Bosætnings- og Turismeudvalget - 05-04-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 5 april, 2022 - 12:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 marts, 2022 - 09:50
Referat publiceret:
Mandag, 11 april, 2022 - 08:50

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Kommuneplanen, herunder sammenhæng med bosætning

Sagsresumé

Alle kommuner skal efter planloven opretholde og vedligeholde en kommuneplan. Planen formidler byrådets prioriteringer i relation til arealanvendelsen i kommunen.

 

Kommuneplanen fastlægger de overordnede mål og retningslinjer for den enkelte kommunes udvikling, både i byerne og i det åbne land, for en periode på 12 år.

 

Ifølge planloven skal byrådet foretage en revision af den samlede kommuneplan hvert fjerde år. Byrådet skal senest halvvejs inde i en byrådsperiode beslutte, om kommuneplanen revideres helt eller delvist. Dette fastlægges i planstrategien.

 

Det er via kommuneplanen, at man f.eks. udlægger nye områder til boliger.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommuneplanen omsætter Fredericia Byråds overordnede mål til bindende planlægning og rammer for den videre udvikling. Planen berører derfor borgernes dagligdag, idet den fastlægger de fysiske rammer for handlemuligheder og levevilkår i kommunen.

 

En kommuneplan består af:

  • En hovedstruktur med overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen
  • Retningslinjer for arealanvendelsen for en række emner
  • Rammer for lokalplanernes indhold for de enkelte dele af kommunen
  • En forudsætningsredegørelse

 

De 7 kommuner i Trekantområdet har gennem en årrække lavet en del af kommuneplanen i fællesskab. Kommuneplanen består således af en fælles del for Trekantområdet og en lokal del for Fredericia Kommune.

 

Kommuneplanens to dele:

  • En fælles kommuneplan for Trekantområdet, bestående af en fælles hovedstruktur og fælles retningslinjer gældende for hele Trekantområdet.
  • En lokal kommuneplan for Fredericia Kommune, bestående af en lokal hovedstruktur, som indeholder lokale mål og handlinger samt lokale retningslinjer for Fredericia Kommune. Kommuneplanrammerne for lokalplanlægningen indgår i den lokale del af kommuneplanen. Forudsætningsredegørelsen er ligeledes en del af den lokale kommuneplan.

 

Kommuneplanen generelt

Kommuneplanen er forankret i planloven. Planlovens formålsparagraf lyder således:

§ 1 Loven skal sikre en sammenhængende planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur og miljø og skaber gode rammer for vækst og udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget økonomisk velstand.

 

Stk. 2. Loven tilsigter særlig,

1) at der ud fra en planmæssig og samfundsøkonomisk helhedsvurdering sker en hensigtsmæssig udvikling i hele landet og i de enkelte kommuner og lokalsamfund,

2) at der skabes og bevares værdifulde bebyggelser, bymiljøer og landskaber,

3) at skabe gode rammer for erhvervsudvikling og vækst,

4) at de åbne kyster fortsat skal udgøre en væsentlig naturværdi og landskabelig værdi,

5) at biodiversiteten understøttes, og at forurening af luft, vand og jord samt støjulemper forebygges,

6) at offentligheden i videst muligt omfang inddrages i planlægningsarbejdet, og

7) at alsidighed i boligsammensætningen fremmes gennem mulighed for planlægning for almene boliger i byerne.

 

Kommuneplanen har en særlig reference til § 11a, der indeholder en fortegnelse over de emner, kommuneplanen skal fastlægge retningslinjer og arealudpegninger for (retningslinjekataloget).

 

Kommuneplanen tager herudover udgangspunkt i statens ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen” med hensyn til vægtning.

 

Ministeren har efter den moderniserede planlov pligt til at gøre indsigelse over for forslag og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med overordnede interesser vedrørende:

  1. Vækst og erhvervsudvikling: Produktionsvirksomheder, Jordbrug og store husdyrbrug, Risikovirksomheder, Detailhandel
  2. Natur- og miljøbeskyttelse: Naturbeskyttelse og -genopretning herunder lavbundsarealer, Grundvand, Kystbeskyttelse og klimatilpasning, Skovrejsning
  3. Kulturarvs- og landskabsbevarelse: Landskab og geologi, Kystnærhedszonen, Turisme, friluftsliv og ferie- og fritidsanlæg, Kulturarv
  4. Hensyn til nationale og regionale anlæg: Flyvepladser og indflyvningszoner, Trafikanlæg og andre infrastrukturanlæg, Anvendelse af undergrunden og dens naturforekomster, Forsvaret, Hjemmeværnet og Beredskabsstyrelsen, Affalds- og deponeringsanlæg samt biogasanlæg
  5. Regler og beslutninger efter planlovens § 3 fx landplandirektiver.

