Fra Økonomiudvalget til Børne- og Skoleudvalget vedrørende Headspace, 0,208 mio. kr.
  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget til Børne- og Skoleudvalget vedrørende §76A Efterværn, 1,452 mio. kr.

 

COVID-19

 

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke undgås.

 

Med henblik på at håndtere udfordringen med udgifter til COVID-19, er der løbende tilført midler for samlet set 4,950 mio. kr. til udvalgets budget på baggrund af forventningerne til COVID-19.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje. Fredericia Kommune registrerer fortsat udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Det indstilles til udvalget, at der tilføres midler for 1,050 mio. kr. på overførselsbudgettet for at håndtere de stigende mængder af modtagere tabt arbejdsfortjeneste.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

 

Koncernområderne forventer ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på -4,599 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. Forventningen består af både mer- og mindreforbrug, hvoraf de væsentligste er beskrevet herunder.

 

Forklaringer:

Distriktsskolerne forventer et samlet merforbrug på 4,140 mio. kr. Kirstinebjergdistriktet udgør alene 3,340 mio. kr. af disse, mens Erritsø Fællesskole og Frederiksodde forventer et merforbrug på 0,400 mio. kr. hver især. Årsagerne til merforbruget er hovedsageligt faldende elevtal på Kirstinebjerg, hvorudover stigende bygningsudgifter udgør en udfordring. Dette modsvares af, at der har været færre børn på 0-5 års området end forudsat under budgetlægningen, hvilket resulterer i et mindreforbrug på -5,700 mio. kr.

 

Stigende efterspørgsel på plejefamilier og faldende efterspørgsel på en række døgninstitutioner med et samlet mindreforbrug på -4,610 mio. kr. Den overordnede udvikling viser en større efterspørgsel efter plejefamilier frem for opholdssteder, sikrede institutioner og døgninstitutioner for børn og unge med nedsat funktionsevne, hvilket vurderes til at være meget positivt

 

Stigende forbrug på tilskuddet til pasning af egne børn, forventet merforbrug på 1,500 mio. kr. Forvaltningen følger området tæt for at afdække om den stigende udgift er permanent

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

 

Koncernområderne forventer ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på overførselsudgifterne på 1,050 mio. kr. som følge af en stigende mængde modtagere af tabt arbejdsfortjeneste. Merforbruget er i tråd med udviklingen i tidligere år og området har fokus på, om der skal laves en tilretning i de kommende år for at skabe budgetbalance. Det indstilles med budgetopfølgningen, at det forventede merforbrug jf. gældende praksis for overførselsudgifter, finansieres af kassen ved en tillægsbevilling.

 

ANLÆG

 

Der forventes ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på -6,728 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget.

 

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke er muligt at gennemføre aktiviteten i indeværende år og gennemførelse forventes skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021. Endelig opgørelse af behov for at overføre midler til 2021 sker i forbindelse med regnskabsafslutningen.

 

En oversigt over de berørte anlægsprojekter er vedhæftet sagen som bilag.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale, Børn og Unge og Familie- og Børnesundhed indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-11-2020

Godkendt.

Punkt 71 Orientering (Lukket)

Punkt 72 Ankestyrelsens Ankestatistik 2019 - opfølgning på børnehandicapområdet

Sagsresumé

På Børne- og Skoleudvalgets møde den 16.09.20 blev udvalget orienteret om Ankestyrelsens Ankestatistik 2019 (Danmarkskortet).

I sagen her gives en opfølgning på børnehandicapområdet

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Indenrigsministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen – det såkaldte Danmarkskort. Udvalget behandlede Danmarkskortet på udvalgets møde den 16.09.20

Familie og Børnesundhed har efterfølgende foretaget en gennemgang af de sager der er blevet hjemvist. Udvalget vil på mødet blive orienteret om status på de hjemviste sager.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-11-2020

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 73 Styrket sagsbehandling på familieområdet

Sagsresumé

I budgetforliget for 2021 besluttede forligspartierne at styrke familieområdet med 1,0 mio. ekstra fra år 2021 og fremadrettet. Der redegøres i sagen for, hvorledes de 1,0 mio. kr. ønskes udmøntet.

 

Sagsbeskrivelse:

Af budgetforlig 2021 fremgår flg.:

 

”Samtidigt er forligspartierne enige om at styrke familieområdet med ekstra ressourcer fra 2021. Sagstallet pr. sagsbehandler skal nedbringes både af hensyn til medarbejdernes arbejdsmiljø og borgenes oplevelse i forløbene. Der afsættes 1 mio. kr. årligt til styrkelse af området”

 

Der er generelt høje sagstal både i familierådgivningen og i handicaprådgivningen. Ligeledes er rådighedsvagten svær at få besat, da præmisserne for at tage rådighedsvagten ikke er fulgt med tiden.

 

Det foreslås derfor at de ekstra 1,0 mio. kr. til familieområdet anvendes til ansættelse af 1 ekstra rådgiver i familierådgivningen, 1 ekstra rådgiver i handicaprådgivningen samt tilførsel af ekstra midler til en ny forhåndsaftale om rådighedsvagt. Rådighedsvagten dækker alle døgnets timer, når rådhuset er lukket. Politiet, samarbejdspartner, plejefamilier m.fl. kan kontakte rådighedsvagten, når der er brug for en familierådgiver i akutte hændelser/sager der ikke kan afvente normal åbningstid. Herudover sikre rådighedsvagten, at alle underretninger vurderes indenfor 24 timer uanset om det er weekend eller helligdage.

 

Økonomiske konsekvenser

Ovenstående forslag om 2 nye rådgivere og en ny aftale om rådighedsvagt forventes at kunne afholdes inden for rammen på 1,0 mio. kr.

Vurdering

Det vurderes at ovenstående forslag vil være en styrkelse af familieområdet som helhed, da det med nuværende sagsantal, vil nedbringe antallet af sager pr. sagsbehandler, ligesom udkald i rådighedsvagten fremadrettet ikke afspadseres men aflønnes.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller, at Børne og Skoleudvalget godkender at den ekstra ramme på 1,0 mio. kr. anvendes til:

-          ansættelse af 1 ekstra rådgiver i familierådgivningen

-          ansættelse af 1 ekstra rådgiver i handicaprådgivningen

-          en ny forhåndsaftale for rådighedsvagtordning

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-11-2020

Godkendt.