 

Retningslinjerne udgør et grundlag for kommunens administration af planlovens by- og landzonebestemmelser, og for kommunens administration inden for anden lovgivning herunder naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven, byggeloven og vejloven.

 

Kommuneplanen er således byrådets overordnede, samlede plan for den fysiske udvikling og arealanvendelse, og den er dermed udtryk for den samlede interesseafvejning, som byrådet har foretaget.

 

Retsvirkning og forhold til sagsbehandling

Byrådet skal efter planlovens § 12 virke for planens gennemførelse. Byrådet er derfor forpligtet til, at mål og retningslinjer i kommuneplanen efterleves, og byrådet skal arbejde for, at kommuneplanen gennemføres.

 

Kommuneplanen og dermed rammerne for lokalplanlægningen har derimod ikke direkte bindende virkning for den enkelte grundejer. Det er først juridisk bindende for den enkelte grundejer, når området er omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt.

 

Kommuneplanens rammer ændrer ikke status for allerede gældende tinglyste lokalplaner og byplanvedtægter samt deklarationer. Såfremt der er modstrid mellem kommuneplanen og disse ældre planer, kan kommuneplanen kun håndhæves ved udarbejdelse af en ny lokalplan. Kommuneplanen er dog tilkendegivende for, hvad byrådet vil med den fremtidige planlægning.

 

For områder, hvor der ikke er udarbejdet lokalplaner eller byplanvedtægter, gælder Bygningsreglementets almindelige bygningsregulerende bestemmelser.

 

Kommuneplanens rammer er vejledende for behandlingen af de enkelte byggesager. Planloven giver ligeledes mulighed for, at rammebestemmelserne kan udgøre et direkte administrationsgrundlag i en del sager om byggeri og anvendelse.

 

Byrådet kan modsætte sig eller endog nedlægge forbud mod en ændret anvendelse eller bebyggelse, når den strider imod bestemmelserne i kommuneplanens rammer for lokalplanlægningen, uden at dette automatisk udløser krav om udarbejdelse af en lokalplan.

 

Ønskes der gennemført en lokalplanlægning, som er i strid med kommuneplanen, er det nødvendigt at udarbejde et tillæg til den gældende kommuneplan.

 

Kommuneplanens sammenhæng med bosætning

Byudvikling og bosætning har gennem mange år været et fokusområde for Fredericia Kommune. I regi af kommuneplanen er der arbejdet på at øge Fredericia Kommunes attraktion som bosætningskommune, hvor et stort, varieret og attraktivt udbud af boliger og bomiljøer spiller en væsentlig rolle for at øge befolkningstallet.

 

Gennem de seneste to kommuneplanrevisioner har der derfor været et særskilt fokus på at kunne tilbyde et varieret og attraktivt udbud af bosætningsmuligheder i hele kommunen. Mere specifikt er der arbejdet på at få udlagt nye attraktivt beliggende arealer til boligformål i form af nye rammeområder i kommuneplanen. Da der ikke må udlægges mere areal til boligformål, end der er behov for i en 12 årig planperiode, er nye arealudlæg sket via en omfordeling af arealer, hvor mindre attraktive arealer er udtaget af kommuneplanen. 

 

Med 135 km2 er Fredericia Kommune arealmæssigt en af landets små kommuner og er kendetegnet ved, at en stor del af kommunen er udlagt til bymæssig bebyggelse.

 

Kommunens struktur og geografi sætter klare rammer for den ønskede byudvikling. Fredericias muligheder for byudvikling er begrænset af kysten mod øst og syd. Mod nord er byen afgrænset af de store industriområder ud mod Ydre Ringvej, der markerer en klar overgang til det åbne land. Fredericias naturlige udviklingsretning er derfor mod vest.

 

Fredericia Kommune er desuden omfattet af en lang række bindinger i forhold til natur- og landskabsinteresser samt kystnærhedszonen, hvor områderne skal beskyttes mod ændret anvendelse. Derudover er der bindinger i forhold til infrastruktur og virksomheder, hvor der skal holdes afstand bl.a. på grund af støj. Byudviklingen skal derfor ske med stor omtanke. Mulighederne for byudvikling i form af nye arealudlæg i det åbne land er reelt begrænsede i Fredericia Kommune.

 

Ved nye arealudlæg skal Bolig- og Planstyrelsen på vegne af alle statslige myndigheder tilse, at kommunen overholder de nationale interesser i kommuneplanlægningen. Hvis styrelsen vurderer, at det ikke er tilfældet, kan det udløse et veto, hvilket betyder, at arealet ikke vil kunne udlægges til det ønskede formål.

 

Byudvikling kan ske i eksisterende byområder eller på bar mark. En bæredygtig byudvikling skal understøttes ved at skabe tættere byområder (byfortætning) og ved at genanvende eksisterende byområder via omdannelse (byomdannelse). Det kan medvirke til at skabe fornyelse og bedre bymiljø. Samtidig optimeres udnyttelsen af den eksisterende infrastruktur, og arealforbruget begrænses.

 

Den del af byudviklingen, der foregår i endnu ubebyggede områder (bar mark), skal foregå med ressourcebevidsthed og hensyn til vandmiljø og klimaforandringer. Det er således afgørende, at der ikke udlægges arealer til byudvikling, der hindrer tilpasning til klimaændringer på længere sigt. Derudover skal nye arealudlæg udlægges i umiddelbar tilknytning til eksisterende by og tages i brug indefra og udefter.

 

Kommunens arealer til ny byudvikling indenfor de tre typologier byfortætning, byomdannelse og bar mark er udpeget i kommuneplanen.

 

Kort over ledige arealer til boligformål i Kommuneplan 2021-2033

C:\Users\ma853\OneDrive - Fredericia Kommune\Skrivebord\Restrummelighed boliger.jpg

I kommuneplanen bruger vi begrebet ”restrummelighed”. Det er en betegnelse for områder, hvor kommuneplanen og evt. lokalplaner allerede giver mulighed for boliger, men hvor de endnu ikke er bygget.

 

Ved den seneste opgørelse over kommunens restrummelighed for boliger var der således stadig plads til ca. 4.300 nye boliger. De fordeler sig på ca. 400 boliger til byfortætning, ca. 1.900 boliger til byomdannelse (hvoraf de godt 1.100 boliger er lokaliseret indenfor bymidten) og de resterende ca. 2.000 boliger på bar mark.

 

Når områderne bliver lokalplanlagt, vil antallet af boliger ofte ende med at blive højere, end hvad det oprindeligt anslås til i kommuneplanens opgørelse over restrummelighed.

 

Det er via kommuneplanens rammer for lokalplanlægning, at det enkelte områdes anvendelse er fastlagt.

 

I relation til bosætning vil det typisk være rammeområder til centerområde, boligområde eller blandet bolig og erhverv, der er fokus på.

 

I rammens anvendelsesbestemmelser fastlægges, hvilke boligtyper der er mulighed for, fx åben-lav, tæt-lav eller etageboliger. Det er ligeledes her, at de bebyggelsesregulerende bestemmelser vil fremgå, eksempelvis bebyggelsesprocent, grundstørrelse, bygningshøjde mv.

Det er ligeledes i rammen, at det fremgår, hvad kommunens målsætning for det pågældende område er. For enkelte rammeområder stilles der krav om udarbejdelse af en helhedsplan, inden en lokalplanproces for et mindre areal kan igangsættes. Dette gøres for at sikre en sammenhængende og helhedsorienteret arealudvikling for det pågældende område. Dette er eksempelvis tilfældet for det store byudviklingsområde ved Himmerigshuse.

 

Med kommuneplanrammen gives der nogle rammer for, hvad der efterfølgende kan detailplanlægges for via en lokalplan. Rammernes anvendelsesmuligheder er ofte bredere formuleret end det, som det som lokalplanen ender med at indeholde bestemmelser om.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Orientering blev taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: Igangsætning af projekt: Skærbæk Helhedsplan

Sagsresumé

Lokalsamfundet i Skærbæk har i længere tid efterspurgt en sammenhængende planlægning for udviklingen af Skærbæk i form af en ”samlet attraktiv og kvalitativ helhedsplan”. Dette vil Fredericia Kommune gerne imødekomme, og Vækst, Teknik og Klima indstiller derfor, at arbejdet med en helhedsplan for Skærbæk sættes i gang.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har gennem længere tid været stor efterspørgsel fra lokalsamfundet i Skærbæk på en overordnet, sammenhængende og bæredygtig plan for udviklingen af Skærbæk By og omegn. Særligt i forbindelse med høringen af forslag til Kommuneplan 2021-2033 kom der flere konstruktive forslag til udviklingen af Skærbæk fra lokale beboere og aktører, heriblandt Skærbæk Beboerforening. Den 6. oktober 2021 præsenterede Skærbæk Beboerforening deres overordnede tanker for Skærbæks fremtidige udvikling for det daværende By- og Planudvalg. Oplægget opfordrede til, at kommunen indgik et samarbejde med lokalsamfundet om at udvikle en ”samlet attraktiv og kvalitativ” helhedsplan for Skærbæks fremtid med inddragelse af borgerne, så Skærbæks borgere fik mulighed for at præge og tage ejerskab til udviklingen. Lokalsamfundet er optaget af, at udbygningen sker i et moderat tempo, hvor landsbyen udvikles homogent og kvalitativt og ud fra et langsigtet bæredygtigt perspektiv.

 

Skærbæk By har de senere år oplevet kraftig byvækst og mere er på vej. Siden 2016 er Skærbæk blevet udbygget med op mod 200 boliger i områderne ved Overmarken og Langelandsvej, og derudover kan op mod 150 nye boliger være på vej i eksisterende og kommende lokalplanområder (færdigudbygning af lokalplan 284 – ”Boliger i Skærbæk øst” omkring Langelandsvej samt evt. lokalplan 380 – ”Boliger ved Skærbækvej, Skærbæk ”, hvor et lokalplanforslag er på vej). I Kommuneplan 2021-2033 er der udpeget yderligere områder til byudvikling nord for de nuværende byudviklingsområder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det fagligt set, i forhold til en sammenhængende planlægning og byudvikling, giver god mening at arbejde med helhedsplanlægning for Skærbæk. Hvis byudviklingen skal være i tråd med Fredericia Kommunes egne bæredygtighedsmål, er en sammenhængende helhedsplan et skridt i den rigtige retning.

 

Det er samtidig forvaltningens vurdering, at den optimale proces kræver mest mulig samarbejde og inddragelse af lokalbefolkningen i Skærbæk. Forvaltningen foreslår derfor at starte projektet op med en åben digital idéportal målrettet alle borgere i Skærbæk – for herefter at følge op på lokalområdets mange input i form af f.eks. borgermøder, workshops etc. Meget af dette arbejde kan muligvis lægges ud til de lokale aktører, som har tilkendegivet, at de gerne vil køre en del af processen.

 

Derudover anbefaler forvaltningen deltagelse af Bosætnings- og Turismeudvalget samt Teknisk Udvalg i processen, f.eks. deltagelse i workshops og borgermøder og lignende. En mulighed kunne også være deltagelse i en følgegruppe.

 

Forvaltningen anbefaler, at rammerne for processen udformes i dialog med lokalsamfundet, heriblandt Skærbæk Beboerforening. Herunder hvordan processen for helhedsplanen skal køre, hvad processen skal indeholde samt hvordan det endelige produkt skal udformes og efterfølgende implementeres. Målet med dette er, at projektet fra start bliver bedst muligt forankret i lokalsamfundet og afspejler lokalsamfundets ønsker.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At samarbejdet med lokalsamfundet om udarbejdelse af en helhedsplan for Skærbæk igangsættes.
  2. At udvalget drøfter deres eget og øvrigt politisk engagement og deltagelse i processen jf. ovennævnte anbefaling.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 4 Beslutningssag: Fæstningscenter - forarbejde 2022

Sagsresumé

For at igangsætte forarbejder i forbindelse med fæstningscenteret – som bestilt i Budget 2022 – har forvaltningen indhentet tilbud på udarbejdelse af en række analyser, som skal gøre det muligt for Bosætnings- og Turismeudvalget at træffe beslutning mhp. efterfølgende programmering og projektering. Derudover foreslås det, at der igangsættes en afprøvning af forskellige formidlingsmetoder. Udvalget skal træffe beslutning om indholdet af forarbejdet samt om valg af leverandør af analyser.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2022 fremførte forligspartierne et ønske om, at arbejdet med en fæstningscenter skulle fremmes. Fæstningscenteret skulle afløse det nuværende museumsvæsen i nye, moderne rammer, og med nye formidlingsmetoder være i stand til at manifestere Fredericias helt særlige historie. Forligspartierne afsatte 850.000 kr. til forarbejder vedrørende disponering af Voss-grunden, opdatering af prospekt samt markedsundersøgelse.

 

For at sikre at solidt beslutningsgrundlag vedr. fæstningscenteret, skal der derfor udarbejdes en række analyser, ud fra hvilke Bosætnings- og Turismeudvalget kan træffe beslutning om igangsættelse af programmering og projektering – med henblik på åbning af fæstningscenteret den 6. juli 2028.

 

Forvaltningen har derfor indhentet tilbud på udarbejdelse af analyser inden for følgende emner:

  • Vision og idé - kvalificering af Fæstningscenterets indhold på basis af prospekt
  • Målgrupper, indhold og aktivitetsprogram - hvem henvender vi os til, og hvad er det for en oplevelse vi vil tilbyde de besøgende?
  • Funktionsprogram - hvilke funktioner og m2 er nødvendige til projektet?
  • Markeds- og forretningsanalyse - er det holdbart og levedygtigt med en museal topattraktion?
  • Anlægsøkonomi og drift - hvad er omkostningerne i byggeri og efterfølgende?
     

Der er indhentet to tilbud, som er vedlagt som bilag. Til tilbuddet fra BARK Rådgivning A/S skal lægges 5 % til prisudvikling, siden tilbuddet blev afgivet.

 

Ud over disse analyser skal en analyse af mulige ejerforhold for Fæstningscenteret også danne baggrund for udvalgets beslutning. Denne udarbejdes af forvaltningen.

 

Det foreslås desuden, at der allerede nu, som en optakt til arbejdet, afprøves forskellige formidlingsmetoder. En lys- og lydfortælling, der afholdes 5. juli 2023 på Meldahls Rådhus i forlængelse af fakkeltoget, kunne være en del heraf.

 

Økonomiske konsekvenser

Budgettet på 850.000 kr. er allerede frigivet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at et gennemarbejdet og bredt beslutningsgrundlag vil være en grundlæggende forudsætning for at kunne træffe beslutning om de videre skridt ift. realisering af et fæstningscenter i Fredericia.

 

Forvaltningen anbefaler, at BARK Rådgivning A/S vælges som leverandør af analyser pga. deres erfaring, ekspertise og renommé inden for udvikling af kulturinstitutioner. De har bl.a. stået bag en målgruppe- og markedsanalyse for Fiskeri- og Søfartsmuseet, en masterplan for Schackenborg Slot samt markeds- og målgruppeanalyse for Medicinsk Museion.

 

Forvaltningen foreslår dog, at det alene er målgruppeanalysen samt analysen af markeds- og forretningsanalyse, der sættes i gang nu – og den interne analyse af ejerforhold. Når disse tre dele af den samlede analyse foreligger, kan der træffes beslutning om de næste skridt ift. udarbejdelse af vision osv.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Bosætnings- og Turismeudvalget,

  1. at BARK Rådgivning A/S vælges som leverandør af målgruppe- samt markeds- og forretningsanalyser, og at forvaltningen bemyndiges til at igangsætte analysearbejdet.
  2. at den resterende del af budgettet jf. budgettet fortsat er afsat til forberedende arbejde til fæstningscenter, og at Bosætnings- og Turismeudvalget kan frigive midler til specifikke opgaver i denne forbindelse.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 5 Beslutningssag: Proces for udarbejdelse af oplevelses- og turismestrategi for Fredericia Kommune

Sagsresumé

Den 25. januar 2022 drøftede Bosætnings- og Turismeudvalget et forslag til procesplan for udarbejdelse af en strategi på turismeområdet, og der blev afsat 400.000 kr. til gennemførsel af processen.

 

Forvaltningen har nu indhentet tilbud på ekstern konsulenthjælp, og de to tilbud fremlægges, så udvalget kan træffe beslutning om valg af leverandør.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 25. januar 2022 drøftede Bosætnings- og Turismeudvalget et forslag til procesplan for udarbejdelse af en strategi på turismeområdet, og der blev afsat 400.000 kr. til gennemførsel af processen.

 

I forbindelse med igangsættelse af processen er der foretaget en overordnet analyse af området, hvorved der er identificeret en række centrale udfordringer, som strategien skal være med til at løse. Analysen har vist følgende udfordringer:

-          Behov for fælles strategiske mål og retning for turisme, branding og events i Fredericia

-          Behov for øget fokus på digitale indsatser på området

-          Behov for øget fokus koordinering og samarbejde på tværs

-          Behov for øget fokus på formidling og oplevelsesdesign af en række af kommunens styrker/trækplastre

 

Med baggrund i denne overordnede analyse foreslår forvaltningen nu en todelt model for det videre strategiske arbejde:

-          1. Der udarbejdes en politisk forankret strategi for oplevelser og turisme i Fredericia Kommune. Strategien udarbejdes med inddragelse af politikere, erhvervsliv og borgere

-          2. Driften af området (turisme, branding og event) køres efter en række driftsmæssige principper, som bl.a. indebærer, at der opsættes mål, så effekten af de handlinger, der foretages, kan dokumenteres.

 

I det følgende beskrives de to dele af det strategiske arbejde.

 

Udarbejdelse af politisk strategi for oplevelser og turisme

Som det fremgår af de identificerede udfordringer, er der brug for fælles strategiske mål og retning – og et øget fokus på koordinering og samarbejde på tværs. Mål og retning skal derfor defineres i en inddragende proces i et samarbejde mellem kommunen og erhvervet, jf. processen, der blev fremlagt på mødet den 25.1.2022.

 

Til gennemførsel af denne proces er det fortsat forvaltningens anbefaling, at der indhentes ekstern hjælp. Der er derfor indhentet tilbud fra to mulige leverandører.

 

Det to tilbud er vedhæftet.

 

Principper for driften af området

De føromtalte udfordringer peger også på, at den måde, området driftes på, får en tydeligere retning. Driften skal skæres til, så den i højere grad kan understøtte det fremtidige strategiske arbejde.

Der indføres derfor fire ligeværdige principper for driften:

  1. Øget fokus på digitalisering
  2. Måling af effekt (PR, antal deltagere osv.) og datainformerede beslutninger
  3. Samarbejde og tværgående tænkning
  4. Strategisk planlægning og udvikling, bl.a. vha. fundraising, af de gode oplevelser i Fredericia Kommune

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ift. valg af leverandør vurderer forvaltningen, at der ved at vælge Group NAO, som også p.t. løser en opgave for Bridgewalking, kan opnås betragtelige synergieffekter. Derfor anbefaler forvaltningen, at Group NAO vælges.

 

Tilbuddet overstiger i sin nuværende form 400.000 kr., og derfor tilrettes processen, så budgettet ikke overstiger de afsatte 400.000 kr.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Group NAO vælges som leverandør til gennemførsel af strategiproces
  2. at principper for drift af turismeområdet tages til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 6 Orienteringssag: 6. juli Cup

Sagsresumé

Der gives en mundtlig orientering om 6. juli Cup.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 1.-4. juli 2022 afholdes 6. Juli Cup igen på Volden i Fredericia. Målet er 12 hold af blomsterdekoratører fra hele verden bl.a. USA, Canada, Norge m.v. kommer til Fredericia Kommune for at arbejde med landart på volden - kunst i naturen. Biodiversitet er igen omdrejningspunktet, og der forventes mange gæster i dagene.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Orienteringen blev taget til efterretning.

Punkt 7 Beslutningssag: Høring af naturparkplanen for Naturpark Lillebælt, 2023-2027

Sagsresumé

Naturpark Lillebælt fik i december 2017 mærket Dansk Naturpark. Mærkningen gælder for en femårig periode. Naturpark Lillebælts nuværende mærkning som dansk naturpark udløber således med udgangen af 2022.

 

For at kunne fortsætte som dansk naturpark skal naturparken ansøge Friluftsrådet om fornyet mærkning for den kommende femårig periode. Ansøgning om fornyelse kan tidligst ske 3 måneder før og senest 3 måneder efter afslutningen af en mærkningsperiode.

 

Et af kriterierne for, at naturparken kan få mærket som dansk naturpark er, at der skal foreligge en politisk godkendt naturparkplan, der beskriver hvad naturparken vil arbejde for i den kommende femårige planperiode.

 

Naturparken har udarbejdet et udkast til naturparkplan, som er klar til at sendes i otte ugers offentlig høring. Naturparken forventer, at planen kan indstilles til endelig godkendelse i de tre kommuners byråd i november 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Naturpark Lillebælt, der er et samarbejde mellem Fredericia, Middelfart og Kolding Kommuner, fik mærket som Dansk Naturpark i december 2017. Mærkningsordningen administreres af Friluftsrådet, og mærkningen gælder for fem år ad gangen.

 

Naturpark Lillebælts nuværende mærkning som Dansk Naturpark udløber således med udgangen af 2022. For at kunne fortsætte som dansk naturpark skal naturparken ansøge Friluftsrådet om fornyet mærkning for den kommende femårige periode. Ansøgning om fornyelse kan imidlertid tidligst ske 3 måneder før og senest 3 måneder efter afslutningen af en mærkningsperiode.

 

Et af kriterierne for at vi kan få mærket som dansk naturpark er, at der skal foreligge en politisk godkendt naturparkplan, der beskriver hvad naturparken vil arbejde for i den kommende femårige planperiode. Det er et krav fra Friluftsrådets side, at naturparkplanen skal dække temaerne natur, kulturarv, friluftsliv, formidling, turisme og erhverv.

 

I naturparkens første planperiode, 2018-2022 er der blevet arbejdet med en lang række projekter og tiltag, der alle har opnået gode resultater for Naturpark Lillebælt. Et resumé af indsatserne fremgår af bilag 1.

 

Ny plan for naturparken

Naturparken har udarbejdet et udkast til naturparkplan, som beskriver, hvad naturparken vil arbejde med i perioden 2023 til 2027. Naturparken viser med planens mission, vision, strategi og langsigtede mål retningen for arbejdet. Planens oversigt over de konkrete projekter og indsatser viser de særlige tiltag, naturparken vil gennemføre og som vil være med til at forbedre naturen under og over havet, samt give de tre kommuners borgere og turister nye og gode oplevelser.

 

Naturparkplanen er resultatet af dels en indledende workshop for naturparkrådet og dels en idégenereringsfase hos fagkollegaer og samarbejdspartnere.

 

Naturparkrådet, der er et rådgivende organ for naturparken, består af repræsentanter fra forskellige interesseorganisationer på tværs af bæltet. De peger på, at det er den unikke natur i og ved Lillebælt, der skal være naturparkens kerne og udgangspunkt for gode oplevelser, friluftsliv og formidling.

 

Naturparkplanen er nu klar til at kunne sendes i otte ugers offentlig høring fra primo maj til ultimo juni. Der vil i løbet af høringsperioden blive holdt et offentligt møde centralt i naturparken.

 

Høringsperioden skal bl.a. give mulighed for at komme med forslag til nye projekter, som understøtter naturparkens arbejde.

 

Naturparken forventer, at planen kan indstilles til endelig godkendelse i tre kommuners byråd i november 2022.

 

Udkast til naturparkplan for Naturpark Lillebælt 2023-2027 fremgår af bilag 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at udkast til naturparkplanen, med de indsatser og projekter, der er beskrevet i planen fint understøtter Fredericia Kommunes lokale arbejde med implementering af  ”Fredericia for Verdensmålene. Naturparkplanen understøtter bl.a. indsatserne vedr.  ”Livet i naturen” og ”Vandet omkring os”.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende, at naturparkplanen for Naturpark Lillebælt, 2023-2027 sendes i otte ugers offentlig høring.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller